22 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

22 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

SALI 22 KÂNUNUEVVEL 1931 6 ncı sene, No. 2107 NUSHASI 5 KURUŞTUR Benzin ve İspirto Mezli: çen günkü içtima sada şayan Siker biz mesele. yatana slk Meb'uslardan biri, idhalât eş, s5 memleketimizde istihsal edilen ispirtoyu katarak bu suretle benzin istihlâkini azaltmak im kânının aranmasını ileri sürdü. başka memle- Filhakika bu, be değildir. benzin ve petrol noksanı hisse dilince; zengin bir maddei ipti daiye memleketi olan Fransa, bunun noksanmı bir dereceye kadar ispirto ile telâfi etmişti. Benzine ne nisbette ispirto ka- tıldığını iyice bilmiyoruz; kat her halde mühimce bir nis bette katılıyordu. Gerçi harbi u mumiden sonra bu ihtiyaç ta kalktı. Fakat Fransa muharebe içinde harp ihtiyacı telâkki et- tiği smai ispirto istihsali si etmiş bulunuyordu. Fran: bağcı bir memleket olduğun- dan sınai ispirtoyu müskirat is tibsalinde kullanamazdı. Ma- lir. Halbuki smai ispirto patatesten, hububattan, pan- cardan melâstan ve bunun gibi mevaddan yapılır. Harp zaman larında inkişaf eden sinai ispir- tonun üzüm ispirtosu ile reka- bet etmesi Fransanın kağcılı; ma büyük zararlar verebilirdi. Bunun için meyve ispirtosunun müskirat imalinde kullanılma- sma devam edilmekle beraber, Fransa, harbi umumide inhisar altına aldığı bu smai ispirtoya bir mahreç bulmak için bunu kısmen benzine karıştırarak kullanmak tarikine gitmiş ve bunda muvaffak ta olmuştur. Fransanın milli maddei ihrakı- ye siyasetinden arasıra bahse dildiği malümdur. Bizde de bunu ileri süren tek Mf sahibinin Fransadaki bu tec rübeden mülhem olup olmadı- ğını bilmiyoruz. Acaba bunun memleketimiz için ne derece kabiliyeti tatbi- kıyesi vardır? Memleketimizde ispirto istihsali harbi umumi- den sonra tevessü etmiştir. On dan evvel, müskirat resmi dü- yunu umumiyenin elinde bulun duğu zamanlarda memleket ra kıları belki de yüzde 80 Avru- padan gelen ve nenin nesi ol- duğu belli olmayan ispirtolar- dan mamuldu, Düyunu umumi ye yalnız alacağr resmi düşün- düğü ve gümrükten geçerken almak daha kolay oldu- ğu için memlekette ispirto istih salini hiç te teşvik etmiyordu. Bu cihet cümhuriyet hükü- metinin dikkatinden kaçmadı. Ve bilhassa tesis olunan ispir- to inhisarından sonra memle- kette bilhassa incir ve üzümden rakı istihsali fevkalâde tevessü etmeğe başladı, Bir kaç zaman evvel, bir vesile ile ispirto in- gezmiş- tik. İnhisar idaresinin memleke tin iktısadiyatını koruma nok- tasından yaptığı hizmeti takdir le kaydetmek bir » İnhi sar ecnebi şirketin elinde iken bile bu nokta ihmal edilmişti. Bugünkü rakılar evvelâ in- cir ve üzümün ıslatılmasından ve tahammurundan husule ge- len mayiin taktiri olan suma- dan yapılır. Bu suma da ikinci bir taktire tabi tutularak ve ana son ile karış! dır. Bu sayede incir ve üzümle rimizin kıymeti de bir derec& ye kadar tutuluyor. Ve Avrupa ya muhtaç olmuyoruz. Memleketimizde henüz esas h şekilde sinai ispirto olmadı. ğından'bü sumadan istihsal olu nan ispirtonun benzine karışti- rılması istenmektedir. Eğer su madan istihsal edilen ispirtolar da sınai ispirto derecesinde ucu za mal olsaydı, bünlara hiç diye cek yoktu. Maatteessüf meyve ispirtosu bize sınai ispirtolar- dan çok bâhalıya mal olmakta dır. Bu suretle benzine ispirto karıştırmak, korkarız ispirto yu bahalandıracak ve kuvvei olan benzine | Sahip ve Başmuharrıri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Ecnebi memleketlerde bulunan memurlarımızın maaşları etra- fmda Mecliste mürakaşalar oldu Sırrı Bey ihtikârla mücadele kanununun ünvansız olduğunu söylemiş ve kanunu ismi konmamış bir adama benzetmiştir Hasan Fehmi B. Me Gülöyenn Sırrı B. pasında mn üieeiei ANKARA, 21 (Telefon) — Bugün Mecliste bazı meb'usla- rın mezuniyet talepleri reye konduktan sonra ecnebi memle ketlerde bulunan memurlarımı zın ücret ve tahsisatlarının su reti tediyesi hakkındaki lâyiha nın müzakeresine geçilmiştir. Bütçe encümeni namına Zaim Bey izahat vermiş ve Ha riciye Vekili Beyin beyanatmı müteakıp Remzi Bey | (Sivas) Vekil Beyden bir. sual sorarak demiştir kiz Berlin sefareti memurları- nın maaşları — Geçen yaz Berlin sefareti- mizin memurlarma iki, üç ay maaş verilmediğini Berlin gaze teleri yazmışlardı. Bu teahhu- run sebebi nedir? Tevfik Ri Bey cevap ve- rerek o sıralarda yeni teşkilât kanununun çıkmak üzere bulun duğu için bu teahhurun vuku Amerikan R Ticaret müsteşarlı Amerikada Türklere dair radyo: ile bir konferans verdi Geçen sene memleketimize bazı ticari ve iktisadi te"kikat yapmak ü- zere gelen Ameri- ka ticaret nezaret müsteşarı Dr Yu ve inkişaflardan sitayişle | bahset. OM. KLEİNE miş ve Türkiyenin süratle ileri git- Mei söylemi. Konferansta yeni harflerin kabul edilmesi, kadın inkı- teşkilâttaki tekemmül bi- izah olunmuş, neticede A- olunmuştur. Mustafa Kemal Türkiyesi ile A- merika arasında tevsi edilebilecek olan tcaret münasebetlerinin hem dan temini gibi iki mütekabil ihtiya- cı tatmin edebileceği izah olunmuş. tar, Hatip konferansına Türkiye hak- kında sitayişkârane cümlelerle miha- yet vermiştir. muharrikenin bahalanması da istihsali daha bahalıya mal et- mekle neticelenecek. Eğer işte yalnız istiblâk mevzuu bahsol- saydı buna kimse bir şey diye- . | mezdi. Netekim daha bahalıya mal edilmesine rağmen suma- dan rakı yapılması hiç bir itira za hedef olamaz. Fakat istihsal mevzuu bahsolduğu zaman iş değişir. İstihsali bahalıya mal etmek, istihsali güçleştirmek demektir. Binaenaleyh bu fikri, tamim etmezden “evvel, yalnız Alpullu ve Uşşak fabrikaların- da şeker istibsalinin mütemmi- mi olmak üzere melâstan istih- sal edilen ispirtolar hakkında tatbik etmek ve eğer bunda fa- ide görülürse, o zaman tamim etmek icap eder. Bu suretle ye- ni başlayan: smai ispirtoculu- kabet etmesinin önüne geçil- miş olur. Ahmet ŞÜKRÜ Süleyman Sırrı (Yozgat) Hasan Fehmi (Gümüşhane) Sırrı «Kocseliş bulduvunu ve netekim bu gün de kânunuevvel maaşının mü- zakere edilmekte olan kanun yüzünden teahhur etmiş oldu- Zumu söylemiştir. İngiliz lirası Ahmet İhsan Bey (Ordu) — Memurlâra 1030 kuruş üzerin- den İngiliz lirası verilmesinde bendenizce mahzur yoktur. Fa- kat İngilteredeki, o Mısırdaki memurlarımız fazla para ala- caklardır. Belki İngiliz" lirası- nın kıymeti azalacaktır. Fakat bu terezzül icarlar üzerinde ve mahsulât üzerinde tesir yapma yacaktır. Bu cihet nazarı dikka te alınmış mıdır? | Hariciye vekilinin cevapları Tevfik Rüştü Bey — Ahmet İhsan Bey pekâlâ bilirler ki pa ra düşmesi demek paranın işti — kuvvetinin azalması demek- mi İhsan Bey — Fakat İngilterede böyle değildir. Ora Beyle da paranm iştira kuvveti" mamıştır. Hariciye Vekili tekrar vap vererek umumi bir kı nin tesbit edildiğini ve böyle bir kaide için de tahavvülâtı he sap etmenin mümkün olamaya cağını söylemiş. Ahmet İhsan Bey de bu şe kilde yarın diğer taraftaki me- murlarımızm İngilteredeki me- | murlara gıpta ile hakacaklarını ifade etmiştir, “Gıpta ederse kakkı var, Hariciye Vekili — Hangi zat yarın İngiliz lirasının şu fi- atte tesbit edilebileceğini söyle Suriyede Kanlı intihap Ölenler ve yaralılar var. İntihabatın talikine lüzum görüldü KAHİRE, 21 A.A. — Beyrüttan bildirildiğine göre, Şamda yapılan müntehibi evveller intihabatı dolayı sile çıkan kargaşalıkları askeri kuy- vetlerle bastırmak zarureti hâsıl ol- erine hücum etmişler © ve polis te mecbur İ kil etmekte balandağı Ge gruplar, bazı tal Smmm mi sevk ve idaresi altmda vahim kargi İ şikarmışlardır. Aşağı pe seye | kemın da iltihakile büyüyen bu grup İ lar belediye dairesini zapta kiyam etmişlerdir. Bu çeteler, ateş etmiş, polis de mukabelede bulun muştur, Şimdiden iki kişinin telef ve bir çok kimsenin de yaralanmış olduğu haber veriliyor, Vak'n mahalline ge- len tanklar, belediye dairesini kur. İ tarmıştr. Humus'ta sükün “büküm (Devamı 6 inci sahifede) | Terfi eden Komiser ve Polisler 35 komiser muavini ve 108 polis imtihanı kazandı ANKARA, 21 (Telefon) — | 186 komiser muavini ile 684 po | lis memuru son defa terfi im- va girmiş ve bunlardan 35 komiser muavini ile 108 po He memuru imtihanı kazanmış lardır, İmtihanlarda, muvaf- fak olanlardan 26 komiser mu- yebilir. Tâ ki biz “de böyle bir madde teklif edebilelim, Gıpta ederse hakkı vardır. Ahmet İhsan Bey — Maliye ciler buna çare bulabilirler, Bir sefirin ismi Emin Bey (Eskişehir) — (Devamı 6 ıncı sahifede) Iraktaki Kürtlerle mü- sademe nasıl oldu? Nuri Paşa bu “Şehrimizde bulunan Irak Başvekili mesele hak- kında gazetemize malümat verdi Dün Kahire'den şehrimize gelen Şeyhi Kayi de nasayibte bulunulmuş- e sonra Nuri Ps. Irak kra- hk yle Hz. nin Suriye kralı olaca. İma dair olan hakkı; İraktaki kürt kabilelerinin bir kaç mensubu rapo. | vaki olan sualimize şu cevalı ver. | miştir — Bu haber mevsimsizdir. Güm: kü Suriye'de yeni yapılan. kanunu | esaside şekli hi cümhuriyet Bu alacağı sebep-| le ün Şenlik kli e lesi mevmm bahis değildir. Netice; yapılmakta olan intihabatım hitamın dan sonra anlaşılacaktır. avini münhal ikinci komiserlik lere, 83 polis memuru da imün- hal komiser muevinliklerine ta yin edilmişlerdir, Geriye kalan dokuz komiser muavini ile 25 polis memuru ileride vuku bulacak münhalle- re tayin edilmek üzere namzet likleri konulmuştur. İkinci komiserliğe terfi Braştur. Nümayişçiler belediye dnire| edenler Müsabaka imtihanında mu- vaffak olarak ikinci komiserli- (Devamı 6 ıncı sahifede) Amanullah Han Gelmiyecek etmemiştir. bulunan Efganistan'in. Ankara sefiri Ahmet Hanm verdiği malümata göre, Emanullah Han ely- evm Napoli'de bulunmaktadir Menküi ve gayri menkül emvaf ile bunların İntifa haklarını ve daimi vergilerin mektumlarını haber verenlere ne suretle ikra- miye verilecek, G.ncı sahifemizde okuyunuz.. Yeni Tefrikalarımız (| Güzellik Kraliçesi Yazan: Nezihe Muhiddin Gözyaşları Yazan: Etem İzzet Meclis reisimizi dün istasyonda istikbal edenler Meclis reisimiz dün Ankaradan geldi Elde mühim kanunlar mevcut ol- duğu için meclisin hafta sonunda tatiline imkân görülmüyor Büyük Millet Medisi Reisi Kâ zum Paşa dün sabahki ekspresle An karadan şehrimize gelmiştir. Köz Paşa Haydarpaşa istasyo- Bunda şehrimizde bulunan bazı meb uslarla Müskirat umum müdürü A- Seyrisefain umum müdürü Sa- Türün imhiarı umum müd. rü Behçet, liman şirketi müdürü Hamdi Beylerle zevatı saire tarafın dan istikbal edilmiştir. Közım Paşa istikbale gelen zeva tan birer birer ellerini sıkarak teşek kür etmiştir. m (Devamı 6 ıncı sahifede) Dördüncü kararname, tatbikatı değiştirdi Bu suretle konşimento muamelâtı da kolaylaşmış oluyor Son kararnamede sarrafları da alâkadar eden mühim bir madde vardır Türk parasının kıymetini koru- mak için mevcüt üç kararnameye i- lâveten Heyeti vekile 4 numaralı ka rarnameyi neşretmiştir. Yeni kararname 1 numaralı ka- kararnameyi bugünkü vaziyete gö- re tadil etmektedir. Amerikalılara göre Avruna Ağırlıktan batmak üzere bulunan bir kıt'a