January 12, 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

January 12, 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

i Sanayiciler mühim bir teklif yaptılar Ekonomi Fabrikatörlermevaddı iptidaiyeden resim alınmasını isteyorlar Ancak buna mukabil hariçten gelen mamul eşya resminin de artırılmasını terviç ediyorlar İstanbul fabrikatörleri arasında, Mersinden gelen haberlere göre, Teşviki sanayi kanınu © mucibince | portakal müstahsilleri ve daha > gümrük resminden nmaf tutulan me- | de tacirleri bu halden çok muztarıp- Yaddı iptidaiyenin gümrük resmine | tir. İhracat yapılmamaktadır, fiatler ra neminin yeni bir cereyan | düşüktür. Buna munzam olarak müs tahsil musallat Sekiler aleyblerinde görü- | olan haşere ile mücadele etmek mec. nen böyle bir talebi yapınaları hay-| buriyetinde kalmaktadır. karşılanmağa değer. z & vE ilmörlere pazara, meuhtelif Şeker fiatları kamal ein ar a ein yükseliyor | — İMARA ARAR SE tarifesinin koyduğu himaye ton zamanda hariç- ie çok görülmeğe başlamıştır. Sana- yiciler de bu aksülâmeli Mecliste ne- lediği sözlerin tevlit ettiği tahmin edilmektedir. Fabrikatörler memle- | da okkası 50 kuruşa alınabilen kes- kete girecek iptidaiyeden mu | me şeker okkası şimdi yen bir resim alınmasını İnleyerek 56 hatta 58 kuruşa kadar çıkmıştır. ferayat fi gümrük Şeker fintlerinin — yükselişi fesinde memleket sanayli lehine ma- | muhtelif sebepler olmakla rl mul eşya resimlerinin bunda her fırsattan istifade etmek görülmektedir. daha süratli bir inkişafı mazhar ola- süratli bir o cağı kanaatini izhar irler. | Oda'deki kooperatif Bugünlerde Sanayi Birliğinde bu P husus için bir içtima yapılacaktır. Ticaret odası memur ve müstah- demleri kooperatifi az zaman: cpe- Adanada pamuk Yi bir temettü temin etmiştir. Bu te- : mettü Oda memurlarma tevzi edile- piyasası cektir, Temettüün yüzde onu bulaca İ anlaşılmakadır. Kasarlı mensucat Ticaret odası yerli mallar etrafın da tetkikat yapmağa başlamıştır. Oda ilk iş olarak yerli kasarlı men- sucatın tekemmülü ve daha kavi ol. İ ması çarelerini taharriye başlamış- tir. Adanadan gelen malümata maza- ran pamuk piyasası sakin ve intizar balindedir. Alâkadarların kananline göre, pa- muk fiatlerinin sanayiin umumi şe- raitine göre tereffüüme imkân yok- tor. Ticaret mubâyaaları, Jâponya ve komi evlerinin alımları üzerine piyasa cenup. “ satışlarile “Bu maksada vâsıl olmak için bir komisyon da toplanacallır. Sovyetlerin iki aylık zl Portakal ticaretimiz mübayaatı iyi değil! Sovyet Rusyanın o memleketimiz Gcaret mümessilliği tarafından tes son iki ayında memleketimizden şa kadar mübayaat yapmışlardır: Portakal ticaretirniz bu sene baki katen acınacak bir haldedir. : Borsa fiatları Dae > e Kambiyo | Kapanış — ii si Fransız frangi |12106J00 Ufak deri 30,000 adet Iegiliz lira || 7115100 Büyük deri 60,000 ,, Dolar 47)40j00 Parmak alam 27E2 Ke Liret , 4 E pi Yar Hayvanat hakariye © 12,384 re) li si — Tereyağı 253 ,, 117 88 o. 1610/00 | | Bizde kibrit için ağaç 412000 ağ (5161177 yok mu! 2/0100 Kibrit inhisar idaresinin ken £ 327100 | | düsine lüzem olan ağaçları mem 23123100 | İleket dahilmde bulamayacağı 6| 60100 | | söyleyenler vardır. Halbuki alâ 00/09 | | kadarlar bu fikirde değildirler, Memleketimizde kavak ağacı (Populus Tremila) orman ba- linde yoksa da, senelik mikdarı, evsafı, tulü ve fiatı ilân edilirse bin kile hek 650 motosik, let, 113 otomobil ve saire, Kaçakçılık ekmeğe kadar teş mil edilmiştir. Almanyada 48 fenik olan bir olka ekmek, Bel çikada 18 feniğe almıyor. Ge- niş mikyasta halk, hudutlardan bir karış öteden ekmeğini alı- yor. Gümrük idaresi, bu fert halinden çıkıp (içtimai kaçakçı hık) haline gelen faaliyeti dur- duramıyor, Keza benzinin Titre si Almanyada 38 fenik, Belçir kada 8 fenik. Yani beş misli fark. Bu büyük farktan istifade benzin kaçakçılığını en kârlı iş- <n Yapıyor, Bir zaman, disiplin, itaat, in tizam dendikçe model olarak #österilen Almanyada, bugün- iktısat içbarları hiç bir şey din- lemiyor. En sağlam kaleyi dabi fethediyor. Muhakkaktır ki, za münmızda gümrük meselesi, (devlet) in en ehemmiyetli me- seleleri sırasına girmiştir. Şe hirlerdeki banka, borsa, ticaret sui istimallerile müvazi olarak, hudutlarda da kaçakçılık sergü zeştleri artıyor. İnsanlar gittik çe romantikleşiyor. o Gittikçe zapturapt bağlarından kurtul. mağa çalışıyor. Tü durdurmak lâzımsa, bunun i- çin yalnız bir kuvvet var; Dev- let kuvveti, Anarşinin önüne ancak o ge- Mahkemelerde Kaçakçılığa Karşı ——— İstanbulda 7 bir mahkeme açılacak bakmak üzere in mubtelif o mahallerinde hususi mahke.neler teşkil edileceği malümdur. İstanbulda kaçak işlerile uğraşacak mahkemenin için Ankaradan emir O beklenmektedir. Kaçak mahkemesi münferit bir bâ- kim tarafından idare edileceği ve ken disine 300 lira maaş verileceği anla şılmaktadır. Beraet etti Kasımpaşa merkezi memurların» dan polis Osman Ef, Kasımpaşada, karakol sekağında Miço ismin: rinin kabvehanesinde kendisine emir. verilmediği halde bazı sabrkalıları tarassut etmek ve kendilerinden rüş | vet almakla maznunen Zincicezm | mahkemesine sevkedilmiş ve dün ya- pılan muhakemesi neticesinde isnat edilen cürüm (sabit olmadığından mahkemece beraetine karâir verilmiş- | tir, Arif Oruç Beyin davası Cümhuriyot gazetesinde aleyhin- de neşredilen bazı yazılardan dolayı mezkür gazete mes'ul müdürü M. Agâh Beyle yazıları Eskişehirden gönderen bazı zevat aleyhine Yarm gazetesi sahibi Arif Oruç B. tarafın- dan bir dava açılmıştı. Dava dün 2 inci cezada görüleceketi. Ancak müd- deiye tebligat yapılmadığı anlaçıldı- ından tebligat yapılmalı üzere mu. hakeme 25 kânumusani pazartesi çü- Düne kaldı. Sanayi Borsası Alâkadarlar bu fikre hayrettel Teşviki sanayi kanununda yapıla. câk tadilât mevzuu bahsedilirken,bir sanayi borsası açılması da ileri sürül mektedir. Alâkudarlar bu haberi alâka ile ol duğu kudar, biraz da hayretle karşıla muşlardır. Alâkadarlar 1 | bir müesseseye tesadüf söylemektedirler, Maamafih bu meselenin şundan galat olması ihtimali varit görülmek. tedir. Erbabı sanayi ihtiyaçları olan mevaddı ij daha sür'atle ve Sanayi borsası meselesinin bu koope bera olması muhtemel görülmek. tedir. Yeni maaş cüzdanları Şubatta yapılacak Eytam ve eramil yoklamalarında yeni maaş cüzdanları verileceğini yazmıştık, Bu yeni cüzdanlar maaş sabipleri için birçok ko- aylıkları mucip olacaktır. Hat | mışlar ta meclisten çıkarılacak bir ka- mun ile cüzdanların çek gibi te- | X- söylenmektedir. Erenköy sanatoryomu İ Veremle mücadele cemiyeti tarafından Erenköyünde tesis edilen sanatoryomun eşya leva zım noksanlarmın line ça- ışmaktadır. Sanatoryom 1 ma yısta merasimle küşat edilecek tir, gelecek Ve ba, ber mel | em üreti de dahildir. Şa bak Bir buğday hesabı Konyanın 59 libre 1, Görde bağli ola E kuruş 10 paradır. İstanbul borsasında satış fia- tı budur, Acaba buparadan köylü; kaç para diyar. Bir hesap ede. > Bir vagon11700 okkadır, Nav İn ücreti Konyadan Haydarpa şaya kadar mavnada teslim 175 liradır. Bunun içinde rıb- Eğer bütün bu menfi tekâmü lim; Poliste Bir kadın gayrımeşru çocuğunu boğdu Boğduktan sonra da çocuğun cesedini bahçedeki lâğıma attı İ | Cuma sabahi Göztepede bir çocuk düşürme faciası olmuştur: tiği iin, her ii suçtan hakkında tahkikat yapılmaktadır. Gizlenen tabanca yaşlarında Fatma Andelip isminde bir evlatlığı vardır, Fatma, daha beş yaşmda iken Naz İ mi B. vin yanma gelmiş've o zaman wurları, dan beri onun terbiyesile büyümüş | hepsini yakaladıkları gibi, Nasibin ö- tür p zerinde bir bıçak, bir de sobanın al. Herkesin kız alarak tanıdığı Fat- | tna saklanmış tabanca bulmuşlar | ma; geçen sabah her şeyi meydana | der. İ vurmuştur. Bunlar müsadere edilmiş, vak'a hakkımda da tahkikata başlanmıştır. Fatma, sessiz seğnasz, ızlıraplar İ- Bir fabrika yanıyordu sinde sabaha karşı bir çocuk doğur- muş, ve bu nevzadı, bahçedeki lâğam li yoluna atmıştır, ia a 5 Beyin fabrikasından ev. velki gün yangın çıkmışsa da, ga Fakat, her fenahık gibi, ba da giz- Hi kalmamış ve Nazmi B. bahçeye çık yet cüz'i bir yer yandıktan sonra sön dürülmüştür. tığı zaman bazı kan izleri görmüş Üç kaza oldu tür, Esasen, bir müddetten beri kızım Şoför Rüstemin idaresindeki 3562 otomobil Unkapanı karnının şişliğinden çü Naz- ataç eye » cadde sinde küfeci Bilâl'e çarparak yarala- maştr. * Seyyar mahallebici Ziya Pangal- dan geçerken 1957 numaralı eteme bil tarafından yaralanmıştır. baygın bir halde mayı, evvelemirde Tıp fakültesine kaldermışlardır. Ortada bir cinayet olması dolayı- gile Üsküder müddei | umumiliği de haberdar edilmiş ve * rmravinlerden Zühtü B, tahkikata vaziyet etmiş ve kadın istievap altına alınmıştır. Fat- ma, evvelâ her şeyi gizlemek istemiş, fakat nihayet itirafa mecbur olmuş- bur, Bu hikâye dahi, kadının yalnız kavli mücerredinde kalmakta ve ka- mani bir kıymeti haiz bulunmamak- tadır, Fatma'nın anlattığına göre, güya bundan 9 ay kadhr evvel, arada bir eczanede ilâç yaptırırken, eczacının bir arkadaşı tarafı zorla, bir oda ya çıkarılmış ve bi een edilmiş- m İsa Fakat böyle bir allam bulunama- dığı için verdiği ifadenin sümmette darik söylenmiş sözler olduğu anlaşıl maktadır. b Müddej uwumiliğin nezareti altın 'da evin bahçesindeki lâğımda yapı- lan taharriyatta, yavrunun ölüsü çr- karılmış ve diri diri boğulup atıldığı görülmüştür. Bir vurmuş, pir vurmuş Cinci meydanında Nezafet ahırla- rmda bulunan ameleden Hüseyin ve Hasan, yemek pişirmek © meselesin- 'den kavgaya tutuşmuşlar, bunlardan Hasan, Hüseyine büyük bir sopayı kuvvetle indirmiş ve Hüseyin, ağız açmayacak bir halde olduğu © yere yuvarlanmıştır. Polisler, Hüseyni hastaneye kaldı dermişlar, Hasan'ı da yakalamışlar. dır. Hüseyinin hayatı tehlikededir. Kaçak sigara kâğıdı Kadıköyde Imam sokağında otu- ran Süleyman, Kızıltopruktan geçer- ken şüphe üzerine zabıta tarafından gevrilmiş ve üzerinde 25 defter ka- çak siyara kâğıdı bulunarak müsade- ve edilmiştir. Karısını beklerken 4 metreden düştü Müddei umumilik, nevzadın cese- dini morga kaldırmıştır. Morg yapacağı Giopsi neticesini müddei umumiliğe bildirecektir. Şirm diki halde Fatma; Tıp fakültesinde nezaret altında yatmaktadır. Eyileştikten sonra tevkifaney, kedilecektir. ie Bir tecavüzden çıkan beklenilmeyen netice Galata'da Mimar hanmda oturan dişçi Abdülkadir B. le refikası Mü- Bevveç H., polise müracaatla bir id- Ml iddinya | ocağı üzerinde öşürlelerine ayni handa oturan Şevket İnminde birinin bzakin tanrruzuna maraz kal Bi tecavüz üzerine, Münevver H. ocağını devirmiş, “yangın ” Üye feryat edince, etraftan biri, itle iyeyi haberdar etmiş, birkaç dakika soura gelen iaiye öndürecek yam a Otomatik baskülden para çalıyordu Belediyede Hamal işleri Düzeliyor Bu hususta bir proje hazı yor İstanbul hamal işlerini esaslı surette tanzim için fırka vilâ- yet idare heyeti bir proje hazır lamaktadır. Bu projede tutulan esas arasıra başgösteren iskele ler arasındaki niza ve karışıklık İığa kat'i surette nihayet ver- mektedir. Halledilecek hammal Beyöğimda tiril de, Hüse. | işleri dört noktada hülâsa edil mektedir: 1 — Hükümete taallük eden 2 — Belediyeye taallök eden 3 — Fırkaya taallük eden. 4 — Kendi cemiyetlerine ta- allük eden, Vilâyet fırka merkezi bütün hammal işlerini alâkadar ma- kamlarla temas ederek en seri ve salim bir şekilde halledecek- tir. Et mazbatası makama verildi Ete azami fiat vez'ı hakkın- daki komisyon mazbatası bele- diye makamına tevdi edilmiştir. Makam mazbataya mütaleasını ilâve edecek ve daimi encümene bildirecektir. Cabi caddesine kaldı- nm döşeniyor şa Şişlide Cabi caddesinin kaldı. * Fındıklıdan geçmekte olan İs K n iin idi ii — N v if sa bazi 5 Cadde yeniden ve yepyeni bir tarzda yapılmaktadır. Otobüs durak yerleri Belediye daimi encümeni ö- nümüzdeki ay başımda otobüs durak yerlerini tesbit edecek ve lâvbalar asılacaktır. Kadıköy haline iki talip var Uzun zâmandan beri boş du- ran Kadıköy baline tütün inbi- sarı ve elektrik | şirketi isticar için talip olmuştur, Tütün in. hisarı burasmı depo ittihaz et- mek fikrindedir. Elektrik şirke ti ise burada bir cereyan merke zi vücude getirmek istemekte- dir. Belediye bu her iki talebi de tetkik etmektedir. Hangisi daha uygun gelirse ona kirala nacaktır, Belediye, hali aynı za manda satmak tasavvurunda i- se de binanın kıymeti 200 bin istasy0-| Tira olduğundan bu yüksek fiatı vermemekte hali hazırda kimse dir. Vecihi Beyin tayyare hangarı Sivil tayyarecimiz Vecihi Be yin Kalamışta inşa edeceği han garm belediyece de muamelesi ikmal edilmiştir. Vecihi Bey hangarmı bir tayyarelik yapa- caktır. Hangar deniz kenarında kumluk üzerinde olacaktır, Oruç tutanlar Ramazan münasebetile bele- diye oruç tutan memurların ak pipo dörtte daireden çıkma müsaade etmiştir. Ekmek fiatı Bu hafta ekmek fiatı on para fazlası ile 7 kuruş ve francala da 20 para noksanile 11,20 ola- rak tespit edilmiştir. de Konya buğdayı, Haydarpaşa da Mavunada teslim okkada 1,5 kuruş navlun ücreti verir. Konyalı mal sahibi, buğdayı İstanbulda komisyoncuya gön- derir, Komisyon, ücretini, Prş de ağı bir nisl lir. Bu hesapça on para komisyon ücretidir. Okkada 5 kuruş 10 paradan ve para çıkınca 3,5 kuruş Dahası var, âjiyo farkı, Fil bakika, malı İstanbulda teslim eden komisyoncu, mal İstanbu la yüklendikten (sonra, malın yüklendiğine dair telgraf alm- €a veya mal İstanbula yüklen- mek üzere mahallinde tevdi e- paranın İstanbuldan Konyaya nakli bedelini çıkarır. Bu be- del bir kemiyettir. Tüccar arasın da ajiyo farkı adile yadolunur. r, Bütün bunlara bir de binde iki İstanbul borsası resmi ilâve olunur. bine nihayet üç kuruş kalır. Halbuki Konyadaki mal sahi bi dediğimiz, buğdayı kendi e- kip biçmemiştir. O da bir tüc- cardır ki, köylüden ve bazan da #kinci elden mal almıştır. En Neticede Konyada mal sahi. | lardır. Köylünün borçlarımı, kredi faizlerini tetkikimize esaş itti- haz etmiyoruz. Onlar başkaca mütalea edilecek nazik hesap- Biz burada, Konya köylüsü- nün yalnız mübadeleden doğan fiat tenzilini hesap ediyoruz. Ve göstermek istiyoruz ki, Konya köylüsünün maliyet fia- ti ile müstehlikin verdiği fiat Maarifte “Kardeşler Birliği,, Liseler arasında bir birlik yapıldı ibre iaeler talebesi ir “Kardeşler Birliğir, teşkil mişlerdir. Her Bisenin 5 5 ettiği talebe murahhasları haf- tada bir defa içtima ederek bir. liğin mesaisi etrafında görüş- mektedir. Birliğe bazı ecnebi liseler talebesi de dahil olmuş- tur. Birliğin gayesi bütün lise- ler talebesi arasında vahdet ve tesanüdü temin etmek, müşte- rek müsamereler, toplantılar, fikri, içtimai, faaliyeti tevsi et- mektir. Dame de Sion mek- tebinin ücretleri Harbiyedeki Dame de Sion Fransız kız lisesi talebe velile- rinden bazılarının mektep ücre tnin çokluğu hakkında şikâyeti vâki olmuştur. Bu mektepte ni hari ücret ayda 25 Bira olduğu halde, aynı mektebin Modada- ki şubesinde nihari ücret ayda 15 liradır, Maarif Vekâletinin şehrimizdeki beşmüfettişi bu meseleyi tetkike başlamıştır. Darülfünun için gele- cek mütehassıs Darülfünun için © bir yslahat projesi yapmak üzere İsviç den celbedilecek omütehası profesör henüz memleketimize gelmemiştir, Gelecek profesör için bütçeye konan on bin lira- dır, Mukavele mucibince müte hassısın 1 kânunusanide işe baş laması lâzım gelmekte idi. Bu isle doğrudan doğruya hükü- met alâkadar olduğu cihetle, Darülfümuna bu hususta hiç bir iş'ar vaki olmamıştır, Darülfü- nunda, gelecek mütehassısa sa dece intizar edilmektedir. Babil dininin tesirleriğ Darülfünun ilâhiyat fakülte- si müderris muavinlerinden Hil mi Ömer Bey dün. “Bahildini- nin tesirleri, mevzullı bir kon- ferans vermiştir. *- * Süreyya Opereti artistle- rinden Süzan Lütfullah Hanım uzun müddettenberi hasta bu- lunuyordu. Haber alındığına göre Sözan Hanım vefat etmiş- tir, * Çarşıkapıda Çorlu medre- sesinde kunduracılar tarafından keçi müsadere edilmiştir. Ke- senler hakkında zabıt tutulmuş tur, * Eyüpte Bahariyede kau- Şuk ayakkapları imali için bir fabrika küşadı hakkında sanayi müdürlüğüne müracaat vaki ol. muştur, Fabrika altı ay sonra faaliyete başlayabilecektir. * Tedavi edilmek üzere şeh- rimize gelen ve kadastro müdür muavini Lütfi Beye yat yak fark Türk simmt pr 2 e e Seki Ölelim O fikirdeyiz ki, modem ikti: sat dilinde (fiat makası) deni- len bü aykırılık makul surette va pemrar ii