12 Ocak 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

12 Ocak 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Sabatay Zevi Nakleden:R. N. Sabatay hiç bir zaman evlenmek fikir ve kararında değildi a Onun için Sara ile irdivacında arzu ve aşk gibi amiller aranamaz Sabatay kendisinin bu vesi- le ile “Mesib,, ilân edilmesi hakkında taraftarlarının ileri sürdüğü fikri kabul etti. — 1665... Sabatay Zevi için vw da başka ve yeni bir safha reşkil ediyor. Kendisinin açtı- ğı yolda yürüyebilmesi ve he- define vasıl olması için geçire- | du ceği mesafe kısa olacak görü- nüyordu. Çünkü yeniden bir takım âmiller kendilerini gös- termiş, bu âmillerin sanki Sa- batay Zevi içim (çalış! hükmedilebilirdi. Kadınlar hakkındakt fikri Sabatay hiç bir zaman cv- lenmek (fikrinde ve kararında bulunmuş değildi. İlk iki izdi- vacımın nasıl şerait içinde ol duğu © hatırlanabilir. Zengin bir adamın oğlu, âlim bir ha- ham olan Sabatay için bekâr yaşamak etrafındakilere doğ- ru görülmemiş, o da evlenmiş- ti, Fakat bu izdivaç (o gelinin şikâyeti üzerine tında kadınların hiç bir tesiri olmamıştır. Onun (hayal ve heyecanında “Kadn,, öyle mü him bir mevki tutmuş değildir. Onun için şimdi Sarayı zevce olarak O almasında Oda arzu, aşk gibi hislerin tesiri olduğu nu Zi doğru değildir. O yalnız bu kızın © kendisine zevce olacağımı söylemiş, lâkin bunda Sarayı görüp te sevmek gibi şeyler âmil olmamıştır. O halde Sabatay'ın böyle bir kızla evlenmesinde âmil olan şey hesap ve menfaat düşünce İeri mi idi?, Sabatay Zevi'nin bu serseri kızdan edeceği isti- fade ne olacaktı?. Zevcenin her ii evvel ev kadını olması (o hakkındaki fikir ve telâkki hasebile kadın- da öyle fevkalâde bir güzellik aranmayabilirdi. Fakat Saba- tay'ın bu üçüncü izdivaç kara- sında âmil olan şey, hesap ve menfaat düşünceleri de değil- di. Sabatay Zevi kendi gayesi- ni düşünen, onun & haricinde başka her şeyden uzak (kalan bir adamdı. Sara için de onun kalbinde en ufak bir aşk kıvıl- cımı bile parlamamıştı. Saba- tay Zevi için Sara (ber hangi genç ve güzel zevce olmak- . Sara (o Sabatay'ın zevcesi değil, “Mesih,, in yani yahudi hükümdarının kr: demekti, Sabatay bir kral, Sar va da kraliçe olacaktı. Sabatay çok geçmeden an- lamıştı ki, bu genç kadın, Sas batay'ın taraftarları üzerinde eyer Di ii etmek- geri kalmıyor: Gerek Sabatay Gi gerek Sara müs- tesna * beg ğin ver yakma Fevkalâde bir takım badiei rin ve salımlarımdağı ba” Se tesna evsafın sevkile bu erk, le kadın birleşmiş gluyorlar. dı. Bu alelâde bir izdi e rabı- tası olmaktan başka bir şeydi. İşte Sarrafbaşr Rafail Çele. binin sarfettiği paralarla Mısır da parlak bir sürette tes'it edi. len bu izdivaç Sabatay Zevi ile Saranın evlenmesi değil, “Mesih, ile yahudi melikesinin birleşmesi demekti. a Zevi Sara" yı akma- ğn karar verdikten sonra az de dikodu olmadı. Sara'nın eski- den geçirdiği maceralar ve mü nasebetler hakkında Sabatay'ın nazarı dikkatini O celbetmek istiyenler e ii Sabatay | 4 *ğer o bu kabil dedikodulara miyet veren bir adam ol- $aydı, bittabi alacağı kızım le- «siz , geçirdiği hayatın temiz bir kaz olma: yine çok ika edecekti. Fakat Sabatay | ter O Bibi düşüncelerden uzaktı. her şeye ancak kendi fikri, bal noktai nazarı | itibarile pain iz ile evlenmek | rinin yesi uzaklaştırıyor. miri gayesine daha du?, Müstakbel “Mesih,, ken- disi nasıl yahudiliğin hükümda rı olacaksa, karısı da yahudili- gin kraliçesi olacaktı. Bu gaye nin haricinde - her şey ona Yya- bancı idi. Sabatay bütün bu dedikodu lara çeri olarak kısaca diyor — Beni dilin meşhur pey gamberlerinden Hoseo da ken disine zevce olarak hafif meş- rep bir kadın almıştır. Sabatay bununla kendisinin de ne büyük bir rol oynamağa hazırlandığını anlatmak mı is tiyordu? Fakat ne olursa ol- sun, Sara'ya dair dönen dedi- kodular nihayet bulmadı, bil- âkis kadı daha (o küçültecek surette devam edip gidiyordu. Sabatay Zevi söylenen şeyleri bilmiyor değildi. Yalnız onun için mühim olan nokta kendisi- nin mühim bir takım hâdi lere karışarak gayesine vara- cağını hissetmesi idi. İşte Mısırdaki parlak düğün den sonra Sabatay tekrar Ku düse avdet o etti. Kudüste en mühim adamlarından olan Na- tan Gazani kendisini bekliyor- du, Natan Gazani Sabetay ile temasını hiç bir suretle kaybet memişti. Daha Sabatay ile ilk görüştüğü zamandan beri N tan Gazani ketum ve kör olmak lüzumunu öğrenmiş ti, Bir takım esrar ve kehanet lerle “Mesih,, in zuhur edeceği ni haber vermeğe hazırlanan Natan Gazani bir takım haki katlerin kendisine malüm oldu ğunu anlatmak istiyordu. Fa- kat meçhul olan ve mü. him kehanetini ne vakite saklı yordu?. Herkesin adını okuya rak geçmiş ve geleceğini keş: fettiği söylenen Natan Gaza- ni, nihayet doğrudan doğruya Sabatay Zevi'nin beklenen “Me sih,, olduğunu kendisine bildi- ren bir rüya görerek (büyük bir hakikate vakıf olmuş olu- yordu. Bu mühim rüya Musevi takviminin 5425 senesi Eylül ayının 25 inci cumartesi gece- si görülmüştü. Bu sene milâdi > senesi yazına (tesadüf Kâinat © yaratılırken ebedi ve ezeli olan nur, kâinatı ten- vir ediyordu. - İşte Natan Ga- zani rüyasında bu muru görü- ii | yordu. Gök yüzünde muazzam korkunç bir takım işaretler ve yazılar okunuyordu.. o Natan Gazani bu yazıları okumuştu. Gök yüzüne yazılan yazılarda şöyle deniyordu: “Cenabıhak bana buyurdu ki: Seni kurtacak olan adam, Sabatay Zevi geliyor!..,, Natan Gazani'nin o rüyası bundan ibaret değildi. Ayni za manda “Mesih,, in gök yüzün- de dolaştığını o da görüyordu. Sonra müthiş bir ses duymuş- tu. Bu ses, dünyadaki mahlâ- katın seslerinden hiç birine benzemiyordu. Bu O korkunç ses şöyle diyordu: “Bu andan itibaren bir 8€- ne ve birkaç ay zarfında gözle rinizin önünde “Mesih,, salta- matı kendini gösterecektir... Gözlerinizle “Mesil salta- eme göreceksiniz!.. “Mesih,, vut peygamberin neslinden gelecektir! Natan Gazani bu rüyayı gör dükten sonra haykırmağa baş lamış, deli olan bir adam gibi ağzımdan köpükler gelmiştir. Kendine geldiği zaman bir şey söylemiyerek gene rüyayı va- zıh ve sarih bir surette görme- ğe devam etmiş, gök yüzünde okuduğu kelimeleri çok iyi ha tırlıyarak (etrafındakilere bü- tün bu gördüklerini anlatmış. tır. Kendini dinliyenlere kat'i teminat vermiş, bu söyledikle- tam birer hakikat oldu- ğunu saninlre tekrar etmiş- tir, (Devamı vaz. Hariçteki Memurlar Nasıl maaş alacakları vilâyete bildirildi Ecnebi memleketlerde hiz- met etmekte olan memur ve müstahdeminin maaş ve ücret ve tahsisatlarının ne suretle te- diye edileceği hakkndaki kanun dün vilâyete tebliğ edilmiştir. Ecnebi memleketlerde hiz- met etmekte olup maaş, ücret ve tahsisatları 22 temmuz 1931 tarih ve 1843 numaralı hükümlerine göre İngiliz lirası üzerinden tediye olunan me- mur ve müstahdemlerin istih- kakları baliğina 9,3 misli ilâve edilmek suretile Türk lirası ola rak veyahut bu baliğler üç ay- da bir tesbit olunacak İstanbul borsa rayicine göre, memur ve müstahdemlerin bulundukları memleketler parasma tahvil e- dilerek tesviye edilecektir, Hükümet konağının tamiri İstanbul hükümet konağının tamiratıma başlanmıştır. Bu sabık Müfettiş kim? Gümrükte sabık Ma- liye müfettişi yok! Dünkü akşam gazetelerinden biri Istanbulda, kendisine — kaçakçılığı meslek etmiş olan bir. sabık Maliye müfettişi tahkikata tevessül edildiğini telgraf haberi ola- rak bildiriyordu. Yaptığımız tahkikata nazaran güm yölerde iş yapan eki Maliye me, İsmil se Yı , Gümrükte yapan iki sabık müfettiş varsa da bunlar da Maliye mifetişi değildir. Ağrıdağ Maznunları Şakilerin Adanada muhakemesi başladı ADANA, 11 — Şehrimize getiril miş olan Ağrıdağı şekaveti mazmun larımın isticvaplarına başlanılmıştır. Üç saattan fazla süren ilk muhakeme celsesinde ancak maznunların hüvi- yetleri tesbit edilmiştir. Lâtin Kongresi Kahirede açıldı ve mesaisine başladı KAHİRE, 11 (A.A.) — Lâ- tin kongresinin küşat celsesin- den sonra, Başvekil Sıtkı Paşa | tarafından bir çay ziyafeti veril miştir. Bu ziyafette saray ve hü kümet erkânı ile, sefirler heyeti Mısır ve ecnebi ekâbiri hazır bu lunmuştur. Sıtkı Paşa, Firavun ların kadim diyarını Akdenizin garp sahillerinde yaşayan bü- yük milletlere samimi bir suret te bağlayan rabıtaları taşyit et- mek için gelmiş olan kiril | re hoşâmedi temennisinde bu- lunmuştur. Mumaileyh demiş- tir ki: Her tarafta bir teceddüt| hareketi ve faaliyeti göreceksi: | niz, Mısır, terakki ve istihlâsa doğru yürüy ne devam etme ğe azmetmitşir, Her tarafta va tanperverliğin. hararetli alevini, çalışmak azmini, görecek dost milletlerle t: mesai arzusu na şahit olacaksınız. Msirm l : yasi, iktisadi ve harsi dünü mümkün kılmış olan âmil bu teşriki mesai olmuştur. Bu hissiyat ve menafi ittihadı o ka dar sıkr olmuştur ki Misir, keri dilerine has harsın yanı başımda bir delâtin zihniyetine sahip |. ve onunla meşbu olmuştur, Sıt kı Paşa, netice olarak, gayesi Şark ile Garp arasında birlik ve teşriki mesai vücude getir. mek olan kongreye vazifesinde muvaffakiyet temenni etmiştir. YENİ RUSYA Yazan: FALİH RIFKI ÇIKTI kanun | gi, Yıldızlara Seyahat Gore keşiş içinde, Li lerden rengârenk ateş yağmurları yağla hava fişengi ika usa müddet halk oğlencvesi olup kala. tır. Fakat binlerce seneden beri a lanılan bu havai fişeklerinin günün birinde, insanların hayatında büyük bir merhale olabileceğini İkimse kes tremezdi. Bugün havai fişek, yıldız lar arasında seyahatin bir esası hali- ne girmiştir. Modern teknike alem olan cür'etle, günün birinde bu seya batin de kareden fil çıkacağına mşe- karı kimse şüphe etmiyo itilmemiş bir sür'at ik- tisap edebilecek kabiliyet arzetmek- tedirler, Bu sayede mesafe denilen şey kalmayacak gibidir. Şimdiye ka- dar karada ve havada tanıdığımız bü tün sür'at rekorları, bu fişek için iz Doktai hareket” olabilecek- tir. Çünkü bu fişeklerin saniyede on bin kilometre katetmesi tizar mi iyor. Bu sür'at, hava; —— fezaya dalmağa kâfi bir süet 1923 te Alman profesörü Oberv'in ir kitaptan sonra “fişek, le ve posta nakliyatı, fen için yeni bir saha açmış bulunmaktadır. Fakat bu fişekler bittabi bizim bildi gimiz bayram ve eğlence fişeklerin- den çok farklıdırlar, Fakat esas şa ğı yukarı birdir. 1928'de Oppel is- minde bir Alman reaksiyon motörle — yani fişek csasını takip ederek — bir otomobil yaptı ve saatte 240 ki- lometre gitti. 1930 (da müteveffa Max Valliğre aynı esası bif kızağa eri ederek santte 400 kilometre kak reaksiyon motörer için be- rma. görül. ispirto, ben mali tecrübe edildi. Artık bu nokta- dan itibaren yeni bir tecrübe devri a çılıyordu. Randmanı fazla ve tehlike “ 1928 de profesör Goddard Ameri kada büyük fişeklerle muvaffakıyet li tecrübeler yaptı. Darwen Layen is minde birimle Teni talyada yaptığı tec- rübelerde salıverdiği fişek on kilo- metre irtifan kadar çıktı. Almanyada bu emi a mr ta olan tecrübeler gayet m Hattâ bunun için , is mi verilebilecek bir istasyon vücu- de getirildi. Yani tayyare istasyonu yerine, fişek istasyonu... Burada çalışan iâhendis Nebe bilhassa posta irtihhtığıni bu fişekler le teminine çalışmaktadır. Atideki ra kamlara bakınca, posta servisinin ile ride nasıl bir ehemmiyet alacağı ko- .— Üç ton sikletinde bir fişek Berlinden on bir dakikada Mos kovaya, altı dakikada Londraya gide bilecektir, Keza aynı tonda bir fişek Londradan otuz dakikada Amerika: ya ve Moskovadan otuz dakikada Viadivostok'a "gidebilecektir. Fransa bu fişek tecrübelerini teş vik için senevi muayyen bir mükâfat koymuştur. Şimdiye kadar bu mükâ fatı ilk defa alan profesör Obert ol muştur. Harp zamanında böyle bir vasıta şimdiye kadar yapılan tecrübelerle" neticeleri malüm olmuyor ve “esrarı askeriye,, halinde muhafaza edili- yor. Fakat gir w istikbal Aero; yerine Fuseoplan- ir yol açılayor. Bu ikinci havai nak liyat vasıtası daha tekemmül edin- çe, yüksek hava tabakalarında azim süratlerle seyahat edecek etratoplan lar yapılacaktır. Elbette bir gün bu hava vasıtası da moda olacak ve ye- rine Astroplanlar yapılacaktır. As troplanların m insan- Jim yaldız da seyahat etmesi emektir. Görülüyor ki, mütevazı bir b ayri insanları nerelere kadar götürecek. Şimdiden hüktmedilebilir ki, alet | | hava tabakalarının “fevkinde, yani ön iki, on elti hin metre irtifi seyahat etmek meselesi halledilmiş gibidir. Ergec kürei arzın cazibesi de mağlüp edilecektir. — e Grip hakkında Sıhhiye müdürü ne diyor? Şehrimizde gripin fazlalaştı- ğr söyleniyordu. Bi usta Sıhhi; bir MY demiştir kiz — Havaların bazan sıcak, ba zan soğuk gitmesi baz mezlevi hastalıklara Şi ie. Onun için her kesin bu hava tebeddül lerinden kendisini vikaye etme si lâzımdır. Yeni tayinler ANKARA, 11 — Temyiz reis ve âzalarından mürekkep adliye vekâle- ti intihap encümeni 16 ihtisas mahke mesine memur edilecek hâkimleri in tihap etınek için içtimaa davet edil. Gümrük muhafaza kuman- danlığına Seyfi paşanın (“ni de Reisicümhur Hz. nin yüks. « tastikle rine arzolunmak üzeredir. | Tütün Kongresi Elde edilebilecek neticeler hakkında tahminler Tütün kongresinin 1 şubatta An- karada toplanacağı malümdur. Bu içtimada; tütün ziraatinin tah .— tütün ihracatı, kredi ve koope- ratif mevzularmın müzakere edilece- ği anlaşılmaktadır. İktisat Vekâleti şimdiden tütün hakkında; esaslı tet- kikat yaptırmıştır. İçtimada yapıla. cak müzakerelerin şu neticeleri do- ğurması ihtimalinin çok kuvvetli ol- duğunu alâkadarlar söylemektedir. leri 1 — Zirmst Bankanın tütün çift- gisine geniş mil ve köylüden tütün mübayaa ederek münasip bir zamanda satmak üzere depolarda saklaması. Ğ 2 — Tütün çiftçisi arasında istih- sal ve satış kooperaüileri teşkili. 3 — Ziraat Bankasının, bu koope- ratiflere sermaye koymak © suretile yardım etmesi. 4 — Fena cins tütünlerin hükü- met tarafından köylüden satın alına- rak yakılması i tütün fiatlerinin mini, 5 — Ticaret muahedeleri haricin 'de Avrupadaki tütün rejilerile anlaşa rak onlara Türk tütünü satılması. Buraya ein haberlere iz tütün tacir ve çiftçileri nin metice lerine sabırsızlıkla intizar etmektedir. ler. Spor Müttefik kulüplere tebliğ İSTANBUL 11 (A.A.) — İ. C, 1. İstanbul mmtakası riya setinden tebliğ olunmuştur: 1 — Kulüplerimiz tarafından berayi tesçil mıntakaya verile- cek idmancı fişlerinin 1932 se- nesinden itibaren fiş balâsma il sak edilecek idmancı fotografı- nın üzerine yarısı, diğer yarısı da fiş üzerinde kalmak şartile kulüp resmi mühürü ile mühür- lenmesi ve mühürsüz getirile- cek tesçil fişlerinin kabul edil. meyeceği beyan olunur. 2 —11 Eylül 931 tarihinde icra edilen Beykoz deniz yarışla rı hâdisesinden dolayı Galatasa ray ve Fenerbahçe kulüpleri de nizcilik şubelerine denizcilik he yeti tarafından verilen cezanın bittetkik birer aya indirilmesine 3 — Fenerbahçe spor klübü azasından Mahmut, Haydar, Galip, Nihat, Feyzi Beylerle Beykoz Zindeler yurdu azasın- dan Hayri Beyin birer sene boy kot cezalarının da altışar aya bittenzil tatbik ve icrasına ve bu hususun ilânma 30-12-1931 tarihli merkez heyeti içtimam- da karar verilmiştir. Dünyanın en Şişman adamı Yalnız şimdiki zamanın de gil, gelmiş geçmiş asırların en şişman adamı 787 kibre ağırlı ğında olan Harri'dir. . Harry emi kema ii in er girerer red 1809 senesinde ölen namında bir İngilizdi. Bu İngi- Veremle Mücadele Cnimiyeller, yan tevhit ediliyor İstanbul, İzmir, ve Samsun vilâyetlerindeki veremle müca- dele cemiyetlerinin birleştiril. mesi ve bu cemiyetlerin Ankara da bulunacak merkezi umumile ri hakkında lâzım gelen nizamna me henüz ikmal edilmemiştir. Nizamname ikmal edildikten sonra cemiyetler birleşecek ve Ankaradaki merkezi umumiye raptedilecektir, İkramiyelerini Almıyan Şehit aileleri Balâ Taburu 3. BL. K. Ali ef. zev- cesi Ümmetullah Süheylâ Hanım 2, Nefer Mustafa oğlu Aamet | valdesi Naime H. AL, 25 BL, 2 Mülüzim Ce. İl Hadi efendi valdesi Zeynep H.36, F. 51 K. Miralay Mehmet Ali B. zev- gesi Süheyla Fatma H. ve oğlu / 40, Piyade binbaşı Ahmet Niyazi Bey zevcesi Ferid H. ve oğlu Cevat ef. 65 fırkasından e İsmil Hakkı S4 göreme Nazire Hİ ve ge cukları 117, MAL BL 7 yüzbaşı Murat ef. . lürrahman zevcesi Emine H. 130, AL, 73BL.I K. yüzbaşı Rifat ef, nin oğlu Meh- Tosya, takım. K. Karanfi Cevat ef, oğlu Yemi ef, 135, AL, 40 makineli BL. K. mülâzim Bahaet- tin ef. zevcesi Vasfiye H. ve oğlu Tarik ef. 137, Suvari Jandarma Şam 8. T. 3. Kelkit şubesinden bine başı Ti 'ursun — e kazı nin e ane H. ve Piyade yüz başı Kudret ef. oğlu Safet ve Beh- zat ve kızı Melâhat H.150, Babiâli vak'asında şehit mülâzim Nafiz Bey zevcesi Belkis H. ve oğlu İskender e, 42 nci Trablüs | Alayından mülâzim Mehmet ağa zevcesi Hayri ye H. 153, AL. 9. BLI, mülâzim Namık ef. nin baba annesi yüke EL H. 154, Cülemerik hudut (o taburundan mülizim Feyzi ef. nin valdesi Şaziye H. 155, F, 17 topçu Cebel batarya- sından mülâzim Süleyman ef. nin oğ Tu Raşit ef. 156, K. 1. açığında Piya- de zabit vekili Bürhanettin ef. nin valdesi Nadire H. 160, K. 11. tel- yem BL. makinist neferi Hasan oğlu İsmail Hakkı ef. nin oğ: lu Hüteyin Necmettin ef, 162, Top kilâtı ve Ayaz ağa kar- yesinden Mehmet oğlu — İsmail kızı Molâhat ve Sabahat H. lar 163. Malâller ALIM ie piyade yüzbaşı Hü- seyin Hüsnü ef, bini Mehmet Eşraf (191-331) 22, K.NL levazım erzak ambarından K. yüzbaşı Nahit ef, bi- ame 321) 23,1. Fesliha topçu yüzbaşı Yahya & Necati Din bini Ali 7 (24-331) 25, Tekir. Jandarına 1. mülâzim Mehmet Ali ef. bini Cafer, 1307 43, AL. 73. mülâzim Mehmet E: Ki 18. Bİ 3 neler Nevşehirli Bed- ruz oğlu Aleko. 67, Edirne onuncu nişancı taburundan nefer Alucuralı İ ana oğlu Vahit 85, Mardin 1 nu maralı teçhizat ambarından Bostan oğlu Namık, 86, AL. 47 BL. &. den nefer Abdürrahmanoğlu Mehmet. 87 Beşiktaş Askerlik Şubesinden: Malüllerle Şehit yetimlerinin Tü eğime tevzintna 13/ | hinde başlanıldığı ve mükerreren i- İân edildiği halde isimleri yazılı ze vat şimdiye kadar müracant edip ik- ramiyelerini almamışlardır. 14 şubat 932 tarihine kadar Beşik taş lığına müracaatla ikra miyelerini almayaı hakkı sakıt olacağı son defa olarak ilân olunur. Yeni neşriyat Gürbüz Türk Çocuğu İ Himayei Etfal cemiyetinin neş- retmekte olduğu Mkang ie v çıkan 63 etmiştir. Bu vesile ile yeni senenin en mü liz 739 libre idi. Lambert öleli | kim şiarı olacak olan tasarruf üze- bu kadar ağırlık kaydedilmemiş | rine mecmunda çok canlı bir tetkik ti, Şimdi Harry elli bibreye diz rae kın bir farkla reko.i Bir seri halinde çıkan bu tetkik. te tasarrufun yalnız para saklamak dır. Dünyanm. irili şampiyo- | demek olmadığı gösterilerek yu ta- nu Amerikada Los Anceles şeh | sarrufla iyzah rinde yaşayor. Bu kadar ağırlı ğma sebep şudur: Harı ha zim cihazı o şekildedir her aldığı gıdayı mutlaka ağırlığa tahvil ediyor. Başka insanlarda olduğu gibi gıdanın bir kısmı yanıp sarfedilmiyor. Binaena- ba anlaşmali © seks ler, Paranızı tasarruf ediniz! Heyecanmızı tasarruf ediniz! Zevk ve eğlencenizi tasarruf edi. Biz! türlü tasarrufu çok canlı mn kalemle iyzah eden mec muada ayrıca güzel şiirler, makalo- » | dercedilmiş sarhoşluktan mütevellit kazalar hakkında Yeşil merkez - | surette tecziye edilmelidir. Gene şoförler". Meselesi Dr. Fahreddin Kerim Bey ne diyor? Yeşil Hilâl cemiyetinde şarhoş şö- förler hakkında cereyan eden müza- nüshamızda M. Osman ve Fahreddin Kerim Bey” Terin bu münasebetle vaki olan beya» natımı da derçetmiştik. o Fahreddin Kerim Bey dün gazetemize bir mek- tup göndermiştir.İzahatile neşriyatı mızı teyit eden doktorun bu mektu- bunu aynen neşredi ugünkü müshanızda biri evet diğeri hayır diyor” serlâvhalı bendi- nizi okudum. Neye evet ve meye ha- yır denildiğini anlayamadım... Yeşil Hilâl merkez heyeti 3-1-932 tarihin. de İbrahim Zati Beyin sarhoşluktan mütevellit vesaiti nakliye © kazaları ei takririni müzakere için toplanmış ve yirmiyi mütecaviz mer« kez heyeti azasının iştirekile iki sa. at süren hararetli çelsenin mukarre- ratinı bir sui tefehhüm olmaması i- çin o içtimada hazırlanmış ve azaya okuduktan sonra ittifaka iktiran ede- srek matbuata tebliğ etmiştim. Maat- teessüf gazetenizde pek cüzi bir kıs- mı çıktı o tebliğde İstanbul Belediye sinin vesaiti nakliyeyi idare edenler hakkında ittihaz ettiği (tedbirlerin unda > menni ettiğimiz tetbirleri ve içki a- leyhindeki diğer temenmileri zikret- miştik. Ne bu tebliğimizde ve ne de bir gün sonraki gazetenizdeki mün- | gri beyanatımda Deli gürler hak: bir sözüm yoktur. Binacna kında i leyh” muallim Mazhar Osman Bey- biri evet diğeri hayır diye a- ramızda bu mesele hakkında bir te- zat olmadığı kanaatındayım. Çünkü © içtimada her aza ve bu. a Mazhar Osman Beyfendide görgüle- - | rini, temennilerini söylemiş onların matbuata aksedecek kısmı tebliğde sonra kimse birşey söyleyemez! Fakat bir sınıf meslek © erbabından bir kısmının işlediği hata yüzünden bütün bir şoför camiasını itbam et. mek hiç birimizin hatırından geçme- miş ve geçmez! Yeşil Hilâlin temen- nisi şoförlerin her hangi bir suretle içki kullanmamalarıdır. Bilhassa iş zamanında sarhoşluk yapanlar azami Çünkü menafii umumiye bunu âmirdir. Maa lesef bu gibi şoförler yok değil var- dır. Şoförler bu gibi arkadaşlarını i- kaz etmeli ve aralarından çıkarmalı. dırlar. Bilhassa diğer semmiyatı ne- reden öğrenirse ö inler bir defa bile kullanmak en büyük haladır. Bi- naenaleyh Yeşil Hilâlin teşebbüsat ve temenniyatmın müttefikan yapıl. dığını aza arasında bu hususta fikir ihtilâfı olmadığını, resmi tebliğimiz. den rasinerır ga hürmetlerimle arz Fakir çocukları Giydirmek için Topkapı Türk fukaraperver hayir müessesesinden: Civarımızdaki mek- teplere devam eden babası ölmüş fa- kir çocuklarla diğer bir takım ufak ve çıplak çocukları ve fakir aileleri giyindirmek üzere hazırlıklar yap- maktayız. Muhitimizin fevkalâde © zarureti karşısında belediyeden mazhar oldu- ğumuz muaveneti hayırkâriye rağ- men bu mübrem ihtiyacı | tamamen tatmine muvaffak olacağımızdan pek ümitvar değiliz; bundan dolayı muh- terem halkımızdan yardım istemek mecburiyetinde kaldık. Bu © şayanı merhamet ve muavenet © çocukları yaşlarına göre üç liradan sekiz liraya kadar ilbas eylemek mümkün olaca- ğından hayrı seven ve ebnayı cinsine yardım eylemek zevkini bilen, duyan ve 3 - 8 liralık bir yardım kudretini haiz olan bütün halkımızdan böyle bir muavenete iştiraklerini temenni eyleriz. Muavenette bulunacak zeva- namlarına giydirilerek bir kıta foto. grafleri takdim edilebileceği gibi i- simleri de müessesemiz lâvhai tebci. line geçirilecektir. ——.— - İkramiyeler veriliyor kil komisyonuna müracaatları rica 0 hamur. Davetler Mürettiplerin senelik kongresi A si ela da İl Bi sid,