11 Şubat 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

11 Şubat 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

TİŞUB PERŞEMBE 7 nci sene, No. 2156 NUSHASI 5 KURUŞTUR T 1932 amaaa 2 Milliyet Yedi yaşında Gazetemiz bügün yedi yaşı- na girmiştir. Bir gazete için ye di senenin, yetmiş senenin hük mü yoktur. Garp “medeniyeti merkezlerinde yaşlı başlı birer müessese olan gi z yanlar parmakla “gösterilebilir. Fakat genç Milliyet'in yedi senesi, Avrupa , gazetelerinin bir asırlık ömrü kadar beyecan- lı ve dolu geçmiştir. Milliyet'in yedi senelik kolleksiyonu başlı başma bir tarihtir. Türk milletinin yeni tarihi tekevvün ederken, Milliyet da- ima Gazinin cephesinde ve ön safta bulunmuş ve Cümburiyet bayrağının şerefini hiç bir za- man düşürmemiştir. Milliyet fikir gazeteciliğini sürüm ve ticaret gazeteciliğine her vakit üstün tutmuş, cümhu riyetin ve inkılâbm yaşamasını ve inkişaf etmesini, bütün men faatlerin fevkinde bir gaye ola- rak almıştır. Milliyet bir vazife için tees- süs etti ve bir vazife gördüğü tesellisi ile yaşadı ve öyle yaşa yacaktır. Milliyet karileri hiç bir za- man aldanmadılar. Milliyetin en büyük iftiharı karilerinin em niyet ve itibarın: kazanmış ol. maktır. Ve bundan sonra da hep va zife hissine ve karilerimizin em niyet ve itibarma istinat ede- rek, cümhuriyet ve inkılâba hiz met etmekte devam edeceğiz. MİLLİYET Ingiltere'de Himaye Geçen gün İngiliz parlamen. tosu tarafından kabul edilen bir kanun ile İngiltere serbest ticaret usulüne kat'i surette ve- da ediyor. Kanun, kontenjana tâbi olacak buğday ile memle- kete serbest olarak girecek ©- lan et gibi gıdadan ve pamuk ve yün gibi iptidai maddelerden her cins idhalât eşyası üzerine 94 10 gümrük resmi vaz'ını istilzam etmektedir. İngilterede şimdiye kadar a- tılan himaye hatveleri muvak- kat tedbirler mahiyetinde idi. 1923 senesinde Lloyd George kabinesinin bazı mamül eşya hakkında ( vazettiği o bima- ye, sırf Om is- timali elzem olan mamül eşya hakkında idi. Ve himaye- nin tatbik edilebilmesi içi caret nezarelinin | tavsiyesile her kalem eşya hakkında parla- mentonun ayrı karar. vermesi lâzımdı, Son himaye tedbirleri de bazı kalem mamül kkında gümrük resmi in Ticaret nezaretine ve- rilen salâhiyetlerden ibaretti. Ticaret nezareti bu salâhiyetle hareket ederek idhalâtın mikda rmı takip ediyor ve tabii had- den fazla idhalit yapıldığı za- man, o kalem eşya hakkında gümrük resmini tatbik ediyor. du. Tatbik edilen eşya listesi redilmekte de zaman zaman neşi Son kahım; kimmayeyi bir sia. basi tem olarak kabul etmesi leket gibi, sanayini himaye et- meğe hakkı olduğu inkâr edile mez. Fakat bu hakkım istima linde bir. itirafı aciz olduğunu her İngilizin kabul etmesi lâ- zımdır. İngiltere, bütün 19 un- Cu asrın son nısfında dünyaya Bu zaman zarfmda da İngilizlerin serbest ticaretten ayrılmağa salâbiyet- ın ne- tatbik et- mekte devam ettiler? . Çünkü kendi'smai ve ticari kabiliyetle | rine itimatları vardı. Bu itimat | di. o kadar büyüktü ki, İnigitere- bövsndi İ himavevi kabul etmekle İngilte meydan okumuştu. leri vardı, O halde o den serbest ticareti azetelerden bir asırlık veya bir asra yakın olma ve yarı mamül | Ateş hattında Çinli askerler : Japonlar Çin istihkâmları önünde şiddetli bir mukavemet görüyorlar Woo- Sung istihkâmını hâlâ alamadılar Cemiyeti akvam her iki tarafın arasını bulacak bir formül aramakla meşguldür. Japonlar bir türlü (Gazetemizin çıkmadığı iki gün sarfında Aksayı şarktan gelen hâ- berlerde. bir değişiklik yoktur. Ja- in son taarrunları karşısında Çinlilerin anudane mukavemete ka- rar verdikleri anlaşılıyor. Diğer ta- raftan Cemiyeti akvam Cenevrede tekrar toplanarak bu meseleyi mü- Vaziyet şöyle hir taatı göndererek, Çinde istedikleri bası mevzrları silâh kuvveti ile 6- Je geçirmeğe çalışıyorlar. Buna rağ men Woo-Sung . İstihkâmıe benüz zaptedemediler. Çinliler Cemiyeti akvamdan çıkacak sese intizeren şiddetli bir #ukavenet gösteriyor- İar. Tahkikat komisyonu yoldadır. Cenevrede ise o müzakereler ber devam. Woo - Sung istikkâmının Hadisatın bu günkü vaziyeti yeni bombardımaı ve daha mühim vak'alara yol açma- WOO-SUNG, 9 A.A. — Birçok ğa müsait görünüyor.) Japon harp gemilerinin Wousung 2200 ve Matbuat balosu sene- nin en iyi balosu oldu Balo coşkun bir neş'e içinde sabaha kadar devam etti EZ Li ç çi R | Matbuat cemiyeti senelik balosu- başlarında reisleri nu evvelki gece Maksim salonların. | Hakkı Tarik Bey olduğu halde, ge- da vermiştir len misafirlerini karşılayorlar ve yer Davetliler akşam dokuz buçuk. tan İtibaren gelmeğe başlamışlardı. Bu sönteriyordu ki, gazet İosuna olan alâka seneler geçtikçe ön Sn kl mesele olmatkan çıkmış, gösteriyorlardı. Davetlilere, yerli mallarından he. diye ve kotiyon verilmek üzere ken- dilerine daha methalde bir. numara ! (Devamı 6 ıncı sehifede) iler ba- | bir | re iktisadi ve ticari müşkülleri. mezhep haline girmişti, ni hallediyor mu? Buna en nik. Himâye ve serbest ticaret me | bin olan İngilizler bile ihtimal selesi, hissi sahadan çıkıp ta a. | vermezler, Gümrük meselesinin lelâde bir iktisat meselesi hali. | en müşkül safhası daha ileride- ne girmek için aradan: büyük | dir. Dömiriyonlarla iktisadi mü bir müharebenin ve bir de buh- | yanın geçmesi ve İngiltereyi temelinden sarsması lâzım gel. geldiği zaman İngiltere, iktisa- Serbest ticaretten ayrılarak | acaktır. Ahmet SÜKRÜ uzlaşmak istemiyorlar nasebatını tanzim etmek lâzım |'ttı. | taziyede ve bayram münasebe- di ve siaysi hayatının yeni bir | tiyle de tebrikâtta bulunan ze- li dönüm noktasına gelmiş bulu. | vata Birfilm Sansür edildi Cehennem melekleri filmi tadilâta uğradı Bu hafta Opera ve Artistik sinemalarında birlikte gösteri- len ingilizce sesli ve Amerika mamulâtından (Cehennem Me. lekleri) ismindeki filme bidaye ten İstanbul film sansürü tara. fından görü! ten ve ğe başlandıktan sonra şehrimiz Alman konsolosu tarafmdan Al manlarm aleyhinde bazı parça- lar bulunduğu iddia edilerek men'i için Vilâyete müracaat e dilmiştir. Vilâyet bu filmin san sür tarafından görülüp müsaa- desi verildikten sonra artık men'i imkânı olmayacağını bil- dirince konsolos Bey Ankaraya müracaat etmiş olacak ki, Da. hiliye vekâletinden gelen bir e- mir üzerine dün filmin gösteril memesi polisçe sinema müdiri- yetine tebliğ edilmiştir. Evvel. ce müsaade verilmesi üzerine sa tış muamelesi kat'iyet kesbe. .İden filmin iki gün gösterilme- sinden sonra yasak edilmes? yü- zünden mutazarrır olacaklarını gören sinema sahipleri baş vur madık yer bmrakmamışlar ve ni (Devamı $ iner sahifede) Ismet Pş.nın | Teşekkürü ANKARA, 10 (A.A. — Baş da vekil İsmet Paşa Hazretleri, yıları Urfa meb'üsu Refet B. irtihali dolayısile kendilerine teşekkürlerinin iblâğına Anadolu Ajansını taysit buyur- sayşlâkdir, Gazi Hz. a Reisicümhur Hz. dün Dol- mabahçe sarayındaki daire- lerinde meşgul olmuşlar ve bir tarafa çıkmamışlardır. Tevfik Rüştü B. Cenevre yolunda Hariciye vekilimiz Mos- kovadan hareket etti MOSKOVA, 9 A.A. — Türkiye Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beye- Fendi ve refakatindeki zevat dün ak- gam Moskova'dan Cenevreye hare- ket etmişler ve istasyonda Hariciye Komiser muavinleri, Türk sefareti erkân: Alman, İran ve İtalyan sefir leri tarafından selâmlanmışlardır. Tevfik Rüştü Beyefendi öğleden sonra Türkiye ve İran sefaretlerinde tertip olunan resmi kabullerde hazar bulunmuşlardır. Avrupanın Kundura kralı M. Bata tayyaresile şeh- rimize geldi Çekoslovakya'nin Zlin şehrinde meşbur Bata kundura fabrikaları sa bibi M. Thomas Bata evvelki gün hususi kâtibile birlikte şehrimize gel miştir, M. Bata tesis ettiği kundura fabrikası sayesinde büyük bir servet sahibi olmuştur. Kendisine kundura kralı demektedirler. M. Thomas Ba- ta bir buçuk ay evvel hususi tayya resile Çekoslovakyadan (hareketle Masır, Suriye, İrak tarikile Hindiz tan ve Balavya'ya kadar gitmiş ve oradan ayni tarikle Adanaya gelmiş tir, M. Bata Adanadan hareket ettik ten sonra tayyaresinin motörüne bir sakatlık ârız olduğundan Eskişehir- de karaya inmeğe mecbur olmuş ve Ayni günde Ankara ekspresine bine rek şehrimize gölmiştir. Tayyaresi de dün öğleden sonira Yeşilköye vâ- sıl olmuştur. M. Bata bugün Çekos lovakyaya hareket edecektir. Kundu. ra kralı bu seyahatini ticari maksat- la ihtiyar etmiştir. Çekoslovakya- 'dan hareket ettikten sonra Alp dağ larında bir tenezzüh yaptığı ve bura da bir kaza geçirdiği halkında ve- rilen haberler doğru değildir. fakir çocuk ve kimsesizleri için ha- zırlattığı elbise ve sair eşyayı tevzi du suretle 300 kadar. fa- ikes sevindirilmiştir. Bun- dan Cesaret olan Eyüp fıkaraperver cemiyeti bu civarın fakirlerine daha İ fazla yardım edebilmek için teşkilâ- tin tevsiine karar vermiştir. Bu ye- ni şeklin tatbik sahasma yakında geçilecektir. Eyüp fıkaraper tinden: “Eyüp nahiyesi (o dahilinde mevcut on üç lenin muhtaç, babasız ve bilhassa şüheda evlâtlari. le bikes kadınlarına gerek nakten ve gerekse kumaş itası suretile kıymet. li yardımlarını esirgemeyen zevat i- le civarımızda mevcut müessesat fabrikalar idarelerine karşı cemiy. miz namma teşekkür ve yavrucukdı rın minnet ve şükranlarının iblâğına muhterem gazetenizin delâletlerini rica ederiz efendim,” Sahip ve Baymuharriz Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Kâzım Pş. Hz. Bugün Ankaraya Avdet ediyorlar B. M. Meclisi önümüzdeki hafta içinde içtimalarıma £ başlıyacaklır. Meclisin açılması yaklaştığında kü şat hazırlıkları yapılmaktadır. Şeh- rimizde bulunan meb'uslar, bugün- den itibaren Ankaraya avdete başlı yacaklardır, Pazartesi gününe ka- dar Meclisin açılması için Ankarada kâfi ekseriyet olması kuvvetle muh temeldir. Meclis Reisi Kâzım Pş. Hz. dün öğleden sonra Dolmabahçe sarayın- daki dairej mahsusasından çıkarak otomobille Beyoğlu cihetinde bir te- mezzüh yapmıştır. o Kâzım Pş Hz. bugün Ankaraya hareket edecekler- Hilâliahmer yeni bir teberru usulü tatbik ediyor Fatih'te yapılan tecrübe bütün memlekete teşmil edilecek Hilali Pe $ w-| beraber, üreldin fevki ita. mumisi bayramın birinci günü Tür-| kiyetli bir netice vermiş ve Hilali kiyede ilk defa yeni bir usulün tat bikatını yapmıştır. Yalnız Fatih ka- zası dahilinde yapılan ve çok muvaf fakryetli bir netice alman bu usul şadur: Bayramın birinci günü saba | edilen hı muhtelif heyetler © mahallelerde | miştir. Bilhassa Eyüp nahiyesi Hi- gezerek, i umuminin tabettir | lâliahmer teşkilât: bütün makbuzları mer kartlarile © halkın | mı elden çıkararak büyük bir vari bayramlarını tebrik etmişlerdir. He | dat temin etmiştir. yetler bu tebrik esnasında halkm teberrüatını da kabul etmişlerdir. Bu şekil yeni tatbik edilmekle ——.MMM mm... liahmer merkezi umumisi bu itün Türkiyede tatbik ede M. Brüning'e cevap Borçlarını PARİS, 10 (A.A.) — M. Vermezlerse.. , tamirat meselesi hak. - An kındaki Alman tezine vereceği | “A7erika yeni bir karar cevabı arkadaşlarına rd ittihaz ediyor tir. Zannolunduğuna cevap tamirat namile Almanya tarafından hakikaten yapılmış olan tediyata ait rakamları ihti va eden etraflı ve tafsilâtlı bir VAŞİNGTON, 10 A: Johnson, âyan meclisine ya borçlu olup ta taahhütlerini if; devletlerin Amerika'da e cemiyeti riyase-| * Yms lar * Başvekil İsmet Paşa Hazretlerinin Ankaraya dönüşleri intibi..