13 Mart 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

13 Mart 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

On altıncı asırdanberi Boğaz içinde seyrüsefer Boğaziçinde oturanlar her gün de ve Ümre yenin tarihçesini, ve geçmiş da Boğazda oturanların ne gibi vası- talarla İstanbula gittiklerini acaba bi liyorlar mı? ister, insan Boğaz içinin rengârenl bir şurup kadar tatlı tarihçesini bir yudumda içmek ister. Eyvah o üç çifte kayık aldı kara- sara Şarkı okuyup geçti dir afet var içinde Olmakta derununda hava ateşi süzan Nayın diyebilmem ki ne hâlet var içinde Ey şub Nedima ile bir seyrin işiteik Tenhaca varup Göksuya işret var içinde. Bu makalemi hazırlamakta olda ğum bir “Boğaziçi tarihçesi, nin bi ederek Mülliyete © krsmırndan bülâsa © veriyorum ve maksadına daha çabuk dönmek isteyen aceleci muharrirler gibi “lisan tasvirinden öğr kaldı, diyerek iş asırlardaki Boğaziçin de seyrüselerin nasl olduğuna ve sm Hayriyenin tarihçesine baş- yorum, n iki yakası daha on altıncı milâdi asırlardan itbaren gü- zelliğe ve eğlenceye meftun insan- servetin il il ların, ve devir, devir «kâbarin ve ricalin dikkatini z a ler, çekdiriler, dp gelirlerdi. dair ne tesbit Boğazda - san ve ensiz yapılması memnu idi. Keza bu peremelerin yı rı da yasaktı. Kadmlarla erkeklerin bir arada binmeleri ve haddinden | fazla müşteri alınması r: : İşte Abdülmecidin i'k zamanla Istanbul kalkanın Boğuzm gü asırlar-! memba düşünen bir e aariki ve bundan kendileri için bir istifade üc | bulunduklarma dair musirrane ye 26 cemaziyülahır 1267 tarihli mus basında bu vapurun ne suretle hare ket edeceğine dair bir ilân vardır. , © seme- , Bu ilâna erleri (yapabilecek bir şirket kurmayı düşündüler. Bu- hususta bir lâyiha r ve hattâ şirketin adını bile koydular. Bu hayırlı şirkete Şirketi Hayriye | dediler. Fuat Şir İtörlerle mücehhez bulunan ve keşletmişti.. Eğer şairliğim ol 'N: sezi çekmek ii ba e hisseleri alan zevat şunlardır: 50), Sadrazam Keşir Pap , it Pı Sarı her Mehmet Ali paşa, Tepme mü giri Fethi paşa, Girit valisi Mustafa işi iii 5 çi R i Sig X İaki vasıtasile Londra'ya sekiz gemi sipariş edilmiştir. Vapurlardan dör- dü ertesi sene İstanbula gelerek! seyrüsefere başlamıştır. Bir numara | İı vaptırun adr (Rumeli) ödi. İki na mara (Tarabya), üç numarı (Kök. su), dört numara Merlerteyi), beş | numara (Toohane) ve altı xumara| (Beşiktaş) adlarile tevsim edilesişir- “İtereddüt edilmekte olmasına İbütün memurlara i- | için icabında en şiddetli vasıta. « İşit edilecek ve alacakları ilk em ir | caklardır. irti-İ bez bulunacaktır. MILLIYET PAZAR Birinci sahifeden geçen yazılar; Vilâyetten MERAM ZU Ay E TME EMER İş istiyenler | A'manlar Reylerini bugün Veriyorlar (Başı 1 inci sahifede) ritlerin ve bilhassa Na: reisicümhur intihabı gününün ferdasmda bir takım isyanlar çıkarmak için O hazırlanmakta bazı şayialar deveran etmekte. dir . Bu şayiaların hekikata mu. tabık olup olmadığı hususunda rağmen Prusya hükümeti poli- si seferber etmiş ve hemen hare kete âmade bir hale getirmiş- tir, Dahiliye nazırı M. Cevering bir tamim göndererek polisin her türlü is. yan hereketini henüz nüve ba- linde iken boğması lâzım geldi ğini ihtar etmiştir. Mumaileyh zabıtayı her türlü isyan hareke tini izce: bastırmak lara müracaat etmeğe davet ey lemiştir. Polis, yarmki (o intihabatın serbestçe icra edilmesine neza» ret edecektir. Zabıta kuvvetle- ri, bugün öğleden itibaren hare kete müheyya bir halde buluna caktır. Bütün mezuniyetler il. ga edilmiştir. Siyasi grupların kamyonlar la ve yük arabalarile nakledil. mesi surette menedilmiş- tir. Ve polis, kışlalarmda teh. Te göre harekete ümade buluna Kışlaların avlularında projek icabında içerine mitralyöz konu lacak olan polis o kamyonları, ber an harekete hazır bir halde bulunacaklardır. Polis kuvvetleri, an'anevi sopalardan başka, otomatik tü- fekler ve rovelverlerle müceh- O kadar aceleye Lüzüm yok (Başı 1 inci sahifede) glabileceği mayıs ayından sonra tat bik edilecektir. Bu itibarla, iş acele Ekmeği 12 kuruşa çıkarmak Gileri ise her tarafça kabili tatbik bulunma maktadır. Bu takdirde, ecnebi buğ- dayı, yerli mahsulü himaye için mev. zu fazla gümrül ine © rağmen piyasamıza yerli buğdaydan ucuza ya mavaflakiyetle rekabet için yapılacak yapabilecektir, Bunun zammin daha mutedil olması lüzum- Ju görülmektendir. Buğdayın kıymetlendirilmesi cut iktisadi buhranı yalnız edebileceği mütaleaları ime imi a 13 MART İnhisarlarda Tasfiye (Başı 1 İnci sahifede) müteakip senelerin her biri ve küsüru için yarımşar aylık nis betinde tazminat verilecek olan memurlarm mikdarı, hazırla. nan yeni kadroya göre ihtiyaç- tan fazla kalacak adette olaca- ğı anlaşılmaktadır. Tütün, müs kirat ve tuz inhisarlarımın me- murin, hukuk, levazım, teftiş, muhasebe; satış; kalemi mah- sus, mürakaba ve (diğer bazı merkez şubelerile mülhakat başmüdürlükleri tevhit edilece- ğinden açıkta kalacak şube mü dürleri, muavinleri,. başmüdür ler, mülhakat müdürleri, muha sebeci, avukat ve memurin ve müstahdemin yekünunun olduk aaa ulacağı tahmin edilmek tedir. İnbisarlarn tevhidinden son va bir urmum müdüre merbut ©- larak kalacak teşkilâtm Ankara ya nakli meselesine gelince; tecrübe için bir sene İstanbulda bırakılması düşünülmüş ve hat tâ vekâletçe bu hususta iş'ar dahi vâki olmuştur. Buraca da ba cihet muvafık görülmekte. dir. Ancak kat'i olarak henüz bir karar verilmemiştir. Bu ci- sonra nihai karara iktiran ede- cektir . Isveç grupu (Başı 1 inci sahitede) muharririmize Ankarada cere- yan etmekte olan o müzakerat hakkında şu izahati vermiştir: — Hükümet 932 senesinde yapılacak işe mukabil verilecek paradan muayyen bir nisbet da hilinde tenzilât icrasmı istiyor. Tediye edilecek para (o mikdarı tenzil edilince yapılacak iş mik darınm da'daha az olması tabii dir. Mukavele mucibince 1934 senesinde ikmali o lâzım gelen hatların bir sene sonra bitirilecektiz Taksilerin ten- zili takdirinde iş programmmn tadili ve yeni bir program tan- #mi tekarrur etmiş gibidir. Her halde bir itilâf zemini buluna. caktır. Yeni hatların inşaatı ne halde? M. Saksild, bundan © sonra “İyeni hatların inşaati hakkında $u izahatı vermiştir: — Fevzipaşa — Diyarbekir hattında Fevzipaşadan Frat nebri sahilinde bulunan Frat istasyonuna kadar olan 285 ki. lometrelik kısmın inşaatı hi. tam bulmuştur. Bu kısımda trenler işlemektedir. Şimdi hat tan mütebaki kısmı ve Diyarı. bekir'e müntehi olan 240 kilo. metrelik kısım inşa edilmekte. dir. Frat nehri üzerindeki bü. yük köprünün inşaatı ikmal e- dilmiştir. Nehrin sahilinde, el. yevm 50 kilometrelik bir kıs. mın tesviyei türabiye ameliye- tı yapılmaktadır. Bu kısımda tezayüdü | bir senede bitirilecektir. ş R gir idi. İngiltere'de (Vayt) adasında Mister (Con Robrovayt) in fabrika sında inşa edilmişlerdir. İşte Şirketi Hayriye böyle kurul “ | muştur, Artık devir devir tekâmüle doğ- | va ileriliyecek, yeni, yeni vapurlar! gelecektir. İ ii nm bir sözü ile hatime veriyorum: Olmaya eltayr, Sinan REŞAT | yarak Irmak — Filyos (o hattında Filyostan itibaren Balıkısık is. tasyomma kadar olan 70 kilo. metrede inşaat bitmiş ve tren- ler işlemeğe başlamıştır. Bun. dan maada 75 kilometrelik bir asım da ray ferşiyatı için ha. zırlanmıştır, Ferşiyata ilkbahar da başlanacak ve sene nihaye- tinde ikmal edilecektir. Bu hatta ilk defa olarak yer li ahşap traversler kullanılacak tır. İrmaktan Filyos'a doğru Ildızım istasyonuna kadar olan 140 kilometrelik kısımda ray. lar döşenmiş ve trenler işleme. ğe başlamıştır. Şimdilik 3,5 kir lometrelik büyük tünelin inşası için çalışılıyor. Bunun da yarı s1 ikmal edilmiştir. — dp 0——— Bir çocuk yandı Evrenyenin Vayra karyesinde bir yangın çıkmış, Hızır oğlu Mustafa Eminin o büyük bir evi yanmıştır. Yangında ev sahibinin dört yaşında- lü erkek çocuğu da feci surette yan- muştır. Yangın dikkatsizlik yüzün- den çıkmış, felâketzedelere para me 1932 M. Mouchanofun Ziyafetinde Nutuklar (Başı 1 inei sahifede) iktısadi esaslara İstinat ve o sahada inkişaf eylermesi lâzımdır. Ve büyük politika iktisada istinat ettikçe daha kuvvetlenir. Nasıl ki siyasetsiz eko- pomi yapılamıyor, emniyet olmadık- ça iktisadi sahada inkişaf olmuyor. O derece ki: Siyasete iktisadi beynel milel hayatta biribirinden tecrit ede rek mütalea etmeğe imkân yoktur. Bu itibarla temas buyurduğunuz ik- tısadi sahadaki mesainin lüzumuna Bulgarların hâşmetlu kral Hazret- lerinin şeref ve sandetlerine, | asil Bulgar milletinin refahana ve Bulga- ristan'n büyük Başvekili ve Harici. ye mazırmın sıhhat ve afiyetine içi- yorum, Bulgar gazetelerinin mütaleaları SOFYA, 12 (A.A.) — Tek mil gezeteler, Türkiye Harici. ye Vekili Tevfik Rüştü Beye- fendinin ziyaretine uzun maka leler tahsis ederek bu ziyaretin iki komşu memleket arasında daima çok sıkı olan dostluk ra- bıtalarını takviyeye hadim ola. cağını yadetmektedirler. İtalyan gazetelerinin t mütalealar: ROMA, 12 (A.A.) — Ha- vas Ajansı bildiriyor: İtalyanm smalinden geçerek Sofyaya gi- den Tevfik Rüştü Beyin bu se. yahati, İtalyanın kendilerile en iyi münasebet idame ettiği Bal kan devletleri arasmdaki dost- luğun takviyesine işaret olması itibarile İtalyan siyasi mahafi. linde büyük bir sempati ile kar şılanmıştır. Hariciye vekilimizin Bul- gar ajansına beyanatı SOFYA, 12 (A.A.) — Bal. kan hususi muhabirimiz bildiri yor: Dün akşam Başvekil M. Mouchanof tarafından şerefine keşide edilen ziyafeti müteakip Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyefendi, Bulgar gazetecileri tarafından verilen baloya davet edilmiştir. ve süvareye muva- saletleri arasında orada bulu- nan Bulgarlar tarafmdan şid. detle alkışlanmıştır. Gerek dün akşam muvasaleti esnasında ve gerek baloya gelirken Bulgar ahali- nin Hariciye Vekilimize göster dikleri azim alâkadan mütevel. lit bislerini Tevfik Rüştü Beye fendi Bulgar Ajansına şu suret le ifade etmiştir: Sofyaya ve “Bulgar hududuna girdimiz | her Türkiyeye ve Türkiyenin bü. ül karşı gösterilen dos yük Şefine ee hassis oldum. Sofyada halkın izhar ettiği muhabbette Türkiyenin Bulga. ristana ve onun Büyük devlet Reisi Kral Hazretlerine karşı beslediği hislerin en iyi makesi ni gördüm ve bu tezahürata sa- hit olmaktan bahtiyarım. Ziyafetler SOFYA, 12 (A.A.) —“Bal kan hususi muhabirimiz bildiri or Yi Bu sabah Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyefendi, Başve kil M. Mouchanof ile Sobranya reisini ziyaret etmiş ve kendile arzı tazimat etmiştir . Başvekil ve Sobranya reisi Hariciye Vekilimize sefaretha. neye gelerek kart bırakmak su. retile iadei ziyaret etmişlerdir. Bugün öğle üzeri sefaretha- nede Sefir Tevfik Kâmil Beye. fendi tarafından 40 kişilik bir öğle zivafeti verilmiştir . Bir tebliğ neşredildi SOFYA, 12 A.A, — “Balkan mu- habiri mahsusumuz bildiriyor.” Tevfik Rüştü Beyin ziyareti etra fındaki umumi alâka ve geçtiği yol- larda halkın hürmet ve o muhabbet dolu tezahüratı devam ediyor. Hari- ciye vekilimizin bu ziyareti dün ak- şamdan itibaren Bulgaristan paytah- tında günün en mübim bâdisesi ola- mevzunı Dün birçok işçi Vilâ- yete müracaat etti Vilyete müracaat eden tütün işçilerinden bazıları Vilâyete iş bulmak için mü- racaat edenlere birer matbu be yanname verildiğini yazmıştık. Dün vilâyete otuz kırk ka. dar, muhtelif tütün depoların. dan, boşta kalmış bulunan sme le müracaatla o beyanname al- mıştar. İ mmm ret ettiği yerlerin civarı | ken: selümlamak ve toplanan ve alkışla. | yl birçok halk ile muhat görülmek Mauhtelif fırkalara mensup Bul- gar matbuatmın hemen hepsi Tür. kiye ve Gazi hakkında pek takdir. kâr ve bu ziyaret dolaysile de Tev- fik Rüştü Beyin şahsından pek sita- Yişkâr bir lisanla bahsetmektedir. ler. Nim resmi Zaame gazetesi yaz- dığı bir başmekalede Tevfik Rüştü Beyin Gazi ve İsmet Paşalar Hazera tanım en yakın mesai arkadaşımı oldu ğunu kayt ve işaret ederek müşarüni leyhin bundan çok evvel İfade ettiği “bence Türk - Bulgar münasebalı. nın ideal şekli iki memleket arasın- daki bütün hudutların yalnız idari hudutlar kalmak üzere kaldırılması. dır” cümlesini müşarünileyhin Bul. garistana karşı (beslediği samimi dostluk hirsiyatına en kuvvetli bir. misal olarak zikretmektedir. Hariciye Vekilimiz ise gördüğü iyi kabulden ve halkın alikasından bilhassa mütehassis kaldığını, mub- telif vesilelerle ifade etmektedirler. Bugün elçilikte verilen öğle ziya- fetinden sonra Tevfik Rüştü Bey- fendi ile M. Muşanof arasmda bir mülâkat daha vuku bulmuş ve bu mülâkatı müteakip bir tebliğ neşre- dilmiştir. Bu akşam İtalyan sefare- önde verilen çay ziyafetine Sofyanın çöl maka TD, zevat iştirak etmekte idiler. Bu ak şam İngiliz sefiri tarafından harici- Rüştü Beyi yarın saat üçte kabul 6- Tevfik Rüştü beyin beyanatı PARİS, 12 A.A, — Havas Ajan- s bildiriyor: Türkiye Hariciye Ve- kili Tevfik Rüştü Bey, Politika ga- zetesine vaki beyanatında Cemiyeti Alvam mesaisi sırasında Cenevrede bulunan M. Marinkoviç ile âdeta fa- sılasız bir surette temasta bulundu- ğunu zikrederek Türkiye ve Yuzos- İavyayı müştereken alâkadar o eden meseleler hakkında müdavelei eficâr 'da bulunmak üzere bu farsattan isti. fade eylediğini söylemiştir. Türkiye Hariciye Vekili, M. Ve. nizelor ve M. Muşanof'un © Ankara ziyaretlerini müteakip © matbuatta mevzuu bahsedilen bir blok tesisi i- çin Türkiyeye hiçbir teklif olunmadığını söyledikten sonru Tür- hiye barici siyasetinin ancak bilcüm le memleketler ve bilhassa | komşu memleketlerle dostane © münasebet Jer tesisine matuf olduğunu ve bu 5-! Jrak sefiri Dün Reisicümhur Hz. tarafından kabul buyuruldu Sefir Hz. nutaklarını Türkç olarak söyledi ve Gazi Hz. de aynı suretle mukabele buyurdular ANKARA, 12 (Teletonla)— Reisicümhur Hz. dün Çanka yadaki köşklerinde yeni 7. rak sefiri Emir Zeyi Hazretle/ rini resmen kabul buyurmuş. lardır. Elçi Hazretleri itimat- namesini takdim etmiş ve nut kumu türkçe irat eylemiştir. Reisicümhur Hz. de türkçe olarak bu nutka mukabele bu: yurmuşlardir. Nutuklarda; İki komşu millet arasında samini yet ve muhabbetin ve iyi kom şuluk bağlarının takviye ve idamesi için sarfı mesai edil- mesi arzusu ifade olunmuştur. Alman Manevralarında Taklit tanklar Bütün memleketler her “e tadan askeri techizatını tama, lamağa uğraşıyor. Bu techizat arasmda umumi harpte tesirle- ri görülen tankların da mühim bir mevkii var. Askeri müdafa- alarile meşgul olan memleket- lerin binlerce tankarı var. Fakat Amanya Versailles ii mucibince tank imal| edemez. Halbuki Almanlar s0- nelik manevralarını yaptıkları zaman, bu kadar (Omühim bir harp aletini ihmal edemezler. di. Elde tank mevcut olmaym- ca, Almanlar buna | başka bir çare aradılar ve buldular. Mukavvadan ve yahut üstü kâğıt kaplı ince çelikten tank- lar, daha doğrusu tank taklit- leri yaptılar ve © bu mukavva zarfları otomobillerin üzerine oturttular. Bu suretle sanki ha kiki bir tank harp sahasında hs rekât yapıyormuş gibi bunları kulandılar. Yalnız bu manevra- larda tank sikletlerinin bir far- kı vardı. Bir tank vasati on bin Mukavva tank ötomobilin üstüne komuyor kilo geldiği halde, Almanların taklit tankları 45 kilogramdan İ mmm asid lerle mıntakavi birtakım iktisadi iti” lüflar aktettiği ve daha da edeceğini ilâve eylemiştir. iletısadi. ü ifade