20 Mart 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

20 Mart 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Kadın Bizde kadın Bir cemiyetin seviyesi kadınm © cemiyette oynadığı rol ile ölçü- Tür. Kadın gayretini arttırır, üze nişini derizleştirir, adımlarını sık laştırıp hızlılaştırırsa — © cemiyet şekli ve rengi itibarile bir kat da ha yükselmiş olur. Bugünün işle- rini gören, cemiyetlerini idare e- den, kanunlarını © yazıp çizen a- damlar onun çocuklarıdır. Kadın bu çocukların boş ( dimağlarına ilk kelimeleri, ilk hisleri, ilk ter- biyayi yazıcı bir muallimdir. Ka» 'dnın bu hususta göstereceği ma- haret ve itina, yarının ordu ve cemiyetinin geçit temelleri üstün- de başlıca âmillerden biri olarak | işeret edilebilir Milletlerin biribirlerile ölçülür lerinde kadm yine baş rolü oynar. Kadını en çok yükselmiş bir mil. let diğerlerine nazaran daha zen gin, daha tantanalı, daha mede- midir. Bir ailede evi idare edecek, varidat ile masarif kefelerini ay- ni hat üstünde tutacak, kocasını evinin âşıkı yapacak kadın oldu- ğu gibi bütün bir cemiyeti refah ve medeniyete sürükleyecek te ne kadındır. Böyle bir hakikatin haykırdığını duyduktan sonra bü tün kadınların kendilerine borç olan vazifelerini yapmaktan ka- çınmamaları lâzım gelir. Bizdeki kadın tiplerini ben üç kuma ayırabileceğim: 1 — İş ka dını, 2 — Süs kadını, 3 — Anado hanun köylü kadını. Anadoludaki köylü kadın mem leket ve vatan © borcunu kat be kat ödemiş fedakâr hir tiptir. Kız Sütunu Avrupada son mevsimin en son saç #uvaletlerile ondülasyonların leta- etini muhafaza için icat edilen gü- müş kaplamış saç maşalarının muhtelif kullanış tarzları gın güneşler altında tırnaklarını © kazma haline koyup tarlasını ka- zan, ağlayan çocuğuna meme ve- ren, toprağmdan çıkardığı mab- solünü sırtlanarak ekmek parası çıkarmak için yalın ayak, başı a- çık dikenli yollardan şehre inen süngüsü önünden geri dönmeyen n dört, beş oğlunu anarken şehit a- dur: lerinde tutunabilmek ve ay başı beklemektir. Bu kadınlar a smda çalışmayı bir zevk olaral kabul edenler ise belki yüzde beş © ir. Bunlar mesleklerine © maddi “ hiç bir şey o düşünmeden sarılır sevklerini memlekete ve medeni- © yete hizmet yayesini güderek ta- — namlarlar - sengin kadındır. Dudağından bo- yası, amtnıdan rengârenk elbisele © rattaki tek rolü balodan baloya © dolaşmak, fuzuli in çifte çifte hizmetçileri, mut mda aşçısı, çocuğunun mürebbi- Yilidi. | gümüş takımları mükemmel te- “İ rırsmız. Eğer sa karıştırılmamış- Milyonerin İntiharından sonra Pariste bir tevkif PARİS, 19 (A.A.) — Bor- sa simsarlarından M. Jaogues Barrault, emniyeti (o suüstimal ve piyasada gayri kanuni mua- meleler icra etmiş olduğu sure tinde Stokholm bankerlerinden ve kibrit kralı Kreuger'in dost larından M. Haymann tarafın. dan yapılan şikâyet üzerine tev kif edilmişti: Teşi ayında M. Hoy- mann, 30 milyonluk Kreuger eshamını karşılık göstererek pi istikraz etmeğe teşebbüs | etmiş idi. Bu muamelede M. Berrault, | delâlette bulunmağı teklif eyle miştir, Aralarmda aktettikleri mr kavelename, M. Berrault'un 20 milyon frank vermeği ve muka velename müddetinin hitamm- da, yani 18 ay sonra, almış ol duğu eshamı iade etmeği taah hüt eylemiş bulunduğunu natık M. Berrault, 15 milyon frank vermiş ve fakat | ihi melede devam için parayi tedarik etmek üzere 7e- hamı satmak hatasını irtikâp ir tikâp eylemiştir. M. Hoymann, M. Berrault'un nezdinde bulunması icap eden eshamın kânunevel ayında Nev York borsasına çıkmış olduğu- nu ve bunlarla Kreuger eshamı na karşı spekülasyon yapıldığı- nı hayretle görmüştür. M. Berrault'un iki seriki cür mü de derdest edilmiştir. M. Venizelos istifa etmedi Gece Atinadan, şehrimizdeki rumca gazetelere gelen tergarf lara göre, Yunan Başvekili M. Venizelos'un istifası haberi tax hakkuk etmemiştir. Bir ara. lık, bütün fırkalardan o mürek- kep bir kabine teşkili de şayi olmuş ise de bu da teeyyüt et- memiştir. iş hayatıma atılan kadınlara hor nazarla bakar. Onun için çalış- mak bir tenezzüldür. Bir hayır cemiyetine uğramak, bir hayır i- sinin başma geçerek çalışmak ha tırma bile gelmez. Sinemasına, yatrosuna kıymadan saçtığı para- Dın yüzde birini olsun önüne uza nan mühtaç ellere bırakmaktan çekinir. Bu kadının memleketine | hiç yardımı yoktur. İ Netice olarak Türk kadınmın memleketine hizmetini cihan ka- dımı ile mukayese edecek olursak | acaba buna ne cevap bulup ver- | mek lâzımdır?.. Meliha A: Bilmek lâzım Patetes suyu Patates o kaynatılmış suyun mizlediğini bilir mi idiniz? Be- yaz kuru fasulye kaymatılan su da yünlüleri pek iyi temizler, ka- | bartır, yepyeni gibi yapar. Temiz süt Sütün safiyetini anlamak için en basit © wenlilerden biri de bu-| Bir dikiş iğnesi ahır ve güzel- ce silersiniz. Sonra ucunu süte batırır ve şakuli bir halde kaldı- 43, iğnenin © ucunda bir damla süt kalır. Siyah ipekliler maziktirler, Bunları temizlemek için. gergin- ce bir bezin üstüne | i geçirmeli ve kurumağa terketmeli. Kr-uyunca iğneleri çıkarmalı. Kedilerin piresi Köpek ve kedilerinizi pireden kurtarmak isterseniz, ara sıra yı. kadığınız zaman suyun içine yüz de bir geze asil fenik atı- jhalen mevcut değildir. Buzu | Jin işini düzeltecektir. | buradadır. İ meb'usu Ahmet İhsan Bey kür MİLLİYET PAZAR 20 irinci Sahifeden Geçen Yazılar İnhisarlar kanunu kabul edildi (Baş tarafı birinci sahifede) ğüm fayda şudur. Kadrolar) küçülünceye ka: vazifesini iyi göremiyenleri vazife başın. da tutmak mecburiyetinden kultulmak. | Tasarrufun mıkdari Refik Şevket Bey — Yani bu kadar müstahdimini dışı ya çıkarmaktan olan faydai a- | meliye bütçeden tasarruf yap- | mak olduğuna göre ne kadar tahmin ediyorsunuz? Rüna Bey — Tasarrufun miktarını tayin etmek imkânı anlayabilmek için vazifede bu | lunan memurlardan şu kadarı. nın dirayetsiz ve iktidarsız ol- duğunu bilmek lâzımdır. Şura 8 muhakkaktır ki vazifesi ba. şında bulunup işini göremiyen adamı işinden çıkarmak idare (Bravo sesleri) asıl fayda Merhametten gelmiş Râna Beyden (sonra Ordu süyü işgal etti: — Bu bir temizleme ameli yesidir , dedi. o Merhametten gelmiş belâyı kaldırmak için- dir, Benim anladığım şudur; Bu odalar dolduran ve işe ya- ramıyan efendileri vekâlet ora- dan kaldıracak ve kendilerine bir wiktar ikramiye verecek- tir. Besim Atalay Bey — Bu işe yaramıyan adamları neden dol- durmuşlar? Ahmet İhsan Bev — Onu bana sormayım.. Münakaşalar Besim Atalay Bey — Bir al soracağım; vekilden, bu yaramıyan (adamları kim doldurmuş, bunlar niye mes'ul olmıyor, Râna Bey — İşe yaramaz bir takım adamlar doldurulmuş tur demedim. İşe yaramıvan- lar vardır dedim. Mütekaitla Müteakiben lâyihanın bun. dan sonra inhisar mütekaitlerden memur alınma. masına dair olan maddesi gö- İrüşülürken heyecanlı müzake- Jrat cereyan etti, Naci Pş. nın beyanatı Bu münasebetle | ilk sözü Cebelibereket © meb'usu Naci Paşa aldı. Bu maddeyi hiç mü im görmediğini ifade ede — Müteksitlerin — içinde İ genç adamlar vardır. Çalışabilecek, istikametin- den istifade edilecek insanlar senenamseae İtahdimlere sahip idarelerine je MART vardır. Mütekaitleri istisna et- miyelim, Kuvvei bedeniyesi mazbut, müstahdimlere ve mevcut müs adamlara; sen mütekaitsin bu daireye gi- remezsin demek ona vatandaş» lik hakkını vermemek demek- Bu doğru değildir. Suüistimaller bize doğru «- tir. İ saslardan ayrılmak hakkımı ver mez. Seksen yaşma girmiş 100 ira tekaüt maaşı alan adam- İların sinine bakılmaksızın inhi | sar idarelerinden maaş aldık. larını görüyor ve işitiyoruz. dıkları halde işe alanları mesul | edelim. Yoksa mütekaitlerden buraya kimse alınmaz yolunda ki büküm çok şedit ve haksız” dir. Bu maddenin tay edilme- sini istirham eyliyorum. Evvelden yerlerini hazırlayanlar Refik Şevket Bey (Manisa): | — Hakikaten bugün tatbikat belâ |bize gösteriyor ki bezan daha İ evvel inhisar idaresinde yerini hazırladıktan sonra mülki ve- ya askeri bir hizmetten istifa ederek tekaüt olanlar Ve akabinde o işe geçiyor. Bu gibi gayri (tabii hareketlerin hâdisatın ruhumuzda in'ikâsatı derindir. Mütekait olmak müreffeh olmak demek değildir. Bugün fikrinden istifade edilebilecek eski müteksitler arasında 29 li ra alanlar vardır, Bununla Ça- pakçurun en bücra bir köyün. de geçinilemez., Bunlara busu- si bütçelerden iş bulmalı çün- kü onlar da bu Vatanın uğrun- da ömür telef etmişler, ihtiyar lamışlardır. Bir vatandaşın zararma ta- vazün edecek bütçenin manası | nı anlayamam. oYarm 5 bin muhtaç vatandaş bükümete mü racaat ederlerse bunlara ne iş vereceğiz. Hamallık yapacak. #in desek yükümüz yok. Renç perlik yapacaksın desek buğda yımız para etmiyor, ki fazla e kin ektirelim. Bu gibi vâtan- daşlara hürmet ( lâzrmsa her yde onları mahrum < etmek günahtır. Masuniyeti teşriiyelerinir ref'i istenenler ANKARA, 19 A.A. — Büyük | Millet Meclisi bugün Reis: Vekili Refet Beyin riyasetinde toplana- rak 1931 senesi bütçesinin muhte» kabul etmiştir. Aydın meb'usu Fuat Şahin, Bi- lecik meb'usu Hayrettin, — Bursa meb'usu Dr. Galip, Çankırı meb'- usu Talât, Erzurum meb'usu A» sım, Kayseri meb'usu Çoşiren Os- aamesaaamamaasasaiesesamemee Bahçelerde yeni bir tezyin usulü LAM vardır. | | man ve Sait Azmi, Kocaeli meb'ut- İ su Sırrı, Konya meb'usu Mustafa Lutfi, Muğla meb'usu Yunus Na- di, Siirt meb'usu Mahmut Beyle- lerinin ref'i hakkımdaki başvekâlet tezkerele- rile bu taleplerin devre © sonuna bırakılmasına - dair mubtelit encü- men mazbataları okunarak kabul edilmiştir. Refik Şevket Bey (Manisa) teş | rü masuniyetin refi usullerinde dahili nizamnamenin sarih hür kümlerine ittiba edilmesi üzumu- nu söylemiş ve mazbata muhairiri Hakkı Tarık Bey (Giresun) muh İ telit encümenin gerek © teşkilâtı Bu mükeknitleri işe yarıma, | ““ezi9e ve gerek dahili alismme- | meye tamamen muvafık surette hareket ettiğini izah eylemiştir. Müteakıben devlet tarafından idare edilen inhisar idarelerinde teşkilâtın değiştirilmesi veya dar- laştırılması dolayısile açıkta kala» cak memurlara verilecek tazmina ta dair encümenden gelen muad- del kanun lâyihasının müzakere- sine geçilmiştir. Bu münasebetle bazı suallere cevaben bütçe encü meni mazbata muharriri Kemal Zaim Bey, memur ve müstahdem kaydınm konulmasındaki sebebi izah ederek bu daireler kadrola- rında daimi olarak istihdam edi- lenlere memur, mütedavil serma- yeden ücret alanlara müstahdem denildiğini söylemitşir. İnhisarlar kanunu Kanunun birinci maddesi reye ko- nularak atideki şekilde | kabul edil miştir; Devlet tarafından idare olunan in hisarlar daimi memur ve müstah- demlerinden teşkilâtın değiştirilme- si ve darlaştırılması dolayisiyle açık- ta kalacaklar, her ne suretle olursa olsun vazifelerine nihayet verilecek- lere bu kanun mücibince tazmin ve- rilir. Bu kanun mer'iyetinden evvel bu idarelerle alâkaları kesilmiş ve vazifesinden çıkarılmış olanlar ve 1 haziran 1931 tarihinden sonra bu idarelere tayin edilmiş olan memur ve müstahdemlerden açıkta kalacak İ larla, süi belinden dolayi açığa çika- rlacaklara tazminat verilmez. İkinei madda; kanun neşri tari- binden itibaren inhisar idarelerine İ ait teşkilât kanunları yapılıncaya ka dar ba dairelere mütekaidinin alın- maması hakkında idi, Bütçe encümeni reisi Hasan Feh- mi Bey, bu maddenin şu veya bu vatandaşı rencide edecek bir mahi- yeti olmadığını bu kaydın vaz'ında bu idareleri genç anasırla teçbiz et- mek ve mesleki birer teşekkül haline | gekirilmesi gözetildiğini / söylemiş- tir. Madde aynen kabul edilmiş, mü teskiben diğer maddeleri okunarak İ kanunun birinci müzakeresi ikmal €- dilmiştir. Kanun verilecek ikramiyeler mik tarım şu suretle tespit etmektedir. Hizmet müddetleri iki seneye kadar olanlara bir aylıkları, daha fazla © lanlara iki senesi için birer aylıkları ve mütcakip hizmetlerinin beher Mahçeciliğin şimdi sevkli ve meraklı bir tarafı bir çek kimseleri meşgul etmeğe başladı. Bunlar uzun bir heykeller “imal” etmeğe başladılar, Butıla sabırla yar ki, yapraklı bir ağaçlardan bakışta Jdsamm inanseağı gölmiyer. Göre | Laydy Chaytor'a giyinmek San'ati nedir ? (Baş tarafı birinci sahifede) menin şartlarını izah edeceğim. — Öyle ise güzel | giyinmenin sırrı edir? biseyi kendisine yakıştırmaktır. Herkes zevki selim ile giyinebilir, fakat hüner bu zevki selimi elde edebilmektedir. Modaya krrükörü ne ittiba etmek, başkalarının met hü senalarına ehemmiyet vermek yalnış bir harekettir. Bir kadın, herşeyden evel kendi boyunu, ren gini tipini tetkik etmeli ve moda- Yı ona ve kendi zevkine uydurma hıdır, Meselâ bir kadın, bir man- ken üzerinde gayet güzel bir tu- valet görüyor, fakat onu Üzerine giyince yakışmadığını anlıyor. İş- te bu noktayı takdir etmek lâzem ar. Konferanslarımda bu noktaları izah ederek kadınlara zevki seli- mi ile modayı telif ve mezçetmek yollarını göstereceğim. Bugün kadınlar için kendi zevk lerine göre giyinmek, bundan bir kaç sene evvele nisbetle daha ko- laydir. Çünkü kadınlar bu husus- ta hudutsuz bir sorbestiye malik- tirler, eskiden kısa eteklere, kısa kollara itiraz edilir ve böyle giyin mek ayıp sayılırdı. o Halbuki bu- gün buna itiraz eden yok gibidir. Moda istikbalde nasil olacak? Laydy Chaytor'un sözleri birçok #ualleri hatıra getirdi. Meselâ ka dın elbiseleri bundan © sonra ne şekle girecek? O bu suale düşü, meden $u cevabı ve ve — Etekler biraz daha kısa ola- caktır, hattâ gece tuvaletleri de biraz kısalacak ve aşık kemiğin. den aşağın inmiyecektir. Tuvalet- ler dizlere kadar sıkı olacak, ve dizlerden aşağı bollaşacaktır. De- kolteler arkaya doğrudur, — yani önden daha kapalı, sirt biraz da- ha açıktır. Kolları omuz başların dan kabarıktır. Şimdi Londra'da göğuse kadar inen kısa bir nevi kaplar moda olmuştur. — Ya saçlar? — Kesik saç modası bugünkü mevkiinin muhafaza © edecektir, günkü bu hem sıhhi, hem de te mizlemesi daha kolaydır. Yalnız bir mahzuru var, o da başlı ba» #ina bir masraf kapısı olmasıdır. — Düzgün hakkımda fikriniz nedir? — Kadınlar için, düzgünü ka. bul ederim,fakat meharetle sürün mek şartile. Düzgünü o kadar me haretle sürmeli ki, bunun düzgün olduğu anlaşılmasm! Kadınları esir eden bu moda a- İTALYANA Sermayesi 700,000,000 (htiyat akçesir 580,000,000 | Liret) »n küçük tediyat için nakit ma- camında kolaylıkla istimal ede- | caba meden sık sık değişiyor? Lay dy Chaytor bunu pek tabii bula- rak diyor ki; — Cihan nüfusunun dörtte bi- ri moda yüzünden (geçiniyor, © her gün değişmesse bu kadar mü- fus işsiz kalırdı. — Türk kadlarmın giyinişle- rini nasıl buluyor sunuz? — Türk kadınlarını yakından görmedim. Görebildiğim bazı kor tümler iyi olmakla beraber bun- lar üç ay evvelki modaya nittir. Bugünkü Londra ve Paris modası mı burada göremedim. Londra ya kında moda merkezi olmağa nam gettir. Lüks eşyanm İngiltere'ye girmesinin men'i Paris terzileri- nin telâşa düşürdü. Bu sebeple Fransanın o Chanel o gibicnbü yük terzileri Londra'da yerleş meğe ve İngiliz malile elbise dik- meğe karar verdiler. Şimdi Ame- rikalılar evvelâ Londra'ya sonra Parise gidiyorlar. Paris ötedenberi tuvalet moda» larmı> bütün âleme © yaymakla meşhurdur. Spor modasıda o hep Londra'dan çıkıyor, fakat bundan sonra Londra her nevi moda da en önde bulunmak istiyor. Laydy Chaytor'un bugün tayya vesile Yeşilköyden hareket etmesi muhtemeldir. Tayyarenin pilotu Richards, henüz pilotluk şehadet- namesi almış 20-25 yaşlarında bir gençtir. Bu genç pilot, Balkan lardan geçerken büyük müşkilât- la karşılaşmış ve Sofya'da bir teh like atlatmıştır. Sofya tayyare ka- rargâhı karla örtülü olduğundan tayyare inerken devrilmiş ise de ehemmiyetsiz bir hasar ile kurtu- labilmiştir. Pilot Richards. Sofyadan hare- ket ederken, Şark'ta o havaların pek ucak olduğu hakkında veri- len habere istinaden kürkünü ve şizmelerini Sofya'da bırakmış, ise de yolda souktan pek müteessir ol itasile Sofya'ya telefo- ne ederek ilk ekspres treni ile kür künü ve çizmelerini İstanbula ge- tirtmiştir. Laydy Chaytor, Dr. Celâl Tevfik Zührevi ve idrar yolu hastalıkları mütehassıs; Sirkeci Muradiye eaddesi No. 35. Her gün saat 14-18, Doktor Rusçuklu Hakkı Beyoğlu, İstiklâl caddesi Bü. İyük Parmak kapu, Afrika hanı na bitişik Apartıman No. 21.—| Tel: Beyoğlu 2797. Saat 14-18. Doktor Hafız Cemal Dahiliye hastalıkları mütehassisı Curmadan manda hergün öğleden sonra saat (230 dan Se) kadar İs- tanbulda Divanyolunda 115 numa. valı husust dairesinde (dahili hasta lıkları muayene ve tedavi eder, Te lefon: İstanbul 22398. Beş hasta Var! Etem İzzet Beyin en yeni edebi romanı. Kitap halinde çıkmıştır. Tevzi merkezi Suhulet kütüphanesidir.