28 Mart 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

28 Mart 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Mulliyet Asrin umdesi “MİLLİYET” tir 28 MART 1932 İdarehane: Ankara caddesi, 100 Ne. Telgraf adresi: İst, Milliyet Telefon Numaraları: Başmuharrir ve Müdür 24318 Yazı işleri Müdürlüğü 24319 idare ve Matbaa 24310 Müddeti geçen nüshalar 10 kw. vuştur. Gazete ve matbaaya ai; şler için müdiriyete müracaa sdilir, Gazetemiz ilânların mes'u- iyetini kabul etmez. BULUNKU HAVA Zavallı Olimpiyatlar Bir memleketin resmi ve nim resmi vazifeleri arasında, propaganda, isbatı vücud, tet- kik işleri için yapılan seyahat. ler vardır. Her vazife acı ol- maz yal.. Böyle & seyahatlere memur edilenlerin de işleri iyi idare edilmek şartile zevksiz değildir. Tabii böyle bir şey bizim memleketimiz gibi ken- di hesabına kisesinden seyahat etmiş adamı pek az olan yer- lerde iştihayı kabartır ve haset hislerini tahrik eder. Eder am ma her önüne gelen oseyyaha çatamaz. Onun da bin türlü besabı vardır. Bu seyahatler içinde yegâne ilişilebilen teh- likesiz ve korkusuzca ilişilebi. len biçare Olimpiyatlardır. Her dört senede bir hami- ve vatanüvaz zevat larını ve paçalarını sıvar. lar ve milletin parası oheder edildiğinden yara yakıla dem vururlar... Türkiye'de oturmı- yan veya oturup ta mahallesi- nin baricini bilmeyen kariler zannederler ki; seyahat namı. na yapılan yegâne hareket o- Himpiyatlardır. Dün gazetelerde (Ticaret | tm. Ofisi) nden bazı zevatm Avru pada (Tetkik seyahati) ne çı- kacaklarını ve seyahatleri uzun süreceğini okuyunca aklıma şu yazdığım şey geldi ve zavallı olimpiyatlara acıdım. Gönül isterdi ki; olimpiyatlara bu ka dar gaddarane hücum edenler bir olimpiyat kafilesinde bir de böyle tetkik seyahati âzası ara sında yer alsalar da birincinin ikinciye nazaran ne belâlı bir iş olduğunu görseler... Ne ise ve gidenlere uğurlar ol. Sen rakı ver... Diye bağırdım. O da israr #diyordu ve.. ayıbımı yüzüme © Önüm gözleri içine solacak gi Si uzattı: — Bak bir şeyim yok. Gözlerim açık! Daha bir okka rakı içerim. Dedim ve.. ilâve ettim: © — Senin anlıyacağın biraz efkârlı idim de onun için gözle rim kapalıydı. Ve.. hakikaten göre ei açıl GÖZYAŞLARI l. İLLİYET PAZARTESİ 28 MART Ferrah Efendi öyle her zaman İ otomobile binmez sofu bir adam- dır. Fakat o akşam hem yağmur İ yağıyordu, hem de evine geç kal | va ayın daha on sekizi idi. maaşımdan kalmış on iki vardı. Bu paradan terzinin küçük bir taksiti, kömürcünün üç yüz 0- tuz kuruşu da ödenecekti. Maama fih bakalla kasabın hesaplarını temizlemişti, Bu vaziyette ayın sonunu bul- mak yine güç olacaktı. Öyle ise tramvay dururken, De diye otomo bile biniyor, diyeceksiniz. Fakat evde bekleyen karını Esma Hanı- ma gelin de, söz dinlete bilirseniz, dinlerim... İnsan bu! Bir işi çıkar, bir ab- baba rast gelir, kahvede biraz muhabbete dalrverir, va ğini farketmez, değil mi kat Esma Hanım bu olağan işleri kabul edenlerden değildir. Ferruh Efendi Esma Hanımdan fena hel de yıldığı için, haşlanmaktan beş on kuruş otomobil parasını göz- den çıkarmağı tercih etmişti. Hulâsa tışarısı karanlık, tşarı da yağmur, otemebil sokakların ü kaldırımları ve su göl cükleri içinden sağa sola, yukarı, Aşağı sarsıla marsıla Ferruh Efen diyi evine götürdü. den sonra ayın sonunu nası! bula cağını düşünen Ferruh denbire oturduğu kanapsı tünde bir cüzdan gördü. Aman cüzdan ve saire bulamayan insan larda çoktur. Ben de bunlardan birisiyim. Bu garip ve anlaşılmaz bir şeydir amma, hülâsa cüzdan grada, Ferruh Efendinin elinin al a aldı ırmakları acayip bir ta- Ualkasla oündamı ekti Tam o re da otomobil aydınlık bir sokak- tan geçiyordu, nasıl oldise oldu; şoförde gideceği ev hakkında faz in İmak mi istedi, nedir, hiçte münasip olmayan bir zaman da başını arkaya çevirdi. Cüzdanı Ferruh Efendinin elinde gördü mu, görmedi mi? Orası malüm değil. Fakat o andan itibaren Fer- ruh Efendinin vicdanı geldi. İçinde bir mücadele başlar dı. Şimdi ta çocukluğuna kadar geçen hayatımı temiz, afif, müsta- suni, Hele çıksın dal. Tramvaydan inerken aya- Ema basmış. Kadma çıkıştı: — Dikkat etsen e be!.. — Be, senin gibi olur... U- ğursuz herif!, — Ağzımı topla cadaloz!.. — Cadaloz mu. Seni edep- siz, utanmaz seni — Haydi, baydi!.. Kabahat ben de ki senin yüzüne bak- — Yüzüme mi baktmn!, He le bekârlara kanun bak, yüzüme değil ayaklarımı- za düşeceksiniz amma, razı ol- mıycağız.. Hele allah o gün. leri gösterse. Tramvay giderken içeride ki de cevap veriyordu: — Assalar, senin (gibisi. le ben evlenmem.. (diyordu, amma kim (bilir bir taraftan bekârlık vergisi, diğer taraf- tan kısmet denilen kör kılağuz 4 belki büyük söz ele zir Pe lokma Etem İZZET özünü soçekildimi, Ve., yine yumruğumu tezgâ Sai Bu sarsıntının içinde otomebil | parasının bütçede açacağı rshne- | Hayatta böyle pars, mücevher, | çıksın da| t hepsi Şimdi annesi hayalinde canlan mıştı. Ferruh Efendiye şöyle lüyordu: Ne ayıp, ne syıp! Belki bu cüz- zam mili Gi te adamdır, daha bulran verginin verememiş İ söğii içinden başka bir ses de şöye diyordu: — Verememişse sana De? Sen terzinin taksitini düşün, kömür. cünün üç yüz kuruşunu düşün. Ay sonunu nesil edeceksin, onu dü- günl Fakat bu sese hemen annesinin zihninde canlanan hayaleti cevap veriyordu: si, hersrz, hırsız! Sen İ benim oğlum değilki. Artık seni sevmiyo: am. Nihayet annenin sesi galip gel di. Zi dın! sm dik | kat ettiniz mi?.— Daima en sonun da galip gelirler, Hattâ yirmi sene İ evvel mezara girmiş olsalar bile.. Ferruh Efendi şoförün arka- sındaki cami vurdu: — Şoför, şu karakolun önünde biraz duruver, İstanbul şoförleri filezoftur! Evinin adresini vermişken şi ne den karakola gitmek istediğini ru karakola çekti. Ferruh Efendi içeri girince, kar gısna mukayit efendi Ferruh Efendi ona di,, diye hitap ediyordu. Oda baş- kal Mehippi efendi, sanki Ferruh Et. lemiş gibi, ken içvaba çekti. Ne- vede oturduğunu, cüzdanı nasıl duğunu, hülâsa daha bin bir sordu. Hani nerdeyse parmak lerini almadığı kalmıştı. Zaval- lı Ferruh Efendi titreyerek cüzd. mesiner diye alelâcele otomobile bindi ve kaçtı. İki gün sonra kapıda bir polis... — Ferruh Efendi, biraz kara- kola kadar gideceti; Ferruh Efendi şaşırdı. Acaba Karakola vardığı zaman, bu defa hakiki komiserin huzuruna it. Komiser sordu: Ferruh Efendi siz misiniz? Zavallı adamcağız ne olacağı- nu kestiremediği için endişe için- | de cevap verdir — Bendenizim efendim. — Pek âlâ! Hakkınızda polise hakaretten dolayı zapt tutaca- diz. — Aman efendim, bendeniz... — Bendeniz, sendeniz yok. Şu cüzdanı karakola getiren siz değil misiniz? Komiser üç kuruş etmez, adi, eski bir cüzdanı Ferruh Efendiye gösterdi: Söyleyin bumu getiren siz değil misiniz? Ferruh Efendi cüzdanı tanımış — Evet, bendenizim efendim. Bu ifade üzerine komiserin om. rile hemen zapt tutulacaktı. Kom , . İçinden bir çok bop MS çıktı, Yalnız bunlardan bir tanesinin üzerine bir şeyler aculmme e5 Kareli Etesilie şu satırları okudu: “Gugutunk, o beyim, guguk! Ulan 6 ne surat be! Herkesi ken- din gli enn mi sand Verse sna voyvo! Çüş dece! Çüş dee! Günel vari müşterisinden sormadı bile.. Doğ» | Askeri tebligat | Şimdiye kadar sevkedilmeyen 324 doğumlu gayri islâm sağlam piyade efrat ile 325 doğumlu it lâm piyade ve 326 doğumlu jan- darma ve muzika efradının he- men şabeye müracaatları ebem- Eminönü. sübinindeni e Eminö- nü askerlik şabesinden mukerrer ilânata rağmen ikramiye delteri- ne kaydini yaptırmamış ve adres- leri değiştiğinden dolayısile şahıs larma tebliğat imkân: bulunma- muş olan mall ve şehit yetimleri- nin 10 nisan 932 tarihine (okadar #müraenatla kayıtlarmı icra ettir. meleri aksi takdirde mezkür ikra miye defterime geçirilmediğinden dolayı şubenin bir mesuliyet ka- bul edemeyeceği ve defterin a- kamatn taledi sonra ikinci bir defter tanzimine imkân bulun madığı son defa olarak ilân olu- nur, ... Eminönü şubesinden: o Mülga Süleymaniye, Aksaray ve Sultan Ahmet subelerinde mukavyet yer li ve yabancı efradın aşağıda ya- zili maddelerde tasrih edilen si- nf ve tevellüt erbabınm sevkleri tar, Mezkür sınıf ve tevellüt erba- hmet şube binasın askerlik şobesine müracaatla tarih ve mahalli sevk lerini öğrenmeleri ve ikametgâh adresleri değişenlerin yeni adres | neleri aksi takdirde | imamdan sonra gelecek | dresleri değiştiğinden t yapıla mayan ecnan erbabının — kanun mucibince cezalandırılacakları i- lân olunur. 1 Piyade smıfma mensup he- müz hizmeti filiyesini yapmamış olan 316 ilâ 325 (dahil) doğüm- lular, 3 — Jandarma sınıfa mensup 324 ilâ 326 (dahil) doğumlular. Tam veya misef, medal: ve yirmi beş adet İzmir Pa- | hisse senedatının A serisinden 66 ve NA ilme ee dan talip olanların yövm ve mahalli mezkürda hazır bulunmaları ilân o- Temür, tanalımet - civarında İshelipaşa ma- odayı müştemil manbahce 24 numa. *İği ralı hane açık arttırma suretile satı- || muhammenesi olan 500 liranın yüz- de onu nisbetinde pey akçesile bir. dehi de ağzıma boşaltınca yine kafamda başka bir hava esme ğe başladı. Tutturdum: — Ben ondan ayrılamam!. ne 7 nisan 992 günü başlanacak» | | binm ilân tarihinden itibaren 18 | nisan 932 günü akaşmma kadar | Haydarpaşa limanı mümasil bise ve | da İstanbul borsasında ii 1932 Z ZEYTİNDAĞI Bugünkü program İSTANBUL (1200 m. 5 kilovat) 18 Gramofon, 19,30 Vödin Rıza 20. Falih Rıfkı Beyin en çok beğenilen eseri 30 Durüldayi eme 21 Zak Be, Bir haftaya kadar kitap halinde intişar ediyor ZEYTİNDAĞI gazetemizde intişar eden tefrikalara yapılan birçok ilâvelerle bir misli daha büyümüş ve ayrıca kitaba merhum Cemal Paşa'nın papyekuşe üzerine basılmış bir fotoğrafı ile memleketi terkederken Falil Rıfkı Bey'e yazdığı bir mektubun kopyesi ilâve edilmiştir. Zeytindağı Muallim Ahmet Helit kitaphanesinde satılacaktır Fiatı 125 kuruştur. AGAR AE Lİ YAR Yangın Hayat Nakliye Kaza Otomobil ANADOLU İl SİGORTA ŞİRKETİ İİİ Teşkilâtı tamamen Türktür Müessisi ADRES: Telefon: 4 üncü Vakıf Han 20531 İş Bankasıdır Tı : İmtiyaz l 12500 liramü ükâfatlı 932 birinci kurası Birinci mükâfat 750 lira İkinci mükâfat 250 , 10 kişiye “100,,erden 1000 ,, 10 kişiye “50, erden 500 ” kis H. heyeti 22 Orkestra. BELGRAT (428, m.) — 17,30 Piyano konseri, 19 Fransızca ders, 19,30 cimnastik, 20 konser, 20,30 Guarteto. 21,35 radyo orkestrası, 20,10 operete havaları, 23,10 akşam konseri. BÜKREŞ (394,7 m.) — 18 Radyo orkestrası, 19 konferans, 19,40 mu- zik 20 salon muzikası, 20,30 konfe rans, BUDAPEŞTE (550,0 m.) — 18 20 konferans, 18,50 şarkı 19,30 ope radan nakil, LODRA (356,8 m.) — 18,15 ço Cuk köşesi, ZI şarkı, 22 orkestra, 23,35 dans muzikası, PRAG (488,6 m.) — 19 havadis 19,20 Biratislavdan nakil, 70,55 ha vadis, 21 şarkı, 21,30 piyano konse- ri, 22,15 radyo jurnal, 22,20 muzik. VİYANA (517,2 m.) — 1920 rad ye jurnal, 19,30 iki iyano ile konser. Dr.Ceiâl Tevfik Zührevi ve idrar yolu hastalıkları mütehassısı: Sirkeci Muradiye caddesi No. 35. Her gün saat 14-18, İstanbul Birinci iflâş memurlu. undan: Adres: Amastaş Ekonomidis Ef Beyoğlu İstiklâl caddesi 216 Na. lı apartıman birinci kat tüccar terzi: Balâda ismi ve adresi yazılı olan zatın iflâsı açılıp tasfiyenin âdi şe kilde yapılmasına karar verilmiş ol- duğundan: 1 — Müfüsten alacağı o lan veya mallarında istihkenk iddin- sında bulunanların alacak ve iddia- larını işbu ilândan bir ay içinde eyya mı resmiye müstesna (olmak üzere her gün saat dokuzdan 12 ye kadar dairesine gelerek alacaklarını kaydet tirmeleri, ve senet: ve defter gibi de. illeri her ne ise bunlarm asıl veya kit ve tahvilâtı ve buna mümasil kıy metli evrakmı her ne suretle olursa olsun ellerinde bulunduranlar ister || şahıs, ister banka ve sair müessese olsun bunlarm üzerindeki hakları mahfuz kalmak şartile o malları ay- mucibince takibat ve mes'aliyete 4ğ rayacakları o mazeret bulunmadıkça rüçhan haklarından mahrum Hala- caklarmın bilinmesi, 4 — 7-4932 perşembe günü sanat 13 te alacaklı. ların ilk içtimada hazır bulunmaları İ ve müflisin müşterek borçlularile ke | illerinin ve borçu tekeffül eden sair kimselerin içtimada hazır bulunma | £a hakları olduğu ilân olunur ZAYİ — 513 sicil numaralı ara- İ bacı ehliyetnamemi zayettim, Yenisi | ni alacağımdan hükmü yoltur.. Abdüsselâm oğla Faik