6 Mayıs 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

6 Mayıs 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

HARIÇTEN ALDIGIMIZ TELGRAFLAR Pazara iki Gün kaldı M. Tardisu evinden telsizle mühim bir nutuk söyledi.. PARİS, S.A A ransaya ye- ni bir mebusan meclisi verecek olan ikinci intihap devresine iki gün kal muştır. Şimdi siyasi münakaşalar, » zami, ini bulmuştur. Fırkalar taraftarlarını mücadeleye davet etmekte ve pazar günkü kat'i mücadele için tertibat almakta ve dı varlara yapıştırılan afişler bir takım davetleri veya namzetlikten çekilen lerin isenilerini ihtiva Mile elemek ve | siyasi liderlerin sözleri ve hareketle. ri ciddiyetle takip olunmakta ve bu hususta bir takım mutalenlar serde dilmektedir Dün akşam binlerce Fransız, M. | Tardicu'nün Fransanın her köşesi- | ne hitap eden davetini dinlemi, Malüm olduğu veçhile hükümet | reisi, henüz odasından çıkamamakta dir, i i İtalya hariciye nazırı M. Grandi İtalyanın siyasetini anlattı Mecliste irat ettiği uzun ve mühim nutku bir çok sefirler de dinlediler. M. Grandi | Türk -Italyan dostluğundan hararetle bahsediyor ROMA, S.A.A — M. Grandi, dün öğleden sonra mebusan mecli- sinde bir nutuk irat etmiştir. Mümaileyh, evveli beyanatının İtalyan siyaseti unumiyesine bağl: | bazı muayyen meselelere inhisar ©- deceğini söylemiş, bilhassa dünya büyük devletlerinin “Barici siyaset mümessillerinin Cenevrede hazır bu- hunmuş oldukları ve orada takip e- dilen beynelmilel müzakereler mev- zuuna ait ve pak mazik telâkki edi- lecek bir devre esnasında Romaya avdet etmiş bulunduğunu beyan et- diş miştir. Hali hazırda talik © edilmiş bulu- nan müzakerelerin (tahdidi teslihat konferansı münakaşalarma başladı. M. Tardisu'nın saat 21 de irat et- | miş olduğu nutuk telsizle neşrolun. | İ muştur. M. Tardisu bu nutkunda netice o- | ele b, ingant a leri sevmeği, onlara müzaheret onları idare etmeği öğretmiştir. Bu akşam size, doğmuş olduğum evden hitap ediyorum. Ben bu evde bilâfa- sıla 55 sene oturdum. o Dalma sizi daha iyi anlamama medar olan ama- | malardan mülhem olarak yaşadım. | Dünyanın vaziyeti kararsız, vahim olduğu bir sırada radikal fırkasınn de Fransa için müthiş bir tehlike görüyorum.” M. Tardieu'nün PARİS, S.A.A — gittikçe iyileşmektedir. sıhhati © | M emel ni, akşam saat 21 de mikrofon ö- nünde irat edeceği son intihabat | nutkunu hazriamakla geçirmiştir. Fransız intihabatı ve gazetesi LONDRA, 5. A.A— Times ga ille intihap, devresi bittikten 3 gün ve İkinci devre başlamadan 3 gün evvel terke “derek Fransanın ki ve Fransız müntahiplerinin balletmeğe mecbur oldukları meseleler hakkım- da tetkikatta bulunmaktadır. Bu fazete ,mutaleasına şu suretle devam etmektedir .İlk intihap dev- resinde mutlak ekseriyet hasıl ola- madığı için ilinci devrede nisbi ek seriyet esasına göre intihap yapılma s usulü Fransanın intihabat dolayi- sile vereceği son hüküm - hakkında tabiatile şüphe hasıl etmektedir Çün ki bu usul, müntahiplere birinci dev venin neticeleri itibarile teceli eden temayülleri ya kuvvetlendirmeğe ya hut doğrultup düzeltmeğe imkân hâ sıl etmektedir. Geçen pazar günü baş gösteren temayülün kuvvetlenip artması bilhassa sol cenah fırkaları. nın tabiye usulünde riayet göster- dikleri itilaf meticesi olarak zaruri gibi görünmektedir. Bununla bera. | tiyasetinde bulunduğu fırkanın itti- haz edeceği hareket tarzanı istihraç #tmek pek ziyade güçtür. M. Herriyot'un mümkün mertebe fazla grupların temsil edilecekleri Tahdidi teslihat konferan. sında teknik komisyonlar mü- zakerelerine devam etmektedir. Komisyonların — iştigal etti; mesele şudur: Hangi silâhlar| tecavüzi addedilecektir? Hatırlardadır ki geçen haf- ta umumi kondisyon İngiliz Hı riciye nazırı John Simon tarafından ileri sürülen bir tek. Kifi kabul etmiş ve müzakere- tını mayısın ortalama kadar il etmişti. Karar şu idi: Tecavüzi silâhların men'i yahut ta beynelmilelleştirilme- sine karâr verilmiştir.” Ancak bu kısa kararla her hangine- ticeye doğru bir adım atılmış | olunmayordu. Bi dala silâhla- | mesele ve | tedi intihabatta almış olduğu vaziyetler- | ter: Beyrek, dün sabah bütüm vekti- | ı | tön dünya kabul edilen Times İs ğı zaman tekrar iptidar eyliyeceğini yani tamirat meselelerini tetkik ©- decek olan Lausanne konferansın inikadı arefesinde yeniden başlıyaca- ğını ifade eylemiştir. Ayni ve şarki Avrupa devletlerinin iktisadi ve ma- Ni vaziyetlerinin tetkiki de devam | etmektedir Cenevre müzakereleri didi teslihat konferansı, şimdi bilhassa müşkül bir devreye girmek Çok sözler söylendi, kayde hiç te şayan olmıyan birçok neticeler çı karan müteaddit kararlar verildi. Mesai, hiç şüphesiz, çok mufassal dır, Fakat İtalya, hiçbir zaman gay- ri kabil iktiham © telâkki etmedi müşküller karşısında bundan cesare- 6 kırılmıyacak yeğâne devlet olacak Muhtelif devletlerin müressilleri tarafından şimdiye kadar birçok de- falar tekrar edilen bu büsnüniyet ar zusunun en asgarisinin gösterilir onleransın o muvaffakiyetini temin edecek müsbet bir harekete vusul için kâfi gelecekti Cihanm bundan daha fazla bek iyeceğine hiç şüphe yoktur. Bü ahkâmın tasrihini ve seri kararlar. verilmesi: ni istiyor, Ve bunu (yaln teslihat meselesinde değil, ğer meseleler için de alay Esasen tahdidi teslihat | meseleleri hallolunmadıkça cihan muvazenesini bulamıyacak ve mukadderatının ka- rarsız vaziyetinden kurtularmıyacak- tar. di Dünya ufaldı Bir taraftan Cenevrede müzakere edilirken diğer taraftan uzak şarkta | rini top gürlüyor. Buçün (cihan küçül müş bir vaziyette bulunmakta ve İ- talyı. gibi bütün dünya ile alâkası bulunan bir devlet için “Yakın mem Veketler” veyahut zak memleket - ler” gibi mefhamlar mevcut bulun- mamaktadır Harp ilân edilmeksizin 18 aydan- beri devam eden ba ihtilâf, 18 eylül tarihinde cenubi Mançürideki Ja- pon demiryol / hattının bazı kısım- larınin tahribi üzerin başladı. İtalya hükürseti, — öhtilâtın vüy'at Buhnasina tani olmak ve munsifa- e ve muvazeneli bir suretihal istih- bir hükümetin başına geçmeğe ha Zer bulunduğu görülmektedir. Ecnebi memleketleri bilhassa alâ- kadar eden cihet, Fransanın şimdiye kadar bakip ettiği harici siyasette bir değiyikik — emmaresi görülmesidir. bu harici siyaseti emil emniyet ve selâmetin yezüne zâma sı olarak ordüya bel tan ibaret bulunuyordu . Geçen pazar günkü intihap devresinde ancak da- hili meseleleri göz önünde tutmuş olan Fransız müntahipleri, bütün dünya ve Avrupa nazarında bir me- suliyet deruhte edecekerini hatırdan Çünki, Fransanm beynelmilel sahadaki vaziyeti mali, siyasi ve askeri nokta nazarlarından çok mükimdi lâhların tedafül ve hangi 8 ların tecavüzi olduğu tesbit e- dilse dahi bunların Amerikanm ibi, ilga mı edilece- istediği , beynelmilelleştirilerek Ce- miyeti akvam emrine mi verile- ceği tayin edilmiyordu. Bina- enaleyh prensip meselelerini bile halletmeyen' bir karara “Karar” denemiyeceği aşikâr dır, Üç teknik komisyon — kara, deniz ve hava komisyonları— şimdi tecavüzi ve tedafüi lar arasında bir tefrik yapmağı çalışıyor, Bu komisyonlar birer beynelmilel anket yapmışlar- dır. Verilen cevaplar bile dev- letlerin tahdidi teslihattan ne sal etmek için en yakından alâkadar olan devletlerle mutabık kalmak su vetile tamamen bitaraf bir vaziyet aldı Nazır müteakiben bulunmuştur. Bu ihtili | faatlerimizden başka, - miye ile temai eden menfaatlarımı- 3a da dokunuyor. Ve muhtelif dev- letlerle imza etmiş olduğumuz mua- hedeler ahkâmma | terfikan kesmem veya tamamen tanzim edilmiş bulu- Ban Okyanos muvazenemizi de ih- lâl ediyor. İhtitar, dolu, fakat halen karışık bir mem- İ lekette vukubulmaktadır. Fakat bu memleket normal zamanlara avdet ettiği vakit 400 milyon nafusile dün İ ya münasebetleri üzerinde müstesna bir nufuz göstermekten de hâki kal mıyacaktır. İtilâf, iktisadi müşkül. lerini halli için bilhassa beynelmi lel tesamüde bu derecede muhtaç bu lunduğu © bir devrede dünya sulhu | yu beyanatta İ mu . tehdit etmekten hâli kalmı Netice henüz yeni ihtilât ve teh- elerden azade bulunmuş olmadığı | gibi uzak şark milletleri arasmda İk zim ri müfarik olam filin istirm- ki keyfiyeti de henüz olğun bir va- ziyet irae etmiyor. Bu bal, uzak şarkta sulhun tees- süsü ile olan her devletin; samimi tesriki mesaisile ibtilâfın ya- kın bir âtide dostane ve memnuni yete şayan bir neticeye aracağı fik: len bizi men'etmeme. lidir. İyi bir neticeye © varılması bi İ zim en büyük temennimizdir. Son itilâflar M. Grandi, bundas sonra, Brezil ya ile 1931 teşrinisenisinde, İiles şubat 1932, Macaristanla 25 şu bat 1932 , Almanya ile 3 mart 1932, nisan 1932 tarihlerinde aktedilen i flardan ve Sovyet Rusya ile hali hazırda devam etmekte olan müzake | relerden bahseylemiştir. Tuna ve Bakanlar Tuna meselesi denilen mesele hak kında İtalya hükümetinin noktai na zarı umumi hututu dahilinde ve & mart tarihinde Londra konferansı- sın son celsesinde Fransa, İngiltere | ve Almanya devletlerine iblağ edil- miştir. Siyasi ve hatta iktisadi mahiyette endişeler ve müşküller ihdas edebi- lecek büyük bir mikyasta hal çare- leri bulmanın Küzümlu olduğunu zan netmiyoruz. Öyle zannediyorum ki lüsiya gi Balkanlara Tuna ve surette bağlı bir minderi vd küz bir esasa müstenit olarak tecs- edecek gok kuvvetli bulunduğu ne de en ziyade elveren $i bı “tedafüi silâh” addediyor. İngi- lizlere göre muazzam zirhlılar değil, tahtelbahirler tecavüz silâhıdır. Fransızlar da kuvvet- li istihkâmlarına rağmen ağır kara silâhlarını müdafaa silâ- hı addetmekte devam ediyor- lar. Küçük devletler de bir ya- hut diğer büyük devletin cena- hana sığınmış onun davasını be- nımsemiştir. Benimsemeyen kü çük devletlerin de sözüne kim. senin ehemmiyet verdiği yok. Fakat bundan da daha mü- him bir ihti belitiyor: Ak manya teslihat hususunda mü- savatı ileri sürmüştür, Esasen Almanlar bu noktai nazarlarm- dan aslâ ayrılmamışlardı. Fa- kat bir taraftan Prusya intiha- taşacak derecede | Perou | Fransa ile 4 mart 1932, İspanya ile | 15 mart 1932, Yugoslarya ile 25| batı, diğer taraftan da Fransa | Bi Hicaz ve Necit İtalya'nın şark siynsetinin diğer bir mühim hadisesi de Hicaz ve Ne- cit kralı İknissuut'un hükümran ol- duğu memleketi (tanımak ve mez kür memleketle biri muhadenet ve iskânn ve biri de ticarete müteallik olmak üzere iki muahede aktetmek olmuştur. Binnetice, Ciddedeki kon solosluk elçilik mertebesine çıkarı İ muştur. Zikri geçen munhedelerin musad- dak süretlerinin teatisi için kral İb- nissödun oğlu Emir Faysal'ın Roma yı ziyareti esnasında o müşarünileyh Vehabiler kralının en asri milletle- rin hususi sistemlerine tevfikan dev İetini tensik için sarfetmekte olduğu mesaiyi İtalya'nın ne derece dikkat- le takip etmekte bulunduğunu anla- maştır. Emir Faysal, İtalya hükü- met ve milletinin içtimei ve iktisadi her türlü terakki için zaruri olan in | tizam ve itimat | şersitinin , yakım İ Şarkin kuvvet bulmasına medar ol- mağa ne derece arzu etmekte oldu- ğunu da anlamıştır. Irakla münasebat hadiselerden biri de manda altında bulunan devetlerden — birinin Ce- miyeti akvam tarafından tanmması olmuştur. Bu devlet, İrak'tır. Bu devlet, Cemiyeti akvama kabul edi- ir edilmez, bu tanınmanın neticele- ri tezakkür edecektir. İtalya hükümeti, vesayet rejimini | hitama erdirmek o maksadile çalışan | genç devletlerin mesaisini teşkil ve onlara yardım etmektedir. İtalya ile şarki bahis in Arap »leketleri arasında hiçbir alâka nfaat ziddiyeti mevcut değil- ilâkis, İtalya, Arap devletleri nin istiklâllerini elde etmek için is. tinat ettiği tarihi sebepleri anlıyan | ilk devlet olmustur.” Nutkun irade sırasında Almanya, İ Japonya, Fransa sefirlerile Bulgaris İ tan, Macaristan/iÇekoslovakya elçi | İeri ve sair erk” o heyeti süferaya tahsis edilmiş PAZ tribünlerde ahzi İ mevki etmişlerdi Türkiye - İtalya ROMA, 5. A .A — M. Grandi ta- rafından Meb'usan Meclisinde irat olunan büyük nutkun Türkiyeye ait olan kısmı aşağıdadır: Hariciye azırı M. Grandi sözü şar ki Bahrisefide haklederek demiştir kiz Bugünlerde Meclisi o Vükelâ ve Büyük Faşist Meclisi tarafından tas nadolu sahili ile Kastellorizo adası | arasındaki küçük miyetini ve karasularının hududunu tayin için geçen o 4 kânunüsanide Ankarada İtalya ve Türkiye hükü- metleri arasında imza olunan muka- dan evvel yapılan siyasi mükâleme. ler neticesinde mes'elenin La Haye İ Divanı Adaletine sevki tekarrür et tiğinden 1920 senesinde bir itilâfna- me imza #dilmiştir. Fakat, her iki hükümette tahkim usulünden sarfı Bazar ederek ihtilâf: resen helletme. i, takip ettikleri dostluk ve mesai, | iştiraki siyasetine daha muvafık gör | müşlerdir. Bu fikre göre yapılan yeni mü. kâlemeler, ihtilâf kat'i zerindeki Türk hâkimiyetini tans. maktadır. Buna mukabil İtalyan hü. kimiyeti de merkezi Kastellorizo sehri kilisesi olmak © ve nısıf kutru meskür kilise ile San Stefano Rüz- arasındaki mesafenin sösterilmemesi zımnan ber iki hükümet tarafından da kabul edilmişti. Şimdi artık bu çetin ihtilâfın ileri sürülmesi s1- rası gelmiştir. Ve bu, yalnız ba- şina konferansı dağıtacak dere. cede ehemmiyetli bir ibtilâftır, Her halde bir haftaya kadar u- mumi komisyon tekrar toplan. dığı zaman ehemmiyetli mesele lerle karşılaşmış olacaktır. vss Bütün dünyanın alâka ile beklediği Fransız intihabatının İilk safhası geçen pazar günü neticelendi. Fransız intihabet kanununa göre, ilk devrede) meb'us intihap edilebilmek için bir namzedin mutlak ekseriye- ti alması lâ Bu ekseri. yet ancak 612 olması lâzım ge. İn âzalardan 250 kadarı Hususi bir ehemmiyeti haiz olan | Elh-. adacıkların hâki. | çi Mütareke | İmzalandı İma gemileri Chang- hai'den geri alınıyorlar LONDRA, 5. A, A.— İngiliz ve Fransız elçileri ile Çin baş murah- hası tarafından © imza edilmiş olan itilâfcameyi birkaç gün evvel taarru za uğramış olan Çin murahhası, ika- metgâhında iman etmiştir. Bu itilifnameyi Japon murahhası da hastanede yatmakta olduğu ya- takta imzalamıştır. TOKİO, 5. A.A. — Mütareke mu- kavelesinin imzalanması üzerine bah riye nezareti | Şanghay'da bulunan Japon harp gemilerini tabii şersitin avdeti nisbetinde tedricen geri alma ğa karar vermiştir. Japonyanın Şang haydaki deniz kuvvetleri yüz harp| gemisinden ibaret bulunmaktadır. Bunlardan sekizi Kruvazör, üçü tay iş Rakam!.. 100,000,000 dolar zim- met bırakmışlar NEVYORK, 5. A.A. — Beynel- | milel kibrit kumpanyasının iflâsenm tetkiki sırmamda işbu müessesenin matlubatımın 164,000 ve zimmetleri-, nin 100 milyon dolara baliğ olduğu mezkür müessese müdirleri tarafın. dan tahmin edilmiştir. sahası üzerinde tecssüs etmiş Bu suretle o Psoradia, Falifdos, San Giorgie, Strongilio, Kucumbura gibi küçük adacıklar da İtal- yada kalmaktadır. Merkür daire da- hilinde bulunan bu küçük adacıklar dan başka olarak da San Giorgio, Arho, Dragonera, Roshypsly, Stron- giliç adaları üzeri de dekı Bu mukavelename miş olan hududun ti altında ise o hükümete ait olma ları da tekarrur etmiştir, Ayni ma kavele ile tarafeyn karasuları da tahdit edilmiştir Dostluk Bu mukaveleyi . arazi noktai na zarından bir ehemmiyeti mahsusayi haiz olması itibariyle değil, Türkiye münasebatımızın nekadar samimi bir dostluk esası dairesinde cereyan ettiğini sarih bir surette iki hükümet arasında tehlikeli bi mahiyeti haiz olmamakla beraber yi ne pek nazik- olan bu hususun ha kem kararma lüzum £ kalmaksezn halledilmesine imkân vermiştir. İtalyan-Türk © mukavelenamesi beynelmilel müzakeratta İtalyanın büsnüniyet göstermekte olduğunu bir kere daha ispat ettiği gibi alâka. dar olanlar tarafından evvelce tekar vür ettirilmiş fikirlerle ortaya çık mamak ve bir itilifa müncer olmak için gayretler tevhit edilmek şartiy, le bişbir müzakerenin gayri kabili işkülüt arzedemiyeceğini de ortaya çıkarmıştır. Milâna muvasalâtları net Reisinin bizzat izah et- 8 nisanı o Milano mülâ- iye maruf olan temasları esnada “italya tarafından takip ©- Hunan siyasetin sarki Bahrisefit için be büyük iyilikler tevlit ettiğini ve | Türkiye ile Yunanistan arasındaki | Manevi sükün ve yaklaşmanm takas. sölüne ne suretle | hizmet ettiğini meclise yeniden tahattür ettirmeğe bile lünum görmüyorum. İtalyanın dostane teşriki mesaisi piyasalarımızı ve bizim ticaretimizi doğrudan doğruya alikadar eden ba bir sökün teminine 15 inden sonra Kontenjan kaçakçılığı Bir musevi Ayvalık kontenjanın- daki bütün ka hveleri başka- sına çıkartıp İstanbula getirmiş. yen ü menbas keşfetmişlerdir. Son günlerde okkasına 300 kuruş gösterdiği kahve yoktur. duğu rivayetleri şehir halkı arasında ANKARA, 5 (Telefonla) — Beyin kırmızı serit Müdafaa encümeninin mazbatası İstern ile muk ANKARA, 5 (Telefonla) münakit mukavelenin feshi ve hakkmdaki lâyiha ruznâmeye alı İ şülmesi ihtimali vardır. Mukaveleleri t ANKARA, 5 (Telefonla) — İktisat vekâletine merbut mu- kavelâtı ticariye tetkik dairesin İ daki kanun Iâyihası hey'eti umu yihada bütçe encümeni t dadır. Çocuklar talebe bayramını Ottava Konteransı ———— İrlandayı kabul etmek istemeyorlar DUBLIN, 5 .A .A — İrlanda Me- busan Meclisi İngiltere Kralına se- dakat yemininin kanunu esasiden çı karılması hakkımdaki kanunun birin- ci kısmını 67 muhalif O reye karşı 7 yerle tasvip etmiştir. Ottava konteransı ve İrlanda İ DUBLİN,S.A.A— İrlanda si- | yasi mahefilinden alman malümata göre İngiltere hükümeti muakis bir teşebbüste bulunmadığı takdirde ser best İrlanda hükümeti kabinesi ba | yakınlarda Ottavada toplanacak Kon feransta kendisini temsil ettirmemek tam vaktinde bildirdiğini ileri sür. Türkiye Başvekili İsmet Paşa | ile | Emi edir Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey- isafirleri- efendinin pek kıymetli miz olacaklarını şimdiden size haber sahalardaki aliye üzerinde pek müsmir olan noklai nazar teatisine devam edeceğiz.” tihapta en fazla rey alana nam- zet intihap edilmiş addedile- cektir. Bu vaziyette kat'i netice nin malüm olması için gelecek pazar gününü beklemek lâzım. dır. Bununla beraber, ilk intihap devresinde sola doğru hafif bir meyil hissedilmektedir. İntihap sağ ve vasat fırkalarını yani hükümet temerküzünü temsil eden Başvekil Tardicu, sosya- list radikallerin hideri Herriot ve sosyalistlerin reisi olan Leon Blum arasında olmak üzere başlıca üç cephelidir. Ancak | sağ ve sol cenah fırkalar ara- #mda iki taraflı bir mücadele diye tavsif edilse hata edilmiş olmaz. Fransız fırkalarının isimleri büyük bir mana ifade etmez. En koyu fırkaların Filhakika Krala södakat yemini- min ilgası ile Serbest İrlanda hülkü- öeetinin Ottavada gelecek Temmuz. da yapdacak müzakerelere iştiraki meseelsi hakkında hiç bir münasebet mevcut olmadığının isbatına çalışık. nün istinat etti ü halk demokratları, cümhuriyet demokratları, sol cümhuriyet- giler, sol radikaller, demokrasi ve içtimai haraket fırkası — bü J tün bu grupların hey'eti umu- miyesine sağcenah diyebiliriz — Blum'un sosyalistleri de sol cenah olursa, Herriot'nun 0s. yalist radikalleri de vasat fır. ka telâkki edilebilir. Bizce bu, daha mantıki bir tasnif olur. Birinci devreden sonra mü- cadele daha ziyade Tardicu ile cenah zümre- İller ve Herriot ile sosyalist radi- kaller ve bunlara müzaheret edeceği anlaşılan sosyalistler arasma münhasır (kalmıştır. İ Fransız politikasının düğüm noktası sosyalist radikallerde. dir. Malümdur ki bu fırka 1924 intihabatmı müteakıp iktidara memlekette çekirdek kahve kalmamıştır. tahsis olunan 25 çuval kahve Nizanm son gi | tüccarından biri tarafından burada bu nevi ticaretle hiçbir alâkası almıyan bir zat namına gönderilip Gümrükten çıkartılarak adrese gene İstanbula | sevkedilmiştir, piyasada yarım okka irlaren kökleşmiş bir iytiyat meticesi hava; mesabesinde lüzumu olan kahveyi şeker ve sair havayici zaruriyenin takip Istiklâl madalyasile ialtif tiklâl madalyasile taltifi hakkında Ayvalıkta yarım okka kahve yok ia 5 (Mölliyet) — Hükümetçe muayyen ithalât limanlarına muay. İdeleri üzerine kontenjan usulünün vaz'ından sonra İstan | dal, ire ve #air bunlara mümasil kalabalık ve ithalât maddelerinin sürü- mü çok ve fiyatı yüksek olan yerlerde müesses hazı ticarethameler,kitabına uydurmak suretiyle, kontenjan kaçakçılığı yaparak yeni bir kâr ve ihtikâr kadar verenler bulunduğu halde Buraya Nisan kontenjanı olarak inde | İstanbulun müsevi tekrar bu müsevinin Gene bu şekilde tuhafiye enini da kaçakçılık yapılmakta ol- şalkanıp duruyor. Tuhafiyenin ehem- zaruriye Balıkesir meb'usu Muzaffer Mili : hey'eti umumiyeye sevkedildi. avelenin feshi İstem telgraf kumpanyasile yeni bir şirketle bir mukavele unmıştır. Cumartesi günü görü. etkik müdirliği in ilgasile yerine beynelmilel ti- caret ve iktisat mukavelelerini tetkik müdürlüğü ihdası hakkın." miyeye sevkolunmuştur. Bu afından yapılan bir tadile göre müdü- | rün derecesi yediden beşe çıkarılmıştır. İzmir civarında bir kamyon devrildi 8 talebe yaralandı IZMIR, 5 (Milliyet) — Talebeleri hmil olan bir kamyon Kızıl çulluda devrilmiştir. Talebelerden re sekiz yaralı vardır. Şoför mua ağır altısı hafif olmak üze ağır yaralılar meyanm-. w tes'ide gidiyorlardı. İzmir'de afyon satışı IZMIR, 5 (Milliyet) — Bir kaç gündenberi duran afyon sa” tıpı dün başladı. 12 lira yetmiş beş kuruştan epeyi satış oldu, Takas komisyonu ANKARA, 5 (Telefonla) — Takas komisyonu teşkili hak- İlkmdaki lâyiha bütçe encime. | ninde müzakere ve kabul edil” miştir, M. Mac Donald'a ameliyat yapıldı LONDRA,S (AA) — M Mac Donald'a saat on altıda gö zünden muvaffakiyetli bir su- ette ameliyat yapılmıştır. Manisa hapishanesinde bir cinayet oldu MANİSA 3 — Umumi hapisa- nede yine kanlı bir hâdise oldu. Si gündüz olan bu çirkin bö kahramanı 12 seneye ee Kürt Mehmettir. Bu a- dam arkadaşı 7 buçuk o seneye mahküm Mustafayı her nasilsa elde ettiği bir kama ile yedi ye" rinden ağır surette yaralamıştır. Mustafa hastaneye naklinden sonra ölmüştür. Hâdiseye müddel laşılmıştı. Frank sukut etmiş, idare makinesinin şirazesi bo” zulmuş ve nihayet bu tezcbzüf Poincarö gibi yaman bir sağ Başvekilin iktidara gelmesin? Şığır açmıştı. Sol cenahın hü” kümet idaresinde gösterdiği bu beceriksizlik, sağ fırkalar» şimdiye kadar Fransa'nın ida resini tedvir fırsatını vermiş” tir. O zamandan beri “Mill blok”, “Milli hükümet”, “Bir yük temerküz” gibi isimler ak tında teşkil edilen hükümetle” hakikatte sağ cenah fırkalar” nın hekemonyası altında olmuf tur. Bu hükümetlerin bir ç7” ğuna bizzat sosyalist radikallef de dahil olmuşlardı. Fakat son zamanlarda s0 yalist radikaller sağ ve vasi fırkalarının teşkil ettikleri 4“