6 Mayıs 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

6 Mayıs 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

HALLIN GÖZÜ HATKINSKULAĞI HDAL DTET — No: 638 Sene 2 Yine Bir Haber aldığımıza göre, eski | e—7 Bre Sön P n Ka lpakiae 5” — — — — — — ——— İstikraz Şayiası Ortaya Attılar... ta lstanbuld;&Şayanı Dik- kat Bir Rekor Kırıldı Meliha Hanım Yedi Ay İçinde Tamam 5000 Kitap Okudu Türkiyede en çok kitap, mec- mua ve gazete okuyan kimdir? Bu suale cevap vermek müşkülk — CUMA — G Mayıs 1932 lıı.ı.rı.ı-ı telafora: lııu»ııA.. znmî Saracoğlu Şükrü Bey Yarın Gidiyor baorçlar meselesinin müzakeresine | © memur olan eski Maliye Vekili Saracoğlu Şükrü B. yarın Parise hareket edecektir. Şükrü B. ya- rın öğleden sonra kalkan eks- presle gidecek ve Düyunuumumiye tahvilâtı hâmillerinin mümessillerile müzakerata — devam — edecektir. Evvelce de bildirdiğimiz gibi borç- lar işinde en mühim nokta üze- zerinde itilâf hâsıl olmuştur. Yeni müzakerat diğer bazı mühim ci- hetlerin balline matuf bulunmak- tadır. Öğrcmligı ize göre kat'i bir itilâf temini için ortada bir mâ- ni kalmamış gibidir. Fakat diğer taraftan alınan haberlere göre, borçlar müzake- resi münasebetile Paris borsa- sında — bazı şayialar orta- ya atılmıştı.. Hiç — şüphesiz husust — maksatlarla — meydana bulanık çıkarılan — bu — şayialar suda balık avlamak istiyen spe- külasyoncuların eseridir. Bu şayia şudur : Paris — Yunanistanın - harici borçlarını tediyeden imtina et- mesi rivayeti “ borsaya betbini vermiştir. Osmanlı eshamı hâmilleri bu vaziyet karşısında — Ankaradan, noktai nazarlarına muvafık bir cevap gelmesi (ihtimalini — zayıf görüyorlar. — Bununla — beraber borsada Türk —hükümeti ta- Rusya Meİ&uÖu : Borçlar işinde bir itilâf temmi Kkuvvetle muhtemel olan S. Şükrü Bey rafından Fransız piyasasından bir istikraz aktedileceğine dair bir şayia çıkmış ve bu şayiayı mü- tekip yeni bir Türk istikrazının mümkün olup olmıyacağı — etra- fında münakaşalar yapılmıştır. Bu münakaşalarda 1leh vo aleyhte mütalea beyan edilmiş, fakat Türk eshamı üzerinde spe- külasvan yapılmasını mucip olmuştur. — Ekseriyetin fikrine göre, Fransız. piyasasından yeni bir Türk istikrazının yapılması, başlıyan — müzakerenin — alacağı şekle bağlıdır. Bu Sene 82 Milyon Rus Sovget Rusyada Moskova, 28 ( Hususi) — Bir haftaya yakın bir zamandanberi Sovyet Rusyanın misafiri bulunu- yor ve Başvekil Paşanın ziyareti Programı icabı olarak ta şimdilik Moskovadayız. Moskova ikameti, bir mayıs Sovyet inkılâbının dö- Düm senesi şenliklerinde hazır bulunmak üzere iki mayısa kadar devam edecek. Mektebe Sevkedilecek N bir mektep köşesi | Sovyet Rusyayı ziyaret eden Türk gazetecilerin biri sıfatile size anlatabilecek hem pek çok şey var, hem de fazla bir şey yok. Anlatılabilecek birçok şeyler erasında ve bunların — başında meselâ Sovyet hükümetinin koca Rus ülkesini Sosyalize — etmesi gibi muazzam içtimal ve iktısadi ( Devamı 8 inci sayfada ) Adana Elektrik Şirketinin Dosyalarından Neler Çıkmadı?!. Adana ( Hususi ) — Elektrik Şirketi yangını hakkındaki davaya Ağır|Ceza Mahkemesinde başlandı ve muhakemeye bütün gün de- vam — olundu, Suçlar: Kasten yangın ikamna teşvik ve teşebbüs, ehli vukuf tarafından mühürlenen bir dolabın mührünü fekkederek Şirket Meclisi İdare azasından _Rııih zade Feyzi Beye ait dosya ile Şirketin mahrem — dosyasını çıkarıp almak ve yalan yere be- yanatta bulunmaktı. Maznun mev- kilerini de Şirketin İşletme Mü- dürü Oberle, Ticaret Müdürü Blomenştayn, kâtip, Lâvtuba daktilograf — Matmazel — Feyser, çorayan Fahri, Tahsildar Hilmi ve Hasan Hilmi ve tercüman Kâmi Beylerle Her Oberlenin seyisi Ali işgal ediyor- lardı. Bunlardan yalnız Ali mevkuf bulunuyordu. -İthamname — okun duktan sonra maznunların isticva- bına başlandı. Seyis Ali, yangını Oberlenin teşvikile yaptığına dair evvelce poliste ve istintakta ver- diği ifadeleri külliyen inkâr edi- yordu. En ziyade nazarı dikkati celbeden, ehli vukuf raporu idi. Rapor iki kısını ihtiva ediyordu. Birinci kısım cereyan şubesindeki sufistimalin ne suretle yapıldığını, ikinci kısım daşirketin bir milyon lira sermayeli ve zahiren başlıbaşına bir Türk anonim şirketi olarak te- şekkül ettirildiği halde hakikatte Berlindeki A.E.G. şirketinin bir şubesi demek olduğu anlaşıldığını ve hisse senetlerinin Türkiyede ve Adanada satılmıyarak Türk serma- yedarlar elin egeçmemesini temin için ne gibi fırıldaklar çevrildiğini gösteriyordu. 350000 liralık hisse senedatının Tİ"'_ sermayedarlar eline geçmemesi için ne yapmak lâzımgelirse o suretle hareket edil- mesi bildiriliyordu. Rasih zade Feyzi Beye ait dosyada ele geçen bir muvazaa mektubundan da - 300000 liralık hisse her mekadar — Feyzi Bey tarafından satın alınmış gibi gös- teriliyorsa da bunun bir. muva- zaadan ibaret bulunduğu anla- şılıyordu. Feyzi Beyi âlet yap- mak suretile bütün hisse sene- datını iştira eden (A. E, G.), sermayedar kendisi olduğu halde Ticaret kanunumuza “muhalif ola- rak sermaye Üzerine bir faiz ko- nulmasını tavsiye ediyordu. Mu- bakeme pazartesiye talik edildi, SALÂHADDİN I “Tarihi Evrak Nihayet Gümrükten Çıkıyor,, I « Gazeteler « &b dür. Bu sual karşısında kalan bir çok — kimseler, —tanınmış — bazı mütefekkirlerin, — âlimlerin — ve tetkik — sahiplerinin — İsimlerini saymağa başlarlar. Halbuki bü- tün bu zevatın okuduğu kitap ve risalelerin adedi şimdi haber ve- receğimiz Hanımefendinin okudu- ğu kitap ve risalelerin adedi ya- nında bir hiç mesabesindedir. Filhakika İstanbul Müddeiumu- mi Muavinlerinden Meliha Kemal Hanım, yeni matbuat Kanununun çıktığı gündenberi, yani yedi aydanberi beş bin adet kitap, risale ve mecmua okumuştur. Bu hesaba göre, Meliha Hanım günde 33 kitap, gazete ve mec- mua okuyarak mülalca sahasın- da bir rekor kırmış oluyor. Oku- nan bu eserlerin mevzularının muhtelif sahalara temas etmesi, bazı sıkıcı ve çapraşık yazıların da okunması lüzumu her halde ca- Otuz Sene ea Kitap okuma rekorunu karam Müdel- umum! Muavinlerimizden Meliha Hanım zip bir şey olmasa gerek. Yeni Matbuat Kanunu plâk« ları da “ Matbua ,, dan addettiği için Meliha H. okuduğu bu eser- lerden başka 700 plâkın da güf- telerini dinlemiştir. Evvel Bizi İdare Edenler Pek Yakında Son Postada V Bulgaristana giden evrakın müzeye götürüldüğünün resmidir.