7 Mayıs 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

7 Mayıs 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Rusya'nın rejimini değil, onun metodlarını almalıyız.. Yeni Rusya; halkı ısındırmak ve tesbit ettiği hedeflere götürmek tılsımını keşfetmiştir. ODESA, 28 (Başmubharriri- mizden) — Yanlış yolun nere- sinden dönülse kârdır; Asırlar- ca tecrübeden sonra anladık ki, Moskof düşmanlığı Türki- yeye yalnız zarar vermiştir. Tarihi bir hakikat olarak şunu da itiraf etmeli ki, Türk — Rüs husumetinde belli başlı ö- mil yalnız Çarların hırs ve istilâ m Ve azametinin de tesiri o oldu. Tarihi ve siyasi hatalarımız en büyüğü; Rusyayı olduğu gi- bi tanımamaktır. Bu hatada a- Sırlarca rsrarm cezasını çektik, durduk. Halbuki bu iki millet için mukadder olan şey #eviş- mektir, anlaşmaktır. Sultan ve rların inat ve ısrarı, (tarihi bir müd- mukadderatın seyrini kadar luğu bir emrivâkit tir. Acaba bu yeni vaziyette Rus Yayı tanrmak yolunda hususi bir faaliyet sarfedecek miyiz? -».. İsmet Paşanın Rusya seys- bati; bu dosthiğun yemi tezs- hürlerine yeni vesileler hazır. ladı. Paşayı karşılamağa gelen Rus torpitosunda atılan top ses leri; komşu milletin selâm ve | muhabbetinin ifadesinden baş- ka bir şey değildi. Karadeniz, bundan böyle Türk ve Rus do- Danmalarının deniz h i bir sahne değil, Türk — Rus milletini biribirine daha ziyade yaklaştıracak bir © vasıta cak... Türk ( Büşvekili ile Uk- rayna cümhuriyetinin mümes- sili arasında söylenen nutuklar da bu'noktaya işaret edilirken, *trafta doğurduğu (heyecan ve takdirleri görmek lâzımdı! ... Odesa şehri, Çarlık zama- nında çok canlı bir faaliyet mer kezi idi, Bugünkü Odesada €s- ki canlılık ve kalabalık yoktur. Sanki derin bir süküt ve hüzün; bu şehrin simasını soldurmuş, iç gülmüyor! Odesa'nın su- utunu mucip olan sebep ma- lümdur: Umumi harpten evvel, Odesa Besarabya'nm en mi him bir iskelesi idi, Bütün racat oradan olurdu. Halbuki şimdi Besarabya, Romanya'nın işgali nltında,. Bu yüzden şehir, sukut ve tedenni halinde... İhtilâl Rusyası; Odesayı pek fena bir vaziyette büldü, Son zamanlarda başlayan Cüz'i've nisbi faaliyet, yeni Rusyanm &seridir, Fakat bu faaliyet; ona eski canlılığı verecek bir dere- €eyi bulacağına ihtimal verile- mez. Bununla beraber Odesa- da bulunan mühim fabrikala- eselerin sayısı da az değil .e Odesa'da büyük bir kütüpba Beyi £ ettik. Bu kütüpha! nede yedi sekiz yüy bin cilt ki- tap var, Müessesenin idaresi, intizamı çok yolunda. Herkes burada istediği mevzum bi kitabr kolaylıkla buls- iliyor. İhtilâl | Rusyası, kül- türe, halkın terbiyesine, gü yan'atlara verilecek (tahsisat iç kıskanıyor, esirgemiyor. 1» nat bu kâfi değil. Dünya sa en mükemmel kütüphane- meş vücude getirmek mümkün- WE ,Bu, nihayet bir bütçe me- ia, sidir. Her hangi bir suretle leşi olan parayı bulmak mese seyir. Asıl © mühüm iş ondan ra geliyor: Aetiğımiz bu mü için değiştirdi. Şirmdi | todlarını almalıyız. | siniz7.. İşte Yeni Rusya, bu- nun tılsımını bulmuş. Hal kı irfan ve terbiye müessesele- rine ısındırmış.. Odesa kütüp- hanesi bir arı kovanı gibi işli- yor. Tıpkı gazinolara, tiyatro. İara, bakkaliye o mağazalarına üşüşür gibi; halk kütüpbanele- re tehacüm halinde giriyor ve çıkıyor. Okuma salonlarında daima büyük bir kalabalığa rast gelir- siniz. Gördüğümüz kalabalığın içinde erkekler, kadınlar, ihti- yarlar, bilhassa tahsil hayatın- da bulunan genç kızlar ve ç0 cuklar vardı. Halkı bu müesse selere alıştıran ve celbeden me todlar, esrarengiz değildir. Ha yattan almmış, ameli tecrül İere müstenit usullerdir. Rus- yanın rejimini değil, onun me- » .. Buranm halkı, umumiyetle melâl, © mahzun bir haldedir. Çehrelerde tebessüm alâmetleri pek az görülür. En çok neş'eli mahlâklar; çocuklardır. Pen. be yanaklı, canlı ve güler yüz- lü çocukların neş'elerine hudut yoktur. Onlar ne mayizi tanır- lar, ne halin hususiyetlerini an larlar. Bugünkü vaziyetler ve | çe artlar, onlar için normaldir. İŞ ke; çaki kid Yeli lar da neş'elidirler. Slâv güzel- liğini temsil eden genç kadın ve kızların tebessümleri, mu. hitlerine neş'e dağıtıyor. Gez- diğimiz Linolyum fabrikasmn bir kısmında duvar kâğıdı da imal ediyorlar, Bu kısımda ça- ola- | hışan amelenin, hemen hepsi kız lardan ve genç kadmlardan iba retti. En ciddi ve zor işleri bi- le, civar o kızlarının ne derin bir neş'e ve sari tebessümlerle gördüklerini seyretmekte yük- sek bir zevk vardır. Siirt Meb'usu MAHMUT 50 sene Beden terbiyesi Dün Selim Sırrı B. için bir müsamere verildi Dün muallim mektebinde Be- den terbiyesi muallimi Selim Sır- rı beyin idmancılığının ellinci yıl dönümü münasebetiyle bir müsa mere tertip edilmiştir. Merasime şehrimizde bulunan Bulgar mual İmleri ve profesörleri de davet edilmişlerdir. İhtifal salonu Selim Ikışlandıktan sonra, Beyin tertip etmiş ol- “Dağbaşını duman almış, yürüyüş şarkısı söy undan sonra mektep müdürü Saffet Bey Selim Sırı Be ma ve şiddetle Selim Suri duğu diye başlayan lenmiştir. Bi yin hayatı hakkında izahat ver- mis, mumaileyhin 10 yaşında Ga » İlerdir. İ i İ yedikten sonra Bentlerde bir İZZET Moskova islasyonunda halkın alkışlarına mukabele Türk heyeti avdet etmek üzere Leningrat'tan Moskova'ya döndü ei Başvekil Leningrat'taki Lenin akademisi mesaisine iştirak etmek üzere Türk mütehassısları göndermeğe çalışacağını söyledi Bir çok müesseseler gezildi MOSKOVA, 6. A, A— İsmet Par el sa, Tevfik Rüştü Beyefendi ve kön- ine refakat eden Türk misafire el, yüksek me- rları m karşılanmış ve selimlanmışlardır. LENİNGRAT, 6. A. A. — 5 Ma- yis sabahı bir takım Türk mutahas- sıslarile birçok Türk gazetecilerin- 'den müteşekkli bir grup vi Zaria imalithamesini — ziyaret etmiş- ler ve telefon letlerinin imali hak kında malümat almışlardır . Orada kendilerine telefon 'merke- zi cihazlarından biri hediye edilmiş. tör, İsmet Paşa © Hazretleri başta ol- pak üzere Türk misafirleri ekserisi Lenin ziraat akademisini ziyaret 6y- i : lemşlerdir. Akademiyi ziyaret, Sov- | tine ait tecrübelere karşı büyük bir | Müteakiben İsmet Paşa Hazretle yet-Türk dostluğunu bir kere “daha | alâka izhar etmişlerdir. ri ila arkadaşlı İatılice Sala'ya oh etmiştir. | | Başvekil İsmet Paşa Hazretleri, | gitmişler ve orada eski çarlar sit - iii a ep İM. Vavilov'a Türkiyeye avdet eder | lan ve bugün müze baline getiril. rilmiş olan akademinin teşkilâtı ve | <1” Lenin akademisi mesaisine iş | miş bulunan sarayları gezmişlerdir. tarihçesini çizen sutkunu müteakip | tirak etmek üzre Türk mutahassıs- | Bundan sonra Lomonosov porselen misafirler, Sovyet Rusya ile Türki- | ları göndermeğe çalışacağını beyan | fabrikasını, mahalli müzeyi gezmiş- yenin ve snir memleketlerin mebati | etmiştir. lerdir. zümrelerini teşhir eden sergiyi £67- | Al inin ziyaretinden sonra | o Müzede kendilerine bir izkım he MİVarilev, ikademinin whtehif | Türk misafirler şerefine Astoria o | diyeler verilmiştir. şubelerinin faaliyeti halkında etraflı | telinde bir öğle ziyafeti verilmiştir. | Gece Loniaşrai Siyar hayati a izahat vermiştir. İsmet Pi Haz- di , Vavilev 5 rafmdan İsmet Paşa Hazretlerile İzak bl itim Döküm pebetlar |, ge Me bakan, e m0 | arkadaşları şerefine bir ziyafet ve tetkik etmiş, bunlar hakkında izahat ve 'unmuştur. | imiş ve bu ziyafete müşarünileyh almıştır. | Öğleden sonra misafirler , gayet | hazretleri ile Leningrat Sovyet he- Müeafirler, bilhassa Rusya haricin- | kuvvetli türbinler imal eden Elekt. | yeti reisi M. Kadatzi nutuklar söy- den getirilmiş olan nebatların ziraa | rosila fabrikasını gezmişlerdir. mniilerdir. Misafir | Kra'içeler Dün Topkapı sarayını ve Bentleri gezdiler Şehrimizde bulunmakta olan Romanya kereliçesi Marie ve kerimesi Yugoslavya Marie Hazretleri dün sabah refakatlerinde Melek Şevket Fuat ve Nermin : Muvaffak H. lar bulunduğu halde Topkapı sarayını “ziyaret etmişlerdir. Kraliçeler öğle yemeğini Ro- bert Collöge müdür “muavini | Dr. Hentmigton'un Enatitüyü ziyaretten avdet... aa. gezinme Yâj rdır. Otomo- | bil ile Bentlere kadar e'tmiş- ler, orada otomobilden inerek yaya olarak bir müddet dolaş- mani Kraliçeler bugün Ar navutköyündeki Amerikan Kız Collöge'ini ziyart edecekler, öğ leden sonra camileri « gezecek- | Zeki; golle neticelenen şütü çekerken İstanbul; İzmire faik olduğunu gösterdi —e>e Sabık Romanya konsolosu gitti Sabık Romanya konsolosu M. Georges Jonesku dün Bükreşe i Zekinin, oyunu üstâdâne idaresi | > dünkü galibiyette âmil oldu gitmiştir. M. Joncaku, kontoloslar | | Saha oldukça kalabalıktı. 5 lâmladılar. Çok alkışlandılar. Ar ve Romanya tebaası tarafından ; at tam beşs yirmi kala evvelâ İz- kasından İstanbul muhteliti saha teşyi edilmiştir. Mrj, İanesku'ya | mirliler mor fermalarile sahaya | ya geldi. Ayni alkışlarla karşılan şyı © cılklılar. Ortaya geldiler, halkı se | (O (Devamı besinci sahifedel Fransız Reisicümhuru bir suikasta uğradı Reisicümhurun yaraları ağırdır ve derhal hastaneye kaldırılmıştır Suikastçı Gouguloff isminde bir beyaz Rustur.. ribler tarafından tertip edilen kitap sergisini ziyaret ettiği esnada Gow- guleft bir Rus saat 15,30 da M yanına giderek kendi. mış ve çıkan kurşun M. Claude Far- rere'i bileğinden yaralamıştır. Sergi- de hazır bulunanlar arasında tarif e- dilemiyecek bir telaş ve şaşkınlık hâ sl olmuştur. Katil bu vaziyetten is- | fade ederek serginin kapınna doğ- ru kaçmağa başlamıştır. Fakat em- niyeti umumiye müdürü M Gui- <hard tarafmdan hemen tevkif edil- miştir, M. Guichar katilin silâhinı dinden almış ve kendisini polislere teslim etmiştir. M. Devmer vakit geçirilmeksizin (Devamı 5 inci sahifede) Saracoğlu Şükrü Bey Müzakerata devam için bugün Parise gidiyor Pariste hamillerle eski borç lar meselesini müzakereye me. mür Saraçoğlu Şükrü Bey bu- gün Parise hareket edecektir. Saraçoğlu Şükrü Beyin Parise bu defa müvasalatında tekrar başlayacak olan müzakeratın bir itilâfin neticeleneceği tah- min edilmektedir. Esasen şim- diye kadar cereyan eden müza- rekatta esaslı noktalarda anlaş- ma hâsıl olmuştur. Saraçoğlu Şükrü B. yeni ta- limatı hmail bulunmaktadır. Kahire'de bir Suikast daha! Başvekilin bulunduğu treni uçuracaklardı KAHİRE, 6. A. A.— Bu sabah baş- vekil ile münakalat ve Harbiye üzerinde bir bomba infilik etmiştir. Yol muhafızlarndan iki kişi öl müş, üçü de ağır surette yaralan. bır. yanını gayet hâtif buhunmasıyeti Denebilirdi ki dün bütün İstanbul evleri boşaldı ve herkes, her aile ço Takları, çocukları ve nevaleleriyle kırlara döküldü, senenin bu pek müstema tesadüflerle dolu günün boş geçirmedi Daha sabahın celaca karanlığında yollara dökülenler vardı. . Bir kısım Ağır surette yaralı olarak hastane- ye kaldırılan Fransız reisicümhuru M. Deumer Profesör M. Stefan Girof Darülfünunda bugün ve yarın iki konferans verecek Sofya Darülfünun hukuku âm- me müderrisi M. Stefan Giref ic « günden beri şehri- mizde bulunmak le Pr, bu gün sa at 12,15 te Darül fünun konferan salonunda “Bulga' kanunu menşe ve mümey. yiz vasıfları” , ya rın da ayni saatte “hükümdarlık mef humu ve Cemiyeti Akvam” mevzulu iki konferans vere Pr. StefenGirof cektir. Pr. İstefan rüştük. Profesör bize dedi ki: — Memleketinizin yabancısı ol madığım için burada bir ık Sofya sefiri Fethi B.i n yakından tanırım. Bilhassa Gazi Hazretleri vardır. Sofyada bulunduk- ları zaman her cuma günü Fethi 1Devamı beşinci sahitede | Istanbul, Hıdrellezi pek eğlenceli geçirdi Dün Türkler Kâğıthaneye, Rumlar Balıklıya döküldü, Istanbul boşaldı stanbul cihetinde Kâğıthane, E- dirnekapı, Eyip sırtları, fulya tarla- 81, Kozlu, Balıklı, Topkapı, Yediku- le, Çırpıçı ve Veliefendi çağırları, Kazıklı bağ, Üsküdarda Kısıklı, Çamlıca, Beyoğlunda, Hüriyet tene si, Beşiktaşta taşlık, Arnavutköy sırtları, Zencirli kuyu, Alman çift: ği, Valide bentleri, Boğazdaki me- sireler son derecede kalabalıktı. Küğithane görülecek bir alemdi, Balıklı kâğıthaneden aşağı kalmı yordu. | Haliçte sandalcı ve kayıkçıların, | kale haricinde de şoför ve arabacı- ların naz ve istiğnadan yanlarına | varilmiyordu. Dün şehirde adeta otomobil ve müntehasını, mıva konıvordu. (Devamı $ inci sahifede)