27 Mayıs 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

27 Mayıs 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Ismet Pş. Roma'da (Başı birinci sahifede) #ki memleket Tayan İsmet Paşa Hazretleri ilk defa olarak 1922 senesinde Lausanne' da tesadüf eylemiş olduğu Duce hakkındaki takdiratını izhar ey- lemiş ve o zamandan beri Faşist sihmiyetinin terakkiyatımı ve reji- min faaliyetini takip etmekte bu- lunmus olduğunu ilâve etmiştir. İstefani ajansının tebliği M. Mussolini cenapları, dün İsmet Paşa Hazretlerile Tevfik Rüştü Beyefendiyi Venedik sara- ynda kabul etmiştir . İtalya Hariciye nazırı M. Gran di'nin de hazır bulunduğu bu mü kat çok samimi (olmuş ve bir saat kadar devam eylemiştir. cenaplarile M. Grandi ve Paşa Hazretlerile Tevfik Rüştü Beyefendi, iki memleket arasmda mevcut bulunan dostluk, uz! ve adli anlaşma muahedesini ya ile Türkiyenin yeniden 5 sene müddetle temdit eylediklerini tes bit eden protokolü imzalamışlar. dır. Bu protokol, bundan başka bu muahedenin inkizasında yeni İti- Hiflara lüzum kalmaksızm ayni müddet devresi için tecdit edilebi leceğini de tesbit eylemektedir. İsmet Pş. nın ziyaretleri ROMA, 26. A, A'— İsmet Paşa Hazretleri bugün öğleden sonra zi- vaat makineleri sergisini ziyaret et- miş ve bilhassa buğday ve pirinç zi- raatina mahsus makinelerle alika- dar olmuştur. M. Crandinin ziyafeti ROMA, 28, A. A— İtalya Hari- ciye Nazmı M. Grandi cenapları bu- gün İsmet Paşa Hazretleriyle Tev- fik Rüştü Beyfendinin şereflerine Bir öğle ziyafeti vermiştir. Ayan ve meb'usan meclisleri reisleriyle ter- İer, Türk heyeti azaları, meb' lar ve yüksek memurlar ziyafete ispa- tı vücut etmişlerdir. Türk - İtalyan dostluğu ROMA, 25 (A.A) — Türk nazırlarının Romaya muvasalatı bütün gazetelerde hararetle mev- zuu bahsedilmektedir. Matbuat Türk - Italyan dostluğunun sebep lerini tebarüz ettirmektedir. M. Grandinin geçenlerde parlamen- todaki nutkuna işaret eden gaze- teler İtalyan siyasetinin faydalı bir müvazene ve sulh tesis etmek olduğumu İtalyanm hiç bir dev- let aleyhinde harekette menfaat- nr olmadığını ve Türk - İtalyan dostluğunun gayet tabii bulundu- ğumu yazmaktadır. Giornale d'İta- Tia diyor ki i: “Türk devlet ricali 1 mülâ- sinin kat'i olarak tesbit ettiği mü sanesebatın mükemmel bir tarzda inkişaf etmekte bulunduğunun müşahedesi | ve bu münasebatın daha ziyade iyileşmesi arzusunun m Miyt yez vr maz. Bu mülâkatlar keke alel A lee ya alâkadar eden iktisadi mesele lerin tetkik ve iki memle ket münasebatımın bu sahada da kuvvetlendirilmesi, mevcut dost- luğun mantıki icabatındandır. Balkan haftası Bitti Balkan haftası (dün nihayet şehrimizde bulunan murahhaslar dün tahsis edilen vapurla Yalova- gezinti de Yalova an ve kaplıca ları ziyaret ediliniştir. manda vücude getirdiği tesisat taktirle karşılamışlardır. Murah- baslardan bazıları Yalova kaplı- calara şarkın cenneti İsmini ver mislerdir. Öğle üzeri kaplıcalarda kaplı" calar müdürlüğü tarafından mu- rahhaslar şerefine bir ziyafet ve- rilmistir. Murahbnslar öğleden sonra banyo almışlar ve akşam geç va- kit avdet etmislerdir. Tütün konferansındak? Yunanldar gittiler Jalkan Tütün konferanıma iş- ii eden Yunan murahhasları dün akşam Lojd Triostinonun A- irinci Sahifeden Geçen Yazılar ..|... Tütün (Başı birinci sahifede) nat ederek idarenin suçlu oldu re iddia ettiler ve geçmiş se Belere şamil bir tahsisat ile ida re ve hesap va dolayı mes'uliyetleri tahakkuk eden in hisar Âmir ve memurlarının tec ziyesini istediler, Hücumlar İlk sözü alan Kâmil Bey (İzmir) tütün işlerinin memle- ket mikyasında inkişafını tet- kik ve icap eden tedbirleri itti- baz etmek ve fakat tütün işle- rine filen müdahale şartile merkezde bir tütün ko- vey va talep etti. Re e fik Şevket Bey, bazı sor k — Tütün idaresi bundan son raki işlerde daha muvaffakıyet : işler göreceğini iradın artaca mı enclimene vadetmiş ve Hee için idarenin aldığı tedbir ler nelerdir?. Hüsnü Bey (İzmir) : — Tütün idaresi ticari fikir ve kanaatle idare edilmiyor. Böyle olsaydı müşterileri mem İsmet | nun olurdu, dedi ve ilâve etti. Plançosunu yaparken — Plânçosuna envantirini bile koyamamış, inhisar idaresi bina için tahsisat istiyor. Niçin kilosu 10, 15 kuruşa satılan tü. tümler için böyle düşünmüyor ve zürraı büyük bir sıkıntıdan | «; kurtarmiyor. Bu sene köylü pa Ta etmediği için tütün ekmemiş tir. Eğer bunlar mübayaa edilir se hem gelecek senelerin stoku olur, hem de kabul ettiğimiz ta- kaz kanununa göre hükümetin elinde stok mal bulunur, Hüsnü Bey kürsüden ayrıl madan son bir sual sordu: — Kaçakçılıkla mücadele i- çin sarfedilen para one kadar- dır?. Eğer inhisar resimleri ten zil edilirse kaçakçılık azalmış İve bu suretle bütçede de bir ta sarruf temin edilmiş olmaz mı? Fena idare ediyorlar Ahmet İhsan Bey (Ordu): — Sermaye eriyor, dedi ve fırka programmın devlet hima- yesile işleyecek inhisar madde- leri hakkındaki kayıtlarma işa- ret ederek ortada fena idareye göre bu fırka programı yanlış- tır, yahut ta alâkadarlar bu iş- leri fena idare ediyorlar. Fakat fenalik programda prensipte de gil, işi kendilerine emniyet et. tiğimiz adamların İiyakatsizlik. lerindedir. Hesabı yok Ahmet İhsan Beye göre Tü tün inhisar idaresinin mahiyeti ticariyesi vardır. Buna rağmen idarenin dürüst bir hesabı yok- tur. Bozuk hesap eğer bir tica. rethaneye ait olursa onun taksi ratlı müflis diye mahkemeye tey di ederler. Halbuki hesabı bo. zuk olan müessese Tütün inhisa rı gibi bir idaredir. Ahmet İh. san Bey bundan sonra; “zara- rır neresinden dönerseniz kâr- dır.” dedi. Ve idarenin gittikçe eriyen sermayesinden ve hükü- mete karşı taahhüt ettiği para- yi kâr olarak temin edemediği için sermayesinden, ödememe sinden şikâyet ederek: Berlin fabrikası — Bütçenin selâmetini yirmi liralık maaşlardan alacağımız vergilerle değil, bu gibi işlere karşı göstereceğimi ka ile temin ederiz dedi. Ve in yük bir açık ile tasfiye edilen Berlin fabrikasınm açılma ve kapanma mes'uliyet! be sap verecek kimse yok mu diye sordu. — Böyle haller, dedi, hükü- metçilik prensibini, fırkanın en müfit neticeler verecek progra- munı bozuyor. Büyük işler dev- let memurları elinde hedrolu- yor. İnhisar idaresinin cezri ted birler ve zirai zihniyetle islahı lâzım, vantina vapurile Pireye mülevec- cihen hareket etmişlerdir. Yunan murahhasları vapurda © Türk murahhasları, Ticaret odası ha Ofifs erkânı tarafmdan tesyi ilmişlerdir. Ayrılış çok samimi İ olmuş ve iki taraf da her zaman teşriki mesai temennisinde bulun muşlardır. Vapur saat 17 da Ga- lata rıhtımımdan hareket etmiştir. İnhisarı büt Varidat diye Rasih Bey (Antalya) : — Biz bandrolu düşünüyor. | tevkif duk, araya bir takım sebepler | girdi. İnhisara karar (verdik. Şimdi onlar bu hareketlerile bir iddiayi teyit etmek istiyorlar. Ambarı tasfiye etmemek envan teri hazırlamamakla oinhisarı haklı göstermek istiyorlar. O nun için çürük tütünü mevcut göstermek istiyorlar. İdare bi- ze varidat diye sermayeyi ver. miş ve bütçe encümeni reisi bu nu nezaketle tevil ediyor. Bu bir ihmal değil ilk senelerde in- hisarın fazla kür verdiğini bize yutturmak için kasten yapılmış | bir. ir iştir. Ve Rasih Bey İnhisar veki- linin bu müessesenin mes'uliyet | tir lerini tahkik etmesini ve mes'u ve bu |İlerini kanuna tevdi etmesi iiçn meclise söz vermesini istedi. Mısırda tütünlerimiz Muhiddin Paşa (Kars) : — Fena bir muhtel tayini yüzünden Mısırda tütünlerimi- zin sürümünü nasıl kaybettiği. mizi anlattı. Ziya Gevher B. (Çanakkale) — İnhisar idaresinin gesmiş senelre sit mes” hemmiyetle takip olunmasını rj tedi. Mazhar Müfit B., Ziya Gev her Beyin mütaleasına iştirak et “ Ya develer! , Refik Bey (Konya) — İs tiklâl mahkemesi zamanmdaki bir hâtırasını anlattı. Bu bir de| i ve hikâyesi idi. Refik Bey bu hikâyesile mes'uliyetlerin şuna veya buna tahmili kabildir. Fa. kat ortadaki zarar ne olacaktır demek istedi. Ve kürsüden iner ken bağırdı. — Ya develer, ya develer?!.. Gümrük © ve İnbisar vekili Rana Beyin bu muhtelif itiraz- lara verdiği cevaplardan sonra Cemal Bey (Afyon), Necip A- sım Bey (Erzurum), Lâtfi B. (Diyarbekir) söz aldılar. İkramiye meselesi Lütfi Bey bir ikramiye mese lesini müdürü umumi ve şube müdürleri arasında tevzi edildi ği haberi hakkında vekilden iza hat istedi. Besim Atalay Bey ray), idare hakkında (Aksa. müsmer bir tahkikat yapılması lüzumu. | nu ileri sürdü. Rana Bev son de fa kürsüye geldiğinde ikramiye | sen tevzii meselesini eski bir zama- olduğunu ve tetkik edildi ğini söyledi. Münakaşa kâfi gö | üldü ve maddelerin müzakere- sine geçildi. ANKARA, 25 (A.A.) — Bü- yük Millet Meclisi bugün reis ve- kili Refet Beyin riyasetinde top- lanmıştır. Muvakkat müvazene kanunu" nun encüm. gelen maddesi © kunmuş ve reye konularak kabul edilmitşir. Konya sulama idaresinin 1932 mali senesi masarifatı karşılığı olarak 835 bin 22 lira tahsisat ve rilmesi hakkındaki bütçe kanunu kabul edilmiştir. İdarenin mezkür seneye ait varidatı 93 bin 750 li- ra tahmin edilmiştir. 1932 senesi haziran ayma mah 201.55 037 Divanı t 45.835 Başvekâlet 80.200 yi Devlet 16.727 İstatistik U. M. 3496 Diyanet İşleri R. 50.599 Maliye Vekâleti 799.701 üyunu Umumiye 4.362.011 Tapu ve Kadastro U.M. 83.083 Dahiliye Vekâleti 311.327 Emsiyet İşleri U. M. 328.250 u.J. 698.750 darlığı Hariciye Vekâleti 216.667 Sıhhat Vekâleti 291.824 Adliye Vekâleti 633.972 Maarif Vekâleti 511.071 'Nafin Vekâleti 833.550 Iktısat Vekâleti 104.884 Ziraat Vekâleti 339.541 Gümrük ve İnhisarlar V. 10.324 Muhafaza Kumandanlığı 213.011 ümrükler 140.138 i Müdafan Vekâleti 2.680.609 dafaa Hava 78.583 çesi kabul edildi )Dahiliye vekilinin izahatı ymakamı tarafından ilen üç zat hakkında Or | Beyin Adliye Ünye du meb'usu Hamdi D atmak gibi sakim âdet neticesinde tehaddüs ettiği- ni ve bunda alâkadar üç kişi ile jandarma karakol ku- mandanının tevkif edildiklerini, bilâhara Jandarma kumandanı- nın tahliye edilerek (© üç kişinin mevkuf tutulduğunu keyfiyetten haberdar olur olmaz derhal tah- kikata başlanıldığını, valinin biz- zat Ünyede bu tahkikat ile meş- gul bulunduğunu söylemiş, mev- zuu bahsolan meselede alâkadar lar hakkında bu hareketli bir içtihat hatasi veya fe sui istimali olup olmadığına göre ma ie yapılacağını ilâve eylemiş- maili Vekili Yünaf Kemal B- mahallin salâhiyettar idare İdi tarafından verilen böyle karar lar karşısında müddeiumumilerin müdahale bileceklerini kaydetmiş ve mahal müddeiunmumisinin bu suretle hareket etmiş | bulunduğunu ve Adliye makamatınm lâzım gelen ntta bulunmuş olduğunu esine başlanmış- yg geçer e aya tiplere cevaben bütçe encümeni reisi Hasan Fehmi Bey, mazbata da mevzuu bahsedilmiş olan te- penniyatı İzah ederek demiştir i “ Hesaplar yanlış ve bozuktur de- medik, teahhür vardır dedik. Ve bu il verilmemesini diler, vardır, fakat, içinde buhundu- gumuz senelerin râyicine göre tan- zim edilmiş bir envanter | değildir. | Encümenin temenniyatı senelerden beri depolarda ithar edilmiş bulunan istokun yeniden muayene ve tetkiki ile yeni bir envanter tanziminden i- barettir.” Gümrük ve İnhisarlar Vekili Ali Rana Bey, iradenin bir envanteri bu lunduğunu ,fnkat erru (edilen şekil ve kıymette bulunmadığı cihetle ye- mili bir envanter, . hazırlanmakta dı tün stok tütünler elden geçecek,tas fiye ve tasnif edilecek tartılacak ve kiymet verilecektir. Bundan sonra- İ dır ki, elimizdeki | tütün kaymetini tespit edebileceğiz.” Rana Bey, diğer suallere cevaben de ameliyenin sıhhatı için elden İ diği kadar ihtimam gösterildiği til zamanlarınm artırılması hnsusu- un tetkik edilmekte sö hatta fazlası bulunduğu cihetle ge- çen senelere nazaran bu sene fazla mübayaada bulunmadığını ilâve et- miştir, Tütün zeriyatmın tahdidi mese lesine de demiştir ki: “Bu hususta toplanan kongrenin o temenniyatını | tetkik mete. Hazırlanacak Iâ- yibamın eylül içtimama | yetiştirile. ceğini ümit etmekteyim.” Tütün konferansı Vekil Bey, İstanbulda toplanmış feransı tara- fından alınış kararlara temas ede. rek gayri resmi bir mahiyeti haiz bulunduğunu dan izhar edilen temenmilere gazete ile muttali bulunduğunu öyl ökümete zaman | tetkik edilecek ve bir karar verile. cektir; demiştir. hariçteki tütün satışı hakkında iza-, hat vermiş ve cabası hususiyeye sit tütünlerin bayaası için ittihaz e rar üzerine merhum | milyon küsur ay İle milyon küsur tın alındığını ilâve, kentin E Fona edilmek yüzünden < sebebiyet yapılacak o muameleye dair vaki ye agam Men kesbettiği ve edeceği hâdiseyi edeceğini söylemiştir. şiddetle takip ii bayiye cemiyeti merkezi toplandı ki | on şubeden mürekkeptir. ylemiş, idarenin ihtiyacı tamam ve | bulunan mezkür konferans tarafın. | # Rana Bey, bundan sonra idarenin | e (Başı birinci sahifede) sergi için teşvik edici muavenetler ibzal ettikleri görülmektedir. Tavukçuluk ve bahçıvanlık sergisi yn kay dedelim ki geçen sene Tel çesinde yapılan birinci sergi ir w | bahçesinde yapılan i- kinci sergi arasında büyük tekâm- mül farkları vardır, ve bu farklar bizde halkın sergilere rağbetini gös- terdiği kadar sergilerin de halk ve alâkadarlar üzerinde yaptığı teşvik- kâr tesirleri göstermektedir. Bahçıvanlık ve tavukçuluk sergisi nin resmi küşadı dün bizzat Vali Muhittin Bey tarafımdan kalabalık bu davetli kitlesi huzurunda yapıl- umıştar. Resmi küşatta umumi moe- Hs, Ticaret ve sanayı odası, Ziraat odası azalarile ( eenebi konsolosları, şehrimizde bulunan Balkan murah- hasları, matbuat mümesilleri ve salr bir çok ecnebi ve Türk davetliler hazır bulunmuşlardır. Sergi açılırken ve time abeleri olan ziraat ve san'attaki bilği ve görgü nı takviye eden sergilerin terakki hizmetleri izahtan peşine lik nisbeten küçük sermayeler te sisi mümkün olan zirsatin sebze, sinde açmış ve otuz bini müteca- vüz halkin ziyaret ve alâkasmı rumuz Gazi Hazretleri ile muh- terem Başvekilimiz İsmet Paşa Hazretlerine ve Ziraat vekili Muh lis Bey Efendiye minnet ve şük- ranlarımızı arz ve izhar eylerim. Gerek Oda ve gerek sergimizi her zaman manevi, maddi himaye ran muhterem Valimiz Muhittin Bey Efendiye bilhassa arzu şük- ran eyler ve küşat merasimini lüt fen icra buyurmalarmı kendile- iham eyle- Ta etkn Vali Muhit Bey: sene bu güzel sergiyi 8- fi serginin £ iktisadi kıymet ve ehemmiyet kesbedeceğini söylemiş- Gm, Bir sene zarfında serginin bü- yük tekâmül gösterdiği görülüyor. ümit ediyorum ki bir kaç sene sonra Seli daha mkkln > biz vaziyet iMtE sap edecektir; deyerek mükabele et- miş ve kurdeleyi kesmiştir. Uçurulan güvercinler Vali Bey Sergiden içeriye adimi- eme, vey Besykariş egri Bahriye binbaşısı kafes içerisinde getirdiği beş tane güvercini bu kü- İ şat merasim şerefine azat eylemiş ve uçurtmuştur. Garibi şu ki Talat evine avdet ettiği kümesle- Nadide çiçekler var Sergi orta kısmı çiçek ve fidan . En başta Petraki e meyva fidanları ve turfandaları teş- noktai ma- büyük bir meşher şa- | zarından gehtimiz.. çin hususiyet teşkil eden Demi genel. VE Takim Hntlata d. nin meşherinde Karadeniz havzasm- da bulunmuz fiyer, koleksiyonları vileri Karadeniz havzamızda İ nan nevilerimiz kadar güzel ve göz İ alıcı olmayan fiyetler için artık hari ce para gitmeyecek demektir. Lütfi Arif Terin Türk tarzında yapslınış mozayıklı modern bahçesi de kıymetli nebat ve az çiçek usulü tatbik edilmesi o noktasında şayanı tetkiktir, Bu bahçede en ziyade kok- tüs ve kesilmiş gül koleksiyonları celbetmektedir. En vileri ile ortancanların- güzelliği, en İ nadir göllerin tam kolleksiyonu en İ güzel nevileri cidden göz ve muavenetleri altnda bulundu | leri, tav sergi kemmiyet ve keyfiyet itibarile | ba; Tavuk ve çiçek sergisi açıldı efendinin turfanda çilek meşelik çiçekçilik meşherlerini dilfirip tefer- Tuatı meyanmdadır. Mavi tavşanlar Serginin tavukşuluk kısmında ba sene gindir. Yalova Millet ve Baltaci çif- likleri beşerinde bilhasa Mavi tav- şan ve Ankara tavşanı mümüneleri Ankara tavşanmın tüyünü bir kilo- su 25 lira etmektedir ve bir tavşan senede yarım kilo randman vermek- tedir. Halbuki sergide ancak iki yer görülebilmiştir. Mavi tavşanı daha çoktur. Yalova Millet ve Baltaci çiflikleri tavşandan başka o pekin ördeği, İe- gorno tavuğu, et için favrol tavuğu bi daha bir çok şeyler de teşhir et- iş ? Kümes hayvanları leri, kuş teşhir ettiği bea bi makinelerine tefevvuk ii barile şayanı taktirdir e fa ve ecnebi tavule- ii ilk farfanda YA lik ve İetefa efendi rin turfanda yerli pe Beam dol- malık biberi. Serginin husu: lerini teşkil etmektedir. Refik Haf gi dün 2.000 kişiden fazla air m yer ,, Balkan bizemt Vali Ma: hittin Beyler meşher önünde ili e ne sukut! ihtildi hükâmeti vardı. Diğer taraftan ise Türkiyenin arp menafine karşı takip ettiği haraket bu heycanlı 46 vinci haklı göstermiyor.” İngilizlerin velev bir düşman bir iz baralamıştır. Jagiliz kökü metinin bu yüknek hissine müka- bil Temps gazetesinin küçüklüğü ne şahit oluyoruz. Yakın zamanlara kadar eski bir anananın varisi olan ve son zamanlarada Fransız efkârını temsil etmekten de uzaklaşan bu itibarile dikkate şayan bulduğu: muzdan bumu mevzu bahsediyo- "Tempo gösterdiği köçüklükle de hıramı alamıyarak © Türkiye'yi Garp âleminin bir düşmanı telek: ki edecek kadar ileri varıyor, ki Lü, Ri Reşat, Zeki, Alâ, Niyazi Galatasaray ise Bürhen sa- katlığı dolayısile oynamazsa - |o da ağlebi ihtimal şöyle teşek kül edecektir; Avni Mithat Bu takımda Galatasarayın Dizme İyi ilk maçta olduğu müdafaada ufak