26 Mayıs 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

26 Mayıs 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

<1 120.778.314 kile olduğu görülür Bu PERŞEMBE 26 MAYIS 1932 7 inci sene No. 2258 NUSHASI 5 KURUŞTUR Tütün meselesi! - Balhan tütün yeğ: ransı münasebetile - Habip Edip Beşerin oldukça geç istimal etme- e başladığı tütün, az bir zamanda istimal pek fazla tssmmüm eden bir maddedir. Tütün memleketimi. 2e de oldukça geç ithal edilmiş ol- masma rağmen en müssit toprakla. n da bulmuş ve kendine mahsus evsafı hasebile cihanşümül bir şöhret iktisap eylemiştir İ Son iki asırda bütün dünyada tü- tün istimali şayanı hayret bir dere- cede artmıştır. Bilhassa sigaret kul lananların mıktarı yaprak sigara i- le çubuk kullananlara karşı büyük bir tezayüt izhar eylemektedir. Har- bi umumiden evvel meselâ İngiltere de bir sene zarfında adam başma İ- tabet eden muktarı 201, Ce mahiri müttefi Amerikada 143, Almanyada 195, İtalyada 104,Fran- sada 192 iken bu miktar: 1927 1028 1929 1930 İngilterede 874 933 1033 bi Müttefika yı Ame- rikada 810 883 Almanyada 499 608 İtalyada 337 348 Fransada 272 34 adede baliğ olmuştur. İ Erkamın bu vuzuh ve belâgati tü- tün ve bilhassa sigaret sarfiyatınm İ bütün iktsadi bubranlara rağmen hiç azalmadığını pek güzel isbat etmektedir Sigaret tütünü bundan hemen ru- bu asır evveline kadar | tamamen Türk topraklarını münhasır idi. 1910 senesinde Türkiyenin tütün is tühsalât, 58.749.124 kilodan ibaret i- di, Şimdi bu bir kas menin komşu iki memlekete, Yuna- histan ile Bulgaristana geçmesi hse bütün bu öç memleketin İstik- 298 508 326 45 1929senesinde 38.503.307 « 47210964 n 46278314 w — 79400000 58.180.000 42.500.000 » o 32.592508 26.800.000 4 1931 |, 32000000 'et| kiloya baliğ olmaktadır. İ Şu halde bu üç memleketin mec dil tw istihsalâtmn 1929 senesinde | 148.495.815, 1930 © senesinde 132.190.954 ve 1931 senesinde de üç memleketin dahili istihlâkât 20.000.000 kiloya baliğ olmaktadır. Bundan başka istihsalâtın bey'eti mecmunsmdan yüzde 5 ve hatta bir şok iddialara göre yüzde 10 fire çı- karmak iktiza etmektedir: Bu hesa- ba nazaran bütün dünyada sarfiyatının tezayüdü nazarı itibara almıran bu üç memleketin tütünle” rinin satılamamasının fazlayı istib- salden ileri gelmediği daha güzel an aşılabilir. Dünyanın (en iyi sigaret İütünlerini yetiştiren bu üç memle- etin en mühim istihsal ci maddesi tütündür. Çünkü Yunanis. tanın bütün ihracatının o yüzde 57 tini, Bulgaristanın yüzde 49 zunu; tütün teşkil etmektedir. Memleke- timizin ihracat o meddeleri bu iki İ memlekete nazaran daha mütenevvi- dir. Buna rağmen (bizde de ihracat metarmızm başında tütün gelmek edir, Bizde de tütün ihracatımızın Yüzde 24 ünü teşkil eder. Yunanis- tan ticareti hariciye plânçosu yüz de 50 bir mıkdarında açıkla kapan- maktadır. Türkiye ve Bulgaristanm harici ticaret plânçolar, aktif olmak la beraber bunda ithalâtın tahdit ve gün siyaseti harici ticaret işlerini emniyetle telâkki eden işbu o üç memlekette günün en mühim me- velesini tütün işleri teşkil etmekte- dir, İşte bu noktaları görüşmek ve mizin satılması esbabını a- tamak üzere İstanbulda toplanan tütün konferansının bütün gayesi bu noktada cemolunabilir. Bütün dünya istihlâkâtına maza- tan Türkiye, Yunanistan ve Bulga- Yiatanın tütün istihsalâtı o kadar fazla olmadığı halde her üç memle- ketin tütünlerinin fiyatları düşmüş Ve cümlesinde satılmamak müşkilâ- İı kendisini göstermiştir. Bunun bit. tabi muhtelif sebepleri vardır. Fiye- Ün düşmesindeki amillerin en mü- kümmi umumi buhran ile kud- Yeti iştirsiyenin t dan başka bugün daima artan mas- tafları için yeni varidat arayan dev- en fazla ittisa ve elestikiyyeti İaiz varidat menbar olarak tütünü törmüşlerdir. Mübrem ihtiyaçtan ol- ğmen bu nokta ği vergi alınması devletlerin siyase- ti içtimsiyelerine de muvafık gel Miştir, Her ân mütezayıt bir vergi- Ye maruz kalan sigaret senayii ise İstihlâkâtr azaltmamak için fiyatı pz a fiyatlarının düşme- Nindeki amillerden en büyüğü bu- (Devamı 4 üncü sahifedel ve ihracat | h Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET ROMA, 25 (Telsizle: gece, saat 3 : Başmuharririmizden) M. Mussolini, İsmet Paşayı otelde ziyaret etmiştir. İki Başvekil arasında mülâkat uzun müddet devam etmiştir. Türk . İtalyan dostluk muahedesinin üç sene daha temdidi takarrür etmiş ve mukavele imzalanmıştır. Matbuat bu münasebetle hararetli neşriyatta bulunuyor. İsmet Paşa dün M. Mussolini ile uzun müddet görüşmüştür Heyetimiz Romada fevkalâde merasimle karşılandı ve halk tarafından alkışlandı Kral Hz.nin ismet Paşa şerefine ziyafeti ROMA, 25. (Telsizler Bu sabah Roma'ya vâsıl olan İsmet Pş. ve refakatindeki zevat garda fevkalâde merlasimle ve samimi bir surette karşı- lanmışlardır. İstasyonda Mussolini, Hariciye nazırı M. Grandi ve nazırlardan ekserisi hazır bulunmuş- lardır. İsmet Pş. trenden iner inmez M. Mussolini tarafından çok hararetli bir su retle karşılanmıştır. Kral Hz. tarafından verilen öğle zi- yafetinde İsmet Pş. Tevfik Rüştü, Fır- ka kâtibi umumisi Recep, Afyon mebu- su Ali, Roma sefiri Vasıf, Muvasalat ROMA, 25. A. A. — İsmet Paşa Hazretleriyle Tevfik Rüştü Beye- fendi ve refakatlerindeki zevat bu sabah saat 9,30 da Romaya vasıl ol muşlar ve istasyonda M. Mussolini cenaplariyle M. Grandi, İtalya Baş- vekâlet ve Hariciye Nezareti Müs- teşarları, Roma Valisi, Faşist fırka- #ı umumi kâtibi ve Türkiyenin Ro- ma böyük elçiliği maslahatgâzarı i- le Sefaret memurini, İtalyan hükü- meti erkânı ve Hariciye Nezareti ROMA, 25. A.A. — Stefani A» Jansı bildiriyor: Bütün gazeteler, Türk Vekillerin, oşamedi temenni ederek, hararetle selâmlamakta ve İsmet Paşa Haz- retleriyle Tevfik Rüştü Beyefendi” nin fotoğraflarını derç ve tercümel hallerini neşretmektedirler. Gazeteler bundan başla iki mem- leket arasında mevcut dostluk mü nasebetlerini kayıt, genç Türkiye .Cümhuriyeti tarafından | sarfolunan fevkalâde gayretleri takdir ve bu i- ki memleketin iştiraki mesaisi im- kânlarıma işaret eylemektedirler. (Meçhul asherin mezarında hükünet N ROMA, 25, A. A. — İsmet Paşa Hazretleriyle Tevfik Rüştü Beye- fendi Kralların metfun bulundukları Pantheon'a giderek Türk renkleriy. le tezyin edilmiş kordelelere sarılı gelenkler koymuşlar ve müteakiben meçhul askerin mezarına azimet ey lemişlerdir. Milliyet) — etmişlerdir. bizzat M. tir, İsmet Pş. | ve Milliyet başmuharriri Mahmut Bey- ler hazır bulunmuşlardır. Ziyafete Krali çe Hz. Velihat ve prensesler de iştirak Heyetimize dahil olan diğer zevat şereflerine de meclisi mebusan reisi ta- rafından mükellef bir öğle ziyafeti ve- M. Mussolini ile uzun müd- det görüşmüştür. Bu mülâkat esnasında dostluk muahedesinin üç sene temdidi caktır. Siirt mebusu il mahsus bususü bir katarla Birindizi | inileyha, burada bir çok erkânı ve bayrak ve müzi- | kalariyle bir bombacı müfrezesi ta- İn karşılanarak selâmlanmış İ lardır. Vekiller Hazeratı mezara bir çelenk vazeylemişler | ve halk tara fından hararetle alkışlanmışlardır. Bari'den geçerken BARI, 25. A. A. — Başvekâlete ...aasenaarizeeeirakkeeeeeeemeeeee eee eee Şehrimize gelen İsviçreli tayyareciler: Soldan sağa. Alphonse Bretenbah, Clarles Bretenbach - Yazısı iç sahifemizde.. - takarrür etmiştir. Muahede imzalana- Türk heyetine karşı her tarafta son derece alâka gösterilmektedir. İ vak'alarını gazetenin İler Macceraia'ya Matbuat Kanunu İntiharlara ait mad- denin son şekli ANKARA, 25 (Telefon) — Dahiliye encümeni matbuat ka | iharlara ait olan 38 inci maddesinin tadili hakkında | ki teklifi müzakere ederek heye ti umumiyenin tasvibine arzet- miştir. Bu tadilâta göre memle ket dahil ve haricindeki intihar işar et- tiği maballin en büyük zabıta makamından mezuniyet almak- sızın neşretmek memnudur. İn- tihar edenlerin ve intihara teşeb büs eyleyenlerin vak'aya taal- lük eden resimleri basılmaz. Şu kadar ki zabıta mezuniyet verir ken bunların diğer resimlerinin basılmasını da menedebilir. İn. tihar vak'alarını başka bir gaze teden iktibas ederek neşredenga zete için zabıtadan © mezuniyet almağa lüzum yoktur. Yabanci bir memlekette çıkan iktibas su retile neşredilen bu vak'alarm neşrolunacağı yerdeki zabıta makamından izin alınması lâ- zımdır. b Yeni Yunan e Kabinesi ATINA 25 (A.A.) — Relsk cümhur M, Zaimis M. Papanas tasiyuyu Yunan kabinesini teş- kile memur etmiştir. İzmirde Gazi heykeli IZMIR, 24. — Gazi heykelinin kü şat resminin, başvekilin O Romadan MAHMUT ln pe z V airimabadiibe pe de toplandılar! Bütün gayrimübadiller cemiye.. te girmeye karar verdiler.. Kongre 8 haziranda toplanacak ve yeni idare heyeti intihap olunacaktır Gayri mübadiller, cemiyet ida- re heyeti ile ihtilâf halinde bulun dalları işleri mü etmek üzere dün öğleden sonra saat 15 de Darülfünun da içtima etmişlerdir. Vaziyeti izah pazartesi günkü kadar asabi bir hava İle açılmamışsa da gene ol hararetli idi. Gayri mübadillerden bir zatın teklifi ü- zerine İsmail Müştak Bey, riya sete intihap edilerek celse ıldı ve kâtipler seçildikten sonra Müş tak B. söz alarak ezcümle dedi kiz — Pazartesi içtimada ir. ğ sa asabi bir ânında “idare heye- tinin vazifede devamma © mahal yoktur!” kanantinde bulunduk Tütün konferansı ne svdetinden sonra yapılacağı söyle- niyor, İtalyada zelzele ROMA, 25 (A.A.) — Sicil. ya, Kalabirya ve ezcümle Mesi. nada zelzeleler olmuş sademe- kadar his ve kaydedilmiştir. | den gelen İsmet Paşa Hazretlerile | Tevfik Rüştü Beyefendi, refakatle- rinde İtalyanın Ankara büyük elçisi ve Türkiyenin Roma maslabatgüza- | nin esas tutulmasını muvafık görüyorlar Nakliyat vergi kanun lâyihası nın B. M. Meclisine tevdi edildi. i gini ve lâyihanım esaslı noktalarını ünkü nüahamız- da yazmıştık. Otomobilciler cemiyeti reisi Ni- alınmıştır. Bu bir nisbetsizlik | tevlit ediyor. Çünkü beygir kuvveti la olan arabalar, fazla vergi ve- recek ise de bu arabalar eski sis- tem olduğu için az kâr getirmek- Devamı 4 üncü sahifedel Hüseyin Rahmi Bey MİLLİYET için yazdığı romanında tahlil ve izah ediyor: İnsanlar ölürlerken göz- lerini yeni ve bilmedi- gimiz bir âleme mi açı- yorlar? İçimizde ve.. aramızda yaşayan ölüler mi var? Ruh var mı? Yaşıyor mu?., Ebedi mi? Ölenler Yaşıyorlar mı? dır. Büyük roman üstadı bu eserini uzun bir sây ve tetkik mahsulü ola- rak MİLLİYET için ha- zrlamıştır. Pek Yakında kararlar verdi? Konferansta müşterek menfa. atleri temin edecek mühim kararlar ittihaz edildi.. Yunan heyeti reisinin izahat ve beyanatı Balkan Tütün konferansının son celsesinde merke; nbul olmak üzere Şark tütünü yetişti- ven üç memleket için bir tütün o- fisi ihdası teklif edilmiştir. ve faikiyeti hakkında hariçte pro paganda yaparak müstehlikleri tenvir etmek. hâml etmek üzere tetkikat yap- mak. 3 — Dahil ve hariç piyasaları takip ederek tütünlere yeni mah- reçler bulmak. 4 — Üç memlekette tütün hak- kmda mevcut ahkâmm tevhidi i- Devamı 4 üncü sahifede) Bugün Vilâyette Meyvecilik, Tavukçuluk, Bahçıvan- lıh sergisi açılıyor. « Yazısı iç sahifemizde.. -