25 Haziran 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

25 Haziran 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

TARARKEN ZİYANA Kİİ ALİMİN Lausanne'da müzake- reler hangi safhada? — so. —— Avrupa silâhlarını bırakma. dıkça borçlar iptal edilemez (Başı T inci sahifede) | olduğunu da kabul etmektedirler. teransa tevdi olunan pilina büyük | o Müstaşarlardan M. Castle, hör- bir nisbet dahilinde müşabih oldu. | hangi bir devletin müsterkif kalma- | ğunu kaydettikten sonra demiştir | sının plânın kabulünü tehlikeye dü- EA, MEP ki “ Italya karada , denizde ve ha- vada müsellah Bir memlekettir. Bi- naenaleyh, Amerikan teklifini kabul etmekle - fedakârlekla bulunuyor. Maamafih, İtalya bu fedaldirlığı memnuniyetle yapmaktadır. Çünlcü İtalya şu kanaattedir ki, milletler «- yasında muslihane münasebet, an- cak bütün milletler tarafından ya- pılacak müşterek | fedakârlıklı tinat edebilir.” ML. Grandi, İtalyanın o Amerikan teklifini memnuniyetle kabul ettiği. ni söyledikten sonra, konferansa ik tirak eden bütün devletlerin Amer ka tarafından vaki olan bu davete aklıselim ve hüsmüniyetle icabet et- tikleri ümidini izhar etmiş ve beya- natına şu suretle nihayet vermiştir: ““Harpten mütevellit mali teah- hütler meselesinin umumi bir tarz- da balline yol açan moratoryom tek lifinde bulunduktan bir sene sonra M. Hoover, terki teslihat meselesin de smeli bir tarada balline yol ağam bir teklifte bulunmaktadır. İtalya geçen sene tereddüt etmedi. Bugün de tereddüt etmeyor. Dünya ihya © dilmek isteniyor sa israr etmek ve artık bir karar vermek lâzımdır. Müşterek bir ziyaret CENEVRE, 24. A A.— İngilte- re-Fransa ve Cemahiri Müttahide heyeti murahhasalarınm mümessil leri, dün M. Henderson'a müşterek bir ziyaret yapmışlar ve mükâleme- lerde kaydedilen terakkilerden mü- maileyhi malümattar o etmişlerdir. Murahhasler hüsusi mükâlemelerin yalnız umumi komisyonun mösaisl- ni kolaylaştırmak “ve konferansm muvaffakiyetini tacli etmek maksa- dina müpteni olduğumu kaydeyle mislerdir. imevika'da ne diyorlar? NEVYORK, M.A. A Vas Hingtondaki devlet o memurları ni- hai olarak Hoover terki teslihat plâ nini, Avrupa silâhlanmaktan vaz geçmedikçe, harp borçlarının iptal veya tenzili hakkındaki Avrupa ta- İeplerine atfı itibar edilmiyeceği hu susunu bizzarure ve sarahaten gös termekte bulunduğunu kabul etmiş İer ve ayni zamanda Avrupa kara ordularını kuvvetli bir tarzda tenld. si etmedikçe Cemahiri Müttahide- nin hava ve deniz kuvvetlerini ten- zil eylemiyeceğini de beyan eylemiş lerdir. Memurlar, Hoover | plânının mö- kadderatının Fransa ile Japonyanın hareketlerine geniş bir tarzda bağlı * İ şöreceğini beyan etmiş, fakat tekli- İ in müzakerelere büyül bir saha bi: İ rakabilecek mahiyette olduğunu İ- İ saret eylemiştir. | Ecnebi sefirlerle | elçiler vaziyeti münakaşa etmek üzre hariciye meza- retini ziyaret etmişlerdir. Fakat ha- kikatte müzakerelere Cenevrede de- vam edilecektir. Herald Tribura ga zetesine göre, Vashington hilkümeti Almanya - Fransa İstişarı mirakina | müsait bir nazarla bakmaktı olma #na ve tamamen istişari mahiyeti nin muhafaza olunacağı hususunda teminat verildiği takdirde böyle bir İ muahedeye girmek istemesine rağ men, Von Papen tarafından; serde- | dilen askeri ittifak telkinatına mua- İ vee bulunmaktadır. | İngilizlerin fikri LONDRA, 24. A.A. — İyi ma- lümat alan teşrii mahafilden istik İ sal edilen haberlere göre, merkür İ mahafilde Hoover teklifinin biçbir | suretle takaddüm hakkı kesbetme. | mesi lâzım geldiği kamaatı hüküm İ sürmekte ve Büyük Britanyanın harp gemileri adedinden tahdidat yapmaktan sa küçük harp gemileri hafif hakkındaki bahri tek | ifatını muhafaza edeceğinin kati İ görünmekte olduğu zikredilmekte- dir. İ Büyük Britanya murahhaslarının, şimdiye kadar tevdi eylemiş bulun. dukları teklifatın M. Hoover'in tek Hfleri derecesinde ve hatta bazı v. kalarda onlardan daha ehemmiyetli ve daha hakikate mutabık oldukları İ hektai nazarında israr etmeleri mu- hkkak bulunmaktadır Almanların bir teklif! CENEVRE, 24. A, A. —Tahdidi | Teslihat konferansı bava işleri ko- İ misyonunda Alman murshhasr söz İ alarak gayri askeri tayyarelerin bey İ nelenilel bir hale konmasının tesir- siz ve hatta zararlı olduğu filerini İleri sürmüş, öcaret tayyarelerinin in İ kiyafını felce uğratmak / tehlike İ ihtiva eden tedbirlerden (kaçınmak | lâzim geldiğini söylemiştir. İ Bana mukabil | M Eymac yalnız İ büyük hacimdeki tayyarelerin bir İ tehlike teşkil ettiğini, — gayri askeri tayvarelerin beynelmilel | bir bale İ konmasmın imkânsız bir hayal olma İ dığım ve hatta ticaret tayyareleri in İnkişafmı kolaylaştıracağını söz | lerine ilâve etmiştir. Komisyon bu hususta bir rapor hazırlamak üzre bir komite teşkil | etmiştir. Dünkü spor hareketleri (Başı ! inci sahifede) Bir kumanda verildi: — Sporcular!. Hazır ol “Marş” emri takip etti Yüzleree sporcu genç ım. Sert tempolarına adım uydurarrk bü yük bir intizam içinde geçit resmi- ni yapmağa başladılar. Hazirunun sürekli alkışları #rasm | da geçit resmi bittikten sonra spor- cular sahanın tam (merkezinde bir daire çizdiler ve İstiklâl marşını mü tenkip İstanbul idman birliği şerefi ne üç defa yaşa diye bağırdılar. Bundan sonra atletik mürabakala fn başlandı. İlk musabaka yüz metre sürat ko- şusu idi, Buna muhtelif kulüpten 15 atlet iştirak etti. Üç partide yapı lan bu birincisinde (Fuat Bey (Altnhilâl) 12 2/8 le birinci, İkinci partide Hadi Bey (Halıçoğ- lu) 13 le ve üçüncü partide Muhid din Bey (Davutpaşa) 12 2/5 le bi rinci geldiler. 1800 metre mukave- met koşusu çok keyocanlı oldu. Bu- | na muhtelif kulüplerden 19 atlet iş- trak etti Fener Yılmazdan Koço efendi 426 | ile birinci geldi. 3000 metre mukavemet koşusu büyük bir alâka uyandırdı, Bu mu- sabakaya 12 sporcu iştirak ediyor. du. Çırçır kulübünden Talât ve Fe- ner Yılmazdan Raşit eyni anda, (10.28) de birinci geldiler 200 metre koşusu son musabaka idi. Bu koşuya 10 genç iştirnk et mişti. Birinci Fener Yılmazdan Ka- ya 26 3/10 da birinci geldi. Bundan sonra birlik tarafından tertip edilen muhtelit — takımlardan (B.) muhtelitinin 1 ve 2 inci kısım ları arasmda bir mar yapıldı. Cok heyecanlı olan bu maçta birin & bafteyım her ki | tarafın gayretlerine rağmen hiç gol atama- dan beraberlikle neticelendi İkinci haftayımda her (ki takım da galibiyeti kerdi lehlerine çevir. | mek için çalışıyorlardı. Nihayet 1 İnci kısmını sağ içi, bunu mütenkip | sağ açığı birer gol yaptılır. retle maç 2-0 birinci neticelendi. Bu maçtan sonra gır, Alitınhilâl, Fener Yalmaz, Da yutpaşa takımları arasında 4100 bayrak yarışı yapıldı. Bayrak yarı. sanda Altınbilal timi ti görülmekti ekim neticede Allınhilâl birinci, Çırçır ikinci geldi Bozkurt, Çır- Bundan sonra gene muhtelit ola- | kırmızı ve lâcivert rasında bir maç yapıldı. Bu maçında birinci haftaymı bü- tün gayretlere rağmen kırmızı ta- kım ancak bir gel atabildi. İkinci baitayım ortalârımda lâcivert takım bir gol attı M rak teri siretle meticeltndi İs in muvaffakiye | | federe kulüplerinin ter- irkü şenlik heyeti umu- miyesile çok güzel ve çok munta- zam oldu. Bu bir günü dolduran #por faaliyeti gösterdi ki lıtanbulun federe kulüpleri haricinde çok bü- yük istidatlar ve yetişmiş gencler Bulunmaktadır. | Yunan takımı ile Fener karşılaşıyor Olümpiyat Mecmuası tarafın dan İstanbul fakirleri menfaa- | tine ihzar olunan Selânik muh | teliti — Fenerbahçe (maçına merkezi vaziyette (o bulunması dolayısile Taksim £ stadyomu da hiç bir menfaat beklenmek- sizin tahsis olunmuştur. Halk Fırkası binasında O. | limpiyat mecmuası mümessille | in iştirakile vaki ihzari gö- | rüşüşte, maç münasebetile ba- | sıl olacak menafiin halkevi mu | aveneti içtimniye şubesinin tah | l bulun gaş tip ettiği tı mürakabe ve idaresine vaz'ı suretile İstanbul fukarasma tev zii tekarrür etmiştir. Ancak işin tekni nin hal ve o tesbi bir komite teşkil kayfiyetin — tedviri halkevinde saat on birde muaveneti içtimai ! ye şubesinde bir içlima yapıla- | caktır. Bu büyük mı haziranın | 28 inci salı günü © saat 18 de| İ olacaktır. | Hiç bir hissei menfaat bek. lemek: İstanbul fukarasına | tahsis © olunan bu emri hayıra iştirak eden Fenerbahçe kulübü ne, Selânik muhtelitine ve Tak sim stadına beyanı (o teşekkür! edilmiştir. Kadıköy maçları İ Dün Kadıköy sahasında üç | | maç yapıldı. Birinci maç Fenerbahçe | dördüncü takımile Hilâl üçün. | cü takımı arasında oynandı. | İki taraf 4 — 4 de berabere | kaldı. İkinci maç © Fenerbahçe 3| üncü takımı ile Atlas #kinci ta | kımı arasında oynanmış, ve Fe nerliler 8 — 0 galip (o gelmiş. | tir, | o Sonuncu maç Fenerbalrçe- nin A ve B muhtelitleri cihetleri. | e icabında | suretile için bu | ve Fenerliler 9 — olmadığı tasdik LAUSANNE, 24 (A.A.) — Al man Başvekili M. Fon'Papen tam saat İ0 da Fransiz murahhas he- yetinin işgal ettiği daireye gitmiş ve M. Herriot'nun nezdine derhal | yalnız başma olarak idhal edil miştir. Hususi surette cereyan ©- | den bu mülükattan sonra Fransız | ve Alman murahhas heyetleri sa ( at 10,30 da bir içtima yapmışlar» dır. Müşterek içtima LAUSANNE, 24 A.A. — Fran sız ve Alman murahhas heyetleri ulan içtima ve mü zakerede Alman Maliye nazırı Al manyanın mali ve iktısadi vaziye- ti hakkında teknik izahat vermi tir. Nazır tamirat meselesini Av. rupanm imar ve ihyası çerçevesi dahilinde izah etmiş, fakat tami- | rat meselesini Avrupanm imar ve ihyası çerçevesi dahilinde izah et | miş, fakat tamirat borçların ip- tali yahut yeni şeraite uydurulma» sı meselesi hakkında hiç bir mül len ileri sürmemiştir. Fransız Mi nazırı mütemmin malümat is- temiş ve almıştır. Fransız Maliye nazırı öğleden sonra yapılacak iç- timada Fransanın mali ve iktisadi vaziyetini anlatacaktır. Fransa nasıl olsun isteyor LAUSANNE, 24 (A.A.) — Ha vas Ajansı bildiriyor: İngiliz he. yeti murahhasaları nihai bir sure 6 hallin zaruri olduğu hususunda mutabık kalmışlardır. Fakat, İn- giltere iptal teklifinde | bulunur- ken Fransa, götürü mikdarınn tes i ve Avrupa iktisadi ve mali hat plânınm. lep et mektedir. Fransa, tabii vaziyet av det etmedikçe anyanın her hangi bir te: icrası kabiliye- | ğı takdir et fakat Hoover moratoryo- mun ilgası esnasında kendisi de ayni muameleye tâbi tutul masını istemektedir. . Fransa, Al- manyanın tediye kabiliyetile ta. mamen âhenktar olacak dercce- | Almanyanın tediye kabiliyeti ediliyor. Fakat de mezkür devletin taahhüdatı ü- zerinden geniş mikyasta tenzilât icrasını kabüle âmadedir. Böyle bir tedbir, bir türlü taahhütten â- zade kalacak olan Âlman iktisadi yatının piyasaların müvazenesini bozmasına mâni olmak fiydasını ihtiva edecektir. Yeni Halk evleri Recep Be i heyecanlı bir nutku ile açıldı! Her şeyile gençliğin olan bu teşkilâtın ga milli cemiyetin kirle halinde ilerlemesi Fransız - İngiliz “ Alman | Ankara halkevinde 95 toplanmaya 63150 kişi iştirak etm mükâlemeleri LAUSANNE, 24 A.A, — Fran - İngiliz mükülemeleri dün 5 at 16 da tekrar başlamış, fi bir saat sonra kesilmiştir. İngiliz heyeti murahhasası bu bapta mat buata âtideki beyannameyi ves miştir : “İngiliz - Fransız mükâle matı bugün de faydalı bir surette devam etmiştir. Fransız heyeti murahhasasının Alman heyetile istişaresi imkânmı bahsetmek için biraz sonra kate- dilmiştir Fransız - İngiliz mükâlemeleri LAUSANNE 24 (A.A.) Herriot ilo M, Germain Martin'in M. Mac Donald ve M. Runciman ile yapmış oldukları mülâkat vazi yette nisbi bir sükün hâsıl etmiş- tir, Bir çok prensipler üzerinde bir itilâf teessüs etmiş gibi görünmek tedir. Ezcümle aranılmakta olan itilaf esasının ancak tamiratın 8: de ve basit bir surette ilgası aley hinde bulunan Cemahiri Müttahi denin iştirakile temin edilebilece- fi tasdik edilmiştir. M. Herriot, ransz ve İngilü da aranılan vermek doğrudan ye nezareti umumi kâtibi Bulow, dün akşamdan itibaren Fransız refiki M. de La Boulay i- le görüşmüştür. Bugün sabahleyin M. Herriot ve M, Germain Martin, M. Fon Papen ve refikleri ile mü- sadif olacaklardır. Fakat bundan evvel M. Herriot, M. Fon Papen ir mülâkat yapacaklardır mmm nn ihh nn nn luş takımına karşı oynamış | i p gel. | miştir, İ Selânik muhteliti mğalâp | oldu.. İZMİR, 24 — Bugün Seli. nil ranbteliti ile İzmir muhteli | Hi arasındaki maç 3 2 olarak | İzmirlilerin galebesile bitiniş” | tir. | İzmir takımı Anka | ra'da galip geldi | ANKARA, 24.4. A— münasebetiyle yapılmakta olan fut bol turnovasınm üçüncü müsabakası buğün İzmir ve Ankara takımları « smda yapılacaktı. Fakat, İstanbul. İzmir maçı neticesinde zuhur eden hakem ihtilâfını ileri sürerek İzmir- liler turnovaya devam etmemek ka Kongre | İ rarını vermiş olduklarından bu mü- sabaka yapılamamış, buna müka! yine İzmir ve Ankara muhtelitleri Ankara belediyesi tarafından konu lan bir kupa için | çarpışmışlardar Henüz yeni çalıştırılmağa başlanan Ankara muhtelitinin İstanbula karşı müsabakayı 3-3 beraberlikle | bitir mek seretiyle aldığı | güzel netice, sahaya bu maç için de büyük bir ka Wabalık toplamıştı Hakem Şeref Beydi. Takımlar isnat 18 de mutat teşekkülleriyle sa baya çıktılar. Oldukça kuvvetli bir rüzgâr esiyordu. Parayı Ankara ka zandığı için rüzgârı arkasına alarak oyuna Maç bidayette inti zamsız bir şekilde devam ediyordu. Fakat, takımların ikisinde de sıca ğın fazla müessir olmasından dola yı büyük bir canlılık görülemiyor du. Yapılan akınlı taraf müda faasının kuvvetli müdahaleleriyle bertaraf ediliyor ve netice vermiyor du. Oyun bu şeklini kaybetmiyerek | 45 dakikn devam etti, Tarafeynin a rada sirada yaptıkları güzel kombi- nezonlar edilirse safir -srfura beraberlikle biten bu devi sönük geçti denebilir. İlkinci devrede Ankara yalrız sai ştörerek ayni kadro i. Bu mevkie getirilen İ oyuncunun tesiri derhal kendini gös terdi, Filhakika soldan bir topu sa açık güzelce sürerek Ali Rızaya ver Ve o da çok sıkı bir şütle Anka- tanın ilk ve son sayısınr yaptı. Oyun bu devrede çok canlı ve s8- ri gidiyor, her iki tarafta kuvvetli akınlar yapıyordu. İz bu dev. rede daha ağır bastığı, fakat, bir| türlü gol çıkaramadığı nazarı dik- kati celbediyordu. Nihayet 18 inci dakikada İzmir sağ açığını Ankara muavini Rıdvan favullü bir hareket le yere düşürdü. Hekemin verdiği penaltıyı Fuat güzel bir gole tahvil etti. 25 inci dakikada Arkara aleyhi- ne çok güzel çekilen bir korneri An kara müdafii Halit ( kafasiyle defet- ördi ağlarına taktı. Ankara mütemadi bü cumlar yaptı ised galebesiyle neticelendi. İstanbul mühteltti Eski- şehire hareket etti ANKARA, 24. A A. İstanbul muhteliti bugün Eskişehire hareket etmiştir. Orada cumartesi günü Es wüuhtelitiyle bir maç yaptık- tan sonra pazar günü İstanbula av. det edecektir Bursadaki maç BURSA, 24. (Mölliyet).— İstan bul Unyone İtalyan talımıyle Bursa şampiyonu sanatkârlar takımı ile tatta maç yaptı. Kalabalık arasında müfettiş Fahret tin Paşa ile Meb'us Rüşti 2. ler de vardı, İtalyanlar 1-4 galip geldiler. Kurbağalı deredeki alaturka güreşler Dün Kurbağalıderede alatur- ka güreşlere devam edildi. Bu mü sabakalar etrafında büyük bir he yecan doğurmuş olması itibarile mühimdir. Yavaş yavaş ortadan lmeeğ yüz tutan bu ezeli spo rumuz bu gibi ferdi organizaayon lar tekrar canlandığından dolayı memnunuz. Müsabakalar çok bü- yük bir halk kütlesi larafından merakla seyredilmekte Bu hafta güreşler erken başla di Suat ikide deste güreşleri ol du.. Halk geçen haftalar gibi gü- | reşlerini Çerkes İbrahimle, Kar mürselli Soço yaptılar. Oldukça meraklı ve iddialı bir güreşten sonra Çerkes ortayı kurtardı. Baş gürüşi Arifle Dramalı Hasan peh livanla yapacaktı ve hattâ bu gü- feş gecen hafta icrn olumacak i ken Hasan pehlivanı vücudünde çıkardığı müteaddit çıbanlar do layısile bu haftaya | bırakılmıştı. Hasan pehlivan bu iddi ö hazırlanmış ve gel. . çıkan cazgır Pomak Arifi bağırdı ği halde gelmediği görü atile Hasan pehlivan galip ilân e- dildi. Halk, Hasan © pehlivanın meşhur Cemal peblivanla tutma: İ simi arzu ettiğinden Cemal pehli- van soyunarak meydana çıktı. İlci pehlivan bir buçuk saat güreşten sonra berabere ayırt edildi.. Arif pehlivanın bu hafta Boluda yapı- lacak vilâyet güreşlerine iştirak © deceğini haber alan Hasan pehli van bu akşam Boluya hareket et- miştir. Boluda © bu hafta bir çok pehlivanların iştirakile mühim gü reşler icra edilecektir. Bu güreşle inin, Tokirdağlı Hüse yinin, Türkiye ikincisi meşhur Ce- mal pehlivanla Dramalı Hasan anın ve daha meşhur pehli ın iştirak edeceği haber a: lnmuştır. Bu güreşlerin hitamın- dan sonra bu pehlivanlar önü- müzdeki cuma İstanbula gelerek Kadıköyünde güreşecekleri ilân e dilmiştir. Herhalde gelecek hafta Kadıköy Kuşdili cayırında olduk- Mükülemeler | ç 2-1 İzmirin | İ ANKARA,24.A.4. — Bugün İ muhtelif vilüyetlerde 20 Halkevi da | ha açılması münasebetile Ankara Halkevinde bir merasim yapılmış ve C. H. Fırkası Umumi kâtibi Recep | İ Bey radyo ile neşredilen bir nutuk | irat ederek yeni halkevlerini açmış- vr Recep Beyin nutku dir Aziz arkadaşlar Bu senenin 19 şubatında yani tak riben dört ay evvel OC. H. Fırkası | Türkiye hudutları içerisinde 14 İ Halkevini açtı ve faaliyete soktu. Bu İ gün biz burada bu saatte yeni Halk | evlerini açacak olan vilâyetlerimizin | bu açını merasimini birlikte tes'it İ etmek için toplanmış bulunuyoruz. Ben böyle aziz bir maksat için top- | lanmış olmak fırsatından istifade 6- | derek memleketteki Halkevleri faa- İ iyetinin mahiyeti hakkında yeniden bazı şeyler söylemek ve ayni zaman da Hrjkevlerinin faaliyetiyle mem- lekete ilâve etmiş olacağımız tahmin | İ ettiğimiz kuvvetin mahiyetini bir daha tebarüz ettirmek istiyorum. Ar kadaşlar biz Halkevi faaliyetlerinin esasını tasavvur (ettiğimiz zaman memlekette böyle az ve sayılı değil birçok Halkevleri açmayı düşünmüş tük Evlerden umduğumuz 'ıydala rın geniş ve şümüllü olması için de böyle lâzımdır. Fakat, bütün bu ev. leri ayni zamanda hep birden aç- mış olmanın zahiri | mana itibariyle daha fazla kuvveti ifade edecek bir şey olmasına biz tedrici hareketi ter cih ettik. Ve böyle birden hareket etmektense Halkevlerini teşkil ede cek, kuracak, işletecek ve yürütecek bütün vasıta ve unsurları azçok — ta mam bir vaziyette getirdikten sonra İ yer yer ve kısım kısım açmak şık kanı tercih ettik. Çünkü Halkevler ni açmakla gelip geçici muvakkat İ bir tesir yapmak (ve cansız bir ta- kım müesseseler kürmak değil, mev cudiyet ve faaliyeti hayata ya | İpek ve milli ileri gidişe yardımes, | kendi kendine işliyecek | ve işlediği | için faydalar verecek etli hayat yuvalarının te | tmak istiyorduk Bundaki sabet derkârdir Hatta arkadaşlar, biz açılmış olan Halkevlerinin bep. sini Halkevi talimatnarmesinin istedi gi bütün hizmetleri birden yapacak teşkilâtı, şubeleri bir vücuda getir- mektense her teşkilâtta çalışacak un surlar tamamlandıkça şubeleri bir- İ biri ardından açmak şılıkını tercih. ettik. Yalnız, bazı Halkevlerinde ve bu meyanda Ankara Halkevinde memleketin kültür sahasımda, ilim, liyakat vadileri gidiş sahasında da. ha yüksek bir tabakayı ihtiva ettiği | içindir ki, ilk hamlede ancak bu mah | İ dut yerlerde Evler bütün şubeleriyle İ faaliyete geçti. Fakat bazı yerlerde açtığımız Halkevlerinde bu şubele- | rin adedi 9 olması İâzemgelirken | 34.5 ten başlıyarak her şubenin ha | kiki feyzini verecek şekli vaded. | ci elde ettikten sonra bunlar da tam birer kültür cüz'ü tammı haline ge tirilecektir. Arkadaşlar, Halkevlerinin e açılışı | mevzuu bahsolduğu her seferde tek | rar edilmesinde fayda tasavvur edi len bir kaç esaslı noktayi bu topla- | nıştan istifade ederek tekrarlamak | | isterim. İ Her Halkevi kendi teşekkül ve | berveçhi ati- İ fe olarak çizilmiş olan faaliyetin | İ yollarını bizzat tanzim ve takip © | decek kudrette bir teşekkül sayı İmak lâzımdır. Halkevlerinin 9 fa aliyet şubesine ayrılan ve bu şube | İeri teşkil eden arkadaşlar, şube komitelerine dirayet ve kıymetli unsurlardan intihap etmelidirler. Her şube komitesi kendi sınıfına | zim etmelidir. Bilâhara şubelerin hazırladığı faaliyet prog ramları Evin idare heyetine tevdi olunmalıdır. O idare heyetleri ko mitelerden - alacakları teklifle, tetkik ederek bütün halkevinin ini tanzim ve idare etmek | i karsumdadır. Bu yoldan | Halkevleri kendi kendine işler bir hale sokulmalıdır. Bu esaslar gös | teriyor ki, Halkevi işlerine iştirak etmek yalnız bir intisap vesika: almaktan ibaret değil, memleke- ai ça meraklı yağ güreşleri ml D'Curry'nin bir resmini koy. muştuk. -Resim altı yanlışlık. la (1930 Erika kupasından son ra) olacakken (1931 Tuna ku. pasından sonra) diye: çıkmış! tır. Tashih eder ve karilerimiz. | den af talep ederiz. l | u bahsedecek kanferanslar vere- tin milli bir kitle terbiyesi alması hususunda mes'uliyet almaktı Arkadaşlar, Halkevlerinin faali yeti birinci safta muayyen bir züm renin veya muayyen insanların ça lışması şekli ile idare olunmamal dır. Yani heryerde daima ayni v. tandaşlar görünmemeli ketimizin bir çok yerlerinde görü len bu yanlış itiy” an çıkmak ve | hattâ bazan kendi kendilerinden de haberi olmayan taze istidatları vazife saflarına sürmek, yleyen, öğreten tabakayı çoğalt mak, yeni zekâları işletmek lâzım dır. Temsil işleri, söz söylemeyi, konferansları, şiir ve san'atı bep kendimize | hasretmemeli, bilha: genç unsurlara söylemek ve ça luşmak heyecanlarını tatmin edici fırsatlar vermeliyiz.. Siyasi, iktisa di, içtimai ve hai i cek, inandığı doğru yolu larına heyecanla telkin edecek çok ve pek çok tacız. Memleketimizde her yerde bu istidada sahip unsurlar vardır.. yetiştirmek lâzımdı ya sahip olabiliriz. Bir çok yerler | de görüyoruz, her hangi milli bir toplanış, her hangi bir cemiyetin faaliyeti mevzuu bahsolduğu za- kiyle hep ayni arka | daşlar öne sürülür. Ve toplanma nın idaresi nutuk vermek va: hep ayni vatandaşlara verilir. Memleketin ne kadar unsurları varsa vazifeyi onların hepsine tev zi etmek lâzımdır. Her hangi bir mesele için bir iş tevcihi mevzuu bahsolmamıs veya buna imkân ve fırsat bulunmamış kabiliyetleri gençleri seçip bu istidatları işlet- meliyiz. Hattâ bunlar alışmamak yüzünden köşede kalmayı tercih ederek itiraz etseler bile bu itira zı dinlememeli. Nefislerine itimat hislerini besleyerek kendilerini tikbal hizmetine hazırlamalıyız. Arkadaşlar; hayatı tanırsiniz. Bir genç vatandaş kılasik muayyen mek top tahsilini yaptıktan hatta muvaf- | fakıyetle yaptıktan sönirü dahi hayat la mücadelde muvaffak olmak için ameli esaslarla ve ilim tecrübe saha smndaki mesaile mütemadiyen yetiş mek ve pişmek © öltüymelmds dır, © Tahsili, | zekâsı ve meki e, kadar yüksek olursa olsün hiç İkimde hayatın imtidatı boyunca çalişmak ihtiyacından asla istiyna edemez, İn sanlar ancak hayatın devam boyun. | <a silsileli metotlu, intizamlı ve de. vamli bir çalışma sayesinde hayat dalgaları içerisinde mücadele etmek ve bu mücadelede muvaffak olmak kıymet ve kuvvetini kazanabilirler. Fakat, aziz arkadaşlarım bu da kâfi değildir. Kendimiz içi ak ih tiyacının yanında Cemiyet için mil- letimizin yetişmesi için de çalışmak Türumu vardır. Ayni zamanda Hürk milletinin milli cemiyetimizin kitle | halinde yetişmesi ve ilerlemesi için | do kend hayatımızdan zaman ayır. | mak ktiza eder. Arkadaşlar, söz bu mecraya dökü lünce çok ehemmiyetli we etmek İsterim. Arkadaşlar | yetişmek için kitap okumak kâfi de- | jildir. Bu zamanın ferdi olarak yo- | tişmek için yaşadığımız devrin kuv | vetli esasları içerisine faları ve yazıları kâfi değildir. Bu! lazımdır ve esastır ve kitapla bera- ber mutlaka hayatım tecellisine wy- gun olan cereyanlarını bizzat mü- talea etmek ve o cereyanları haya- imi yineleme inik e Gİ etmek lâzımdır. Hayata bâküm ola- | crx unsurlar ancak bu yoldan yeti. şebilir. Hayatını yalnız kendi ferdi köşesinde takip ederek — vakitlerini yalnız kitaplari» *tigmle kasretmiş o İanlar bir gün bakarsıız, kitaplaş İ maş olurlar. Asem evlâtları ve bugünkü Tü kiyenin evlâtları muvaffak olmak i in kitapların tesiri yanında içinde bulunduğu cemiyet / hayatının her türlü iyenylarma hassasiyetle temas etmek ve ruhlarını cemiyetin yük. sek kuvvetiyle cihazlamak mecburi- yetindedirler. İşte arkadaşlar, balikevleri sahne. leri ve salonları yeni nesli ilim tee rübe sana't cereyanları | içerinsinde | hayata uygun bir şekilde yetişmesi için teşekkül © etmiş çatıların altı dır, Türkiyede. yeniden 20 halkevi açılmasının mevzuu babsolduğu bu- gün bu mevzun girerek yalnız bu- rada değil eskidenaçılmış ve bugün açılan halkevlerinde radyo başında beni dinleyen bütün arkadaşlarıma hitap ederek söylüyorum; Türk va-| © İZMİR, 23 tandaşları fertçilikten tok kalmak zihniyetinden uzak bir çalışma ile kitleleşmek mecburiyetindedir. He- pimiz kendimizi cemiyet içinde ve cemiyet için yetiştirmeğe ve kendi | muncu Yıldönümüne Ja > yetişmenin | İ tertipleri itibarile kendisine vazi | şartı yalnız kitapların hareketsiz say | | vasıtamızla cemiyeti yetişti mecburuz Arkadaşlar; Ankara Hi seriya devam eden ari Ankarada Halkevinin senesindeki fnaliyetlerini il mühimsemiyenler vardır. ŞU zarfında Ankara Hslkevinde yapıldığı hakkında tafsilât mevzuumuz müsait değildir. size malümat vermek içim | kikat yaptım. Bu bapta çok fikir veri arzedeyi Bu binayi aldığımızdan v€ Halkevi olarak © açılmasın. evvelden beri hesap ettiği ve dikkatle mütalenya canlılık görülmüştür. Memi leri gidişine yardım edecek Hf sebep ve vesilelerle bi bu salonda 95 toplanma yi ek için size bir il İ ve bu toplanmalar adedi kamla 63150 Türk vatanı bulunmuştur. Bu rakamı çok birşey olarak arzetmiyorum raf ederim ki, Evlerimiz bit çalışma cereyanını bul zim ümidimiz çok yüksektir lekotin her sahasında | Hi toplanmalarının senelik mal ek çok üstünde lar verecektir. Bugün yeniden açıla 20 Halkevinin isimler da okuyacağım; Antalya, ne,Kastamoni, Ka mop, bir Trabzon, Gireson, Ördü, dak, Gazinaymtap, Koe: gat, Van, Tekirdağı, Kül Bu ikinci tertip olarak ta olan Halkevleritiden b min ediyorum ki, önümü! M. Meclisinin açılacağı kadar gene bu mikdarda # İ lerini açmağa muvaffak Gerek şimdiye kadar Halkevlerini açmak, muş olan yerlerin mamlamak ve bütün de mesaiyi ilerletmek, ve hepsine istikbale den bir hız vermek işleri me görğ cümhuriyet idaresi ame olacaktır. Bildiği eçhil İeketimizde cümhuriyetin ni tamamlamasına bir bı ne kadar bir zaman vardi sadın büyüklüğü ve ciddi ımdan bü zaman çok di 'ümhuriyetiri 10 uncu yıl bayramını yaparken mem miz çalışmasında — prensip olgunlaşmıs, pişmiş ve ayd olan Halkevleri şebekesiylfi müş ve istikbale doğru iJefi miz yeni ve milli bir müei yardımlarile kuvvetlenmiş | caktır. (Alkışlar) Arkadaşlar, son söz oli santie isimlerini — okudu! Halkevini Ankarada H burada hazır bulunan bütü” daşların huzurunda açıyo zi bu saatte o Halkevinde inleyen Halkevi arka mızı ve Türkiyenin mı sizin huzurunuzda piniz namına buradan self rum. (Alkışlar). Kendil dan muvaffakıyetler tem yorum. C. H. Fırkasının mumisi sıfatiyle Halkevle lışmalarında muvaffak çin elimizden gelen maddi nevi her yardımı yapad huzurunuzda söz veriy. (Şiddetli Recep Beyin nutkunu #İ kıp Akagündüz Beyin (M#' dırım), piyesi temsil edi Karaya Vuran deni? pr 1 Milyonlarca b? karaya dökük COLIMA, 24 (AA dünkü su basma! e 100 kadar insanı olduğu kanaatindedir. Su basması dolayıail atılmış bulunan balığın sari bir hastalığ olmasmdan endişe edi —e— Yılan, bir öldürdü Torbelii 4 İnüz on yaşında bir kız. S4 dolaşırken kendisini bi ısırmış, kızcağız ölmüştür