25 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

25 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

HALKIN GÖZÜ HAFKİIN>KULAĞI HALKAN DİĞ! Son Posta Yazı işleri telefonu: İstanbul — —a ae Sekiz Senelik Ev Kırala— rının Mukayesesi Yapıldı Kiraların Bazı Vilâyetleîde Düştüğü, Bazısında Yükseldiği Görüldü Ev kiraları seneden seneye düşen zonguldaktan bir manzara Ankara 23 ( Hususi ) — İkti- sat Vekâleti vilâyetlerdeki kira bedellerini mukayeseli bir su- rette tetkik ettirmektedir, Bu mukayeseli tetkik neticesinde anla- şıldığına göre bazi vilâyetlerde kira fiatleri artmış, bazılarında da eksilmiştir. Mukayeseler 926 sen senesi arasındaki kira üzerinde yapılmıştır. Alınan neticelere göre muh- telif vilâyetlerdeki kira vaziyetleri — göyledir. Edirnade iki ve Üüç odalı evler sekiz sene zarfında 2 lira- dan 5 beş- odalılar 5 - lira- dan 10 liraya, daha büyük evler lö "0 lııayı yükıelnııgluv ile 932 fiatleri Tekirdağında 926 da 6,5 lira- ya olan evler 6. 15 liralıklar 14, 20 liralıklar 18 liraya düşmüştür. İzmitte sekiz sene zarfında ev kiralarında hiçbir. tebeddül olmamıştır. Zonguldakta — kiralar — sekiz senedenberi mütemadiyen düş- mektedir. Meselâ 926 senesinde 10-15 lira kira getiren evler şim- di 8-12 lira kira getirmektedir. 25 liralık evler 20 lira getirmek- tedir. Beş odalı 35-50 liralık ev- ler 30-40 liraya düşmüştür. İstanbulun mütevassıt balkının oturduğu evlerin kiralarında te- beddül yoktur. Küçük apartıman- | ların kiraları artmıştır. Büyük aparlıınau lnrsları düşmüştür. Mücrim Gençler İçm İs- lahhaneler Tesis Edilecek Akıl Koruma __Cer;ıiyeti Ğok Faydalı Kararlar Üzerinde Çalışıyor Şehrimizde — bazı doktorlar tarafından teşkil edilmiş bulunan Akıl Hıfzıssıhhası Cemiyeti me- zaisine devam etmektedir. - Öğ- rendiğimize göre, cemiyet, akıl hastalarının tedavisi hususunda çok Faydalı ve güzel kararlar vermiştir. Bu hususta cemiyet erkânın- | dan doktor Fahrettin Kerim Bey bize şu malümatı vermiştir : “— Cemiyetimiz ” yeni içinde, tatbik kabiliyeti olacağımı Ümit ettiğimiz birçok yeni işler üzerinde çalışıyor. Bilhassa müc- rim gençler için hususi bir müesse- se, mücrim olmıiyan akıl zayifleri için ıslahhaneler vücude çetiril- mesini tasavvur ediyoruz. Ayrı- €a normal zekâdaki arkadaşla- rile birlikte — tahsillerini takip edemiyen zayıf akıllı ve noksan teşekküllü — çocuklar — için de ayrı. ve yardımcı mektepler te- sisi niyetindeyiz. Bu tasavvur- larımız hakkında bir rapor ha- zırlıyoruz. Bunu Adliye, Sıhhat ve Maatif Vekâletlerine gönde- rerek gelecek — sene bütçesine tahsisat konulmasını rica ede- ceğiz. —Ayrıca — diğer medeni memleketlerdeki akıl hıfzıssıhhası sene | Fahrettin Kerim Bey hareketlerini de takip ediyoruz. İmtihanlarda geri kalan ve çok huysuz olan çocukların baba veya anneleri bize müracaat et- tikleri zaman mütehassıs arka- daşlarımıza meccanen muayene- lerini yaptırıyoruz. Önümüzdeki “ders senesi zar- fında dimağ yorulmadan çalışıl- mak hususünda konferanslar ter- tip edeceğiz.,, — CUMARTESİ k 26 Hıııııan IBSZ Mu. Işleri telefönü: İstanbal 20203 Fıın 5 lnırq O ğeemmn a Fransa, Yalmız Kalmaktan Çekiniyor Amerika Cümhur Relsinin, silâhlanın tahdidi ve harp borçları için yaptığı teklit Avrupada bomba gibi patla. dı. Bu teklife göre bugünkü silah kuvvetlerinin Üçte Iklsi tenzil edilmedikçe, Amerika, Avrupadan alacağı olan harp borçlarının iptaline riza gös- termiyecektir. Şimdi Cenev- re ve Lozan şehirlerindeki konferan sların siklet merke- zini Amorikanın bu teklili teşkil ediyor. Bu mühim iş- lere alttelgrafları yazıyoruz: Nevyork, 24 (A. A.) — Vas- hingtondaki devlet memurları ni- hat olarak Hover terki - teslihat plânmın, Avrupa silâhlanmaktan vazgeçmedikçe, harp borçlarının iptal veya tenzili hakkındaki Avrupa taleplerine atfı - itibar edilmiyeceği hususunu bizzarure ve sarahaten göstermekte bu- lunduğunu kabul etmişler ve ayni zamanda Avrupa kara ordularını kuvvetli bir tarzda tenkis etmedikçe Cemahiri Müt- tehidenin hava ve deniz kuvvetle- rini tenzil eylemiyeceğini do be- yan eylemişlerdir. Memuzlar, Hover plânının — mu- kadderatının Fransa ile Japonya- nin hırckcllenne genış bir lzrı ——— Hukuk Fakültesinde İmtihanlar İçin Yeni Esas- lar Tesbit Edildi Haber ak dığımıza göre önümü zdeki ders senesin- den — itibaren Hukuk Fakül- tesi imtihanla- rı için yeni esaslar tesbit edilmiştir. Bundan sonra imtihanlar bu yeni osas üze- | rine — yapıla- imdir Hukuk Fakültesi Relsl caktır. Şimdi- Tahir Bey ye kadar talebeler ayrı ayri her dersten imtihan veriyordu. Fakat yeni hazırlanan esaşlara göre imtihanlar — mubtelif derslerden mürekkep gruplar üzerinden ya- pılacaktır. Bu huhusta bir tali- matname hazirlanmıştır. Darülfü- nun divanı yakında bu talimatna- meyi tetkik ve müzakere ede- cektir. Dünkü spor Iıırıiıllırl ve Ankarada yapılan müsabakanın bütün tafsilâtı Spor Sayfamızda — —- ——mm - vwrar - İ Silâh Konforansında Franmız - Başmurahhası Harbiye Nazırı M. Pol Bonkur da bağlı olduğunu da kabul et- mektedirler. Müsteşarlardan M. Cestle, herhangi bir devletin müstenkif kalmasının plânın kabulünü teh-s likeye düşüreceğini beyan etmiş fakat teklifin müzakerelere bü- yük bir saha bırakabilecek ma- hiyette olduğunu işaret eylemiştir. Ecnebi sefirlerle elçiler vazi- yeti münakaşa etmek üÜzere harici- ye nezaretini ziyaret etmişlerdir. Fakat hakikatte — müzakerelere Cenevrede devam - edilecektir. Herald |Tribuna gazetesine ygö- re, Vışınılon hnknmeu Alıııııı— edilmiştir. möğe ll eli GüA Malatya ( Hususi) — Bir kız kaçırma hâdisesi dolayısile burada feci bir cinayet oldu. Hâdise şöyle cereyan etmiştir : Buran karyesinde Molla Ağa zade Ramazan, ayni köyden Hatun Ağa zadenin bir kızını kaçırdı.Ramazan Malatyada, kızla, saklı bir evde yaşamakta idi Kızla.Ramazanın nikâhlarını kıydırmıya uğraşan Hacı Ağa isminde bir zat Malıtyadan köyüne avdet ederken, eski Malatya köprüsü üzerinde kızın akrabalarından Yusufun pususuna düşmüştür. Yusufun kurşunlarile Hacı Ağa derhal ölmüştür. Yusuf tevkif ya - Fransa — istişari — misakına müsait bir nazarla bakmakta ol- masına ve tamamen istişar! ma- hiyetinin muhafaza olunacaği hu- susunda teminat verildiği takdir« de böyle bir muahedeye girmek istemesine rağmen, Von Papen tarafından serdedilen askeri itti- fak telkinatma —muarız bulun- maktadır. Londra, 24 (A. A) — İyi ma- lümat alan teşrii mehafilden istih« sal edilen haberlere göre, mezkür mehafilde Hoover teklifinin hiçbir suretle takaddüm hakkı kespetme- mesi lâzım geldiği kanaati hüküm sürmekte ve Büyük Britanyanın harp gemileri addedinden tahdidal yapmaktansa küçük harp gemi- leri ve hafif esliha hakkındaki bahri teklifatını muhafaza odece- ğinin kat'i görünmekte olduğu zikredilmektedir. Büyük Britanya murahhaslart- mın, şimdiye kadar tevdi ey« lemiş bulundukları teklifatın M. Hoverin (teklifleri — derecesinde ve hatta bazı vak'alarda onlardan daha ehemmiyetli ve daha haki- kate mutabık — oldukları noktal (Devamı 3 Üncü sayfada ) I Sarhoşun Mazore!ı I — Karıcığım, mühim bir içtimamız vardı. Onua için geç kaldım. Kusura bakmazsın tabii |