25 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

25 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İktisadi Haberler Mersin Limanında Faaliyet Mersinden zıliyor : Geçen mayıs ayı zarfında, li- manımızda hararetli ihraç ve it- hal faaliyetleri olmuştur. Ticaret odası tarafından hazırlanan bir cetvelde ithalât şöyle mukayese gazetemize — ya- ediliyor: Mayıs Kilo Lira 032 2.501.913 563.222 ASI 3.748.096 605.464 930 3.268,028 657102 İhracata gelince; aynl cetvelde bu hususta şu rakamlara tesadüf edili- yor: Mayıs Kilo Lira 932 9.104.000 484.959 931 2.570.070 548.525 930 9.581.460 1.569,983 Cetvelde — görüldüğü — üzere mayıs ayında ithalât geçen nisan ayındaki ithalâta nazaran bir mik- tar fazladır. Bunun sebebi, mayıs zarfında fazla miktarda şeker ve kahve ithal edilmesi suretile izah ediliysr . Cotvelde görüldüğü gibi it- halâtımız geçen nisan ithalâtından miktar ve kıymet itibarile fazla olmaşı şeker ve kahve konteja- ninin serbesş. birakılması dolayı- sile fazla miktarda kahve ve şeker ithalinhen ileri gelmiştir. Şehrimizden memleket dahi- Hmeeki diğer kasabalara deniz yöolile —yapılan ihracat geçen mayıs ayı zarfında 1,676,890 kilo miktarında ve 559,615 lira kıy- metindedir. Memleketin diğer kasabala- rından deniz yolile yapılan itha- 14t ise 1,568,728 kilo miktarında ve 370,957 lira kıyınetindedir. Pamuk mahsulümüze gelince; Mayıs zarfında limanımızdan ha- rice — 138,355 Jlira — kıymetinde 2391 balyalık pamuk gönderil- miştir. Nisan ayında ihraç edilen pamuk miktarı ise 258,333 liradır. Görülüyor ki iki ay arasında Mayıs ayı aleyhine bir tenakuz vaardi. Fakat — müşterilerimizin pamuklarımızı bu aylardan evvel çekmelerinden — ileri — gelmiştir. Pamuk stokumuz pek cüzidir, Geçen senenin ilk dokuz ayında nazaran pamuklarımızın - ihracat miktarı kiloca *00, 16 nisbetinde fazla ve piyasa düşüklüğü itiba- rile kıymetçe *64, 28 nisbetinde azdır. Mersinde İçtiği Rakıların Tesirile Bir Adam Öldü Mersin (Hususi) — Karadı- var Köyünden Reşidin, karısı ve oğlu — tarafından anğüm dair Müddeiumumiliğe bir ihbar yapılmıştı. Tahkikat ve tetkikat neticesinde Reşidin çizmelerini satarak parasile rakı aldığı ve mütemadi surette içtiği rakıların tesirile öldüğü anlaşılmıştır. Somanın Yolları Soma, (Hususi) — Kazamızı diğer kazalara birleştiren yollar oldukça muntazamdır. Somamızı Kırkağaca,Balıkesire ve Bergamaya bağlıyan düzgün yollar vardı. Bu sayede köylere bile oto- mobil seferleri mümkün oluyor. Ayrıca bazı yollar da yeniden yapılmaktadır. | zühten | her Bu Güzel Kasaba Memleketin Urgan İhtiyacını Temin Eden Bir Merkezdir Tire, ( Husu- si ) — Aydın şimendifer kum- panyasının — ter- tip ettiği tenez- istifade ederek — Garbi Anadolunun bu en şirin kasaba- sına geldim. Bir zamanlar — İyoni hükümetinin pa- yitahtı ve Efesli zenginlerin say- fiyesi olan bu şirin kasabanın yeri — yeil- liktir. Tirenin kabili zer arazisi 630,673 dönümden ibarettir. Senevi - 650,000 - kilo pamuk, — 1,400,000 — kila tütün, 180,000 kilo susam, 300,000 dö- büm mısır, 600000 kilo darı, 160000 — kilo — kavun, karpuz; 6000 kilo afyon, 10,000,000 kilo arpa — 8000000, — kilo buğday, 2000000 kile bakla yetiştirmek- tedir. Bir zamanlar 700000 kantar kuru üzüm ihracatı yapan Yeşil- | tire kazası, filoksera denilen bağ İzmirde Yumurta İhracatı Ne Vaziyette ? İzmir (Hususi) — İtalyanların son zamanlarda Yunanistanla ak- tettikleri ticaret mukavelesinden sonra İtalya hükâmeti yumurta gümrük resmini arttırmış ve yu- murtanın — kentalini 12,6 kâğıt liret gümrük resmine tâbi tutmuş- tur. Halya ile hükümetimiz arasın- da yumurta için tenzilâtlı tarife- ye müstenit bir ticaret muahede- si mevcut olmadığından yumurta ihracatımız. bu yüzden kısmen müteessir olacaktır. Ticaret Oda- sı bu meseleyi İktısat Vekâletine bildirmiye karar vermiştir. Bitliste Bina İnşaati Etrafında Çok Faaliyet Var Bitlis (Hususi) — Şehrimizde son zamanlarda bina inşaatı naza- nazarı dikkati celbedecek derece- de artmıştır.. Kârgir — olarak mpılan bu yeni evler sayesinde bamız oldukça güzel bir manzara iktisap etmektedir. Şehrimize civardan turfanda salatalık, taze soğan, erik, kiraz ve elma gelmiye başladı. Fiatler şimdilik- pahalıdır. Meselâ bir okka kiraz on beş kuruştur. Niyazi Yılmaz İdam Mahkümu Kadın Adana, (Hususi) — Hizmetçi bulunduğu evin hanımını ve cuğunu öldürmekle maznun â fxyıı idama mahküm edilmişti. dam mahkümunun evrakı tem- yize gönderilmişti. Yeşli Tirenin Urgan pazarında hastalığının tahribatından sonra senevi ancak 250000 kilao kadar Üzüm ihraç etmiye başlamıştır. 4000000 kilo tane zeytin yetiş- tirmekte ve bu yüzden kazaya iyi para gelmektedir. Kazanın başlıca sanayiinden- biri de urgancılıktır. Garbi Ana- dolunun bütün urgan ihtiyacını Tire kazası temin etmektedir. Bu zengin kasaba geçen sere 2725644 liralık ihracat yapmış buna mukabil 1588872 liralık Z'Zîzizde_ Bir Hırsızlık Elâziz kamiser muavini Sadık B. Elâziz, (Hususi) — Ayın on dördüncü gecesi şehrimizde İsmet kaşa caddesinde tütün ve pul bayii Müderris zade Ömer ve Abdullah Efendilerin dükkânının arka kapısı kırılarak açılmış ve hırsızlar 800 lira kadar para ve pul, 500 liralık bir senet, bir altın saat çalmışlardır. Hâdise üzerine derhal faali- yete geçen zabıta memurlarımız hırsızları sekiz saat zarfında ya- kalamış ve çalınan paraları gö- mülü olduğu yerden çıkarıp mü- sadere etmiştir. Sirkat - failleri olan İhsan ve Suphi isminde iki kişi adliyeye teslim edilmiştir. Merkez memuru Avni, komi- miser Lütfi ve muavin Sadık Bey- ler failleri yakalamak hususunda büyük bir gayret göstermişlerdir. Mustafa Gönende Koza Piyasası Gönen, (Hususi) — Kazamız- da koza piyasası okka üzerine 50 - 60 kuruş arasındadır. Bu seneki koza mahsulü, değer se- nelere nazaran daha fazladır. Yeşil Tirenin Serveti ithalâtta bulun- muştur, Tirenin umum nüfus — miktarı 42921 dir. Bu yekunun 22429 unu kadınlar teş- kil ediyor. Ge- çen sene Ti- re kasası 197778 lira hazine ver- gisi, 129431 lira da hususi muha- sebe vergisi ver- miştir. Tire mez- bahasında geçen sene 10965 hay- van kesilmiştir. Senevi, nüfus başına üç kilo et isabet etmiştir. Tire kazasında maarif işleri son zamanlarda çok iyi bir cere- yan almıştır. Kaza dahilinde 18 | ilkmektep vardır. Bu mekteple- rin 1600 ilkmektep talebesi mun- tazam bir surette tahsil etmek- tedir.Tirenin içtimai hayatı çok canlıdır. Kazanın iş bilen kayma- kamı Baha Bey memleketin her nevi işile çok yakından alâkadar olmaktadır. Adnan V "Sivasîa At Yarışları Pek Edebiyat Heyecaığı_ Oluyor Sivas (Hususi) — İlkbahar at yarışlarının birincisi çok büyük bir alâka içinde yapıld. O gün bütün halk kafiler halinde yarış | yerine aktılar. Şehir tıpkı bir bayram gününün manzarasını gös- teriyordu. Yarışlar ikide başladı. Birinci koşuya giren on iki at arasında Abdullah Beyin Muradı birinci ve Hüseyin Ef. nin Nihabı ikinci geldi. İkinci yarışın mesa- fesi 2000 metre idi. Bu yarış çok heyecanlı oldu ve Yıldız birinciliği, Ceylân, ikin- ciliği, Yılmaz da üçüncülüğü ak- dılar. -Üçüncü koşuya — iştirak eden üç attan Gümüş birinciliği kazandı. Dördüncü yarışta Gümüş tekrar birinciliği aldı. Diyebilirim ki bu ilk yarışta Siuaslılar en heyecanlı günlerini yaşadılar. Ziraatin İnkişafı İçin Asri Tertibat Lâzım Muş (Hususti) — Burada (Ka- rasu) ve (Murat) nehirlerinin çev- relediği Seniş Muş ovası 400 ki- lometre murabbai araziyi ihtiva ediyor. Bu ovada çok mahsuldar- dır, Fakat ziraatin tam manasile inkişafı için asri sulama tertiba- tına şiddetle muhtacız. Ayni zamanda ziraat makine- leri de lâzımdır. Bu işler için yapılacak masraflar kısa bir za- manda kat kat alınır. Bu sayede Muş ovası tam manasile türki- yenin Mısrı halinin iktisap eder. Köylü C. Mecmualar Gazetesi Nurullah Herkesin yazısını alan, $ falarımı her fikre açan edebi mecmualarını doğrusu pek mem. Bir. mecmuamn vai karilerine - tanınmış veya ta mamış imzalarla güzel, hoş,' fadeli yazılar okutmak değil ir mecmua bir mektebi, fikir cereyanını temsil eder. Fakat bizde böyle bir mua çıkamıyor. Vakıâ “ Muhil * ve “Resimli Şark ,, gibi mağ zinlerin yanında “ Altsız mecfii a» “ Öz dilimize doğru , kadim, âdeta herigue * İçtihat gibi meslekleri az çok mua: mecmualar var. Bunların kıy lerini inkâr itmiyorum; — fald bunların temsil ettiği cere edebi olmaktan ziyade tarıhidif Hem onlar da kendilerine çizd leri hududun — dışına çıkıya: meselâ “ Öz dilimize doğru , programı ile alâkadar - olmi! üııılu da neşrediyor. Ne yap: aşka çaresi yoktur, bizde fikirle mecmua doldurmak olmiyor. Az kaldı “ Kadro ,, beş kişinin tek kafa — olmi çalışarak çıkardıkları “ Kadro,, unutuyordum; temsil ettiği fikif* leri nasıl karşılarsak karşılayalııtı onu elimize aldığınız zaman alâki duymamak kabil değildir. Met mualarımızın en * interessani fakat en az edebi olanı odur. Orhan Seyfi'nin çıkardığı yı haftalık Edebiyat gazetesi, hiç' bir cereyanın mecmuası değildi! hepsine açıktır. Birinci numa sına — bir. bakın, — aralarındi türkçe yazmaktan başka bi bir. müşterek — fikir — bulütrm kimselerin yazılarını gö: ceksiniz: Ahmet — Haşim, şe “zıim Hikmet, Mithat Cemal ber8” ber yazıyorlar. Zaten Orhi Seyfi, benim de yazmamı iste' diğini söylerken: “ İstediğin fiki müdafaa etmekte, öbür arkada$" ların fikirlerine itirazda serbet” sin ,, demişti. Bu gazetenin faydası olacaği” m zannediyorum. Kari yetiştire” cek. Şimdilik ufacık, dört sayıfâı Fakat rağbet görünce büyüyecek: Saydığım — isimlerden başkâ Selâmi İzzet, Sermet Muh! Peyami Safa, Vâlâ Nurettin d? muntazaman yazacaklar, Müderrif Mustafa Şekip Bey de her haftâ fikir ve edebiyat — cereyanlı hakkında düşündüklerini söyli; cek. Bu gazetede birçok imzalâf belki de sevdiğiniz ve hiç ho$' lanmadığınız her imzayı göre” ceksiniz. İlk numarada dikkati celbe” den bir nokta var: Dört m meden üçü aruz, biri de nıuı:ııl;ldyınlmı. Hani t ıZ1 artıl lüğünü ve yerini hecey? bıraktığını (zafer — avazeleri — ilf haber veriyorlardı? Bence hiçbif vezin ölmez; çünkü hepdl"" şairleri zaman zaman cezbedecek meziyetler, kabiliyetler vardır. * d *Öz dilimize doğru,, mecmif — ası, benden istihza ile bahsedi' | yor ve kendisinin yayılı | yardım ettiğim — için ediyor. Her numarasını okuyacı” — ğımdan — ve yayılmasında hiçbif beis görmediğimden emin o!ıbm:; İ Fikirlerine iştirak etmemek, gind mecmuayı — kimsenin görme pi istememek değildir. 'alnız mucmuadan ve benden bahsed herkesten bir ricam var, İ a “ Atâ « şeklinde değil, “ At4” şeklinde, yani çekme işareti k;’; madan yazsınlar. Böyle yunat' | ların delâlet — ilâhesinin ismin? benziyor amma zarar yok, V" razıyım. A &. & .