25 Haziran 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

25 Haziran 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

. < 10 Sayfa ÇANAKKALE — Yunanistanın Maksatları Çarlık Rus- üşürmiye Başladı yasını Endişeye D Gördükleri mukavemetin şiddetine — binaen akşam dört buçukta — çekilmiye mecbur oldular. Fakat Türk topçuları bu bölüğün tekrar gemilere binme- lerine moeydan vermediler. Ancak gece karanlıkta gemilere dön- düler. Bu tecrübede bölük 20 mak- tul ve 24 yaralı verdi. Eğer ge- milerin ateş himayesi olmasaydı, bu vefiyat daha fazla olacaktı. Yüzbaşı — Palmerin kuman- dası altında Seddilbahir tarafına çıkan bölük daha ziyade muvaf- fakıyet kazanmış değildi. Dör- düncü — defa — olarak — sahile asker — çıkarılıyordu. Gemilerin aleş himayesi — sayesinde hile mukavemet — görmeksizin çıkıyorlardı. Fakat bu defa köye giden dar patika bir Türk müfrezesi tara- fından tutulmuş ve yol kapatıl- mıştı. Nihayet bir müfreze sol tarafından eski istihkâma girmiye muvaffak oldular. Bir de soldan ilerledi. Bu köye vardılar. Fakat köyün ortasında Türk askerleri ateş açtılar. Yüzbaşı palmer 200 kişilik bir imdat kuvveti istedi. Fakat bu kuvvet yetişemediği için bütün bölük sa- miüfreze ile geri çekilmiye mecbur oldu. Sa- | ha zaüsait olduğu için bu ricat müşkülâtsız. oldu ve gemilerin ateş himayesi altında bütün bö- lük tekrar salimen gemilere alındı. Bu iki küçük teşebbüsün aka- mele mahküm olması, öraynifalayoisizliği kendileri : için bir zafer şeklinde gösteriyordu. * isti sukutu tesir Harict âmların Avrupada tahminden fazla yaptı. Bükreşten gelen itimada şa- n bir habere göre İtalyanın f devletlerine iltihakına hakkak bakılıy: Bulgaristan dahi bu teşe çok müteessir Rusya, Karadeniz tarafından Boğazları sıkışlırmak için 40 bin kişilik bir kuvvet göndermeyi teklif edi- yordu, fakat bunların en mühim- mi, Venizelosun Geliboluya Yunan fırkası göndermeği teklif etmesi idi Yunan kıralının harbe girmiye hazır olduğu bildiriliyor- du. Fakat bu son ümit boşa çıkmıştı. 3 Martta Yunan biyesi, Gelibolu yarımadasında artık askeri harekât mının geçtiğini ve nazarile olmuştu. icrası zama- Kıralın Veni- zelos tarafından ileri sürülen tek- | lifi reddettiğini kıralın, sinden altında kanaate anlaşılıyordu. 2 martta Atina sefiri ilân etti. Erkânı ha başka Fakat kendi B ziyade bu Rus hü- vasıtasile Çanakkale harbine ha edemiyece- kümeti Yunanistanır İştirakine m ğini bildirmişti. Rusyanın bu görüşe atfedilebilirse de, kikt — sebebini — anlamk değildir. Rusya boğazların kutu halinde — Rusyaya nal itirazı — kısa güç su- tesli- düşmana | cesaret verdi. Düşman tebliği bu | mu- | | asker üç Erkâmı har- | ha- | minde ısrar e- diyordu. Fakat bu hususta kendisine hiçbi teminat verilmis değildi. Halbu- ki Yunanistan da İstanbulu — elde etmeyi tahayyül edip duruyorda. Yunanlılar — bir defa muzafferen | İstanbula girdik- ten sonra onü Ruslara — vere- mexzdi, bu korku, İngiltere ve F- ransa tarafından Rusyaya yapılan yarım bir vaitle kismen teskin edilmişti. 4 Martta Jeneral Bırdıvoodtan Londraya iki telgraf geldi. Bu telgrafla Lord Kiçnerin 23,24 ! şubat tarihli suallerine cevap ve- riliyordu. Bu — raporda Boğaz | civarında bulunan Türk kuv- | veti 40 bin kişi tahmin edili- yordu. İstanbuldada ihtiyat ve takviye kıt'atı — vardı. Amiral Karden Boğazları sadece donan- ma ile geçmek fikrinde — ısrar ediyordu. Eğer gizli bataryaları | susturamazsa, ya onların mevcu- | tiyetine rağmen Boğazlara girecek, veyahut kara kuvvetlerinin vüru- dunu bekliyecekti. Bu iki şıktan biri, hükümetin — muvaffakıyeti tesride göstereceği lüzuma göre | tercih edilecekti. Fakat Mısırdan gelen kuvvet 18 Marttan evvel | buraya — varamıyacaktı, gizli toplar, şüphesiz kuvyetli piya- de — küvvetlerile takviye - edil- miş, istihkamlar da hayli tahkim | olunmuştu. Kara kuvveti lâzımgeliyorsa, Bo- layire asker çıkarır gibi yaparak, Helles burnuna büyük bir kuvvet çıkarmak v il a zaptetmek sahilinden Anadolu” is! susturulamazsa, bütün müşkülât- na rağmen, Anadolu kısmına d çıkarmak zaruüreli va İstanbuldaki ÂAÂs SON POSTA İngiltere Hükümetl tarafından Gaz| Hz. ne hediyo edilen eserin teretimcsl. Yazan : Ceneral Oglander 23 — Çanakkalede Türk siperlerinde bir malümat almak mümkün ola- mamıştı. Fakat itilâf donanmasının stanbula muvasaleti üzerine mu- halefetin susacağı kanaati vardı. 5 Martta üçüncü bir telgraf daha geldi. Bu telgrafta Jeneral Birdivood. boğazların yalnız. do- nanma ile zorlanamıyacağı kana- | atinde olduğunu bildiriyordu. Her halde yalnız donanma ile yapıla- cak hareketin çok uzun zaman süreceği muhakkaktı. Harici istihkâmlar kolaylıkla susturulmuş; — donanma istediği kadar ileri sokularak istediği noktadan bombardıman edebilir- di, fakat boğazın iç tarafı başka bir mesele idi ve her taraftan gizli bataryalarla tehdit edili- yordu. Hava fena gidiyordu. Bu yüzden mütemadiyen ha- rekât tevakkufa uğruyor, ve de- | vamlı Faaliyet göstermek müm- kün olmuyordu. Karaya asker çıkarmadan evvel, bavanın dü- k zarureti vardı. ( Arkası var ) zelmesini beklermr STRE FEMMT S GAETETA AZON MEYVA TUZÜU tomin öder. e $ ön ismine dikk l 100 kun akası arkas eza deposudar. vkle içile Muallim Aranıyor Aşağıda yazılı Askeri Lise ve Orta Mektepleri için hizalarında gösterilen muallimlere ihtiyaç vardır: A) — Bu mekteplerde muallim olmak, ya Maarifin ayni dere- cedeki mektepler için müseccel muallim olmak ve Yahut branşına nazaran B) — Haftada asgari C) — Talip Fiş - Askeri Liseler Müfettişli; D) — Kabul edileceklerden b olanların mu etmiyeceklerine dalr senedi alınacaktır. zami 20 saat ( yazrah tercümei hallerini noterden salâhiyeti haiz olmak lâzımdır. dera okutmak. havi istidalarile nihayetine kadar adreslerini haziran 932 şöndermeleri: hare ders senesi zarfında istifa taahhüt musaddak — bir Münhal Mualli Kuleli Lisesi için: Tarih, coğr Almanca, Ücret 84 için: Tarih, coğrafya, Ücret 98 ; 108 Lira. Bursa Lisesi Almanca riyaziye, fizik, Fransızca, ; 98 Lir riyaziye, ya, ya, Fransızca, Maltepe Lisesi için: Tarih, coğrafya, riyaziye, Almanca. Ücret 84 ; 98 Lira. Erzincan Orta mektep için: Türkçe, tarih, coğrafya, riyaziye, fizik, Fransızca. Ücret ; 108 Lira, | ı Bu Sütunda Hergün Yazan: İsmet Hulüsi Kendi Evindesin Geçen yaz Nâzım Beylerin köşklerinde bir hafta kalmıştım. Bilmem bu sene tekrar çağıra- caklar mı? Karı koca okadar çok israr etmişlerdi ki bir türlü reddedememiştim. Nâzım Beylerin köşkleri Eren- köyünde. Erenköy deyince zannet- meyin ki : İstasiyonda trenden inilecek beş dâkika yürününce bir bahçenin içinde beyaz boyalı bir köşk karşınızda çıkacak, işte adres. Hayır 1..| Gerçi — istasiyonda inilecek.. Artık —hayvanın cer kuvvetine göre kırk beş dakika- dan iki saate kadar vüs'at olan bir mesafe kaydedildikten sonra (hatırları kırılmasın diye söyliye- yim) Nâzım Beylerin çamlı köş- İ küne varılacak. Çamlı köşk ismi- ni köşklerine kendileri vermişler. Fakat bahçesinde değil bir çam ağacı, maydanoz kökü bile yok. Havuz — tabir - ettikleri su birikintisinde ise milyarlarca siv- risinek — vızıltısından başka bir zevk bulamadım. — Bunları ge- çelim.. Nâzım Beye karşı muhabbetim yok değildi. Param olmadığı zamanlar kendisinden borç alır- dim, Fakat bu sebep Nâzım Beyin tombalak yüzü ile, arka- sını çevirdiği zaman hamal ar- kalığı gibi gözüken kamburunun sinirlerime dokunmusına — mâni olmuyordu. Hele samimi dostları.. Bilmem bu acaibi sebai âlemi nereden toplamıştı.. — Nereden — toplamış olursa olsun neme gerek, geçin- miye gönlüm yok ki adreslerini Öğreneyim, Nâzım Beyle karısı beni çok iyi karşıladılar. Nâzım B. kollarını açtı, ben kolları arasına düştüm. Onun niçin kollarını açtığını bilmiyorum, Fakat benim kolları arasına düşmem fartı samimiyet- ten değildi. Arabanın atları, Nâ- zım Beyin karısının iri vücuduu- dan Ürktüler mi ne, birdenbire durunca, eğer, Nâzım Bey kolla- rıni açmamış olsaydı. ben araba- dan taşların üzerine düşecek, belki bin parçe olacaklım. Eve girer girmez, Nâzım Be- yin karısı beni bir köşeye çekti: Hiç rahatsız — olmayınız, Sözümü Fazla ısrarı şaka — zannettiler.. bu arada lüzumsur buldum.. — Gösterdikleri odama çıktım.. Biraz sonra hizmetçi geldi, « — Sizi yemeğe bekliyorlar.. Akşam olmuştu, karnım acık- mışti. Yemek odasına indim. Nâzım B. masada, karısı ma- sada, acaibi seb'ai âlem hakeza.. Daha üstelik birkaç tane de kü- çük hamım. Hallerinde belli ki acaibi seb'a yavruları. Hepsi mükemmel giyinmiş, yakalıklar kaskatı, hattâ içlerin de, redingot giyen bile vardı.. Hele hanımlarla hanımcıklar, bil- mem ne palasta baloda imiş gibi tuvaletle arzı endam etmiş- ler.. Yemek odasına son gelen be- nim kabahatim ise.. uzun uzun tarife lüzum yok. Basbayağı bir pijama giymiştim. On üç kişi masada bir de hizmetçi, etti mi on dört. Zarbe- din ikiye oldu yirmi sekiz.. Yirmi sekiz göz birden üzerime dikildi. — Ne oldu?. Demiye vakit kalmadan Nâ- zım Bey ayağa kalktı.. — Şey, bir yanlışlık olmasın, Dikkat etmediniz galiba. Pijama ile inmişsiniz, — Yök, dedim, farkındayım burası kendi evim değil mi?. Sofraya oturdum.. Yemeğin en iyi taraflarını kendime aldım. Birkaç şişe bira vardı birkaçını birden ben içtim?. Yemekten kalkarken: — Oh, dedim, kendi insan ne rahat oluyor.. evinde Yemekten sonra odama çık- tim, kapıyı ardına kadar açtım. Kurdum gramofonu, elime şöhreti sabıkası olan bir Alibaba plâğı geçti.. Sabaha kadar ayni plâğı hiç değiştirmeden çaldım : “Cilvene yandım Ali baba “Perişan oldum “Biktim usandım - elinden “Yandım Ali baba,, Sabahleyin yattım uyudum.. Uyandığım zaman hizmetçiden öğrendim.. Bütün — misafirler — erkenden kalkmış gitmişler.. Bana allahaıs- marladık diyemedikleri için özür çamlı köşk sizin kendi evinizdir!. | dilemişler.. Bu iltifata teşekkür ettim.. — Memnun oldum hamme- fendi, gelmişken birkaç gece | kalacağım, Nâzım Bey de ayrıca ayni şeyi | söyledi: — Çamlı köşk kendi evindir. e karısını bir ara- dedim, bu- — Öyle ise kendi evim gibi her istediğ yapabilirim. Yine ikisi birden: — Hay haaaayl.. Benden başka nekadar misafir varsa, hepsi kapı dışarı | edilecek.. , Gördünüz mü nezaketi?.. Aşağı indim.. Nâzım Beyle karısı giyinmişlerdi, ellerinde de valizleri,. — Ne haber, bu ne hal?.. Diye sordum. T — Birkaç gün dostlarımıza *misafir gileceğiz del.. — Hay hay gidin, beni hiç merak etmeyin, ben burada ken- di evimdeyim. * | Kendi evimde bir hafta yak | niz başıma sirtüstü yattım. Rahat | ettim. | — Acaba bu sene de çağırırlar i ah dersiniz?. | | | İskonto Meselesi New - York 24 ( ALA. ) — New-York Federal Reserv Bankası mükerrer iskonto nisbetini yüzde üçten 2 buçuğa indirmiştir.