28 Temmuz 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

28 Temmuz 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Merkez Bankası İdare meclisi dün toplandı Cumhuriyet Merkez Bankası Idare Meclisi, dün saat | 10 da, bankanın İstanbul şubesi met zinde Nusrat B. in riyasetinde iç- tima etmiştir. Saat 13 e kadar de- vam eden bu içtimaa, evvelki gün otomobille Ankara'dan şehrimize gelen banka umum müdürü Salâ- hattin B. de iştirak etmiştir. ys Mahmut edim, Nusrat, Abidin ve Şefik B. ler esasen me- zunen İstanbul'da bulundukların- dan Umum Müdür Salâhattin B. in şehrimize gelmesi üzerine bu içtima yapılmıştır. İçtimada ban- it muhtelif işlerin — ve bu Biribirini nakzeden haberler geliyor Şamdan yazılıyor: , buraya gelen baberler Hicazdaki isyan hareketi haklunda birbirini nakzetmektedir. Son alınan. kuvvetle şayi İbni Refadenin kuvvetlerinin 1500 arasında olduğu ve Hi- caz kıt'asını İbnissuuttan kurtar- mak emelinde bulunduğu da söylen mektedir. Rus menbalarından tereşşüh eden haberlere göre son isyanın İngiliz. ler tarafından tertip edildiği ve bu vesileden bilistifade İngilizlerin Şar raya bir İngiliz vali tayin edecekleri anlaşılmaktadır. . Bu haber üzerine Şarkulerden hükümeti bir beyanns- 'me neşrederek bu haberin katiyyen asıl ve esası olmadığını İlân etmiş- tir, Masmafih Akabe körfezine gelen bir İngiliz harp gemisinden çıkarı lan bir müfreze Akabeye hâkim ©- lan yerleri filen işgal etmiş gibidir. Mebzul yağmurlar BALIKESİR, 27. — Dün Sunığır kazalarına Ma mebzul yağımır yağmıştır. Yağmur yazlık mahsul için pek faideli olacağından bu ili kaza müştür. halkının yözümü güldür. Cuma Dün Tawn tenis klüpte turnu- vamizm dömi finalleri oynandı ad, finale kimlerin kaldığı tebellür © üz iu oyn Hilbriniyi bi ve Melih ile Fuat Derviş arasında oy- Hip stmiştr. Yaptığı kor 8/0 6/2 Bundan sonra (Miss Black - Xi- rin) (Mis — 5. Reşit - A. Ferit) dubli oynadı ve Miss Black - Şirin duble'i 6/0 6/4 kazandı. Günün üçüncü maçı o Miss H. Whittall ile Miss De Neumann e yasında olan single dame dömi fi- Çift Küçükler Dr. Reşit Galip Beyin verdiği cevap Tarihi devrede k kuraklık Aydın meb'usunun ZekiVelidi B.n iddialarına k Çok nüfus, az nüfusa doğru ka- yıtsız, şartsız muhaceret etseydi Çinin ve Hindin Orta Asyaya bo- salması lâzimgelirdi. Halbuki ma haceret hedef olarak kum çölleri" ni ve çorak istepleri değil, zengin Galina Alara lar go yü- zünden muhaceret etmiş oldukla rma, bu açlığın kısa sürdüğünü ve kuraklık devresinde olduğunu »öY lediler. Bu hususta aramızda ih- tilâf olmadığı için üzerinde fazla durmuyorum. Buyurdular ki 5 ini | asırda Hunların yaşadığı yer çok yeşil- lik, münbit iken birden bire açlık gıkmış, Hunlar bu açlık neticesin de göçmeğe mecbur olmuşlardır. Muhterem arkadaşlar, kosko- <a bir kavim ve Çini asırlarca tit- pençesi altında tutmuş -avim açlık yüzünden 58- bu ma Ka- iç edilebilmesi müm- kün olur mu? Kendileri de buna, kısa süren bir kuraklığı sebep ola- rak gösterdiler. Ve dediler ki be- şinci asırda Hunlarm . geçindiği yerler çok yeşillik ve münbit idi. Fakat bir e geldi ve bu yeşilli de bağ rda olduğuna göre Ki hi di olmuştur. Evet Hünlerin kıtlıktan mu Mao mecbur kalışları beşim- ci olduğuna (göre buda tari eli görülmüş demek . Tarihi devirlerde! kuraklığı bir delil verdikleri teşel etmekten başka bir şey | düşün müyorum. Solçukilerin © muhacereti me- ralarının kifayetsizliğinden ileri gelmiş ve bunu bir islâm müelli- fi (Bisebebi tenkii çırahur) diye itmiş, Bu böyle bir tariftir almabi- çoğalmış, yiye- cek Km ve muhaceret olmuş zaten nüfusun çok olma- sından ve oradaki şeraitin kifa- yetsiz bulunmasından dolayı çün olmuş O bulunduğunu “e kökünden reddetmiyoruz.. Bunların © içini büyük, en göze çarpıcı “vasıflar, alâmetler gösteren kısım ne ise onun üzerinde dahi yirarla du- md il Fakat ayni e ğ sel al zamanda nüfus yeraitinin kısırlaşmış olmasın. İni tevellüt edeceği dahi düşü lebilir. Bu ikisinden hangisi Türittr” Yalmız işaret etmek ile iktifa ediyorum Dömi finallerimiz dü oynandı ve bitti nü finaller oynana. cak; bugün kort kapalıdır 'nuvamızım en hararetli ma- « m söphe yokki bu iki genç ha- nımımızın oynayacağı final ola- caktır. Çünkü Fahire hanım şampiyon- Tuğu almak için ve Miss H. Whit- tall'da vermemek için say- retlerini sarfedeceklerdir. Dördüncü maç Jaffe - Suat ma- çı idi. Yalnız Jaffe'in. Sunta yeni- leceği tabii idi. Nitekim öyle oldu. ve Suat ml 6/3 6/1 kazanarak Şirinyana karşı finale kaldı. Eğyam € Chaudoir) Armitage - Cimcos) maçı Şirin ve parteneri tarafından 6/2 6/3 kazanıldı. Günün son maçı da Juniorların duble maçı idi. (Melih - M. Şreif) (Berge - Musos) arasında we bu maç, maalesef turnuvamız or favorisi olan (Melih - M. seni) Mkü yala Bu çocuklar birinci seti kolay- hkla aldılar. Fakat sonra sinirlen dikleri için ler. Bugün kort tamirat için kapalı olacak ve yarın turnuvamızın fi- mali oynanacaktır. (Gunior Duble) Orhan Fileri Wo, Buyurdular ki Orta o kadar çok vukun gelmiş olan muharebat hep nüfus © kesafeti yüzündendir. Zannederim ki bu nüfus kesafeti meselesine bu ka- dar büyük ve mufassal ve içinde cereyan etmiş Lepsini birden o bağlamak doğru değildir. Eğer nüfus kesafetinin mutlaka harplere sebebiyet vere- ceği umumi bir kaide olarak alı- vırsa Orta Asyaya nisbetle bil- hassa tarihi Malili nüfus ke- safeti azami derecelere vararak “leri gitmiş olan sahalarda daima harp halleri ve zihniyetleri gör- memiz lâzım gelirdi ve o halde meselâ 315 milyon nüfuslu Hin- amlanda namütenahi dahili harp ler vukuu icap ederdi. Halbuki 518 milyon nüfuslu Hindistanda dal barpler vukuunu o görmü- yoruz. Çinin 440 O milyonunun Orla Asyaya akmadığını ise da- ka evvel söylemiştim. Fakat nü- fus kesafeti nisbeten daha az ol- imakla beraber, kendilerini geçin dirmeyen yerlerde oturanlar da- ba müsait yerlere atılmak ihtiyı cinda bulunan insanlar — evvelki kesif nüfus kütlelerile çarpışmak bahasma olaun daha sulak yerle- re bir hançer saplanır gibi giri- yorlar. Girmek fırsatını bulunca, el den kaçırmıyorlar. Sonra — nüfus artması meselesi o şüphesiz nisbi bir şeydir. Ve nüfus artışının göçlerle münasebeti coğrafi va- ziyetlere, komşu sahaların tabii, iktesadi siyasi — hükümlerine çok yakından bağlıdır. Meselâ bizim kendi memleketimizden bariz bir misal getireceğim. Mendires ha- walisinde nüfus kilometre başına 200 kadar artabilir ve muhacere- te sebebiyet vermez, fakat Hay- mana ve yahut Kırşehir ve Sivas mülhakatında nüfus (o kilometre başına meselâ 100 okadar daha artarsa muhacerete sebebiyet ve- rir. Sonra kuraklık olur, Mendires vadisi 4 sene kuraklığa ( bir tek nüfus harice vermeksizin taham- mül eder. Fakat diğer | arzetti- Asyada ni Ankaraya, Samsuna, gönderir. Bunlar son Anadola kuraklığında müsbet | hâdiseler- dir. Mukayeseyi genişletirsek gö rürüz ki Orta Asyada nüfus kosa fetini ve neticelerini | kıtlık çok şamil ve umumi manada alarak mütalen etmek doğru olmaz, E il ii etmeği mektir. Evvelâ (Raphael peliy) heyetinin yapmış — oldu tetkcikat alınmış not- ları arzedeceğim. Fakat ozama- nın kssa, saatin çok ilerli sizin de çok yorgun olduğunuzu bildiğim için ancak O üç beş not le müelliflerin esas o fikirlerini tesbit etmekle iktifa © Bakır devrile demir devri ara- sındaki intikal esnasında İskitler Acem İmparatorluğunu istilâ et- mişlerdi. Bu ırki hareketle, bü- yük Maverayi Hazer mıntakala- rmda (kuraklığın neticesi ola- rak müsellâh bir muhacereti an- lamak için ybayyileği e işlet meğe lüzum yoktur. vülât başlı. ca sebebi denizin (o yavaş yavaş ve miştir. - Yoksa esas itibarile lar ayni ırktan olup ayni dile sa hiptirler. Binlerce sene | devam eden ayrı yaşayış hayatlarda ba- zı tahavvüller getirmiş- bir şah- .. de siyet ve cengâverlik vardır. 5. 64 İklim daralması tamamen mes (Orta Asya) halkının muhaceret lerinin Akdenize kadar imtidat ettiğini büyük bir ihtimalle gös- terir, İlk iklim tahavvülü devre- sine ait olan bu O muhacevetler benim kronolojime © göre, takri- ben Milâttan 6000 sene evvel baş lamıştar. S. 72 Ancak Milâttan evvel dördün cü bin senelerinde vaki olan kinci bütün kuraklık devrinde muhaceretler Atlantiğe (kadar mütevali dalgalar halinde her ta rafı ve muasır âlemin etlerine şi vahadan vahaya miş olacaklardır. Bunların yolları da Mezopo- doluda tamya ve Ama: lenmiştir. $. 72 Uzun iklim devreleri zarfında alâmet » Müsait devre nihayet- ve kuraklık devirlerinde de mah volmuştur. Bu © medeniyetlerin mahvolmalarını intaç eden iklim şersitinin çok eski zamanlardan beri muhaceretlere sebebiyet ver diği ve harici âlem için de yapı- cı bir reaksiyon meydana getirdi ği sabit olmaktadır. Mekaddime 8. XXXM Cümudiyelerin her tarafa ye- niş bie elkyasia yayıldığı ve büz tün Rusyayı binlerce kadem ka- kınlığında buzlar altına gömdüğü iklim şeraiti esnasında büyük bir İçdenizinin meydana gelmesi ka- bili kabuldür. Bu denizin sahil hatları şimdiki halde görülmek- ” Mükaddime $. KXXI Kuru şark sahalarınm merke zinden başlayan hareket dalga- ları biribirinin ilerisindeki hal- kı iterek, Avrupada dahil ol- mak üzere, muhitteki müsait mın takalarda biribirini takip eden muhaceretlerle karıştı. Bu, niha- yet Milâdi asırlardaki Turan - kmlarile nihayetlendi. Mukaddime $, XXXII Rafael Pumpelli'nin bütün te pi n Orta Asya iklim tahav- Yölleri ve onların sebebiyet verdi ği muhaceretler üzerinde müles ses olduğu için notlarını daha faz in uzatarak sizi yormağa hacet yoktur. Aurel Stein'ne © gelelim, Bu zat Zeki Velidi Beyefendiye Or- ta Asyada tarihi devirler için ku raklık | varit olmadığını miş. Bir de stil eserinde, müel- lif imzasınm altında ne diyor, ona vazıh o âlâmetler var- 2? 3.79 (Cbilan) dan (Chang - tim) ve (Lal - dash) - N gieki mi değ ru yolu almak Bu yolun o kârvan mg Şem kullanılmasına yegâne mani bura larda şimdiki halde su bulunma yışıdır. Böyle bir maniin Tang za manına kadar mevcut olmadığı bu sahalarda eski iskân bakaya- arşımukabelesi derecededir. Bu münasebetle bu mmtakanın i i kurulu” ğun ve tahavvülün sonradan mey» dana gelmiş olduğu da istidlâl e- diliyor. Çinde ziraatçiler tarlalarını sula- mak için yağmura intizar ettik. leri o devirlerde buradaki hah kanallarla tarlalarını irva ve iş- ka etmesini biliyorlardı. 8. (55 « 56) “ (Chong - tim) in her iki ta- rafındaki kil istepleri örten mü- teharrik izleri görülen le zerediliyorlardı. Bazı emare- ler şimdi bile e yla ..— yun bul ihtimal İİ çak erme aldukume göste Vİ Gğemm'a tim) ve (Lal - taghi hiyeti ve izahı her ne olursa ol- sun, (Aksu - Maral başı) yolu” nun mütebaki kısmını nazarı iti İkea akim mii kei ti hesaba katmakta tamamen hak Tı oluruz.,, 5. (79 ) tabi olduğunu gösterir.,, S. 70 “Bozach - Kol da uralar teşkil etmektedirler. Bu sahada çok eski zamanlar- da işlenmiş olan iki bakır madeni çokları ölü ardı. Mubtelf yatakları ayr koyun ye mevaşi otlakları halinden çık mışlardı. Kenar göller yat ki bazı yerlerde hâlâ kamışlık- lar vardı. Fakat buralarda da- Köleniştür. Bir zamanlar tarlaları ayıran izler de bulunmuştur. Böyle bir kanalın bugün izlerine tesadüf etmek bunun pek eski olabilece- ğine dair şâphe © uyandırırsa da halk efsanesi bunu mitolojik bir menşee kadar çıkarmaktadır. Bu dağ mıntakasında hali (o hazırda iklimin son derece kuru © olması da hatırda tutulmalıdır. Kız - Kurghan denilen mınta- kada da butun bir eşi görülmüş- tür. Buradaki, Sarıkol sülâlesi devrine ait bir efsane ile alâka dardır. Bunların beka bulmala- rına ve dağılıp bozulmamalarına yegâne sebep olarak bütün tari- bu şarkiden şimali garbiye doğru imtidat ettiği görülür. (S. “Kum dağın şimali şarkisinde gördüğümüz adacıklar halindeki kırmızı dağ zirveleri © buraların sonradan kum deryası altında kal dna gözteren diğer bir delildir.” ( “Mu:li-ho mıntakasında iklim şeraitinin mütebariz tahavvülü or- man mıntakasının © aşağısındaki yamaçlarda irva ve iska © yapıl maksızın ziraat yapılabildiği hal- de daha aşağıda içinden Guchen'e giden anayolun geçtiği vahalarda yağmur ve kardan elde edilecek rutubeti kanallarla tezyin etmek zarureti vardır." (S, 553) “Kanyıtan sekiz mil ilerilerde buraların da- dolaşırken ği ha ratıp olduğuna dair şaşmaz de- illeri tekrar tekrar gördüm. Bu deliller kuru yaban kavaklar ve şimal cenup mamen çıplakol: bani basi kavak sıralarının. bulunuşu yalnız bir izah kabul edebilirdi. O da kâfi derecede zahtır. Yani daha fazla yağmur. ların yağdığı bir devirde bun lerdi. Yağmurların ların kesik göğdelerinin hacmin den anlaşıldığı veçhile © bünl çok yaşamalarını temin u Tarihi devirlerde bu tepe derecede muntazaman yağışı bun #