8 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

8 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Durmak şöyle dursun, buh- yürü; i siş sahası artıyor. Ne olacak? Bu suale, nazari (o iktisatta ire kazanmış âlimler muhi olduğu kadar, tütbiki ik ita filen eserler o meydana tirmiş müteşebbisler âlemin- dahi sadra şifa © verecek p gelmemektedir. Gelmemektedir, çünkü bir buhranı ne olduğu henüz > anlaşılmamıştır. Bub © kadar mütenevvi surette h ediliyor ki, bu (o tenevvü kaybolmamak kabil de- « Buhran, kredi erkımir. inden itibaren; azenenin bozulmasıdır gibi #rmillere irca suretile müp- vardır. Bu geniş izah tenev ü içinde ittifak olabilir mi? Beklenen cevabın alınama- isı bir de gösterilen tedbir rin tenevvüünden ileri geliyor ilhakika herkes, her © bükü- veya ber devlet buhranı i- tedbir Österiyor. trafındaki kargaşalık o büsbü- artıyor. Fakat hükümetler endilerine göre tedbirler alır- , bu tedbirlerin cihan sah- Ni tabildir. Bugünkü (halde namile böyledir. bir misal © olarak İm Taze aktettiğini zik- kabildir. İngiliz hükü- eti, buhranı bertaraf — etmek İçin cihan tesanüdünün — kabil İlkmadığını — anlamış ve hiç ol- azsa İngiliz imparatorluğu "çinde olsun buhranı (o kaldır- Mak ve boğmak çarelerini araş ırmağa başlamıştır. Yani İn- #iliz hükümeti, kendi başının Süresine kendisi bakmâğa ka- Yar vermiştir demektir. *€ ve her memleket / anladığı Ve bildiği gibi bubranı berta- düşerse Yoksa af etmek sevdasına ran zail olur mu? ran ancak (| elbirliğile mi Yenilecektir? İkinci istikamete (| doğru, *on zamanda, bazı (o hareketler Börülmektedir. Bu hareketle- Yin başında, © Lausanne'da 9 İtmmuzda imzalanan beynel- Milel borçlar itilâfnamesindeki teklif nazarı dikkati o celbedi- Yor. Beş kısımdan © ibaret o- İan bu itilâfnamenin ilk © dört ismi münhasıran borç işlerine tahsis edilmiş olduğu halde be finci kısım;*buhranı © izeleye Matuf bir beynelmilel kongre- Bin akdine tahsis edilmiş bulu- Muyor, İtilâfnamenin bu kısma ait Metninde esbabı mücibe olarak *buhranm sebebini bertaraf et- Mek ve uzamamasını temin ey- İcmek için alınması iktiza eden Maliye ve iktisat tedbirlerinin aranıp bulunması» zikredilmek tedir. Son alınan o malümata göre beynelmilel | kongrenin Ottawa kongresinden (| sonra İfkat her halde © yakın bir ta- Yihte aktedileceği anlaşılmak- tadır, Bizden, buhranın ittifakla kabul edilebilir şamil bir izâhı- Mın ve en müessir ilâcınm ne Olduğunun nihayet (o meydana Şıkması için temenni... . Nizamaitin ALİ ANE 8 AĞUSTOS 1932 7 inci sene No. 2332 NUSHASI 5 KURUŞTUR şekillerine kadar her | Hitler Prusya'nın idaresini eline almak isteyor Siyasi tahrik, suikastlar Alman şehirlerinde bombalar tlıyor, 21 ev hasara uğradı BERLİN 7 A. A — Dün Kiel de büyük 1 ma ğazanın metha linde bir bom- ba patlamıştır. Geceleyin met hali kapamak- ta olan demir di düşman tarafından #aikastin henüz meydana edilmiş olan bu | çıkarılmamıştır. Evvelki gece Al (Devamı 2 inci sabifede) Kahve, çay, şeker ithali için Vekâlete sorulacak! Bu maddeler üzerindeki mua. melât bir elden idare edilecek İşin idaresi için icap eden tedbir alınıyor İktisat vekili Mustafa Şeref Bey İktısat vekâleti şeker, kahve ve çay ithal eden ve bu madde- lerin toptan ticaretini yapan ta- cirlerin badema ecnebi memle- ketlere siparişte bulunmadan | evvel kendi menfaatlerini siya- net için evvelemirde İktısat ve- kâletine müracaat etmeleri lâ. zım geldiğini Ticaret Odasına bildirmiştir. Halihazırda gümrüklenme- ğe amade külliyetli miktarda şeker, kahve ve çay bulunmak- tadır. Bu maddeler kararname mucibinez ithal (edilecek ve memleketin bu maddelere olan ihtiyacı epey bir zaman için kar şılanmış bulunacaktır. Hükümet 2051 numaralı ka- rarla çay, şeker ve kabve ithali işlerini bir elden idare edecek- tir. Bunun için şimdiden tetbir alınmaktadır. Memlekete ihti- yaçtan fazla verilen bu madde- ler serbestçe ithal olunurken hü kümet bu maddelerin bir elden idaresi için hazırlanmaktadır. Bu itibarla tacirlerin zarara gir memeleri için mutayakkız ol- maları lâzım gelmektedir. Tica ret odası ( Vekâletin tebliğini derhal tacirlere tamim etmiştir. Bir çok tacirler odaya müraca- .. fazla izahat istemektedir- ler. Dün şehrimize gelen ve müzeleri gezen Fransiz seyyahlarından bir grup otomobilde | Tasarruf Yapılıyor Mübadele kömisyo- Muhtelit Mübadele Komisyonu heyeti umumiyesi, tasarruf maksa- dile bütün memurin ve müstehde- min maaşlarında yüzde 20 nisbetin- de tenzilât icrasına karar | vermiş- tir. Bu kararın tatbikine başlanmış, komisyon memurları ağustos maaş- larmı yüzde 20 eksik olarak almiş- $ | lardır. Komisyonda, © Ter masraflardan da mümkün olan tasarrufatın icrası tekarrür etmiştir. Dahiliye Vekili Şükrü"'Kaya Bey Zonguldağa gidiyor Bir m Jdetten beri şehrimiz da bulunan Da- hiliye * Vekili p<» Şükrü Kaya'B. ! bugün Zongul- dak'a gidecek» | tir, Şükrü Ka. ya Beyin Zon- | guldak'ta bir kaç gün kâla- rak mahalli tet kikatta bulun. ması muhte meldir. . : Muallimleri Tasfiye 60 muallim tasfiye- ye tabi tutuluyor lâyet ilk mektep sunu tesbit etmistir. Kadro birkaç İstanbul maarif müdüra Haydar Bey güne kadar tasdik edilmek üzere Yekâlete gönderilecektir. Bu sene epeyce mühim tebeddülât vardır. Menşei ve yaşları müsait olmayan 60 ilk mektep hocası tasfiyeye tâ- bi tutulmuştur. Bunların içinde te kaütlüklerini dolduranlar tekaüt olacaklardır. Bu 60 muallimin ye- rine genç hocalar tayin edilmi; dir. Bundan başka şehir dahilinde ki yaşlı hocalar da köylere gön. derileceklerdir. İstanbul ilk mek tepler muallim kadroları tamami- le genç ve fani uzuvlardan mürek kep olacaktır. Selânik Anafarta Ankara Mehmet Şeref Beyin eseri Kemalizm nedir? Bunu izah ve tahlil eden eserin yarından itibaren tefrikasına baş'ıyoruz.. İstanbul ilk mektep kadrolarında | Aile Mahremiyeti Hulyası! Muhlis Sabahattin Bey kendisine at- fedilen beyanatı tavzih ediyor vine perşembe günü bir muharri- rimiz gitmiş ve Keriman Hanımın baba annesi Suada Hanımla gö- ,eriman, li iatihap edilmesile neticelenen müsabakayı idare eden refikimiz” her nedense asabileşerek bu mü- lâkatm “aile mahremiyetine teca- vöz” olduğunu tmüşti. Bur dan başka bu refikimiz, Keriman Halis Hanımın amcası bestekâr Muhlis Sabahattin Beye atfen neş rettiği sözler meyanında da: “Bi- zim tarafımızdan ne bir gazeteci kabul edilmiş, ne de böyle bir söz söylenmiştir. Aile mabremiyetine tecavüz eden bu haberin tasniine çok müteessiriz” cümlelerini ilâve etmişti. Dün sabah o matbaaiızin i tahrir odası telefonu çaldı ve şu muhavere cereyan etti: — Orası “Milliyet” mi? — Evet efendim. — Ben Muhlis Sabahattin, Ke- dman Halisin amcasıyım. — Buyurunuz! — Cümhuriyette, bana atfen bazı beyanat çıkmıştı, — Gördük efendim, ifadelerim, biraz a- erilmiştir, gerçi telefon an, müteessirdim; fa- ve — beyanımızla muhterem (gazeteniz kat'iyyen kasdedilmiş değildir. Keriman Ha lisin büyük valdesile olan mülâka ta okuduk, bir şey göremedik. Mü- lâkat vakidir, görüşülmüştür. ve nezihanedir. Ancak bazı gazete- ler büyük harflerle (Keriman H. hemen evlenmek istiyor) gibi baş- silece 'oksa, bilhassa yım, bir swi İse tavzihe Küzum görürüm., Şahsen tanıdığımız Muhlis Sa- bahaddin Beyle aramızda geçen bu telefon — muhaveresini, bir ba- kikatin tecellisine yardımı itibari- le aynen, yazdık. Hüseyin Ragıp Bey Moskova sefiri Hüseyin — Ragıp Beyin yarın saat 10 da Loit Triyes $no kumpanyasının bir vapurile O- desa'dan şehrimize gelmesi beklen- mektedir. Ayni vapurla Rus müte- hassış heyetinin de muvasalatı uh- temeldir. Yusuf Kemal Bey Adliye vekili Yusuf Kemal B., dün adliyeye gelerek bir müddet tetkikatla meşgul olmuştur. İtalyan filosu tensik ediliyor ROMA, 7 (A.A.) — Amiral lık mahafilinden alman bazı ha berlere nazaran İtalyan filosu, bu ayın 25 inden itibaren tama men yeni esaslara göre tensik edilecektir, Yalnız en asri ve en sür'atli cüz'ü tamlar faaliyet halinde bulundurulacaktır. SAMED VA ÇANAKKALE 9 ve 10 ağustos Çanakkalede | Türk milletinin makâs talihi nin bir defa daha Gazi Mustafa | Kemalin dehasile kırıldığı ve yenildiği günlerdir. Şimdi bu büyük zaferin 17 inci yıl dönü- mündeyiz. Bu münasebetle ga- İ zetemizin Askeri © muharriri i Harp Akademisi tarihi harp İ muallimi Ali Rıza Bey 4 ma- kale hazırlamıştır, 7, 8, 9, 10 İ ağustos 1915 harekâtımı ve va. ini izah ve tahlil eden | pen neşredeceğiz. Mukaddeme mahiyetinde ©- İlan ilk makale bugün ikinci sahifemizdedir. İ muz Suri Mebusu MAFHMUL Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Keriman hanımın kra- liçeliği mürettep miidi Ilk hava değişti, bazı Fransız gazeteleri garezkâr neşriyat yapıyorlar Güya intihap neticesi tespit edilmeden Bükreş gazeteleri Türk güzelinin kıraliçeliğini ilân etmişler! PARİS, 7 (Milliyet) — Dünya gözellik iz Hanımın buraya muvasalatına tzar edilmektedir. Dünya güzeli- nin şerefine Parisin yüksek salon- | leri aldırdım. Jarmmda birkaç müilisöre verile De LYA si muhtemeldir. Pazartesi akşamı, Operada bir temsil verilecek ve temsilde bütün güzeller, buluna- liçesine sütunlarındı iz ik- Kaş Kam Ke lam dir. | Ağustosta it tafsilât aramanın tamamen bey hude olduğuna kanaat getirdim. Barı gazeteler, hattâ müsabaka- dan bahis bile etmeğe lüzum gör memişlerdir. Diğer kısımları da sadece Spa'da, bir güzellik müsa bakası tertip edildiğini ve Keri- man Halis Hanımın dünya güzel- liğine intihap edildiğini haber ver mekle iktifa ettiler. Öteden beri güzellik omüsabakalarile fazla meşgul olur gibi görünen İntran- sigeni ve Matin gazeteleri, öteki. lerinden zor” da bir hafta devam edecek eğlenceli bir seyahate iştirak et- mesi kı isinden rica edilecektir. Niçin susuyorlar? PARİS, 4 (Milliyet) — Dünya güzellik kraliçesi intihabına kar- veriy. şı Fransada gösterilen alâka eski | yazdıkları azami 15 - 20 satırı geç hararetini kaybetmiştir. Fransız | miyor. Tuhaf değil mi? Belçika gazetelerinin dünya güzellik kra- (Devamı 4 üncü sahifede) biraz daha fazla tafsi- iyorlar, Fakat bunların da Bu'resimdeki deniz eğlencelerini görenler ilk bakışta İstanbul plâj- larından iniuhtölf intibâler tesbit ettiğimiz zannma (düşerler. Halbuki bu plâj Ankara plâjrdır ve ertik Ankaralılar için deniz ve su besreti yoktur. Ankara'daki bu mühiro yeniliği ve değişikliği © izah eden mu habirimisin mektubu 3 üncü sahifemizdedir.