8 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

8 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Bi EE LEŞ TAA Askeri bahisler ÇANAKKALE.. Gazi Hz. bir defa da Canakka. lede Türk milletinin maküs talihini Çanakkale: 6-7 ı Geçenlerde, İngiltere hüküme G tarafından Reisicümhur Gazi Hazretlerine kediye edilen “Ç. nakkale” ye dair harp tarihi kit bı Türk efkâr! umumiyesinde de- rin bir alâka uyandırdı. Yalnız Türk efkârı umumiyesinde değil, dünya efkârı umumiyesinde de in ikâslar yaptı. Hattâ kançlıklar bile uyandırdı. bın müellifi, bilhası 25 nisan 1915 ihracında, ve ondan sonra 1915 ağustosunun günlerinde, Gazi oynadığı mühim roller üzerinde ehemmiyetle | tevakkuf etmişi Bundan istifade ederek ve 25 ni san harekâtın şimdilik başka za- mana bırakarak bu günlerin tam 17 inci yılmı bitirip 18 inci yılı bastığı bu dönüm günlerinde yal Bız 9 ve 10 ağustostaki Çanakka- le harekâtı üzerinde (Milliyet) karilerini gezdirmek istiyoruz: Gerek 19 şubattan 18 mart ak şamma kadr devam eden donan- ma ile boğazı zorlayıp geçmek teşebbüsü, ve gerek bu mümkün olmayınca donanma ile elbirliği yaprak Gelibolu yarım adasma | k ordusu çıkarmak, ve bu or- du ile Çanakkale müstahkem mev küini düşürüp donanmayı boğaz- lardan geçirmek plânı suya düş tükten sonra (Ceneral Oğlander) i gibi, barekâtm bun- için üç yol düşünül 1 — Çanakkale teşebbüsünden vazgeçmek. 2 — Yeni kuvvetler getiretek tazelemek. 3 — Mevcut kuvvetlerin boşluk larını tamamlamak ve bu kuvvete taze bir fırka katmak Bu kuvvetlerle Türklerin mu- kavemetini ağır fakat devamlı su rette sıkıştırıp yıpratmak” Uzun müzakere ve muhabere- lerden sonra ikinci şeklin tatbikı- na karar verilebilmişti... Bunun için de Ceneral (Hamilton) un icu mandasında yeniden şu kuvvetler gönderilmişti: Temmuzda; 13 ün cü fırka, 9 uncu İngiliz kolordusu. (10 ve İl inci fırkalar) ve ağur ton bidayetinde de 53 ve 54 üncü fırkalar gelmiş, bu suretle Hamil- ton'un emrinde 157.000 kişi top- Tanmıştı.... Hamilton'un taarruz plânı: Yeni kuvvetler gelince, ne ya, edi ; (Bolayır) m gömalinde karaya bir ihraç yapı- mast, 2 — Anadolu sahilinde bir ih- raç, 3 — Kilitülbahire © cenuptan yetişmek için yeni bir gayret ya- lbahrin i İeki Türk muvasale hatla rını kesmek maksadile (Anzak) tan büyük bir taarruz” ... “1 — (Bolayır) a lik noktasmdan, bir ğer sahile kadar İngilizlerin teda füi bir mevzi tutması için bile 3 fırka askere ihtiyaç vardı. Çünkü bu dar yere yerleştirilecek İngi- liz kuvvetlerinin hem şimalden, hem de cenuptan taarruza uğraya cakları muhakkaktı. Esasen (Bolayır) da rın kesilmesi ik ü recek, muhasara hareketlerine ih tyaç vardı. Bunlar başka, Alman tahtelba hirlerinim Çanekkale sularında görünmüş olması da diğer bir mah hatla. ağustos 1915 vaziyeti 9 ve 10 uncu| Hazretlerinin | nasıl yendiler? | zardu, çünkü bu tahtelbahirler, İ (Bolayır) da yapılacak ihraç ha- reketlerinin mevcut tehlikelerine bir tehlike daha katıyordu.. İşte bu sebeplerden dolayı (Bo layır) ihraç tasavvuru reddedil. di. 2 — Anadolu sahiline ihraç Bidayette cazip göründü... Fakat yapılacak böyle bir hareketin 25 | nisanda tecrübe edilen ihraç ha- reketlerine henzemeyerek çok ba İ halıya mal olmuağı anlaşıldı: Ça. | nakkale kasabası üzerine ciddi ilerleme hareketi yapıldığı tak dirde, ordumun sağ yanı açık kala cak idi. Bu açık yanı da temin et aleyh burada tan yetişmek için yeni bir teşeb- büs yapılması şıkkma gelince: (Alçıtepe) nin hem şimalinde, hem de cenubunda Türklerin te- sis etmekte oldukları yeni siper hatlarmdan dolayı (Kilitülbahir) yaylasma cenuptan ulaşmal yapılack hareketin ağır ve pahalı olacağı düşünülmüştü “4 — (Arıburnu) ndan büyük taarruz tasavvuru: Anzak kolordusu kumandanı Ceneral (Birdvood) un daha 30 mayısta başkumandan (Hami İ ton) a verdiği proj Mevcut kuvvetlerine 4 liva ilâve edilirse Çanakkalenin dar yerlerine nâzır ve hâkim bir mevzi elde edebil mesi ve sonra bu hattan yapılacak kuvvetli bir hamle ile Ceneral Birdvood'un elindeki kuvvet ile Gelibolu yarım adasını işgal ede- rek, Türklerin cenuptaki muvasa le hatları kesmesi ihtimali kuv- vetli olduğunu bildirmişti. Zaten | Anzaktan taarruz edilmesi tasa vuru çoktan beri Ceneral Hami ton'un kafasında yer tutmuştu. Bu sebeplerden dolayı Ceneral Ha- millon bu projeyi tatbika karar Yani Hamilten asıl kuvvetle A- rıburnu mevziini sol cenahından kuşatarak (Çonk bayırı) ve (Ko- | ca Çimentepe) yi zaptetmek için | kararını vermişti. Bu hareketi ört | mek, belli etmemek için (Seddül- bahir) mıntakasında, (Saros) da ve (Kayatepe) civarında aldatış | hareketleri yapılacaktı. Anzak kolordusunun sol cena- hı takviye edilerek (Sov nının 4 km. kadar cenubuna uz: lacak. 9 uncu İngiliz kolordusu, (Sov- la) ya çıkacak. Bu 65,000 kişilik: grup, bizim şi mal grupumuzun sağ cenahını ku- şatacak ve Marmara kıyısındaki punda en esaslı ve son İngiliz ve Fransız taarrazlarını teşkil eden teşebbüsler de Türkün yenilmez manın yeni bir teşebbüs daha ha- zırlamakta olduğu hissolunmağa başlamıştı. Temmuz nihayetine doğru (Limni) adasmda 50,000 kişilik yeni kuvvetin toplandığı haber almıştı. Asıl mesele “düş man teşebbüsünün nerden vene su yetle olabileceğini kestirmekte i- li Beşinci ordu kumandanı Li- man Paşa, düşmanm bu yeni te- şebbüsünü en ziyade bir fırsattan, ve ikinci derecede (Anadolu) ta- rafından bekliyordu. 19 uncu fır. ka kumandanı kaymakam Mus fa Kemal Bey (Gazi yer ise bu meselede, düşmanın İ redilen büyük harp eserinde Cene İ kiyeyi harp halinde tevebbösünün (hakikatte duğu HARİCİ HABERLER Hindistan'da İsveç'te kabine Amerika ve | Neler oluyor? | Gandhi ile müzake- Buhranı Başvekil Kreuger- | Fransa El ile tutulacak bir rat inkitaa uğradı den 50 bin dolarlık, istifade göstermeli LONDRA, 7 A.A. — Abser ver, Yeni Delhy'den istihbar ©- diyor: İngiltere'nin cemaatlar meselesi hakkında (ittihaz et- miş olduğu karar, alâkadarlar tarafmdan İngiliz tekliflerinin kabulü ihtimallerini günden gü ns daha ziyade zaiflatmaktadır. Vaziyet, bilhassa Pençap hükü meti memurlarmı endişeye dü. şürmeltedir. Bestırılmadıkları takdirde Bombay ve Kişmir hailelerinin tekerrürü demek olacak olan cemaatler iğtişaşlarınm önüne geçilmek maksadile Lahore'da asker ve polis kuvvetleri bulun durulmaktadır. Her smıfa o mensup müslümanlarla Sikh'ler arasm da bir itilâf vücude getirmek i- çin uğraşmaktadırlar. Fakat bu teşebbüslerin muvaffakiyete ik | tiranı ihtimali pek 2: Bu hafta tethiş hareketleri iki misli olmuştur. Zazıta kuv- | vetlerine karşı tecavüzde bulu- adedi pek rüe nan mütaassıpların çoktur. Müzakereler netice vermedi BOMBAY, 7 A.A. — Lon- dra hükümetinin Gandhi yapmakta olduğu müzakereler, İ silâhsız itaatsizlik mücadelesi ne nihayet verilmesi meselesi ile fevkalâde ahval emirnamele- rinin geri alınması meselesinde birisinin diğerine takdimi mev zuu bahsolduğu şu sırada, bir çıkmaza girmiştir. Londra hükümeti, Gandhi, bir hükümet muhtariyeti teklif | etmektedir, bu muhtariyet eya letlere verilecek hükümet muh tariyetleri ile müterafik olacak tır. Ayni zamanda istikbalde i- dari tecrübelerinin kâfi olmadı. | ğı tahakkuk etmiş olan eyalet- leri idare için mes'ul hükümete bir kanunu 6sas! bahsetmek hu | susu da vadolunmaktadır. Gandhi, bunları kabul etmek | le beraber, eyaletlere ait muh- | tariyetin Londra hükümetinin | her türlü kontrölünden azâde olmasını stemekt. Müzakerat, inkitaa uğramış- | kendilerine karşı bir çek almış.. | STOKHOLM, 7 A,A.— Baş | vekil M. Ekmen, istifa ei, tir. Maliye nazırı M. Hamrin, başvekile halef olacak ve fakat Maliye nazırlığını muhafaza © | İbi decektir. Başvekilin si takım esbaptan dolayı istifa et | asi olmiyan bir | İ miş olduğu zannedilmektedir. Beşyüz dolarlık çek STOKHOLM, 7 A.A.— Kre üger işlerini tasfiyeye memur edilmiş olan idare adamları, bir tebliğ neşretmişlerdir. Mumai- leyhim, bu tebliğlerinde bu se- nenin kânunus"ni veya (şubat ayında Nevyork'ta Kreuger'i görmüş olan bir şahsın mumai leyh tarafından 50,000 dolarlık bir çek tanzimine ve bu “çekin natrk olduğu meblâğın 13 Şur- | batta tahsil edilmiş olduğunu görmüşlerdir. Fakat bu zevat, beraberlerinde hükümet erkâ- nından bi M. Ekman'ı ziyaret — ettikleri | zaman M. Ekman, bu parayı al mış olduğunu inkâr ettiği gibi bir çek üzerinde isminin yazıl- mış olduğu iddiası da kabul etmemiştir. Ertesi gümü başvekil, parayı almış ve fakat O Kreuger'e bu bapta birşey söylemiyeceğini vadetmiş olduğu cihetle inkâr etmiş bulunduğunu hikâye et- miştir, Rahip cemaatlar BOMBAY,7 A.A. Med- | İ jsb müslümanları, o Sikh'lerin İlan etmiş ol. dukları “dahilt harp” i kabul et mişlerdir. Rakip temaatler, siyasi mak satlarla halk kütlelerinin dini taasuplarını istismar etmekte ve dini hususata tahsis edilmiş olan binalarda nümayişler ter. ip eylemektedirler. | — — ——— — — gibi) Anafartalar mıntakasında vâki olabileceğini, mal grupumuzu sağa ve en kısa yoldan yarımadanın en dar yerini geçerek en çabuk bir surette (Maydos)a veya (Ak- | baş)a varmak suretile boğaz mü- | dafnasını — örmek isteyebilecek lerini, e: ip imal olarak | kestirmişlerdi. Fakat (0) nün ba | doğru görüşünü her nedense ordu kumandanı takdir ve kabul etme mişti.. Hâdiseler, vak'alar, der ki | Gazi Hazretlerinin düşüncelerini teyit etmişti, Burada bir noktaya mek istiyoruz 1922 senesinde Almanyada neş | işaret et- İ ral Liman fon Sanders'in yaveri binbaşı Brige, bu kitabm Türkiye ye ait kısmında: “Hayati bir zaruret bugün Tü bulunmaya mecbur kılmıştır. Çünkü Türkler kendilerine yükletilmek istenen | ağır sulh şartlarını kendileri için bir ölüm olduğunu görmüşlerdir. | Bütün millet, vatanm hayat ve | serefini korumak için Mustafa Ke mal Hazretlerinin arkasındadır. ınsanların âtiyi görmeleri ka- bil değilse de bu hareketin mu- vaffakıyetle neticeleneceğine hük molunabilir. Dedikten sonra ilâve ediyor: “Mustafa Kemal Hazretleri, bir asker sıfatile (Müşir Liman Fon Sanders) in bir şakirdidir!.” n Brige, yaverlik ettiği Liman Fon Sanders Paşa- itebilir, hat ibi, “kudret kumandan” vasfına da lâyik görebilirler. Fakat hiç bir zaman Mustafa Kemal am retleri, asker sıfatile onun asla ve kat'iyyen şakirdi olamaz. de yukarıda işaret ettiğimiz gibi, Gazi daha 19 uncu fırka kuman- 'danı iken, Ceneral Oğlander'in de dediği gibi gerek 25 nisan 1915 te, ve gerek müttefiklerin ağus- tos taarruzundan evvelki devirler. de, umumi vaziyeti, o zaman tam 14 fırkaya birden kumanda eden, Müşir Liman Paşadan, çok iyi ve çok evvel kavramış, ve düşmanın muhtemel hareketlerinden için en tehlikeli, düşman a elverişli olanlarını sezmiş, müda- faa etmiş olduğunu, artık o za- manki basımlarımız bile (| tasdik, teyit ve itiraf etmektedir. Bu va- ziyet karşımında, ortada bir şa- kirt vardı amma, © her halde kay makam Mustafa Kemal deği Türk ordusunun Alman mütehas. istifade na karşı almacak sında en doğrusunu en bik: kabil olanmı buluş itibarile Türk ordusu mensupları, Alman | ordusu mensuplarından hiç bir za Belki üs- İ mal için, askeri malümat ve kud- retçe asla ortadan yukarı çıka. | mayan Liman Fon Sanders'in şa- kridi demek, ters görüşün, ters #öyleyişin ta kendisidir. imle müttefik olarak omuz omuza harbetmiş olan bir adamın bu ters görüşüne, en güzel ceva. bı, kendisi ile karşı karşıya aylar ca döküştüğümüz düşman ordusu nun kumanda makamatının ka: atini tesbit eden İngiliz harp tari. hinde Ceneral Oğlander, vermek tedi: Ceneral Oğlander, 19 uncu fer. | ka kumandanı kaymakam Musta- fa Kemal (Gazi Hazretleri). için | bakınız ne diyor: “Bir fırka kumandanın tek başıma muhtelif üç yerde 25 ni- san, 7 ağustos ve 9 ağustosta yap | tığı ayrı ayrı hareketlerle, mu kadderatı — değiştirecek bu kadı büyük zafer temin eylediği tarih- te pek enderdir.” “ Daha fırka kumandanı iken harikulâde dehası ve vaziyeti ça» buk kavrayarak yaptığı azimkâr hareketleri ile yalnız. büyük bir | muharebenin mecrasını değiştir. | mekle kalmamış, b belki bü tün bir harbin âkıbetini ve hattâ | bir imperatorluğun mukadderatı- n: değiştirecek surette derin tesir ler yapmıştır. Onun için, Mustafa Kemal Hazretlerinin dehası, Ça: nakkale muharebesinde gayet mü | him bir âmil olmuştur.” Bilmem Binbaşı Brige buna ne der? (Yarın 7 Ağustos harekâtı) ARIZA © | İ muahedenamesi bulunduğu halde | İ sonra daha ciddi LONDRA, 7 A. A. — Daily Tâlâgraph gazetesinin Paris muhabiri yazıyor: lar, Fransa'nm Amerika'ya kar şi on ziyade mazharı ,müsaade millet esasına müstenit asgari e kabul etmeğe ikna e- ilebileceği fikrinde bulunmak- tadırlar. Amerika, mukabilinde el ile tutulacak derecede müsbet bir istifade göstermeksizin bir ta - | | Romanya'da şiddetli fırtınalı kım şeyl er istemekte olduğunu, çünkü kendi tarifesinden tenzi lât icrası teklifinde bulunmadgi nı kabul ve teslim etmektedir. Meamefih Fransanm ihtiyar e. deceği fedakârlıklara mukabil harp borçlarma müteallik bir takım © tavizatı kabul etmesi muhtemeldir. PARİS, 7 A.A. — sefiri, dün hariciye Am nezaretine İ bir nota tevdi etmiştir. Bu nota | da Fransa ile yeni bir U ticaret | aktedilmesi hakkındaki Amerikan metale. batı izah ve tasrih edilmekte- dir. Hitler neler İstiyor? (Başı 1 inci sahifede) manyanın muhtelif mahallerinde | diğer bir çok suikast ha yapıl- mıştır. Offenbach yakininde kâin Mülheim'de amele mahallesinde konulmuş olan bir bomba, olduk- ça mühim hasarata sebebiyet ver miştir. Brunswick'de de, çok hasara uğramış ve 300 kadar cam kırılmıştır. Sehwerdn'de çi kan Das Freie Wort ismindeki 408 yalist gazetesi binasına karşı ya- pılan yeni bir suikast neticesinde mezkür binanın camları kırılmış- tir, 21 ev az Hitlerin istedikleri BERLİN, 7 (A.A.) — Pazarte. si günü sabahından beri Hitler ile Jeneral Von Schieicher arasında mutavassıtlar vasıtasile vuku bü lan temaslardan sonra cuma gü nü doğrudan doğruya mükâleme- Amerikalı. | İ rad mıntakasınn 5 Italya tarafından Türkiyey verilecek kredinin şartlar ROMA, 7 A..A — İsmet Paşa Hazretleriyle Tevfik E Beyin Roma seyyahatle esnasında İtalya tarafından Türk verilmesi kararlaştırılan kredinin şeraitini tanzim için Türl talyan mükâlematı yakında başliyacaktır. Yunan güzellik kıraliçesi hai kalacak söz söylememiş ATİNA,7 A.A, - Atina Ajansı bildiriyor: Yunan güzellik kraliçesi Elefteron Vima gazetesine gö bı dolaysile hatır kıracak hiç bir söz söylemediğini i bir mektupta Türk güzellik kraliçesinin dünya güzeli bili rr ve kendisine atfolunan beyanatı kat'i olarak tekzip etmektet BÜKREŞ, 7 A.A. — Dün zuhur eden şiddetli bir fırtm nahiyesinde tahribat yapmıştır. kilis damı tamamile uçmuştur. Biçok evler, fıtınanın teşirile yikil İ tır. Telefat miktarı henüz malüm değildir. Maddi hasar mül | dir. Almanyanın Lehistana ceva, BERLİN, 7 A.A. — Almanya hükümeti, İ elçisine Varşovada'ki Alman maslâhatgüzarınn sebebiyet İmiş olduğu hadise hakkında Lehistan tarafından tevdi Berlin'deki edi olan protesto notasının cevabını tevdi etmiştir, Almanya'nın evvelce hariciye nezareti tarafından şifahe fade edilmiş olan noktai nazarda isi mektedir. r etmekte olduğu söy Bu noktai nazar, şudur: Von Rintelen, hukukudüvel ahk GAETA,7 A.A. | na muvafık bir surette hareket etmiştir. IM: Mussolini bahri manavraı — M. Mussolini habri manevraları takip İ mek için “Aurora” yatı ile hareket etmiştir. Almanya silâhlanıyor mu? RİGA, 7 A.A. — 3 ağustos tarihli Gazette de Leningra Almanya'nın kuvveti hakkında bir makale neşrederek Alman nın gizli sureti Riga'da inti silâhlanmakta olduğunu ifşa etmiştir. ar etmekte olan Adnia Senodnia gazetesi, bt vyetler tarafından şimdiye kadar askeri müttefiki addedi karşı takip edilmekte olan siyasette bir tahavvül bulmus olduğuna ve Lehistan lehinde bir tebeddül vukuu alâmet telâkki eylemektedir. Ankara ve Eskişehiredoludüşi | ler başlamış ve bu mükâlemelere | cumartesi gününe kadar devam e- dilmiştir. Kara ev Bu müzakereler, esrar ile mu- hattır. Meselâ cuma akşamı, müf rit milliyetperverler reisi berabe- rinde hücum kıtaalı kumandanı yüzbaşı Roehn bulunduğu halde saat 19,15 te trenle Münihten ge- lerek siyasi müşaviri M. Goeh- ring'in ikametşâhma indiği za man “Kara Ev” Hitler'in o daki- kada Bavyera alplerinde bulun- makta olduğunu resmi surette bil diriyordu. Nazi fırkasının asgari metalibatmın neden ibaret oldu- #u şimdiden malümdur. Hitler, tazyikı altında ve detmiş olde- ğu söyl ur misaka rağmen Alman ya başvekilliğini, dahiliye, mesai, iktisat nazırlıklarını ve bunlardan başka Prusya'nın emri idaresini e- line almağı istemektedir. Hitler, bu metalibatmın is'af edilmeyece- Zini bilmektedi ira, Nazilere teslim edilmiş olan böyle bir hü- kümet, merkez fırkasının parla- mento ekseriyetinin teşekkülü i- çin zaruri olan imüsamahasından | İ sik bulunmaktadır. İcöy askeri rasat merkezinden aldığımız malümata gi dün bi © Eskişehir hav: İzmit ve h ralli de sürekli ine kuvvetli dolu düşmüşt ğmurlar Me Ayvansaray'da bir apartıman yandı! Bugünlerde şehrimizde apa man yangınları çoğaldı Dün gene bir apartımandan yangın çıkmış ve dö partıman kâmilen, ğer apartımanm da iki katı yan- mıştır. Son günlerde İstanbulda sık sık apartıman yangınları çık- | makta ılan tabkikatla bun ların ekserisinin sigortalı olduğu anlaşılmaktadır. Zabıta bu husus ta ayrıca tahkikatı tamik etmeğe ir. Dün yanan a- partıman Balatta Karabaş mahal lesinde S1 ve 53 numaralı mpartı- Bu apartımanlar biti Sahibi Moiz lüzum görmekti, manlardır. | Ovakim isminde biridir. Ve apar- İ temanlar 160 bin liraya sigortalı. İ dır. Dün sabah sast yedi suların- da 5İ numaralı apartımanın ikin ! müstefit olamayacaktır. Fakat bu | snetalibat bir kere dermeyan edil- | kar: mükâlemelere dikten ve red ile girişilecektir. Tahminler Diğer taraftan M. Von Papen İ emri âharadeğin başvekâleti mu- hafza edec N ning'in tekrar Harie nı deruhte cdeceğ yin da devam etmekte, sabık başvekilin bu nez bul edeceği muhakak de; sasen bütün bunlar, siyasi mahafi lin derpiş etmekte oldukları kom binezonlardan başka bir şey de- Zildir ve birksç gün daha geçme Hitler başvekil ölmünpi BERLİN, 7 (A.A.) — bi da hükümet meselesi müzakereler, resmi ktisnp edecektir. lâkatları etrafında! mak arzusunda bulunan ve fakat Hitlerin Berlinde bulunmakta ol- duğunu teslim etmek mecburiye- tinde kalan Nazi hin payitahta istire gelmiş olduğunu beya dirler, Hakikat halde Hitle Schleicher'e | fırkasında hüküm sürmekte olan ruhi hâlet hakkın- da malümat vermiştir. Şimdi hiç landıktan | ci katında oturan Yasef Baroh mutfakta kahve pişirirken yere a- teş sıçrayor. Baroh Ef. ateş siç dığmın farkma varmıyor. Tes düf yerde bulunan bir manikür | frçası sıçrayan ateşle yanmağa başlıyor. Yerde bulunan daha ba- 21 ateş alabilecek şeyler de alev alınca Baroh EF. birden korkuyor ve kaçıyor. Bu srrada ateş epeyce Şaşki y manın ikinci katını ki meş bulunuyor. Sonra ra dördüncü ve tabii olarak ta bi- kimse müfrit perverler fırkası rüesasmın Hiti AL manya başvekili olması lâzım gel diği fikrinde bulunduklarından şüphe etmemektedir. Bu iddianın Alman hükümet mahafilinde kat- iyyen müsait bir akis husule getir- miyeceği, ve milli müdafa nazıri- nın Alman hükümetinin emri ida resini Hitler'e tevdi otmiyen bü- yük bir hata olacağı fikrinde bu- İunduğunu zannediyoruz. Dahili- ye nazırı Von Gayl, Hitler'in nam zetliğine kati surette muarızdır. Sol cenah matbuatı, Hitlercilerin müdahalelerinden sonra hüküme- tin siyasi tethiş hareketlerine kar şı şiddetle hareket etmek hususun rmekte olduğu tereddüt iten şikâyet etmek husu- nda yalnız değildir. Hugenberg trüstüne dahil mill Almanların Ayvansaray'da yanan apartıman rini kat kâmilen yanıyor. dördüncü kattan bitişik apartı Da geçiyor ve o apartımanın dördüncü ve üçüncü katını yor. Bir apartıman kâmilen ve feri yarı olarak yandıktan sor yangın söndürülebilmiştir. Zab tahkikatına devam etmekte Yangında nüfusça zayiat yoktı mürevvici efkârı olan gazetel Almanya hükümetinin atalet şiddetle protesto etmektedir. kal Anzeiger gazetesi, Prusya kümetine karşı yapılan darbei kümeti muhakak göstermekted Polislerin nümayişler| Milli Almanyanın müdafı için müfrit milliyetperverlerin lislerin müşterek bir sephe vü olmalarını tebcil eterj Müteakıben üniformalı pd sabitleri, Eerlindeki müfrit mi yetperverler gübelerinin . rel lan kont de Helidorfun ir geçit resmi yapmışlardır. tün bu nümayişler, zabıtayı si tesirlerden azade bulund lâzım olduğuna dair Almanya kümeti tarafından vaki olan yanat ile taban tabana zitter.