19 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

19 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

İ d —.— e Üç beyaz: Un, Şeker, Pamuk.. (Başı 1 inci sahifede) da isabet yoktur. Şunu da u- nutmamal: ki, cihan piyası iklim ve havanın , halkın pancar yetiştirmekte göstereceği himmet ve kabiliye tine ve daha bir çok şartlara bağlı olan şeker sanayiinin her sene mutlaka muvaffak olacağı nı sanmak ta doğru olmaz. U- nutmamalı ki, buna benzer bü- yük işlerin riskleri de ayni de- recede büyük olur, imdi de hükümetin daha ha yırlı bir teşebbüsü ile karşılaş- mış bulunuyoruz: Memlekette istihlâk edilen pamuk mensuca tını dahilde temin yolunda mü him bir karar almmıştır. Rusya ve Italyadan alınacak kredi ve makinelerle bu mühim işi yapa cağız, Hükümet, bu güne kadar yapılan tecrübelerden istifade ile bu işlerin tesis ve idaresinde ihtisası, tekniği her mülâhaza- nın üstünde tutmakta ve mun- tazam bir program içinde yürü mektedir. İlâveye lüzum yok ki, Türkiyede pamuklu mensucat | sanayiini yapmakla yalnız tica ret müvazenesinde İehimizde mühim bir fark ihdi kalma yaar. Ekseriya birçok müşkü lâtla sattığımız ve bazan yok bahasına bile satamadığımız pa muklarımıza bu vesile ile tabi bir satış sahası açmış olacağız. Şu nokta da mühimdir: İktısadi hareket ve teşebbüslerin fayda ve kıymetlerini yalnız mahdut sahalarda araştırmak insana mahdut bir fikir verir. Kurulan her yeni işin umumi faaliyet ü- zerindeki tesiri nedir, halka ye- ni iş sahaları açmak yolundaki derecesi nedir, halkın vasıta ve vasıtasız olarak tediye kabi tini arttırmaktaki faydası nedir, hülâsa memleketin mevcut buh ranma karşı dayanma kuvvetini arttırma nisbeti nedir; işte bu nisbet ve alâkaları iyi hesap et- tikten sonradır ki, herhangi bir iş hakkında doğru bir hüküm verilebilir. Herhalde cümhuri- yet hükümeti ve onun başında olun İsmet : Paşa, Türkiyede üç beyaz meselesini tamamen hallettiği gün; Lavsanne'da si- yaseten ve hukukan temin etti- ği iktısadi istiklâl filen de ta- hakkuk ettirmiş olacak... Siirt Meb'usu MAHMUT ! rete tâbidirler. Ecnebi mekteplerin İ hangi bir ecnebi mektebinde okut- | lerinin vaziyetini görüşecek ve tnle- Çocukları 7 yaşına | Girenler (Başı 1 imei sahifede) lüzum yok. Henüz kayıtlar başla- İ madı. Kayıtlara eylülün onbeşinde | başlanacaktır. o Her veli çocuğunu kendi semtindeki ilk mektebe yaz- dırmağa mecburdur. İstanbulun her | tarafında ilk mektep vardır. Bu sene maarif idaresi yeniden tetbir alnış- tır. Bu sene İstanbulda geçen sene- den fazla olarak on yeni ilk mektep faaliyete geçecektir. İcap eden mın- takalarda birinci sınıflara şubeler i. lâve edilecektir. Tahsil çağma gel- | miş hiç bir çocuğun mektepsiz kal- mak tehlikesi yoktur. Bu hususta ço cuklar ve velileri müsterih olmalıdır lar, Resmi ilk mekteplerde ana sınıf. ları mevcut bulunmadığından 7 ya- $ından küçük çocuklar kabul edil. mezler. 5-6 yaşındaki çocuklarını muhakkak mektebe vermek istiyen yeliler hususi mektoplerin ana sınıf- lara müracant etmelidirler. Bittabi hususi mektepler muayyen & bir üc- beş smıfına hiç bir suretle Türk | gocukları kabul edilemez. İlk tahsi- in Türk çocukları için münhasıran Türk mekteplerinde yapılması kanu- ni mecburiyettir. Çocuklarmı her mak istiyen veliler, ilk tahsili resmi mekteplerde takip ettirdikten sonra oraya verebilirler, Bütün İstanbul ilk mektepleri ni- haridir ve 5 sınıflıdır.Civar köyler den bazılarmdaki | ilk mektepler üç leyli bir ilk tiyenler hususi mekteplere muracaat etmelidirler. Manmafih İstanbulda mevcut üç şe hiryatı mektebinin ilk kısımları ley- li ve meccanidir. Fakat buralara bu sene henüz talebe alınıp almmıya- cağı malüm değildir. Şehir yatı mek tepleri vekâlete değil İstanbul vilâ. yetine merbut idareyi Uhususiyenin | mücsseselri olduğu için vilâyette mü | teşekkil hususi bir komisyon yakın- da içtima ederek şehir yatı mektep- sınıflıdır. mektebe vermek ii be almıp alınmıyacağını tespit ede cektir. Biz, karilerimize neticeyi bi- lâhara bildiririz. İlk mektebin birin- &i sınıfma girecek çocuk velisi | ile birlikte mektebe müracaat etmek meeburiyetindedir. Mektebe ibraz e dilecek vesaik şunlardır: 1 — Nufus kâğıdı. 2 — Aşı kâğıdı ve sıhhat raporu. 3 — Mahalleden ilmihaber. 4 — Dört adet fotograf Çocuk mektebe kaydolurken veli sinin şahsi mühür veya imzası mek- tebin esas defterine basılmak lâzim- dr. Bundan başka muhtelif derecede bazı meslek ve ihtisas mekteplerinin kaydü kabul şartlarını yazmağı da faydalı buluyoruz. İ Meslek mekteplari İ En çok rağbet gören meslek mek | Memlekette Mezarlıkta Diriler Dokuz aydır ot yi- yerek yaşıyorlarmış DENİZLİ, 17 — Jandarmalar, dokuz aydan beri mağaralarda ve mezarlıklarda yaşıyan bir karı koca yakalamışlardır. — Bu karı koca, çok garip ve esrarengiz bir maceranın kahramanıdır. Bundan | dokuz ay evvel kasabamızdan bir denbire ortadan kaybolan bu iki | hayat arkadaşı, civar mezarlıkla- | ra gitmişler, orada ot, meyva ve sebze yiyerek . Hat- te birkaç ay da dağlarda dolaş tıkları anlaşılmıştır. Jandarmalar nihayet bunları (Bozdoğan) civa- rmnda bir mezarlıkta yakalıyarak şehrimize getirmişlerdir. Bunların yarı mecnun olduğu tahmin edile- zik müşahede altıma | alınmışlar. Bir haftada dört Afyonkarahisara merbut Bol- xadinde bir hafta zarfında dört kanlı cinayet olmuştur. Ayın 19 uncu salı günü Malte- pe köyü muhtarınm © oğlu ayni köyden bir şahıs tarafından öldü- rülmüştür. Çarşamba günü de ölümle neti celenmiyen bir cerh vak'ası ile De lesinek köyü imamı Emin Hoca yine bir köylü tarafından öldürül müş, cuma günü ise İshaklı nahi- yesinde yine bir katil vak'ası ol- muş, carih ve katiller yı ana. rak Adliyeye teslim edilmişlerdir. Bir isyan daha BUENOS AİRES, 18 A.A. — Rio de Janciro'dan bildirildiğine göre Rio de Grande do Sul hükü- mehi dahilinde bir isyan çıkmıştır. teplerinden biri sanayi o mektebidir. Sivil sanayi mektebi leyli ve mecca- Keriman H. Paris'te Ne yapıyor (Başı i inci sahlfede) #üyu bulu” bulmaz, on binlerce ki si (7) güzelimizin misafir olduğu otelin önünde, Âdeta muszzem bir nümayiş yapmış, güzelimizi sa atlerce ve saatlerce alkışlamışlar, Sonra, gene bu müthiş kalabalık güzellerin önünde ve ark. biribirlerini ite kaka yürüdükleri halde, Baule şehrinin plâjma hare ket edilmiş. Burada, güzelleri ve hele dünya güzelini, âdeta fevkal beşer bir mahlâk gibi karşılayan halk, onu seyretmekten Âdeta sar hoş gibi imiş. Bütün Baule şehri, bu yüzden Âdeta yemek, içmek, uyumak gibi tabii ihtiyaçları bi- İle unutarak sabahlara kadar 80- kaklarda güzellerinden peşinden koşmuş! Vakıa güzeller her tarafta alâ yandırdı. Bu alâkanm Bavle ibi, sayılı bir zevk ve sefahat şeh rinde, daha bariz bir surette his- sedileceğine şüphe edilemezdi. Fa kat, şurası da mahakkaktır ki, gö zeller için yapılan bazı neşriyat tan yüzde yetmiş iskonto yapmak la, ancak hakikat ifade edilmiş © lacaktır. Keriman Halis Hanım, diğer güzellerden çok fazla beğenilme- si, kendisinin merak ve tecessüsü celbetmosinden ileri gelmektedir. Bundan on, onbeş sene evveline gelinceye kadar kadmları, kendi sokaklarında açık yüzle gezmek salâhiyetinden mahrum bırakılan bir memlekette yetişmiş bir genç kızım, tamamen Avrupalı kıyafeti le bir Avrupa şehrinde serbestçe dolaşması, Türkiyeyi ve Türkleri tanımayan Belçikalı ve Fransızlar Üzerinde cidden umulmayacak bir tesir yaptı. Keriman Halis Hanımın topla dığı alkışta, tabii güzelliğinin, ma sum ve temiz tavrın, ciddi hare ketlerinin büyük bir hissesi oldu- ğu muhakkak ise de, halkın bu! yüksek alâkasmı, onun daha zi yade bir kızı oluşunda malıdır. , Dünys güzeli dün misafir oldu Ku Klariç otelinden dişarı çıkma» mış ve akşama kadar diğer güzel lerle bir arada vakit geçirmiştir. Keriman Hanım, Parisi çok beğen mekle beraber burada daha fazla kalmayacaktır. Annesini, ve diğer aile efradını çok göreceği geldiği anlaşılmakta dar, Kerima; müteessir olmuştur. Güzelimiz, bu tesmüründe haklıdır. Çünkü, ken disi, hiç bir plâjda ne banyo et- miş, ne de mayo ile dolaşmıştır. Bu sene, güzeller, müsabaka. ya bile mayo ile değil, süvare el- bisesile girmişlerdir. Keriman Hanıma, her gittiği zi- nidir. Y. nez İstanbul © sanayi mek. tebine İstanbul nufusunda kayıtlı o- lanlar alınır taşradan gelen talebe alınmaz. Mektebe girmek için ilk mektepten mezun olmak, 15 v. dan yokarı bulunmamak İzm, raz edilecek vesaik liselerin aynidir. Fazla talip #uhür edersemüsabaka imtihanı yapılır Ebe mektebi Genç kızlara tavsiye edilecek mek | teplerden biri de tp fakültesine mer | but ebe mektebidir. Ebe mektebi orta derecede bir meslek mektebi. dir. Orta mektep mezunları imtihan sız alınır. Bu sene 30 talebe alınacak tır, Orta mektep mezunları 30 n ba liğ olmazsa ilk mektep mezunların. dan imtihanle da almacaktır. Kayıt muamelesi başlamıştır. Hergün saat 10-14 arasında tıp fakültesinde yapı bır. Taliplerin 20 yaştan aşağı 25 ten yokarı olmamaları lâzımdır. Mek tebe kayıt muamelesi 15 eylüle ka 'dar devam edecektir. Evvelki günlü | nüshamızda yük- sek mekleplerden bahsederken Bay tar mektebinin müddeti tahsilini 3 se ne olarak kaydetmiştik. 4 sene ola rak tashih ederiz. Feyziati lisesi Feyziyati o lisesi müdürlüğünden aldığım maktapta şi evel yap maktadır: ; ledecek talebenin girmek istedikleri sınıftan evvelki bütün smıflardan im tihan vermek mecburiyetinde bulum- dukları yazılmaktadır. o Mektebimiz liselere muadil addedilmekte oldu- undan mektebimiz talebesi için böy le bir kaydin mevcut olmadığını be- yan ve keyfiyetin lütfen gazetenizle Yat kulüpte fırka balosu Cümhuriyet Halk Fırkası Adalar kazası tarafından dün akşam Yatkulübünde bir balo verilmiştir, Balo çok güzel ol- muştur yafette, pederi Halis Bey refakat etmektedir. Pederinin iştirak et- hiş bir yere güzelimizin yalnız başına gittiği görülmemiş» tir, Keriman Hanım, dolaştığı yer- lerde, milli vekarmı tamamen iu hafza etmektedir. Geçen mektuplarımın birinde yazdığım gibi Keriman Hanımın ayın yirmisine doğru buradan doğ ruca İstanbula hareket edeceği ta hakkuk etmiş gibidir. Berlinde çı kan Berliner Tageblat gazetesi, ü issbakalarınn Pru: mesini icap ettiren esbap hassa deniliyor “Alman kadınlarının vücut gü- zelliklerini tasdik ettirmek üzere banyo kıyafetile bir hakem heyeti veya yüzlerce kişiden mürekkep hulk huzuruna çıkarmak, sonra bunları güzellik kraliçesi İlân et- mek, bir tereddi alâmetidir.” Alman z i ayor11 “M. Bracht'ın, pek şiddetli bir dan biz esasen memnun değildik. Kadınların hiç bir salâhiyetleri ol mayan hakemlerin karşınna çıka rak züzelliklerini teshir etmeleri, bir zamanda bu güzelleri kraliçe olarak ilân etmek son derece ko- miketir.” Bursa belediye reisine cevap Bursa belediye reisiMuhittin B.in dünya güzellik kraliçesi Keriman hanıma çektiği tebrik telgrafma gelen cevap şudur: Bursa Belediye reisi Muhittin Beyefendiye dirdi. Muhterem bu vesile ile vaki irinci Sahifeden Geçen Ya RE LİR ŞARAP HERE YE TA e RE KE EYE YEN ZETA Lokantalarda Yemek yemek (Başı 1 inci sahifede) tifade etmesi osası düşünülmüş ve bu sene zarfında konulan fiat lis. teleri kontrol altıma alınmıştır. Şehir dahilindeki lokantalara gelince, iktınat müdiriyeti burada ayni murakabenin ayni tarzda tat bikine taraftar değildir. Şehirde hemen berkeseye göre lokantalar vardır. Bir tabak et ye meğini 10, sebzeleri beş, yemişle- ri hattâ ondan da ucuza satan lo- kantalar az değildir. Löks lokantalara gidildiği za- man da bunların külfetlerine ta- hammül etmek zarureti vardır. Bilirsiniz ki her müessese kon dine mal ettiği bir müşteri taba- kaşının zevkine ve arzusuna göre hizmet etmeğe mecburdur. Fiat- lar, o müşterinin kesesine ve içti- mai mevkilerine uygun fiatlardır. Binmenaleyh, lokantalarda W- mumi bir pahalılıktan bahsetme- ğe imkn yoktur. Mademki herkes arzu ettiği lokantada, karnmı do- yurabiliyor, o halde şikâyet varsa bunu haklı gösterecek ortada bir sebep gösterilemez. Meselâ şehir dahilinde birçok o pastahaneler var. Bunlardan bazılarında çayın bardağını elli kuruşa içersi Fakat bardağı 5, hattâ 3 kuruşa çay veren pastacı ve kahveciler de bulunur. Filân yerde, me: bir dilin kavunun 18 kurusı ması, bütün lokantalar için bir mi- yar olamaz. Lokantalarda satılan meyveler hakkında da birkaç söz söyleyim: Hiçbir lokanta meyveyi maliyet fiatma satamaz. Lokantaların u- mumi masraflarından (muayyen bir mikdarı da yemişlere isabet 6- der. Lokantalar, daima taze ve iyi yemiş bulundurmak mecburiye tindedirler, Kibar İokantalarda yediğimiz meyveleri alelâde lokanta ve sa- tıcılarda bulamayız. Bu kabil mey veleri, büyük lokantalar madra- baz tayin ettiğimiz mutavassıtlar- dan satm alırlar, Lokantalarda satılan su ve ek- meğin narha tabi olması mesele- sine gelince, bu iş daimi encümen de tetkik edilmektedir. Uarha ih- tiyaç olup olmadığı (o hakkında daimi encümen karar verecektir.” Lokantacılar cemiyeti umumi kâtibi Zeki Bey de şu mütalenda- dir: — Lokanta listelerine esas tu- tulan etli yemeklerle (o sebze ve tatlı fiatleridir. Turfanda sebze- lerle garnitürlü balık ve lüks ye- mekler tabii bu fintlerden hariç- tir. Lokantalarda et yemekleri 15 — 30 kuruş arasında fark eder. Sebzeler de 10 kuruştan başlar ve 25 kuruşa kadar çıkar, Tatlılar 10 - 20 kuruş dır. Lokanlalardaki ucuzluğa bir misal olarak Döner kebabi ele a- lalım. Hemen bütün lokantalarda döner 15 kuruşa indirilmiştir. O miktarda eti, kasaptan çiy olarak alsanız ayni finte mal ede- mezsiniz. Halbuki döner lokanta- da hususi yer kaplar, dönerciye nda 40 dan 70 liraya kudar maaş ve- de zararına satılır. Meyvelere gelince lokantada meyve lüks yemektir. Lakantacı, piyasanın en iyi meyvesini seçerek alır. Üzerine buz koyar. Satama- dığmı, müşterinin beğenmediği atmak mecburiyetindedir. Lokantada verilen kavunun pa- rası piyasa fiatile ölçmek doğru değildir. içki satan lüks lokantalarda porsiyon fiatları ister istemez yük sekçe olacaktır. Çünkü fiatlar di- ğerlerile ayni seviyede olursa müş teri smıfını mubafazaya imkân kalmaz. Ekmej kırk para iki kı anna gatlınasına gelince düz bütün lokantalarda bu- il iyi su parasız : Ta Bedava suyu, ekmekten alman Bir iki kuruş farkla mukayese e- , Belediyenin de yardimi ile bu fa- İ iönü rica eder, ellerinizden öpe- derseniz emin olunuz ki lokanta cılar müşteriye karşı borçlu değil, alacaklı çıkarlar.” Bize verilen izahatım haklı ta- rafları bulunabilir. Fakat şurası da inkâr edilemez ki bir Kısım lo- kantacılar, buhran dolayısile müş teri azlığının tevlit ettiği az kazan cı, fiatlara zam yapmak suretile telâfi etmeğe çalışıyorlar. Lüks lokantalara haydi bir di- yeceğimiz olmasm. Fakat orta hallı sınıfın devam ettiği lokanta» ların biraz daha sıkı kontrol edil diğini görmek isteriz. Herhalde hiş fiatlar makul bir hadde indiri- leceğini ümit ederiz. iken di bir hâtrası olmak üzere bir fo- tografımı takdim ediyorum. Kabu rim efendim. tekkür ederim. Avrupanın ufak zılar | Pr. Piccard Havalandı (Başı 1 imei sahifede) ta bulunacaktır. Bu sunatin yüksek tabakalarda tedkikinin daha kolay olduğu tahakkuk etmiştir. Profesörün O balonu 14000 metre mükabi hacmindedir. İlk defa hava- lanırken armudi bir manzara arzet- mektedir. Balon yükselip tazyik e- #aldıkça bu armud. şekil temamile müdevver bir halı gölecektir. iğ zaman balon İsviçrede bir glasıyenin üzerine düşmüştü. Bu defa da nere- ye İneceğini kestirmek mümkün ol. madığından, balonun (o dahiline bir telsiz cihazı konmuştur. Profesörün en ziyade korktuğu yüksek irtifalardaki rüzgârlardır. Zi ra bu rüzgürlarm balonu ta Afrika göllerine atması ihtimali vardır. Maa mafih profesörün dünkü suudunda en sakin havayr intihap ettiğine şüp | be yoktur, Profesör şehir ve ovalar- dan ziyade dağlık eraziye inmeği tercih ediyor. Çünkü şehir ve öva- larda yüksek tanşıyonlu elektrik tel leri tehlike teşkil etmektedir. Dağ- lardan balonu ve madeni küreyi ih- timamla her hangi bir şehre indir. mek ne kadar pahali da olsa da yu- karıda zikrettiğimiz tehlike yoktur. Bir ihtimal daha var. Balonun deni- ze inmesi. Bu takdirde de lâzmge len tedbirler alınmıştır. Bir defa kü re denize düşerse batmıyacak ve yü- zecektir. Ayrıca bir deniz tayyaresi de böyle bir ihtimal halinde harake- te müheyya bulunmaktadır. Diğer tayyareler de balonun harakâtmr takip ve tarassut o edecekler, bini hacette derhal vaziyetin icaplarına göre ne yapmak | İâzimsa yapacak- lardır. Şimdi herkes balonun nereye ineceğini ve stratosphere'de kalacağı bir kaç saat müddet zarfında yapa- cağı tetkikattan ne neticeler istih- sal edeceğini merak etmektedirler. Dün gelen telgraflar DUEBENDORF, 18. A.A. — Profesör Piccard, bu sabah saat 5,5 g“çe semanın stratosphere mıntaka- sma çıkmak üzre havalanmıştır. kiyeye şamil ğu halde, müstesna | Türkiyeye ait bir mecmua bu- U. müfettişlik adli müşavirli İZMİR, 18 (Milliyet) — Mezunen burada bulunan Ank müddei umumisi Ekmel B, umumi müfettişlik Adli müşavirliğ kabul ettiğini vekâlete telgrafla bildrd, Karşıyakaya elektrik verildi İZMİR, 18 (Milliyet) — Karşıyakaya bugün merasimle lektrik cereyanı verilmiştir, Otelciler Birliği Otelciler cemiye- tinin beynelmilel teşkilâta girmesini istiyor Beynelmilel Otelciler Cemi yeti İstanbul Otelciler cemiyeti ne müracaat ederek beynelmi- lel teşkilâta dahil olmalarını is temiştir. Otelciler (o Cemiyeti, şimdiki halde İstanbul otelcile rini temsil ettiğini, ileride Tür ir otelciler birli- ği tesis edildiği takdirde beynel milel cemiyete girilebileceğini bildirmiştir, Cemiyet vilâyetlere ve kay- makamlara ve nahiye müdürle- rine birer tezkere ile keyfiyeti İ bildirmiştir. | gelecek otellerin miktarına gö- Ye otelcilerle Türkiye otelciler birliği teşkil edilerek bilâhare de beynelmilel Otelciler ittihadna girilecektir. Gönderilen tezkere şudur: Vilâyetlerden temas edecek ve “Memaliki garbiyenin hemen her yerinde mümtaz şehirlerin birinci derecede otel ve lokanta ları ve mahallâtı umumiyesini ve saireyi gösteren risaleler re- sim mecmuaları, kataloglar, ha ar mebzulen mevcut oldu. ğerlerine nisbetten ir mevkide bulunan ——şğş—ğ—ğ—eemmmnn mn il nn | Kırımda öleli ı İtalyanlar Dün Feriköyündi bir mera- sim daha yapıldi Fransız ve İtalyan ataşe miliği lerile katolik rahipleri ve şehri deki Fransız ve İtalyan tebasl dan bazıları hazır İyalun ir, Katil tayyareci beraet etti MİAMI, “Floridada” 18 Aİ — Jüri heyeti, geçen 21 Nisan samı sabık nişanlı Avustun lı kadın tayyareci ve gazeteci Hİ den Clareke'; tabanca kurşunu! öldürmekle mazmun bulunan liz tayyareci yüzbaşı © Lancafil hakkında beraet kararı ve tir. Katil vak'ası, Lancaster ile Hİ den Clarke'n geceyi Misters Mİ ler ile geçirmelerinden sonra kun gelmiştir. APPENZOL, 18. A. A. — na silselesi üzerinde bildirmektedir. ta olduğunu söylemiştir. va; yavaş yükselmektedir. asıl havalandı? DUEBENDORF, 18 Saat 3 de balonun rafından da tayyare meydanına gelmiştir olan Prof: birleri almıştır. müştür. Biraz sonra F: görünmektedir. da dağılmağn başlamıştır. muştur. kile safra konulmuş olduğunu pe reket etmesinin münhasıran ren ğü tkdirde selere etmiştir. # ebaşlamıştır. BERNE, 18. A.A — metinde uçuyoruz. BERNE, İS A.A — Saat 11.40. Engadine - Keriman Halis | de on altı kilometre 500 metre irti. | tür. Saon- tis rasathanesi bu sabah | saat & de Profesör Piccard'ın balonunu talri. ben İl bin metre irtifada ve Berni- uçarak yavaş yavaş yükselmekte iken gördüğünü PARİS, 18, A, A. — Profesör Pic card, gazetecilere vaki olan beyana- tında 650 kilogram ağırlık taşımak. Balonun İ suut kuvveti 85 kilogramdır. Balon, cenuba doğru teveccüh | ederek ya: A A— sepeti, balonun altına konulmuş ve süpaplı ip, bizzat sepetin içine | rofesör, Sviss-Air istasiyonunda 4 söat uyuduktan sonra saat 2,30 Montaj ameliyatı, devam etmekte dir. Balonun inhirafı derecesini ölç- mek için baoln sepetinin altına ipek ten vücude getirilmiş bir halka ko- nulmuştur. Bir Spor kostümü giymiş, başına bir bere geçirmi esör Pic demir telle tes- bir adamın omuz- larmdan aşmak suretile sepete bin- miştir. 3 saatten biraz sonra Mme Piccard, 4 çocuğu ile beraber gelmiş tir. Hepsi de manto o giymişlerdir, çünki hava souk ve rutubetlidir. Kaymakam Gerber'in kumandası altında teknik mahiyette ihtiyat ted Sant 4 te manevra o ipleri çözül- 'riedierichaha- fen'den doktör Eckener © gelmiştir. Balon sepetinin son hazırlıklarına nezaret eden zevat (arasında keza Oldukça kesif olan sis, sant 4,30 Ayni santte, profesör Piccard, gar zetecilere kısa bir beyanatta bulun- Mümeileyh, balon sepetine 650 ve balonun suut kuvvetinin 85 kilodan ibaret ve bu: da kâfi balunduğu- bu defa Zürihten ha- tekni Maya tir, 7 Proksör, balonu tari den kl teşekkür de balon, havaya doğru yükselme- Ptofosörün telsizleri Piccard, şu telsizleri göndermiştir: Samaden lunmaması mucibi esef olduğu aşikârdır. İşte Otelciler ve Han | cılar cemiyeti tarafından tabet- tirilecek bir için şimdilik memleketimizin bilümum Otel ve Hanların semtlerile mevkile. ri hibinin veyahut müste- cirinin isimlerini havi bir defte rin memurini aidesi tarafından tanzim için verilecek emri za- tı alilerinden rica ederiz ve mümkün olduğu taktirde sürati mümkine ile cemiyet merkezi- ne irsaline himmet buyurmanı- zı temenni ve bilvesile teyit ih- tiram eyleriz efendim.” Bir kayıkhane yandı Balatta Karabaş mahallesin de Dibek sokağında ve Hasköy iskelesi caddesinde 36 numara lı Hacı Hüseyin Ağanm kayık hanesinin arka tarafındaki oda- larda yannıgn çıkmış ve kayık- hane tamamen yanmıştır. Sigor talı olup olmadığı tahkik edil- mektedir. Bu kayıkhanenin üs tündeki odalardan bazı bekâr a meleler yatmaktadır. Söylenil. diğine göre, bruada oturan a- meleden biri istirahat etmek maksadile odaların birinde ya- tarken, sigara; öndürmeden uyuyakalmış ve yangın bu su- retle çıkmıştır. Ameleler hiç biri eşyasını kurtaramamıştır. İnsanca zayiat yoktur. 100 çuval tütün yandı Evvelki gece Şehremininde tülün ardiyesinde yangın çık- miş, denize atılmak üzere ayrıl ) mış olan 100 çuval tütün yan- muştur. Yangın sirayetine mey- dan verilmeden söndürülmüş- tür, —.-—— Bir vapur battı, yolcular kurtarıldı LOUİSVİLLE- (Kewtucky) 18 A.A. — City of Neuhis vapuru O. hio ırmağında Keutucky yakini. de bir kayaya çarpmıştır. Vapurda bulunan mütenezxi- hinden 848 kişi ile bütün mürette bat, kurtarılmıştır. Balon iniyor MİLANO, 18. A A, — Profesör Piccard'ın balonunun İtalyanın Bros cia eyaletinde kâin Edolo kasabmsı- na doğru inmekte olduğu görülmüş Lancaster evvelce mumaileyff Bin nişanlısı iken bilâhare yüzü! şmm mevkii Amerikalı tayyaffi tarafından işgal edilmiştir. İddin tarafı mevhum katil Hİ disesini kıskançlıktan mütev bir cinayet olarak tasvir e müdafaa tarafı da Clarke'n har etmiş olduğunu isbata mıştır. Belçikada komü- nistler mahküm edildilef BRÜKSEL, 18 A.A. — 15 muzda vuku bulan bir nümayi zabıtaya muhalefet etmekle Bun olan 3 komünist 40 gün ve hafif nakit cezasma mahi edilmişlerdir. Mazmunlar mahffefeden istifade etmişlerdir. Mağruk mektep gemisi yüzdürülü KİEL, 18 A.A. — Mağruk be Alman mektep gomi vam etmektedir. Dalyıçlar ruk geminin teknesine takılı imiş olan bir tahlisiye | sandı ğa muvaffak lardır. Bir aralık Niobe'nin tarafı sudan dışarı çıkmış fi tekrar kaybolmuştur. Mezkür gemide garkolani ailelerinden birçoğu tehalük heyecanla geminin yüzdürü ni beklemektedirler. Merkezi ve Şarki Avrup konferans! PARİS, 18 A.A. — Matin zetesi, merkezi ve şarki Avru imar ve ihyası için Lausanne' Fransız murahhası olan M. hurunun zevcesi vefat e VARŞOVA, 18. A.A. i Ottava konferan sında hususi bir içtim4 OTTAVA, 18 (A.A.) — bi memleketlerle vâki olaf ransım hususi içtimar tasvip ve kabul edilmiştir. münasebat komitesinin ra) ecnebi memleketlerin son larda mütekabil ve münhasır hanlar için mmtakavi itilâflar detmek hususundaki temayül