11 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

11 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Siyasi ve tarihi tefrika 32 KEMALİZM NEDİR? Selânik - Anafarta - Ankara.. Yazanı Edirne meb'usu Mehmet Şeref Bütün köylülerin mert ve âlicenap gözlerinde büyük kur tarıcılarına kaı ii met ve şükran hi: tasviri kabil olmayan birnur parladı. Gazi Hazretlerinin: — Nasılsınız, bakalım. Sizi dinlemeğe geldim, Bana anlatı- Emrine karşı, huzurunda diz gökmüş, gözlerini kırpmadan | doya doya seyrine daldıkları Gazinin yüzünden bir lâhza a- yırmayarak hepsinde bir kı- pırdayış başladı ve içlerinden masırlı elli feyizli sabanm yü- rüdüğü tarlalardan haber veren bir genç köylü ayağa kalktı... Bin bir hatibin süslü ve tumtu- faklı cümlelerini gölgede bıra- an şu saf sözleri söyledi: | — Biz seni isteriz efendim.. | Başka hiç hiç bir şey isteme yiz. Bizim herşeyimiz var. Türk gençleri. şu genç Türk köylüsünün * Büyük Gazi'ye bağlı erkek ve cesur kalbinden gelen bu imanlı sadada bütün bir inkılâbın açık kitabını oku- yabilirler. İşte Türk köylüsü budur! Söz dinleyen (o Hatası- mı bir baba ve bir kardeş dilile düzelten büyüklerine kar şı Türk köylüsü o kadar bağ- dır ki onun uğruna hayatı- nı feda etmeği bir hiç saya, Bu köylü bugün çok muzta- riptir, Rejimin yaşatıcı umde- lelerini okumadan anlayan ve sezen bu köylüde asla bedbin- | lik yoktur. O saf muhitlere bu kara görücülüğü götüren yal- | nız zahireci. bakkal, muhtekir sarraf, faizci: basmacı ve köylü | yü istismar etmekle para ka-| zanmak isteyen bedbaht ve mel'un insanlardır. İ Köylü ile alâkadarlığı an- | cak onun alın terile ortaya çı- kardığı mahsulünü bin bir şey- tani yollardan yürüyerek a'- | maktan ve köylüyü iki eli böğründe bırakmaktan ibaret- | tir. Türkiyede on milyon köy- | lü var! İşte Türkiye milli dev- leti demek bu on milyon ça- lışkan ve müstahsil insan de- mektir. Ötede bunun karşısın- daki teeşkküller şu on milyon | köylüden bekliyor. Şu » Rejim ancak halka doğ- çalı hal - İ ru inmekle bu derdi halledece- ğine kanidir. Ve bu kanaatle- dir ki şimdi şimendiferlerini köylerden geçiriyor, mekteple- ağırlıklarını onun sırtından al- mak istiyor ve yavaş yavaş köy lüye kendini idare etmek zev- kini vererek her yıl biraz daha salâha götüren kanunlarda hep köylünün refah ve'inkişa- fnı gaye ediniyor. : > Miri zihniyet Milli zihniyet Miri zihniyet ne bedbaht bir şeydir. Eski ahdin terbiye tarzı daima miri idi. Her şey şahıs içindi. Devlet mefhumu ancak müstebit ve müsrif hünkâ laşılırdı. Hatt hazine lâfı bile | ancak (iç ve dış) adile ikiye ayrılarak hepsi padişahların e | linde idi ve hattâ devlet kul ile dir, kul hazine iledir sözü bir | mesel olmuştu. Türk milletinin başında tü- nemiş olan Osmanlı imparator- luğunun idare ve hükümet tari- bini tetkik etmek çok faideli- dir. Bunda miri zihniyetten başka bir şey bulamazsınız. - Bir maslahatı. sade yazı ya- zivermek, bir kâğıdın. altına “muamele” adlı baş belâsı bir kaç formül olmuş söz kondur- mak. bir işi kestiri; ziyade. havale muş gibi şuradan oraya gönde- rerek, bir kelimenin yerine baş- ka bir kelime yazıldığı için, işi yeniden bozmak, hulâsa mas İshat sahibini kapı kı miri ir, Bir köylüye bir tapu kaydı vermek, bir nüfus kâğıdı ver- mek, bir vergi ca gel git işidir. Zavallı köylü yü doğduğuna pişman eden bu sonsuz gel gitten miri zihniyet bir zevk duyar. onu vazife bi- lir. Devamı var Balıklar sıkı bir kon- trola tabi tutulacak Belediye bütün balıkçı dük. kânlarını muayene altında bulunduracak.. Bayat Balık Yeyenler Zehirleniyorlar! palamut balığının fazla çıkması ber tarafın iyetlar Kile snra kabir welin tadır, Balıkhanede sihhi tertibatın bulunmaması belediyenin vazifesini muşkülleştirmektedir. sıhhi tertibat bulunması zaruri gö” rülmektedir. Fakat temas ettiğimiz bazr alâkâ- dar zevat balıkhanede sıhhi muaye-. ne yapılmasının fayda (o vermiyeceği kanaatındadırlar. Çünkü balıklar ba- HARİ Fransa, Almanyaya | RLER dün cevap verdi Almanya Londra ve Romanın | edeceği söyleniyor imütalealarını talep edecek mi?) venizel rini köylerde kuruyor, verginin | PARIS, 10, A. A. — Kabine, sa. bahleyin Elysee sarayında, risicüm hur M. Lebrun'un riyaseti © altında toplanmıştır. Başvekil M. Herriot, meclise bugün Almanya hükümetine verilecek cevabın kat'i metmini bil dirmiştir Bu metin, müttefikan kabul edil miştir p Maliye ve bütçe nazırlarının tah- vii duyun hakkındaki mutajcalarını tasvip eden kabine, parlâmentayu ge lecek cuma için toplünmağa davet etmeğe ve ona tahvili duyun müa melesine mesağ gösteren projeyi tev di eylemeğe karar vermiştir İki meclisin içtimaa davetine ait kararname. reisicümhurun imzasına | arzedilmiştir. | Gelecek kabine içtimai, çarşamba İ günü vukubulacaktır. Fransanın cevabı, Alman hüküme | #ne Berlindeki Franz sefiri tara- fından tevdi edilecektir. İngiliz harleiye nezare- finin tebliği İ LONDRA, 10. A. A, — Hariciye | nezareti, matbuata aşağıdaki tebliği | vermiştir: Sir John Simon, Fransa sefirini | kabul etmiş ve sefir kendisine, ma- | lümat hususlü zumnında, Almanya- nın 29 ağustos tarihli notasma ce vaben Fransa hükümetinin gönder. | miş olduğu notasının bir kopyasını | tevdi eylemiştir. | Bir takım beyanata cevap olmak üzre bu vesikamın İstiare maksadil değil yukorda söylenildiği veçi İngiltere hariciye nezaretince malü kı tevdi edil- miş olduğum lüzum gö rölmüştür. Sir lohn Simon bu mü camelekâr: weketten dolayi M. Fleurimu'ya teşekkür etmistir. Almanyanın notası daha evvelce “busulü malümat zımnında” İngil- tereye tevdi edilmistir. Bu da kabi- nen dikkatli bir tetkika tabi tulaca- Fransız - Alman müzakeratınm son safhasına tamamile muttali olma sına müsandebahşolacaktır. Menfi olursa BERLİN, 10 (A.A.) — Si- yasi mahafil, tahmin edildiği veçhile Fransız cevabı az veya çok menfi olduğu takdirde Al- manyanın (o doğrudandoğruya Londra ve Romanın bu baptaki mütalealarını talep edeceğini, | tahdidi. teslihat eransını terkeyleyeceğini ve Alman mil- W müdafan ordusunu derhal İ tensik edeceğini beyan etmekte dir. Netice yok BERLİN, 10. A. A, — Havas a- jansı muhabi eichstad riya- set divanının dün reisicümhur ma- reşal Hindenbourg taraiından kabu- lü keyfiyeti vaziyette hicbir tenev. vür vücude getirmemiştir. Devlet rtisi, merkez ve Naziler den mürekkep bir koalisyon kabine. sinin teşekkülüne katiyyen taraftar olmadığını göstermek şartile ittihaz edeceği kararları bildirmek hususun da çok ihtiyatkâr davranmıştır. Reichatag reisi M. Goering reisi- cümhurun ikamet © etmekte olduğu başvekâlet dairesine her iki tarafım Tüyleri ürper- ten bir facia | İnfilâk neticesinde 39 kişi öldü NEVYORK, 10 A.A, — Son rakamlara nazaran feribot infilâ- ki neticesinde ölen 39 kişiden baş ka 63 yaralı ve 20 kadar kayıp vardır. Zabıta, itfniye | kıtaatı ve bah» riye efradı dün bütün gün tahlis ameliyatı ile meşgul olmuştur... | Felâketi bizzat müşahede eden lerin anlattığına göre kazazedeler filâkın şiddetile 500 ka- fırlamış ve ha- Şahitler tüyleri © örperten bu manzaraları feci birer dehşet his- sile müşahede mecburiyetinde kal muşlardır. Velbüğil, dalgaların kaza mahallinden birkaç kilomet- da gamalı birer flama asdı bulunan açık, bir araba ile gelmiştir. Saatlerde nberi kaldırımlar üze rinde kendisine intizar eden halk binlerce defa tekrar edilen “Hitler'e selâm” cümlesile mümaileyhi alkışli mış ve selâ stag meclisinin bir ekseriyeta malik olduğunu mare sale söylemiştir. Liderlerin reistcümhur tarafından kabulü BERLİN, 10 (A.A.) .— WolffAjansından: İyi malümat #lan mahefil, o reisicümhurun nasyonal - sosyalist, merkez ve | Bavyera halk fırkası parlamen- to grupları liderlerinin siyasi vaziyeti hakkındaki mütaleala- rından malümattar olmak üze- | re bu liderleri gölecek salı nü öğleyin kabul edeceğini öğ- retmektedir, Bir nümayiş BERLİN, 10. A, A. — Havas & jansı muhabirinden: — Yarın Berlin stadında dahiliye nazırı M. von Gay ile Prasya maarif, malĞiye ve adli- ye nazırlarmn huzurunda 12000 mekteplinin iştirakile icra edilecek o | lan mektep şenliğinde talebeler ta- rafından tertip olunacak canlı tablo- lar, Versailles muahedesinin imza- sindanberi Almanyanın sark hudut- larında vukubulan değişiklikleri gös terecek ve bu hudutların haricinde kalmış olanların çektikleri azabı hal ka anlatacaktır Tribunanın makalesi ROMA, 10 (A.A.) — Al manyanım tahdidi teslihatta mü savata ait talebini makul bulan Tribuna gazetesi. bu meselenin hallinin. Almanya aleyhinde . fakat yalnız Alman yayi istihdaf edecek değil - il ratkârane bir tarzda silâhl: mış olan Fransanın. Almanya ve Yatı hakkında tatbik et- mekte olduğu siyasetin tadili i- le mümkün bulunduğu kanaati ni izhar etmektedir. Almanyanın Amerikaya borcu VASHINGTON, 10. A. A. — Ha zine müsteşarı M. Ogden Mills,dün iki defa Alman sefareti erkânından M. Leither ile Almanyanın Ameri - kaya olan ve vadesi bu aym otu- zunda hıtam bulan tedi. yesi hakkında görüşmüş olduğu söy İemiştir. Mümsileyh, Almanya hü kömetinin bu tediyatın tehiri hak- kında resmi bir ihbar göndermemiş olduğunu ilâve eylemiştir. hiç bir borçlu milletin bulunacağından ve ne rna i il tehir kendisini haberdar letmemiş olduğu Bu söylemiştir. Almanyanın 30 Ey- lülde tediye etmesi lâzımgelen para Amerika ordusunun işgal masrafı larak 12.500.000 ve Alman tebam- if mutalebatı bedeli o- ROMA, 10 (A.A.) — Salâ- hiyettar mahafıl. Londradan iş ar edilen ve İtalyanın Milletler Cemiyetini teri eski as- keri ittifaklarına avdet edeceği ne dair olan haberleri tekzip ey lemektedir. Amerika demiryol- “larında tasarruf ŞIKAGO, 10 A. A. — Demir. “a malini Gerek ve mma. tbaren yüzide 20 tenzilât iera edi- leceğini tebliğ 8ylemiştir . Bu münasebetle amele federas- yonları tarafından şiddetli protaş- tolarda bulunulacağı tahmin edili yor ——— İngilterenin borcu NEVYORK, 10 A.A. — New - York Times gazetesine göre Lon- dra'dan — gelen ve İngiltere'nin Mellon - Baldwin itilâfının ihtiva if- | kazalarının 24,81 Yunanistanda (Vaziyet İntihabatın sükün içinde cereyan ATİNA, 10 (A.A) — M. jim hakkın. İ daki münakaşaları muvakkat bir zamasi için mer “mek niye- tinde olduğunu beyan eylemiş- tir, Kendisi, intihabatın tama- mile serbest yapılacağı bakkın daki teminatı tecdit eylemiştir. Bu suretle intihap mücadelesi fırkaları biribirinden ayıran di ğer meseleler etrafında cereyan edecektir, M. Venizelosun niyeti ATİNA, 10 (A.A,) — Wol€ Pöanamdan: o Gazeteler tara- fından neşredilen bütün siyasi fırkalar Tiderlerinin beyanatın- dan istihraç edildiğine göre u- mumiyetle siyasi vaziyetin dün den beri sakin bir hal kesbetti- ği ve intihabatın sükünun mu- hafazası hususunda endişeye mabel bırakmayacak bir hava içinde cereyan edeceği fikri hâ kim bulunmaktadır. Yunanistan- Yugoslavya BELGRAT, 10 A.A. — Hali hazırda bir ticâret munhedename si akdi maksadile Yunanistanlaric- ra edilmekte olan müzakereler, İ bitmek üzeredir. Yeni itilâfname, bir takas ko- misyonu teşkilini natık bulunmak: İ ta olup yalnız hali hazırdaki mua meleler ile değil ayni zamanda ge ri kalmış işlerle de meşgul olacak tır. komisyonun teşkili, Yugos- 'dan mevaşi ve odun ihraca- ima tekrar başlanılmasına medar olacaktır. Almanyada nakil 'vasıtaları kurbanları | BERLİN, 10 A.A. — Wolf A- jansından: Almanyanın büyük ve İ orta 81 şehrine ait statestikler 931 senesi zarfında nakil | vasıtaları Berlinde ol- mak üzere ceman yekün 114,710 a baliğ olduğunu göstermektedir. Graf Zeppelinin yeni seferi BERLİN, 10 A.A, — Graf Zep pelin balonu, cenubi Amerika'ya yeni bir seyahat yapmak üzere yarın Friedrichahafen'den hare- ket edecektir . Cenubi Âmeriksda harp ASSOMPTİON, 10 A.A. — Bo- livya kıtaatı ağır topçunun muave netile Poza Valencia'ya karşı ta- arruza geçmi"se de Paraguay kuv vetleri bu tanrruzu defetmiştir. Fasta bir hâdise RABAT, 10 A.A. — Cenubi Fas'ın Outarbat askeri mevzii 5 eylül günü sarhoş yerli küçük bir zabit etrafına silâh başlamış ve elinde tabancasını al- İ mağa çalışan bir yüzbaşı i öldürmüştür . mülâzimi 6! Stresa Konferansı STRESA, 10 A.A. — Konferan sn iktsadi ve mali komitelerinin dünkü içtimaları esnasında © Al manya, Fransa ve İtalya tarafın- dan 3 teklifin biribiri- ne raptedilmesine gayret edilmiş- tir. hükümetin me- aliğ tahsisi fikrine iltihak edemi yeceğinin unutulmaması lâzım ge- İecektir » —— Silâhlanma mütarekesi CENEVRE, 10 A.A. — İspan- hükümetle- Ya, Estonya ve Norveç ri 23 temmuz tarihli karar sureti- silâhlanma ne tevfikan mütareke- sinin 1 teşrinisaniden itibaren 4 ay daha tecdidine muvafakat et- İspanya, meclisinin bütün dai- mi azasile Avrupalı daimi olma- mütarekeye iltihak Yeni merkez memurları ANKARA, 10 (Milliyet) — Son defa vilâyetlerde açılan merkez memurlukları imtihanına 41 birinci komiser iştirak etmiş tir, Polis teşkilâtı kanununa tevfikan emniyet işleri müdürler en- cümeni tarafından imtihan evrakı tetkik edilmiş ve aşağıda isird leri yazılı birinci komiserler merkez memurluğuna terfi etmişler dir. Tanzim edilen intihap mazbatâsi da Dabiliyenin” tasdikine iktiran etmiştir. İmtihanda muvaffak olan birinci komiserlerin isimlerile tayin olundukları vilâyetler şunlardır: “Trabzondan Sami Tekirdağından Musa Kâzım, Boludan Eşref, © Bilecikten Mennan, Denizliden Celâl, Çanakkaleden Tabir, İstanbuldan Hu lüsi, İstanbuldan Hidayet Beyler Istanbul merkez memurlukla' rına Gümüşhaneden Cemil; İzmirden Ali Yaşar Beyler. İzmit merkez memurluklarına, Ankaradan Muammer Bey. Ankari merkez memurluklarına tayin edilmişlerdir. Izmirde büyük bir tütün deposu yandı. Tahkikat yapılıyor İZMİR, 10 (Milliyet) — Bu sabah saat dört buçukta Ek hamra sineması yanında kâin tütün tüccarı Razlıklı İbrahim Be yin büyük deposunda yangın çıkmıştır. Yetişen itfaiye yangına yanaşmekta çok müşkülât çekmiştir. Mevcut tütünlerin hepsi yanmış ve avaryalanmıştır. Zarar üç yüz bin lira tahmin ediliyor. İbrahim Bey perşembe günü mağazayı kapayarak gittim dediği halde cuma günü akşamı saat 23 te mağazası önünde oturduğu! nu bir şahit zabıtaya ifade etmiştir. Tütünlerin bir kısmı iki yüs bin küsur liraya Ziraat Bankasına, kısmı diğeri yüz kırk sekiz bin dört yüz kırk bir liraya Memaliki Şarkiye Fransız bankasına met| hundu. Bankalar da sigortalara sigorta etmişlerdi. Bunların bir kısmı altmış bin liraya Viktorya dö Berline, diğer kısmı de en lâk bankasına ipotekli olduğundan bankaca elli bin liraya sigor: ta edilmişti. - İbrahim B. ve oğlu Remzi B. ve bazı sahitler isticvap edildi- ler. Tahkikat devam ediyor. Eniştesini pıçaklayan kız İZMİR, 10 (Milliyet) — Bucada Fatma isminde bir genç kız eniştesini bıçaklayarak kaçmıştır. Bir ayda veremden ölenler İZMİR. 10 (Milliyet) — Son ay içinde burada 309 kişi ve- fat etmiştir, Bunların kırka veremden vefat etmişlerdir. Ankara'da otobüs kazası ANKARA. 16 (Milliyet) — Cebeciden Yenişehre giden Ali! Rıza EK. idaresindeki otobüs dün akşam dokuz yaşında Haydat isminde bir çocuğa çarpmıştır. Çocuk vefat etti. Şoför tevkif edil miştir. Rus sefiri Ankaraya döndü ANKARA. 10 (Milliyet) — Rus sefiri bu sabahki trenle İstanbuldan şehrimize dönmüştür. Tarlalar içinde bulunan ceset ANKARA, 10 (Milliyet) — Akköprüde tarlalar içinde bir ceset bulumuştur. Cesedin Niğdeli amele Mustafa olduğu mua- yene meticsiisde boğazı ululmak göğsüne besilmak merakli ö: dürüldüğü anlaşılmıştır. Fransada şiddetli fırtınalar MARSILYA, 10 (A.A.) — Sel gibi yağmurlarla müterafik şiddetli bir fırtına ehemmiyetli hasarat vukuuna sebep olmuştur Sokakları su basmıştır, İki büyük ve 3 küçük mesken yıkılmıştır 50 kadar insan melcesiz kalmıştır, Nev- York'ta bombalar patlıyor NEVYORK, 10 (A.A.) — Reuter Ajansından: Dün akşam şehrin muhtelif mahallerindeki iki tiyatroda * seyircilerin bulun- duğu sıralarla tiyatronun haricinde bombalar patlamıştır. İnsan- ca hiç bir telef yoktur. Yalnız kapılar üzerindeki tezyinat ile ci- vardaki mağazaların camları parçalanmıştır. Zabıta bu infilâk- ları işçi teşkilâtmn çıkarmak istediği keşmekeşe atfetmektedir İngiltere, Fransa'ya borcunu tamamen ödedi LONDRA, 10 (ALA.) — İngiliz maliye nezaretince bildi- rildiğine göre İngilterenin Fransaya 1931 buhranından beri zere ağustos - eylül 1931 tarihinde muhalif memleketlerden ak- dettiği istikrazlar. mezkür istikrazlarn vadesi henüz hulül etme den. tamamile itfa edilmiş bulunuyor. Rk Fransız parlamento- Bulgaristanın su toplanıyor borçları PARİS, 10 A.A. — Reisicüm-| O SOFYA, 10 A.A, — Maliye ma 16 ei milletler cemiyetinin önümü”