12 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

12 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

12 EYLÜL 1932 7 inci sene No. 2367 NUSHASI 5 KURUŞTUR Paramızın kıymetini muhafaza etmek esaslı bir umdedir Iktısat Vekilinin tamimi Mili servete bir zerre daha ilâve edebilmek muvaffakıyeti hepimiz için sevinç vesilesi olmalıdır ANKARA, 11 (A.A. — İktı- sat Vekili Celâl Bey ye sine başlarken mesai arkadaşları | aben atideki tamimi gönder “Şeflerimin takdir ve iradeleri üzerine İktisat vekâleti umurunu uhdeme aldım. Vekâlete geğtik- ten sonra mesaimize nasıl bir isti- Faaliyetimizin esasları Şu birkaç gün içinde vaki olan müracaatlardan o ve bu yoldaki İleti için yeni bir hattı hareket ye hi bir istikamet aramak mevzuu bahis olamaz. Çünkü iktısadi sar rı fırkamızın beyannamesinde ve fırka progi mında ber türlü tereddüdü izale edecek bir vuzuh ve yüksek bir ihata ile çizilmiştir. Bu mevzu ü- zerinde uzun uzadıya beyanatta bulunmaktan ziyade kanaatimce umumi riyaset beyannamaesile fır- ka programındaki esasları hatır- latmak vaziyeti en iyi tenvir eden bir vasıta olacaktır. Umumi — riyaset beyannamesi ve fırka programı ikinci kısım C fıkrası) Türkiye cümhuriyeti hal tın ayrı ayn sınıflardan mürek- kep değil ve fakat ferdi ve içti- mai hayat için iş bölümü itibarile | muhtelif mesai erbabma ayrılmış | bir camin telâkki etmek esaslı prensiplerimizdendir. Küçük çift- İktisat Vekili Celâl B, Fırka programı (dördüncü kısım ve muamelelerini milletin ikti (Devamı $ inci sahifede) maf, amele ve büyük arazi ve iş sahipleri, tücea: ve serbest meslek erbabı Türk © Müiasını teşkil eden lerdir. Bunların her Menfaatlerde ahenk Fırkamızın bu prensiple istih- daf ettiği gaye sınıf mücadeleleri Yerine içtimai nizam ve tesanödü temin ve biribirini nakz ete cek surette menfaatlerde âhe tesis eylemektir. bienfaatler kabi liyet marifet ve çalışma derecesi- le mütenasip olur. (Fırka progra Mu üçüncü kısım 5 numara) mem leketin inkişafında bütün ticaret faaliyetleri mühimdir. Normal ça İişan ve tekniğe istinat eden ser- maye sahipleri teşvik ve himaye- ye Tâyiktir. (Fırka programı üçüncü kı- #m Ne. 1) iktısatta hareketli ser- Maye mühimdir. Normal sermaye hin yegâne memba: milli sayi ve Baş muhtıra hazırlandı.. 2m m prensibidir. Fırka umum riyaset beyanna- mesi memleketin inkişafında bü- Yük ticaret, fabrika, büyük arazi Ye çiftlik sahiplerinin faaliyetle- Xi mühimdir. Normal çalışan ve Başvekil İsmet Paşa Hz. tara fından Ankaraya gelmeleri nen İstanbul Sanayi Birliği heye: bu akşam Ankaraya hareket © decektir. Bir kaç günden beri muhtelif şunbatı sınai ihtiyaç ve te- menniyatını tetkik etmek üzere grup, grup toplanan heyetler bu- gün Ne birlikte içtima edecek. lerdir. Bu içtimada şimdiye dar tesbit edilen temenniyat top- lanarak Başvekil Hz. ne taktim edilecek muhtıra hazırlanacak- tir, Yiktir, Fırka umumi riyaset beyan Ramesi ve fırka programı (üçün- <ü kısım numara 5) : küçük, bü. — sanayi, iptidai madde müstah Sillerinin menfaatlerine de wy- fun himayeye nail olacaklardır. Fırka umumi riyaset beyanmame- *i: memleket içindeki dokuyucu, tezgâh ve küçük, büyük fabrika *anatlarma inkişaf vermek emeli yalar. Fırka umumi riyaset be- Yannamesi ve fırka programı (ü- ei kısım numara 7) Hi Üretimizin tan: başlıcı aa ei bain Baaliyetleri semereli kılacağı mil Kabaalir ve mamalâtmazn ve- ağlarını teshil, şöhreti :a, ihraçlarını temin tedbirle le yakından alâkadar olacağız. | Bu akşam Ankaraya gidecek heyet birlik umumi kâtibi Nazmi Nuri Beyin riyasetinde 18 kişiden terekküp edecektir. Sanayici me- buslardan Vasıf Bey de bu ak- şam Ankaraya gidecektir. vekile verilecek 15 kişilik hey'et bu akşam Ankara'ya gidiyor Madenciler de hey'et gönderecekler, bugün toplanıyorlar Heyeti vekile busabah onda toplanacak.. İktisat vekili ofis müdürünü Ankaraya Celâl B. İstanbula geliyor ANKARA, 11 (Milliyet) — Heyeti Vekile yeni İktisat ve- kili Celâl Beyin i tiki yarm bah saat onda İsmet Paşanm riyasetinde toplanacaktır. İçti- maa öğleden sonra da devam © dilecektir. İktısat vekili Celâl Bey bütün şubelerden malümat toplemakta, Heyeti vekile içti- mama hazırlanmaktadır. İsmet Pş, nın ziyafeti ANKARA. 11 (Milliyet) — Başvekil İsmet & Paşa dün ak- İ şam köşkünde vekillere bir zi- yafet vermiştir. Ofis müdürü davet edildi ANKARA, 11 (Milliyet) — Ofis müdürü Cemal Bey İktı- sat vekili tarafından Anka: davet edilmiştir. Cemal Beyden Avrupadaki tetkikatı ve vazi- yet hakkında izahat alınacak. tır, Cemal Bey yarın burada bu Tunacaktır. Celâl B. İstanbula gelecek ANKARA, 11 (Milliyet) — İktısat vekili Celâl Bey önü- müzdeki hafta sonlarına doğru İstanbula hareket edecektir. Ce Madenciler de heyet gönderiyor | olacaktır. İktisat vekili Türk madenciler birliğinde de bugün bir heyeti umumiye iç- timaı yapılacaktır. l ilerin fevkalâde ehem- | miyet atfettikleri bu çok mühim mesail gö, tir. Bu meyanda Mevaddı infi kiye, rusum, nakliye masrafları, | buhran vergisinden dolayı hâsıl olan ihtilâf, teşviki sanayi ve ma- den kanunu bulunmaktadır. Bun- dan maada madenlerimizin takas maddesi olarak kabulüne dair bir teklif vardır. Madenciler, yeni İktisat vekili in değerli say tarzından Ti (Devamı 5 inci sahifede) davet etti Ofis müdürü Cemal B. Iâl Bey İstanbulda bir iki gün kalacak, bazı tetkikatla meşgul İstan- bulda bulunduğu müddet zar- fında İş Bankası idare mecli içtimame iştirak edecek. devir İ muamelâtile de iştigal edecek- | tir. İş Bankasının Ankara şubesi müdürü ANKARA, 15 (Milliyet) — İş Bankası müfettişlerinden Os (Devamı 5 inci sahifede) İnhisarların Nakli Ankaraya nakil ne | zaman yapılacak? ahisarlar umum müdürlüğü. | nün Ankara'ya nakli hakkındaki | kararın ne za man tatbik olu- nacağı henüz ma lâm değildir. Na- kil işinin, mülha- katm tevhidini müteakıp kuvve- den file çıkarıla- cağı anlaşılmak- ta isede, bur Dun tevhitten ve yeni İnhisarlar U- tatbiki de muhte- mum Müdürü mel bulunmakta HÜSNÜ B. dır. Gümrük ve İnhisarlar pm Rana B. in yakında tekrar mize geleceği söylenmektedir. Falih Rıfkı Beyin “Milliyet, için hazır Gazi Hz. Reisicümhur Hz. dün akşam otomobille Meci- diye köyüne kadar gii- mişler, oradan Yıldız tarihile Dolmabahçe sa rayına avdet buyurmuş lardır. Gazi Hz. akşam ye- meğinden sonra Söğüt- lü yatile Marmarada bir tenezzük yapmış- lardır. Mübadele İşinin sonu Evelki akşam ya- pılan içtima- da neler görüşüldü? Komisyon reisi M. Anderson Muhtelit Mübadele Komisyonun- da mevcut işlerin tasfiyesi ve İnta- & için sarfedilmekte olan mesai ni- hai safhasına gelmiştir. Evvelki akşam geç vakite kadar bitaraf aza- nın devam eden içtimamda, hakem afatile kendilerine mevdu prensip ihtilâflarma ait verecekleri kararlar İ üzerinde görüştükleri anlaşılmıştır. Bitaraflar, hakem kararlarını pek İ yakında tarnfeyn heyetlerine bildire eelderdir. Komisyondaki başmurahhasmmız. Şevki Bey de ay sonunda Avrupa- | dan avdet edecek ve ondan sonra mevcut işler sür'atle intaç edilecek tir. Hamdullah Suphi B. Bükreş sefiri Hamdullah Suphi Beyin bu akşam mezunen şehrimize muvasalatı beklenmektedir. Felsefe kongresi LA HAYE.11 (A.A.) — Maruf Felemenk filozofu Spi- İ noza'nın doğumunun 300 üncü yıldönümü münasebetile tertip edilmiş olan beynelmilel felse- fe kongresi, dün mesaisini ik- ladığı son tefrika Romeo — (| Köseleşmiş derisini göstererek ) Güneş etime kadar geçti Jülyet — ( Denizdeki arkadaşına, Amerikan çığlığı ile ) Hüh Hoo... Hih Hâ8.. Alis, yarın hampta tenise gelecek- misin? Teşrinievvelde Tefrikaya Başlıyoruz.. mal etmiştir. Başlıca müzakere ve münakaaşların mevzuunu fi zik ile metafizik arasındaki mü nasebat teşkil etmiş, din ile fel- sefe arasındaki münasebetler İ münakaşa edilmiş ve Spinoza | mın akide ve nazariyeleri tefsir İ olunmuştur. er a | Tayyare Dünkü heşidede ikra - miye hazaran numarala- rın cetveli altıncı sahi- femizdedir, Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET kapısı kapandı Fransa Almanyanın yeniden İl silâhlanmasını kabul etmiyeceğini bildirdi Yeni teslihat müsabakası tehlikesi PARİS, 11 (AA) — Fransa hükümetinin Almanya'nın teslihat sahasında hukuk müsavatına dair 0- lan metalibine ait 29 ağustes tarih- H “bülâsa,, sma vermiş olduğu ce- vap, bu sabah saat 11,30 da Fransa nın Berlin sefiri M. François Pon. cet tarafından Alman hariciye mazı- rı baron von Neurath'a tevdi edilmiş tir. Daktiloğrafi makinesile y. 10 sahifeden ibaret olan Pedi tası, pazartesi akşamı Pariste neşre- dilecektir. Almanya (hükümetinin ayni zamanda potanın Almanca ter- .cümesini neşretmesi mahtemeldir. Matbuatta intişar etmiş olan ba- zı haberler hilâfına olarak Fransız notası, Almanya hükümetinin 29 a- ğastos tarihli “Hülâsa,, smda mev- zwu bahsetmiş © olduğu meseleler hakkında Fransa ile Almanya arasın da ber türlü mükâleme ve müzake- ve kapısmı kapatmaktadır. Teslihat işi Fransa bülrümeti, teslihat bah- sinde Almanya'da sık sık, Fransaya karşı yapılmakta olan muahezelerin muhik olmadığını hatırlatmak sure- tile söze başlamaktadır. Mezkür bü kümet, Fransa'nm tahdidi teslihat davası namına şimdiye kadar birçok fedakârlıklar yapmış — olduğunu ve Cenevre konferansmdaki Fransa he yenin alâkadar sopa milli em Fransız notasını Alınan Hariciye nazırına veren sefir M, François Poncet nü selâmetleri ile kabili telif olacak bir nisbet dahilinde umumi tahdidi tenlihat icrası sahasında husule gel mesi istenilen terakkiyatı tacil et. mekten başka bir gaye takip etme- (Devamı 5 inci sskifede) Bursanın kurtuluş gü gü- nü muazzam teza- hüratla tes'it edildi.. İki buçuk saat devam eden bü. yük bir geçit resmi yapıldı BURSA 11 (Milliyet) — Bursa kur , B. Alkışla kesilen heyecanlı nut- tulaş günü yedisinden & yetmişine | kunu söyledi. Muteakiben muaz- kadar on binlerce Bursalı ile köy- | zam resmi geçit başladı. / Şehri- lerden gelen binlerce atlı tarafın | mizde iki defa Belediyece yaptı dan emsali görülmemiş coşkun te- | rılan tribünlerde Başvekület müs zahuratla tesit edildi. Dokuz tay- | teşarı Kemal | Aziz Vali Fatin, yaremiz bu harekâta iştirak et. | mebuslardan Nazif, £ Şerif Emin, ti. Keşifkolu hükümete muvasa- | Fikri Galip, Beylerle kumandan lât edince bayrak çekildi, kur. | Paşa © bulunuyordu. Askerden banlar kesildi. Fırka reisi Hulüsi (Devamı $ inci sahifede) İnsnmisüyiizielnii işte bir İüdi Son zamanlarda Balıkpazarı geçilemeyecek derecede pis ve ko kulu bir hale gelmiştir. Esnaf işporta ve küfelerini yaya kaldırımdan aşağıya indirmeğe mecbur oldukları halde, Balıkpazarının bütün s0 kakları seyyar esnaftan geçilmez bir vaziyettedir. Bilhassa son za manlarda fazla balık çıkması ve balıkçı dükhânlarında balık dolu işportaların günlerce beklemesi, Balıkpazarının kokusunu arttırmak tadır. Belediye Balıkpazarının bu vaziyeti hakkında Eminönü kayma hamlığının nazarı dikkatini celbetmiştir. Hele umumi halâların yanı başında balık satılması ve buna müsaade edilmesi şayanı hayrettirl. hi