10 Kasım 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

10 Kasım 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Tarihi tefrika: 1 tefrikar 10 93 93 felâketleri ve İgnatief 93 den evvel İstanbulda Rus entrikaları Bununla beraber | İngiltere dalın ileriye gidemezdi. Deniz- de hangi devletle olursa olsun çarpısmaktan — korkmıyan bu i devletin kara kuvvetleri birlikte alması lâzmidı. Bu dev- letler kimler olabilirdi 1854 te İngiltere ile erik leri yürüyen Fransa ilk okla gele- cek devletti. Fakat o zamandan bu zamana Fransa işleri çok değişmişti. Üçüncü Napo- leon Kırım savaşile Paris barışı ğından çok böbürlenmişti. Ken dini Avrupanın. belki de bütün dünyanın başı sanıyordu. İtal- ya ve Meksikada bir çok asker kırdırmış, para harcamıştı, Fr- ansızların İperstor âevgisi a. zaldıkça azalıyordu. Bundan başka Fransanm ö- nünde şimdi yeni bir korku can larmıştı: Büyük Napoleon'un parçaladığı Almanya, 1815 mu abedelerile dağınık bir © birlik halinde biribirlerine pamuk ip- | liğile bağlı küçük devletlerden | tı. Macaristan, Lehis | tan, Çekistan, Hırvatistan gibi bir çok toprakları elinde tötar | Avusturya kendi içgüçlüklerim | den Almanya işlerine bukamı- yordu. Buna karşı Prusya bü- | tün Almanyanın sevgilisi kesil- mişti, O zaman Prusyanın ba- | şında bulunan Bismarck, bütün Almanları adım adım Avustur. | yadan uzaklaştırıyor, o Alman | gözleri mıhladız gibi kendileri. ni çeken Berline doğru dönüyor | du. Kuvvetlenen Prusya, Fran- sanın önünde bir korku idi.Prus lay ee yerim arşı korkutucu Viyanayı Kırım muharebesine girmekten uzak tutmuştu. Bis- marck. Rusya ile (anlaşmıştı. | Kendini bu yandan sağlamla- | dıktan sonra Avusturya Fransa ile uğraşmakta kolaylık | bulunuyordu. l Demek ki Fransa, İngiltere ile birlikte Rusyaya karşı Sark ta savaşa girdiği gün, kendi öz yurdunun sınırlarında Prusya ile vuruşmak korkusu önünde idi. Ve bu korku onu Şark işle- | y rinde istediği gibi oynamaktan geri tutuyordu. Rusyaya dişgeçiremiyeceği- Bi gören üçüncü Napoleon, Pru syâya karşr Ruslarla uzlaşmak yolunu tutuyordu. o Rusyanın yapacağı her yardıma karşı bek lediği tek bir şey vardı: Şarkta Türkiyeye karşı istediğini ya- pabilmek. . . Paris, adım adım. Petersbur ga yaklaşarak, onun Şarktaki dileklerini kendi dostluk öğüt- ' lerile İstanbula yaptırmak yo- bumu tutmuştu, Kendini çok be- ! ğenmiş olan üçüncü Napoleon, böylelikle hem Rusyaya yaran mak, hem de Türklerin birinci dostu görünmek çaresini bul- dum sanıyordu. İstanbul politi- kasını çeviren Âli ve Fuat Pa. şalar Fransız politikası kovala- dıkları için. Fransanm öğütleri ni. dinliyorlardı. İşte böylece, Fransa, Şark işlerinde Rusyaya terode eu büyük ve en mü- him müessesatı senaiyeyi ihtiva eden ve İngilir sanayii federasyonu na- mile maruf olan birlik, ahiren, cihan iktisadi buhranı sebeplerinden biri olan “fazlaj istihsal” bahsi haklan» © da bir rapor neşretmiştir. 1932 senesi nin son üç ayına ait olmak üzere dün- yanm iktısadi ve ticari atisi hakinda mütalenlar yürüten mezkür rapor, va- ziyeti şu suretle hulâsa etmekti. maz zanımdayız. Amerika, geçen ilk baharda, maneviyatları berbat eden panik tesiratından gerçi kurtuldu; di ğer taraftan merkezi Avrupanın mali izmihlali tama maruz kalabilme- si ihtimalleri de zail oldu; fakat bun- lar beynelmilel ticareti ihya edebile- cek ehemmiyet ve mahiyette & karşı geleceğine onun simsarı | kesilmişti. Demek ki İngiltere Fransadan Şark işinde ken- disine yardım bekliyemezdi. Avusturya... Büyük ibtilâl zamanlarında Almanyadan ayrı bir imperatorluk olmuş olan A- | vüsturya, Şarkta pese i gidişine karsı terdi. Avusturya Gemi Bal. kan Yarımadasının garp yarısı | na hak sahibi biliyordu. Selâ. nikten Adriyatiğe olan parça olsa olsa ona yakışırdı. Rusya | ile birlikte Osmanlılara karşı saldırdığı zamanlar, hep bu pro jeyi kovalardı. Rusların kuv- vetlerini arttırarak kendi başla- “ rna Balkanlarda ilerlemeleri A | vusturya için bir işi idi. Rus panslavistliğ Sırp. Karadağ, Bulgar milletle rini canlandırdığı gün Avustur- yadaki milyonlarca Islav da a- yaklanacaktı. Fakat Avusturyanm tepesin de'gene Prusya vardı. Alman- yadan Avusturyayı o ayırmak, öm kalan Alman devletlerini kendi | el etrafında toplamak Prusyanımn en büyük dileği idi. Avustur- ya Balkanlarda Ruslara karşı savaşa girdiği gün, yukarıdan Prusyanm üstüne saldıracağını görüp duruyordu. Bundan başka Ayusturya- nın elinden gelebilecek şey: de İ azdı. 1859 da Fransa ile savaş ta yenilmiş, - İtelyaya bir çok yer bırakmıştı. Daha önce Ma- car ihtilâli Avusturyayı içinden sarsmıştı. Bu sırada Rusya Ça- rın in le yardıma koşuşu da Viyanayı Petersbur- ga karşı minnetle bağlamıştı. Avusturya Rusyaya kar $ı kalkarsa Prusyadan baş- ka İtlyan Birliği icin içleri y. nan İtalyalıların da üstüne 8: dıracağı besbelli idi, İngiltere Fransa. Avusturya ve Türkiye. nin birlik olarak Rusya. Prus- ya, İtalya, Romanya, Sırbistan ve Karadağ ile karşılıklı döğü: mesi ise o zamanlar herkesin yüreğini korkutan kanlı bir dün sayası olurdu ki buna kimse yaraş R Demek, o Avusturyadan da çok bir şey beklenemezdi. Prusya, şark işlerinde açık- tan açığa Rusyaya yol veri yordu, Bismarck, daha o za. mandan, sonra açıkça söyledi. ği gibi “şark işlerinin bir Po- | meranyalı neferin kemiklerine bile değmiyeceğine” kanmış- liye: daha kendi iç birli ğini tamamlıyamamıştı. Ona da — başma böyle bir işte gü- veni) Güvenecek bir yardımcı bu. lamıyan İngiltere, yalnız başı. na Türkleri önlerindeki uçu- rumdan kurtaramazdı. Olsa ol- sa onlara akıl hocalığı edebilir. başlarındaki korkuyu azaltma- ğa, uzaklaştırmağa çalışırdı. Usta Londra diplomatları, işte Rusyaya karşı şark Mi artık | Balkanlarda | larını onu boğazlardan | Muahedeler | Değiştirilmeli | Avrupa sulhü için büyük dert kaynakları nerde? LONDRA, 8. AA st bildiriyor. | Daily Mail gazetesi, sulh muahe- | delerinin yeniden tetkik ve tadili me selesi hakkında lord Rothermere'in bir makalesini neşretmiştir. Lord Rothermere, bu yazısında Silhassa diyor ki: * Leh koridorunun vücude getiril mesi suretile Almanyanın parçalan- ması Avrupa sulhunun o muhafazası büyük bir dert kaynağı, £ Versailles İ munhedesinin tanzimi osnasında iç lenmiş çok vahim bir yanlışlık ve Lehistan için de bir tehlike teşkil et | mektedir.” — VolfE ağam | muhtemel bir taarruz ve hücumuna karşı Lehirtanın şark hududunun muhafazası hakkında Almanya, Fran sa ve İngiltere tarafından verilecek | muhtelif tavizler win Leh koridoru et hakkımı Aiman teklif etmekte-| geçirmemek temeline bağlamış lardı. İspanya kendi iç işlerinin kargaşalığına boğulmuştu, Por tekiz, Felemenk, İsveç, Nor- veç gibi küçük hükümetlerin lerinden bir şey gelemez! nimarka Slezvig-Holstein ii den dolayı Prusyadan. Belçika üçüncü Napoleon'un Rem su- İyuna varmak politikasından dolayı Fransadan korku içim deydiler. İ Avrupada bütün politika iş leri, milli birliğini korumağa çalışan Almanya ile, karışık milletlerin çarpışması korku- su uyandıran Balkanlar üze- rinde toplanıyordu. Gortehakof, Paris barışı- ğının ertesi günü Rusya poli- tikasını eline almıştı. Kurnaz bir diplomatı. İnce hesaplarla yolünu çizmişti. Bir kere Fran sayı kazanmak istedi. sa İngiltere ile uzlaşmadan u- zaklasırsa Rusya şarkta iste- diği ovnayabilirdi. FİK yıl önce Tilzit'de birinci Alexan- dre ile birinci Napoleor'un an- simdi ikinci Alexan- eii Napoleon ara- sında canlandırılamaz mıydı? 1857 de Stutgart buluşması herkesi bu işin olduğuna kan- dırmıştı. Bereket versin ücüncü Na- poleon'un kararsızlığı bu işi bozdu. . Fakat Gortehakof bir bozgunla yılacak, umudunu kı- racak — adamlardan Fransa ile doğruca uzlaşma- yınen Prusyavı ele aldı. 1259 da Fransayr İtalvada istediği | gibi islemeğe (o bırakmak icin kendinin Romanya hakkmda. ki dileklerini basn cikarmıstı. Prusya korkusu Fransavı da ve niden kucağına düsürecekti, Rusva Prusyayı Almanyada istediğini yapmağa bırakacak- Avusturya birlesir- An Prusyaya yardım J edecekti. Prusya bunlardan bi- ri ile döğüsürse Rusya Prus- yaya iyilik ister bir Ukarış- yolunu tutacaktı. Fram sa ve AÂvusturvanm ezilmesi Rusya için iyi bir şeydi (Devamı var) ” rüyoruz.' değildi. | İ vanile bir şube açmıştır. Bu ev, koo-| | Von Papen | Ne yapacak? Kanunu esasinin tadil edilmesi muhtemel BERLİN, 9 A.A. — Volff Ajan | «e bildiriyor: Başvekil M, Von Pa ki dilekleri hakkında gazetecile- re bazı beyanatta bulunmuştur Bu beyanat, dahili vaziyetin kuvvetlendirilmesi siyasetine ve Almanya'nm hukukça müsaviliği, mevcut munhedeler çerçivesi dahi linde, elde etmek için sarfettiği faaliyete yeni bir delil teşkil et- mektedir. Başvekil. ilkönce intihabat me Lord Rothermere, Sovyetlerin | “i miş ve demiştir ki: “Hiçbir fırka, iktidar mevkiini yalnız başma deruhte © edemez. Milli bir temerküz idaresinin te- eli şahsi meseleler hiçbir oynıyamaz. Alman hükümetinin vazifesi, devlet işlerini — Alman milletinin Avrupa'daki v: uygun düşecek bir sureti neticesine varmaktan ibaret BERLİN, 9 A.A. — Von Papen kabinesi, bagün mühim aktedecektir. Bu içtimadı battan mütevellit siyasi vaziyet tetkik olunacaktır. Ayni zamanda kanunu esasinin ıslahı meselesi de görüşülecektir. Dahiliye nazı- rı, bu mesele hakkında tetkikat yapmıştır. Zirai mahsullerin kon tenjantmana tabi tutulması mese- lesi de mevzuu bahsedilecektir. son meselenin harici dolayısile bu mesele müzakerelerin oldukça muhtemeldir. BERLİN, 9 A.A. — Hariciye nazırı M. Von Nemrath, teşrinisa- ninin ikinci 15 inde | Cenevre'ye gidecek ve orada Milletler cemi- yeti konseyinin Mançuri meselesi hakkındaki müzakerelerine işti- rak edecektir: Siyasi mehafil, bu manya'nın tesfihatı tahdidi mese- lesine dair olan battı hareketi ü- M. Von Neurath'ın bulunmasının diğer tekrar teması temin ve bu suretle müstakbel mukareneti dolayısile teshil edeceği ihsas olunmaktadır. BERLİN, 9 A.A. — Yeni Rayiş tagda eskisine nazaran bir nok- sanile 36 kadın âzâ bulunacaktır. Kadın âzası fazla olan fırkalar, şunlardır: Sek demokratlar 13, komü- nistler, onlar da Ankara kooperatifi- nin komisyon evi Ankara memurlar kooperatif şir- keti, İstanbul'da (Ankara memurlar eratif şirketi komisyon Evi) ün ezim gerek Ankara'daki merkez ış mağazasının ve gerek diğer is Gi keoperatilerinin İstanbul ve ecnebi piyasalarından den rel yi temin edecektir. E- vin eski İstan bul mümessili yem B. deruhte et- miştir. ————— Sowyet konsoloslu- gunun teşekkürü İSTANBUL, 9 A.A. — Sovyet- ler birliği hükümetinin İstanbul concral konsolosu M. Zwilling ile zevcesi Zweili Sovyet in kılâbının on beşinci yıl dönümü münasebetile kendilerini ziyarete gelen misafirlerine teşekkürleri- nin bildirilmesine Anadolu Ajan- #ının vesatetini rica etmişlerdir. ra farkla 652,496 liraya inmiştir. i icape-| “HARİCİ HABERLER Deniz Faciaları Bir gemi battı, iki vapurdan endişe ediliyor KAHİRE, 9 | Mısırda köin Beda'da 26 o kişiyi nakletmekte olan bir gemi batmış ter. i andan korkulmaktadır.. İK aza mı, tahriphârlık mı? MARSILYA, 9 A.A. — Bazı kimseler, Angkor'un başına gelen kaza ile hareketine takaddüm e- den grev arasında bir münasebet tasavvur etmektedir. Mesajeri Maritim kumpanya- s4, tamamen mihaniki bir kaza ih tmalinden bahsetmektedir. Gemi İ de bulunanlardan hiç kimse, itti- atte 8 mil yapıyordu: 5.0. 5. LİVERPOOL, S.A.A, —Colon (Panama) dan gelen Liverpool İ mücehhizlerinden birine gelen bir | gemisinin akibeti hakkında bü- yük endişeler uyandırmaktadır. Phormus'un son telsizi, gemi ma | min Colon'un 250 mil bulunmakta olduğunu te altı ambarının su meninin artık işlememekte oldu- gunu tasrih etmekte idi. 3 gemi ile bir Amerika tahtel- bahiri, bu havalide dolaşmakta- dır. Phermus, Nevyork'tan Ham- bourg'a gitmekte idi. Mürettebatı 16 İngiliz zabit ve makinisti ile | 60 Çim'liden ibaret bulunuyordu. Müteakiben alman bir telsize nazaran Phermus, Gracias a Di- 08 burnu açıklarmda görülmüş” tür, puru, telsizini kaybetmiş olması yuz bulunan kazazede ge- minin imdadıma koşmakta olduğu Fabrikalar için mu- vakkat büro Sanayi Kredi Bankası tesisi ka- nununda bazı tadilât yapılacağı yazılmıştı. Şimdilik © Sanayi ve Deni Bankasma ait bulunan i için e bir büro teşkil edilecek ve bu büro da bankaya merbet olacak- tır. Sanayi ve Maadin Bankası U- mum Müdürü Sadettin B. Anka- ra'ya gidip dönmüş o ye evveliki gün de Uşşak'a gi Keşanı denize bağlayan yol KEŞAN, 3 — Keşan Trakyanm şirin bir kasabasıdır. Arazisi çok > Burada zahire çok |” Başlıca ekini buğday, arpa, | » Toprak Arazisi çok ee Denize 31 ki- lometre mesai ice namile maruf tabii b Tin limanı vardar. Geçen sene bu yolun bir kısmı âzamının tesviyei iüeakireni yapıl mıştı. Henüz bitmemiş kısmın ik- mali için bugün Edirneden iki fen memuru Keşana gelmiştir. İbrice limanı mühim bir ihracat merke- zi olacaktır. amam — İki köy ANKARA, 9 — Bakırköy ka- zasının Mabmut Bey nahiyesine bağlı Cebeci ve Pirinççi köyleri Sarıyer kazasının Kemer Burgaz nahiyesine A.A, — Yukarı | 6 yolcunun telef olmuş olmas | Hayvan vergisi hakkında Met lise yeni bir teklif verildi ANKARA, 9 (Milliyet) — Sivas meb'usu Remzi Bey bi van vergisi hakkında Meclise bir teklif tevdi etmiştir. Tekli göre her sene şubatta vilâyet meclisi, belediye meclisi ve ticsl odası olan yerlerde ticaret odasından gönderilecek bir zati mürekkep teşkil edilecek komisyon marifetiyle bir yaşımı doldi | muş koyun, keçi ve tiftiklerin bir sene evvelki satış fiyatları # İ zarı dikkate alınarak her cins hâyvana bir fiyat konulacak: | fiyatın vilâyet hissesi dahil olmak üzere yüzde onu hayvan gisi olacaktır. Altray kapalı yerde beslenen hayvanların fiyatli tesbit edilerek vergi mikdarı bu fiyatm yüzde sekizi olacakt Vergi makbuzu gösterenler mahallelerden ve tuz ambarlarındı hayvanlarının senelik tuz ihtiyaçlarını tesbit şartiyle yalnız | kuruş tuz vergisi vererek tuz alabileceklerdir. Lâyiha kabul ed | diği takdirde meriyete girmesinden üç ay sonra kazalarda vet ambarları tesis edilmeyen yerlerde talimat ve mukavele ile t£ rethaneler tuz satabileceklerdir. Yeni encümenlerin intihabı | ANKARA, 9 (Milliyet) — Yarın Mecliste Celâl Nuri $ yin dahili nizamnamenin tadili hakkındaki teklifine dair & tı esasiye encümeninin mazbatası görüşülecektir. Mazbataf kabulü takdirinde yeni encümenlerin intihabı yapılacaktır. t Uşakta kredi kooperatifleri! UŞAK, 9 (A.A;) — Uşakın 170 köyünden 102 sinin işti ettiği 22 kredi kooperatifi kurulmuş ve 95 bin lira sermay& i hepsi faaliyete geçmiştir. | Derleme klağuz kitabı ANKARA, 9 (ALA.) — Türk Dili Tetkik Cemiyetidef Türk Dili Tetkik Cemiyeti Umumi Merkez heyeti bugün saat te Ruşen Eşref Beyin reisliği altında toplanmış. dil sözleri balk bilgisi için hazırlanmış olan derleme klağuz kitabının delerini tetkik etmiş ve klağuz kitabınm içindeki maddelerin # sa bir listesini yaparak fiş defterinin de başma geçirilmesine rar vermiştir. Heyet yarın saat 16 da toplanarak bu listeyi MH aştıracak ve klağuz kitabını da tetkike devam edecektir. rükselde Güreşçilere | Sefarette cümhu- Ziyafet | riyet I bayramı merasimi Sm nyan BRUKSEL, 30 Teşriniewvel: — olmuştur Çümhuriyet bayramı Brüksel 30- faretimizde fevkalâde bir surette tes'it edildi. Bolçikada bulunan bütün Türk tebaası saat üçlen i- tibaren, safir Kâmil İyi tebeike İ di, misafirleri pane keş ve her birisine ayrı ayrı iltifat ediyorlar- dı. Yarım sant içinde sefaretin sa- lonları temamiyle dolmuş bir va- ziyette idi. Türkiye Cümhuriyeti- nin yıl dönümünü duyan bir çök Belçika gazeteleri bu münasebet- le fotograf muhabirlerini de gön dermişlerdi. Sefaretin / salonları cidden çok ince çok kibar bir şe- İ kilde tanzim edilmiş süslenmişti. Kâmil Beyin refikası Hanımefen- dinin ince zevkiselimini her köşe de sezmek kabildi. Sant beşe doğru misafirlerin hepsi tamam olunca büfeye gidil- di. Büfe cidden enfesti. Brüksel- deki bütün Türklerin ve ecnebile- rin bihakkın kalbi in | kazanan kıymetli sefirimiz Kimi Bey davetlilerini memnun etmek mıştı. Büyük krizantemlerlerin na dide çiçeklerin manzarası ile da- ha büsbütün © zarafet kespeden salonlarda herkes buzlu ve meb- zul şampanyalarla, hararetini tes- kin ediyordu. Sade şampanya ile iktifa edilmemiş ayai zamanda en nefis lihörler de ihzar a Brüksel sefaretinin genç Hilmi Bey *— maal düve tirak etmeleridir. Dün Olimpiyat gazetesi p tından Perapalastn Balkan göl şampiyonasını kazanan ö rimiz şecerine bir çay zıyafeti “İ di. Ziyafette güreşçilerimiz, Fİ fedorasyonu reisi Hamdi El Bey, güreş federasvomu reisi, hani Bürhaneddin, Seyfettin sair federasyon menst pil matbunt erkân bulunmuşlardır. ies. konaş öeler üzerinde müttebit bir gaye takin orneleri İüzumu Memurin lokant Juhisarlar Umum Müdürlüğü Jerle aye ayrı meğeal oluyor her a ten geri Sefaretteki resmi kabule çok ecnebi — diplomatlar da mişti, i Geç vakte doğru misafirler, yaş yavaş dağılmağı bağl Herkes bu» hâdisat cihanın umumi vaziyeti üze- rinde muvakkat bir tesirden başka bir #ey husule getirebileceğini zannetmek Nnutmamalıdır ki, Lausanne itilâfı müstesna, harp borçları meselesi he- nüz muallaktadır. Kambiyo muamelâ tu üzerine vazolunmuş olan tahdidat, umumiyet itibarile, gittikçe şiddetlen- dirilmektedir. Mülkiyet sahasında gö- rülen bir çok esaslı nakiseler el'an ik- mal edilmemiştir. Nihayet, gerek mil- li ve gerek beynelmilel paraların istik rarı keyfiyetinden, her zamandan faz la uzağız. Bubran ve inhitat © başla mazdan evvelki (beynelmilel ticaret sistemine rücu artık imkânsızdır. Bina enaleyh, bir çok kimseler gibi, biz de, kendi kendilerine kifayet edecek olan bir takım milletlerin ve ya bu millet- lerden müre grupların teşekkü” rin dak ya El ölme © Buhrandan muztarip milletler ve teşekküller meyanında ilk safta gelen İngiliz sanayicilerinin bu hakikati ol- duğu gibi görmeleri ve söylemeleri şa- yanı dikkattir. Eski ticaret sistemine rücuun imkânsız olduğunu açıktan a- sım söylüyorlar. O halde me olacak? Bunun cevabını bir kaç ay | sonra Londrada toplanacak olan cihan iktı- sadi konferansı verecektir. Cümhuriyet Merkez Bankasının 3/ 11/932 tarihli bilânçosunda bir evvel ki hafta bilânçosuna nazaran ayağıda ki farkları gördük. Tedavüldeki banknotlar Banka ka- nununun 6 ncı maddesi mucibince ye niden vukubulan 55,000 liralık bir a- mortisman neticesinde 164,063,550 liraya inmiştir. Bu paranm 8.688.590 lirası karşılığı yüzde yüz altın olmak üzere banka tarafından çıkarılmıştır. Pasif kısmında vâdesiz tevdiat ye- künu 1,243,181 lira farkla 9,130,230 viz m da 112,149 li- Aktif kumanda kasa ve muhabirler nezdindeki mevcut 29,352,633 liradır. Bunun 19,332,238 lirası 13,775 kile halis altındır. Altın mevcudu geçen haftadan beri 84 kilo kadar artmıştır. Alima tahvili kabil serbest döviz- ler 377,378 lirada cüz'i bir farkla ge- çen haftaki gibidir. İskonto edilen #e- sedat 919,747 liralık bir o tenakusla 3,992,014 liraya inmiştir. Esham ve tahvilât İstanbul Menkul kıymetler ve kam- biyo borsası, haftayı gene tatsız ge- dün ve evvelki günün vaziyeti- ni ise bir kelime ile ifade etmek müm kündür: mizer (misötö). Umumiyet itibarile fiatlerde bir ta- havvül yoktur; esham ve tahvilât ge- çen haftaki fiatlerini o muhafaza et- mektedirler; fakat bunun âmili, fikri mizce, mahalli bankaların, ve bu me- yanda İş ve Osmanlı (o Bankalarının, evvelki salı günkü likidasyonda, ser- maye vaz'ile Bankaların makul bir hat dairesin- de bu gibi röpör muamelelerine işti. rakleri iki cihetten hayırlıdır. Hem kendilerine kısa vadeli ikrazat şeklin de iyi bir kâr temin © etmiş olurlar; hem de piyasaya yardım ve dolayısile milli” kâğıtlarımızın revacını temin et miş bulunurlar. Son likidasyonda röpör için lâzım olan para takriben 120,000 liradan yenin vasati röpöru 2 lira; o Rumeli Şimendiferlerinin 3,50 kuruş; Anado- lu oblizasyonlarının 15 kuruş; mümos sil senetlerin 15 3/4 kuruş; aksiyon- ların 12 ve Aslan Çimentoların 4 kur raş olarak tesbit edildi. Bu hesapla bankalar yüzde 10 ilâ 11 arasnda ilrazatta bulunmuş ol dular, Unifiye dün aksam Paristen azcık gevşek geldi (27,05 frank). Burada, Tramvay SI; Bomonti 23,25 Tee fon 15,15; etihat Değirmencilik Şark Değirmencilik 2,35; Aslen mento 8; Reji 4,60; Rumeli ferleri 4,30; Derkos 32,50 lira tedir. Kota harici Mısır Kredi Fon rinin fiatı şunlardır: 1886 tertibi 107 Vw 1903 87 vu 85 Serbest piyasada gayri mübsdi'”) çi . "