10 Kasım 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

10 Kasım 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

MİLLİYET PERŞEMBE 10 JE RİNISANI 1932 Memleketin Her Tarafında Maarif Teftişleri Başlayor Ekonomi Piyasa vaziyeti radyo ile neşredilecek Ayda bir herkesi alâkadar edecek konferanslar ihracat vaziyeti hakkında lar verilmesi için Rad- tinden İhracat ofisine bir mü vaki olmuştur. İnzim ettiği cihetle bu konfe- ayin 19 veya 20 sinde veril karari “ştarılmıştır. Bu konfe- İller yalnız rakkamları seralamak- ret kalmıyacak, ticaret haya- alikadar olmıyanları da ente- İS edecek hususatı ihtiva edecek bulunacaktır. Bu suretle amiyaye har ap ticari vazi- rin bir bilânçosu verilmiş ola- eni im az serik. İleni özüm Ambalajı Ötümlerimizin yeni bir ambalaj nakil ve ihracı tecrübe- İşt gesirmis! Aatmak için Türk ve Yunan hü etlerine müracaat edilmiştir. ısundan ihracat 42104 kilo tütün ve muhte ilekir 904 sandık yumurta een bir heyet geldi, gitti sabık Maliye nazırı ve halen İN azasından M. Vallen bir müd , şehrimizde iktisadi ve ma z tarla meşgul olmuştur. anlarda İşveç bülcümeti ne- KE iktisadi ve mali tetkikat yap- İla olanı M. Vallen buradan AU- Ritmiştir Bankasından alman cetveldir) Teşrinisani 1932 Akşam Fiatları kalkarlar, (O Tahvil İy, Srolları ei Elektrik İranide 09 Tramvay rs Tünel Kahtim Asadolu 1 n Çimento Ar “ü— Ünyon dey. 2,— 14,50 $ Sark dey. 859 4025 $ Balya 240 sigorta (1,85 İ Sark mu ceza 250 Telelon 1535 Moskova (Satış) 107073 tşilim, Av, 1 peztta 1 mark m— Lele 2 a m key 25, 36 dinar 0 1 Çermeieç © v Alın van 1 Merkliye yi l hissolunacak derecede azalmıştır. bir defa Radyo ile yarım sast- | Ofis, ayhik| Belçika vaziyetini her ayın on beşin | Bolgarie şekilde verilecektir.. BİN OLARAK Memfeketler | İthalkt © İhracat İngiltere 420457 244880 İsterling 10.700.042. 9960202 Frenk tan 4.345.280 2121577 Leva Franan o 1SS4l4Z9 12016229 Frank Almanya 3084726 3786982 Mark Yunanistan 488X021 1955352 Drahmi Heslya 589218 4457200 Liret Yugoslavya 1.523.240 1.786.674 Dinar Lehistan 570238 O 688347 Zilon Amerika 914041 914056 Dolar Rusya 506.292 350073 Rable Meser 17.057 16086 M.Lİ, Bu rakamlar 931 senesi ilk sekiz ayı zarfında yapılan ihracat ve itha- It yekünlarile mukayese edildiği taktirde gerek ithalât ve gerek ibra €at kıymetlerinin geçen seneye nis betle çok azalmış olduğu görülür.Bu na da sebep iktisadi buhran ile bir çok memleketlerde ithallitın tahdidi ve döviz takyidatı hususunda alınan tetbirlerdir. İthalltı tahdit emrinde #ttihaz olunan tedbirler ihracat üze- rinde de tesir icr aetmiş ve ihracatın da azalmasında amil olmuştur. Rusya Yunanistan- dan tütün almıyor Ticaret odasına gelen o malümata İspanyaya gönderi- lecek yumurtalar İhracat Ofisinden tebliğ edilmiş- Gr: “İspanya hükümeti yormurtala- rn damğalanmas ihakkındaki 11 kâ- Bunuevvel 1931 tarihi iBrüksel kon- feransı kararını kabul etmeyen mem leketlerden İspanyaya gidecek yu- murtalar için menşe şehadetmam talep etmeye karar vermiştir. Tür- kiye bu konferene kararını kabul et! meyen hükümetler meyanında bulun | duğundan 26 Teşrinievvel 1932 te- rihinde nitibaren İspanyaya gönderi- lecek yumurtalar için menşe şehadet namesi sön icnbeder.” Doktorlardan Şikâyet İktısat ve tasarruf cemiyeti gazetesininneşriyatı Milli iktisat ve tasarruf cemi- yeti memleketimizin tanınmış dok torlarma müracaat ederek kendi- lerinden üzüm, incir ve fındıkla- rmezın sağlık için faydaları hak» kında © düşüncelerini bildirmeleri ni rica etmiştir. Cemiyetin bu mü- Taccaatına ancak iki doktor ce- vap vermiştir. Bu vaziyetten cemiyetin maşiri efkörr olan İktisat ve (o tasarruf mecmuasının son nüshasında te- essürle bahsedilmekte ve ( şöyle denilmektedir: Üzüm, incir ve fındıklarımızm iç pazarlarını genişletmek için aç tığımız sef vberlik, yurdumuzun her yanında canlı akisler uyandır dı. “ Üzüm, incir ve fındıklarımızın seytiiiçim o alar imi bi Ar rupada bu yemişlerin yenmesini halk arasında yaymak için kurul- muş cemiyetler yar ve bu cemiyet lerin başında doktorlar bulunu- yor. İ metre genişi | kısım bırakılmakta ve yolun iki Biz de doktorlarımıza baş vur- duk. Kendilerinden bu yemişlerin sağlık için faydaları hakkında dü şüncelerini bize bildirmelerini yal vardık. Baş vurduğumuz on tanınmış 'doktorumuzdan yalnız ikisi cevap vermek büyüklüğünde bulundu. Ötekiler, bir kaç kerre daha yaz-| dığımız halde, boyuna sustular. Acaba doktorlarımız, niçin biz den cevap vermek lütfunu esirge diler? Edebiyat dedikodularma, Dil işlerine karışan doktorlarımız, üzüm, incir, fındık yemek propa- bu mühim gremlekei işinde ze ön ol Belediyede Yollar neden Çabuk Bozuluyor —e. Şoseler için meclis bir kanun çıkaracak Son zamanlarda şehir ve ka- saba haricinde yapılan şase ve asfalt yolların çabucak bozuldu ğu nazarı dikkati celbetmekte- dir. Yalnız vilâyetimiz hududu dahilinde bir çok yollar bir sene geçmeden bozulmaktadır. Bu vaziyetle alâkadar olan bir iki müteahhit ve mühendis mahke meye verilmiştir. Oğrendiğimi ze göre, yolların çabuk bozul- masında diğer e sebep daha vardır. Şose yapılırken içi taş- la doldurulup tazyik edilen kı- iki tarafta birer inde toprak bir tarafındaki hendekler bu top- rak kısımlardan sonra kazıl. maktadır. Bu iki tarafta bırakı lan toprak kısımlar şoseyi tut- masi ve taşların gevşememesi içindir. Sandığın iki yanındaki bu toprak kısımlara banket ta- kir edilmektedir. Fakat ekseri köylüler arabalarmı şose yani sandık üzerinden sürmekte ve hayvanların fazla yorulması, arabanın eskimemesi için iki ta raftaki birer metre genişliğinde bulunan banketler üzerinden sürmektedirler. Arabalar ban. ketler üzerinden gidip geldik- çe bu bir metre genişliğindeki toprak daha fazla geni: - | da etmekte ve yanlardaki hen- değe doğru yayılmaktadır. Bu suretle içi taş dolu vlan sandık kısmı iki tarafmdan tazyiki kaybedince sıkılığını kaybet- mekte ve taşlar yerinden oyna yarak yol bozulmaktadır. Ban- l ketlerin genişlemesi dolayısile | yan hendeklerin de dolmasını mucip olmakta ve yağmur sula rı kapanan bendeklerden gide- meyerek yolun üzerinde kal. maktadır. Sularm şose üzerin de birikmesi de tabii yolun bo- zulmasmı icap etmektedir, Öğ- rendiğimize göre, hükümet $0- se inşaatı ve muhafazasını da- ha esaslı bir şekil altma alma- ğa karar vermiştir. Memleketin her tarafımda © yüzbinlerce lira sarfedilerek insa edilen şoseler için Meclisten yeni bir kanun çıkacaktır. Bu kanun şose ve asfalt yolların haiz olacağı şe- raiti ihtiva edecektir. Kanunda yollara zarar iras edenler için şiddetli ahkâm bulunacaktır. Maarifte Heybeli Adada.. Bir orta mektep açılması kararlaştı Heybeliadada bif orta mek- tep açılması için maarif vekâ- letinden dün maarif müdürlüğü ne emir gelmiştir. Mektebin müdürlüğüne Kandilli lisesi muallimlerinden Necati Bey ta yin edilmiştir. Mektebin mual- İlimleri de'yakında tayin edile- cektir, Bina hazır olduğundan mektebin noksanları ikmal edi. Tir edilmez hemen tedrisata baş lanacaktır. Talebe kaydü kabu- lüne başlanmıştır, Mekteplerde Kızıl aşısı Mekteplerde | kul aşın tnbikine b bazı tedabir ulunmuştır. zi İlk tedrisat müfet- tişliği imtihanı Dün erkek muallim mektebinde ilk tedrisat müfettişi olmak İsti; imtihanı yapılmıştır. Netice bir kaç gün sonra anlaşılacaktır Edebiyat cemiyeti kongresi Edebiyat fakültesi talebe cemiye- & dün Halkevinde senelik kongrele. ini ekdetmişler ve yeni idare heye syn bilgisi tatbikatı İstanbul 3 üncü mektep | talebesi dün belediyeye gelerek hayat bilgi- kikatı görmüşler belediye teş- ve vazaili hakkımda » izahat al- mışlardır. Türkiyenin tabii coğrafyası Darüllünun coğrafiya profesörü M. Şapü tarafından Türkiye'nin ta- bü coğrafiyasının esaslari ihzar edil mektedir. Bu esaslar yakında neşre- dilecek ve memleketimizin tabii coğ rafiyası hakkında bundan sonra ya- pılacak tetkikat, teşebbumt ve tedri- vet bae, Senalena ilef eğecek Kontenjan Tetkikatı Ticaret odası tetkik lerine devam ediyor Ticaret odası idare heyeti dün- Banket denilen «toprak kısım-| 4.” lardan da sureti kat'iyede. hiç | aç tekir zin Teenlide İmei. bir şekilde nakliyat yapılmaya. caktır. Bir köy halkı nakledilecek Büyükçekmece . civarındaki bataklığın kurutulması için çok fazla paraya ihtiyaç olduğu an- laşılmıtşır, Şimdilik bu bataklı- ğın kurutulmasından sarfı na. zar edilecek, bataklığın üstün- deki Ahmediye köyü buradan kaldırılacaktır. Catalca şosesi- Bin karşı tarafındaki sırtta mev cut Muradiye — çiftliği bir köy haline getirilecek ve Ahmediye köyü halkı buraya nakloluna- caktır. Muradiye çiftliğinde ye ni bir ilk mektep binası yapıl- mıştır. Bu mektep Muradiye köyünün mektebi olacaktır, Silivri - Çatalca yolu Silivri - Çatalca yolunun 8 kilometresinin inşaatı bitmiş. tir, Mütebaki 8 kilometrelik mesafe de bu kış sonunda bit- miş olacaktır. Darülâcezedeki Trahomlular Darülâcezede Otrahom. hastalı ğına tutulan 22 çocuk dün Hâki- miyeti Milliye şehir yatı mekte- bine gönderilmiştir. Şocuklar tedavisine rına başlamıştır. £ Mütehassıslar heyeti ve komisyonlar tarafmdan tetkik edilerek hazırlanan ve O- da idare heyetine tevdi edilen kontenjan mesailine sit Yapor ve evrak muazzam bir dosya teşkil eee Bunun > ie he eti içtimalar aparak tetkikatını süretle bitirecek ve bu işi gelecek çarşamba — toplana- enk olan Oda idare heyetine ye- tiştirecektir . Eyipte açılacak Halkevi içtimai muavenet şube si idare komitesi Eyipte Defterdar da Maliye tahsil şubesi arkaamda- ki ciheti âskeriyeye ait binayı tet kik etle va Eyipiz açılacak ara ne, miştir. Bina bir kaç güne kadar tamire başlanacaktır. e a e m eri 20 dakikada katedebilecek Lâğvedilen Belediyeler Lâğvedilen belediyelerin hu- kuk ve vecaibinin kime intikal e- şahsiyetlerine in karar vermiştir. Kooperatif nizam- namesi geldi | Maarif Teftişleri Başlıyor Vilâyetler dört mıntakaya ayrıldı Maarif Vekâleti müfettişleri bu 2- yın 15 inci salı günü mmtaka mın taka teftiş işlerine başlıyacaklardır. Bu senc müfettişlerin gözden ge- girecekleri vilâyetler dört mıntakaya ayrılmıştır; Birinci mıntaka: vilâyetleri; İkinci mıntaka: Eskişehir, Küteh- ya, Afyon, Konya, Adana, Cehelibe- reket, Mersin, İçel, Niğde ve Aksa- ray vilâyetleri Üçüncü mıntaka; Kara;deniz vilâ yetleriyle Şebinkarahisar, Gümüşha ne, Erzurum, Kars, Artvin ve Erzin can vilâyetleri; Dördüncü mıntaka; Orta Anadolu vilâyetleridir. Bu mntakalardan birinci, ikinci ve üçüncüye üçer, dördüncü mıntakaya da iki müfettiş gidecektir. Bundan başka bir müfettiş İstanbulda, bir müfettiş Diyarbekir mntakasında çalışacak, ayrıca bir müfettiş'te An- kara, Konya ve Kayserideki mesleki tedris müesseselerile uğraşacaktır. Konya ve Adana yolu üzerindeki teftişlerde ayrıca bir de sağlık işleri müfettişi bulunacaktır. Teftişler iki ay sürecek önümüzde ki 1933 yılı ilk kâmunumun 15 inde bütün müfettişler kendi teftiş min. takalarmnı merkezlerine dönmüş 0- lacaklardrı. Bu yıl teftişlere daha geniş bir meydan verilmiştir: Müketinir yal. İ mız okutmaları gözden geçirmekle kalmıyacaklar göz önüne aldıkları müesseselerin maddi vaziyetlerini, i- 'dare ve maliye işlerini, terbiye yaşa- yışlarını da eyice araştırıpıdeşeliye- ceklerdir, Liselerde her ders grupu © grup için görüşüne (ve sözüne bir müfettişin gözünden geçecektir. Bunun için biselerde ders teftişlerini bir tek müfettiş yapmayacak, müfet- tişler birlikte olarak yapacaklardır. Anadolu grüpu | Müfettişler, Orta tahsil müressele- | rinden başka, gezdikleri yerlerin Maarif Müdürlüklerinin ve ilk ted- ris müfettişlerinin çalışmalariyle de melez gittikleri yerlerde söz derleme ileri için de yakından çalı Maarif müfettişleri de ilk tedrisat müfetişlerinin, mektep müdür ve muallimlerinin söz derleme işleriyle nasıl uğraşacaklarmı gösterir bir talimat hazırlanmaktadır. Bu taliamt vilâyet, kaza, nahiye ve köylerde söz derleme seferberliğinin yapılışmı da gösterecektir. Bundan başka müfettişler ayrıca yaptıkları ders programlarda bugü ne kadar ne gibi değişiklilder geçir- miştir? 3 — Bu dere grupunun okutma u- Bursa Osmanlı Bankasmı soyan ların elebaşısı olduğuna kuvvetle ih tnal verilen Sarı İhsan bütün araş, tormaları rağmen henüz ele geçmiş A rr mm Belçikalı tayyareci Halebe gitti Evvelki gün şehrimize gelmiş olan Belçikalı tayyareci Marcehal Vilâyette ha İskân Muamelâtı Borçlanma üni) na göre devam ediyor İstanbul vilâyeti — dahilinde iskân muamelesine halihazırda borçlanma Mi tovfikan devam edilmekte “Sahibine iade olu- nan emlâk Mübadillere verilip te bilâhare asıl sahipleri etabli Rum (oldukları anlaşılanlara bu emlâk iade edilmiş- ti. Bu suretle iade edilen emlâk mik darı 257 ye baliğ olmuştur. Bu emlökten mübadillere teffiz e- dilmiş olanlara teffiz kıymetinin do kuz misli bono verilmekte idi. Gelen malümeta göre, bu sene bu bonola- rm para verilmek (suretile yakında ödenmesine karar verilmiştir. Bu hususta tanzim edilen talimat- name geldikten sonra paranm dağı- lisana başlimacıklır. İskân memurları Vilâyet iskân idaresinde işten el çektirilmiş olanların yerine Kars ve Sumsun iskön müdürleri tayin edil-| fe mişlerdir çikanın tanınmış pilotlarından o- | tir lan Marcehal, bir tenezzüh seya- | Poliste Alacak Kavgası Bir alacaklı borç- layu ağır yaraladı Beyoğlunda Çeşme sokağında oturan Mehmedin kaç lira borçlanmış ve üzerinden epeyce zaman geçtiği halde bor- cunu verememiştir. İstavri, sık sık Mehmede müracnat ederek n- lacağını İstermiş. Evvelki gün ge- ne Mehmedi görmüş: — Yahu, böylemi olacaktı. Kaç zamandır beni atlatıyorsun. Artık beklemeğe | tahammülüm kalmadı... demiştir. Istavrinin bu ihtarı, Mebmedi kızdırımş ve ikisi arasında alacak yözünden sunturlu bir kavga baş- lamıştır. Mehmet bu sırada atik davranarak eline geçirdiği bir de- mir parçasile İstavriyi yaralamığ- tır. Ağır surette yaralanan İstavri derhal hastaneye kaldırılmışsa da ifade verecek halde değildir. Mehmet yakalanmıştır. Adama kızmış, camı kırmış! Düştü, üğağ kırıldı Ahırkapıda Nuriye H. ın yanın da oturan 70 yaşlarında Nigâr H. Kadın kadına.. Mecidiye köyündeki bahçeler. de çalışan Fatma ve Hatice ismin de iki kadın, evvelki gün bir me- seleden dolayı araları açılmış ve boğaz doğara gelmişlerdir. Bu ar- rada Hatice H. m attığı şiddetli bir tokat, Fatma hanımı çileden çıkarmış ve yerdeki çapayı kaptı. öz gibi Hatice H. ın kafasna in- dirmiğtir. Ankara - İstanbul Mahkemelerde Köprü rü Altındaki Kaza Mahhallinde keşif yapılmasına karar verildi Geçen haziran ayında Un — panı mizan altında me olmuş, Mücahede moti Mezbaha motörü çarpışmış, İlle bim isminde bir makinist bu mü- sademe neticesinde boğulmuştu. Dün ağırcezada bu muhakeme» ye devam edilmiş, davacı ve maz- nun tarafları vak'a o mahallinde keşif yapılmasını talep etmişler. . Teşrinisaninin 29 uncu günü keşif yapılmazma karar verilerek muhakeme 7 kânunvevvele bıra» Yorgi neden ölmüştü? Türk ve Yunan güzellik krali. şelerinin hangisinin nu ederken, çıkan ka» emda Yorgiyi yaralıyarak vefatı iyet vermekten suçlu Sü. muhakemesine dün A İırceza mahkemesinde devam 6. dilmiştir. Tıbbı adliden Yorginin aldığı yaradan mı, yoksa umumi zafiyetten mi öldüğünün sorulma- 8 için muhakeme 1933 senesi kâ- nunusanisinin İl inci gününe br. rakılmıştır. Kireç ocağı cinayeti Üsküdarda Acıbademde kireç ocağında çıkan bir kavgada ame- leden Kara Ahmedi öldürmekten suçlu İsmail efendi ile oğlu İhsan efendi hakkımdaki karar dün tef- him edilecekti. Fakat dünkü mu. hakemede muhtelif sebeplerle he. yet teşekkül edememiş olduğun. dan kararın tefhimi başka güne bırakılmıştır. Sahte yaverin davası Kendisine Reisicümhur Gazi Hazretlerinin yaveri süsü vererek dolandırıcılık yapmaktan © suçlu Hüseyin Fikrinin muhakemesine bu sabah Ağmceza mahkemesin- de devam edilecektir. Malların Ambalajı Kontenjan harici bırakılacak ANKARA, 9 — Tatbik — edil- mekte olan kontenjan kararname sinin bazı maddelerinin değistiril- mesi hakkında yeni bir karama- me kabul edildi; bugünlerde res mi gazetede neşredilerek talbiki- ne başlanacaktır. Bu kararnameye göre ihracat malların ambalâjında kullanı lan maddeler kontenjan harici o larak memlekete getirilebilecek” Kânunusaniden itibaren tatbik edilecek olan kontenjan kârama» mesi ve listeler hazırlanmakta” dır. Ayın yirmi birinde ilân oluna caktır . Şark demiryolların da zam yokmuş mi şirkete müra- caatla maaşlarına zam yapılması ii z Bu hususta şirket müdürü M, Pascal bir muharririmize demiştir Musiki san'atkârlar cemiyeti konserler Türk musiki san'atkârlar ce- miyeti bundan sonra her on beş günde bir cuma günleri cemiye » | tin Beyoğlunda Bursa sokağm İ daki merkezinde konserler vere “İ ceklerdir. Alaturka ve alafran. e ar ek konserlerde cemiyetin azala