15 Kasım 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

15 Kasım 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Odada Ekonomi Oda meclisi bugün (Li fevkalâde toplanıyor —— —e De — — Kontenjan etrafındaki iki rapor gözden geçirilecek Ticaret odası idare beyeti dün iç Bina ederek kontenjan meselesi ct Tafhından İktisat vekâletine verilecek | *evaplar otrafındaki o müzakeratını| bitirmiştir. Oda meclisi, idare heye- | mukarreratını müzakere işin bu Bün fevkalâde bir içtimaa davet edil dare heyetince verilen karar mek tem tutulmaktadır. Bizim aldığımız Trakya pancar mntakalarında, ba şoralla mücadele edilmektedir. Pam- carlara arız olan (bir kurt, bu sene pancar zürramı hayli zahmete sok-| muştur. Alpullu fabrikası, zürraa bir kolaylık olmak üzere, bu kurt) larla mücadele için zürran 30 ton zehirli bir mayi dağıtacaktır. Tütün ihracatımız Ihrmcnt Ofisi 932 senesi İlik sekiz ayı zarfında muhtelif memleketlere Xİ yapıla tütün ihracatile her mıntıka dan ber memlekete ne miktar ihracat e | yapıldığını gösereren şayanı dikkat > İ leketlere yapılan Alpullu fabrikası, pancar. atman alalım çalışmaktadır.l adarFab ğini öğrenmektedir. Fabrika ziraat müfettişliği, bu 88- Dn pancar tarlalarma 50 sz 'gübre verecektir. Bundan evv brikanın toprak laboratuarmda,top verilmektedir. Ni BORSA in Vi Banka, in alman cetveldir) 14 Teşrinisani 1932 Fiatları Tahvilât Köektsik yJatikrazlar, aram Muvabbide 8875 irüikler ii 8 mahi 1 lat TIB $ Anadols V 0,55 yeri m ir Belediye «Mümessili 89,40 Vk a “* ESHAM İla. Nama © 10 $ Bomosei » | > Hamilin 10,05 $ Terkor saate Gimente Ar. TS Onyon dey. 24— Şark dey. MA Balya 20 Şark m. ceza 2S Teleton © 1885 gü ği iğ ay 09 Ünnmiaigorta 1148 ÇEK FİATLARI 1206 0 Praj 7,04,8/4 $ Viyana 4734 $ Madrit 03. $ Berlin 28,0 $ Varşara Aza 3108 $ Peyte Mere 245,28, $ Bükreş 6008 $ Beiçrat Mlstendam 117,69 $ Moskora 1506 24050 74,13 1AAT0 42250 3ra— 7940, 3410,— 10 Söndra Mane, (Satış) 4 şilin, Av. 28 — Me san ME Belçika” tıs — imi M- 1 Bankmot SA bir istatistik hazırlamıştır. Hazırla nan bu istatinike nazaran 932 sene- inin ilk sekiz ayında muhtelif mem tütün ihracatımız. 12291879 lira rymetinde 12.582. 385 kilodur. Geçen sene eyni müd- det zarfındaki tütün ihracatımız ise 14.451.546 lira İerymetinde 10.740. 637 kilodur. Bu vaziyete anaran bu bu seneki tütün ihracatımız geçen yani nisbetle miktar ilerle fazla ve halbuki kıymet itibarile azdır. Buna- da sebep fiyat farkıdır. Fakat bu se ne mahsulün azlığı hasebile fiyatlar da tereffü kaydedildiğinden müteba ki aylardaki ihracatımız kıymet iti- barile de eyi olacaktır. Memleket iti ”İ barile ihracatımız aşağıda gösteril miştir? Memleketler | Kil o Kiymet 2.498.287 717.590 290.185 446.829 talya ibraç edildiği gözüken tütün- lerin en mühim kısmı Almanya, Jan ihracata ve v İstanbuldan 212930 kilo, İzmirden 6476575 kilo, Samsundan 1042358 kilo, Trabzondan 607.992 kilo, Ayrmtap- tan 161.812 kilo ve Edirneden —— kilo tütün ihraç edilmiştir. Her mıntakadan muhtelif memle- ketlere yapılan tütün ihracatımız i- se şu şekilde olmuştur: te, Balya izi e, Flame 187.644 kil ge 11.086 kilo, Almanya 980842 kilo ya 342666 kilo Amerikaya 11548 kilo. Avusturya- ya 211.588 kilo. İzmirden: İtalyaya 2.041.948 kilo, ay kilo Yunaniztana 423.780 Samsundan: İtalyaya 523.898 ki- lo ,Belçikaya 34.144 kilo, Felemenge 20.564 kilo, Almanyaya 254.137 ki. lo Çekoslorakyaya 254.137 kilo. xe ecndan: Mim 62088. ile, İsviçreye 845.582 kilo. Edirneden * Mısıra 46.403 kilo. Ayıntaptan : Masura 161.812 Kilo, Fındık ihracatımız Bugü ARAMALAR ERER, 2 1EK | Resmi Liseler gibi.. On iki sınıflı ec- nebi mektepler Ecnebi liselerinde ei tarihe | #ya ve yurt bilg ri resmi liselerde bii gibi dördüncü sınıftan başlamakta idi. Halbuki resmi liselerin 11 dersle- İ liseleri 12 sınıfıdır. Bu mek- tep idareleri Maarif vekâletine | müracaat ederek tarih, coğraf- İ ya; yart bilgisi derslerinin be | İ şinci amıftan itibaren başlama- | sını istemişlerdir. Vekâlet bu ü £ etmiştir. Müs- 11 smifle olan ee nebi ve ekalliyet liselerinde bu duğu gibi dördüncü sınıftan iti baren başlıyacaktır. Mekteplerde üzüm ve incir Maarif Vekâleti, leyli mek- teplerde talebeye © haftada iki defa tatlı yerine üzüm ve incir verilmesini tamim etmiş ve key fiyeti Milk Ttısat cemiyetine bildirmiştir. Ankaranın plânı ANKARA, 14 — Ankara şehrinin kat'i plânı meclis ko- ridoruna asılmıştır. Mebuslar lânı alâka iletetkik ediyor. İonsi Paşa plânla chemmiyet- li surette meşgul olmuştur. Plânı gören mebuslardan ço ğu İstanbulda da bir plân ya pılmasını ve plânsız inşaat yü- zünden husule gelen emri vaki- lerin önü alınmasını istiyorlar. mevsim iptidasından — birinci teşrin sonuna kadar Ordu ve Gireson mın takalarından 2,289,102 biralıke frndık ihraç edilmiştir. Zirai kredi koo- peratifleri Bu sene Ziraat Bankası, İstan- bul muntakasında Vie ye yakın zirai Amerikan üzümleri Kalifornyadaki yaş üzümler hak- kında Londra ticaret mümessilliği- mizden ticaret odasma şu malümat Kaliforniyanm bu seneki şaraplık üzüm miktarı 76,000 ton tahmin e- dilmiştir. 931 senesindeki şaraplık & züm miktarı 316,000, 530 da 86000 929 da 419,000 ton idi, Kurutulmağa tahsis olunan yaş ü süm miktarı bu sene 1,177,000 ton- dur. Sölde 775bin 930 da 1,307,000 ton olarak tespit olunmuş tu, Taze sofralık üzüm miktarı da bu sene 308 bin tondur. 931 de 229 bin, 930 da 388 bin, 929 da 312 bin ton olarak gösterilmi: Yerli mal filmleri Milli İletisat ve Tasarraf cemiyeti yerli malı propagandası için ipek fi- lim müessesesine sesli filimler yap- tarmaktadır. Bu filimlerden biri bir kaş güne kadar sinemalarda gösteri: sınıf olmasına mukabil ecnebi | dersler gene resmi hiselerde ol: | - Fevkalâde Bir İçtima — Yapı Çift ie eşyayı ie? İ | | | Şimdi bu eşyanın emanet edil. | Mahkemelerde e Mukadderler satmışlar diği yeddieminler mahkemede! Dün ikinci ceza mahkemesin İde şayanı dikkat bir dava rü- yet edilmiştir. Davanın suçlusu İ Hayık efendi isminde bir adam dir, Mevzuu da şudır: İcra dairesi Mukadder ha nım isminde bir kadının ev €ş- yasını haczetmiş ve bu eşyayı yeddi emin sıfatıyla (o Hayık, Lütfi ve Şükrü efendilere tev- di eylemiştir. İ Bu üç yeddi emin eşyaları Mukadder hanımın evinde br rakmışlar, fakat dışarı çıkarıl- maması için de daimi bir kon- trol vazetmişlerdir. Bir aralık ber nedense o Mukadder han mın bir kaç gün için | evinden ayrı kalması icap etmiştir. Bu müddet O esnasında eve Mukadder efendi isminde bir adam gelmiş, ve Mukadder ha- nımın kızına : — Annen bir se ne müddetle gelmiyecek, bu e ve boş boşuna kira vermekden | se eşyaları bizim eve naklede- İlim demiş ve kız esaen pek ya- İ kın dostları olan bu zatın müta leasmı derhal kabul ederek yed İdi emine tevdi ; edilmiş olan mahçuz eşyayı hazırlanan üç 2- rabaya yükletmiye başlamıştır. Bu esnada da keyfiyeti Har yık efendi haber almış, hemen Taksim polis merkezine koş- muş ve kendisine emanet edi- len eşyalarım kaçırılmakta oldu ğunu söylemiştir. Derhal arabaların yanma bir önderilmiş,. . eşyala, e mümaneat edilmek is- — Eşyalar kaçırılmıyor. ki- ra vermemek için bizim kendi evimize naklediyoruz, demiş ve bu eşyaların kılma hata gelme yeceğini ve derbal bu hususta yeddiemin Hayık efendiye bir senet vermiye bazır olduğunu bildirmiştir. Bu teminat üzerine bir şey yapılamamış, Mukadder efem ilden bir senet alarak eşyaların götürülmesine müsaade olun- muştur, iş Mukadder efendi İtukçu- dur, Senet vererek aldığı eşya- ları Mukadder hanım hesabına satmış ve paraları Mukadder hanıma vermiştir. Bilâhare icra dairesi Mukad- der efendinin eşyaları Mukad- der hanım hesabına — sattığını öğrenince yeddieminleri yaka- lamış ve mahkemeye vermiş- tir. İşte ikinci ceza mahkeme- si dün bu davayı görmiye baş - lamıştır. Yeddicmin Hayık efendi me- seleyi mahkemede böylece an- atmıştır. Muhakeme Mukad- der efendinin celbi için başka güne bırakılmıştır. Posta memurları beraet ettiler Postahane kişe ve tevzi memurlarından Osman, Hak kı, Mazhar. İhsan Beyler bir te" ahhütlü mektupla 2225 Belçi- ka franğı kıymetindeki bir Kre diliyone mektubunun mahalli- ne tevdi edilmemesinden suçlu olarak uzun zamandan beri mu hakeme ediliyorlardı. Dün muhakeme neticelenmiş, üç seneden beri açıkta kalan bu memurların kabahatleri görül- memiş, beraetlerine karar veril miştir. Kaçakçılık davaları İzmitte bir köyden diğer bir köye atla kaçak tütün nakle derken takiplerine çıkan jan darmalarla müsademe eden Ah met ve Hasanm muhakemele- rine dün © dokuzuncu ihtisas mahkemesinde başlanılmıştır. Dünkü muhakemede bazı şa hitler dinlenilmiş ve bunlar ka- çakçıla beygirlerini bırakarak kaçtıkla rını söylemişlerdir. Muhakeme mahallinden bazı istinabeler ya pılmak üzere başka güne bıra- kalmıştır. O emme —— Sobalar Kuruluyor Karadenizde fırtına devam etmektedir Havalar iki gündür © bozmuş ortalık kış manzarası arzetmeğe başlamıştır. Havaların bu âni de- #işikliği, yükseklerde hava cere- yanlarının birdenbire değişmesi- ne atfedilmektedir. Ortalığm soğuması — üzerine herkes paltolarmı giymiştir. Dün fasıla ile yağmur yağmakta de. vam etmiştir. Devairde soba ve kaloriferler de yakılmağa başlan mıştır. Karadenizde fırtmalar de- vam etmektedir. Liman idaresin- den aldığımız malümata göre ka- za vukuuna dair malümat yoktur. Gemiler salimen gelmektedirler. Yalnız Ereğliden bildirildiğine göre, bir yelkenli ile Norosiski'ye gitmekte olan 5 yol. cu yolda fırtınaya tutulmuş, yol- culardan bir kadın korkudan ve soğuktan ölmüştür. İvan isminde bir Rus bitkin bir halde Somatra- ki adlı bir Yunan vapuru tarafın” dan kurtarılarak Ereğliye götü- rülmüştür. Diğer yolcuların aki- betleri meçhuldür. Vapurcular Hazırlanıyor Hususi yapurcular, araların- da teşkil edilecek | şirket için ihzari konuşmalara başlamış- cinde kalmaması iltizam edil mekt rın kaçak tütün yüklü | Üsküdar Tramvayları Hazirandan sonra işletilmesi temin edilecek Üsküdar tramvaylarının vazi yetini tetkik etmek ve önümüz | deki hazirandan itibaren fa. yetini devam ettirmek icin ye- ni çareler bulmak maksadile şehir meclisi tarafından inti- hap edilen komisyon ilk içtima mı yapmıştır. Hattır bilhassa Fener yoluna | kadar temdit edilmek | suretile | şebekenin daha kalabalık semt lere doğru genişletilerek şimdi ye zararm önüne geçileceği ümit edilmektedir. Tetkikat neticesinde bu şekilde müspet rakamlar elde edilirse şebekenin bu suretle genişletik- mesine karar verilecek ve hat derhal uzatılacaktır. Bu vazi- yette, belediye bu sene de 50 bin lira kadar şirkete bir yar dımda bulunacak ve yeni şebe- ke vücude getirilinceye kadar tramvaylar tatili faaliyet etme” | miş olacaktır. Yeni mahallenin yolcuları Bakırköyünde iki sene evvel yeniden tesis edilen Yeni ma- halle istasyonunda henüz Şark | Demiryolları şirketi tarafından bekleme yere inşa edilmemiş- tör. Bilhassa kış günlerinde bu- ranın yolcuları çok güçlük çek" tiklerinden belediyeye müraca- at ederek bir bekleme yeri yap tırılmasının teminini istemiş” lerdir, Çarşının kapanan kapısı Kapalı Çarşının Sultanhama- mına açılan kapısında bir taşm parçalanarak yere düşmesi üze rine bu kapı kapatılmıştı. Belediye heyeti fenniyesi yı kılan taş mahalli ve Çarşının diğer muhtelif aksamı hakkın» da tetkikatını ikmal (o etmiştir. Aldığımız malümata naza” ran Çarşıdan fevkalâde bir teh like yoktur, ve yıkılmak ihtima | li de mevcut değildir. Belediye bütün Çarşı esnafına bir tamim göndererek endişeye mahal ol- madığını bildirmiştir. Esasen belediye, kapalı çar şıyı tamir ettirmeğe karar ver- miştir. Bu husuta keşif yapıl maktadır. Keşif biter bitmez ta mirsta başlanacaktır. Tamirat zareti altında yapılacaktır. Gümrük memur yetiştiriyor Darülfünün mezunlarından 10 genç, ileride gümrük müdür lüklerinde ve #muadil vazifeler de istihdam (edilmek üzere gümrük memurluğuna alınmış ırdır, | Gidece | z | Neleri göz önünde bulundurma Tahsil etmek veya iş bulmak, | çalışmak için mezkür memlekete giden tebaamızdan bazıları paha ılık yüzünden maişetlerini temin edemiyerek acze düştükleri ve bu yüzden son zamanlı sik sik konsoloshanelerimizden muave - net istedikleri haber verilmekte- dir. Almanyaya bu iki maksatla »k istiyenlerin bu hususları bulundurmaları ve aları — ehemmiyetle alâkadarlara tet him edilmektedir. Poliste yeni Bir masa Kaçakçılık işlerile meşgul olacak Emniyet müdürlüğü ikinci şubesinde yeni bir masa teşkil edilmiştir. Bu masa münhasr ran kaçakçılık işleriyle meşgul olacaktır. Yeni teşekkül işe baş lamıştır. Yeni teşekkül bir ser- komiser idaresindedir ve ikin- ci şube ikinci kısım baş memur luğuna merbuttur. Manifaturacılar ve iş kanunu Istanbul manifaturacılar ve tu- hafiyeciler cemiyeti, iş kanunu lâ- yihasındaki çalışma müddetinin günde sekiz veya (haftada kırk sekiz smat olarak tahdidi, hasta- lık, ihtiyarlık, işten © çıkarılmak gibi hallerde işçilerin hizmet müddetlerine göre çalıştıkları mü- esseseler tarafından gözetilmesi ve saire gibi bazı maddelerin ken dilerine de teşmili için Büyük Mü let Meclisine ve İstanbul ticaret müdürlüğü vasıtasile İktisat Vekâ letine müracaatta — bulunmuşlar, bu hususta kendi noktaj nazarla- rını izah için Ankarada icap © den makamlarla temas etmek üz- Nahiye kongreleri C. H. F. Beylerbeyi (nahiyesi kongresi geçen Cuma günü top- - lanmıştır. Senelik açılma ve te- menni okund son ra Reisliğe Ferit, azalığa Mustafa Dr. Sabri, © avükat Hasan Hilmi ve avukat Celâl Beyler birlik ola- rak i perşembe günü akşam saat 20 de de Kasımpaşa nahiye kongresi toplanacaktır. Şark musikisi ve Ruslar us musikişinaslarından mü enler bir heyetin yakında şeh- zeğini yazmıştık Bu De beye Şark musikisi hakkında tetkikatta bulunacaktır. Rus Sovyet hükümeti Bakü ve Türkistanda Türk milli musikisi nin inkişafı için bazı teşkilât yap mış, hattâ Türkistanda milli bir operet heyeti teşkil etmiştir. Şeh- rimize gelecek heyet, Türk musi- kisine çok benzeyen milli susiki- izi tetkik edecek! İN mek Sekediği önü im anlaş Herhâlde hiç bir manası Tek ve bazı manasız, fakat savt pa Hamd, intikamımı alacağım: bu- 1 “olçabukluğu” da değil, «ağız ka- Şiir, kendiliğinden olan, mevzun olması için m az çok yabancı, onu tağ- ia bilecek hiç bir lâfza ihtiyaç sözdür. “Rüzgârdır zan Befesini” meyzun olmamış; için bir hece bu heco lüzumsuz olduğu için; yani senin tabirinle “ritme bir basamak teşkil etsin” diye konulduğu için gü- zelliği bozuyor; üçüncü mısraa geç- mek için ondan hız almak lâzmn geliyorsa (zaten Bu hiz o almağı bir türlü anlıyamadım) o üçüncü mısra da, o hizi veremiyen (anlar gibi 6- Tuyorum) evvelki mısralar da lüzum- suzdur. Sana kalsa, manzumenin “cbarme'- mın büyük bir kısmı yaptığı şikârdır” dediğin o “ben” kekemeli- ği insanı, tıpkı “Sivrisinekler” man- zumesi gibi “esirstabakalarında kay- bedecek”... Hamdi, vaktin varsa şu “ben” kelimesinin bir «mâtaphisigue» ini yaz, Ben anlamıyorum amma bütün bun ların elbette bir manası vardır; mademki sen söylüyorsun, “saf şiir” ile Vildrac'ın sana anlattığım man- zumesindeki “macera” »m da bir onun güzelliğini nazmın en müstebit şekilleri içinde tahakkuk ettirmeğe çalışmak gibi tamamile “valöryen” bir tasavvurla baştan - savma ve kır tıklı . masralar yazmak da —yine mademki sen söylüyorsun— elbette biribirinin neticesidir. Hakk olduğun bir nokta var: be- nim “beğenmediğim şiirleri kötü şöh retli Frenk şairlerine benzetmek bu- yumu” baklı olarak başıma kakı- yorsun. Ahmet Kutsi'nin, en iyi za- manlarında Albert Samain'e yani Baudelaire ve Verlaine'den alkol- suz şaraba benzer bir usare çıkart- mış bir şaire, ekser ozamanlarmda da Sully Prudhomme ve Josiphin Soulary'ye benzediği, en güzel man- zumesi olan o “Nedersin” in «Mon wwe familier” den ziyade şu meşhur “Sonnet d'Avers” İ hatırlattığı ya- lan değil. (Oh! huyumu yaptım, içim rahatladı!) Fakat bunları yazmağa ne lüzum var? Her Türk kari, bil. bilmemesi çok diğim Türk şairlerinden bahsederken onlara benzetmek değil, onlardan bahsetmek zarüreti hasıl. olursa be- #enmediğim şairlerimize benzetmek lâzümgelir. Öyle amma bu huy bana, beğenmediğim şairleri zihnimde tas- »if edebilmem için lâzımdır. Maa- mafih kendimi tashihe çalışacağım. Şimdi ciddi bir meseleye gele lim. Ahmet Kutsi'nin şürlerindeki “ritmin sıcaklığın duymak için bi raz kabuklarımı kırmam, biraz halk edebiyatma taşmamlâ söylüyor ve yazımı şöyle bitiriyor pa “O zaman Ahmet Kutsi'de kasar olarak bulduğu bazı şeylerin sırrı nı anlıyacaktır. Aksi takdirde, haki- katte küçük bir harika olan Anne- ler manzumesi onun için ilelebet bir kuyu suya gibi tatsız kalır” Bu satırları hayretle okudum; herhangi bir kimsenin bunu söyleme- “o muztarip olurdum Fakat ben... Seni de, benim gibi, bütün şiiri halk ede- biyatında bulanlara, şehirde subaşı manisi ve koşması yazanlara, raman- tismin bu en tuhaf şekline yabancı sanıyordum. Halk edebiyatı, köylü nün edebiyatı olduğu için güzeldir. Dünyada en taklit edilmeyecek şey- lerden onun güzelliği, onun a- cemiliğidir. Adana'lr Adile: Feleğin kem işleri, Kem olür kem işleri... Felek! vurdun ağlattm , ça ustalık, bunlarm kudretini mah: veder. Halk şiirleri, manileri, koşma- ları hemen hemen asla yavan de gildir;; halbuki şehir çocuğu, onla- rı taklide kalkınca muhakkak ya- van oluyor. Halk edebiyatını en büyükler bile taklit edemiyor. mahsus güzellikleri çocuğu, şiirinde, onları bulup çe karmağa mecburdur. Böyle şiirlerin de güzelliği, ustalık içinde de inki. şaf edebileceği için öbürününkinden de büyük bir güzelliği vardır. On- vardır. ai dan neye kaçmalı? Şehre niçin hiya- | net etmeli?. Hem bunca senedir şehirli şair- lerimizin birçoğu köy şiirleri yazıp duruyorlar. İnsafet! içlerinde iyisi çıktı mr? En ziyade muvaffakiyetle yakılmış ölasın hakiki bir köy gör © ne nisbeti, şu meşhur “Palandöken | | dağında kavalınm sesi var” soğuklu fumun hakiki bir köy şarkısına nis- beti kadar değil midir?. Hamdi, sen kabuklarını kırdığın zaman o sevdiğin Anneler manzu- mesinin ne kadar yavan bir taklit ol- duğunu göreceksin. Zaten bunları bilirsin ya ! Görüşürüz, dostum