1 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

1 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

ae ee © “Birinci Sahifeden Geçen Yazılar “Terkos için , Tahsisat (Başı birinci sahitede) İnş olacaktır. Çünkü fakir sınıf, bu parayı ve- remeyecek ve meccani | kısım: tedavi edilmek isteyeceklerdir. Neticede, hastaneler için etraf- k bir talimatname ması kaydile mazbata kabul edildi. Terkosun işletilmesi Terkos için Belediye bütçesine konulan tahsisatm mübayaa ve iş İetme masrafı suretinde tashibine dair olan makamın talebi üzerine Bütçe Encümeni mazbatası okun- du. Encümen makamın teklifine iş trak etmiyordu. Belediye Reis e eri B. izahat vererek 'erkos Belediyeye geçtikten son- ra kiye sebep olan hususla: rın ikmali için mühim masraflar ihtiyarına mecburiyet hâsıl olaca- ğı, mütehassıs ve makineler g€- tirtileceğini yeni tesisat yapılaca» ğine söyledi. Bütçe Encümeni namma Reis Hamdi Bey, söz alarak: — Henüz idare şekli tesbit edil- miş değildir. Mevcut tahsisat ma- aşa da sarfolunabilir... dedi. a De ie iki celse arasında mas etmesine karar verilerek mü- İĞ öpen yapılıncaya ka a ka: tamiri kadar köprünün bileceğini söyledi. Bunun Kl ii üni kabul ve celse on dakika için ta- Gl okundu. İkinci celse lemiş olduğunu, mahaza fikirleri. ni tashih ettiğini beyan etti ve söy iklerini geri aldı. ledi v. simi meş riyattan şahsı itibari müte- e Münşi Beyin izahatı bir edi ükiemiedi kabul ettiğini bildirdi. Etem aya 0 Nureddin Mün- > — Feriğim Bey ve diğer arka- daşlarımızm teessürüne (o bende iştirak ediyorum. Nureddin e ve kanaatlarmı mi ifade ediyelme? ded. Nureddin Bey: a yy e ai şekli “Müzakere kâfi görülerek diğer Gene Terkos meselesi Bundan sonra Terkosa ait tah- sisatm bütçedeki unvanının tebdi- li hakkında Bütçe Encümeninin mazbatası okundu ve sebekenin muayene, tevsi ve ıslah masrafı şeklinde tashih ve ilerde varidat- tan ödenmek üzere tefriki karar- Taştı. Tevfik Salim Pş. bu şekle itiraz etti: — Masraf mübayaadan sonra- ki iştir dedi. Hamdi — Mer'uliyete iştirakten © biz çekinmeyiz. Plânları rl Bir komisyon (Ziraat Bankası Kitap işini Tetkik ediyor ( Başı 1 inci sahifefd. da mühim tebeddüller | ol daki haberler şayiadan İstanbulda © vakit vaki bu nevi şayialar çıkarılır. Vekâ- lette yeri değişmiş kimse yoktur. | Ecnebi ve hususi mektepler Bütün hususi © mektepler için geniş bir talimatname yapılmakta dır. Senelerce bu işin geri kalışı tecrübe ve görgülerin kuvvetlen- dirilmesi için beklenilmiş olmasın z şimdiye mum hususi a yapmak ta olduğu talimatname © ile yeni istikame! erecektir. tnamede ecnebi, ekalliyet hususi mektepler, bunların talirsi, terbiyeyi, idari vaziyet ve vazife lerine dair ayrı ayrı ahkâm, var- dır. Talimatname bu ders senesi sonunda ikmal edilmiş olacaktır. Esasları hazırlanmıştır. Önümüz- deki ders senesi başında tatbika başlanacaktır. ve salim bir Ecnebi mektep muallimleri Bu talimatnamede, bu mektep- Şıkarılanlar aranılan şeritte ya menşei olmıyanlar yahut da men- ei ie olup da tedrisatta mu vaffak olamadıkları müfettiş ra- Açığa çıkarılan Vekiâlete birçok itirazlar gelmiş- tir. Bunlar tetkik edildi. ahi i. Yalnız tasfiye ya ken üç sene muvaffakiyetle hoca» lık etmiş, fakat muallimlik mese- leğinden olmıyan ehliyetli hocalar felerinde ipka (edilmişlerdir. bu vaziyet talimatnamenin tatbika — başlanmamasındandır eki sene © talimatname mevkii mer'iyete girince, | ihtiya ettiği ahkâm aynen tatbik edile cektir. Bu sene menşei, bizim aldığı mız manada, müsait olmıyan ba» 31 zevat, muallimlik | verilmiştir. Edebiyat ve yazıcılık âleminde e. etmiş kıymetli zevat timler lere tayin edilebilmektedir.” Mehmet Ali B. — Ben icra mevkiinden bir daha avdet etme mek üzere ayrılmış bir adamım. Münakaşa kâfi görüldü. Emin Ali Beyin eslâfa ait mezar taşları Nuri B. ce- birlerini çıkarmak bir bir sinin teşkil edildiğini söy- Vİ öilen sonra o Üsküdar halk tramvaylarma dair Muhtelit En- .cümen mazbatası okundu. Hamdi B. hat hakkında izahat verdi ve hattın bir tarihçesini ya- parak yapılacak yardımın Beledi- ye kasasından bir milyon liranın ıkması demek olduğunu, maama- zakerenin kifayetini ileri sürdü. İsmail Şevket B. asabileşti: — Şimdive kadar yâbis bircok şeyler dinledik. Biraz da lütfen rayı tecil eden Meclis, kendi do- #urduğu —— evleviyetle hima- ye eder, dedi ef, Salim Pp — Hattın Kar diköy ve Kalamma temdidi . fay dale olmayacağı kanaati Süel Kerim B. — Bilâkis fay dalı olan © kısımdır dedi, Sadettin Ferit B. — Üsküdar hattımın ilk tesisi kararma muha- BE safta kalmış olduğunu anlattı, Cevdet Kerim B. — Vaktile bu işe karar vermiş olanları bilâkis doğru hareket etmiş vaziyette bu- luyorum. Bu hareketi | tebrik ve tahsin ediyorum. Bundan sonra Deküder. tram tram. iy şirketinin yapacağı kefil olmam için in Makama salk yet verilerek encümenin buna dair mazbatası kabul edildi. için verilecek karar şu- at devresine talik edilerek mec- benden | lis içtimama nihayet verdi. H. Umumiyesi (Başı birinci sahifede) 810 lira tahsilât yapılmıştır. Bu vaziyet karşısında borçluların ödeme kabiliyetlerini çoğaltmak ve tahsilâte daha kolaylıkla , temin ede- bilmek maköndiyle azami beş sene- ye kadar uzun vadeli muamele yapıl maya başlanmıştır Banka sermayesine gelince; 1930 senesinde 26.232.600 liradan ibaret olan ban yyesi 1931 senesinde menafi hissesinden yapılan 515.900 Bira tahsilât ile 26.748.500 liraya ba Tiğ olmuştur. İkinci cels? İki saate yakın bi sonra tekrar Reis o Kâzım Paşa Hazretlerinin riyasetinde topla- nan heyeti umumiye temenni tak fında fasıladan etmiştir. Karar şadur: Karar 1930 senesi temmuzuna kadar ipotekli | veya kefaleti ile borçlu olan zürranm borçları senelik hasılâtma ve borç ödeme kabiliyetine göre beş seneye ka- dar tecili hakkımdaki Ziraat Ban- idaresinin kararı müt tefikan tasvip olunarak bu kara- Tın tevsiine şimdilik lüzum görül- medi. Faiz ve komisyonların tenzili hak kındaki tekliflere gelince, 1 kâ- yamanani 533 türihinden maktbor olmak ve kefaleti yili iza börçlakem Vi Ben ya kadar olanların faiz ve komis yon haddi yüzde dokuzu ve (bin İiradan yukarısı için faiz ve komis yon haddi yüzde onu geçmi üzere muamele yapdmasına karar isyon azasından Maliye Ve kili Abdülhalik Bey ittihaz edilen bu karar etrafında izahat verir ken zirai ikrazata faiz ve komis- yonların yapılmış olan bu tadil ile bankanm senede 6,700 bin lira bir fedakârlık ihtiyar etmiş bulun duğunu işaret eylemiştir. Kararm kabulünden sonra 931 senesi plânçosu kâr ve zarar he- sapları tasdik olunarak idare mec İisi azası ibra olunmuş ve | 1933 senesi için mürakipliklere İsken- der ve Ziya ve mürakip muavin- Arif - Nakliye Ücretleri ( Başı 1 inci sahifetde ) na gönderilecek eşya ve kömür tahliye ücretlerinde tenzilât pılmıştır. Mavna ücretleri de im. rilmiştir. Tarifelerimizde daha zi- yade tenzilât yapılabilmesi iş hac minin ve hareketin artmasına mü- tevalekıftar. Eskiden limanda İş azalmca mavna fiatları yüksel örlerdi. Biz. iş az olmasına rağ- men bunu yapmıyoruz. Fakat retlerde daha ziyade tenzilât için iş faaliyetinin artması icap eder.” Hamallar Cemiyetine göre Cemiyeti reisi Musta» rine zammetmiş oldukları halde, Hamal tarifesi, 8 - 10'sene evvel- ki tarifedir. Bugünkü şerait dahilinde bu üz retleri indirmek ihtimali miyoruz. Tütün Gümrüğünden ve- ya Hasır İskelesinden 100 okka- lik bir yükü Davutpaşa'ya 20 ku- ruşa götüren bir hamalın — aldığı ücret çok mudur? Maalesef, hayat pahalılığı bah. gözler para günde 70 - 80 kuruştan faz- la olmuyor. Bu para ile hamal bu- yetine gelince: hamal herhangi birmalın — fintmmm inip çıkmasile alikadar değildir. Yük, ayni yüktür, fiatında ayni olması tabiidir.” Tahmil ve Tahliye Cemiyetine göre Liman” Tamil. ve Tahliye Ame le Cemiyeti Kâtibi Umumisi Rem- xi B. de demiştir ki: “ — Bizim Cemiyete mensup a» mele, vapurlardan mavnalara 6$- yayı naklederler; vapurlarla ge- İen kömürleri mavnalara boşaltır- lar. Kömür için ton başma 40 ku- ruş alırlar. vapurlardan tahliye- de ise her amele günde 225 kuruş yevmiye alır. Bu ücretleri ve yev- hittin Baha, Cevdet Nasuhi ve Ah- met Münür Beylerin yerine Sabit, Cevdet Nasuh Ahmet Münür Bey» ler tekrar ve Ziraat Bankası Ma- nisa şube müdürü, Nüsret Bey ye- didem seçikisişlerdir. İntihabatı müteakip Reis Kâ- sım Paşa Hazretleri yeni | İdare meclisine muvaffakiyetler temen- ni ederek içtima: kapatmıştır. Teklif ve temenniler ANKARA, 30 (Telefonla) — Bugün toplanan Ziraat Bankası heyeti umumiyesinde ilk sözü Ma- nisa meb'usu B. aldı. Şevket Hatip Refik Şevket B., çifçiye fay-| bilir. dalı olmak için devlet le ayni saf da Ziraat Bankasının da yardımı- nı genişletmesi lüzumunu ileri sür dü. Herşeyden evvel tüccar olma» yan çiftçiden alınan yüzde dokuz faiz ve üç komisyon ağırlığa i- aaret ederek faizin yüzde altıya tengilini ve 1930 temmuzuna ka- dar olan borçların ödeme kabiliye tine göre beş seneye kadar tecili hakkındaki kararın 1980 temmu- zundan sonraki borçların bu şe- kilde taksite bağlanması suretile teşmilini istedi ve ayrıca emniyet Sandığının yaplığı rehin üzerine muesses muamelâtın bankanın şu: balayi vantağe mplakısin heç tarafında yapılmasmın muvafık olacağını ileri sürdü. Şükrü B. (Bolu) tekliflere isti- rak etti, borcların taksite bağlan- | zpasnın teşmili temennisini teyit etti. Çanakkale mümessili Veli B. çiftçiye yardım için bir o pulluk fabrikası kurularak ucuz pulluk verilmesini borç vadelerinin uza- tılmasını, idare masrafının tenkis edilmesini faiz ve komisyonun in- dirilmesini teklif etti, Ziraat Bankası Umum Mü- dürü Şükrü B. mütalealara mü- dellel cevaplar verdi. Öz serma yenin uzun vadeli ikrazlar yap mağa imkfn vermediğini teba- rüz ettirdi, İsmet B. (Corum) izhar | çiftçinin devlete ve bankaya ö” deme müddetlerinin ayni zama na tesadüf ettiğini söyleyerek. denberi 15 - 20 lirayı geçmediği tesbit edilmiştir. 40 ton kömür emer eğ 16 yk ank ve Ki kia dahil il le vil ve tahliye ücretleri tenzil edi- lebilir mi? Kölayca takdir oluna: Arabacılar Cemiyetine göre ettik, mizde tek ve araba çalı; ve bir yük ara- bacısınm günde vasati kazancmn üst üste 150 - 200 kuruş arasında bulunduğu temin — edilmektedir. Çift hayvanlı bir arabanm günde 60, tek atlı arabanm da günde 30 kuruş hayvan yem masrafı var | h dır ki, bunun da, 130 - 200 kuruş arenada oldağ iddin edilen ka, zançtan çıktığı ilâve olunmakt dır. Arabacılara göre de, dal sağı ücretle çalışmak imkânez. dır. bankanın bu iki ödemeyi ayni getirmiyecek tedbir almasını tavsiye etti. Komisgon azaları ANKARA, 30 (Milliyet) — Borçların tacili, faiz ve komis- yon miktarlarmın indirilmesi için verilen (temenni takririni tetkik edecek olan komisyona | Maliye Vekili, Refik Şevket B., Hasan Fehmi B. (Gümüşhane) Mükerrem B. (İsparta) a B. (Corum) Rasih B. (Anta ya) Ali Münif B. (Adama) se çilmişlerdir. İktısat vekili Ce. lâl Beyin mütaleasından istifa de için komisyona işti, ki ken- | 5; disinden rica edilmi: İnhisarlar Umum Müdürlüğünden: Paşabahçe fabrikası için şartnamesi mucibince ve pazarlıkla (2500) ton (Tu-Vönan) maden kö ü satm almacaktır, Talip- lerin şartnameyi gördükten sonra pazarlığa iştirak etmek üzere (96 71/2) teminatlarını hâmilen (14-12932) Çarşamba günü saat (15) de Galatada Mübayaa komisyonuna müracaatları, (6289) Derleme İşleri (Başı birinci sahitede) İrr anlaşılmak istenilen kelime- lerin etimolojilerini araştır- ak, 2 — Bu araştırmaları yapar bilmek için de bir bibliyografi yapmak ve bir kütüphane kur- mak, 3 — Kâfi hazırlıktan sonra ” | umumi lisaniyat bahisleri üze- rinde neşriyatta bulunmak. 4 — Türk dilinin etimolojisi- le uğraşmış o memleket içinde ve dışmdaki zevattan istifade yollarımı aramak, Derleme kolunun verdiği ka- rarlar da şunlardır: Derleme kolu azası arasmda iş bölümü yapmıştır. Azadan ber biri ağızdan veya kitaptan 4 kay e çalışacaktır. , derleme heyetlerine gönderlnedi talimat maddele- ri de tesbit olunmuş veen ya- kımdan başlanmış olmak Selçuk devrinden itibaren keli- meleri derlenecek yazma ve basma eserlerin listesinin hazır lanması ve diğer taraftan mem Iekette çıkan gazete ve mecmu aların gözden geçirilmesiyle a- ğızdan derleme merkezlerinin çalışmalarınm kullanması ka- rarlaştırılmıştır. Derleme her hafta pazar ve verşembe günleri toplanacak. Umumi derleme mahsulleri ge linceye kadar elde mevcut mak zemeyi tetkik ve tasnif ile uğra acaklardır. Rus F ransız Misakı Uzlaşma mukavele- sile misakın metni MOSKOVA, 30. A, A. — Sovyet- Fransız ademi tecavüz (o misakınn metni şudur: Sulhu tarsin etmek arzusiyle mü tehassis olan va smdaki münasebetlerin iyileşmesi ve inicişafının iki tarafmda'da men- faatlerine hizmet edeceğine kâni bu komitesi ÇE lerine vermişlerdir: iştirak mecburiyetini mil eden biçbir mukavele ile bağlı ol m i li si İSTANBUL İNTİHABI i Meb'usan Hey'eti Teftişiyesinden: Ahmet Rasim Beyden inhilâl eden İstanbul meb'usluğu için K. Evvelin ikinci cuma günü intihap icra edileceğinden münte- hibi sanilerin aşağıda gösterilen sırayı takiben Beyazıtta Darül fünun konferans salonunu teşrifleri rica olunur. Saat 9ilâ 10 Fatih. Eminönü kazaları müntehibi senil. 10 ” 12 Kadıköy, Beşiktaş, Beyoğlu 1330 ” 15 Sariyer Beykoz, Üsküdar, Adalar; Bakırköy kazaları ve mülhakat 15 16 Sırasında limazeretin geciken müntehibi saniler. Mülkiye mektebi ürlüğünden: 4/12/932 pazar günü saat on dört buçukta mektebimizin açılmasının elli altıncı yıldönümü kutlulanacaktır. Adresleri bilinmediği cihetir kendilerine davetiye gönderile miyen eski ve yeni bütün Mülkiye mezunlarının Yıldızda Mül- kiye mektebinde tertip edilen bu içtimaı teşrifleri ve bu ilânın da- vetiye mahiyetinde telâkki buyurulması rica olunur. © (6313) Bakırköy Malmüdürlüğünden: Satılık tarla İsmi Mahallesi oo Semti O Zira o Dönümü Pertiye Paşa (© Kartal Tepe © Aksu (300 34 Balâda evsafı muharrer tarlanın beher dönümü 42 hira bedel ile talibi uhdesinde takarrür ettiğinden 10/12/932 taihinde iha” Ici kaV'iyesi icra kılmacağından daha ziyadeye | talip olanların yevmi mezkürda mahalli idare heyetine müracaatları ilân olu- nur. (6334) e : Istanbul Gümrükleri ein il Muhafaza Başmüdürlüğünden: 1 — Kânunuevvelin muayyen günlerde satın alacağımızı i- lin ettiğimiz “3” kalem “2100” metre astarlık bez “1035” metre kışlık elbiselik ve “310” metre yeleklik ve “970” metre kaputluk kumaşlarla “471” adet yün battaniyenin pazarlık için İstanbul Gümrük Muhafaza Başmüdürlüğünde satın alma komisyonu ta- rafından Kânunuevvelin 3 çüne rastlıyan cumartesi ü “9” dan saat “16” ya kadar yapılacaktır. 2 — İstekli yerli fabrikalar mümessil veya vekili olduğunu ispat eden vesika ve teminatı lâzime ile o gün mezkür salın alma komisyonusa müracaatları. 3— Nümune ve şartname ve evsaf kâğıtları hergün mezkör Başmüdürlükte görülebilir. (6329) Gedikpaşa'da Jandarma Satınalma Komisyonundan: 20 : 26 adet saka arabası 4/12/932 Pazar günü saat 15 dep 16 e kadar pazarlıkla satın alınacaktır. Talipler şeraiti anlamâk üzere hergün pazarlığa iştirak için de mezkür günün muay; saatinde Komisyonumuza müracaatları, Deniz Levazım Satınalma Komisyonundan: 1000 Ton Lavemarin kömürü: Kapalı zarfla 24 Birinci Kâ- mun 932 Cumartesi günü saat 14 te, 67 Kalem eczayı tıbbiye: Açık münakasa 24 Birinci Kâ- nun 932 Cumartesi günü saat 155 ta. İzmir Müstahkem Mevki Deniz K. ihtiyacı i için yukarda zerine her sene bir defa toplanır. Ve yine umumi itilâf üzerine içti mam: öbür seneye tehir edebilece ği gibi müstacel vak'alarda fevka l olarak da içtimaa davet edi. lebilir, Komisyon toplanmadan ev vel akit iki taraftan her biri diğer rafa tetkik etmesini sıra ile bir Pariste bir Moskovada toplanır. İlik içtima Moskovada ya prlacaktır. | ie Hi ni hil 1