5 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

5 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Yeni Alman Hükümeti Von Papen ile Alman fırkaları pen iki hafta evvel istifa etmiş bulunuyordu. Ancak 6 Teşrinisa- ni intihabatının neticesine uygun bir hükümet teşkil edilinciye ki dar vekâleten iktidarı muhafaza beraber, etmekte idi. Bununla Von Papen'e oz di mat reyi veren iki hafta neizal, bir hükümet etmiyeceği malüm değildi. Ve son dakikaya kadar Von Papen'in is-! iyasi fırkalarm hükümet | toşkiline muktedir olmadıklarını ispata matuf bir tedbir. gibi telâk- Filhakika 6 Teşriniseni intiha- batmdan sonra Von Papen istifa hareket ederek, kabine teşki vazifesini, intihabattan en ku vetli siyasi fırka olarak çıkan Hit- leris'lere tevdi etmişti. Hinden- burg, Hitlerist'lere © bu vazifeyi tevdi ederken, hükümet teşkiline muvaffak olmıyacaklarını biliyor- | du. Çünkü bu fırkanın Meclisteki mevcudu hükümet teşkiline kâfi gelmediği diğer | fırkalarla da bir kombinezon yapamıyacak- İarı malümdu. Hitler, kabinesini teşkil etmeğe çalışırken, Von Pa- pen'e verilen salâhiyetlerin ken- disine de verilmesini istedi. Yani Parlâmanter bir kabine teşkil €- demiyeceğini bil Papen Hükü hur Reisi Kabi lep etti. Von Papen'in Mecliste is- tinat edebileceği hiçbir fırka yok- ken, Hitler'in 195 azalı bir fırka- ya dayanması, belki (o kendisine Reisicümhur tarafından böyle bir salâhiyet verilmesini — istemekte haklı gösterebilirdi. e Fakat Hin- denburg bunu reddetti. Fırkalara istinat eden bir kabine teşkiline muvaffak olurlarsa, buna hürmet edeceğini, ancak bu, yapılamadığı takdirde teşkil edilecek Cümhur Reisi kabinesinin Başvekilini ken- disi intihap edeceğini bildirdi.Hit- ler bu şerait altında birşey yapa- mıyacağını anlayınca kabine teş- kilinden vazgeçti. Bundan sonra | Reisicümbhur, Merkez Fırkası Roisi Kaas'ı davet i. Kaas ta ayni sebeplerle kabin ğine zmn olmadığını iapet of: miş bulunuyordu. Bundan sonra ğine Reisi Kabinesi” nin ter bir namzet bulmak lâzım- Hindenburg'un bu vazifeyi tekrar Von Papen'e tevdi etmek Ancak olan şekilde Merkez Fırkası kendisine düşman olmuştur. Sosyal - Demokratlar- la- ayni sebepten arası açılmıştır. Hitlerist'lerle | anlaşamamıştır. Komünistlerle anlaşmak © esasen mümkün değildir. Yalnız Hugen- berg Millicileri kendisine | yardı- ma o hazırdırlar. Bunların da Meli kadar mevcutları var tayin etmiştir. Von mal Brüning Hükümeti za- Müdafan Müsteşa- n rin Fakat daha o za- andan İkem içindeki rolü ii lr iyetli olduğu w KALAMILII $ KÂNUNUEVVEL 1933 7 imei sene No. 2450 'NUSHASI 5 KURUŞTUR 4) VE ASgeMAMARE 8058. Siirt Meb'usu-MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM IZZET İki milletin dostluk ve kardeşlik rabıtalarını kırmak için yapılan çirkin tahrikât Mısır'da bir takım münafıklar mesele çıkardılar Asıl ve esası olmıyan bir Londra telgrafını ileri süre. rek Türkiye aleyhine hücum ve tecavüzde bulunuluyor Mısır Hükümeti Ankaraya Türkiyede Mısır sefiri Abdülmelik Hamza Bey bir nota mı gönderdi? Birkaç günden beri Mısır ga zetelerinin Türkiye hakkında ağır hücumlarda bulundukları- nı işidiyorduk. Dün ve bugün bu gazeteler elimize geçti. Hay retle okuduk. Bu gazeteler, Tür kiyede Mısır sefirine hakaret 0- lunduğunu Mısır hükümetinin hükümetimize nota verdiğini yazarak ikide bir Mısırda iki milletin dostluk ve kardeşlik rabıtalarını kırmak. iki milleti politi tını tekrar etmektedir. Daha ilk tahkikatta bu azgın tahrikâtm sebebi çirkin ve iğrenç bir oyun olduğunu öğrendik. Bakınız na s1? Ankarada Cümhuriyet bayra mında bütün sefirler ve maiyet leri Millet Meclisinde Reisi- cümhur Hazretlerini resmi üni formalarile tebrik ederler. Ve (Devamı 6 ıncı sahitede) Mülkiye Mektebinin 56 ncı yıldönümü Dün mektebin yıldönümü Mülkiye Mektebinin 56 ncı yıl- “amimi idi. Maamafih Von Sehlei- | rinden *her, Papen Kabinesine Milli Mü- fan Nazırı olduktan ve bilhas- N Hitlerist'ler hükümeti müstakil oarak eli yi Ven Sehleieherin Merkez ve bi- Ancak yeni dönümü, dün merasimle tes'it &- iştir. Bu münasebetle dün sa at 14 te Yıldızdaki mektep bi smda yapılan toplantıda Kolordu Kumandanı Şükrü Naili, Ali Fuat bu iki fırkanın muhalefetle İtti- > her hükümeti devirmeğe kâ- fidir. hükümet te bir Alman diğeri Bavyera olmak ü- | Reisicümhur Kabinesi | olduğun- şeve iki Halk Fırkasının yardımı. | dan mutlaka Mecliste ekseriyet temin etmesi lâzım değildir. Von ir ki , Mecliste dayanmıyan bir terse, Von Sehleicher Hükümeti ademi itimat reyi vergcekle. | için altı ay ve hattâ daha (uzun peri merasimle tes'it edildi ' Paşalarlar mektep © müderrisleri ve talebesi ve ski mezunlarından birçok güzide zevat hazır buhun- muşlardır. Bu meyanda Vali mua- vini Ali Rıza, Şirketi Hayriye Mü. ( Devamı 6 ıncı sahifede ) ANKARA, 4 (Telefonla) — Dün Samih Rifatı Ankara top- rağına gömdük. — Şair, âlim, hepsi doğru; fakat Samih Ri- fat en başta bir dava adamı i- di. Dil Karultayındanberi he- himlerden onda han, | ciğer, kalp herhangi hayat madde 'ne dokundularsa © hiçbirinden hayır kalmadığını işitiyorduk Her geceyi bu ölüm tstırap-| larile geçiren bu adamı, ertesi gün kürsü üstünde bir delikan- lı kadar cenli, bir çocuk kadar şevk içinde görenler şaşıp ka ıyorlardı. Dava aşkı ve dava o iradesi bu iskeleti iş başında bir dev gibi kuvvetlendirmiştir. Semih Rilatın son günleri, rahım madde ile boğazboğaza bir kavgası olarak geçti. Samih Rifatın üstünde bütün gençliği birkaç dakika durdurmak iste- rim: Samih Rifat, davası ile yir- mi beş, otuz sene, alay edilmiş, davası, yirmi beş otuz sene gü- lünç görülmüş bir adamdır. Bir insan için yarı - deli tanın- mak ne politikada, sz de dev- lette itibar kazanılmağa yar- lerine kadar da çıkmıştır. Gü- lünç görünmek onun o maddi (Devamı 6 ıncı sahifede) 127 yaşında Bir ihtiyar Ankaraya Gazi Hz. ni görmeğe gidiyor Adana civarında Albüstanlı, Alsaslı aşiretinden 127 yaşında Cibo Ağa, kalbini yakan bir öz- teyişle en büyük tanıdığı insa- nı, Gazi görmek arzusuna kaval pek ve Anka raya gitmek üzere yola çıkmış- tır. Beş rubu asrın ibtiyarlat madığı Cibo Ağa bundan dört sene evvel şehrimize de gelmiş . (Devamı 6 ıncı sahifede ) Cibo Ağa İ .. aearaneareaeareseseeresesesarererere eee bir ömür müemmendir. Kaldı ki | nin ağır bağlarından kurtulmak, Von Schleicher Mecliste mühimce | silâhlanma hususunda müsavatmı temin, Şark hudutlarını tashih ve rd. tiği gibi, yeni hükümet herhalde müstemleke elde etmektir, Strese. memleket efkârınca da Von P, pen Kabinesinden daha iyi bir bule mazhar olacaktır. mann'ın gayesi bu idi. i bu iyaset de en ye- | Müdafaa Vekâletile Başvekâleti ümet reisinin mesindeki ehemmiyet ve çok gelince; bu bahiste söz söylemez- den evvel şu nokta iyice anlaşıl- malıdır ki, harici yada bir fırka meselesi değ lir. Halim, selim Brüning ile Hitler bu | rın başındadır. noktada ayrılmıyorlar. Alanya nın gayesi, Versailles mua uhdesinde birleştiren Von Schlei- <her, Almanyayı gayesine set Alman, | diplomasi yolundan ziyade kestir- me bir yol olduğuna kani olanla- Ahmet ŞÜKRÜ i Kalpleri duranlar için ia- | den mütevellit ani ölüm vak” / sı yüz liralık bir hisse senedi- Samih Rifat göz yaşları arasında gömüldü ANKARA, 4 A.A. — meb'usu ve T.D.T.C. emniyeti Reisi merhum Samih Rifat Beyin cenaze- si bugün saat 14 de fevkalâde me- razimle kaldırılmıştır. Cenaze name- 1 Hacıbayram caminde kılmdıktan sonra merhumun Türk & bayrağına sarılı tabutu takdizkârlarının ve sev d'klerinin hürmet elleri üzerinde Ha e Vekâleti önüne kadar getiril miş ve oradan otomobile konularak Cebeciye götürülmüştür. Cenaze merasiminde B. M. Mecli- si Reisi Kâzm Paşa Hazretlerile Ve | killer, meb'uslar, T.D.T.C. ve Tüik tarihi Tetkik cemiyeti, Maarif Vekâ Sanayici ve madenciler dün içtima halinde... Sanayi ve Maadin Birlikleri birleştiler Ve yn iye ema! Dün yapılan içtimada Muamele hazır o bulunuyordu. Reisicümhur (Devamı 6 süet sahifede) Kalpten Ölüm Bunda mevsimin de mi tesiri var? del hayat kabil midir? z ke İeşimesi kabul iler Sanayi Bir bii san kötiki Nazmi Neri Bez. Sanayiciler namına madencilere vergisi üzerinde de görüşüldü Sanayi kredi ve sanayi ofisi kanunlarının ilgası için de e yapılacak Dünkü içtimada izahat veren İstanbul meb'usu Vasıf Bey Tabibi adli Enver Bey Son günlerde kalp sektösin- arı nazarı dikkati elbeder bir mahiyet almıştır. Dün bir mu. harririmiz bu vakayi etrafında ( Devamı 6 ıncı sahilede ) Beklenen Emir geldi 70 liralık hisseler itfa ediliyor Cümhuriyet Merkez Banka- nin yetmiş İirasını nakden öde ( Devam 6 iner sahifede ) Sen ve Ben MİLLİYET'in Yeni romanı Muazzez Tahsin Hn gazetemiz için hazırladığı eser Yakında Maaşlarını bankaya kırdıran tekaütler Maliye vekili bunlara yoklama. sız ikrazat müsaadesini verdi Mart, nisan, mayıs maaşlarını da alacaklar Dul yetim ve mütekaitlerden | musani, şubat - maaşlarını Ey- evvelce üçer aylık maaşlarını - kânunuevvel, kânu | tam ve Emlâk bankasına kırdır (Devamı 6 ıncı sahifede) | Kiymetli musiki üstadı Musa Süreyya Beyin cenâze merasimi dün yapıldı. ye iç içme