13 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

13 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

1 7 ei MASA AKM Te Kâzım Paşanın nutku ( Başı 1 inci sahifefde ) asağıdaki nutku irat buyurmuşlar ve hitap etmiştim. Aradan bir ün po &; Bugün “üçüncü tasarruf ve yer li malı haftası” nen ilk gününü ya yayoruz. Büyük Reisimiz Gazi Mustafa Kemal Hazretlerinin irşatlariyle bundan üç sene evvel kurulan imil- İi iktisat ve tasarruf cemiyetinin Reisliğini deruhte — Bu- sün size o mfatı haiz olarak hitap | #tmekle müftehirim. O zaman milletimizi yerli malı | kullanmağa ve tasarruf etmeğe alıştırmak için başladığımız müca tat almış ol Iduğumuzu çen bu yıl bize bir kere daha te- dele ile me kadar isabetli bir ka- | aradı mişlerimizi seve seve yiyoruz. İs- tiheal merkezlerinde memleketimi zin içine doğru vagon vagon Ü- züm, ineri fındık sevkolunuyor. Bu gözel başlangıçta devam ede- çeğiz. Yalnız tasarruf ve yerli ma b haftası içinde değil her zaman &xüm, incir, fındık, portakal gibi memleketimizin kuru ve ye- mişlerini yemeliyiz. Vatandaşlar; Birkaç söz de tasarruf faaliyetimiz. hakkında söylemek isterim. 1920 senesinde bankalarda tasar- ruf hesaplarının yekünu bir küsur milyon lira idi 1931 senesi sonunda bu bir mil- yon lira, otuz sekiz milyon liraya fırlamıştır. Bu müsbet inkişaf karşı- sında iftihar duymamak kabil değil- yon liraya bir senede yükselebilme- her Türkün senede bir tek li- | 53 milyon liraya yükselebilir. Para biriktirebilmek için muhak- kak surette çok kazanmak icap, mez Az biriktirmek fakat el birliği ile milletçe biriktirmek £ sayesinde bu hedefimize kolaylık © varabiliriz. Milli bankalarda biriken paralar Me iş önhaları zamanda para biriktiren de saklanan para çalmabilir, yanabilir, si Alınmasa, kaybolmasa, oyanmasa bile sahibine faiz getirmez sanayi memleketlerinde ab kurtulup, ileri Yimli bir iş ve san'at memleketi ha | line girecektir. Vatandaşlar; bu k va Dili için Dün iler “iradı elele başbaşa vererek sefer Ber olmalıdırlar. İşte vatandaşlar, yerli malı kullan” gine bir kullanıyoruz. Üç metre tıkar? Den Senin, om ka ml Ae işle: Milletin de Vi Ni yel nir en | öryarlyaıyporllnş ke ü tmak ve Yazan göğe sami data Mamak vaziyetinde iken onların 2in mke Süne Bütün medeni Memleketlerde dektorler, üzüm, i Hi > irin her tarafın kis uyandırdı. Bütün deki kahvelerimizde, sir | te size daha parlak Milli bankalarımıza itimat oede- İlim. Ve tasarruflarımızı onlara yatı- rarak bir taraftan memleket iktisadi- da alacağımız faizle tasarruf parala- | rımızın artmasına hizmet edelim. İşte vatandaşları, görüyorsunuz. ki, bu yıl üçüncü tasarruf ve yerli malı haftasına geçen yıllardan daha büyük bir inamiş ve hızla atılıyoruz. Gelecek sene ayni gün ayni sant- neticelerle ve daha büyük ümitlerle hitap edece- Hire kaniim. Hafta Başladı (Başı 1 inci sahifefde ) kilde ire Dün şehrim hemen bütün mağazaları vitrinle rini yerli mallara tahsis ii di. Birçok mağazalar hakikaten çok zarif ve eN vitrinler tertip tâ ö etmişlerdi. Hat Ça nebi malı satmakla tanınmış ve #cnebi müessesi olan © şehrin iki büyük mağazası da en iyi vitrin- lerini yerli mallara tahsit etmiş- lerdi. Dün akşam bazı camilerde ta- sarruf vecizelerini ihtiva | eden lar kurulması mukarrer i- di. Fakat havanm fena oluşu bu- olmuştur. Mehteplerde Kölmemiz haftası münasebetile ütün ilk ders- lerde ve tasarruf i mallar hakkında konferans verilmiştir. Da b fen içinde ir için, mektep- tr. e günü bütün mektep- lerde yerli mallar için propağan- da piyesleri temsil © edilecektir. Cuma günü hava müsait olduğu takdirde ilkmektepler kendi mın- takalarında tezahürat ve © geçit resmi yaj Halkevinde zevat hazır bulunmuştur. Darülfü nun iktısat müderris muavini his Etem B. saat 18 de iktsat ve tasarruf o mevzulu bir konferans vermiştir. — Konferans bir saat kadar sürmüştür. Memlekette Tasarruf haftası DİYARIBEKİR 12 A.A. — Ta sarruf ve yerli malı haftasınm baş laması dolayısile her tarafta kah- ve ve çay yerine üzüm ve incir ve fındık ve meyva verilmeğe baş- larda mekteplerimizde, or ; | ketimizde büyük buhranm karşı” fiz. yolu ile le iin temin eder. Evde | Kapatılması lâzım olan dert| yalınm genişlemesine diğer taraftan | rafını fakat sağlam tarafını, müs- Ismet Paşanın mübim nutku joe lelilidir. Mille: ( Başı 1 inci sahitetde ) bir kalabalık huzurunda aşağıda» ki hitabeyi irat buyurm uaşlardır: 12 künmucvrel Mili Tktmt bay olarak tayin ottiği | bir güm dür. Bugün onu yaşayoruz. Her nazarından düşünmeliyiz. Birkaç sene evvel bugün gösterilen endi- seler bize büyük teşkilât yaratan Mülli Tasarruf ve İktisat Cemiye- | irdi. Bu memlekette büyük milli ha- | reket uyandıran bu uğurlu cemi- yeti onun memlekette senelerden beri kazandığı teveccühü fikirleri mizde, anlayışlarmızda o husule getirdiği derin ve hayırlı inkişafı sizin karşınızda ve bütün milletin ünde memnuniyetle, teşekkürle | : Hemel yadederim. (Alkış lar). Büyük buhranın kaışılığı Arkadaşlar, Milli Tasarruf ve İktisat Mücadelesi bizim memle- Mığı ve cevabı olarak ifade edil İ halde artık yaşayamaz fil | taya atmıştır. Büyük buhran sebebiyle milli paranın üç sene evvel gösterdiği kararsızlık ve sarsıntıyı tamamen hatırlarız. Biliyorsunuz ki bilhas- #a o zamanlar, yani birkaç sene evvel milli para üzerinde husule. olmaktan ziyade ei sayılıyordu. Göya © paral derecede altın karşılığı olu: memleket her sıkıştığı zaman sardan kolayca para bulup ihtiya cı karşılıyabilirse sarsılmazdı. Bu usulü tatbik edenler hatala- rını acı bir surette anladılar. B paramız olmadığı bir (ozamanda, hattâ hazır ve kolay para ile ma- Ti meseleleri halletmek © cazibeli | ve kolay anlaşılır zir tedbir görül İ düğü zamanda dahi, işin güç ta- | bet tarafını ihtiyar ettik. Bizim iddiamız, ferdin hayatın- da olduğu gibi, milletin hayatın- da da kazandığından fazla sarfe den mütemadiyen kendi etini Ye- yip çürütmekte olan gibi mahvol. mağa mahkümdur. Binaenaleyh hör şeyden evvel bu derdin kapatılması lâzımdır. (Alkışlar). İnsan kazandığından fazla sar- fedemez. Bir millet kazandığın dan fazla sarfedemez ve etmeme- lidir. Eğer bu kadar basit kaidele- re Fiâyet edili hayat ve milletin hayatı » temellere en sağlamın en ümitlisi güç yol nihayet bütün dünyanm sıkıntıları içinde Türk milletini istilbalı en sağlam olan milletler | den biri sırasma çıkarmıştır. ÇAL | kışlar.) Milli tasarruf ve milli iktisat sözleriyle hulâsa olunan fikirler kâfi derecede açıktır. Benim ka- naatımca bu sözler düşünülecek tedbirlerin hepsini toplamakta ve bir iki kelime ile anlatmaktadır. Milli tsarruf, yalnız ferdin yarı nı düşünüp te kendisine birkaç pa ra ayırması değildir. Milli tasar. | ruf fileri ve cereyanı milli serma- ye fikri “ve cerayanıdır. Büyük memleketlerin inkişafı, o büyük memleketlerin sanatta, ; ziraatta, kültürde, medeniyetin her saha sındaki inkişafı . bir çok paralar sarfına mütevakkıftır. Büyük mil Tetler bu parayı her şeyden evvel milli sermayelerle temin edebilir- ler. Milli paranın kifayet etmedi gi yerlerde hariçten yardım alı- nir. Amma hariçten yardım, müs- takil yaşayan milli istikametlerde inkişaf etmek istiyen © her hangi bir milletin kurtulmasında, ilerle mesinde yalnız başına tek vasıta olmamış ve yalnız başına tek va ak bun dan bir adım daha ileri gideceğiz. Gitmeğe mecburuz. Milli tasar- raf halindeki rsilli sermayeye em niyetli olan büyük memleket ve | millet işlerinde faideli ve semere li bir surette kullanılmak yolunu arayacağız. Bu suretle vatandaş ar, tasarruf ettilderi ll ağn meme li mevzulara yatırdıkça memleket imar edilecek. Bir taraftan vatan- daş zengin olurken, diğer taraftan memleket emin © ve mamur olacak. İşte yüksek beyet Türk milletinin yakın istikbali böyle görünüyor. Onun için milli tasarruf fikri öze“ rinde fert olarak aile olarak ne kadar israf edersek şahsi emniye- malina dala gok izaha ihti yaç gönleren bir şeydir. duşlar, Mülli iktinat fikri son senelerde artık her milletin bütün s1- kantlarını dövü ve yöğimü çöre'sin nolunan bir mevzu olmuştur. En sen dağ. | mıştır. Bugün bazı müşahade ve na- | m bütün devlet teşkilitnin gözün dört açıp dikkat etmesi, bir birine öğüt vermesi, bir birine anlatması | artık bir marifet halinden çıkamıştır. İ Bu bir zarüret olmuştur. : Yaşamak | için teneffüs etmek gibi ilk lâzım 0- lan vasıtalardan © ve şartlardan biri | olmuştur. Buna yüksek beyetinizin dikkatini celbaderim. Bizim milli iletisat hafta, İ eya kadar bütün ömrümüzde çalış- tıracak ve geçindirebilecek mevzular olduğunu söylemek demektir. Eğer biz, Dol kanaalımca daha muğlak mevzulara girmeden evvel yalnız yi- yeceği ve yalnız giyeceği yerli ola. rak temin etmek âzminde kadın ve | erkek, her vatandaşı, ber sileyi ikna | edebilirsek arkadaşlar, yakın bir za- | anda Türkiyenin vâsil olacağı s€- viyeyi tasavsur etmeğe hayaller ye- tişemez, (Alkışlar). Yalnız yiyeceği ve ve giyece- Zi, amma her çeşidini. yerli olarak | ir See önel ve sürmeğe muvaf | az zama < in ve rağ era (Alkışlar). | Kadın vatandaşlara ; Vatandaşlar vazi- felerini aramızda taksim © ederken memleket için bu kadar hayati olan | mevzuün bilhasan kadınlarımıza ka- dın vatandaşlarımıza tevsecüh etti- #imi söylemeyi bir borç bilirim. E- ğer hanımlarımız, eğer kızlarımız si- lede ve cemiyette yiyecek ve giyece- Zi mutlâka yerli almayı bir vazife ve dava olarak ellerine (alırlarsa bu #ecmleket iki seneye kalmadan yiye- cek ve giyecek hususunda hariçte bir çöp bile almağa muhtaç kalmaz. (Alkışlar). Bütün hanımlarımıza söylemeğe mecburam ki bu hüsusta gaybede. cekleri her günün mesuliyeti bizden ziyade kendilerine aittir. (Alkışlar ve bravo sesleri). . Bir evin yiyecek ve giyeceğini e- vin işleriyle en çok uğraşan © erkek bile en ziyade evi ihmal eden hanım, dan daha çok bilemez. Yiyecek ve giyeeke şeyler evde, münhasıran ha- nımın hükmettiği sahadır. Onun i- çin.gerçi bu mülühazatım her birimi Zi evlerimizde kısa bir münakaşaya sevkedecektir, amma biri birimizi ik na ettikten sonra bu sahada ve be. nim kanaatımca zaten milli inkişa. fin ber sahasmda hanımlarımızın ro lu birinci i, tatacalıtar. Tür. kiyede hanımların gerek tahsilde,ge- rek bütün v sıta olmayacaktır. Milli sermaye Nasıl tasavvur edersiniz ki, dün yada, her milletin işi kendi başım- dan aşımışken kimse kendi derdi. ne yetişemezken bir millet diğer milletin ileklemesi cebinden para sarfına hevesli olacaktır? De mek istiyorum ki milli inkişafların tarihlerinde, milli kudret, milli sermaye meselesi başlı başına bir âmildir. Milli sermayenin, bizim memleketimizde, memleket ima- rı, büyük ve faydalı teşebbüsler, hususi ve müsbet | işler bir defa, tasarruf fılrrının olgun, geniş ol- maması, ikincisi, emniyet edileme mesidir. Görüyorsunuz, cümhuri- yette milli hayat ayni istikametler | de inkişaf ediyor. Milli emniyet, milli tasarruf, milli sermaye... Milli sermayenin yükselebilme- si, sadece emniyetin, memleketin kanunlarına, müessesatıma, yarını na ve geleceğine, emniyetin başlı mesi başlı başına bir Tasıtadır. Kadınlarımızın vazifeleri Rasih Bey (Antalya): İstiklal harbinde defi, üzüm gibi, incir | gibi, findik gibi, zeytinyağı gibi yiyeceğe tasl- Hik eden malları içerde mümkün ol- duğu kadar çok sarfettirmektir. Bu hedefe varmağa çalışılmaktadır. Arkadaşlar, bu görüşlerde büyük isabet vardır. Biz, yerli yiyecek ve giyeceği kendi ülkemizde ihtiyaçla rımızı temin edecek © kadar bol bol tarledersek bugün ihraç etmekte ol- duğumuz gerek yiyecek gerek giye- ceği kâmilen dahilde sarfedebiliriz. Ve & vakıt hariçteki alıcılarımıza bü tün sarfettiklerimizin bir mislini da- istihsal edip mal tedarik etmeğe mec bur olacağız, Görüyormusunuz, dahilde yerli malım, bü meyanda yerli gıdanın ve yerli sanat mahsulâtının bol mik yasta sarfedilmesi için gösterilecek gayret, kendi aramızda mübadeleyi ne kadar genişletecek ve bundan ma da harice vermek imkânından dola- yi mülli istihsalâtimizi ne kadar srt- terms olacaktır. Ticareti temin için Arkadaşlar; Son zamanlarda he men her memlekette iktisat yolunda milli muvazene için alınan tedbirler beynelmilel alış verişi | ğok daralt zarlere göre dünyanın çektiği dert- lerin en büyük bir sebebi milletlerin yekdiğeriyle alış veriş etmekten çok uzaklaşmış olmaları ve bu yollara a- şlmaz mânialar koymalarıdır.. Biz, bu hususta ticareti temin etmek için elimizden gelen her kolaylığı yapmı- ya çalışıyoruz. Kazandığımızdan faz la almak iktidarımız dahilinde olma. dığından satabildiğimiz kadar mal al İ mak için her türlü müzakernta giri- yoruz, Bizim milli iktisatta belli baş- lı gayemiz dahilde mümkün olduğu kadar çok zengin — olunıya çalışmak ve bu sayede hariçten ihtiyaçlarımı. Zin cinsine göre bol bol mal almıya şmüktedir olmaktır. Görüyorsunuz ki aldığımız tedbirler. Dahilden kizim ve faydalı olduğu gibi | beynelmilel alış verişte mübadeleyi arttırmak i- İ çin de başlıca vasıtalardır, Eğer biz kendi pamuklarımızı kendi fabrika- larımıza satamâzsak? Ne reçber ne fabrikada çalışan hiçbir şey alamı- yacaktır, Milli iktisadın esasları hal. kımızda refah ve imkânı arttırdıkça dışarıda satım almak kabiliye- timiz o nisbette artacaktır. (Alkış lar). Her sahada birçok işler yapmak mecburiyetinde olan bir milletin di- #er milletlerden ve memleketlerden almağa mecbur olduğu Mİ pek çoktur, Pek çok para sarfedip pek gok malzeme almak istiyoruz. Bunu alabilmek için bu memleketin temin etiği o yiyecek, (o giyecek (o gibi. basit şeyleri bir defa kendi «- ramızda tedarik edip ondan son- ra dışarıdan alacağız. Bizim nok- tai nazarımızda milli tasarruf ve iktisat beynelmilel ticaretini temin edecek, bunu arttıracak olan vasıtadır. Bunu, kendi tetbirlerimi zi bir başka yüzünden anlatmak için söyledim. Beynelmilel sahada tuttuğumuz yol bütün milletlerin mümkün olduğu kadar yekdiğeri le alış veriş ederek bugünkü buh ranm dertlerini izale edecek yo lu bulmalarına samimi olarak yar dım etmektir. Bizim anladığımıza göre, cihanda almabilecek büyük tedbirler her milletin refah içinde yaşaması hakkını teslim etmeğe müstenit olmalıdır. Türk milleti- refah içinde yaşamak hakkını temin eden her beynelmilel teşek hayatı Sak bu memlekette vü- yet istikbalin güzel ihtimallerine bizi bir derece daha yaklaştıran iyi bir teşebbüstür. İktisadi. teşekküllerde, iktısa- di inkişaflarda her şeyden evvel lâzım olan şey, emniyet | havası, vatandaşın hayatmda, ailesinde bahusus memleketin dahili ve ha- edenlerimizin sabredemi- yecek kadar dar bulundukları vazi- yetlerde emeklerinin tam bedellerini almalarına imkân bırakmıyor. Bu hususta gerek cemiyet ve gerek mil- Ii mücssesat vatanda pek çok neşri- yat yapmaktadır. Bu neşriyatım he- harici emniyeti, mali paraya iti- mat ve iktısatta milli müvazene fikrinin bütün memlekette anlaşıl ması itibariyle de ileri gittiğini a- çıkça görülecek bir memlekettir. “Alkışlar” İktisadi teşebbüsler Arkadaşlar, elimizde olan iktı- sadi teşebbüsler, yani bu memle- kette dokumacılığı biranevveltesis etmek, kolay ve en lâzım sanatla rı süra'tle meydana getirmek fikir leri bizim için bir tasavvur değil bugün elde takip ettiğimiz müs- Hukuk müşavirliği itilafından sonra.. Berlinde ve Pariste itilâf etra. fında serdedilen mütalealar PARİS, 12. A. A — Havas İ iansından: Gazeteler, o Almanyanın | İ tahdidi teslihat konferansa girme- | İ sini temine medar olan itilâfnamenin tahakkuk sahasına isal edilmiş olma #ini memnuniyetle karşılamakta .v: ancak bu itilâfname kıymetinin Al manyanın bu vesikanın İâfzından zi- yade mana ve ruhuna tevfiki hare- ket etmesi ile münasip olacağı serdetmektedirler. sulu tensikine matuf lerde teşriki mesaide bulunacağım dan dolayi hiçbir muzır fikre kapı. maksızın memnun olmak | anesk bu teşriki mesainin beynelmilel tesanüt sahasında imar ve ihya yolunda ola- çağından ve imha ve tahrip vadisin. emin olmakla ka bildir 1'Hoeime Libre, — Fransanm, Al- mânyanin yeniden silâhlanmasının diğer devletlerin emnüselâmetleri i- le mütenasip — olmasını matik mad- deler ilâvesini istemiş ve bu mi istikbalde harekâtında serbest kalma sını temine muvaffak olmuş olmasın- dan dolayi memnuniyet beyan eyle- mektedir. Matin gazetesi yazıyor: o Fransız z mere me çin söylemiyoruz. Fakat faydalı bir iş görmüş olduklarını kabul ve tes- lim etmek icap eder. Ancak aylarca çetin pazarlıklar yapılacağı da muhakkaktır. Petit Parisien, yalnız itilâfnameyi imza etmiş olan devletlerin değilbü tön Avrupa devletlerinin hiçbir za- man halihazırda mevcut veya müs- takbel ihtilâfları kuvvete müracaat ni beyan etmeleri yetle karşılanılabilir, demektedir. Berlinde ne düşünülüyor BERLİN, 12. A.A. — Volff e jansmdan: Berlinin siyasi mahafili, Cenevrode akdedilmiş olan itilâfm bütün müşküllere rağmen Alınanya- nın takibinden vazgeçmemiz olduğu tahdidi teslihat siyasetinin mühim, bir muvaffakiyeti olduğu & mütalea- #ındadırlar. Alman kabinesi, diğer devletlerin | Almanyanın tahdidi teslihat sahasın da hukuk müsavatma gerek prensip | itibarile verek bilfül hakkı olduğunu kabul ve teslim etmeleri | neticesini elde etmiştir. Bu muvaffakiyet, Fransanın daha Temmuz ayına kadar hukuk müsava tı meselesinin münakaşasını bile ka- bul etmemiş olmasına nazaran , çok miş olan beyanname, o Almanyanın bet teşebbüslerdir. Ümit ederiz ki gelecek seneki içtima günleri sanayi noktai nazarından gelecek seneye kadar yeni müsbet neler yapılmış olduğunu ifade etmek İ- çin bize çok fırsat verecektir. Hevesle çalışmak Bu sözlerile bilhassa bugün ko- laylıkla temini mümkün olan ilk ve mübrem sayılanları murat edi- yorum. Bu istikamette her sene- miz yeni eserler tahakkuk ettir- mekle taz olacaktır. Bizim milli iktisat noktai nazarından bütün istiraplara, beynelmilel müşkülâ- ta karşı takınmamız lâzum gelen tavır şudur: Nefsimize, memleke tin iktisadi kudret ve istikbaline itimat ederek çok hevesle | çalış mak. Arkadaşlar, kat'i bir itimatla mücehhez olarak çok çalışmak. Sarfettiğimiz gayretlerin mutlak ve mutlak müsbet semere verece ine inanarak çalışmak. Bizim şiarımız işte bu olacaktır. rimize itimatları, — milli paranın gösterdiği kudret, vatandaşları bü yük mali teşebbüslere sevkede- | malik olacaktır. | vasıta ile milli tasarrufu teşçi et- meliyiz. İsraf, Küzumsuz masraf zararlıdır. Bir vatandaşm biriktir. diği bir tek lira, © vatandaşların liraları bir araya gelince memle- | ket için büyük kudret ve büyük kuvvettir. Bununla beraber millii iktisat yolunda bir sözümü tekrar ediyo rum. Hanımlarımız hiç olmazsa bize yerli malı yedirmeğe ve giy- dirmeği temin ederlerse az zaman | da memleketin varacağı yüksek ve ileri hedefleri düşünmek insa- nın gözünü şimdiden kamaştırı yor, “Şiddetli ve devamlı alkışlar” büyüktür, Dün Cenevrede imza edil | hukuken müsavi o olmasının tahdidi teslihat konferansının pi. oldu- prensi, ğunu teyit etmektedir. Yani hukuk müsavatı, Fransanın bu ânâ kadar | relerin hareket nokatsı ve esas pren | siptir. Beyanname daha ileri gitmek- te ve prensip itibarile yapılmış olan fedakârlıktan ameli fedakârlığa geç- İ mektedir, Çünkü devletlerin hemen tahdidi teslihata müteallik bir muka- velename tanzimine çalışacaklarının karara raptedilmiş olduğunu beyan eylemektedir. Cenevre mukavelenamesinin Ver- say muahedesinin tahdidi. teslihata mütesllik olan ahkâmının o yeniden esasını ihzar etmesi keyfiyeti pek i esaslı bir ehemmiyeti haizdir. Almanya, diğer devletlerle müsa- vi hukuka sahip olduğu takdirde Al- manyaya kabul ettirilmiş olan tahdi- didi teslihatın diğer devletlere de teşmili icap eder Alman mahafili, — Cenevrede elde edilmiş olan neticenin bütün alâka darların teşriki mesai etmelerinin mahsulü olduğunu beyan etmekte ve M. Mac Donald ile Amerika ve Italya mümessillerinin bu bapta sar- Pe tağese şslereindentz >< takdir ve M. Heriot'nun da keza AL manyanın hukuk ve menafiini teslim | ein olduğunu kabul eylemekte- M. Mac Donald'ın Lon- dra'ya avdeti PARİS, 12. A. A. — M Mac Do eld saat 828 de Cenevroden Pa- e e a Calsis'ye ve oradan gitmek üzere saat 8.50 de Paris'ten ayrılmıştır. İ tasyonda karşılamış ve tren hareket | edimciye kadar yanında kalınıştır. Almanya kaybettiği top- rakları da isteyor BERLİN, 12. A. A. — Havas a- İ iansı muhabirinden; Cenevrede mil- letler arasında tesanüt sahasında bir mukarenci tesisine çalışıl İ rada Berlinde - “zincire vurulmuş memleketler” zaza yeni bir ki- pen, Malmedy, yukarı Silezya, şark iski memleketler ilh. gibi yerlerin her zaman Alman kalış olduğunu ve tekrar Alman olacağımı isbata ça- İ lışmaktadırlar. —————— > ——ğşğ —— Kari mektunları Hükümetten bir rıca Hazinece bedelleri sekiz tak- sitte ödenmek üzre satılan evleri meskensiz olduğumuzdan büyük bir rekabetle muhammen © kiymeti- nin 4 - 5 misli fazla bedel ile sa- tan almıştık. Ellerimizde ne varsa sarf ile tamir eyledik. Taksitlerin tediye imkânsızlığı tezahür ede- rek 1773 numaralı kanunla teshi- lâk gösterilmişse de kanunun vaz'- ından sonra iktınadi vaziyetin buh ranlı bir şekil almasile bu teshilât tan istifade mümkün olamadı. Mü terakim taksitler için er a mekteyiz. Tediye kudretine mali değiliz. Çocuklarımız sokak ara- sında kalacaktır. Mübeccel hükü- in yüksek himmetile edin ix yuvalarımızın elimizden çıkmaması için bakiye taksitlerin yirmi senede faizsiz ö mübadil bonolarından yeni YE lara kabul edildiği gibi eski satış bedellerine de kabulünün temini ve icranın tehiri için de lâzımge- lenlete emir buyurulmasını Hü- kümet ve * Millet Meclisimizden istirham eyleriz. Kula'da 300 borçlu namına Derviş oğlu Mehmet ŞÜKRÜ Etem İzzet Beyin kitap halinde çıkan son romanı: Göz. yaşları!. Bütün kitapçılarda vardır | | Göz Hekimi DS Süleyman Şükrü Birinci Sind mütehassıs (Babıali) Ankara caddesi No.60.