22 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

22 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

cer olan borçlar sada fırkaların vaziyetini o de- rece altüst etti ki, kimse bu ka - dar kısa bir zaman zarfında bir devlet adamının hükümet teş - kiline muvaffak olacağına ihti- mal vermiyordu. Herriot, istifasmı geri alma- ğa imale edilemeyince; cümhur reisi evvelâ Herriot hükümeti- nin dahiliye nazırına, sonra da harbiye nazırma müracaat etti. Boncour da yeni hükümeti teş- kil etmeğe muvaffak oldu. Ge- Tek dahiliye nazırı Chautemps, gerek eski harbiye nazırı ve ye- Bi başvekil Boncour, Herrio! Run mensup olduğu sosyalist radial fırkasının li ri teşkil ettiği bi lcümet te Her - riot hükümetinin istinat ettiği zümrelere dayanmaktadır. Na - zırların ve müsteşarların on dokuzu Herriot kabinesine da- hildi, Binaenaleyh, yeni bükü- mete, Herriot'suz bir Herriot kabinesi namı verilebilir. Yeni kabinenin takip edece- ği siyasetin mahiyeti ancak bu- gün hükümet © parlimentonun huzuruna çıkıp ta beyanname - sini okarduktan sonra anlaşıla - caktır, Ancak Herriot hüküme- tinden farkı Amerikaya borçla- Yı tediye etmemek noktasına münhasır olmalıdır. Fransanın karşılaştığı üç © bemmiyetli mesele vardı: 1 — Borçlar, 2 — Teslihatm tahdidi, Hil ii li 3 — Bütçenin tevzini. dar. Pp Hiz. önümüzdeki hafta | "“İanbulda gördüğümüz gayre- N çu) içinde avdet & ve bu işi deruhte edenlerin Borçlar meselesinde parla - | dir. laleleri ve RMİANİSDE mento reyini | izhar ettikten) © Meclis Rehimizdün Tokatli-! neşriyatını takdir ile zikretmek sonra bülcümet buna tâbiol- maktan başka bir hareket ta - kip edemez, Binaenaleyh, bu noktada Boncour hükümeti, Herriot hükümetinden ayrıl - malıdır. Teslihatm azaltılması me - #elesine gelince,esasen bu mese le etrafındaki müzakereleri Her riot hükümeti zamanında da harbiye nazırı sıfatile Boncour İdare etmekte idi. Binaenaley, bu meselede Boncour hüküme- ti, Herriot hükümetinin deva * Mundan başka bir şey olamaz. Bütçe meselesine gelince borç- lar etrafındaki gürültü, Herriot bükümeti için en müşkül Meselenin, bütçeyi tevzin işi olduğunu unutturmuştu. Fran- tanın dahili vâziyetini yakn - dan takip edenler, Herriot hü - kümetinin bütçe imtihanmı ge- Şirmeğe muvaffak olamıyacağı- ha kanidiler, (Binaenaleyh, borçlar meselesi, herhalde #w- ” kut etmeğe mahküm olan Her- İİ ot'ya iktidardan çekilmek için bir vesile ihzar ettiği söylen - e Filbakika Fransız İ bütçesi bir türlü tevazün etmi- yor. Yeni istikraz yapılmak is- l tenilmiyor. Tasarruf maksadile | memurların ve tekaütlerin ma» | aşlarından tenzilâr yapılması tasavvur ediliyor, Bunlarla be- İ taber diğer tasarruf tedbirleri, İ Sölebi ihtimal, Herriot'nun isti- İasma müncer olacaktı. Boncour kabinesi, bu mokta- da sabık Herriot hükümetinin bütün müşkülütna varis ol - | Muştur, Gerçi tediyeden imtina *tmekle Amerika ile borçlar Meselesi bitmiş olmuyor. Bu da 'ena bir mirastır, Fakat yeni için en tehlikeli vazi- Yet, Herriot hükümeti için ol- ibi bütçenin tevâzünü PERŞEMBE 22 KÂNUNUEVVEL 1932 1 inci sene No. 2467 Millet Meclisi kış tatili; yapabilecek mi? Kâzım Pş. Hz.nin beyanatı Meclis Reisi Pş. Hz. şehrimizde ikametlerini bir müddet temdit edecekler şwi muşlar ve orada kabul ettikleri | | bir muhirririmizin muhtelif sual- lerine cevaben şu beyanatta bu - ri Tanmuşlardar; tatili yapacağını bilmiyorum. dan ayrılmadan evvel ne fırkada, ne de mecliste böyle bir mesele gö emmişti, » Geçen sene meclis kış tatili yapmıştı. Bu günlerde meclisin işi en az zamanıdır. Ben İstanbula geldikten sonra herhangi bir ka- rar verilmiş olup olmadığından haberdar değilim. Tasarruf haftası Bu sene Tasarruf Haftası çök mavaffakiyetle geçti. Memleketin hsr tarafından, tasarruf haftası - Şükrü Kaya Bey Şükrü KayaB. Şehrimizde Yarın veya öbürgün Ankaraya dönecek ve Haydarpaşa istasyo- hı mahalliyeden bazı Teva tarafından tilbe edilmi ekil B. Haydarpaşa'dan İstan nın çolk semereli tün halkın yerli malı kullanmıya büyük bir arzu >ei tehalük göster- ii ok telgraflar al » N iktsat ve tasar - ruf cemiyetine, böyle faydalı bir işi meydana getirmesinden dolayı ! teşek ediyorlar. Aaldığım malümata göre, memleektin her ti bu haf- ta zarfında iktisat ve tasarruf İ- Kâzım Pş. Hz. çin halk tarafmdan büyük ve cid- Büyük Millet Mecliği vela kü | <1 gayretler Künerieeeee ele xn Paşa Hz. dişlerinin tedavisi için bir kaş gün daha şehrimizde rın ve alınan tedbirlerin bütün ikametlerini temdi sene içinde eyi tesirlerini göste - receğinde şüphe yoktur. ap edi Ayaspaşa davasında ehli hibre Ayaspaşa davası dün & olduğuna ve bü: | b bulunmuştur. Şükrü Kaya B. cuma veya cu- pen ee Alara ye Same Darülfünun Islahatı İlâhiyat Fakülte- . sinde tadilât ANKARA, 19 — Darülfümu- nun mlahı için Malehe'm' hazırla- dığı rapor, Maarif Vekili; Reşit İ Galip Bey tarafından uzun uzadı ilmi, iştir. Vekâlette toplanacak isyon bu raporu yeni baş- edecek ve Darülfünun let, kanım İâyihasmı mec lise tevdi etmezden evvel tekrar memleketimize dönecek olan pro- fesöre gösterecek ve mütaleasını soracaktır. . Pr. Malehe raporunda darülfü- nun ihtiyaçlarımı birer birer tet- kik ederken ( Edebiyat, Hukuk, İ İlâhiyat o Fakültelerile bilhassn olmuştur. fakültesinde yalnız is- Yerin balandağı ni celbetmiştir. Profesör burada di- ğer yatların da gösterilmesi lüzumundan bahsetmektedir. Edebiyat fakültesine gelince: esas itibarile | fakülte programını doğru bulmakla bera. ber bazı derslerin noksan bulun- 'duğundan bahsetmiştir. Maama- fih edebiyat fakültesinde yı cak tadilât, ilâhiyat fakültesinde- ki tadilâta nisbetle daha az ola- caki görüldü ve bazı Keleşler yapıldı Molla B. Âhmet Refik B.in ehli vukufa girmesini istemiyor Üçüncü Hükuk Mahkemesinde | meyanına dahil olabileceğini şi3- tahkikat bakimi tarafından — Ayas- | detle müdafaa etmiştir. Tahkikat paşa mezarlığı davasınm ne devam edilmiştir. Dünkü davada ehli vukuf din- lenilecekti. Fakat evvelden beri bu muhakemeyi rüyet eden tah- kikat hakimi değiştiği için, davar ya başka tahkikat hakimi tarafın dan devam edilmiştir. e Mütevelli Salâhattin Molla Beyin vekilleri | hakime iki istida takdim Gtmişler | dir. Bu istidalardan birisinde Be- lediye vekili Seniyettin Beyin ken dilerine husümeti teveccüh | ede- miyeteğini, diğerinde de Ahmet Refik Beyin gazetelerle reyini ih- sas ettiği için ehli vükuf mey, na dahil olamıyacağı iddin “ hakimi Ahmet Refik Beyin — ehli vukuf meyanma dahil olup olamı yacağını mahkeme heyeti umumi yesi kararına talik etmiştir. Ahmet Refik Bey duruşmadan sonra kendisiyle görüşen bir mu, hârririmize bu-hususta demiştir kiz — İki tarafın da vesikalarını görmedim, beyanatta bulunma- 'dım, ihsası rey de etmedim. Mah- kemeye tevdi edilen | gazeteleri görmedim. Tahmin ediyorum ki bu gâzetelerde yazılan o havadis her gâzetenin kendiliğinden yaza- mektedir. bileceği yazılardan ibaret olsa ge- Belediye vekili Seniyettin Bey | rektir. Bunların hiç birinden be- i Ji £ | nim haberim Rasim Âli B. Meselesi ——— Devlet Şürası mü- derrisliğe iadesine karar verdi gi Tevfik Recep ve Rasim Âh, Beyler a #akülkmsi snallimlerinden Dr. Rasim Ali B. için fakülte mec- si, müderrisini tarafından veri len ihraç kararımı Şurayı Devlet reddetmiş ve fakülteye iadesine (Devamı 5 inci sahitede) I Komünistlere Pranga! Nümayişçi mahküm- lar tecrit edildiler Beraet edenlerden üç danesi de yeniden tevkif olundu Evvelki gün mahkemeden çı karken nümayiş yapan ve jandar malarla mücadele eden mahküm komünistlere tevkifanede bu cü- rümlerinden dolayı ayrıca © ceza tatbikatı yapılmaktadır. Mahkemeden karar almarak bu mahküm nümayişçiler ayrı hac relerde tecrit edilmiş ayrıcada a- yaklarma zencir vurulmuştur. lümayiş yapan komünistler me yanında berat edenlerden de 3 kişinin bulunduğu anlaşılmış ve bunlar tevkif edilmiştir. Hakların da yeni baştan tahkikat ve taki bat yapılmaktadır. İskân İşi İSujistimal tahkikatı devr“ “diyor Mülkiye Başmüfettişi Hacı Hüsnü Bey İskân sulistimalı tahkikata devam edilmektedir. Ankara bulunan Mülkiye © Başmüfettişi Hacı Hümü Bey yakında şehrimi- ze gelecek ve Devlet Şurasından gelen evrak üzerine (daha bazı kimselerin ifadelerini Yalovanın İstismarı Plâj ve sair tesisatın aresi Sey- sefaine veriliyor hazırlanan lâyiha mecli unmuştur. Bu lâyihaya göre Yı lova kazanı dahilinde mekşuf ma- adinden olan kaynak ve memba- larla kaplıcalar etrafında hazine- ye ait bilâmüm arazi ve mebani ve kaplıcalar tesinatı, Yalova hav- zası dahilinde vücude (getirilmiş ve getirilecek plâj tesisatmm ida- re, istismar ve indifai (50) sene müddetle Seyrisefain idaresine devredilecektir. Seyrisefain idare- 8i 927 numaralı kanunun natık olduğu verri | ve snir muafivet ve imtivazlardan istifade edebile - cektir. Yalova kapheaları hududu da- hilimleki arazide hususi mesken, otel pansiyon, kanalı eğlence ma- halleri ve üzerinde kârçir bina yapılmak sartile dükkân, gazino; Türklere ve ecnebilere miktar kâfi arsa hilâhedel hexinece fo- rağ ve teml'k edilecektir Bu #ibi me- baninin eskâl ve şeraiti, şeriti imsaj- İ yesile tefrik edilecek arsaların mikta İm ve Yalova , kaplıcaları lehinde te- sin edilecek gavri menkul mükel- lefivetlerin nevi ve mahiyeti Sev- risefain idaresi tarafmdan tayin ve tesbit edildikten sonra muame- le hazinece intaç edilecektir. Beher arsanın miktarı azami 2 bin metroyu geçmiyecektir. Caddeler Ahmet Haşim Beyin Yeni yazısı İ İnkennta inşa ve tesin etmek istiyen | İran Hariciye Nazırı Fürugi Han Petrol ihtilafı acaba alevlenecek mi? İran mukaveleyi feshetmekte kendisini haklı görüyor Bunu anlatmak için murahhas gönderecek CENEVRE, 21 (A.A.) — Mil letler cemiyeti meclisi reisi İran hariciye nazırı Frugi hana çekti. ği telgrafın | cevabımı almıştır. Bu cevapta deniliyor ki: “İran hükümeti ihtilâfen daha bidayetinde İngiliz -İran petrol Jet ve hakkaniyete müsteni uyuşmağa vasıl ol- mak istemiş olduğundan şirket münakit mükavelenin feshi keyfi- yetinin bir ibtilâfı doğuracak ma- hiyette bir mesele olmadığı zan- amda israr eylemektedir., İran hükümeti milletler cemi- yeti adalet ve himayesine iltica etmek niyetinde bulunmus ve bu tasavvurunu vaktinde İngiltere hükümetine bildirmiştir. Buna bi- hükümeti Cenevre- "nnen Tahran ye bazı ayrı ve mahsus murah. (Devamı $ inci sahilede) Türk parasının kıyme- tini korumak için Hükümete verilen salâhiyet müddetinin altı seneye iblâğı istenildi ANKARA, 21. Gemini Türk parası kıymetini ke kanununa Sai hükümet iseliği bir > tevdi etti. Lâyıhada hükümete veril- miş salâhiyet e müddetinin üç seme- den altı seneye iblâğı istenmektedir. Esbabı mucibe mazbatasında bu temdide lüzum şöyle izah ediliyor. Alemşümul buhranlara rağmen pa dan sonra bir dı başladı. Beşiktaş kulübü Maraton Ibra- İl Yugoslav tebaası olduğu ramıza fili bir istikrar temin edil. miştir. Altın esasına bağlı paralar. dan mühim bir kısmı umumi buhran muş ,bu sebeple bir çok memleket- lerde aldığımız tedbirlere mümasil, hattâ daha ağır tedbirler alına gel miştir. Mıntakha merkez heyeti içtima halinde Beşiktaş- Galatasaray ihtilâfı Mıntakada.. Mıntaka dün akşam bu hususta kararını verdi Beşiktaş » Galatasaray maçın- ledikodu halde resmi likte oynatmıştır. Galatasaray bu iddia ile mın- takaya itiraz etmişti. (Devamı $ inci sahifede) Tıp Talebe Cemiyeti dün hararetli bir kongre yaptı. Resmimiz bu kongreden bir intibadır. lin kemiğiyle —