16 Ocak 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

16 Ocak 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

m Devlet teşkilâtı eireda karşı | Gazi Hz. tetkik seya- geride hususi hayır mücssese- | vazifesini ne kadar mükemmel surette yaparsa (o yapsın, gene bam myo işler kalır, 'e bir memlekette hayır mües- seselerinin çokluğu ve faaliyet- sam senlik o memlekette şayan milletin olgunluğuna delilet eder, Çünkü hayır mü- gsseseleri faaliyetlerini vergi ile değil, inne ile idame ederler. bağır yapmak Türkün eski : anesidir. Bir köye su ge vin, fakirlerin inşesi için mal vakfetmek, evlütlk yetiş Silmek cami yapmak, Türk, ta- a böyle ferden yapılan ha — Fe iv Mini slerile de temayüz ve ği fm içtimai haya- de teşkilillemdırılmasını 1 Zam etmektedir. Himaycietfal, | Hillinhmer ve T : ütün mâ Basile teşkilâtlanmış hayır 2 miyetleridir. Bayram ayefesi deyiz. ve fitre sadakamı, x1 ödeyeceğiz. Bu borcu he ni el ne olur mahalline sarfedilmes eks yardımım; : rin vesatetile ya Hilâliahmer, harp zamanla” ddi ii görmek için teşkil nakl ir hayır müessesesi ol- peer e ari miyetli dezi az ehem ei ye Bildir. Esasen bugün biş olmet Pârpten daha az müt min feyza bir iltusadi buhra- dir. Hilgiz 18 mücadele halinde ri , fakir çocukla” fakir veremlilere Z ini ister- anını hatırla. mayeietfal mem mak kâfidir. Hi, et içinde 480 yerde ir ve Üimmesiz vak msesiz çocu) yardımımıza sinde on bir bin çocuğ “,*<De sine almış, 72 Bin çözmeye vermiş, 174 bin —— bı almış, 15 bin çocuğa ge vermiş, 14 bin çocuğa mekte” azımı tedarik etmiş, 149 5.5 Şocuğu muayene ve tedavi et- tirmiş, 1500 çocuğun doğu- munda bulunmuş, 5 bin çocuğu Mücsseselere (yerleştirmiş, £2 Va Şocuğa yardımda bul nmuş te Bu, cidden üzerinde çek duakkuf edilecek bir plünço- mi PYare cemiyetine gelince; mili müdafan noktasından © | büret yaptığı hizmetler çok | de üktür, Müstakbel harpler Yyarelerin oynayacağı © t mi; yetli rol, zaman zaman keriz ettirilmektedir. M-m'e » hava müdafaası için İizım iç vasıtaların tedariki vazi De Tayyare cemiyeti uhdesi aş almış bulunuyor, Ve bu va" si ne derece mükemmel yap mi . anlatmıştır, Başvekil Ismet iye bu cemiyete yardımdaki azm ve ehemmiyete bugün iğer bir sütunda okunacak © sözlerile de i işti Muhterem © Başvekil diye ie; PAZARTESİ 16 KÂNUNUSANİ 1933 7 inci sene No. 2492 NUSHASI $ KURUŞTUR İ grup reis vekil. en İsveç denizciliğinde ilk şart Sn: geçen Tayyare bayramı | | “nasebetile söylenen nutuk” | | hatlerine başladılar Büyük reis Eskişehire gittiler Gazi Hz.ne Iktısat vekili, müte. hassıslar refkat etmektedirler Derincede, İstanbul namına bir heyet Reisicümhur Hz. ni selâmlıyacaktır ANKARA 15 ( Telefonla) — Reisi Cümbur seyahatle Başvekil Hz. tayyare kıyafetile.. Havalarımızı Müdafaa Bu yolda her Türke rine çıkmışlar - der. Büyük Re- istasyonda Kâzım, İsmet ve Fevzi Paşa- lar, © vekiller, meb'uslar, erkâ ne askeriye ve mülkiye, — halk uğurlamıştır. Küzm, İs met Paşalarla vekiller ve Re- cep Bey Gazi Hz. ni o Çiftlik istasyonuna ka dar teşyi etmiş- erdir. lerinde © Afyon Meb'usu Hi, Fırka Umumi İdare Heyeti si A-| sından Saffet, Nuri (Gaziantep/, (Devamı 6 ncı sahifede) İsveçliler bahriyeleri- ni zayıf buluyorlar Bu şimal ve kutup çocukları arasında geçen bir saatte bir gazeteci neler görür? vx gale İsveç harp mektep gemisi gür Fylgia İsveç mektep gemisin- ir muş birkaç © İsveç Bahriyelisini Dolmabahçe sahiline | ıkardıktan sonra, sarışın, mavi, ertesinde. | bi zannedilen çehrelerden biridir. | O, mültefit ve mütebessim çek bana yer gösterdi. Karşılıklı | vrmizi yaktıktan sonra de- sigi di * az kazanan fertten yas rak bütün devlet teşk el dar her şahıs ve müessesenin Yardım göstermesi milli düşün “eler arâsinda yer tulan bir hi Her üç cemiyetin de en mü- im varidat membala-ından bi- kk ve fitredir, Bu üç teş- tey Zekât ve fitreyi evlere 'evzi ettikleri zarflarla teplat- ve'sonra umum hâsılatı aralarında taksim #tmektedir- el iştimmi . bir borcu eda Ahmet ŞUKRU gözlü, çehresinden sıhhat ve ba- yat fışkıran genç bir bahriyeliye yaklaşarak fransızca x — Kumandan Burman gemi- » dedir, değil mi? bakış var ki bu manzaracı. sözümden bir şey anla- | yanın hiçbir tarafında sö > madı, fakat İsveç lisanile bir şey- | İstanbula yeni geliy, in ler söyledi. Sonra Almanca sözü: | (Devamı 6 ner sahifede) — Şu güzel muhteşem manzarası > vap. ki sarayın önünden şehre, « Hele öyle bir ne devam etti: A — Siz gazetecisiniz değil mi? Ea ipe ———— 4,7 Sizi alıp gemiye götürmek üzere emir aldık, dedi. Bir çeyrek sonra Fyigia kru- vezöründe kumandan Bm karş.karşıya bulunuyordum. Kumandan Burman, pek ge: değilse bile, ekser bahriyelilerde olduğu gibi, genç görünen, sene- lerin üzerine bıraktığı hayat yü” künün altında pek az ezilmiş gi Dilenci estetiği Ahmet Haşim düşen bir vazife var Başvekilin mühim bir amimi Başvekil İsmet Paşanm imza- sile, Tayyare Cemiyetinin gelirini çoğaltmak için, dün vilâyete aşa- ğdaki mühüm tamim gelmiştir: “Tayyare Cemiyetinin beşinci kongresinde bütün milletlerin tay- (Devamı 6 ncı sahitede) Yunanlılarla Müzakere —— Bir itilâf havası için-' de devam ediyor Atinadan gelen malümeta naza- van Atinada Yunanistanla ; Türkiye arasında cereyan eden iktisadi mü- zakeratta memleketimizi temsil eden | heyetten İhracat Ofisi müdürü Ce- Cemal ve Vehbi Beyler İ mal ve Ticaret Odam umumi kâtibi Vehbi Beyler gelecek hafta sonunda şebrimize avdet edeceklerdir. Vehbi ve Cemal Beylerle birlikte Atina Ti- caret mümessilimiz Halil Mitat Bey de gelecektir, Müsait bir hava içinde cereyan eden Türk - Yunan iltısa- di müzakeratınm bu müddet zarfın- da biteceği ümit edilmektedir. Heyet azası buradan Ankaraya gidecekler ve Bulgaristanla cereyan edecek müzakernt hakkında yeni ta limat alacaklardır. Bulzaristanla ta- kas esası dahilinde €creyan edecek iktrsadi müzakeratta memleketimizi Cemal, Vehbi ve Halil Mitat Beyler | temsil edeceklerdir. Pirinci Umumi Müfettişlik Hümli Bey fayin edildi ANKARA 15 (Telefonla) — Dahiliye müsteşarı Hilmi Bey İstanbuldan geldi. Mumaileyh birinci umumi! müfettişliğe ta- yin edilmiştir. İnhilâl eden müs *eşarlığa kuvvetli namzet, birin ci umumi müfettişlik müşaviri "e $5| Fazlı Beydir. PET Borçlar itilâfı ANKARA 15 (Telefonla) — Saraçoğlu Şükrü Bey, borçlu i- tilâfnamesini tanzim ve ikmal etmek üzere on ve maa rise gidecektir. Hariciye > eti hukuk müdürlerinden Ce vat Beyin de Saraçoğlu Şükrü Beye refakat etmesi mukarrer dir. Nakit işleri müdürü Sırı Bey, Şükrü Beyden evvel Pari İN | şit Galip Beyin Kahve Mukavelesi Brezilya ile bir mukavele yapıldı ANKARA, 15 (Telefonla) - İktmat Vekâletile Brezilya Se- üri ve Brezilya kahvesi Milk Sonseyi Türkiye mümessili M. dişel Levi arasında bir müd- dettenberi devam eden müza- sere neticelenmiş ve hazırla- sn mukavele esasları Heyetiğii! Vekilenin bu sabahki içtimaım- da tasvip olunmuştur. Mukavelename | bugünler- de imzalanacaktır. Bu esaslara İğ göre Kahve Milli Konseyi Tür-, kiyenin kahve ihtiyacını tama- men temin edecek ve kahve bel delleri yekünuna mükabil mem) de bugünkü fiatten dün olacak tar. Memleektimizde — senede 3 milyon liralık kahve sarfedildi- ğine ve imzalanacak mukavele müddeti 3 sene olacağına göre eşyamız için 9 milyon | liralık yeni bir pazar temin edilmiş bu- Tunmatkadır. Bugüne kadar Brezilyanm Türkyeden hiçbir mal satın al- madığı da nazarı itibara alına- cak olursa bu yeni mukaveleyi memleket için hayırlı bir mu- vaffakıyet addetmek lâzımge- tir. Maarif Islahatı IVekâlette birıslahat ve program Ikomisyonu toplandı ANKARA 15 (Telefonla) — Maarif Vekâletinde Doktor Re riyasetinde te İ şekkül eden bir komisyon maa- rifimizde yapıla cak ıslahata da- iir bir program hazırlamıya baş lamıştır, Komis İ reis ve azalarile Salik Zeki Bey ! Vekâlet erkânr dahil bulunmak tadır, Lüzum hâsıl olduğu za- I manda müfettişlerin malümat İ ve mütaleslarma müracata edi- İ lecektir. Bu yeni programın mü him bir kısmının tatbikma ge çilmesini temin için 933 senesi Maarif bütçesi ona göre hazır lanacaktır, Suriye İstiklâli Franse ile yeni mu- ahede imzalanıyor . | Katango Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET i Cevher nisbeti itiba- . rileen yüksek maden Ergani'dir.. ei madeni cevher itibarile madeninden bile yüksektir İ , Madenciler birliği umumi kâtibi şayanı | dikkat izahat veriyor Ergani madeninin il | hakkında son günlerde muhtelif İş fikirler gazetelerde intişar etti. Bu hususta esaslı malümat almak üzere Madenciler Birliğine müra cant eden muharririmize Umumi Kâtip Sadreddin Enver Bey atide- ki beyanatta bulunmuştur: «.— Ergani madeni (çok eski zamanlardanberi malümdur. Milâ dı İsadan iki bin sene evvel Asüri- lerin Dicle nehri ülyâsmda çalışıl- dığı tarihlerde tespit edilen ba- | kır madeni Erganiden başkası de» İ ğildir. Binaenaleyh: bu maden a- urlardanberi çalışmıştır. Osman- lı Devletinin resmi kı larından Madenciler birliği umumi hâtibi Sadrettin Enver EB lâhare bu şekil muvafık gö | mit, mağaralar senevi muayye İ bir” icar bedeli mukabilinde bir (Devamı 6 ner sahitede) rruf eder, mış, Bu sây tarzı ile muhtelif mül- | tezimler tarafından Ergani'de do- | kuz mağara açılmıştır. Fakat bi- | Gayrimübadiller kon gresi hararetli olacağa benziyor.. Kongre pazar günü toplanaca | Reis diyor ki: “Dışarda de içerde toplanıp şuurla konuşmak lâzım. ,, Gayrimübadiller kongresi, dün , rede okunmak üzere hazırlı saat 14 de Halkevinde toplanacak | faaliyet raporunu son defa gi &. Saat 13 te İdare Heyeti, İsma- | geçirdi. Bu sırada Halkevi il Müştak Beyin Riyasetinde Hal | nuna üçer beşer kişilik , grupi kevinde bir içtima yaparak kong-| < (Devamı 6 ncı sahifede) Mirsadı ibret Sulh bakırı İsmail MÜŞTA üstünde dolaşan kudret ve | bolluğuna nispetle yeraltı cevi lerinin fakirliğinden şikâyet dururdu. Bir gün gene böyle bahis esnasında içini çekerek: — Ah şu Ergani bakırı eli Ergani bakırını toprağın altın- sarıp satış piyasasına götür” dn uni” elenen biri oldu. Meselenin son vaziyeti üç cüm- ile ile fide edilebilir: d (Devamı 6 u.cı sahitede) etiriyor; bu Teki kasla caki, bir demiryolu pro- Jesi bir hafta içinde tozlarını sil- kerek ayahlanıyor, lüzum. tee. ifata pek ehemmiyet vermiyen Çikan lâyihan on gün sarhın- da on iki milyon liralık bir istik- razın temellerini atıyor; ve düne kadar uzak bir hayâl olan Er. YE anane kler | edebi iddiası gülümsiyor. — Aşk, kin heyecan romanı dünyaya iş —— meydan okuyan Alman ordusu fı na gönlerin erelesini / yaşıyordu. 24 ikinci Mer tarafta gizli bir (o hastalığın nun salı günl sstırabı hissolunuyordu. Cephane başlıyor. azalmıştı. Hükümet nerde bakır, kurşan, kalay bulursa ordu na- mına zaptederek silâh fabrikala- Makedonya mm ini rına gönderiyordu. Oturduğum o- Nedir? telde yüksek rütbeli bir o Alman ema topçu zabiti vardı. Bir günde ta- İhinci sahifemizde ohuyunuz.