22 Ocak 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

22 Ocak 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

| | İn, Ekonomi Tenzilâtlı satış için yeni reklâm usulü area —— Bazı mağaza camekânlarında. ki levhalardan ihtilâf çıktı Ticaret Odasından son günler” de birçok ticarethaneler müraca” at ederek tenzilâthı satış Yi için müsaade istemektedirler. Tenzilâtlı satış yapabilmek için muayyen şeraitin bulunması lâzım dır. Oda bu müracaatları ehem- miyetle tetkik etmektedir. a Diğer taraftan müsaade alami- yan ticarethaneler türlü türlü ça- relere baş vurmaktadırlar. Mese- lâ, birçok ticarethameler “Büyük fe irlıle P* “Fırsattan istifade e- iniz.” “Mevsim sonu satışları” z kli afişler yapmaktadır. ve Bu nevi afişler ihtilâl bir mesele teşkil etmektedir. Ticaret. hane sahipleri bunların tenzilâtlı satış ifade edemiyeceğini iddin et- mektedirler. Halbuki alâkadar makamlarda kanaat berakistir. Oda bu meseleyi tetkik etmekte- dir, Yunanistanda Yunani: patates ziraatine ehemmiyet veril mektedir. Yunanblar hariçten de patates tohumu eelbedeceklerdir. Aldığımız malümata nazaran Yunanistan memleketinizden de patates tohumu alacaki Atinada siant kongresi Gelen malümata nazaran, bu ayın 29 unda Atinada bir ziraat kongresi toplanacaktır. Yunanis- tanda bu kongreye büyük bir e- hemmiyet atfedilmekte ve bunun Yunan ziraati için bir dönüm nok- söylenmektedir. Bütün Yunan ziraatçılarının iş- tralüle toplanacak olan bu kon- grede Yunanistanda mevcut zirai istihsâlâtın inkişafı için alınması Mzingelen tedbirler tesbit edile- “eği gibi ihtiyaç görülen bir losmu ziraat mahsullerinin yeniden yetiş tirilmesi çareleri tetkik edilecek- tir. Paris borsası PARİS, 21. A.A. — Saat 11,45 ROMA, 21. A. A. Italya ile Soy setler arasında ticaret müzakereleri, anılmıştır. Ekim vaziyeti Bu sene Istanbul ziraat (iş Bankasından alınan cetveldir) 21 Kânunusani 1933 Közkürik Tramvay, Barya atan, '.. ATLARI Parin iye — Lerdrs TEA $ Viyana aş, Müyork © ASİ Med BE Milano (419,68 Berin a Brkkyel SA0,6,6 $ Veera iğ Ana t08a,95 | Pepe 208 Cineve ZARİ, Şe aaa Satya 3— amişterdam İİT, NUKUT Ku e swin, An 1 erim Tia, Ş | pens pomat i seleni t,pengs 1 dolar Se leva 0 lorta vü er Çek Benknat £00, ..— takasının yazlık ekim vaziyeti biraz tehlikeli | görülüyordu. Çünkü bütün yaz yağmursuz geçmişti. Köylü nadas yapa- madığı gibi yazlık ekin de eke memişti, Fakat iki ay evvel başlıyan fasılalı yağmurlardan sonra havalar çok müsait gitti ği için köylü kâfi mikdrda ter hum atabilmiştir. | Kooperatif bankası yapılacak Liman Şirketi Müdürü Han di Bey, kooperatif şirketlerinin kredi ihtiyacile uğraşmak üze re hususi bir banka açılması lü- zumunu ileri sürmüş 've teşeb” büse geçmiştir. Bu bankanm müessisleri İner kooperatifi de bulunacaktır. Banka şehrimizde kurulacak, bu maksatla yakında ihzari bir toplantı yapılarak bankanın ni zamnamesi hazırlanacak, ser mayesi ve çalışma şekli tesbit edilecektir. Damızlık fidanlar Memleketimize hariçten it hal edilecek fidanlar konten- jandan hariç bırakılmıştır. Yal mız Ziraat Vekâletinden müsa- ade alanlar fidan” ithal edebile ceklerdir. Ziraat Vekâleti memleketi - mizde yetişen fidanların itha- line müsaade vermemektedir. | Yalnız memleketimizde bulun- miyan damızlık fidanlara mü - saade edilmektedir. — emme —— Sıhhiye müsteşarı gitti de bulunmakta olan Sıhhat ve İçtimai O Muavenet Vekâleti müsteşarı Hüsmaettin Bey dün Ankaraya gitmiştir. Gayrimübadiller bugün toplanıyor Geçen hafta ekseriyet olma” masından dolayı toplanamıyan Gayrimübadiller kongresi bu- gün Halkevinde otplanacaktır. M. Suriç bugün geliyor Rus sefiri M. Suriç bugün Çi- çerin vapurile ve Odesa yolile Moskovadan şehrimize gelecek tir. — M. Valery'ye nişan Fransız Ticaret odası unu mi kâtibi ve Temps gazetesinin Istanbul muhabiri M. D, Vale ry'ye Fransa met tarafın- dan Legion d'bonncur nişanı verilmitşir. M, Valâry'yi tebrik —— Başvekâlet müste- şarı geliyor ANKARA, 21 (Milliyet)— Başvekület müsteşarı Kemal B. bugünkü trenle Istanbula git- miştir, Vatandaş! Şeker fabribatarımız memleketin şeker ihti- yalını temin edinceye kadar, şeker bayram- ları Üzüm, İncir, Kapısı, Gazlantap fıstrğı bay. ramları olmalıdır, Mil iktisat ve ta- sarruf cemiyeti MİLLİYET PAzat Tenzilâtlı satışlar için Odadan müsaade alınacak Mahkemelerde Yenipostahane Cinayeti Gramofoncu Kâmili öldüren mahküm oldu.. Yeni postahane önünde gra- mofoncu Kâmili öldüren Cev- detin muhakemesi dün ağır ce za mahkemesinde neticelenmiş tir, Cevdetin Kömili öldürdüğü sabit olmuş, fakat cürümde es babr muhaffefe takdir edilmiş, 7 buçuk sene ağır hapse konul masına karar verilmiştir. Cev- det mahkemeden çıkarıldıktan sonra koridorda hükmün hak- sız olduğunu falan söyliyerek gürültü etmek istemiş fakat jan darmalar buna meydan verme mişler ve valtıma götürmüşlerdir. Cevdet kendisi we baro verilen mec cani müdefaa vekili sleyhinde bazı yakışıksız sözler söylemiş tir, Halbuki bu avukatın müda faası Cevdetin cezasının tahfifi noktasmda temerküz etmiştir. Vapura esrar sokanlar Çalıştıkları vapura hariçten 8 kilo miktarında esrar sokar larken cümü meşhut halinde ya kalanan tahmil ve tahliye ame leleinden Hüseyin ve Halil hak kındaki muhakeme ağır ceza mahkemesinde neticelenmiştir. iki amelenin de altışar ay için birer gün hapse konulmalarına karar verilmiştir. EH pıçaklı hırsız cambazların çadı rından hırsızlık yaparken ken- disine mâni olan Osmanı yara" layan Musa oğlu Ahmedin mu. *İ hakemesini dün ağırceza mah- kemesinde neticelenmiştir. Mu Sağman 2 ay 15” gün hapaş ği n Zay gün olmuş, fakat rini yet müddetiyle mahküm oldu” ğu mikdarı doldurduğu için tah liye edilmiştir, Esrar sattığı sabit olmadı Sultanahmette o Park karşr sındaki dükkânda çalışan Ab- dullah esrar ve sigara kağıdı kaçakçılığı yapmaktna mazmun olarak ağırceza mahkemesine sevkedilmiştir, Evraka nazaran Abdullahm dükkünmda esrar sattığı haber almış, Albert is minde bir çocuğa 10 kuruş ve- rilerek cürmü meşhut yapılmış ve Albertin üzerinde bir mik- dar esrar bulunmuştur. Fakat bu cürmü meşhudun akabinde Abdullahın o dükkün: aranmış, fakat bir şey bulunamamıştır.” Cereyan eden muhakeme netice sinde Abdullahın dükkünmda esrar sattığı sabit olmamış, be retine karar verilmiştir. vereme Maarifte Maarif müsteşarı dün geldi Maarif müsteşarı Salih Ze- ki Bey dün Ankaradan şehrimi 26 gelmiştir, Müsteşar Bey bay ve ertesi Ankaraya dönecek” Kuzıl aşısı Ilk mekteplerde kızıl aşısı devam edilmektedir. İlk mele teplerde aşı tatbikatını bitiren gruplar, orta mekteplerde kır zil aşısı tatbikatına başlamış» lardır. Darüşşafakada müsamere » Dün akşam Darüşşefaka lise sinde bir müsamere verilmiştir. Saat 20 de başlıyan bu mü. mere çok güzel olmuş, bilhassı Zeybek oyunu ve halk şarkıları çok beğezilmi 22 KANUNUSANI Tünel gardöfreni nasıl parçalandı? Şirket komseri üç ihtimali nazarı dikkate alıyor Cuma günü Tünelde vukubulan müesif facia tahkikatma dün de devam tir. Tünel Şirketi nezdindeki Nafia Komiseri Nazım B. mahallen yap» tığı tetkikat neticesinde Vekâlete bir rapor gönderdiği gibi, şirketin | fi de bu gibi kazalara nihayet veril- mesi için ehemmiyetle nazarı dik» katini celbetmiştir. Nazım B. dün kendisile görü- şen muharririmize şu izahati ver- miştir: diiye tahkikatı bittabi haki- aydınlatacaktır. ii icabına Bizim tetkikatımıza göre, hâ- disede herhangi bir suikast mev- 'acin tamamen bir Nasıl olduğuna ge- ihtimal vardır: idadı 500 metredir. Kazaya uğriyan Ali Rıza Ef. nin cesedi, Karaköyden itibaren 14 ün <ü metrede bulunmuştur. Gardi- frenler, daima kablonun arabaya merbut bulunduğu istikamette bu- lunur. Bu istikamette, gelen ve gi- den arabalar da ayni, yani Beyoğ- lu tarafındadır. Gardifrenlerin va- zifesi, kabloyu daima gözönünde tulmak ve koparsa veya herhangi bir arıza olursa, derhal o bütün frenleri indimektir, Bu takdirde 4 metre sonra katarın geçenlerde yaptırdığım tecrübede bizzat gördüm. Şirket nizamname sine göre, memnuur; aksi halde işlerinden çıkarılmaları icap eder, Tünelin Beyoğlu tarafında bir dairesi vardır; orada bu- lunan makinist, gardifrenleri mev kilerinde görmedikçe katarı hare- kete getirmez. Kazaya ( uğriyan Ali Rıza Ef. de 1 numaralı katar- da makinist tarafından (yerinde görülmüş ve ondan sonra katar tahrik edilerek Beyâğlundan Ga- lata'ya sevkolunmuştur. Ayni ka- tar, bir az sonra Galata'dan Be- » indi lemiyerek keyfiyet başmemura dirilmiştir. İşte bunun üzerine tah Projeden aykırı bina yapılmıyacak Son zamanlarda yapılan bol inşaat arasında barı (binaların Belediyeye ovale verilen proje: yı ığı anlaşılmış- tır, Belediye şubelere bir tamim göndererek inşaat esnasmda kon - trolun tasdikli projelere göre ta- mamen ifa edilmesini bildirmiştir. Surlara demir mer- divenler yapılacak | , Belediye şehrin etrafındaki es- ki surlara seyyahlarm kolaylıkla gıkabilmeleri için muhtelif yerler de demir merdivenler inşa ettir. Telefon ücretleri Telefon mükâleme ücretlerini tetkik eden komisyon dün İkinci içtimamı yaparak tetkikatma de- vam etmiştir. Netice komisyonun daha birkaç İçtimamdan sonra an laşılacaktır. Üsküdarda park Üsküdar'da iskele civardaki ambarlar, kaymakamlıkça hed- mettirilmiş, orada © postahaneile bir kahve ve diğer bir iki dükkân kalmıştı. Bu postahaneye mukabil Yeniçeşme civarında asri bir pos ta binası inşasma teş inşaatı iki aya kadar bitecektir. Doğancılı İnr'da da yenibir Ta yapılmaktadır. Bu bins pu binanı ir bir de mahzeni ihtiva edecektir; hu bina da bir aya kadar ikmal e- dilecektir, İstanbul Tapu idaresi binasındaki Üsküdar Tapu daire İ <i bu binaya makledecektir. esnayi seyirde aptest bozmak için kapıyı açtığı sırada düşmüş olma» | Bey imhisarların yeni sıdır. Her nekadar bulunduğu ye- | için vekâletle temasta buluna" rin kapısı, katar Beyoğlu arınca kapalı — bul da, yapılan tecrübede, — kapının yokuş yukarı esnayi seyirde kendi liğinden kapandığını göstermiştir. rla, bu ihtimal biraz daha mülâyimse de, eğer Ali Rıza Ef. bu şekilde düşseydi, arabaya 50 üzerinde mevcuttur, En kuvvetli ihtimal şudur: Ali Rıza EF, katar hareketin den bir az evvel mevkiini terket- miş ve tünelin methaline (o doğru boşlukta aptest etmek istemiştir. | Kapı memuru, yalnız yolcu vagon larmn kapılarmı ka, | ket memuru, herkesi i şında bilir, binmenaleyh, zam Ali Rıza Ef. nin yerinden ay- rılmış olduğunu hatırına bile getir memiştir. Bu suretle, hareket em- rini vermiş, bu arada Ali Rıza EF. mevkiine atlamak istemiş, vaktin. de yetişememiş — tünelin motha- line doğru 50 santim genişliğinde bir koridor vardır — onu atarken | belki de ayağı takılmış, kapısnı açamamış ve katarın önüne takıla rak sürüklenmiş ve bu suretle 14 metre ileride facia vukubulmuş- Yar. Hakikate en yakım ihtimal br Diğer taraftan tünel müstahde minile de temas ettik. Hareleet «m rini veren Mehmet Ali B. isminde | bir memurdur. Onlar da, Ali Rıza | Ef. nin usulsüz olarak yerinden ayrılması ve bunun farkına varıla maması kazaya sebep (olduğunu söylemekte; şayet merhum bu işi Bevoğlu tarafımda yaptaydi facia vakubulmiyasağını ilâve etmekte- Şirkette de ayni usul teyit edil ledi Alâkadar bir zat demiş tir ki: “ — Gardfrönler, defihacet gi- bi hallerde ve ancak Beyoğlu ta- rafıdaki tevakkuf esnasında ba- ber vererek ini Birakabilir. ler. Ali Rıza Ef, ise böyle yapma- mış ve bu hareketini maalesef ha- yatile ödemiştir.” Tahkikat devam ediyor Kaza hakkındaki adli tahki- kat devam etmektedir. Dün üç kişi bu meselenin tah- kiki esnasında nezaret altma a- lınmışlar, fakat müteakiben ser- best bırakılmışlardır. Sadakâi fıtır || Alü Vasat Edam BUĞDAYDAN 13 19 9 ARPADAN wv uu Bn ÜZÜMDEN 130 92 65 Müftülükten: 23 Kânumusani Pazartesi günü — nkşams (Salı) gecesi Ramazanı şerifin 27 inci gecesi olmakla (Leylei Kadir — ve 27 Kimunusani 933 Cuma günü de Bayram olduğu ilân o- Eski Düyunu umu- miye binası tr, Eski düyunu umumiye binası- nın hangi resmi daireye verileceği hakkında Dahiliye & Vekâleti ile Maliye Vekâleti arasında müzake rat cereyan etmektedir. e Henüz kat'i olarak bu binanın hangi daj- reye verileceği belli değildir, Muhasebei umumiye müdürü Maliye Muhasebei umumiye müdürü Faik B. Anadolu de miryolları tahvilâti hesapları Amerika sefiri geldi Ankarada bulunmakta olan Amerika Müttehit hükümetler sefiri M, Charles Sherrili dün sehrimize gelmiştir. görmezdi. : i ihtimal, Ali Rıza Ef, nin Hüsnü Bey dün akşamki tren İnhisarlarda Yeni Bütçeler Hüsnü B. Vekâletle | temas için Ankaraya gitti Inhisarlar umum müdürü le Ankaraya gitmiştir. Hüsnü a cak ve bayramda avdet edecek” tir. İnhisar idareleri merkezi nin Ankaraya nakli meselesi de yakında nihai karara iktiran © decektir. Çekoslovakyanın kilo tütün almak için Prağ'da bir münakasa açmıştı. Münaka sa geçen ay bitmiş ve memleke timizden birçok tüccar buna iş tirak etmiş ise de netice ilân edilmemiştir. Bu münakasaya şehrimizden iştirak eden 24 mü &ssese, 14 milyon kilo tütün tek | Y Mf etmişlerdir. Münakasa neti- cesinin ilân edilmemesi tüccarı müşkül vaziyette bırakmıştır. Tüccar o parasının bir kısmını bu işe bağlamış olduğu için baş ka iş yapamamaktadır. Prağ- dan resmi makamlara gelen ha berlere göre münakasanın neti celendirilmemesi o Türkiye ile Çekoslovakya arasında aktedi- İecek takas mukavelesinin he- müz imza edilmemesinden ileri gelmektedir. Çekoslovak hükü meti Türkiyeden tütün almak için, bizim oradan (daha fazla mal almamızı teklif etmekte dir. Türk hükümeti ise, Skoda fabrikasından yaptığımız müba yaatın, Çekoslovakyaya ihraç edilecek tütünlerle takas edil mesi lâzım geldiği fikrindedir. Münakasanm neticelendirilme- mesinden zarar gören tüccar #- Ikkadar makamlara müracaat etmişledir. —..—.— Port Sahte Hasta —— Bir doktorun mu- ayeneha- nesini soyacaktı Evvelki gün şehrimizde garip bir hirsizlik hâdizesi olmuştur. Me selenin garabeti şuradadır: İbra- him isminde bir adam Türbe cad- desinde doktor Atıf Beyin muaye- nehanesine gelmiş, fena ta olduğunu, munye, bir reçete yazılmasını istemiştir. Doktor Bey hastayı muayene et- miş, bir aralık küçük bir iş için dışarıya çıkmıştır. Doktorun uzak | laşmasını fırsat bilen sahte hasta | derhal yerinden fırlıyarak bir 90 | İukia muayenehanenin üst katına çıkmış, konsolu karıtırmış ve Abf Beyin validesine ait üç tane elmas yüzüğü çalarak dışarı çıkmış ve kaçmıya başlamıştır. Vaziyeti an- kıyan Atıf Bey hemen polise ba ber vererek hırsızı takip ettirmiş” tir. Polisler İbrahimi yarı yolda yakalamışlar ve çaldığı leri bulmak için üzerini aramışlar, fa- kat gariptir ki hiç birşey bulama: muşlardır. Nihayet polislerden biri hıruızın ağzında gayritabil bir şiş- kinlik görmüş ve ağzını açtırmış- liyeye verilmiştir. Kaçak kâğıt satan kadın Son zamanlarda Üsküdar civa- Ja bazı yerlerde kaçak sigara kâğıtları satılmakta olduğu poli" sin nazarı dikkatini celbetmiş ve takibata başlanmıştır. Yapılan ilk tahkikatta Servet Hanım İsminde bir kadının mahallelerde & kaçak kâğıt sattığı tesbit edilmiştir. Zabıta Servet Hanımı yakalı- yarak isticvap etmiş, fakat kadın böyle şeyden haki söy ci aberi Oolmadığın şim, Polisler Servet Hanımın evinde | araştırma yapınca bir sandığı! sinde yüzlerce defter kaçak siya | oY"Arın suretle ra kâğıdı bulmuşlardır, Bu Servet Hanımın cürmü teeshit e- dilmiştir. lerdir. Kaçakçılığı yapan şebel etrafında miştir. Tahkikat devam ediyor; yü Şehremininde oturan lardan İbrahim oğlu Mustafa, »cki'de Kavurmahane * medreg. Üzerindeki kurşunları çalarken bu medrese sakinlerinden Sağ) Osman, Abdullah ve İsmail tsrafmdan yakabanarak darp bıçakla kalbi üzerinden maştır, tahin, 2881 kuruş bulünnmğ Zabıta tahkikatı genişletince büz | takibata başlanmıştır. İhnrpan Reşit Galip ri Genç ve ateşli (Reşit Galipjii inkılâp maarifinin başına gel ti geçmez bütün teşkilâta bi areket geldi. Büyük hadiseler atlayarsl devir değiştiren bir cemiyetin kafasını aydınlatmak için fos foru uzak mesafelerden görülesi cek bir kafa isterdi. : Göreneğe ve teşrifata bağl lanıp kalan ilmi heyetler ileri hamleleri ağırlaştırır. Hele bis zim gibi bir nesli fıkıh bir nes li İsviçre kanunları okuyan v&i bir devirde şarka, bir devirde garbe çevilen bir cemiyetin mâ arifine istikamet vermek büyük adımlar atmağa cesaret ede miyen heyetlerin kâr: değildir. Bir neslin dimağmı siyasi mağımızı çöle çevi Yeni yetiştirdiğimiz elektrik *ız bir kafa lâzımdı (Reşit & Tip) bir ümidin timsalidir. Burhan CAHİT” Gümrükteki Eşya —— Tüccar, Vekâlete müracaata a; a mış olan eşyanın takas tasfiyesi artık takarrür etmiş gök, ri hakkında malümat © vermef başlamışlardır. Müracaatlar miti yet bu ay sonuna kadar kabulü dilecektir. mühim izler elde ed Kurşun hırsızı 5