31 Ocak 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

31 Ocak 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Kerestelerimiz Süürt Meb'usu ; MAHMUT İhracatımızı arttırmak yo” devletçe, milletçe bir şok mesai sarfediliyor, bir çok fedakârlıklar yapılıyor. Bu me sai ve fedakârlığın gayesi, ti- “ret ve tediye müvazenesini Yapmaktır, Bu müvazene ise toğrudan doğruya döviz va ziyetimizle alâkadardır. Milli Paramızı, binaenaleyh mali ve iktisadi itibarımızı şimdiye ka” dar ancak bu müvazene kası sayesinde tutabildik. Eğer sene muhtaç olduğumuz dö Vizi kolaylıkla | bulabilirsek Türk parası daima en sağlam ir para olarak kalır. Bu poktai Bazardan, harice 83! im- kânlarını hazırlamak şartile, Mümkün olduğu kadar fazla sal yapmak icap ediyor. Acaba bugünkü vaziyet ve şerait içinde hangi mahsulleri» Mizi arttırabiliriz? Aklımıza gelen maddeler arasında Ve dır, Filhakika bugünkü kömür ve o kereste istihsalâtımızın sal ediyoruz; çünkü az satebi- oruz. Hattâ kömürlerimiz- harice yaptığımız satış ta- Mâmen zararına ol Onun İçindir ki istihsal edebildiğimiz lar değil, göze aldığımız Zarar kadar kömür satmakta” Yız, ! Kömür istihsal eden bazı memleketlerde ne yapıyorlar? Öteden beri taamüldür: Kö- mür alış verişi zerinden gen sene İn; denbire düşmesi kömür fiatla- *ında aleyhimize netice vermiş- tir. İngilterede milli paranın tihsal maliyetine te Bir İngiliz Tirası on Türk lirasına tekabül ettiği za- van bir ton kömürün istih- sal masrafı ne e bugün ay- ni İngili i raf aynidir, Halbuki Türk bale tahsili, istihsal masrafını Türk parası üzerinden tediye ettiği için kömür fiatl, yüzde “tuz nisbetinde bir zararı, za- zuri olarak yükleniyor. B: başka hükümetlerin ihraç res- mi almak yerine ihraç primi vermesi, harici satışları teshil edecek daha bir çok muafiyet- leri de maliyet fiatlarını azal tan âmillerdendir. Akdeniz havzasında senede milyonlarca kömür sarfeden ve ları hariçten satım almağa mecbur olan memleketler iye; bu memleketler ir pazar Fakat izah ettiğimiz sebepler bu geniş pazarlarda İngiliz kömürlerile rekabet edemiyo- ruz. Bunun çaresi, maliyet fir atlarını azaltmaktan başka bir Yey olamaz. Bir taraftan müs” tahsiller, en sıkı bir tasarruf fik rile umumi masraflarmı indir- melidirler, Diğer taraftan dev- te ihraç maddeleri üzerin hükümet- çe ihraç çan dem al ge ömürler ü- —istihsal masrafı üzerind alınan vergiler de dahi Zu halde— ; alnız ie ii tarma inhisar ettirilmez mi? Unutmamalı ki, bazı ver, lerin kaldırılması, mutlak verginin yekânu ka- hesabımda açık br- rakmaz, e zaman ve vazi- sıta temin edilen menfaat kal- dırılan verginin miktarını da yn Onun için mükellefiyet- lerde doğrudan doğruya alman vergiler kadar vasıta ile alr nan vergileri de iyi hesapla- mak ve bu hesap ve mukayese a göre hüküm vermek lâzım ler, Şu ciheti de unutmamalr (Devamı 6 ıncz sahifede) 31 KÂNUNUSANİ 1933 7 inci sene No. 2505 NUSHASI 5 KURUŞTUR Kömürlerimiz, N eriş İngiliz rma ir | Sukmaş Gazi Hz. İzmirde teza- hüratla karşılanacak İzmirin asıl bayramı yarın (Başvekil Antalya Halkevinde mühim beyar-tta bulundu Başvekil Hazretleri son seyahatlerinde IZMİR, 30 (Milliyet) — Gazi Hz. yarın sabah şehrimizi şeref- Şehir baştan zi heykeli civarına reflektörler ko- tur, Bir vapur iki motörla erkânı vilâyet kumandan belediye reisi İstinaf mahkemeleri nerelerde kurulacak? Adliye İntihap encümeninin ye nitayinlistesi tasdika arzedildi Yeni tayinler nerelere yapıldı? Adliye Vekili Yusuf Kemal Beg Adliye intihap encümeni tara. fidan hazırlanan yeni | tayinler | leri | Bisteşi tastiki eri an İ Yeni list de mühim değişiklilkler yapıldığı tahmin edilmektedir. Şayinlara nazaran Müddei umumilik baş- muavini erim — yo mah- kemesi azalığma, Cemil Bey eli > Sulh he uapıldı. ( Yazısı İ iç limana yanaşacak, rüssayı me- Ü dilmekte ve baz Vazife kurbanı Sabri Beyin cenaze merasimi dün saaları Gazi Hani iğeider stikbal © edeceklerdir. Şehir namına büket takdim edile- cektir. Gazi Hz. ni hamil vapur | mürin ve müessesat o mümessilleri burada vazifei ihtiramı yapacak- lardır. Ticaret odasının raporu Oda takdim edeceği raporunu hazırlamıştır. İhracat emtiamizın her birinin umumi harptan evvel normal senelerde ve buhranın biz de tesirini göstermeğe başladığı senelerden sonraki vaziyetleri, re- acat vaziyetle hakkında alınması lâzım ziraai, sinai ve ticari tedbirler gösteril mektedir. Devlet bir taraftan mahsyileri- mize yeni yeni mahrecler ararken umumi harptan evvel hariç mem- leketlere fazla miktarda gönde- iği halde son senelerde ihraca- hemen hice inen ve yahut büs- bütün duran maddelerin yeniden istihsali ve ihracı carelerini tahar- den raporda mufassalan izah 0- lunmaktadır. Maarif müdürlüğü Gazi Hz. ne (Devamı 6 inci sahifede) kimi Sabri Bey birinci istintak hâ- kimliğine, altıncı istintak hâkimi Süreyya Bey Temyiz mahkemesi müddei o umumiliği inliği- De, ilimat müdd. tin Bey Sulh hâkir bâkimlerinden Zeki Bey © üçüncü ceza mahkemesi rehsliğine tayin edilmişlerdir. Maamafih İstanbul adliyesinde daha bazı değişiklik” ler olacağı söylenmektedir. İntihap encümeninin mayısta tekrar toplanacağı tahmin edil- mektedir. Söylendiğine nazaran, yeni teş | kili mehakim kanunu in ö- nümüzdeki içtimaıda müzakere | edilecektir. Hazirandan itibaren tatbik sa- hasma geçecek olan bu kanun mu cibince bütün asliye mahkemele- rinde münferit hâkimlik usulü tat bik edilecek, ihtisas mahkemeleri gene ipka edilecek, fakat bu mah- kemelerin fevkinde bir reisle iki azadan müteşekkil istinaf mahke- | meleri bulunacaktır. İntihap encümeni mayıs içti istinaf teşkilâtı reis ve hâ i ile asliye larını tayin edecektir. Bu tayinler esnasında şimdiki gibi asliye mahkemelerinin fevkin de ve istinaf mahkemeleri derece- (Devamı & inc sahifede) ie sahifemizde X İ dana Şevki B. Sefirliği Başmurahhaslığa başka kimse tayin edilmiyecek Madrit sefirliğine tay ğini yazdığımız M-htelit Mübad le Komisyonu Türk murahha heyeti reisi Şevk B. şimdilik komi yondaki vazifes ne devam edece! tir. Şevki Bi Medi sefirliğir için Mad. © ŞevkiB. rid'e gitmesi, bir müddet kaldık (Devamı 8 ncı sahilde) Meclis reisi Konyada Kâzım Pş. Hz. tetki- katta bulunuyor KONYA, 30 (Milliyet) — Kon yamızın aziz misafiri Kâzım Pa- şa Hazretleri bugün öğleden ev- vel hükümeti, kolorduyu, beledi- yeyi, Halk fırkasmı ziyaret etmiş lerdir. Belediyede memleketin ik- tısadi vaziyeti ile imar faaliyetleri mevzuu bahsolmuş ve bilhassa ilat sadi vaziyet üzerinde belediye re- isimiz Şpi Beyle uzün bir hasbü halde bulunulmuştur. Belediyenin bundan iki ay evvel taşıdığı yeni binayı zezmiş, binanın zerafeti ve mevkiine nazaran çok iyi bir bele diye dairesi olduğunu ifade buyur muşlardır. Halk fırkkasında fırka mensubini tarafından istikbal odi- len Paşa Hazretleri fırka proğra- mundaki ana hatları üzerinde te- vakkuf ederek bu hususta gok is tifadeli izahatta bulunmuşlardır. Ayni zamanda - fırka teşkilâtının. ve Halkevinin çalışma vaziyetleri hakkında aldığı malümat üzerine Altın Kaçakçısı Romanyaya altın kaçıran bir adam yakalandı Emniyet Müdiriyeti Beşinci şube müdürlüğü memurları mü İ him bir a'tın ka ! çakçılığını mey çıkarmış ve kaçakçıyı ya” kalamıştır, Vak a şudur : Yorgi oğlu Yakof, Ga lata Gümrük 30- kağında 28 No. İı malzemei bah riye mağazasm- da memurdur, 5 nci şube memur adamdan şüphelenmişlerr KENAN BEY dir, Yakof rıhtımda duran Ro (Devamı 6 iner sahifede) Galatasaray mı? Fenerbahçe mi? $| Şubat ayı sarfında Galata- saray - Fenerbahçe maçı oy- nanacâh. Bu münasebetle iki hafta evvel tertip ettiğimiz müsabakaya devam ediyoruz. Müsabaka şudur: Bu büyük maçın neticesini ve sayı adedini tam bir isabet- le tahmin eden karilerimiz a- rasında çekilecek kur'ada bi- rinciye, müteükıp devre lik maçlarında arzu edilen hafta- de bir tribün davetiyesi veri Tokat e istas - istirahat etmek üzere bulundu: : ğu Mersinden Ankaraya döner | bum güzidebir erkânı harpti. | Bir meb'us Vefat etti yonda kalp sektesinden öldü ANKARA 30 (Telefonla) — Tokat meb'usu Bekir Lütfi B. ken Eskişehir istasyonunda trende kalp sektesinden ölmüş tür, Cenazesi saat yirmide Te ros trenile getirilmiştir. Yarm merasimle kaldırılacaktır. Mer Umumi harpten İstiklâl müca- delesi sonuna kadar Anadolu - Bağdat askeri hat komiserliğin de çalışmıştır. Bilâhara Hakkâ | l Bekir Lâtfi Bey ri valiliğinde bulunmuştur, Ge- çen devrede meb'us seçilmiştir. ESKİŞEHİR, 30, A.A, — Toros ekspresi ile Ankara” ya geçen Tokat meb'usu — Bekir Lütfi Bey bu e Eskişehir istasyonunda kalp sektesinden ölmüş, cenazesi Ankara'ya gön derilmi: Merhuma ailesi refakat et- Damar B. Gazi Hz. Adana meb'usunun ismini değiştirdiler Gazi Hazretleri, Adana meb'u- su Zamir Beyin adında dıyla bir kaynaşma mü nasebeli görme diklerinden bu « dı değiştirmişle ve kendisini (De mar) tevsim bu rik oğlu ailesin mensuptur. o Ve (Arık oğlu Za | mir) diye çağrı lar. Arık; saf v temiz o mânasın: geldiğinden bura- da Zamirin behamal (Damar) ol. ması Gazi Hazretleri tarafından tensip buyurulmuştur. Bu hususta icap eden resmi ma- icrasını Gazi Hazretleri ayrıca emir ni buyurmuşlardır. Balkan Konseyi Bükreşte toplanacağı yaz- | diğmez 3 üncü Balkan konfe- ransı konseyinin ne zaman top Mae henüz malüm değildir (Devamı 8 mes sahifede) Mühim bir mem- leket meselesi Habip Edip 4öncü sahifede Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu-MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Hitler en nihayet arzusuna kavuştu Yeni kabineyi teşkil etti Eski başvekil Von Papen yeni | kabinede başvekil muavini.. BERLİN, 30 A.A, — Sabık baş vekil M. Von Papen, kabinenin na nit yaptığı tet bu sabah reisicum hura bildirmiştir. Reisicümhur, M. Hitler'i başve- kil ve M. Von Papen'i | başvekil muavini ve Almanya'nın Prusya komiseri tayin etmiştir. Kabine, $u suretle teşekkül etmiştir: Hariciye nazırı M. Von Neurath, Dahiliye nazırı M. Von o Friek, M nazırı M. Von Blomberg, Maliye Nazırı M. Ven Sehwerin von Krosigk, İktisat ve Ziraat nazırı M. Von Hugenber- genach, Posta ve Münakalât nazı- rı M. Von Eliz o Ruebenach. M. Goering, kabineye memur ve hava işleri ine tayin edilmiş- tir. Yeni kabine, ilk içtimamı sk- tetmiştir. Mütalealar BERLİN, 30 A.A. — Havas A» | yete hâkim olmuş ve kabine buh- jansı muhabirinde! iyi ruz all buhranm bir saf. hasını halletmektedir. Geçen ilk- bahardanberi Nazilerin hüküme- te iştirakleri meselesi, dahili vazi- Birvapur Karadenizde! parçalandı ve battı! ! Yeni Başvekil M. Hitler ranları Nazi'lerin devlet işlerine karışmaları meselesini ortaya at- mıştır. Son Brüning, Von Papen ve Von Schleicher kabineleri, bu £ meseleyi halletmediklerinden do- layı düşmüşlerdir. Yeni o kabine, Bal Petro isminde Yunan bandralı bir vapur ortasından ikiye ayrılmak suretile parçala narak batmıştır. Alâkadarlar dan topladığımız malümata gö re hâdise şöyle olmuştu: | Petro vapuru Bayramın birine tesadüf eden cuma günü içinde hiç bir hamule olmaksızın Kös tenceye gitmek üzere İlmanımız dan hareket etmiş Vapur, Boğaz haricine kadar ârızasız sen şiddetli bir rüzgârm kabart tığı korkunç dalgalarla boğuş” mağa mecbur kalmıştır. Esa sen barap bir halde bulunan ve esaslı bir tamir görmiyen Bal — On bin lirayı terile kazandım... — Sanatınız nedir... Banker misiniz?... — Hayır, dilenel!.. çalmadım Reis Bey... Petro vapuru bir müddet deniz! de bocaladıktan sonra dalgalaği rın hücumu karşısında ortasıns? dan delinmiş ve her tarafından içerisine sular dolmağa başla”! mıştır. Vapur bu esnada Padi“i ma mevkiinden 14 mil açıktar! Dalgaların dehşeti gemiyi biri denbire ortasından ikiye böldü | şe Kaza, pek âni ol duğu için süvari ve tayfalar va puru tahliyeye ancak vakit but labilmişlerdir. Vapur, ikiye ay rılmca yavaş yavaş batmağa j başlamış ve birkaç dakika i de gözden kaybolmuştur. Tayf falar can rim sandallarile | denize açıldıktan sonra müthiş bir fırtmaya tutulmuşlar dört gün dalgalarla boğuşaraki leye doğru lima