31 Ocak 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

31 Ocak 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Takas işlerinde hiyle yapanlar Iktısat Vekâleti şimdiye kadar yapılan muame.. leleri teftiş ettirecek Takas işlerinde bazı mücssesat ve şahısların yanlış vesaik ibraz et mekte olduk —— man müresseselerle yapılan soüle,. kabil anlaşma metienelnde len bu vesikaların ekseriya isini ven olduğunun isbat edilemediğini yazmıştı Aldığımız malümata nazaran, İk. tinat vekâleti Tatambul YE İmilreki takas işlerini tetkil e ge müştür. Bu kontrolü İktisat vekâle- 8 tarafından seçilecek iki zat va pacaktır, Kontrol bilhassa şimdiye kadar yapılmış takas muzmelâtı ü- zerinde olacaktır. z Diğer taraftan Iktisat vekâletinin takas işleri hakkında yeni bazı es98- lar vazedeceği söylenmektedir. Yumurtaların istan- dardizasyonu Aldrğmmiz malâmata nazaran, ih- örlain biz husustaki tetkikatr hayli ilerilemiş- tir, İhracat ofisi bu işle yakından meş gul olmuş ve yapılan etüt neticesin- de bir yrmurta ihraç nizamnamesi projesi hazırlanmıştır. Bu şekil kabul edildiği takdirde, yumurtalarımız istandardize edilmiş ve boylara ayrılmış bir şekilde ih- edilebilecektir. Ofis ayrıca am- j şekli üzerinde de tetkiket yap- maş ve bazı esaslar tespit etmiştir. Yumurtalarımız. için istandardi. zasyonun kabul edilmesinin ilk za- yanlar Dep ag muzn mevlsi için çek © nafi olacağı muhalıkak addedilmektedir. Ankara ticaret odaları birliği Ankarada bir ticaret odaları birli. ği teşkili & fikir hayli ta. Faftar bulmuştur. lar bu mesele ile yakından meşgul olmaktadırlar. Martta yapılacak olan İstanbul mıntakası ticaret odalar kongresi ruznümesine bu mesele de ithal edil. | 22 milyon kilo tütüne miştir, Nizam haricinde iş gören bankalar Bilhassa bazı ecnebi o bankaların kambiyo alım ve satımında mevcut nizam ve tesmmül haricinde komis- | ki Idıkları anlaşılmaktadır. Hatta İle mesele bir taraftan da Adliyeye intikal etmiştir. (iş Bankasmdan alınan cetveldir) 30 Kânunusani 1933 Akşam Fiatları Tahvilât Elekirik Tramvay Tünel Rihum Mm “e emir Belediye Minel 49.3 Malksaza Tir. Bayiye Tsesvay Ür umielgorun 1 ÇEK FİATLARI Pap Telefan M0 Madrit Berlin Yaror Londra Küyurk N Brksel Atisa #44, var 13013 3101, Givere (2418, doty 1544, Amiptardam 1,1749 $ Muskeve NUKUT (Satiş) Kuruş ve Franz 169, tünelin. Taş . “a, 13,— 1 in, As 1 yener 1 merk p pena Ticaret odasından kambiyo alım ve satımında bankaların almaları lâ- xm gelen komisyonun ne olabilece- Bi ve bu husustaki tenmül Adliyece sorulmuştur. Oda idare heyeti yapı- lan tetkikattan sonra alınması lâzsn gelen komisyon miktarı tespit et- miştir, 4 numaralı kambiyo kararma. mesi mucibince Türk (parası İçin milkyas tutulan döviz üzerin: » lm. ve satımda borsa bulunan yer lerde © esmadaki borsa | fintınn türk parası ile tutarının binde ili sini tecavüz etmemek üzere komis- yon almacağı gibi diğer dövizler i- çin de azami komisyon haddi binde ikidir. Oda kongresi Ticaret odası kongresi önümüzde- ki hafta içinde toplanacaktır. | Bu kongrede görüşülecek mevzu- | lar sınai inkişafmız için alınması lâzım gelen tetbirler ve yaş meyve. | in ihracı meselesidir. Cemal ve Vehbi beyler | Atinada Yunanistanla aramızda) cereyan eden iktisadi müzakeratı &- dare eden Cemal ve Vehbi Beyler- | den bayram içinde gelen bir teleraf- | ta bayram erte, tanbula dönecek leri bildirilmekte idi. Cemal ve Vehbi Beylerin buzün ve ya yarın şehrimize dönmeleri bek. İenmektedir. Başlıca ihracat mallarımız Ihracat ofisi İstatistiklere göre, 932 seni ihracatımızda birinci mevkii tütün işgal etmektedir. Tütün ber sene, Türkiye ihracatınm yüzde otuz, ©- tuz besini teşkil etmektedir.Bu s8 neki ihracatımız 26 milyon 932 bin Tiradır. Geçen sene ihracatımız 2 milyon lira fazlaydı, bu sene miktar itibm- il nazaran daha çok ç imiz halde elimize m az para geçmiştir. Geçen sene 2 mukabil, 28 milyon ira almıştık, bu sene 28 mil. Yazi Sütüne karşı 26 milyon Tira ak.) tarafından yapılan içinde | i bin lira girmişti. 931 senesinde- “e ihracatı da 10 milyon kü-| ile, raydı, demek oluyor ki üzüm hi atında, S31 sesesine nazaran ir değişiklik yoktu, ğü Gİrerii ihracat mallarımız içim- Senel derecede gelmektedir. 881 nde 9 651 bin liralık yu murta satrmıştık. gaz senesinde bu miktar bir milyon kira kadar tar, Fındık ihracatmızda lere nazaran 2 milyon Hira tir sene sanlık vardır. 932 senesindeki ihen | catımız 6 milyon 549 bin liradır Maden kömürü ihracatı da 3 nil yon 755 bin lirayı bulmakla Si Paris borsası PARIS, 30. A. A: — Sant 1zag te kambiyo fiatı: Dolar 25,615, İn. giliz lirası 86.80 Fransız Fran Baytarlar Kongresi Dün toplandı, idare heyeti seçildi Türk Baytarlar cemiyeti sene lik kongresi dün öğleden £ sonra Halke İe toplanmıştır. | İdare heyetinin okuna: bir senelik faa- liyet raporuna göre, cemiy: za adedi çoğalmış, mes kiyat için bazı tedbirler azalemiş | lâzım gelen makamat o nezdinde teşebbüsat yapılmıştır. Rapor he» yeti umumiye tarafından tasvip ©- dildikten sonra yeni idare heyeti ulan in ipliğe H alıklara Raif, Sal Zeki, ; Servet, Üveys Mazhar, rakaba heyetine de | miser seçilmiştir. Mİ.LIYET SALI 31 İnhisarlar Teşkilâtı Için Yeni Bir teklif Yapılıyor Askeri Üniformalar Rütbe alâmetleri apuletlere geçecek ANKARA, 30 (Telefonla) — | Askeri üniformalar hakkında Mil Hi Müdafan Vekileti nameyi hazırlamakta: namenin ihtiva edec: İ ketleri daha tuzun ve yırtmaçlı o- lacak ve cepleri o büyüyecektir. | Rütbe alâmetleri de yakalardan | kalkacak, apoletlere geçecektir. Yakalar gene kapalı kalacak, fakat boyun hareketini suhuletle yapmağa mâni olmryacak şekilde x yatık olacaktır. | Hava ordusu zabitlerinin elbise açık mavi olarak tesbit olun muştur. Vilâyette Polis Mektebinde 45 inci tedris devre-| si yarın başlıyor Polis mektebi 45 inci devre si bugün açılacaktır. Mektebe İstanbuldan 125 memur, 5 ko” Maaş yarın Şubat umumi maaşı yarın verilecektir. Vali geldi Bayramda Yalovaya gitmiş olan Vali ve Belediye reisi Mu hiddin B. gelmiştir. Muhiddin Bey yolları ve inşaatı teftiş etmiştir, Muhiddin Bey dün sabah da- İmi encümen içtimama riyaset etmiş ve yeni bülçe müzakere olunmuştur. Cancan gazetesi kapatıldı Bir müddetten beri şehrimiz de “Cancan” isminde bir fran sızca mizah gazetesi çıkmıya başlamıştı. Bu gazetenin son nüshasında “İstanbulda matbu at kanununu kim tatbik ede cek?” serlâvhalı bir yazı intişar etmişti, Gazetenin imtiyazı fransızca olarak alındığı için bu yazımın intişarından sonra mezkür gazete kapatılmıştır. Belediyede Umumü meclis Müzakereleri | Yarın şubat devresi| içtimaları başlıyor İstanbul umumi meclisi ya- rin şubat devresi içtimalarına başlayacaktır. Bu devrede görü şülecek mühim meseleler imeya | umda bütçe işi vardır. Bundan başka Üsküdar tramvayları, süt meseleleri görüşülecektir. Evkaf aleyhinde dava Mukatsa vergisinden dolayı Evkaf idaresi Belediye aleyhi- ne dava açmış ve mezbaha ida resine 80 bin liralık haciz koy- vuştu, Belediye mahkeme- ye müracaat ederek tehiri icra e alt. Tehiri icra kara a. an sonra, ü fında mukabil deve, haseki zm geliyodu. Belediye bu mu- kabil davayı Evkaf aleyhine be şinci hukukta ikame etmiştir. Bozuk sütler Belediye kazalara bir tam; göüdererek son Yametlkğiı e İerin bozukluğundan şikâyet edildiğini, sötçülerin dalma ee ka bir şekilde kontrol edilmesi; ni bildirmiştir. Memurin müdürü avdet etti Belediye memurları için ha zırlanan tekaütlük nizamname sini Ankaraya götüren beledi- ye memurin müdürü Samih B. KANUNUSANI Yeni bono Meselesi Ankaraya gönderi- lecek heyet seçildi Gayri mübadiller cemiyeti ida- heyeti, kongre kararına tevfi- kan idare heyeti haricindeki gayri mübadillerden üç Ankarada yeni bono verilmesi için teşebbü- satta bulunmak üzere intihap ct- miştir. Bu zevat, mütekait binba- w Hüsnü, Yenişehirli avukat Kad- ri ve Şefik B. lerden ibarettir. Bu heyet, bugünlerde idare heyeti a- zasından Nüzhet B. le | birlikte Ankara'ya gidecektir | Ancak heyete seçilen bu zeva- | akatları henüz istihsal iştir. Bunlardan itizar ©- denler olursa, yerlerine diğerleri | seçilecektir. ğ İdare heyetinin, bu heyetin in- | tihabında, kongrede ençok SÖZ söyliyen ve alkışlanan şahsiyetle- vi nazarı dikkate aldığı anlaşıl- maktadır. 2 Diğer taraftan heyete seçilen zevatın intihaplarına bazt gayri mübadiller itiraz etmekte ve €emi | yete bu hususta takrirler vermek- tedirler, Bu meyanda bulunan gayri mü- badillerden Şahap B. bir muhar- ririmize demiştir ki: Ankarava gidecek Yeni bono verilmesi satta bulunmakla mükelleftir. Hal buki hevete seçilen zevat, konzre- de yeni bono verilmemesi ve İstan bal müzayedelerinin tehir edilme- mesi lehinde izharı rey ve kanaat etmislerdir. Şu halde, onlar gider- se, kanmatları hilâfmda tesebbüs- te bulunacaklardır. Bu da, Hazre- ti İsa'nın sitayişkârr olan bir Zati, Hazreti Muhammet'in fazailinden hahsetmiye zöndermiye benzer. Bumun için bu intihabın tecdidini İstiyoruz.” İdare heyeti, persemhe günü, bu itirazları tetkik ederek kararı- nı verecektir. Hamdi B. geldi İzmirdeki mektum O emvalin meydana çıkarılıp gayri mübadil- ler hesabıma müzayedeye yazımı temin için teşekkül eden komis- yonda gayri mübadiller cemiyeti namma aza bulunan “Hamdi B. bayram münasebetile şehrimize gelmiş ve bir muharririmize şun- iylemistir: Şimdiye kadar o İzmir'de 300 parça emlâk müzayedeve cı- karılmış ve ( bunlardan 80.90 pare: ılmıstır. Eldeki bono az kaldığı için müzayedelere iştirak edenler mahduttur. Komisyonumuz, tesekkülünden beri İzmir'de 200 parça mektum emval meydana çıkarmıstır. Zira- at Bankasına devrolunmakta olan bu emlâk te yakmda müzayedeye çıkarılacaktır. İzmirde daha pek cok mektum emlâk vardır ve pey- darpev meydana cikarılmaktadır. İki süne kadar İzmire avdet ede» ceğim. Maarifte Derleme Faaliyeti Defterler bugün ilk- mekteplere tevzi edilecek Istanbul söz derleme komisyo- dün saa” 15 de müderris Köp- Fuat Beyin riyasetinde timaını aktetmişti Dünkü içtimada söz. derleme faaliyet komi kil leri tesbit edilmiştir. Komisyon ba içtima edecekti leri haftada ikişer gün toplanacak lardır. Komitelerin toplanma gün leri henüz tesbit edilmemiştir. Söz derleme defterlerinin lise, erta ve muallim mekteplerine tev- xüi ikmal edilmiştir. Bugünden iti- baren söz derleme ocakları olan ilk mekteplere tevziat yapılacak- ter, Defterleri alan muallimler ke- limeleri toplamağa başlamışlardır. Almanyadaki tale- be müfettişimiz Mezumen memleketimize ge- len Almanyadaki talebe müfettişi miz Cevat B. bu akşam Almanya» ya avdet edecektir. Kıbrıs Türk lisesi müdürlüğü :3i için memle- ketimizden bir müdür istenmiştir. Erenköy kız lisesi Edebiyat mual- limi İsmail Hikmet B. Kıbrıs Türk Misesi müdürlüğünü kabul etmiştir. İsmail Hilrmet Beyden inhilâl 6- den Erenköy lisesi Edebiyat hoca- | kendilerine bazı haklar bahşe- Jığına Orhan Sevfi Bevim tavini 1933 İnhisarlarda Memurları Terfih Meclise bazı yeni tekliflerde bulu- nulması muhtemel Ankaradan gelen malüme- ta göre, yeni bütçede ve teşki- lât kanununda inhisorlar me murlarmın istikballeri nazarı dikkate almarak bu noktadan dilmesinin teklif olunması muh temeldir, Filhakika tekaüt hak | kmdan mahrum bulunan inhi- | sar memurlarının vazifelerine daha sıkı bağlanmaları ve endişelerinin nisbeten izalesi gin bazı çareler düşünülmekte" dir. Bu cümleden olarak, me murlar için esaslı bir sandık vü cude getirilmesi de muvafık gö rülmektedir, Pollate Denizde Boğulanlar İki amele vapurun bordasından düştü Kabataş önlerinde demirli | bulunan Noemi Julya isminde ki vapurun diş kısmında iskele kurarak tamiratla meşgul olan iki amele, üzerlerine bastıkları kalas tahtasının ansızm kırı masile denize düşmüşlerdir. Tayfalar, denizde bir müddet çırpmıp feryat etmişlerse de et rafta kimse olmadığı için boğu lup gitmişlerdir. Boğulan amele İvan Eyon isminde bir Rus ve Pandeli Vanzeli isimli bir Romendir. Mağrukların cesetleri henüz bulunamamıştır. Hiç yoktan cinayet Evvelki akşam saat 19 da Un kapanında kömür amelesinden Mahmut ile sabıkalı Musa is minde iki kişi arasında bir hiç yüzünden kavga çıkmıştır. Bir aralık kavga büyümüş, Musa bıçakla Mahmudun üzerine hü cum etmiş vücudünün muhtelif yerlerinden yaralamıştır. Mah- mut aldığı yaraların tesirile ye Ye serilmiş ve ölmüştür. Katil Musa yakalanmıştır. Kumar Osküdarda İnkılâp mahalle- sinde Evliya Hoca sokağında 2 numaralı Hasan Efendinin kahvesinde kumar oynatıldığı haber alınmış, Mehmet Ali, pe Tukâr Mehmet isminde iki kişi yakalanmıştır. 70 kuruş para ve deste iskambil kâğıdı müsadere edilmiştir. iye H. Gelmedi Ermeni kızı olduğu iddia edi lerek ORomada O alıkonulan ve geçenlerde OVicnna va- yaa İstanbula hareket ettiği ildirilen Kırklareli muhacirle- rinden Huriye H. dün limanr mıza gelen Vienna vapurun an çıkmamıştır. Huriye H.m akrabasmdan olduğunu söyli- yem posta müvezzii Şemsi Ef.de dün Huriye H. : aramağa gek miş ve kız vapurdan çıkmayın» <a rine dönmüştür, Huri ye Hanımın başka bir vapurla gönderilmiş olması da muhte mel görülmektedir. Halkevi lisan kursu- na gitmiyenler Tatanbul Halkevi reisliğinden: Li- san kurılarımıza — yazılanlardan bir etmedikleri tetkikat laşıldığından 1 şubat 933 tarihinden itibaren, bu suretle gel- miyenlerin kayıtlarının silineceği ve Sabri Bey - | Defnedildi İnfilâk kurbanları- | nın ailelerine yardım edilecek Cibali Tütün fabrikasmda | ni- kotinsiz tütün istihsali için vücu- de getirdiği makinenin ikinci tec- rübesi esnasında, eterlerin iştinli yüzünden vücudunun mühim bir kısını yanan ve bütün müdavata rağmen Cerrahpaşa hastanesinde irtihal eden Kimyager Sabri B. in cenazesi dün büyük © merasimle kaldırılmıştır. Cibali tütün fabrikası memurin: amele o ve o müstehdemininden yüzlercesi Cerrahpaşa hastanesi- ne gitmişlerdir. Şubesi müdürü Nocmettin ve Ciba İi fabrikası müdürü Albina B. ler le birçok inhisarlar memmrları da Cerrahpaşaya giderek cenaze me- rasiminde hazır bulunmuşlardır. Cenaze, önde İnhisarlar umum Müdürlüğü, Cibali | fabrikası ve merhumun azasmdan bulunduğu Farmakolog Birliğinin çelenkleri olduğu halde saat 11 de hastane- den kaldırılmış ve Lâleli camiine getirilerek, orada namazı kılm- mıştır. Ondan sonra otomobillerle Eyüpsultan'a gidilmiş ve merhu- mun naşı oradaki aile kabristanı- na defnedi ir. Kabrin başında İnhisarlar w- sum Müdürü Hüsnü B. tı dan kısa bir nutuk irat edilmiştir. Hüsmü B. bu nutkunda © ezcümle *— Vazife başında ve vazife uğurunda hayatını kaybeden kim- yager Sabri B. faziletli bir gençti. Sigara imalâtımızm daha ziyade tekemmül etmesi için bir seneden beri tecrübelerde bulunan Sabri B. tam muvaffak olacağı bir an- da maalesef başma bu ka miştir. Kendisini bu suretle kay betmekten inhisardaki bütün arka daşları derin bir tecssür || içinde bulunmaktadır. & Onun hatırasını bayatmmızm sonuna kadar muha- faza edeceğiz. Onun ve ayni ka» za neticesinde geçen gün vefat e- den amelenin evi yacağımızı beyi rim.” Hüsnü B. den sonra bir eczacı tarafından da nutuk irat edilmiş ve bu fen ve vazife kurbanmın ha- trasmı meslektaşların da ebedi- yen muhafaza edeceklerini söyle- miştir, Bundan sonra İnhisarlar Mamu lât şubesi memurlarından Âdil B. Sabri B. in vefatı o münasebetile merhumun hatırasmı taziyen ya- zılmış bir manzume okunmuş ve merasime nihayet verilmiştir. inhisarlar İdaresi, Sabri B. mer humun ailesine ve 4 yaşındaki ke- rimesine nakden yardım edecek- tir. Ayni kaza neticesi vef, amele Mehmet EF. fordasında üçünc çocukları, Cibali fabrikasının çocuk bakım yuvası. na alınmıştır. Kendilerine ayrıca nakdi muavenette de bulunulacak tir. li fabrikası Müdürü Albi- B, amele Mı Ef, nin ço- cuklarım hayatta bulundukça ye- Hştirmiye çalışmayı vazife bildiği ni söylemiş, İnhisarlar umum Mü- dürü Hüsnü B. in Sabri B. in me- zarı başındaki teminatının bütün inhisar rını memmun etti ği gibi, Albina B. in bu söyleri de İnbrika müstahdeminini mütehas- sis eylemiştir. a Pek acıklı bir surette aramızdan üful ile bizlere çok derin acı bırakan Tütün İnhisarı kimyağeri Sabrinin gerek tedavi. altında bulunduğu müddetçe Cerrah Paşa hastahanesi sertabibi Muhterem Rüştü Beyfendi ve diğer etibbu ve hastabakıcılara gerekse cenaze £ marasimiyle bizza alâkadar olan Tütün inhisarı muhte rem müdiri urmumisi Hüsnü ve mus- vin Mithat bilümum erkân ve memurin . ve merasimde zi vasıta kılarız efendim. Merhum Sabri Beyin efradı ailesi Recep B. in şerefine ziyafet Dün akşam İstanbulda bulu nan Recep Beyle umumi idare beyeti azaları İstanbul vilâyeti idare heyetinin eski ve yeni aza ları, Halkevi reisi Tokatliy, da bir arada akşam yemeği ye Çirkin bir şey! Ahlâk ve seviye inzi* için kanunlarımızda kuv' maddeler var. İ Hedefi ve hududu zama telâkkiye ve idrake göre de. şen ahlâk: nizam ve Xi madde şeklinle göstermeğe iii kün olmamakla beraber bilhasi a neşriyata temas eden nok talarda bizim kanunlarımız gol hassastır. Yalnız bir mesele var, Fi di çirkin ve muzır örneklerde korumak için yalnız neşriysil inzibat altına almak kâfi mi di İçtimai o hayatın o kadali mütenevvi sahneleri var fert buralarda iyi ve yahut #€ na bir çok örneklerle karşıl sr. Ilk hamlede akla gelen &i nemadır, Vöâzn kanunun bir gazete de çıkmasını muzir bulduğl bir aşk sahnesini fert perde zerinde mufassal bir belâgat seyrediyor. il Sonra gene milli benliğini ihmal ettirecek ve ecnebi baş metine inandıracak bir çok pri paganda sahnelerini gene pe de üzerinde seyrediyor. O kadar ki her si Giournal) kısmında Herriotiii nun yüzünü görüp lâfını dink meyen Türk kalmadı. Salaştan bir sinema salon olan en küçük kaza merkezifi de bile dünyadan gafil bir Tür yavrusu Greta Garbo'yu bili yor, İ Bu çocuk Şairi Azam Abdül bak Hâmidin adını işitmemiiği tir. Dahası var, İstanbulun bi yük bir sinemasında Okyanul adalarndaki yerli kabileleğil ait bir film gösteriliyor, Burü! da yatla adaya giden İngiliği! lerden biri yerli kızlardan bi rile sevişiyor. İki genç bir çoli tehlikelerden sonra kızı almali; ve Avrupaya getirmek istiyo lar, h Arkadaşları diyorlar ki: — Şark, şarktır, garpla bili leşemez! Filmin takip ettiği bede bu! . i l Bu cümle o kadar sinirini dokundu ki filmi yarıda bırali tım çıktım. Ve hayret ettir ki on beş yıldır kanunlarımı la, mekteplerimizle, | inkelği hamlelerimizle içimi küp atmağa çalıştığımız bu Zil niyet, bu ikilik nasıl olup £ bir ecnebi propaganda filmi haberimiz olmadan içimize gi miş. Ve bizim hummalı inkeli bımızla istihza eder gibi lerimizin önüne dikilmiştir. Burhan CAHİT Keriman Ecenin seyahati , Yerli omahsallerden © hediyeler hazırlandı Ihracat ofisi 932 dünya yüze Keriman Eceye Avrupa seyahati lasmı yapmak yerli mahsulleri t i ziyade üzüm ve lokumlarımıziili propagandasını yapmı ümit edilmekt! dir. Pederile birlikte bu seyahat çıkacak olan Keriman Helis Hi nım da hazır bulunmaktadır. Aldığımız malümata mazarali 932 Ecesinin Hamburg tarikile 4 manyaya gitmesi de kuvvetle mü temeldir. o Bu takdirde Ece Mes Amerika dönüşünde uğrıyacaktı Darülfünun spor klübünün çayı Bayramın ikinci günü Toka liyan salonlarında bir çay veri miştir. Çayda, on gün evvel Di rülfünun spor klübünün Sultaj ahmet - Beyazıt arasında gidi! gelme suretiyle tertip ettiği K şuda birinci ve ikinciliği kaziti manlara madalyaları verilmiti