20 Şubat 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

20 Şubat 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Takasişi yolunda.. Ticaret odasında da bir takas bürosu açılıyor gibidir. Hemen bir seneye ya- kın bir müddettenberi tatbik #ahasma atılan Clearing şekli az zamanda bütün dünyayı sar muştur. Takasm (zararlarından şi- kâyet eden memleketler çok ol imakla beraber (umumiyetle takas sayesinde ticaret müva- tenelerini düzeltebilmişler ve ellerinde kalan ihraç stoklarmı yeleleri akti devam ederken diğer taraftar 'da hususi şahıslar arasında da muabtelif memleketlerde takas suretile ticari muameleler art- maktadır. Bazı memleketlerin Ticaret Odaları bu işi tanzim için birer takas bürosu tesis et- mişlerdir. İstanbul Ticaret O- dası da husus! takas işlerinde tavassut edecek ve bu suretle satılan malın bedelinin mem- İekete girmesini de kolaylaştı racak bir büro tesisini düşün- mektedir. Bu hususta tetkikat Yapılmaktadır. Balıkçılığın inkişafı Aldığımız malümata naza. ran İktısat Vekâletinin Baltali manmdaki Balıkçılık Enstitü- sünün daha faydah bir şekil alması için in Enstitüsünün şim diye kadar olan faaliyeti daha fazla bir hazırlık devresi ola- rak telâkki edilmektedir, Ens- titü Pe ei zaman emsalinden hiç te aşağı olmuyan bir haldedir. Ve, balık şılığımıza çok faydalr olacak bir şekildedir. Bundan sonra enstitünün balıkçılarla daha yakmdan te- ması temin edilecektir. Bu su- retle balıkçıların enstitüden e- zami İstifadeleri temin edile- Yapi pirinç fiatları inde BiZ temany rine Fit suretile iki haftadır pirim ipe lâtımm tekrar başlaması EE BORSA (iş Bankasmdan alman cetveldir) 18 ŞUBAT 1933 Akşam Pintları İrtikrazlar paz Tahvilâ? İnk Gyellam 788 İ Kik m. D.Muvahhide 64, — £ Trsmevay pl — Yine ça meki Beğ Bm m— Bagdat ai em yeğ ni hen ir Belediye van MPE ama 10.20 $ Bamosti 1800 * «Hemilin 11— Öğ Terker *w > sMücasle 119, $ Gizemi Ar. izağ iy 1640 $ hrlhat dey ras ni au $ Şark der. iş hayta 3i— $ Balya 280 .— aemilama iz alan üç ÇEK FİATLARI Pare MEN $ rağ em pie $ Viya ie york GARİ Madne e er ilatatistik ve Tetkik pey bir müddettenberi pirinç it halâtı yapılmamakta ve yerli pirinçler dahili ihtiyacı karşı” lamaktaydı. Fakat takas sure- tile yapılan pirinç ihthalâtı pi- yasayi sarsımş ayni zamanda bir rekabet te ab Bugün için ıçta ol bu iş yerli çeltik fabrikalarını endişeye düşüren bir şekil al. maktadır. Yerli pirinç ( istihsalâtı bu sene bütün Türkiyenin pirinç ihtiyacını tamamen koruyacak bir halde olduğundan bu itha- lât fazla addedilmektedir. Oktruvadan şikâyet Balıkçılar oktruva resmin- den şikâyet edenlerin başımda gelmektedir. Bu şikâyette ba- lıkçılar kendilerini tamamen haklı görmektedirler. Balıkçı- lar bazan okkasmı otuz paraya ran balıkçılar bu hususta Tica- ret Odasma müracaat ederek resmin indirilmesi için teşebbü satta bulunulmasını istiyecek- lerdir. Sanayiimizin inki- şafı için Sanayiin son senelerde mem leketimizde süratle inkişafı ye ni bir takım vaziyetler doğur- maktadır. Bazı sermayedarlarm en zi- yade kâr temin eden bir kısım sanayi üzerine sermayelerini yatırmaları bir sanayi şubesi- nin inkişafma sebep olmakta- dır. Bu genişleme neticesi bu şube üzerinde çalışanlar ara- sında fena bir rekabet yol al. maktadır. Diğer taraftan smaf mülki- yetin tam manasile teessüs €- dememesi fabrikaların yekdi- ğerinden kolayca model alma- smı temin etmektedir. Bu se- beple sanayiciler yeni o model vücuda getirmeğe teşebbüs et- mektedirler. Sanayi Birliği bu iki mese- leyi ehemmiyetle tetkik etmek tedir. Üzüm ve incir Üzüm ve incirlerin (ticari vaziyeti hakkmda İzmir Tica- larına 48.568.968 24.313.467 kilo incir il miştir. Son hafta içinde limanım; dan ecnebi memleketlere 935. 518 kilo üzüm ve 176.624 kilo incir sevkedilmiştir. Son hafta içinde üzüm fiat. lerinde 1-1.5 kuruş o düşüklük görülmüştür. İzmirdeki üzüm stoku 1.5 milyon kilo ve mmta- ka dahilinde 8.50 milyon kile olmak üzere on milyon kilo tah min edilmektedir. İzmirdeki incir stoku iki yüz bin kilo ve mmtaka dahilinde de 300 bin kilo tahmin edilmek tedir. Yeni levhalar Sanayi ve Maadin Bankası yerine kaim olan Sanayi Kredi ve Sanayi Ofisi için levhalar ısmarlanmıştır. Bugün “> |(15 günlük ithalât ve ihracat Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti Müdüriyeti şa. Pat ayınm ilk 15 günlük ithalât ve toplamıştır. elan ON FERRE Röğüprer m —— —————————————— — MİLLİYET PAZARTESİ . Yeni aşı Mülhakatta yabani ağaçlar aşılanıyor Beykoz ve Şile kazalarında mühim miktarda yabani kesta- ne, elma, fındık, ve zeytin a- ğaçları mevcut bulunmaktadır. Bunların aşılanarak mah: şsüldar bir hale konulması ve bunun temin edeceği menfaat leri köylüye göstermek karar. laştırılmıştır. Bu maksatla Vilâyet Ziraat Müdürlüğünce ve mahalleri zi raat memurları vasıtası ile nü- une olarak ağaçların aşılan- masına başlanmıştır. Bunun için Amasyadan da iki bin elma aşı kalemi getiril mektedir. Gül sergisi Yeni çeşit güller için her se ne Barcelon şehrinde her sene ilkbahar ve sonbaharda bey- nelmilel bir müsabaka sergisi açılmaktadır. Müsabaka tertip heyeti Zi- raat Vekâletine de bir mektup göndermiş ve gül yetiştirenle- rin iştirakini istemiştir. İsten elçektirildi Bir makarna fabrikasma a- it mektum vergi ihbar edilmiş ve tahkikat esnasında esas def | çak terler ortadan kabolarak yeri- ne başka defterler konmuştur. Defterdarlıkça yapılmakta olan tahkikat dolayısile Beyoğ İu emlâk memuru Havdar B. e işten el çektirilmiştir Tahkikat devam ediyor. Bira olduğu görülür ki, bu bir buçuk ayda ihracatımız ithalâttan 463.097 lira fazla olmuştur. 932 seensinin bir buçuk aylık ithalâı ise 7595625 ve ihracatı da 14.214.537 lirayi bulmuş- “Subatım Birime 15 gününde bas-| du, hea ithalât ve ihracatımız o aşağıda gösterilmiştir. A'man gümrüklerin de arttırılan mevat BERLİN, IS. AA... Ajmakyade Bu resimler, bilhassa ağ şil hayvan yemlerine, peynirlere ve baln aittir. Taze deniz balıkları için kental ba sona 10 mark bir resim almması der. Piş edilmektedir. Souk hava içinde muhafaza edilmiş balıklar için yüz. de 10 gümrük resmi a! Hindistandan çıkan altınlar BOMBAY, 19. A. A — Ravalpim di vapuru, 1.736.000 rupi kıymetin. de tahmin edilen altın hamlesi ile Londraya hareket etmiştir. Gemide rim Nev York'a götürüle- 1933 Yeni Ortamektep Binaları Hazırlanıyor Mahkemelerde Yangında kast mı? Müddeiumumilik tahkikat yapmaya başladı Evvelki gece pıda, Arpacılar caddesinde (o Salâ- haddin Beye ait bir | tuhafiye mağazasında yangın çıktığını yazmıştık. Öğrendiğimize göre müddei urumilik, yangın tahkikatıma ehemmiyetli bir surette vaz'ı yet etmiştir. Hâdisede kasıt vu- kuuna delâlet edecek mahiyet te bazı emmareler bulunduğu söylenmektedir.Tahkikatla biz zat Müddeiumumi Kenan meşgul olmaktadır. Bir tayin Kastamonu Ağırceza Reisi Abdüssamat Bey, Rize Ağırce- za Mahkemesi Reisliğine tayin edilmiştir. Kaçak likör mü? Üzerinde ( “şekerden ma- müldür” ibaresi yazılı şişeler İ- çinde grenli e niköylü Yorginin dü: 9 uncu ihtisas mahkemesinde durusmasına devam edildi. Ka likör şişeleri şahitlere gös- terildi. İfadeleri biribirine uy- muyord Bir şahit, şişelerin üstündeki etiketin yeşil bir diğeri de kah verenginde, bir üçüncüsü de bevaz olduğunu söylediler.Hal buki, şişede kırmızı mühür mu mundan başka bir şey yoktu. Müdeiwmumi, o bandrolsuz zuhur eden üç şişe kaçak likö- | rü dükkânda © sakladığı te beyyin eden suçlu © Yorginin cezalandırılmasını istedi. İnhisarlar vekili, cürmün sa bit olduğunu ileri "sürerek bir kilo 700 gram kaçak Tikör için | porun hüküm 10 lira para cezasının altma alınması talebinde bulun. Maznun vekilleri, müdafaa- larmı yapmak üzere mühlet is- tediler, Mahkeme, — bu talebi kabul ederek duruşmayı önü- müzdeki çarşamba gününe br- Kaçakçılık m? minde birinin zevcesi (o Emine Hanım, evinde Halep damgalı üç defter sigara kâğıdı bulun- duğu için ihtisas mahkemesine verilmiştir. Emine Hanım, ilk isticva- bında suçunu itiraf etti: — Kendim tütün içerim. Ci gara kâğıdı yetişmedikçe as- kerlerden filân alırım. Fakat satınak için değil. dedi. Şadiye Hanım isminde bir Bey | şahit, maznunun bu kâğıtları başkasma satmak için aldığını iddia etti ve bu iddiasmı ispat için başka şahitler getireceğini söyledi. Mahkeme, bu şahitlerin celbi için duruşmayı başka güne br- Kör mü etmiş? Arabacı Fabri oğlu Aslanım yumrukla kör olmasına sebe- biyet verdiği iddiasile mazmun Hakkının dün ağırcezada mu- hakemesine devam edildi. Celse açılmca Hakkının mah kemeye verdiği bir istida okun Suçlu istidasmda, Aslanm kendisine evinin kapısı önünde ağır sözler söyliyerek hakaret- te bulunduğunu, bu hakaretler den kurtulmak için eve iltica ettiğini, kör olduğu hakkında. ki idiaya gelince, esasen göz- leri senelerdenberi görmediği- ni, hattâ bir aralık arabacı- tık yapmasına seyrüsefer mer- kezi tarafından müsaade edil- mediğini, hâdisede hiç bir alâ- kası olmadığını söylüyordu. Müddeiumumi, davacı As- lanın gözündeki ârızaya ait ra istedi. ve indirilen bir yumruğun göz- deki bu gayritabitliği arttırdı. ğı, bugünkü vaziyette gözün rüyet hastasından yüzde dok- san beşini kaybetmiş bulundu- Şunu tespit etmekteydi. Mahkeme, fer me- murlarmmn şahit olarak dinlen mesi icin duruşmayı başka gü- Üsküdarda sucu Durmuş is- İ ne bıraktı. Fevxi Beyin cenazesi! Vefatmı büyük bir teessürle yazdığımız sabık (Diyarbekir meb'usu ve esbak Nafia Vekili Feyzi Beyin cenazesi dün lâ- yık olduğu merasimle defnedil- miştir. o Merhümün cenazesi dün öğleden evvel Kalamışta- yaverleri yüzbası Cevdet Bey, sabık — Paris Sefiri Fethi Bey, İstanbul meb'usu İbrahim Tali den bir çok zevat bulunmuştur. Asker ve polis efradr cenazeyi takip etmiştir. Kabre müteaddit çelenkler * İ konmuştur. Merhumun kederli ailesine tekrar taziyetlerimizi beyan e- deriz. Yeni seyyah kafileleri İtalya vapur kumpanyası tarafından bu sene limanımıza beş seyyah vapuru uğraması te- min edilmiştir. Bu gelecek sey her kafile 500 -1000 talyandan mürekkep olacak Türk haftası Nice'te 14 marttan 21 marta kadar devam etmek üzöre ora- daki Türk - Fransız Turizm ko- mitesi tarafından tertip edilen Türk haftasmda, Türkiye Tu- ring klübünü Nice'teki mümes- sili Ziya Bey temsil edecektir. Bu haftada Türkiyeye dair konferanslar verilecek, Türk raksları temsil edilecek ve bir balo tertip olunacaktır. Bu baloda en güzel sigara içen kadına mükâfat verilecek tir, eserlerinden 36 tablo ile Hilâ- liahmer masnuatı da bu hafta- da teşhir edilmek üzere Nice'e gönderilmektedir. “Tarih utandı!,, Cümhuriyet Gençler Mahfi- İinin yeni sahneye “Tarih utandı... temsili büyük bir rağbet görmüştür. Türk Ta rihi Encümeninin son yazdığı dört ciltlik Türk tarihi karşı- sında şimdiye kadar Türk mil letini yalnız dört yüz kişilik bir asirete sığdırmıya kalkışan gü lünç Osmanlı tarihlerini ya- zanların hicap hissetmesi lâ- zmmgeldiği tezini yürüten bu manzum eser büyük bir o milli heyecan tevlit etmektedir. Cümhuriyet Gençler Mahfi. li bu büyük eseri cuma © günü halka Beyoğlu C. H. F. binasın da üç temsil vererek çıkarmış- lardı. Gençler bu temsilde bü- vök bir muvaffakıve? © büvnn. Maarifte Yeni mektep Hazirana kadar bi- nalar bulunacak Maarif Vekâletinin şebri- mizde yeniden bir lise ve üç or- tamektep açmağa karar verme si üzerine, İstanbul Maarif ida- | gal resi, yeni açılacak mekteplere bina bulmak üzere hazırlıklara başlamıştır. İstanbulda orta tahsile de- vam eden talebenin (miktarı her sene bir kat daha artamak tadır. Önümüzdeki ders senesi başında bu yeni mektepler de açıldıktan sonra ihtiyacın bir dereceye kadar defedileceği ü mit edilmektedir. Bugün şehri- mizdeki (o ortamekteplerin ilk smıflarınm müteaddit şubeleri olmasma rağmen, bir dershane de asgari elli talebe okumakta- dır. Bu vaziyet ise tedrisatm selâmeti namma muvafık bu- lunmamaktadır. & Şehrimizde yetmiş talebe okuyan ortamek tep dershanelri vardır. Bu ka- Inbalığa sebep İstanbuldaki or- tamekteplerin ve liselerin hem ihtiyaca kâfi gelmemesi, hem de orta tahsil veren müessese- lerin şehrin merkezi noktalarm da tekâsüf etmiş olmasıdır. Ö- nümüzdeki ders senesi başm- da Bakırköy, Sarıyer ve Kasım paşada birer ortamektep açılım ca bu civarm bütün ( talebesi kendi muhitlerindeki mektep- lere gideceklerdir. Bu şekilde bircok © talebe, uzun yol katederek, uzak semt lerdeki mekteplere yetişmek i- çin maddi, manevi ıstırap çek- memiş olacak, hem de dersha- nelerde talebe adedi makul bir hadde inecektir. Son senelerde — İstanbulda ilkmektep adedi çok fazla'art- mıştır. En son İstatistiklere gö re İstanbuldaki ilkmektep ade- di 403 tür. Önümüzdeki hazi- randa İstanbul ilkmekteplerin- den on binden fazla talebe me zun olacaktır. Bu adedin yarr- sı orta tahsile devam © edecek olsa, en aşağı bu sene ortamek teplere yalnız İstanbul talebesi olmak üzere beş bin çocuk mü racaat edecektir. Maarif Müdürlüğü, İstanbul Belediyesi ile yeni | açılacak Tise ve ortamektepler için der- hal müzakerata girişmiştir. Bi nalar hazirana kadar muhak- kak bulunmuş olacaktır. Bina- lebe kayıt ve kabulüne başla- nacaktır. Konferans Darülfünun Edebiyat Fakül tesi Mantık o Müderrisi Halil Nimetullah Bey bugün saat 17 de Darülfünun konferans sa- lonunda “Dil inkelâ İü ve mahiyeti” O mevzulu bir konferans verecektir. Hukuk Talebe cemiyeti Hukuk Fakültesi Talebe Ce- miyeti İdare Heyeti yeniden te şekkül ederek taksimi vezaif yapmıştır. Bu senei dersiye s0- nuna kadar medeniye, o usulü cezaiye, ceza, ihsaiyat ve tıbbı adli kitapların tabedilmesi için hazırlıklara başlanmıştır. Muallimler arasında , Edirne Kız Muallim Mekte- muşter. Köy mektepleri Memlekette (maarif aşkı günden güne genişliyor. He men her köy bir mektep isti- yor. Bu köylerden ekserileri mektebi kendileri (o yapmağa, muallim parasmı kendileri ver miye razıdırlar, Vekâlet, köyler halkının bu iştiyakını memnuniyetle karşı- lamış ve vilâyetlere, bu husus- ta tetkikler yapılması için yeni yi ia iştir. Emirde ez- - Belediye Relâ Muhiddin Beye Bir koluns Avrupaya, il rini Asyaya uzatan, altına Karadenizin mavi püklü dalgalarmdan bir tık, üstüne Boğaz sahil denize vuran emsalsiz rinden bir örtü çeken; sinin oynak mavi beşiği i ma sal uyuyan şu İstanbulun Belediye reisi manın,onun umranına ajt kadderatma mevki ve yet sahibi bulunmanm iftihar edilecek bir ma; yet bulunduğunu takdir ceğinize tamamen kaniim. İstanbulumuz ne kadar zelse, melih ve mü yüzünüzle siz de o kadar zelsiniz. Bu itibarla | (İ içinde bu şehreminleri kimisi hoş ve kimisi hi kubbede bir aksi sada lar. İsterim ki, siz, bize fal şehirden bir selip gerili değil lâyemut bir eser nız, Ve ( onun için bu > ları size yazmağa mecbur dum. Karaköyden o Eminönün gelirken benim yüreğimi İatan manzaranm sizin nizde de ayni acıyı dığına eminim: rafmı saran mezbele içi çöküp kitmektedir; bu ese Yenicamidir. d Eski devirlerin ihmal müsamahasile etrafına dül bozuntusu bir yığm fat ve moloz yığılan Türk hasınm İstanbulun en işlek noktasındaki bu lâyemut rini, meydana çıkarmak ve na mevkiini vermek m yeti, bugün size, bu güzel rin güzel belediye reisine rettüp ediyor. Bu binaların onda ! nin Evkaf gibi bir âmme a essescsine ait bulunduğu düş nülürse bu mimari nefi etrafının temizlenmesinin ha kolay olduğu tezahür der. paçalar sıvanacak, lar yağacaktır. Bu mimari nefisenin & mi halâsını paralı bir iş vasıtası telâkki edecek ( vâkıf) a riayetsizlik oeden krem badanalı binanın itir ları sizi yıldırmasın. hayranlığı karsısında h nacak bir Evkaf müe olsa bile bu kadar hayırlı b iş muvacehesinde ona hak w recek bir tek kimse b ir. knk bei diğer müteferrik iretleri ne suretle temin edileceği. 5. — Aynen veya ” muallime vermeği taahhüt lecek miktar. ü 6. — Bu muallimin beş se kendi köylerinde tutulac ir noterlik vey