8 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

8 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

“Ekonomi İtalya ile ticaretimiz Yeni esaslar üzerinde mukavele yapılması için müzakerat başlıyor Aldığımız walümata nazaran ya- kında memleketimizle İtalya arasın- da yeni ticaret mukavelesi akti için Müzakerata başlanacaktır. Müzakere Un Ankarada vukubulması muhte meldir. Bu mukavele yeni esaslar da- hilinde ve her iki memleketin menfa- atlerine uygun olarak yapılacaktır. alya imiz müşterileri ara- tında, bilhassa son senelerde daima birinci safı işğal etmektedir. İtalya ithalâtçılarımız arasmda da gene © hemmiyetli bir mevkidedir. Bu müza- kerata başlamadan evvel uzun uza- dıya tetkikat yapılmıştır. İktisat vekâ etinin Ticaret odasından istediği ra- Por ikmal edilmiştir. 120 Büyük sahi- fe tutan bu raporda asırlardan beri memleketimizle İtalya arasındaki ik. tısadi münasebat teşrih edilmekte, bi zim İtalyadan, İtalyanın bizden neler olabileceği kaydedilmektedir. Dündolar üzerine muamele yapılmadı Dün İstanbul borsasında dolar üze iz olmamıştır. Bor- vaziyette dolara emni- yetsizlikle bakılmaktadır. Diğer taraf tan dün Avrupa borsalarından liret ve mark üzerine de fiatler düşük gel- diğinden, İstanbul borsasmda da li- Tet ve mark üzerinde sukut görülmüş tür. Fiat ve mevkiini muhafaaz edebi len yalnız Fransız frangıdır. Türk pa Yası Fransız frangı üzerine tanzim 6- dildiği için, paramızm mevkii gayet Gümrük idaresi Kambiyo borsasın- dan Mısır ve Suriye paralarının İngi- Viz lirası ve franga nazaran nasıl tan- zim edildiğini, aralarındaki nisbetin Be olduğunu sormuştur. Borsa bu hu- sustaki formülleri gümrüğe bildirmiş- tir, tupada kanaryalara ötmek öğretmek için “kuş örgu” denilen bir nevi org vardır. Biz bu orgu getirtmek istiyo- z iyyim almak itiyorlar e kıygzan bari kuş diye resim alam” ia bu garip mü şı m bu Karip müracaatı tetkik et- İptidai maddeler Sanayi birliği mevaddı iptidaiye me selelerinin bir a nevvel halli için İktr sat vekâletine yeniden bir müracaat yapmıştır. Tütün ihracatımız mikdar ve gerek kıymetçe bir sene evveline nazaran lehimize büyük bir ferk vardır. İhracatımızda mikdarca 6.6 milyon kilo yani bir sene evveli. De nazaran, yüzde 30 tezayüt dır. Kıymetçe ite 1.8 milyon İira (İş Bankasından alınan cetveldir) 7 MART 1933 Akşam Fiatları Tstikrazlar İn Ba. Namn 10,15 Ş Bomenii ”w Hamiline 11 Terkon vava 34— Yanümi Siportn 107 ÇEK FİATLARI 1,1025 245612 iv (65,64 3-4 $ Belgrat tardam 117,81 1-2) Moskova NUKUT (Satiş) 1 Silim, Ax. 1 Pezeta 1 Mark 1 Zeleti 3 Pengu 9 tenakus vardır.. Bu tütün fi- in düşük olmasının tabii bir ne ir. Bu düşüklüğü göstermek İ- çin geçen sene tütümün vasati fiatinin 130 kuruş iken bu sene 93 kuruş oldu ğunu söylemek kabildir. 932 de Ak manya, Amerika, Rusya, Avusturya, Belçika ve İsviçreye tü ihracatımız artmıştır. Buna mukabil Fransa, Çek oslovakya, İngiltere, İsviçre, İtalya ve Macaristana ihracat azalmıştır. Mub- telif memleketlere göre 932 ve 31 de tütün ihracatımız şudur: 1932 1931 Miktar 2315924 4650714 1024174 580999 ——iı 1958796 39341 42158 2122216 Memleketler 7649573 6377299 1375130 1404523 734140 16790 29778 3190447 518257 13446 4190190 208523 1092831 87851 73671 331417 56647 nya Amerika Avusturya Belçika Bulgaristan Çekoslovakya Fransa İngiltere Hollanda İsveç İsviçre İtalya Macaristan Misir Polonya Romanya Rusya Suriye Yugoslavya Kerri Yunanistan 1219457 Diğer memleketler 274282 329832 138480 YEKÜN 28844252 22212382 Alman - Bulgar takas müzakereleri Almanya ile Bulgaristan arasında bir takas mukavelesi akti için uzun müddetten beri yapılmakta olan mü- kavele, Alman sanayi mamulâtının Bulgar tütünlerile mübadelesi esasına göre bu müzakerelere demir, lokomo- tif, vagon ve elektroteknik sanayiine mensup birkaç mühim Alman firması da iştirak etmektedir. Bu muamelenin top yekün kıymeti 33 milyon mark tahmin edilmektedir. Teslim müddeti iki sene sürecektir. Bulgar tütünü ver- mek suretile yapılacak tediye müdde ti takriben 6 sene devam edecektir. Londra borsasında LONDRA, 7 (A.A.) — Kambiyo piyasasmın vaziyetinde değişiklik yok tur. Dolar tescil edilmemiştir. Diğer dövizlerin ilk fiatları hemen hemen dünkü kapanışın aynıdır. Alman - Yugoslav ticaret odası BELGRAT, 7 (A.A.) — Wolff A. jansı bildiriyor: Birkaç güne kadar bir Alman - Yugoslav ticaret odası te- sis edilecektir. Bu odanın açılması çin lüzum görülen ilk hazırlıklar ya- b ee Bugün madenciler din'enecek A Ticaret Odası kongresi yarın üçüncü celsesini yapacaktır. Bu celsede Madenciler birliği umumi kâtibi Sadreddin Enver Beyin Madenlerimiz ve himayesi | çareleri hakkında kongreye ver- | diği raporu tetkik eden encüme- nin noktai nazarı dinlenecektir, Bundan sonra Hereke fabrikası müdürü Reşat Bey kongreye ver- diği sanayi raporu hakkında iza- hat veremecektir. Kongrenin yarın da bitmiyece- ği anlaşılmaktadır. İçtimalara da- ha bir hafta kadar devam edilme. si muhtemeldir. Poliste Kaçak etler Karagümrük'te 20 kilo. kaçak sığır eti götüren Fatma isminde bir kadın görülmüş, etler müsade- re edilmiştir. 'Tutuşan baca Beyoğlunda Büyükhendek cad desinde Lüj apartımanınm 3 üncü katında müsteciren sakin Madam Lina'nın dairesindeki soba baca- sının kurumları tutuşmuşsa da söndürülmüştür. Madamın eşyası 2000 liraya sigortalı olduğu anla- sılmıştır. Tahkikata devam edil mektedir. Dükkânda hırsız Sirkeci'de Derviş sokağındı Halil EF. nin kömü: dükkânma giren ve çekmece kilidini kırarak 187 kuruş calan Niko derdest edil miştir. Belediyede .. Şehir bütçesi Bugünkü içtimada müzakeresi başlıyor Belediye bütçesinin varidat kıs mı dün tabedilmiş ve azaya dağı- tılmıştır. Bütçenin- müzakeresine meclisin bugünkü içtimamda baş- lanacaktır. Telefon tarifesi Yeni telefon ücret tarifesi tes- bit edilerek tasdik edilmek üzere Dahiliye Vekâletine gönderilmiş- ti. Tarife bugünlerde Belediyeye geleçektir. Bozuk taksimetreler Son günlerde bazı otomebille- rin taksi saatlerinin bozuk olduğu anlaşılmıştır. Belediye şubelere bir emir vererek bütün taksilerin, ani olarak bir gün kontrol edilme- il ildirmiştir. Umumi kontrol- da bozuk çıkan taksi sahipl ziye edilecektir. Seyyar satıcılar İzmir Belediyesi yeni bir tamim göndererek, bütün seyyar satıcıla- rm sokaklarda yalnız türkçe ola- rak bağırmalarmı bildirmiştir. Başka lisanlarla bağıranlar teczi- ye edilecektir. İstanbul Belediyesinden, böyle bir kararın şehrimizde de tatbik edilip edilmediğini sorduk. Aldı- ğımız malümata göre, İstanbulda gatıcıların türkçeden başka bir li- sanla bağırmaları esasen memnu- dur. Çünkü zabıtayı Belediye tali- matnamesinde bu hususta bir mad de vardır. Belediye satıcıları dalma kon- trol etmektedir. Gemiyetlerde Yeni mimarlarımız için çay Güzel sanatlar Akademisi mi- mari şubesi, Akademinin yeni me- zunlarnı biribirlerile tanıştırmak maksadile Güzel sanatlar birliği- nin Alay köşkündeki binasmda dün akşam bir çay ziyafeti tertip edilmiştir. Zi samimi see iz den yeni mimarlarımız, meslek- daşlarile kendilerini alâkadar e- den mevzular etrafında konuş” muşlardır. Talebe birliği kongresi Milli Türk Talebe Birliği kon- gre reisliğinden: Kongreye Cuma günü saat 13,5 tan itibaren Hal. kevi salonunda devam edilecek- İ tir. Bütün murahhas arkadaşların teşrifi. Bayramda yerli mal propagandası Milk Tasarruf ve İktisat Cemi- yeti İstanbul merkez beyeti, pa- zartesi günü toplanacak ve yakla: şan Kurban bayramı münasebeti- le yerli malları ve mahsulâtı kul tanılması lehinde sarfedilecek fa- aliyet programımı hazırlıyacaktır. Bayram dolayısile bu hususta afiş- ler bastırılması . ve konferanslar tertibi şimdiden mukarrerdir. Di- ğer teferrüat, o günkü içtimada tesbit edilecektir. inhisarlarda Tütün satışları Bu seneki tütün mahsulümüz miktar tibarile az ise de evsaf iti- barile iyidir; fiatlar da 932 sene- sine nisbetle yükselmiştir. Bu yük seliş bazı mıntakalarda 9; 80 nis- betindedir. Bunun sebebi mahsu- lumuzün alıcısı bulunmasıdır. Bu seneki mahsulun dörtte ü- çü satılmış gibidir. Çekoslovakya Rejisi münakasa ile 2,500,000 kilo tütün aldıktan sonra stok azalmış- tir. Avusturya ile Türkiye arasın- da bir takas mukavelesi aktı üze- emr m e memle- etimizde mübayaacılığını yap- makta olan Astro - Tu: irketi muhtelif mntakalarda ti mü- bayaasma başlamıştır. ar Tenkai şirketinin 2,500, 0 alacağı sö leniyor. Amerikan kamipayalar"da ie diye kadar İzmir ve Samsundan dört milyon kilo tütün almışlardır. Mahsulun azlığı ve tütün harman- larma Türk tütünü karıştırmakta olan ecnebi fabrikaları, mübayaa- da aceleye sevkediyor. Yakında Alman fabrikaları ve Macar rejisine mensup bir heye- tin mübayaat için şehrimize gele- ceği haber verilmektedir. İ lâhiyeti haricinde olduğunu ve da | Eldeki bonolar Kaldırılmadan yenisi çıkarılmıyacak Gayri mübadiller namına An- kara'ya'giden heyet, dün avdet et- miştir. Heyet, dün Gayrimübadil- ler cömiyetine uğramamıştır; hat- | ta Cemiyette heyetin avdet ettiği dahi tamamile bilinememektedir. Maamafih, tereşşuh eden malü- mata göre, Maliye Vekâleti, elde mevcut bonolar tamamen sarfe- dilmeden yeni bono çıkarılmasına muvafakat etmemektedir. Mesele. cemiyet idare heyetinin yarınki içtimamda görüşülecek ve Jüzum görülürse köngre içtimaa çağırı- larak, heyet tarafından Ankarada yapılan temaslar ve teşebbüsler neticesi gayrimübadillere bildiri- lecektir. Diğer taraftan yeni bono çıka- rılmıyacağı piyasada şayi olmuş, dün 100 lira kıymetindeki bone. lar 35 buçuk liraya yükselmiştir. Bunun daha ziyade yükseleceği tahmin edilmektedir. katlarda Me Bir yıldönümü Adapazarı Türk Ticaret Ban- kasını bugün yirminci yıldönümü. dür. Bu münasebetle bu akşam banka tarafından Perapalasta bir ziyafet verilecektir. Bu ziyafete bir çok ticaret ve maliye mmücsse- seleri erkânı davet edilmiştir. Mübadelede © Tasfiyeye doğrul Muhtelit Mübadele komisyonu reisler komitesi dün toplanmış ve İstanbul'da bulunan 6 mcı Tali Mübadele komisyonunun 15 mart tan itibaren lâğvma karar vermiş- tir. Komisyonda henüz bitirilme- miş olân etabli Rumlara ait mua meleye Mübadele komisyonunda deyam ; edilecektir. Tali Komis- yondaki Türk ve Yunan murah- hasları esas komisyonda vir âvdet ödeceklerdir. Mahkemelerde vilâyette Mesai saatleri pederi Nisanda yedi saatten sekize çıkarılacak I Nisandan itibaren devairde mesai saatleri 7 saatten sekize çı- karılacaktır. Heyeti Vekile kara- rma göre, Valiler, mıntakalarının hususiyetlerine göre, devairde me- sai saatlarını 8 saat olmak şartile günün muvafık görecekleri saat- lerde çalışılmak üzere tesbite salâ hiyettardırlar. Şehrimizde geçen yaz saat 9 dan 12 ye, 13 ten 18e kadar yaz mesai saatleri tatbik e- dilmişti. Bu seneki . başlangıç ve tatil saatları da kariben Vali B. tarafından kararlaştırılacaktır. Bu hususta muhtelif noktai nazarlar vardır. Sabahları 8 den bilâfasıla 16 ya kadar çalışılması ve o saatten sonra memurlara bir az hava ala- bilmeleri için bir kaç saat bırakıl- ması muvafık görülmekle beraber, iş sahiplerinin uzak yerlerden şeh- re ancak öğleden sonra inebildik- leri de düşünülmektedir. Bu iti- barla mesai saatlerinin B,5 tan 17 buçuğa veya 9 dan 18 e kadar tes bit edilmesi muhtemeldir. Ata B. İstanbul Emniyet Müdürlüğü 2 inci şube müdürü Ata B. Vekâ- let emrine alınmıştır. Uluborlu kaymakamlığı Vilâyet maiyet memuru Tacet- tin B. Uluborlu kaymakamlığına tayin edilmiştir. Defter meselesi Beyoğlu malmüdürlüğündeki defterler meselesi tahkikatma ©- hemmiyetle devam edilmektedir. Dün de bazı alikadarların ifade- lerine müracaat edilmiştir. Sefaretlerde Efgan sefiri gitti Efgan sefiri Ahmet Han dün Ege vapuru ile İskenderiyeye git- miştir. Sefir, İskenderiyede, haç için Hıcaza gitmekte olan pederi ile görüşecektir. « Emniyet sandığını dava! Bir borçlu merhun konağının sattırılmamasını istiyor Birinci Hukuk Mahkemesinde | Emniyet Sandığı aleyhine Ömer Avni Bey isminde bir zat tarafın. dan bir feshi ihale davası açılmış- ter. Ömer Ayni Bey Şişlide Meşru- tiyet mahallesindeki 33 bin lira kıymetli evini ipotek ederek Em- niyet sandığından 15 bin lira istik raz etmiştir. Borç ödenememiş, faizi ve komisyonu ile de yüksel- miş, 19950 liraya çıkmıştır. ya. da bu borca abil ğı satılığa çıkarmış- tır. Fakat icra edilen müzayedede bu 33.bin lira kıymetli Okonak 7860 liradan fazlaya çıkmamış ve 7860 liraya talibine ihale edilmiş- tir. Emni borç olan 12110 liranın öden: mesini istemiştir. Bunun üzerine borçlu da birin- ci hukuk mahkemesine müraca- alla feshi ihale davası açmıştır. | Emniyet sandığı vekili bu da- | vanm rüyetinin mahkemenin sa- vanın ancak icra merciince tetkik edilebileceğini söylemiş, dava bu Teşvikiye camisinde sarhöş ol duğu halde arapça ezan ya cür'et eden Deli Ziya ismindeki şahis sulh mahkemesi “ karariyle | tevkif edilmiştir. Deli Ziya mevkuf bulunan di- ğer bir adamla birlikte Çoruma nakledilecektir. Dün şehrimize Çoruma gönde- da iki sebetiyle Bartın müddeiumumiliği isminde bir muallimle Hasan Efen di isminde iki kişidir. Kaçak değil mi? Bartında ağzındaki altın dişle- rini maksadiyle baltayla anasını öldüren meyhaneci Ham- dinin meyhanesinde resmi band. ibde kaçak rakı zu- Hamdi hapisanede olduğu için o esnada meyhanede kardeşi Rüş- tü bulunuyormuş. Suçlu olarak Rüştü Bartmdan İstanbula doku- zuncu ihtisas mahkemesine gön derilmiştir. Dün cereyan eden mu- hakemede Rüştü dükkândaki ra- kıların ağabeyisi zamanından kal dığmı, kendisi kaçak olduğunu bilmediğini söylemiştir. Tahkiki için muhakeme başka güne bıra kalmıştır: Ceset Morgta Çocuk düşürme neticesinde Ha- seki hastanesinde vefat eden Ce- mile. Muammer Hanımın cesedi morga nakledilmiştir. Müddeitumu milik tahkikata devam etmekte. dir. Rıhtım şirketi davası Gümrük idaresinin Rıhtım Şir- keti aleyhine ikame ettiği 650 bin liralık tazminat davasmın rüyeti- ne önümüzdeki hafta zarfınta de- vam edilecektir. Rıhtım ; şirketi inat talebine itiraz etmekte- tazminat dir. Şirket itirazını tekrar ederse | gümrük idaresi vasıtasıyla tesi Reddedilen iki dava Muhtelit Türk - Yunan mah. kemesinde dün 5 davaya bakılmış ın ehli vukuf tır. Bunlardan 3 ü talik, 2 si redde- edilen Fey B. | mil. Reddedilen bu 2 dava İrpan Kitap ve kitapçılar ıları gayrete geti- i üldüren mektep ki- taplarıdır. Çünkü mektep kitabı- nın muharriri kanaat (o sahibidir. Ne verirsen “eyvallah” der. Mek- tep kitabının kâğıdına, baskısına itina etmeğe lüzum yoktur. En â- di hamurdan kâğıda bassan ve en şirkin şekilde dizsen © göze bat- maz. Mektep kitabının satışı için ça- lışmağa, reklâm yapmağa da lü- zum yoktur. Çünkü © programa kabul edildikten sonra © mektep kitabı ekmek, peynir gibi satılır. Şu halde böyle & masrafsız ve zahmetsiz malı kim (basmak ve satmak istemez. Vaktile yalnız Tebareke cüzü satarak han, hamam sahibi olmuş kitapçılar vardı. Yeniler O buka- zancı ancak mektep kitaplarından » Çünkü mektep kitapla- rım satışı on beş binle yüz bin a- rasındadır. Maarif (o Vekâletinin (Tek kitap) kabul edişi kitapçı. ları bu noktadan telâşa düşürdü. Tedrisatta vahdet düşünülerek ortaya atılan bu fikrin kitapçılar arasında kopardığı fırtma (o ümit ederim ki vekâletin musip bir ka- rarile çabuk geçer. Yüzbinlerce liralık sermayele- rin harekete geçmesi ve o nispette sigortalı bir kazıncın (taksim e- dilmesi demek olan bu (kararda her şeyden evvel milli terbiye ve tedrisin nezaketini (o gözönünde tutmak lâzımdır. İtiraf etmeliyiz (Oki bugünkü mektep kitapları yazılış ve basılış itibarile çok geri ve zevksizdir. Kitapçılarımız mektep kitabını peynir ekmek gibi telâkki etmek- ten vazgeçmelidirler. Ve eğer Ma- arif Vekâleti (Tek kitap) siste- mini iyi ve güzel kitap manasm- da telâkki ediyorsa bu işi Devlet matbaası vasıtasile yapmayı ter- <ih etmelidir. Bu suretle kitabın yazılışı, bas- kısı, dizilişi daimi bir altında tutulduğu (gibi satışıda müsavi şartlar dahilinde (bütün kitapçılara bırakılabilir. Bu usül kabul edildiği takdirde kitapçılar arasmdaki kırıcı reka- bet ortadan kalkar ve mektep ki- tapları da zevksiz, biçimsiz birer boya ve mürekkep karalaması ol- maktan kurtulur. Bunun bir hayırlı neticesi de şu- dur ki mektep kitaplarını peynir ekmek telâkki eden kitapçılarımız bu kârlı bakkal hesabından ümit- lerini kesince sermayelerini mem- lekete faydalı tabı işlerine döker, ilmi, edebi eserler basmağa rağ- bet gösterirler. Reşit Galip Beyin bu noktaya nazarı dikkatini celbetmek vazi- femizdir. Burhan CAHİT da hükümetimizden istenen tazmi nat miktarı 57970 liradır. Redde- dilen bu iki davadan birini ma: dam Koralya “açmıştır. Madam Koralyanm bu davasi 1926 sene- sindenberi devam etmektedir. Şim diye kadar 7 celse aktedilmi: Davanm bu kadar uzamasma se- bep madam Koralyanın tâbiiyet meselesinin henüz halledilmemiş olması idi. Madam Koralyanın Türk tebaası oldüğu anlaşıldığın- dan davası reddedilmiştir. Ma- dam Koralya Ni: ki evi- in eşyasından dolayı 26140 lira ve evinin iadesin istemekte Reddedilen öteki dava; Yorgi Ataidonis isminde biri aç- mıştır. Bu zat da İzmirdeki sine, maya ait bazı malzemeden dola: yı hükümetimizden 25831 lira taz- minat istemekte idi. Surpagop mezarlığı Sürp Agop mezarlığı davası münasebetiyle Temyiz me sinin Patrikhanenin Ermeni cema- ati namına dava ikame ödemiye- ceğine karar vermesi Belediyeyi harekete getirmiştir. Bu karar mucibince 8 büçük milyon lira kıymetindeki mezar- lık Belediyeye intikal etmiş bu- lunmaktadır. Belediye mezarlığı kendi namına tesçil ettirecek ve ikiben arsa haline kalp ve ürer a taçaktır.