8 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

8 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

— * AAA — €0 ALKIN GÖZÜ HALTLKIN İKULAĞI SALKIN DİL! Saaaaairan Sene 8 — No 941 —1 Yazı işleri telefeni İstanbul — 20203 Hükümet Daireleri Halk Tarafından Zaptedildi Vilâyetlerde Devam Eden Karışıklık- lara Rağmen Merkezde Sükün Vardır İhtilâlin Kıral Lehine Bir İrtica Hareketine Meydan Vermemek İçin Yapıldığı Söylenmektedir Yunanistan'da — şiddetli bir sansör vardır! Çekilen telgraflar, yazılan mektuplar ve basılan ga- zeteler sıki bir tetkikten geçmek- tedir. Binaenaleyh hakiki vaziye- t& hakiki manasile görmek müm- kün değildir. Alınan haberlere veya işidilen rivayetlerde bizza- rür eksiklikler veya mübaliğalar mevcuddur. Fakat buna rağmımen sarih surette anlaşılıyor kl: — Yunanistan'ı baştan başa sarsan ihtilâl hareketl 24 saalten fazla sürmeden sönmüş, meşruti olmasa bile tabil bir idare şekli- ne girmiştir ve anlaşılıyor ki, bu tabit Idare de kısa bir zaman içinde meşrut! bir Idareye Jakilâp edecektir. Filbakika Meclisi —Mebusan Marlıt 26 cı günü toplanacak ve ekseriyot fırkasına mensup bir hükümet seçecektir. Şu halde bu ihtilâl hareketl neden yapıldı? Yunanistandan gelen haber- lerde bu suale vorilmiş sarih ce- vap yoktur. Sadece intihabı kra- liyet taraftarlarının kazanmış ol- maları dolayısile kıraliyet lebine Mora'da Kanlı İntihap günü: Atinadan bir manzara bir hareket vukuu endişesile ya- pıldığı İma edilmektedir. Vaziyetl tasrih için yaptığımız bu mukaddemeyi müteakip aldı- ğgimız tolgraf haberlerini sıralayım: llk Hareketten Sonra... Atina, 8 ( Husust!) — Ceneral Vak'alar... Muhabere Münkati Olduğu İçin Tafsilât Almıya İmkân Yok Atina, 8 (Husust)— İntihabat münasebetile Mora vilayetinin birçok şehir ve kasabalarında kanlı hâdiseler cereyan etmiştir. Halk hükümet binalarını basmış, memurları hapsetmiştir. Telgraf ve telefon hatlarını kes- mişler, O mıntakadan şimdiye kadar malümat alımanın İmkânı olmamıştır, Son Posta — Bu haberin geçikmiş olmasına ihtimal veriyorur. Filhakika son telgraflarda sükünun avdet ettiği temin edilmektedir. Mösyö Venizelos Siya- setten Çekiliyor Atina, 8 (Husust) — Yeni kabinenin teşekkülünü ve İşe başla- masını müteakip M. Venizelos gazetecileri kabul ederek artık istirahate muhtaç olduğunu ve siyasi hayattan kat'iyen çekileceğinl söylemiştir. Gazeteler ihtiyar devlet adamının lüzumunda yine hizmet- ten çekinmiyeceğini zannederek bu sözl ihtiyatla karşılamışlardır. Şehrimize uzak memleketlerden 600 den Fazla seyyah getiren Empres OY Ostralya İsminde Trana Atlantik vapuru şehrlmisi terketmiştir. Bus va- Pur sayyar bir şehir gibidir, altı katlıdır ve içinde bütün aerl İstirahat ve #ğlence vasıtaları vatçdır. Plâstiras darbel hükümeti yapâ- rak iktidar mevkiini ele geçir- ( Dovamı 11 inol — sayfada ) —Son Posta — ÇARŞAMBA — Tdare işleri telefomu İstanbul — 20203 Fiati $ Bundan beş altı ay evvel bir irfan kaçakçılığı mevzubahs ob- muştu. Bazı kimselerin 1000- 1200 lira mukabilinde Çuna, buna sahte şehadetname sattıklarından şikâyet ediliyordu. O xaman bu rivayetlerin zuhuru üzerine Man- rif Vekâleti bu sahada mülessir bazı kararlar almış ve mektep- lere tebligat yaparak kayıt ve kabulde ve nakil muamelelerinde gönterilecek şehadetname ve tas- dikvamelerin sıkı şekilde kontrol edilmesini bildirmişti. Maamafih bütün bu tedbirlere Tağmen bu işin hâlâ ÜÖnü — alınamamıştır. Filhakika son zamanlarda yeni- den ikl hâdise meydana çıka- rılmıştır. Bunlardan biri şudur. Salim Kemal izminde bir gevç İzmir'de Karşıyaka Orta- mektebinin eline geçirdiği mühü- rü ile sahte bir tasdikname tam zim etmiş ve İstanbula gelmiştir. Salim Efendi evvelkigün Beyazıt- daki Türk li © müÜracaat ede- rek kaydolunmak İstediğini bik dirmiştir. Vaziyeti öğrenen Karşı- vaka ortamektebi bu efendi hak- kında takibat yapılmasını buraya bildirdiğinden Salim Efendi Türk lisesine müracaat ader etmez polise haber verilmiştir. Bayazıt polis merkezi kendisi- MORA'DA İSYAN ÇIKTI: —Ş;îadt_:_tna_me Kaçakçılı- ğgının Önüne Geçilemedi Bir Kısım Talebe Dün Tevkif Edildi ni yakalıyarak Ikinci şubeye gön: dermiştir. İkinci vak'a İse şudur: Ali ve İhsan isminde iki ta- lebe Adliyeye müracaat ederek Beşiktaşlı Ziya ve Nihat isminde iki kişinin sahte şahadetname tica- retl — yaptıklarını bildirmişlerdir. Bunun Üzerine derhal takibata başlanmıştır. Polis İdarezl tarafından yapı- lan araştırmalar Üzerine Zıya efendinin üzerinde İstanbul Li- sesine ait bir sahte şahadet- name çıktığı gibi Nihat Efendi- nin de bundan iki sene evvel Gelenbevi Ortamektebi namına yapılmış sahte bir şahadetname ile bir lisoye gçirdiği anlaşılmış- tır. Tahkikat derinleştirilmiş, bu işlerde muhbir vaziyetinde görü- nen Ali Efendinin de ilişiği oldu- ğu görülmüştür. Bunun üzerine Ziya, Nihat, Ali Ef ler tevkif edilmişlerdir. Bu mesele hakkında — fikrinl soran bir muharririmize İstanbul Lisesi Müdürü Celâl Ferdi Bey şunları söylemişlir: “— Evet böyle bir mesele yardır. Ve Beyazıt polisl tara- fından tahkikat yapılmıştır. Bu işte isimleri geçen fendiler tevkif edilmişlerdir. On Sekiz Harp Mütehassısı Bir Kitap Yazdılar : Yeni Bir Harbin Mahi- yeti Ne Olabilir? 40 Tonu 8 Milyon İnsan Öldüren Zehir- ler, Göze Görünmez Londrada son derece n dikkat bir kitap eıkını.ı.u'ı'."ıı kitabın adı şudur. Yeni Bir Harbin Mahiyeti Ne Olabilir? Bu kitap on sekiz — İngiliz, Amerikalı ve Japon asker! müte- hassisile kimyakerinin el birliği sayesinde vücüude — getirilmiştir. Bunlardan her biri, bir bahisle meşgul olmuş, diğer arkadaşının hanği faslı yazdığından haberdar edilmemiştir. Kitabın araştırdığı esaslar şunlardır. Fennin keşiflerinden hanğileri yeni harpte tatbik olunabilir? Neye Hazırlanıyorlar ? Parla, T — (A, A.) — Birkaç za- mandanberi — İtalyanın — Macaristana 195,000 ton boğucu gaz teslim etmiş olduğunu temin oetmekte olan Ecbo de Paris gazetesi, bugün Caproni ie- mindeki İtalyan müecssesesi tarafından 1982 sencsi başlangıcında Sofya'da vü- cade getirilmiş olaa fabrikanın Bulgar hükümeti — besabına altı ayda bir 45 lâ BO tayyare inşa etmekte olduğunu yazmaktadır. Tanklar Ve Piyadeler | Bu bahsl yazan İngiliz Jenerali | Füllerdir. Bu zatın fikrine göre İ (Devamı 11 inel sayfada ) Tayyareler... İşte bu kıyafette... Almanya Ve Amerikada Mühim Hâdi- seler: Lütfen İç Sayfalarımıza Bakınız