8 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

8 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Usulü İflâs Ediyor Son günlerin yıldırım süratile inkişaf eden hâdiseleri parlâmen- to sistemine &#on darbeyi in- dirdiler, Almauya'da Hitler, Rayştagı gölge bir kuvvet haline getirdi. Fili diktatörlük tesin etti. Alman ya'nın her tarafında silâh, süngü ve kuvvetin hâkimiyeti tesszlis etti. Amerika'da yeni Cümhur Re- isi Roozvelt Iş başına geçer geç“ mez neşrettiği beyannamede: “Memleketin iktasadi ve içti- mal vaziyetini ıslah için lüzum göstereceğim (tedbirleri kongre kabul etmezse, o vakit ben kem di başıma ne yapacağımı bilirim, demiş ve derhal arkasından mall diktatörlük ilân etmiştir. Dünya- nın en demokrat memleketinde reisinin tarihin devlet hareketi bu diktatörce ilk defa kay-. tiras diktatörlük Hân: rettiği beyannamede: “ Demagojinin esir! olan par- lamantarizm usulü bizde yalnız kükümeti kuvvetsiz bırakmakla kalmamış, müstakar bir hükümet , tesesüsüne de mani olmuştur. Diyor ve ilk tedbir olarak mec- lisin feshini düşünüyor. İngiltere ve Fransadan başka parlamantarizme riayet eden garp devleti kalmamıştır. Parlamanta- rizmin mucidi addedilen bu İki wemleket bile bu sistemden şim- di müşteki vaziyettedir. Fransa senelerdenberi mlsta- kar bir hükümet vücuda getir miye muvaffak olamamaktadır. İngilterede çalışmbilecek bir hü tesisi için biribirine zıt fırkalar arasında bir anlaşma yap- mak mecburiyeti hasıl olmuştur. Hulâsa parlamantarizım iflâsa doğ- ru gitmektedir. Parlamantdtismin — Ilâsı, bu usulün faydalı olarak çalışması İçin lâzım olan şartların ortadan kalkmasıdır. Parlamento bir ekseriyet fır- kasının elinde bulunduğu müd- detçe faydalıdır. İş görme kabi- İliyetini haizdir. Bu da sınıf kav- gelarının tiplerinden evvel müm- kün olan bir haldır. Sınıf kavga- lari başladıktan sonra (o parla- mentolarda bir fırkanın Ohâ kim mevki işgal etmesine İm- kân kalmadı. Parlamento muhte- lif sınıf ve zümreleri temsil eden muhtelif fırkalar arasında parça- landı, Parlamento kuvvetini ça- lişma kabiliyetini kaybetti. düşü- nünüz ki Rayştagda 28 fırka, Fransız mebusanında © otuza yakın muhtelif fırkâlar vardır. Ekseriyete istinat etmek İsteyen hükümet mütemadiyen şu veya bu fırkaya dayanmak (o mec buriyetindedir. Bunun için de mevcudu sı fırkalara yüz vermek ihtiyacındadır.- Bu vi ziyet hem hükümetin mevkiini sarsar, hem de ayağım bastığı yerin mütemadiyen sarsılmasını İntaç eder, Parluimanter hayata alışmamış memleketlerde İse, bu usul de magojiye, İüzumsuz siyasi kavga- lara sebebiyet verir. Muayyen sınıfları temsil etmeyen mebüslar, Biyasi İktidar o birsile birbirlerine girer, memleket (o menfeatlerini unuturlar, Onun için: parlamanter usulü ifiâsa mahkümdur. Ve hergün biraz daha mukadderğ akibetine doğru sörüklenmekte © olduğuna Şahit olunmaktadır. 0 ELLA gi 155 Kendi kendinize hayatınızın blân- çosunu yapınız. Kederle geçen günle- rinizle, neş'e ile yaşadığınız günleri mukayese ediniz. Hanyisi fazladır? | ali lümen — ae SON TELGRAF HABERLERİ damlasını içer, ve şişe içindeki miktarın mütemadiyen — azaldığını görürüz. Hayat bir içkidir ki, bergün bir Bu içkiyi O meşenizi | arttıracak şekilde kullanmak sırrımı öğrenirse- nir, hayatınızın blânçosu (lehinde netice verebilir. aaa Jeneral Plastirasın Tevkifi İçin Emir Verildi Tevfik Rüştü Bey Atina'ya Gidiyor Atina, 8 (Hususi) — Yunanistanda vaziyet ka- rışıklığını muhafaza etmektedir. Jeneral Plastiraş ortadan kaybolmuş, firar edememesi için bütün | limanlarda tedbir alınmış, tevkifi için icap edenle re emir verilmiştir. Jeneral Kondilisin tevkifine ait haberler doğru değildir. Kondilis mühlin kuvvetlerin başında olduğu halde Atina Uzerine yürümektedir. Otoneos kabinesi iş başında olmakla beraber asıl işi Çaldaris idare etmektedir. Millet Meclisi Meniihtikâr Heyetlerinin İşlerini Tetkik ( Ediyor Ankara, 8 (Hususi) — Umu- mi barp esoasında men'i ihtikâr heyetlerinde çalıştıkları o esnada yaptıkları işlerden maznun olan Ticaret nazırı Ahmet Nesimi, Mustafa Şeref, Ametçi Suphi, Hüseyin Münir, Haydar, Ziya, Hu, seyin Cahit Sarım, Mithat Şükrü, M. Veyl, Tevfik, Mahmut Ne- dim ve Sason Beyler hakkında kat'i bir karar vermek re hükümet Meclise müracaat etmişti. Adliye Encümeni meselenin tet- kiki için bir tali encümen teşkil etmiş ve bu encümeni tenvir etmesi İçin hükümete tezkere | yazılmıştır. Mallarımız Milâno Ser- gisinde 1 hazirandan ( teşrinisaniye kadar devam etmek Üzere Şika- goda açılacak olan beynelmilel sergiye hükümetimiz resmen işti- rak etmiyecektir. Ancak Maarif Vekâleti serginin hars kısmına iştirak edecektir. Milâno ser: sine İştirak için ohracat Ofisi yı teşebbüste bulunmuştur. Iktısat Vekâleti Türk malları: | lenmektedir. pon m > Kondilisin Tehdidi Selânik, 7 (A. A.) — Jeneral Kondilis, Reisi- cümhur M. Zaimis'a bir oltimatom göndermiştir. Jeneral Kondilis bu oltimatomunda M. Zaimis iktidar mevklini son intihabatta muzaffer çıkan irmi kadar mlessese nerdinde | i kâp va irtişa muhaliflere tevdi etmiyecek olursa 20 bin kişilik bir kuvvetin başına geçerek Atina üzerine yürüye- ceği yolunda tehditlerde bulunmuştur. Tevfik Rüştü Bey Atina'da ANKARA 7 ( Hususi ) — Hariciye Vekili Tev- fik Rüştü Bey Türkiyeye avdet yolunda Belgrada vâsıl olmuş ve oradanda yeni Yunan hükümeti tarafından izhar edilen arzu Üzerine esasen mukar- şudur: İsviçre İle zi .Adii Mukavele Berlin, 7 (A. A.) — İsviçre j) Federal Meclisi hukuk ve ticaret işlerinde adli münasebata dair 21 kânunusani İ933te Ankarada parafe edilmiş molan mukaveleyi tasvip ederek tasdika muallak olmak şartile imza için İsviçre Be- firine selâbiyet vermiştir. Mürteşiler İhtisas o Mahkemelerine ! Verilmeleri Düşünülüyor Ankarâ, 8 (Hususi) — İni katanilş görülen irtişa davalarının ibtisas mahko- meleri tarafından rüyet edilmesi fikri kuvvetlenmektedir. Bu suretle mürteşi ve mürtekip- lerin o kanunlarımızım en şiddetli hükümlerile derhal ri ve süratle tecziyeleri temin edilmiş ola- caktır. a amenna nın bariç piya da tanınmasına çok hummiy t verdiğizden ser- gilere iştirak için yeni sene büt- çesine tahsisat konulacağı söy- bir miralaydır. ,, i | İSTER İNAN İSTER İNANMA! Yunanlalan'da Jeneral Plastiras'ın diktatörlük ilân simesi münasebetile, İstanbul gazetelerinden bir!, Yu- nan Jeneralının hayatı hakkında yu fikrayı yayıyor: “ Piastiras o:dudan yetişmiş ve en son Asyayısuğra da cephe gerisinde bulunduğu için alayi' beraber İzmire kaçmiya muvaffak olwuş ve askerlerini de İSTER İNAN İSTER İNANMA! bulunduğu vapurlara İrkâp Ederek Midilli'ye geçirmiş Hâlâ gazetelerimiz içinde Anadoluya ( Asyayısuğra) diyen, vapura asker bindirmeyi (irkâp) İle yazan» lari bulunabileceğine fakat hakikat budur. 130 açılmasının nisana Filim Fabrikasında 4 Ka- dın Kül Oldu Bruksel 7, (A.A.) — Tervus- ren'deki filim fabrikasında" bir yangın çıkmıştır. 15 bin ton mik- tarında filim yanmış, bir kişi ya- ralanmış, dört kadın da yanıp kül haline gelmiştir. Yangın osnasında vukubulan iştiâl etelyede çalışanları dışarıya fırlatıp atmıştır. İstihkâm” kuvvetleri de ateşi #öndürmek için itfaiyeye yardım etmiştir. Mütehassıslar Tetkikat Yapıyorlar Şebrimize gelmiş olan Ameri- kalı inhisar mütehass:sları dün nhisarlar Vekili Rana Beyle bir- likte bazı İnhisar müesseselerini ve bü meyanda ispirto ve likör fabrikalarım gezmişler, tetkikât yapmışlardır. Emniyet Müdürlüğünde Polis ikinci şwbe müdürü Ata Bey vekâlet emrine alın mıştır. Ata Beye esbak ikinci şube müdürü Ziya Bey vekâlet etmektadir. İnanmak istemezsiniz e tabii, rer olduğu veçhile dost memleketten ssekii Türkiyeye dönmek Üzere Atinaya hareket etmiştir. | z İntihabat Neticesi ATİNA, 8 (Hususi)— İntihabatın en son neticesi Venizelistler 112, Çaldaris fırkası meb'us kazanmıştır. Meclisin tehir edileceği söyleni kikata Sözün Kısası Münderecatımızın çoklu- gundan dercedilememiş- tir. 2 —m Ismet Paşa Ankara'da Bir Çay Ziyafeti Verdi Ankara, 8 (Hususi) — Baş vekil İsmet Paşa ve refikaları Hİ. dün Ankara Palasta bir çay ziyafeti verdiler. Çayda bulunanlar arasında B. M. Meclisi relsi: Kâzım Paşa ile o Vekiller, oecnebi elçiler, meb'uslar ve diğer birçok davet- liler ve aileleri yardı. Demiryollarımız Hangi Hatlar Kârda Hangileri Zararda Askara, 8 (Hususi) — Demir- yollar Umum Müdürü Rifat Bey vukubulan (o bayanatında bütün dünyayı saran umumi bulıranın demiryollarmız üzerinde de tesir yaptığını, varidatın çok eksik olduğunu, nakliyatın yüzde on beş eksildiğini, yeni hatların ber yerde olduğu gibi bizde de açık verdiğini söylemiştir. Rıfat B. Haydarpaşa - Eskişe- hir - Ankara - Konya, Mersin- A- dana hatlarının varidatın yüzde . yelmiş beşini temin ettiğini, Ankara - Sivas, Samsun - Balıke- sir Fevzipaşa - Malatya - Ulu- kışla Niğde, ve Fim» hatla rının zarar ettiğini, bu za rarda otobüs rekabetinin de müessir olduğunu, Samsun-Sıvas, Adana » Ceyhan, Kayseri - Sivas, hatları üzerinde idarenin motörlü otobüsler işleteceğini, demir yol- larımız için Amerika'dan bir mütehassıs irtilmekte olduğu- nu söyle; : Bir Ziyafet İstanbul Barosu avukatların dan Fikri Bey anlbir arıza ile göz- lerini (o kaybetmek (tehlikesinde iken âcil bir müdahale ile kem disini kurtaran Gülhane hasta- nesi göz mütehassıs Niyazi İsmet Beyle göz seririyatı doktorlarına dün akşam Tokatlıyanda bir çay ziyafeti vermiştir. İmtiyazlı Şirketler Elektrik Şirketi Pendiği De Aydınlatacak Şehrimizde bulunan Nafıa ve- kâleti imtiyazlı şirketler müdürü Ziya Bey vukubulan (beya natında © Haydarpaşa. - Sirke ci arasındaki (o feribot © tesi- satı için bir İngiliz grupile anlaşma yapıldığını, mukayele- nin imza edilmek Üzere ol- duğunu © terkos'un © mübayaası hakkındaki kanun lâyibasının ya- kında Meclise tevdi edileceğini, İstanbul Rıhtım Şirketnin vazi- yetinin tetkik edilmekte olduğu nu, Elektrik Şirketinin 1935 senesine kadar tenviratı Pendiğe kadar tenidit edeceğini, Tramvay Şirketinin yeni hatlar yapacağını . söylemişlir. Tetkik Heyeti Gidiyor Muhtelif fabrikalarda tetkikat yapmak Üzere hükümet tarafr» dan Rusya'ya gönderilmesi ta- karrür eden heyet yarın saat 4 te İstanbuldan hareket edecektir. Hırsız Arkadaş Kumkapıda Şakir Et, fırınında çalışan Bedri isminde biri ayni fırında çalışan arkadaşları Sadık ve Hasanın elbiselerini çalarak kaçmış ise de Şaxalanarak tah- başlamıştır. 7d gi