19 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

19 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

SALI 18 NİSAN 1933 8 inci sene No. 2579 NUSHASI 5 KURUŞTUR Yüsi ve içtimaf nizam yerine ken- İi telâkkilerine göre, daha iyi bir ikame etmek istiyen insan- mevcut olduğu görülmüştür. unu esaside yapılacak şu veya wfak tadil ile veyahut şa veya çevirmek istiyen otopistler her Memlekette vardır. Memleketimi- tin bu noktada istisna teşkil etme- "iiçin bir sebep yoktur. Türkiye- de de böyle düşünen insanlar bu- nabilir. Ve bunlar, bu kanaatle- ini muhafaza edip te harekete #tçmedikçe kendilerine kimsenin Nr diyeceği olamaz. Kanunun iği vaziyet, tabrikâtçılıktır. 'alnız komünistlik değil, mevcut Siyasi nizamı cebir İle değiştirme- İS müteveccih herhangi teşebbüs Sezayı i yitir. Sovyet Rusya ile olan siya- dostluğumuz, bu komşu memle- Kttteki komünizm tecrübesinin Muvaffak - olmadığını söylemeğe Mâni değildir. Sovyet Rusyada 1917 senesinden sonra dört sene komünizmin bütün ahkâmı tatbik içülmeğe çalışıldı. Bunun çıkmaz 14 Yol olduğunu anlıyan Lenin, Yİ senesinde ricat emrini verdi. içmninler kendi tabirlerile “ile- iye “daha iyi atılmak için” Sat etziş olmairla beraber, hali. İnt şudur ki 1921 senesinden son- * Sovyet Rusyada komünizmin Mensipleri tatbik edilmeğe çalışıl- padı. Gerçi Rusya 1921 senesinde Üenin'in emrile başlanan “yeni ik- tadi siyaset” sisteminden ayrıl- Miştır. Ancak be doğru için değil, Rusyayı sanayi- stirmek yolunda yürümek için ıştr. Bu da her memleketin Yağı yukarı yapmak istediği 30Y- « Her memleket bu gayeye doğ- N yürürken, kendi hususiyetlerini Mizarı “itibara alarak yürümek Recburiyetindedir. Rusya şimdi- vi teşel vermi tir. Biz her iki şekli telif etmiş bir yoruz. Ve Türkün kurtuluş ada bu yoldur. Ahmet ŞUKRU ————— Mecliste kabul edi- len kanunlar yapılması hakkındaki ka- Min yihelar müzakere ve kabul e- Mebel. Ordu, bahriye ve jandarma Mya ve memurları kanununa mü- birgül izin hanun lâyihasile ordu 2a- Yan yaisyetine mahsus terfi kanunu Hadde cu ve muaddel 14 üncü dei, de yapılan değişikliklere sreyeknem lâyihasının birinci müza- yapılarak kabul edilmiştir. » perşembe günü toplanacaktır. i il. dai inin | ileri arasında 214 bin 673 biralık Hayretle karşılanacak çirkin bir hadise Bulgaristanda bir Türk mezar. lığı şeni bir tecavüze uğradı Ölülerden ne istiyorlar? imiz ça sada acaba“ Balgarlar neyle telif va tevil edebilecekler- dir? Dünyasın hiç bir memleketin» de bu hadar insanlıkla hiç münuso: beti olmıyan tüyler ürpertici hâdi- ve ne görülmüş, na işidilmiştir. Dost lak çerçevesinin yalnız dışında de- EE dil, pek uzaklarında kalan Bu ku: rana varta ve elem verisi hâdise nin, biz gene Bulgaristandaki bazı EE tahrikâtçı unsurlar tarafından çıha E rıldığını tahmin ediyoruz. Bulgar E hükümetinin yalnız medeniyet ve insaniyet âlemini değil, hattâ Bul ve teşkil edilmiş bir şekilde Türk mezarlığına girerek, kabirlerin al- tını üstüne getirmişler, her şeyden ZE evvel ancak hürmet edilmesi lâzım SS gelen kabirlerdeki Türk cenazeleri nin kemiklerini darmadağınık et- mişlerdir. Gerçi gelen haberde faz- la tafsilât yohsa da, lk bakışta in- sanı hayrete veren ba hadiseyi, | dostluk hislerimizi daima taziz et- | gar milletini bile utandıran ve iğ tiğimiz ve kuvvetlendirmek istedi. | (Devamı 4 üncü sahifede) SÜLALE Reisicümhur Hz.nin yük- sek irşat ve alâkaları.. Faiz mikdarı "/; 12 yi geçmiyecek Bankalar bu esası kabul ettiler. İş bankasının bütün şubelerine yaptığı mühim bir tamim.. ANKARA, 17 ( Telefonla ) — Reisicümhur Hazretleri son tetkik seyahatlerinde kredi vaziyeti ve krediler için halktan alinan faiz mikdarile yakından alâkadar ok muşlardı. Bilhassa Bursada sana- yi kredisinden yüzde 12 den faz- la faiz alınmaması hakkında alâ- kadarlar temennilerde bulunmuş- lardı. Gazi Hazretleri refakatle- rinde bulunan İktısat Vekili Celâl Beye bu mühim mesele ile meşgul olmalarını emretmişlerdi. Başvekil Paşanın alâkadar olduğu bu iş et- rafında esaslı tetkikler yapılmış faiz nisbetlerinin mühim mikdar. | da indirilmesi karar altma alın- mıştır. Büyük bankaların yüzde on ikiden fazla faiz almamaları şim- * diden takarrür etmiş gibidir. Ban- ka direktörlerile görüşen Maliye vekili bankalarn salâhiyettar er- kânile de bu noktada mutabık kal- mıştır, .İş Bankası öteden beri nis- beten ucuz faizle çalışmakta olma sına rağmen bütün şubelerine ye- Maliye Vekili Mustafa Abdülhalik Bey niden talimat vermiş, yüzde on İ- kiden fazla faizle kredi üzerine muamele yapmamalarını bildirmiş tir. Yükarıda: Mimayetetfal kongr esi, Aşağıda: Darülfünunu ziyaret eden Yunan diş fakültesi tglebesi. 2 lamsey ân smile © < Hudut ve sahiller sıh- hat müdürlüğü bütçesi Bütçe Görüşülüyor ANKARA, 17 (Telefonla) — Hu- dut ve sahiller ashhat umum müdürlü- ğü bütçesi basılarak mebuslara tevzi edilmiştir. Gelecek pazartesi heyeti umumiyede müzakere edilecektir. Büt çe encümenince mezkür umum müdür lüğün yeni masraf bütçesini 573 bin 992 lira olarak kabul edilmiş ve va- ridat bütçesi de 758 bin 500 lira ola- rak tesbit olunmuştur. Müdürlüğün yeni masraf bütçesi Haydarpaşa ve İzmir emrazı sariye ve istilâiye hasta- banelerine yeniden almacak mütehas | sıs ve sair müstahdemler ücretleri İ- çin tahsisat konmuştur. Bundan bas (Devamı $ inci sahifede) İstanbul suları Mütehassıs yeni bir proje hazır'ıyacak Belediye tarafından İstanbul su te- sisatının tetkiki ve ıslahı için celbedil. | i —iş olan mütehas- | s3 M, Felner evvel ki gün kâğıthane- ye giderek teşrih havuzlarmı görmü . .M. Felner | şimdilik. dosyalar ve plânlar üzerin- | de tetkikat ile meş güldür. Bu tetki- | kat bitince, Ter- | kos gölünde ve ba vuzlarda ve bütün su şebekemizde tet kikat yapacaktır. M.Felner tanmmış bir mütehassıstır. Almanya'da 8 - 10 şehirde su tesisatı yapınıştır. M. Folner yapacağı tetki- kat hakkında şu malümatı vermiştir: (Devamı 5 inci sahifede) M. FELNER Madenciler Dün Ankaraya gide- cek heyeti seçtiler Madenciler birliğinde dün hü. > vap kümetin resimle”'- tığı yeni tadilât meselesi hakkın- da görüşülmek ü- zere bir toplantı yapılmıştır. Bu toplantıda son (kararname tetkik edilmiş ve umumi bir mem- karşı- Bil kili Celâl Beyin / muntazam bir şe. Ssüreddin &wwer B. kilde madenciliği himayesinden sitayişle bahsedilmiştir. Bu müzakerelerden sonra İkti- sat Vekâletinin talebi üzerine rü- sum meselesini ve madenciliğe ait sair İri ye üzere An- karaya gidecek heyet (seçilmiştir. Gidecek heyet umum namına Birlik umumi kâtibi Sadreddin Enver Bey, Ereğli şirketi umum müdürü M. Roi, Fethiye - Balya şirketinden B., Billiati, Buştaş şir- ketinden Orhan Bey, Dağardı şir- (Devamı $ inci sahifede) 34 üncü Liste ANKARA, 17 (A.A.) — T. D.T. Cemiyetinden gönderik miştir: Karşılıkları aranacak a- rapça ve farsça kelimelerin 34 — Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Hayat ucuz mu, pahalı mı Kazancın azaldığı, ucuzlukta da nisbet olmadığı anlaşılıyor Ucuzlıyan ve pahalı olan şeyler ne; bir ay için kaç lira lâzım? Hayat pahalı mıdır? Bu suale “e- | zı şeyler de çok ucuzdur. Bir kısım emeyi vet” diyemeyiz İnsanın — yalnız i umumiden evvelki yiyeceğe o ihtiyacı (olsaydı o hiç | para mikyasma nazaran başabaş gel- tereddüt etmeden “ bayat w diği halde, bir kısım maddeeir kâğıt cuz, hem çok ucuzdur” hükmünü ve- rebilirdik. Fakat hayat, yalnız yiyip içmekten ibaret değildir. Giyinip ku. şanmak, döşeli dayalı bir evde otur- | mak, arasıra gezip dolaşmak, mede- ni ve cemil ihtiyaçları tatmin etmek te zaruri ihtiyaçlardandır. Bugün için İstanbulda bazı şeyler çok pahalı, ba» va altm nisbetile mükayese edilemiye- cek'kadar fahiştir. 6 madde... Ticaret odas İstatistik şubesinin En kârlı şey 933 istikraz tahvilini almaktır Halk büyük bir şevk ve rağbetle tahvilât satın almaktadır Maliye müsteşarının beyanatı K işler hakkında totkikatia bulun makta olan Maliye vekâleti müsteşa- rı Ali Rıza Bey tetkikatını bitirmiştir. Bugün Ankaraya hareket edecektir. Dün akşam geç vakit bir muharririmiz çe ile derecesi alâkası nedir. Ve bu is- tikrazdan hâsıl olacak para bütçenin varidat kısmını mı teşkil edecektir? Ali Rıza Beyin beyanatı AN Rıza Boy sunlimize cevap vere- rek demiştir ki: — Size bu hususta esaslı malümat vermek için tetkikatta bulunduğum Istanbul vergi tahkikat ve tahsilât Mühim ve şayanı dikkat be; (Devamı 4 üncü sahifede) ö Haliç şirketi ne olacak? Şirketle beraber hissesini alama. dığı için Belediye de zararda.. Şehir meclisinin, id ve Haliç şirketinin Be- pi lediye hissesinin bu sene de tecili için yaptığı o müracaatı reddettiğini, bunun- la beraber şirketi bu lunduğu müşkül va- ziyetten kurtaracak esaslı tedbirler al- numaralı listesi şudur: 1 — Sadme 8 — Sicil 2— Saik 9 — Sihir 3— Samin Oo 10— Siper 4— Sebep |o—oOTI— Sir 5 — Secde 12 — Sitayiş 6 — Seher 13 — Sitem 7— Serap 14 — Sütun Listelerde çıkan kelimeler- den manaları birden fazla olan- larm her manası için ayrı ayrı karşılıklar ileri sürülebilir. Kar gönderen zatlarm gönder. leri kasşılıklardan duyulmuş ve işitilmiş olmayanları hangi kaynaktan aldıklarını gösterme leri rica olunur.