19 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

19 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

yg # Son bir mür İerile Rıhtım şirketi arasmda an- #epo ücretlerinde bir anlaşma te- min edebilmek için yeniden bir te- sebbüste bulunmuşlardır. Aldığı | mız malümata nazaran, İktısat Ve kâleti İstanbulda yeni bir halı an- İreposu inşası veya bulunması ve Yapılacak” tesisat hakkında tetkik, teşebbüs salâhiyetini İstanbul Ti- r| taret Odasına vermiştir. Buna rağ men Oda Rıhtım şirketi nezdinde bir defa daha teşebbüs yapmağı faideli bulduğundan, balı tüccarı- nım bu husustaki mütalealarını al. mıştır. İhracatçılar şirketin ücret- İerde yüzde 35 daha tenzilât yap- masını istemişlerdir. Oda bunun üzerine teşebbüsata girişmiştir. Dün öğleden evvel Rıhtım şirke umumi müdürü M. Kanonj Ti- Saret Odası umumi kâtibi Vehbi yi ziyaret etmiştir. Bu ziyaret nasımda Ticaret Borsası komise- ri Akif ve Oda idare heyetinden Suat Beyler — vaziyeti an- atılmış ve teklifler söylenmiştir. M. Kanonj halı tacirlerine yardım | etmek şirketin vazifesi olduğunu, yalnız şirketin de ziyan etmekte bulunduğunu söylemiştir. Şirket müdürü ancak yüzde 10 daha ten zilât yapmağı kabul etmekte ve mukavelesiz geçen şu günlere ait transit tacirlerinden bir tazminat talep etmemeği de taahhüt etmek tedir. Bu esas üzerinden bir anlaşma zemini bulunabileceği ümit edil- mektedir. Oda halı ihracatçılarını Yeniden bir toplantıya çağırmıştır. Çay bir elden ithal edil Hükümet 2054 numaralı karar. name ile verilen salâhiyete istina- den çayın de bir elden ithaline karar vermiştir. Gelen malümata nazaran bunun için sn 15 ine kadar İktisat Vekâleti bu husustaki teklifleri kabul edecektir. Okturva ihtilafı Şehrimize girip tekrar ihraç © dilecek eşyanın oktruva resimleri için kabulü muvakkat suretile mu- amele yapılır. Yalnız bu eşyanın | ne kadar bir müddet şehirde kala bileceği tüccarla Belediye arasın- | da daima ihtilâf zemini olmakta | ır, Buna mâni olmak için Ticaret Odasile Belediyenin müşterek bir İğimeiname yapmaları mukarrer j i. . Ticaret Odası idare heyeti dün içtima ederek hazırlanan projeyi kabul etmiştir. Buna nazaran ka- bulü muvakkat suretile giren ze- hair ve a Li ie zeytinva- 1 6 ay, kuru yemişler 4 ay, İk 3 ay; enin ballar GE bilecek üddeti tecavüz e- (iş Bankasından alinan cetveldir) 17 NİSAN 1933 Akşam Fiatları 1 İstikrazlar Tabvilât İstleraze dahili 97 Şark d. yolları 310 $ Elektrik B. hide re önel Ruhtan 1025 Anadolu 1 Ku- Denız w s5 5,20 İşkamize Mem A Tarbee pi Çimene Ar, Rl Tutihat dey, pe Mdr Balya 29 Şark m. am Sü Telefon .— ÇEK FİATLARI Parla Hendra Müyerk Milano Brüksel 72225 7625 .25 3 #210 3AsI fin 67585 $ Belgrat Amsterdam 1,17,785 $ Möskeva NUKUT (Satı) Kuruş Praswz X71— $ 3 gilin Av 723 $ 1 Pareta .2 | —EBBES 8 | Tanı daha yakından görmek ve o- | ta imiş. Tekirdağ Odasının kana- IMünhal meb'usluklardan birine acaat daha' denlere alman resim iade edilmi- yecektir. Almanyaya kuru meyva ithalâtı Gelen haberlere nazaran Alman yada kuru meyva iti man inhi- sar altma almması için kuvvetli bir cereyan vardır. Beynelmilel Ticaret Oda- ları kongresi Beynelmilel Ticaret ( Odaları bu sene 29 mayısin (yedinci kongresini Viyanada yapacaktır. Kongreye İstanbul Ticaret Odası da dün davet edimiştir. İktisadi bubranın en şiddetli bir zamanında toplanacak olan bu | kongreye büyük bir ehemmiyet verilmektedir. Bilhassa kongrenin Avusturya gibi buhranı en ziyade ve ilk safta hissetmiş ve zararını görmüş bir memlekette oluşu buh- na göre tetbirler alabilmek için ü- mit vermektedir. Tekirdağına gönderilen şekerlemeler Tekirdağ Ticaret Odası İstanbul Ticaret Odasına bir müracaatta bulunmuştur. Tekirdağ Belediyesi Istanbuldan gelen şekerleme ve şekerli mevaddan oktruva almak- atine göre ise, eğer bunlar yerli şekerden yapılıyorsa oktruva alın- maması lâzımdır. Bu da İstanbul Ticaret Odasınm vesika vermesile kabil olacaktır. Oda bu meseleyi tetkik etmiş ve| büsbütün başka bir neticeye vâ- sl olmuştur. Çünkü bu mevat İs- tanbulda imal edildiğine göre şe- keri yerli de yabancı da olsa ok- truva alınmaması lâzımdır. Bu va- ziyete göre Tekirdağ belediyesi senelerdenberi fuzuli oktruva al- mış vaziyete girmektedir. Kenan Bey namzet mi gösterilecek? Halk fırkası münhal meb'usluk- lar için namzetlerini perşembe gü nü ilân edecektir Münhal meb'us- luklardan bi - ne İstanbul Cüm- huriyet müddeiu mumisiKenan B. in de namzet gös terileceği söylen mektedir. e Çok kuvvetli olan bu | şayiaya nazaran Kenan Beyin ye- rine İzmir müd- deiumumisi A sım, Asım Beyin yerine İstanbuldan başmuavin Hik met, Hikmet Beyin yerine de mu- ge Cemil Beyler getirilecekler. ir. Hindistan doktor istiyor Hindistan'da tesis edilmekte o- lan büyük bir sanatoryomda çalı şacak bir kaç mütehassıs doktora ihtiyaç bulunduğuna dair bütün dünya sanatoryomlarına ve bu meyanda şehrimizdeki sanator- yomlara bir tamim kâğıdı gelmiş- tir. ğin Esnaf bankasının vaziyeti Şirketler komiseri Remzi Bey İktısat Vekâletinin emrile Esnaf Bankasının vaziyetini tetkike baş- Tamıştır. Çocuk haftasında balo , 23 Nisan çocuk haftasının beşin- ci perşembe günü Himaycietfal de saat 14 ten 18 etmek üzere bir çocuk balosu verecektir. Baloda gürbüz çocuk müsabakası yapıla- caktır. Şehir meclisi azasmdan Nakiye H. 23 nisan günü Taksim- de Cümhuriyet âbidesi önünde ço cuklara bir nutuk söyliyecektir. e Yeni bir mecmua | ra Fethi B. gene vazifesine başla İ Talebe cemiyeti perşembe günü İstanbul Halkevi dil, edebiyat ve tarih şubesi önümüzdeki ay ba- şından itibaren bir mecmua neşri- ne baslıvacaktır. Bu mecmua da- | tt | Galatasarayda | Daha başka tebeddül- ler olması muhtemel | Galatasaray lisesinde yapılan | teftişler neticesinde müdür Fethi B. buradan alınmış, Davutpaşa örtamektebi fransızca muallimli- ğine nakledilmişti. Fethi B. Davut paşadaki derslerine başlamamış- tır. Hakkında yapılan bu muame- lenin yanlış olduğunu iddia ede- rek, Devlet Şurasına müracaat et- | miştir. Mevcut talimatnamelere göre Fethi B. Davutpaşa ortamek- tebindeki vazifesine tayininden a- zami on beş gün sonra vazifesine başlıyabilir. Bu müddet henüz dol mamıştır. 15 gün dolduktan son- mazsa istifa etmiş telâkki edilecek tir. Vekâlet umumi müfettişleri Ga- latasaraydaki teftişlerine devam etmektedirler. Öğrendiğimize gö- re idare, ambar, vesair bazı işler- le alâkadar birtakım idare memur ve âmirleri hakkında sıkı tetkikat yapılmaktadır. Alım satım vaziye | tini gösteren mektebin esas defter leri mürakaba altma alınmıştır. Bu teftişatm hitamında Galata- saray idare heyetinde mühim te- | beddüller olması beklenmektedir. | Galatasaray müdürlüğüne tayin edilen umumi müfettiş Tevfik Be- yin bu vazifeyi muvakkatan kabul ettiği söylenmektedir. İsviçreli talebe bugün müsamere veriyor Şehrimizde misafir bulunan Neu chatel Darülfünun talebesi bugün saat 13,30 da . Galatasaray lisesi | konferans salonunda bir müsame- re o vereceklerdir. e Müsamerede classigue bazı eserler temsil ede ceklerdir. Temsilden evvel kafile | reisi Pr. M. Baoer “İsvicrenin 19 uncu asırda tekâmül ve inkişafı” mevzulu bir konferans verecektir. Bugünkü konferans ve temsil yal- nız darülfünun hı siri ve talebe- | si davetlidir. Feyziatide müsamere | Feyziye lisesi onuncu sınıf tale- besi cuma günü saat 14 de bir mü- samere verecektir. Kıdem zammı alacak muallimler İstanbul ilkmektep muallimlerin den bu sene kıdem zammı alacak olanların listesini Maarif Vekâle- ti tasdik ederek şehrimize gönder- miştir. Bu listeye görebu sene 1500 küsur İstanbul illkmektep ho- casından 750 si kidem zammı gö- recektir. Bu 750 muallimden 300 kadarınm asli maaşları 1500 ku- ruştan 1750 ye çıkacaktır. Maaşı aslisi 4500 kuruş olan da 5 ilkmek- tep muallim vardır. Yeni zamlar hazirandan itiba- ren verilecektir. Dişçi mektebi talebesinin konseri Darülfünun diş tababeti şubesi saat 21,5 da Galatasaray İlsesi kon ferans salonunda bir konser vere- cektir. Yüksek ticaret mektebinin ıslahı Yüksek İktısat ve Ticaret mekte- bi müdürlüğünden, İktısat Vek. leti bazı yeni malâmat istemiştir. li için V. bazı esaslı tetkikleri vardır. Önü- müzdeki ders senesi başında mek- tepte yeni bazı teşhilât ve tebed- dülât yapılacaktır. Milli marş Milli T. T. Birliği dün akşam Halkevinde saat 5 de İstiklâl inar- şmın ikinci provasmı yapmışlar. dır. Dünkü prova muvaffakiyetli olmuştur. Bugün ve yarın prova tekrar edilecektir. 23 nisana ka- dar bütün talebe İstiklâl marşını öğrenmiş olacaktır. Zehirli gazlardan korunma Daürlfünun kimya şabesi mü- derrislerinden Ömer Şevket B. perşembe günü Darülfünun kon- ferans salonunda şayanı dikkat bir konferans verecektir. Bu kon- feransın mevzuu “Zehirli gazlar-! dan korunma” dır. Bu konferans | bir seri halinde olacak ve dört haf ta devam edecektir. Konferansla. ra herkes gelebilecektir. Atinalı talebe Şehrimizde misafir bulunan A- tina Darülfünunu dişçilik şubesi talebesinden 68 kişilik talebe kafi- | Belediye Muhtarlık » bu işi pekâlâ yapabilir.. deniyor Belediye teşkilâtı olan yerlerde ehemmiyet verilecek muhtar ve ihtiyar heyetlerinin kal dırılması hakkında Millet Meclisi- ne yeni bir lâyiha verildiğini yaz- mıştık. Henüz lâyihanm ve Dahi- Tiye Vekâletince bu hususta hazır- lanarak nizamnamenin hükümle- ri tamamen malüm değilse de, e- sas itibarile muhtarlarla ihtiyar he yetlerinin vazifeleri ve salâhiyet- leri Belediyelere devredilecekti Dün bu hususta - görüştüğ İ bu işlerle yakından alâkadar bir zat bize dedi ki: İstanbul'da 350 kadar ma- halle ve 34 nahiye vardır. Bu 34 nahiyeden her biri üçer beşer mın takaya ayrılarak o mmtakalarda- ki medrese, kapalı mesçit ve ca- miler bu mıntakalara merkez itti- haz edilse ve bu merkezlerde bi- rer Belediye memuru bulunsa şüp- he yok ki halkın işleri daha kolay görülür. Bu mmtakalardan bir ka- çına bir doktor tayin edilse, her mıntakada, ihtiva ettiği mal lerin, bunların, sokaktaki evlerin adedi ve sahipleri nüfus defteri bulununca, halkın bir çok işleri ya nı başlarında halledilmiş Muhtarların © vazifesini pekâlâ, belediyenin tayin edeceği maaslı | memur görür. Yukarıda söyledi. | ğim kayıtlar da tanzim edilince, heyeti ihtiyariyeye ihtiyaç kalma; ! İ Yalnız Belediye, bu işte varidat | gayesi gözetmemelidir. Bir tarife ; yapılarak halkın muhtelif işlerine göre alınacak para asgari olarak tayin edilmelidir. Bu sayede, bazı 1000 liralık bir bina da meselâ 100 lira al- mak'suretile insafsızca hareketle- | rine nihayet verilmiş olur. Tarife miktarları o şekilde olmalıdır ki, varidat mıntaka maaşlarma tekabül mikları geçmesin. Yeni lâyihanın hükümlerini pek bilmiyorum, Bununla beraber, lâ- yiha kesbi katiyet edince, saat 5 edebilecek | ten sonra memuriyetinden, 6 dan sonra Uzünçarşıdaki dükkünm- Mahkemelerde Yeniden on üç kişi sorguya Tokatlıyan sahibi de maznunlar | arasında bulunuyor Kosti efendilerin gayri mevkuf olarak ginin haricinde daha 13 kişinin maznu- Biyetini talep etmiş ve dün bunları polis vaşıtasiyla mevcuden adliyeye miştir. Bul3 3 Tokatliyan sahibi M Medoviç, Şark merkez ccaa deposu sahibi Aleko İste- fanidiz, Madam Eleni, Yorgi ğ- lu, Artaki, Aleksandr Ancolenari, Agop oğlu Aleko Nikola, Tanaş oğlu Hari- laos, Polidros Nikoli, lon Olis, Vartan, Mercan Bey ve Efem- diler. getirt. Evvelki on maanunla birlikte bu on üç kişi de kapı altına getirilmişlerdir. Altıncı müstantik o Salih Bey bugün mr ml e Bl bre meyi ağ, ilmi ancak ilk edliyeye ten edilen 10 kişi ile dün bir kişiyi iz- ve beee yele Andon, Mircan hakkımdaki tevleif mü- zekhereleri tecdit edilmiş, Harilaos ve lesi ile birlikte İstanbul Darül fünunu ziyaret etmişlerdir. Kendi lerini hocalar M.T.T. Birliği, Fa- külte Talebe cemiyetleri ve talebe ler karşılamışlardır. Yunanlı talebe dişçi mektebin- de daha fazla kalarak bütün lâbo- ratuvarları gezmişlerdir. Bilha mektebin tedavi kliniğini çok gü- zel bulduklarmı söylemişlerdir. Misafir talebe öğleden sonra ca- mileri, müzeleri, asarı atikayı gez mişlerdir. Dün akşam saat 21 de Türk diş tabipleri cemiyeti misafirler şere- fine Ambasadörde bir akşam ziya > | me de müracaat etmişlerdir. Şir. olur. | memurlarının | mişlerdir. aharririmize gelişini o R Pi iclacele bulunmuş, Bernart İ | Mali teşkilât İhtısas işlerine daha İstanbul Defterdarlık teşkilâtın- da yapılacak tadilât için tetkika- ta*devam edilmektedir. Yeni teşkilâtta ihtisas işlerine | ehemmiyet verilecektir. Maaş alamıyan polisler Tarabya, Yeniköy, İstinye Ru- melihisarı karakolları polis me- murlarının maaşları, bir havale noksanından dolayı, henüz verile- memiştir. Havalenin çabuk gönderilmesi Emniyeti umumiye Müdürlüğüne” yazılmıştır. Tarifeler de yaz saa- tine uygun olmalı Dairelerde yaz mesai saatlerinin başlaması üzerine vapur tarifele- | rinin ona göre tadili için vapur şirket ve idarehanelerine bir çok müracaatlar yapılmiya başlamış- tır, Bu hususta memurlar daireleri münasip şe- edilecektir. ketlerden tarifeleri: kilde tadili teme! Romen izciler gittiler Şehrimize gelmiş olan Romanya izcileri memleketlerine dönmüş lerdir. dan mahalleye dönen muhtarları bulmak için halk saatlerce yorul- maktan kurtulacak, günün her sa- atinde işlerini görmekle mukellef yanibaşında bir memur bulacak- tır.” Diğer taraftan bu lâyiba, nüfu- su kalabalık ve zengin mahallele- rin muhtarlarını bir az düşündür- müştür, Varidatı mahdut mahalle muhtarları da yeni şekli mülâyim bulduklarını söylemektedirler. Meclise verilen lâyiha hakkın- da henüz belediyeden bir malümat istenmemiştir. Kanunun acele ola- rak Meclisten çıkacağı ve önümüz- deki kânunusanide muhtar inti bı yapılmıyacağı söylenmekte çağrıldı istiavaplarına karar şark mer kez ecza deposu sahibi Aleko İstefanidiz efendi de bugün istintak hakime müra- caat etmek üzere serbest bıralalmıştır. Dün müddelumumiliğin talebi üzeri- na getirilen ve mazmuniyetleri talep edi- len diğer on iki kişi ise gece onat 20,30 da yarın sabah gene mevciiden adliyo- ye getirilmek üzere | polise iade edil. otomobil geri çevrilmiş şek- linde sayi olmuş. Benim bu işteki dah- Bim işte bundan ibaret. Diğer taraftan polis bu tahkikata de- vam etmektedir. Piyasada çok maruf bir afyon tüccarı da polise eelbedilmi, is tievap olunmuştur. Şebekenin henüz ad Byeye tevdi edilmemiş bazı eşhası oldu- ğu söylenmektedir. Tahkikata bugün de devam edilecektir. Esrar kaçakçıları Sirkeci civarmda Külliyetli miktarda esrar kaçakçılığı yaparken yakalanan Şükrü, Mustafa, Abdüssezzak, Ahmet ve Ak Nihat ismindeki adamlar adliyeye tevdi edilmişler ve istintak hakimi ta- rafından tevkif olunmuşlardır. Silâh kaçakçılığı mr ? Aziz ve Yako İsminde iki kişi Galata- di : pa dl dıklarını söylemişlerdir. Bu vapurda mu hafaza memurları araştırma yapmışlar İakat bir şey bulunamamıştır. Aziz, Ya- ko ve Galilen vapuru ahçısı ihtisas mah Kıskançlık!,. Bir kadını ölüncüye kadar sev- meği anlarım, Fakat öldürüncüye- kadar sevmeğe aklım © ermiyor. Aşk, doymak bilmez bir ubur öla- bilir. Aşk, kanun £ tanımayabilir. Fakat hiç bir mazeret, kana bulaş- mış bir aşk lokmasını tiksindirici olmaktan kurtaramaz. Kolay sevişmesini (o öğrendiği- miz gibi gürültüsüzce ayrılmasını da bilelim... Son bir hafta içinde iki genç erkeğin adı, mahkeme kütüğüne katil diye geçti. İki genç kadın, ölümün soğuk kolları arasında a- ER en korkuncuna uğra- İn. Her iki cinayet piç ana, kıskançlık dediği den başkası değil! Kıskançlık fakat kim için bu kıskançlık? Hangi kadını, ne vakit, hangi sebeple kıskanabileceğimizi düşü- nüyer muyuz? Hayır!... Başkasının olan bir kadını sev- menin, hırsızlıktan ayırt edilecek tarafı olmadığını hesaba katıyor muyuz? Ha; Hattâ üstelik onu kıskanıyoruz. Böylelikle malmı elinden aldığı- mız mal sahibinin salâhiyetine de tecavuz etmiş oluyoruz. Git gide iş bu kadarla kalmıyor. Onu bir gün tatlı canmdan da ediyoruz. Hayat yolunda ber karşılaştığı mız kadının, aramızda nikâh bağı olmadan bize bütün bir ömür müd. detince sadakat gösterecegine na- sıl olupta inanabiliyoruz? Kıskanmak, erkeğin de, kadr. nın de hakkıdır. Fakat bu hak, ne rastgele, her erkeğindir, ne rast- gele her kadının... Artık bu belalı kıskançirklara bir hudut çizelim. Ufak bir göz aş- nalığımız olan kadmı, aynı göz aşnalığını bir başkasına da yaptı diye, kendimizi kaybedip katil sandalyesine oturmıyalım ! M. SALAHADDIN Bir garibe Birkaç gün evvel Bakırköy Do- ğum evinde bir hilkat garibesi doğ | muştur. Bir Rum aileden bir ço- cuk dünyaya gelmiştir. Çocuk ana rahminde sağ iken, doğar doğmaz ölmüştür. Ayni valde bundan üç sene evvel de bir çocuk dünyaya getirmiştir. Bu çocuk sağ ve sağ- lamdır.. Resimde görüldüğü gibi bu çocuk Asefal denilen beyinsiz ve boyunsuzdur. Doğarken ölen bu garip çocuk kızdır. Bu hilkat garibesinin kafası ve beyni, ensesi yoktur. Kulakları sarkık, gözleri şiştir.. Boynu olmadığından kafa- $ı iki omuzu arasına sıkışmıştır. Don Jose Mojika Sofyada Şehrimizde bir kaç konser ver- miş olan sinema artisti Don Jose Mozika, dün Topkapı sarayını gez miş ve akşamı Sofya'ya gitmiştir. Güstav Frölich Berline döndü “Boğaziçi Şarkısı” filminin ha- riel manzaralarını filme almak i- çin şehrimize gelmiş olan sinema artisti Gustav Frölich dün akşam | n'e gitmiştir. Diğer artistler | filmin diğer manzaralarını almak |