12 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

12 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Ankaralının Defteri Tek cepheye sadakat böyle mi olur? Tehlikeli oyunlar . Celâlettin Arif Bey Erzurumda.. Aynen tekrar edilmiştir yeti hakkında hayret ve endişe ile karı- şık rivayetler var. Maliye Vekili Ferit Beyin, Mecliste söylediği sözler arasın. da Celâlettin Arif Beye atfedilen (hu- susi vaziyet) in, (dahili mesele) nin ba- kiki mahiyetini kimse bilmiyor. Herkes Büyük Millet Meclisi ikinci reisi Celâ- leitin Arif Beyin sadece mezun olduğunu sanıyor. Fakat dairei intihabiyesinde ne- ler yaptığından haberdar olan yoktu. Ankara ile Erzurum arasında bu mü- masebetle geçen şifreli telgraf muhabere- İerini okumak fırsatını buldum. Ferit B. ye hak verdim: Gerçek, Celâlettin Arif vâziyetinin derin, acıklı bir hususiyeti varmış!... Çelilettin Arif Bey iki ay evvel izin almış... Hem yorgunluğunu gidermek, hem de intihap dairesini görmek istemiş. Erzurum mebuslarından Hüseyin Avni Beye de izin verilmesini Mustafa Ke mal Paşadan hususi olarak rica etmiş... Bu ricası da is'af edilmiş. Bu, herkesin | bildiği şeydir. Asıl bilinmiyen şeyler de yudur: Celâlettin Arif Bey Erzuruma vardıktan sonra ardı sıra bir kaç telgraf Bu Erzu- ederek vekil intihabını istiyor. Celâlettin Arif; bütün bu taleplerini sadece bir mütalen ve dilek olarak at- mıyor: Mustafa Kemal Paşa; işin farkına var. dı. Bu tehditerdeki manayı anladı. Bu- nunla beraber işi resmi İdare- Telgrafın bulsa az “Lâzistan, Trabson, Es sincan, Van, Beyamt yiyetlerini File görüşmüşler, diğer taraftan orduda olduğunu ileri sürerek Büyük Millet Meclisine şikâyette bılunmuşlar. | raya karşı itimatsızbk uyanacağından tel grafla bize bahseden Celâlettin Arif B. ordunun kumandanile görüşüyor, kendi- sinin Vilâyatı şarkiye valiliğine tayinini teklif ettiriyor!” Şark cepbesi kumandanından beklenen cevap ta çok geçikmedi. Kâzım Karabe- kir Paşa, şimdi vaziyeti anlamış görünü yor. Cevabınm hulâsası şudur; “Celilettin Arif Beyin yazdıkları, bu- rada bir kaç adamın vali vekili: Kâzmm Beyi Erzurumdan uzaklaştırmak için yaptıkları dedikodulara müstenittir. Hal km galeyanı ve ârüyı umumiye ile vali intihabı fikirleri Celâlettin Arif Beyin maatteessüf yanlış bir isti masından ileri yet edecek yerde şikâyetlerini Ankaraya bildirmesi, dolap çevirmek istiyenlere mâni olacağımı bildi b lettin Arif Bey, valinin değiştirilmesini bana da söyledi. Bunu ancak D: Vekâleti yapabilir, yahut bizzat siz olursunuz, cevabını verdim...” Bu telgrafnamenin ruhun Kâzım Karsbekir Paşanm bili olduğu gibi anlamadığına hüküm etmek lâzımdır. Bir defa rejiyonal bir fikir 'I hareket öden bu zatın valiliğini teklif Kaldı ki, Büyük memuriyet, bakirea mandan, nihayet böyle bir kaman mad- desinin vücudünü hatırlamayabilir. Fa- kat bizzat kaman adamı olan ve belki bu kanun maddesinin tesbitinde karar ve masnisi lâhik olmuş bulunan Celâlettin Arif Bey gibi bir hukuk üstadı da bunu İhmal etmiş... Kendi kendini vali vekili yapmış... Bu kararımı da merkeze bir tel “şarz “Karabekir Paşa halin vahametini an- lamıyor. Sulistimal meselelerini tahkik etmek, halkım galeyanmı söndürmek i- çin burada herkesin sevdiği dokuzuncu farka kumandanı Hahit Beyin (Halit Pa şa merhum) memur edilmesi lâzımdır. Vali Kâzım Beyin daha ziyade yerinde kalması, mucip olabilir, O- nun için bizzat ben vali vekâletini üze- rime aldım. Erzurum ahalisi, vali veki- K olarak Hüseyin Ayni Beyi istiyorlar. Bu tekliflerim kabul edilirse efkâr w- mumiye sükünet bulur...” Bütün bu haller, Mustafa Kemal Pa- şaya vaziyetin her cephesini daha iyi fakat o yine: “Her şey tek! cephe parolasma sadık kalmak, o | cepheyi zayıflatmamak için İşi resmi | yollardan yürütüyor, Heyeti vekilede konuşuyor, karar ve tebliğlerini herkese | inandırarak bizzat alâkadarlara tebliğ | ettiriyor. Fakat işin bir de nazik tarafı var: Bu öyle bir hareket ki, başka vilâ- yetlere de sirayet edebilir. Nihayet Şark cephesinde askeri mühim karar ve bare- | ketlerin arifesinde bulunuyoruz. - Bu | mesele üzerinde konuşulurken bir gece Mustafa Kemal Paşa dedi ki: — “Arlendaşlar.... Sakın bu işi küçük Yeni zabitan elbiseleri ANKARA, 11 — Zabitan elbiseleri Artık vaziyet aşıktır. Mustafa Kemal | hakkındaki yeni nizamname öli tasdike Paşa diyor kiz önderi ei stanbul, Bahçeka arzedilmiştir. Nizamname gelecek haftn tantiktan . , çıkarak cektir. Yeni Maktu cezalar Seyrisefer işlerinde nekadar ceza alınacak ANKARA, 11 (Telefonla) — A hiren Ankara Belediyesince maktu ceza listesi tanzim ve bu liste- Belediye Meclisince de kabul ve tas- dik edilmiştir. Bunlardan bir kısmını bugün bildiriyorum: Seyrüsefere ait maktu cezalar Ruhsatiyesiz arabacılık yapmak 3 lira, tarifesinden ziyade ücret talep eden arabacılar ve hamallar 1 lira, taksiden fazla ücret talep ve ahzet- mek 5, tekerrüründe 20, şehir dabi- linde Belediyece kabul ve ilânedilen | süratten fazla gitmek 10, numara lev hasız araba kullanmak 3, numara İev hasız otomobil, kamyon. nmak 10, (Geceleri fenersiz oto , kamyon sevketmek mazerete müstenit olduğu takdirde bu cezatın dörtte biri almacak). Geceleri fenersiz bisiklet #evket- mek5 kuruş, geceleri fenersiz moto- siklet, binek araba ve smire sevket- mek 2, bozuk taksi kullanmak 20, boş olduğu halde müşteri ulmıyan a- raba 1, boş olduğu halde müsteri al mıyan otomobiller 5, duraklarda bo- ru çalan, gürültü eden, bağıran 40fö ler 2, beyanname vermemek | (şoför ve otomebil sahipleri) 3, içine şoförün fotoğrafını havi mı dak karne bulundurmamak 3, otobüs tarifesi haricinde taksi koymaksızın kira otomobili kullanmak 5, Yarış ei- mek (otomobil ve araba) 20, Yangı na giden itfaiye arabalarına Yol ver- memek 10, hızlı giderek halkım üze. rine su, çamur sıçıratmak (otomobil, otobüs, kamyon şoförlerile arabacı lar) 2, geceleri arka fenerlerini yak- mamak (otomobil, otobüs ve saire) 2, mumarasız bisiklet kullanmak 1, numarasız motosiklet kullanmak 3, hariç belediyeyelere ait kamyon, oto- mobil şoförlerinin vize defterlerile müsaadenamelerini yanında olduğu halde ibraz etmek istemiyen ve vize defterlerini yanında bulundurmıyan şoförler 3, yolun sağını takip etmiyen ve lüzumunda korna çalmıyan otomo bil, kamyon motosiklet şoförleri 5, yolun sağını solunu takip etmiyen ve İüzumunda korna çalmıyan bisiklet binicileri 50 kuruş, yolun sağını takip etmiyen ve lüzumunda korna çalmı- yan yük ve binek araba sürücüleri lira, takae saatlerinin mühürle, fek eden ve salışam sahip veya şoförleri 20, takse santimi ira eden lâmba bulundurmıyan | şoförler 1, binek arabalarmda tarife bulundur mıyan binek araba sürücüleri 3, -bi- nek veya yük arabalarındaki ;rurğan hayvanların ağızlarına ağızlık talmi yan sürücüler 3, muayyen zamanlar- da sıhhi muayenelerini yaptırmıyan şoför, binek ve yük araba sürücüleri 3, hariç belediye memurlarını hamil ve şehire yük ve yolcu nakleden oto- kamyon, yük ve binek araba | ve emsalini | otomobilin | İcra ve Müstantik Mektebi mezunları Cuma günü Ankara Halkevinde İc ra ve müstantik şubelerini havi Adli- ye meslek mektebi mezunları bir top- lantı yapıp (Türkiye Adliye Meslek mektebi mezunları cemiyeti) namiyle bir Birlik kurarak idare heyetini seç- mişlerdir. Resmimiz bu toplantıya iş- tirak etmiş olanları göstermektedir. ——— Saracoğlu Şükrü Fey ANKARA, 11 — Saracoğlu Şükrü B. ay sonuna doğru Paristen avdet edecek #r, Şükrü Beyin avdetinde Pariste imza- lanan ve imzalanacak olan mukavelena- meler meclisin tastikine arzolunacaktır. mamayla m hamil arabalarla şehirdahilinde eş- yayi türcariye nakleden sürücüleri 3, baytar raporile vaziyetleri tahakkuk edecek olan zayif ve yaralı beygir ve saire yük tahmil edenler ve arabaya ve belediyece tayin edilecek sikletten fazla yük yükletenler 3, lira. Şehir dahilinde ve kalabalık ma- hallerde rakip oldukları binek hay- yanlarını koşduranlar, kösteksiz ha- #arı hayvanlarını gezdirenler 5, örtü- süz gübre nakleden kamyon şoförleri ve tek ve çift yük araba sürücüleri 1, örtüsüz gübre nakleden hayvan sürü- cüleri 50 kuruş, Belediyece ehliyet ve vaziyetleri tesbit edilmiyen muavin lere otomebil, kamyon, araba teslim edenlerden 3 lira (arabayi tetellüp eden muavinden ayrıca muayyen ce- za alınır.) Otomobil, kamyonların üst kısmın da basamaklarında ve arka kapakla rı ve üstünde ihsan taşımak 10, yüklü tek araba sürücülerinin edilen caddelerde arabaya binmesi 50 kuruş, Vize müddeti geçmiş ve ya hut hiç vize edilmemiş etomobil, kam yon ve motosiklet kullanmak 3, firen aksamı bozuk kamyon, otemobil kul- lanmak 20, firen aksamı bozuk moto evvelce ilân e sürücülerile zurra numarası” ! Siklet kullanmak 5 lira. HP IŞIK Ankara satış mağazası 15 Mayıs Pazartesi Günü Açılıyor. İstanbul ve Trakya Şeker Fabrikaları Alpullu Şeker Fabrikasının İstanbul depolarından kristal toz şekeri atideki fiatla ANKARA, 10 (Milliyet) — Galiba mahkeme koridorları her yerde birbirine benziyor. Geçen- lerde İllüstrasyonda Paris mahke- me koridorlarını tasvir eden bir i- ki resim görmüştüm. Bizim ki de aşağı yukarı buna benziyor. An- cak fazla olarak onların bina için- de avukatlara mahsus güzel bir lo kanta ve gazinoları var. Ve avukat lar arasında bir kaç ta kadın mev- cut, Ankarada ise bugün bunlar yok. Vakıa hanım hâkimlerimiz e pey var, fakat nedense avukatlı- len bina, daha ziyade kışlaya ben zer bir yerdir. Hele içi daha sevim sizdir. Vekâlet bü sene başlana- cak olan yeni binasına taşınınca- ya kadar üst katı işğelde devam edecektir. Fakat yine her katı da mahkemelere tahsis edilecek olan bu binanım Divanı muhasebat gibi esaslı bir tadil görmesini gönül ne kadar arzu eder. 3.4 Mahkemelerin en civcivli za- manı saat ikiden sonradır. Loş ve sıkıcı koridorları bu saatlerde muhtelif tabakalara mensup in- sanlarla kaynaşır. Ceza ve Cina- yet mahkemeleri koridorlarını da- ha ziyade köylüler ve Hukuk mah kemeleri önlerini de şehirli insan- lar, tüccarlar, komisyoncular, ka- dınlar işğal eder. Zaman zaman Ankaranm bütün avukatları isim- lerinin çağırılmasına intizar ede- rek kâh grup halinde, kâh müvek- killerile bir aşağı beş yukarı gezip dururlar. Bazan bir mahkeme rei- si, yahut azalar ve bazan müddei- umumiler bu kalabalığı yararak bir daireden diğerine geçerler. He Y. ni Bu gece Beyaz Şeytan İlâveten: Dünya haberleri her isteyene bin kilodan eksik olmamak üzere satılır. Kristal Toz, Kilosu 36,5 Kuruş Taşradan vuku bulacak siparişler yüzde yirmisi peşin . Depodan itibaren bilcümle masarif ve mesuliyet müşteriye pı,4üncü Vakıf han 4üncü kat, Telgraf adresi: ve mütebakisi hamule senedi mukabilinde ödenmek üzere derhal aittir. Müşteri isterse sigorta ettirilir. | İstanbul Şeker Telefon:24470.79 İZ Türk Anonim Şirketinden: a Mahkeme koridorlarında Loş koridorların gürültüleri, çın. çın öten mübaşir sadaları le bazan da Tabibi Adli Fahri Be- yin bir şimşek süratile Müddeiu- mumiliğe seyirtliği görülür. Cinayet maznunlarile uzaktan konuşanların sesi, borçlu ile ala- caklınm marazası, avukatma iza- hat veren müvekkilin lâkırdısı bir- birine kaynayamıyan muhtelif per deden gürültüler parazitli boğucu bir radyo sesi halinde alışmamış kulakları uğuldatır ve başları dön dürür. s.. İstanbul gibi mahkemeyi vakit geçirmek için âdet edinmiş işsiz- ler burada hemen yök gibidir. Fa- kat buna mukabil bir kaç mahke- mede birden işi" “olan devam- h aboneler pek çoktur. Bunların her mahkemede ne takanağı oldu- ğu bilinmez, fakat onlar .her gü- nün bir kaç saatindede burada bulunurlar ve âdeta işleri, meslek leri budur. Loş koridorları, pencere içleri ne oturarak büsbütün karanlıklaş tıran köylü gruplarından pek ço- ğu da mahkemenin devamlı müş- terilerindendir. Ve köylülerinden birinin mahkemesini dinlemek ü- zere hepsi birden gelmiş meraklı- lardır. Kâtibi adile Kâtip Ali, avu- kata abukat diyen bunlar meselâ saat dörtte başlıyacak bir mahke- me İçin sabahleyin dokuzda gele- rek yerlerinde inatla hiç kımıldan madan saatlerce . Haklrların hiddet, haksızların palavra gürültüleri, mübaşirin çın çin öten davet nidaları... Bütün sında ve avukatların Ankara SINEMALAR ik di Kulüp CENUP YILDIZI Çöllerin esrarlı, derinliklerinde yaşayan aşk ihtiras ve macera veten ikamet vesikası ve dünya haberleri (3198) Büz vü