13 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

13 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

i Karabekir Pş.nın | İddiaları | eği mücadele senelerine ait reğr Cİ” imzasile gazetemizde neş | meğieekte olan yazılar beklenil sit, bir münakaşa açılmasına ve tn AERKL eti, “Millici”, Celâlet- (if Beyin Erzurumdaki faali- zu Şen bahsederken, arada Kâ- zi rabekir Paşanın da ismini bir genişti. Karabekir Paşa, bunu tin ip na i telâlki ederek, Celâlet- Bey meselesini ikinci plâ- dili ve uzun zamandaj beri ken ida İN inandığı anlaşılan garip bir yaly ileri sürdü: Milli mücadele inayak olduğunu söyledi. On- i, Mra da arkası sıra, gazete- bu id- tevsile etmeğe çalıştı. mbekir Paşanın “vesika” la- “kuyan karilerimiz, bunların yaş isceye kadar iddiasını isbata van ettiğini görmüşlerdir. Ka- Sikir Paşanın mektuplarında 1 Rule alâkası olan tek bir nok. laç zi Hazretlerini Şişlideki ev- a ziyaret etmiş olmalarından | dağ ir ki nihayet bu da bir şey Öger Osmanlı imperatorlu- lig enkazı üzerine yeni bir mil. İ talk kurmağı kararlaştırınış o- İ © yadiyül Reis, her gün birçok-zi- İn, Bileri kabul etmekteydi. Bun- | | rüştüsmda bir ceneral ile de gö- aş olabilir, Bundan milli mü. yele önayak olduğunu iddia- biygilar ileri gitmek, en halif ta- oğğmdbinlikden başka bir şey mışpiz. Eğer bu, yalnız bir Paşa- yegen derecesini geçme- Semen efkârı umumiyenin dada verdiği, hükmü bir defa Gigi İeyit etmekten bir ne- ie el vermemek, bugünkü neslin iz nesle borçlu olduğu bir va ifedir. O zaman için- & bulunanların ifadelerine göre, zem Karabekir Paşa Erzurum- Finj De iddiasile tarihimize aykırı yermek istiyor ki buna Jplekter, çekinmiştir. Kaldı ki :nil | i Mücadele Şark cephesi, Garp cep | Kesi, Cenup cephesi değil, müsta- | 4 bir millet yaratmak meselesidir di. * Zanıanki keşmekeş içinde bu “tecs muazzam bir iş ancak Gazi CUMARTESİ 13 MAYIS 1933 8 inci sene No. 2604 NUSHASI 5 KURUŞTUR ” bir adamın havsalasına »ğabilir. Bunu düşünen, programı Di tanzim eden, adım adım takip Je tatbik eden Gazidir. Tarihin iç bir hâdisesi, Türk milli müca- “elesi kadar bihakkın bir adama olabilir, kül teşkil eden © büyük, marı odur. O derecede İki Milli ha. teketimizin İsmi orun ismine izafe edilerek bütün dünyada “Kemalist hareketi” ismini almıştır. Lausanne eri mili cadele hayatımızın çok ehemmiyet li bir safhası olduğuna kimse şüp. he edemez, Gazinin arkadaşların. dan biri olan İsmet Paşanm da La- wsanne konferansındaki rolünün ehemmiyeti âşikârdır. Közm Ka- rabekir Paşanm Şark cephesinde. ki mesaisinden Mei da Sanlandı: Çetin müzakerelerden sonra La pnne konferansı muvaffakıyetle denmiş ve sulh muahedesi im i. İmza akşamı, yalı sayı bu yağında mesaisini gitmişti “siğim İsmet Pa- ta bee etmeğe *vfik Kâmil Be- Ahmet Riza B. in yanında bulunanlar | Adli teşkilât harbiye nazırlığı meselesini anlatıyor KÂZIM KARABEKİR Pş. NIN BİR İDDİASI DAHA ÇÜRÜK ÇIKTI Ahmet Riza merhum kabinesini nasıl teşkil etmek istiyordu? (Közem Karabekir Paşanın ga zetemizde çıkan mektuplarındaki bir iddiası hakkında, dün eski İs- tanbul Mebusu Ali Riza Beyden şa mektubu aldık. Aynen neşredi- yoruz). yetendimi lugünkü Milliyet gazetesinde Kara- bekir Kâzem Pş.nın mektubanu okudum. Milli mücadele safahatına taallük e- den tarihi bir o hâdisenin omavak'a mutabık bir şekilde ifade edilmediği- ni gördüm. Tarihi | vak'aların Kâzim Karabekir Paşa tarafından tahrif ve tağyirine, pek yakın bir şahidi bulun- duğumdan, gönlüm razı olmadı ve o- lamazdı. Efkârı umumiyeyi tenvir için bu noktayı şu mektubumla izaha mecbur olüyorum. Karabekir Paşa mektuplarında: “23 mart 335 Musta- fa Kemal Paşanın Ahmet Rıza Beyle: görüşerek müşarünileyhin riyasetinde İstanbulda bir kabine teşkilini ve ken dilerinin Harbiye nâzırlığına geçme- ini ve benim de kabinede bir mevki imaklığımı arzu ettiklerini öğrendim ve İsmet Paşa vasıtasilede bu yolda bir teklif aldım.” diyorlar. . Sabık âyan reisi merhum Ahmet Ri- za Beyle, Darphane müdürü Ali Ce- mal Bey delâletile harbi umumi ösma- sında dostluk tesis etmiştim. Bu müna sebetle kendilerile | zaman #amsnte. | mas ediyor, Mondros © mütarekesinin memlekete getirdiği felâketi izale es- babmı düşünüyor ve mesele etrafm- da görüşüyorduk. Gazi Mustafa Kemal Hazrotlerinin Yıldırım orduları grupu kumandanlı- iindan istifasmdan sonra İstanbulu teşriflerinde kendilerile de temusa baş lamıştım. Bittabi merhum Ahmet Rıza Bey bu temasımdan o haberdardı. 334 kânunusanisinde Ahmet Rıza B. bir gün beni nezdine çağırarak Tevfik Paşanın ihtiyarlığı münasebetile di let işlerinin lâyikıyle görülemem: den, veliahtliği zamanmdan beri P luğunu muhafaza ettiği Vahidettinin kendisini o günlerde sadarete zetir- mesinin muhtemel olduğunu söyleniş ve Mustafa Kemal Paşa Hazretlerile görüşmek arzusunu izhar ve bunun to- minini benden ehemmiyetle #ica et mişti, Bu arzu üzerine Gazi Hazretlerinin (Devamı 5 inci sahifede) FENER 2, VEFA 1 Dünkü maçtan sonra Feneren önde şampiyonluğa doğru yürüyor “lamuzdı.. Fakat Kâzım Pa- | e “a iken bile milli hareketi ben:m- | ğe Kadıköy ve Taksim sahalarında müte addit maçlar yapıldı. Fenerbahçe sta. dında sabahtan küçükler © maçlarm- dan Kasımpaşa, İstanbulspor gençle- ri oynadılar ve İstanbulspor gençleri bir saat zarfında yaptıkları bir golle maçı kazandılar. İkinci karşılaşma, F. Vefn B takımları arasın da idi. | içinde oldukça kuvvetli bir takıma malik bulunan Ve fakların, kümede en son mevkide bu | lunmuları dolayısile, bu defa hiç ol- mazsa iyi bir netice almak için kuv- vetli bir takımla Fenerin karşısma çık tılar. o Bir buçuk saatlik müddet zar. ında Fenerin sekiz golüne mukabil bir tane olsun O yapamıyan Vefalılar, mütemadiyen sert oynamak, favi yap. maktan başka, üstelik hakeme de iti- sez ediyorlardı. Oyunun ikinci devre- .sinde hakem Fenerden Avniyi, Vefa- İsrı Münir çok sert oynuyor ve hake- me de itiraz ediyordu. Fenerbahçe B iakımı buzün gene cidden çok güzel Oyun oynamış ve bir çok birinci ta kımlarımıza örnek olarak derecede paalı ve seri bir oyun göstermişlerdir. ml mim inin rınki nesil Türkler için daima ü rinde intibahla ölbelteti mevzudur. Ahmet ŞUKRU Vefa kalecisi Fenerin b ir hücumunu keserken... Dün lik maçlarına devam edildi, | . | ö Kümelerinde bugünkü dereceleri hep ekseriyetle miyeti altnda geçti. İlk anlarda Ana- dolu müdafisi, Beylerbeyi muhacimle rinden birisini bir şekilde düşür- dü ve hakem (Kemal Bey, o Anadolu aleyhine penaltı cezası verdi o Bu su. retle birinci golü Beylerbeyliler yap- mışlardı. Golü müteakıp, Anadolu mu hacimleri derhal Beylerbeyi müdafisi mı şen bu haftaymda Anadolu bir kor- nerden gelen, diğeri de orta muhaci- min güzel bir şütünü tevkif edemiyen kalecinin hatâsile iki gol daha yapma- sile ve 6-2 galibiyetle bitirdi. Son ma- çı günün ve senenin en mühim karşı" laşmalarından Fenerbahçe - Vefa ta- kımları yapacaklardı. Hakem Fethi 'enerbahçe: Şaban, Reşat, Zeki, Muzaffer, Niyazi Vefalıları kaleci lükle (Devamı & İnek Me Yeni lâyihada ne gibi esaslar var? Yöni adli teşkilât kanunu meclisin bu devresinde müzakere ve kabul edil diği takdirde kismen bu sene kismen de gelecek örne tatbikma başlanacak tır. Kanunun bu sene tatbik edilecek kıstnı münferit hâkimlik usulüdür. Ey lülden itibaren bütün Türkiyede ilk mahkemeler tek hâkimli olacak, bir çok vilâyetlerde mahkeme adedi art- beri müpferit mahkemeler kad. lâtının 1934 apnesi haziranından itiba ren'tatbik edileceği anlaşılmaktadır. Bu sene 5500 kuruş maaşlı hâkimler- den barum kanımı o mucibince terfi zamanı gelmiş olanlar 7000 kuruşa terfi ettirilecektir. Gerek münferit hâ kimlik teşkilâtı ve gerek hâkim maaş- larma yapilacak zam için adliye bütçe sine bu sene 400 bin lira zam yapılma sı muhtemeldir. Ali Rana B. geldi Tetkikat yapan müte- hassıslarla görüşecek Ali Rana Bey Gümrük ve mhisarlar Vekili Rana el dün Anktzadan şehrimize gelmiş- Vekil Bey İnhisarlarda yapılacak 15- lahat hakkında tetkikatta bulunmakta © lan mütehassıs heyetle görüşecektir. He yet tetkilditmi bitirmiş ve raporlarını yazmağa başlamıştır. Bu raporlar. Ali Rana Bey huzurunda münakaşa edile cek mütehhssız heyeti bu münasebetle izahat verecektir, ADAMA dümcü mektubuda Neşrediyoruz Közum Karabekir Paşadan, gön dı ini bildirdiği dördüncü mektubu da dün aldık. Sırasiyla cevap vermek ve hakikatin tama- men nı mümkün kel mak hakkımızı muhafaza ederek bu mektubu da aynen ve tamamen 8 inci sahifemizde neşrediyoruz. Mazhar Müfit Bey Yalnız Kâzım Karabekir Paşa- nın bir çok iddiaları münasebeti- le, Erzaram kongresinde bülunan Mazhar Müfit Beyden, kongrenin hangi şerait beşer er gösteren şayanı dü ir mektap aldık. Okuyucularımız bu mektu- bu da 8 inci sahifemizde “Ankara lenin Defteri” sütunlarında bula- caklardır. Sahip ve Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı İşleri Müdürü ETEM İZZET Başmuharriri Celâl Bey dün rıhtımda istikbale gelenler arasında İktısat Vekili geldi CelâlB. bugün Ticaret odasına gele cek, akşama Ankaraya dönecek Iktısat vekili Celâl Bey refakatin de bulunan Hariciye müsteşarı Numan Rilat ve Hari ret ofisi müdürü Cemal Beylerle birlikte dün Seyrise- fain idaresinin Ankara vapuru ile A- Unadan şehrimize gelmiştir. Vapur bi rüz gecikmiş ve saat (o 16 da Galata rıhtımına yanaşmıştır. Celâl Bey rıh- tımda vali Muhittin Bey, kolordu ku- mandanı Şükrü Naili Paşa, Polis u- mumi müdür vekili Muammer, C. H. fırkası idare heyeti reisi Cevdet Ke- rim Nemlizade Mitat Beylerle Yunan Jeneral konsolosu M. Kapsolis, Muhte- lit Mübadele © komisyonunda Yunan başmurahhası M. Fokas ve iktısat me- hafiline mensup bir çok zevat tarafın- dan karşılanmış ve bir müfreze polis tarafından selâmlanmıştır. Celâl Bey yolcu salonundan çıkarken sokakta biriken halk tarafından alkışlanmıştır. Celâl Bey bugün Ticaret odasma gi- derek oda erkânı ile Türk - Yunan ticaret mukavelesi etrafında görüşe- cek ve akşam Numan Rifat Beyle bir- Fikte Ankaraya gidecektir. (Devamı $ inci sahifede) Sıhhat vekâleti teşkilâ- tında bazı yenilikler.. ve içtimai muavenet vekilliği bir memu rin ve teşkilât kanun lâyihası bazşrlaya Dün meclise sevkedilen bu teşkilât Vâyihasmda bazı yenilikler göze çarpmak Vekâletin o bu yeni teşkilâtı tat- bugünkü bütçesinde 43090 li- Kadro darlığından terfi edemiyen. lerin hakları gözetiliyor ANKARA, 12 (Telefonla) — Sıhhat si İ rek ri Eseri şimdiye kadar bir çok romanları itina ile Türkçeye çevirmiş olan Kâmran Şerif'in kaleminden okuyacaksı, aslını okumuş ka- dar haz duyacaksınız. e al G Yıldızdan Ordu Köşküne Sultan Hamidin tahta lar indiği güne kadar geçen esrarlı ve müheyyiş vakaları ikinci sahifemizde takip ediniz.