29 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

29 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

X. Karacasu'yan um umt görünüşü © KARACASU, (Milliyet) — İz- Mir - Denizli treni ( üzerinde bir Yolculuk yapanlar, Nazilliden son- ve gelen Kuyucak istasyonunda Yolcu kamyonlarının . durduğunu kabe? dakikalık durak zamanında vape çınlatıcı bir sesin bütün Yaraları tiz elden dolaştığını du ar: haydi Karacasu! mizaç dakika sonra yerleştiği- çok amyon daha yeni bitirilmiş lı kı dört çevresi güzel bakım tin de cak - Karacasu şösesi üze- € keyfli keyfli koşar. Bir çey- laç, “ona ismi çok duyulan bir çok çiz, zn haritalar üzerinde mavi detisin i tanıdığımız büyük Men- bu p* ehri üzerindeki köprüden şal Sereketli nehrin bulanık ve uy 5 © akışmı seyrede ede geçirir. arım saat sonra meşhur câki- içilen İzmir valisi Kâmil Paşanın ile öy, Yyunu götürüp içtiği çiftlik la Yünde verilen beş dakikalık mo- da bil, ilemi öğ rk inler bülmiyenlere öğret i “r€r ikişer kupa şifalı can su uzasilir. Derhal gümüş şerit gibi ““ yenil yol içerisine bir da- “4 |, dalan otomobiliniz yeşil tarla. k. İl, Purcam burcam kokan çamlık içinden kâh sessiz inerek, kâh rak ırdana homurdana tırmana- b bepsi bir buçuk saat süren yor aka sz ve sıkıntısız bir yoleu- N tan sonra, Karacasuya ulaştırır. girişte le gözünüz ö- en, beş yüz metre kadar rmilik caddeden kasaba» örünüşü Karacasuyun is ıyan güzel kasabaları" mi alim anlatır.Az Ni. zden metre yül yöliktesiniz. Yaylalarımız leri el Sitmişseniz bu ünün değersi rel ün değersiz ol. adığına hak verirsiniz. Kasaba, Yy sincalı silsilesinin rengin etek, Line nazlı bir bebek gibi yaşlan E İliştir. Şarkında yaz kış tepesin. 2 Yaz örtüsünü kaldırmıyan 6$ yüzlük Baba dağının er. kalkabilip arkasından güne- eyi, #ahane çıkışmı seyredebilmek * Aya Yulur zevklerden değildir. Ka- “asu deyince evvelâ yaylaların: S Fatsa tayyaresi İri ATSA, — Fatsalılar, memleketele- bir tayyare alınmak üzere yet toplamışlardır. . Şimdi tay mleketlerinin namını ne) Yarenin uçtuğunu gör içim sabırsızlanıy onlar, ” ——. Kudu; M KEMALPAŞI, inekler tir köyünde bir köpek ende e Zi ısırdıktan sonra öldürülmüşüğ bir »lan inek te kudurmuş, sahibini *25 üne usırmıştar. Kuduram inele hüleğ 2* baytar: tarafindan tlf edilmiş ve, ie süt; yoğurt ve yağ ihracı me. hg, ittir. İnek sahibi ile efradı ailesi sal r lar Bun şirin Mi duyul, Mizdan biri 7.eğil, deni tedavihanesine sevkedilmişlerdir. | Tia bir inekle bir de buzağı kudur. | nlar da itlâf edilerek tedabir a. İl, 2'te kasaba dahilinde ve mülbakatın çiş yet bütün köpeklerin öldürülme- , mlka zehir tevzi edilmiştir. H cenin olmak için mal oan (Milliyet) — Geçenlerde tiyen bir genç için millet P Yazmak O Yapılmıştır. Genç oku hususunda çaba bazı hayati bilgi- Ni hamallık çi mot aldığı için kendisi- 0 Sir, make müsaadesi verilmiş w ları can ve kan ve- ren kasaba: Karacasu.. Kuyucak'tan başlıyan kamyon yolcu- luğu bile başka bir zevktir | Tİ “MEMLEKE dan bahsetmek lâzrmeglir. Bura- sı vilâyetin bir o sayfiyesidir. Be- lediye tarafından yaptırılan husu si yoldan yaylaya kadar otomobil işler. Aydın Ni iden bu yayla- nın kıymetini bilenler erkenden bir yurt bulmağa çalışırlar. Bu ci var doktorları hastalarına Kara- casu yaylasında tebdilhava tavsi- ye ederler. Memurin de beraber o- larak yazın kasabadan halk boşa- Karacasuda bir sokak nır, bir çeyrek mesafedeki yayla evlerine naklederler. Lâtif hava, can değer sular üç ay bu çalışkan haklı ve kıştan gelen misafirlere can ve kan verir. Yeni usül üzere ( yapılmış 200 dükkânı bulunan (bir çarşısı bir hali, çarşının ortasında pek zarif ve önül açıcı bir parkı da vardır. Kasaba 1500 hanelidir, bu evler içinde 6500 öz Türk (sığınır. On dokuz köyüle beraber nufusu 16 bini bulur, Bu özlü türk yuvaları- nı hemen beş yüze yakın el tez- Mersin Halkevi Her sahada faydalı olmağa çalışıyor MERSİN, (Milliyet) — Artık Hal- kevi komiteleri tamamen teşekkül et. miş, talimatname ve bütçeleri yapılmış bulunuyor. Hazirandan itibaren talimat namelerinin e tatbikine devam edilecek tir, Kütüphane Evin kütüphanesi tanzim edilmiş ve kitaplar teclit ettirilerke herkesin istifa desine arzolunmuştur. Ev salonunda ise yevmi gazeteler ve mecmualar günü gününe bulundurul- maktadır. Mersin gençleri buraya devam etmek tedirler, Dershaneler Türkçe konuşma ve öğretme maksa- dile Ev tarafından açılan iki dersane tam mevcutlu olarak okutmağı devam ot- mektedir. Dershanelere N gösterilen rağ- bet ümidin fevkindedir. Oturanları tamamen arapça konuşan Bahçe mahallesinin münasip ve merke- zi bir yerinde özdilimizi konuşturmak için bir olcuma toplanma yeri açılacak. tar. Aylık mecmua ve neşriyat Neşriyat ve kütüphane, dil, tarih ve edebiyat komiteleri yevmi gazetelerle ve ayrıca çıkarılacak aylık bir mecmua ile halkı aydınlatma vazifelerini yapmı- vr hazırlenmaltader, Esnaf cemiyetleri Halkevine lan muhtelif meslekle- re mensup in Evin hima yesinde esnaf cemiyetleri teşkiline baş- İanmaştır. İlk olarak Türk yapıcıları ve Türk terzileri cemiyetleri nizamnamele- rini ve imtihi yapmışlardır. Terzi ler cemiyeti bına hanım terziler de iştirak etmiştir. Şimdiye kadar Mersinde Esnaf ce- miyetleri ihmal edilmişti. Bu teşekkül ile esnaflarımız milli bir teşekkül halin- de Evin himayesinde mesleklerini ileri götüreceklerdir. Müsamere salonu Halkevi müsamere salonunun mok- sanları ikmal edilmek üzeredir. Temsil şubesi yakında umumü müsa- merelerine başlıyacak ve her ay munla- zaman bir müsamere verecektir. Burada arasıra musiki ve müsahabe akşamları da tertip olunması tekarrür etmiştir. İçtimai yardım İçtimai yardım komitesi çok hayırlı ve tatbiki kabil olacak yardım işleri için hazırladığı proğramı yakında tetkike ge çecektir. Bu iş için lâzım gelen müsait ile uğraşılmaktadır. | da yükselmeğe çalışmaktadırlar. Bolu idman bayramında gençler ZN vd , gâhları durmadan çalışır.Memleke tin her pazarında iştahla aranan alaca dokumalar, hamam havlu ta kımları, kadın ve erkek elbiselik- ye leri, yatak çarşafları ve kömlek- | | lik bez yetiştirir. Palamut, afyon, tütün, işlenmiş deri, yumurta ve zarif toprak ma- ; mulâtı ve saire diğer satım malla- rını teşkil eder. Epeyce tanıttığım. bir kaç yönden alınmış manzaralarını takdim ediyorum. İşsizlere geniş bir saha , SİVAS, — Yapılması kararlaştırılan | Şe elemi geçidini be- mizden 3 kişlik bir fen heyeti esine sta büyük bir se- vinç uyandırmıştır. yolun açılacağını du yarak memleketin en uzak köşelerinden gelip bu isi beklemekte olan yüzlerce işçi bu suretle dileklerine kavuşmuş o- uyorlar, K a İşsizlik dolayısile hu hattım İnşası ayni zamanda mühite iktısadi büyük bir yardım mahiyetindedir. Soyguncular yakalandı İZMİR, (Hususi) — İzmir » Manisa yolunda yapılan soyğün vakası failleri tamamen yaknlanmışlardır. ii Yörüklerden olan ve dağlarda çadır. da oturan . bü boş haydut tarafından foyulan Manisalı ve İzmirli yolcular, ilerini teşhis etmiş, veka faillerinin vr olduğunu söylemişlerdi Haydutlardani bir imar içine saplanı yan papucu yakalaması işin bir iz vazifekini görmüş Fakat ha; dutlar irikâ, etmektedi Yoleuardan aldıldarı para de Heraler | de Etem Beyden aldıkları ikarptnle, 2 | diğer saya henüz meydana çıkarılan mıştır. Maamafih onların da elde ediz. lutları | ceği şüphesiz görülmektedir. ) — 19.5-933 cuma günü idman bayramı yapılmış erkek ve kız etmişler; Bilhassa erkek orta mektebi muvaffak olmuş, se- yirci halk tarafından alkışlanmıştır. Fotoğraf yaptıkları grup hareketlerinden Türk orta mektepleri iştirâk yazmaktadır. Elâziz'de yeni Elâzizde Pakize H. ELAZİZ, (Milliyet) — Şehri deki dikiş yurtları talebesinin bu haf- ta imtihanları başlamıştır. Pakize Os- Köşk nahiyesi | bağ Köylerile Aydının en çalış- kan yerlerindendir KOŞK. (Milliyet) — Köşk Aydma bağlı ve Aydın Demiryolu üzerinde zi- raat ve bol ve ticaret yeri bir nahiye merkezidir. Köşk ve köyleri inilli möcadelenin ilk kuruluşunda Aydın düştükten sonra bir seneden fazla harp sahnesi olmuş “ve düşman işgalinde de milli kevvetler köşk dağlarında barınarak düşmanı dai- ma işgal etmiştir. Kösk merkezinde tam dershaneli bir mektep köylerinde de üçer dersbaneli iki mektep vardır, fakat büyük köyler. de müstakil ve küçük köylerin iki ve üçü arasmda köylüler tarafından mek- tepler yapılmaktadır. Nahiyeye bağlı 25 köyün hepside dağlık yerlerde ve dere içlerinde oldu- ğu halde, bugün 10 köye otomobil ip İemektedir. Bir sene sonra köşk köyleri- nin hepsine otomobille gidiş geliş temin olunacaktır. 9 köyün telefon tesisatı vardır. 2 kö- yün tel ve malzemesi de hazırlanmış te- sisata başlanmıştır. Köşk köylerinin hepsinde köy kana nu vardar, Ereğlide b Kömür havzasın devam EREĞLİ (Milliyet) — Ereğli li- manının yapılması, Filyos Demir- yolunun Ereğliye bağlanması su- retile Zonguldak maden kömürle- rinin yeni bir inkişafa mazhar €- dilmesi hakkında B. M. Meclisin- ce verilen karar üzerine Ereğlide beş günden beri devam eden bay- ram şenliklerine iştirak etmek için bütün halk tarafından izhar olu- nan istek ve arzuya binaen Zon- sı reisi Mitat Beyler dün Ereğliye gelmişlerdir. Vali bey hükümet konağı önünde toplanmış olan bin- lerce halka Cümhuriyet idaresinin havzanın inkişafı hakkında verdi- ği bu kararın memleketimiz ikti- Köşkte buzün 187 ortağı olan ve İz- mir incir kooperatif şirketi himayesinde bulunan koöperatifle 134 ortaklı zirai kredi kooperatifi vardır. Her iki koope- in vaziyetleri çok sağlamdır. Zirai kredi kooperatifi ortakları bir de satış kooperatifi kurmak üzere bulunuyorlar, Köşk nahiyesi senede 35 bin kantar incir, bir milyon okka da zeytin yağı ihraç eder. Köşk dağlarında vilâyetimi- zin on iyi ve temiz incirleri yetişir. Bun dan manda köşk dağlarında başta kes- tane ve ceviz olmak üzere her türlü meyve yetişir ve ihraç olunur. Bundan başka Köşkte cok miktarda mangal kö- mürü de çıkarılır. İzmirde en çok tutulan karpuz Köşk karpuzudur. Köşk dağları köylerinin halkı çok ça- lışkan ve zeki kimselerdir. Köy evleri nin ekserisi iki katlıdır. Bir zamanlar Aydın meşhur Zeybek lerini yetiştiren ve barındıran Köşk dağ larında bügün asayiş çok mükemmeldir. Cümburiyetin feyizli idaresinden ışık ve mar alan köylüler, yollarını yapmakta, mekteplefini kurmakta ve medeni saha- ! dikiş Yurtları PR en dikiş yarda a man Hanımın yurdu geçen cuma gü Bü talebesinin el işlerinden bir sergi açtı, sergiyi ziyaret edenler talebenin sadi terakki ve itilâsı ile olan alâ- kasını izah ve Ereğli ehalisini teb- rik etmişlerdir. Halk bu hitabeyi şükranla karşılıyarak büyük mün- ci ile sevgili Başvekilimiz İsmet Paşayı ve Büyük Millet Meclisini candan gelen alkışlarla tebcil et- mişlerdir. Fırka reisi Mitat Bey de C. H. fırkasının son büyük kongresince kabul ve programa ithal edilen bu liman ve demiryolunun yapılması ve bu suretle memleketin terakki- | ye ve milletin refah ve saadete | mazhar edilmesi yolundaki kara- rının tehakkuk etmesinden dolayı duyulan sevinci izaki etmiş mütlâ- kiyet devrinde memleketin /Mermi daha bir kaç kişi öldürecekti AYDIN (Milliyet) — Köşk nahiyesi- ne Bağlıbey köyünde bir top mermisi patladığını bildirmiştim. Vak'a şu su- retle cereyan etmiştir. Bey köyünde Hâsan ve Ahmet atlı iki kardeş araba tamirciliğile iştigal © diyorlarmış. Dükkâna tamir için gelen bir araba- nın tekerliğine porya demiri geçirilmek lazım gelmiş. Buraları vaktile harp cep- besi olduğundan düşman tarafından a- tulmaş, fakat patlamamış 7,5 luk bir top | mermisi bu iki kardeşin eline geçmiş. | Hasan bu merminin barutunu boşalta- | rak kabını porya yapmağı tasarlamış ve! mermiyi menyeneye sıkıştırmak tapası- | nı açmak için çekiçle vurmağa başlamış, | kardeşi Ahmet de kendisine yardım et- miştir. Dayısı Süleyman ve Mehmet is- minde bir köylü de seyir ediyormuş. Bir aralık Hasanm hamile karısı ve dört gocuğu da seyre gelmişler, fakat bir şey olursa size ziyan gelmesin diye silesini ve çocuklarını hattâ çırağını da dükkün- dan dışarıya çıkarmış. l Tam bu sırada mermi patlayarak Ha-| san ve Ahmedi parçalamış, Süleymanın ayağından parmağını koparmış, dizin den yaralamış, Mehmedin de alamdan derin bir yara açmıştır. Ahmet hemen, Hasan da Aydın memleket hastanesinde üç saat sonra ölmüştür. Edirneye su EDİRNE, — Edirne, her tarafın. da mebzulen su olmasına rağmen yaz mevsiminde susuzluk yüzün- den pek sıkıntılı günler geçiren bir şehirdir. Belediye bu su mese- lesile, yapılması ötedenberi arzu edilen fenni mezbaha işlerini kö- künden halletmeye karar vermiş ve Belediye meclisinden salâhiyet istemiştir. 18 mayıs tarihinde fevkalâde o- larak toplanan Belediye meclisi bu işlerin halli için lâzım olan 150 bin liralık bir istikraz aktet- | mek üzere Belediye reisi Ekrem | Beye salâhiyet vermiş, Ekrem Bey de Ankaraya hareket etmiştir, Bu istikrazın itfası için bazı Belediye varidatının on seneliği karşılık gösterilecektir. Belediye reisi istikraz hakkında dahiliye ve inşaat için Nafia Ve- kâletlerile temas edecektir. diktikleri kostümleri ve elişlerini çok beğendiler. Sergi uzun zamandır ça- hşan ve mmuhi 60 şı mütecaviz İri Pakize Osman Ha- nımın biçki ve dikiş yurdunun altın. &ı tedris devresinin talebeler ile sergi- sine aittir. Bu hayırlı müessese uzun zamandanberi kudretle çalışmakta ve şehrimiz kadınlık vazifeleri | arasın- guldak valisi Halit ve Halk fırka- | eşgün beş gece. dir bayram yapılıyor da bayram hâlâ ediyor menabi servet ve iktidarının saray. larda nasıl serfedildiğini anlat mış, şu buhranlı zamanda Cümhu, riyet hükümetinin bütçede mühim bir yekün tutacak olan 30 milyon liralık bir tahsisatı kabul etmesin- deki yüksek vatan ve milliyetper- verliğin mânasını idrak eden ve bunu şu içtimada gösterdiği heye- can ile bihakkın ispat eden inkı- lâpçı Gazi milletinin ulvi varlığı- nı tebcil ve halkımızı tebrik etmiş ve alkışlanmıştır. Mitat Bey şimendifer tesisatile Karadenizin en mühim bir iktisat ve umran merkezi ehemmiyetini , kazanan Ereğlinin bu tarihten son ra petrol ışıklariyle değil elektrik- le tenviri için lâzım gelen tertiba- tın hükümetçe alındığını da halka tebşir suretiyle halkın sevincini bir kat daha arttırmıştır. Sevinç ve heyecan içinde bulunan halkın hissiyatına tercüman olarak mu- kabele edilmiş ve halkın şükranı- nın Ulu Gaziye, İsmet Paşaya, B. M. Meclisi yüksek reisliğine bildi-" rilmesi kararlaştırılmıştır. Hazretlerinin Anadolu ve Trakya seyahatlerine ait filimler gösterilmiş ve on bin- den fazla halk tarafından müte- madi alkışlarla seyredilmiştir. Bay i ram tezahüratı elân devam etmek- İ tedir. Halkın yaptıracağı hastahane GİRESON, €Mülliyet) — Halkın yaptıracağı hastahane için şimdiye ka- dar taahhüt edilen teberrü miktarı 80 bin lirayı bularak defterler kapatıldı. Vali Salih Cemal Bey bu hafta içinde Ankaraya gidecek, hastahane işleri hak kında Dahiliye ve Sıhhat ve İçtii avenet Vekiletlerile temas ede: hayırlı işin intacma çalışacaktır. iii ha Yalovada bir gezinti GEMLİK, (Milliyet) — Muallimler Birliğinni yeni idare heyeti Rasim ve Mustafa Beylerin seçilmesile tamamlan mıştır. Cuma günü Gemlik muallimleri ail lerile birlikte bir Yalova gezin! mışlardır. Tenezzühe beşinci cukarı da iştirak etmişlerdir. Hamamlarda yeni hulunan mağara sütunlar, uzaktaki köyler, bahçe süsleri, güvercinler tetkik edilmiş; akşam ü; ri Gemliğe dönülmüştür. Elâzizde ticaret ve sanayi kulübü ELAZIZ (Milliyet) — Burada Elâ- ziz Ticaret ve Sanayi Odası nizamname. sinin gösterdiği vazife ve sal etrafında memlekette iktısadi. fi yükselmesi için valimiz tinde açık bulundurulacaktır. Ticaret klübü müdavimlerinin iktisadi, tasarruf ve refah fikirlerinin tenmiyesine, Dün- ya lcaret hareketlerinin hilinmesine ça- lışılacaktır. Klüpta konuşma ve okuma salonları tedricen ve daimi bir nü sergizi de vücude getirilecek Dünya havadisleri Radyo ile almazak Aâzalarının fikri yükselmesi etrafında ik- tısadi bilgiler içinde icabında kurslar tertip olunacaktır. Bu çalışma etrafında valimiz Tevfik Sırrı Beyefendi ile Ti- Garet Odası reisi Sunğur oğlu Ahmet Beyin teşebbüs ve gayretleri şayani şük randır. Spor kulübü ÇEKMECE (Hususi) — Çekme- ce gençleri spora çok hevesli ol makla beraber her nedense şimdi. ye kadar aralarında bir spor kli bü teşkil edememişlerdi. Şimdi bir de spor klübü teşkil edilmek üzere dir. Giresun belediye bütçesi GİRESON, (Milliyet) — Bele- diye meclisi nisan toplantısını 15 mayısta bitirebilmiştir. Meclisin kabul ettiği şehir bütçesi (118) bir liradı Bu bütçede mühim işlerden rıh- tım ve iskele tamir ve inşasına 6 bin, spor sahasına 5 yüz, park ve bahçelerin ikmal ve bakımlarma 1.500, kanalizasyon inşasma 2000, su yollarma 4800, kaldırımlara 6 daki biçki ve dikiş san'atinin temini- ne çalışmaktadır. Diğer Mediha H nım yurdu da bu önümüzdeki cuma | günü açılacaktır. bin beş yüz, hastahaneye 5000, Halkevine 2000, hayır cemiyetleri ne 300, spor kulüplerine 300 lira tahsisat konulmuştur. N