29 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

29 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

ver İ Vr ği ii dgriziye) 0 Belki Apartımanın ve evin için- le bir araba lâzım.. Yemek oda- ımdan taraçaya, hattâ bahçeye bi- le çıkarılır, Çocuğu hem © “mek: ten, hem de yatak © değiştirmek zahmetinden kurtardığı gibi, an- nesi ev işlerinin icaplarına göre nereye giderse, çocuğu daima göz önünde bulundurmak için, araba- yı da oraya sürüverir. Yukarıki model pastel mavisi pamuk vualdir, Alt kısmı kadife ve yahut sâtenden aynı tonda ge- niş bir kordelâ ile (çevrilmiştir. Kodelânmn üst kısmında ise volan lar modelini gösterdiğimiz çiçek kırlandı ile süslenmi şiçeklerin ipek veya hap ederken, yıkandığı boyasının çıkmamasına dikkat et- melidir. Çiçekler penbe, yapraklar yeşildir. Volanların üst kısımları- na yapraklar serpiştirilmiştir. Bu garnitürü işlemek agyet kolaydır. Evvelâ beşiğin etrafını ölçerek, ne kadar kumaş gideceğini hesap et- meli. Altmış santimetrelik irtifa kâfidir. Eğer istenilirse beşiğin baş tarafına ayrıca bir kapul ta i- lâve edilebilir. Siyah hasırdan kırmızı kordelâlı zarif bir şapka erkeklerden ne para çektiğini düşü nünce aklına bayağı ace seli yor! İnsan sokağa çılımca mağaza ta- belâlarında hep tarihi isimlerle karşı. laşıyor. Ve insanın aklına bayağı'dur ğunluk geliyor. Dorothy ile sokağa çılıtık, daha yüz adım gitmeden Koti, Kartiye gibi tarihi isimlerle karşılaş- tık. Nihayet tahsil ve terbiye noktaj ik işler görebildik, bütün sokağa atmadığımızı Artık Dorothy'yi adam etmeğe ç yorum, Place Vendome denilen meydanın köşesinde durup ta meydi nın ortasındaki bi dönünce insan Koti'nin tabelâsile kar şılaşıyor! O zaman Dorothy'ye dedim bideye arkasın: | Uyku ve güzellik Hayatımızın aşağı yukarı üçte birini uykuya veriyoruz. Onun i- çin uykudan sihhatimiz ve güzelli- gimiz hesabına azami istifade et- mesini bilmek icap eder. Doktorların umumi kanaatine göre, uzun ve asgari sekiz saatlik bir uyku tenin taravetine çok yar- dim etmektedir. Az uyku deriyi kurutmakta ve tazeliğini çabuk gi- dermekledir. o Günün ve gecenin herhangi bir saatinde uyumanın | da tesirleri oluyor. Meselâ geç uy- ku, ertesi sabah telâfi için geç kal- kınsa bile güzelliğe zarar veriyor. Sonra sabah havasının cilt için çok mukavvi olduğu tecrübe edil- miştir. Güzellik ilâbesi Venüs de fecre karşı dalgalardan çıkmış i- miş. Masal da olsa, sabah gezinti- leri zevkini uyandırmak için. iyi bir masal.. Güzelliğe en uygun gelen uyku saatleri onda yatıp yedide kalk- maktır. Hattâ yazın altıda kalkıp hemen açık havaya çıkmalıdır. — | Banyosu olup ta yıkandıktan. | sonra ılık ve râtip penivari i uyuyanlar vücutlarını daha iyi din- | lendirn'ş ve ciltlerinin taravetini iyi muhafaza etmiş olurlar. Gece- leri yatarken krem kullanmak tav- siye edilmiyor. Bilâkis cildi adam akıllı teneffüse müsait bırakmalı: dır. Yatak odasının havalı bulun: | durulması da iyi bir tedbirdir. O- | Yönü Bir saç tuvaleti danın penceresini yarı açık bulun- durulmalıdır, Eğer pencere yatağa pek yakınsa mücavir odanın pen- ceresini geniş geniş açmalı ve temiz. havayı yatak odasma ulaştıracak tarzda kapıyı açık bırakmalıdır. | Kapalı ve havası ağır bir ode- da sekiz, dokuz saat uyku ehreye solgunluk verir. Sıcak bir odada | yatmak ta yüzde buruşuklara ça- buk yol açar ve saçların dökülme- sini mucip olur. Güzelliğe temiz, serin, pek kuru olmayan bir hava lâzımdır. Konserve kutusundan zarif saksı Çok basit konserve kutuların- dan vazolar ve potişler yapmak mümkündür. Bunun için evvelâ boş kutunun kapağı tamamen ke- silip alınmalıdır. Kutu kenarları- nın kesmemesi için camcı macunu ile etrafına bir halka çevirmek i- yidir. Macun kurudı sonra kutuyu ağız tarafı aşağıya gelmek üzere koyar ve boyamağa başlar- | sınız. Meselâ ilk boya olarak li- mon sarısı kollanırsınız. Fırça da- ima yukarıdan aşağıya doğru ve boya akıntısını bıral sure- tile işlemelidir. Boya kuruyunca bu defa sevr mavisi, ondan sonra da koyu mavi olarak üç boya kul lanırsmız. Bu suretle çok hoş bir Tercüme: Kamran Şerit kiz 5 : — Mister Koti'nin sürdüğümüz bü tün o güzel kokuları burada yaptığı; nı düşününce yüreğin hoplamıyor mu Derothy ne cevap verse beğenirsi- niz? — Mister Keti Parise gelmiş, etra- fı koklamış, fena koktuğunu görünce “Buna ialde bir çare bulmalı!' demiş ve tutup bu levantaları yap- iafile, bu Dorothy insan gibi ko- nuşmasını kabil değil öğrenemiyecek.. O sırada bir mücevherci mağazası ağazanm camekânında da ücevh iyat yaftalarının üzerin- de hep frank yazılıydı. Frankların pa | borçlar hakkın, | bı ve neşrine, diğeri borçlar itilâfı- MILLİYEY. PAZARTESİ 29 MAYIS 1933 Eski borçlar itilâfnamesi dün Mecliste alkışlarla kabul edilmiştir Meclis Saracoğlu Şükrü Beye takdirlerini bildirdi.. | ÇBaşıl indi sahifede) mesine dair 2013 numaralı kanuna müzeyyel kanun lâyihası. Borçlar 4 — Türkiye cümhuriyeti hükü- meti ile Osmanlı borçları hâmille- ri arasında imza edilen itilâfname ve ilişiklerinin tasdikine dair ka- nun lâyihaşı. Bu kanunun müzakeresinde ev- velâ bütçe encümeni reisi Gümüşa ne mebusu Hasan Fehmi Bey söz a larak, Osmanlı borçlarınm muvaf. fak bir tarihçesini yaptı ve son iti lâfın ana hatları halkırida izahat verdi. Emin Bey (Eskişehir) Gazi Tür kiyesinin bütün bir imperatorluk tarihinden ayrı ve muvaffak bir is tikamette inkişaf eden tekâmülü- ü fnamenin tanziminde filen tesbit eden murahhas Saraçoğlu Şükrü Beye teşekkürlerini söyledi, Sonra Adliye vekili Saraçoğlu Şükrü Bey kürsüye gelerek itilâf nameyi anlattı ve Emin Aslan Bey (Denizli) in endişelerine' cövap vererek yapilan itilâfın gelecek ne siller tarafından ancak lâyik oldu | ğu ehemmiyetle tetkik edileceğini ve bunu yapan ve kabul edenlere | karşı menfi değil müsbet bislerle ! mütehassis olacağımı söyledi. Nutuk ve müzakerelerden son- ra Meclis, biri Hasan Fehmi Beyin beyanatmın ta | ni hazırlıyan murahhas Saraçoğlu Şükrü Beye büyük Meclisin takdir | leri; Idirmesini teklif eden iki takriri kabul etti. u Şükrü Bey kürsüye ge il Meclisteki arkadaşla rımın hakkımda izhar ettikleri Jüt fa teşekkür ederim, Bul armaganı çocuklarım yadigâr, kendim i. | zi teşvik telâkki eder ve büyük Meclisin huzurunda hürmetle eği- | Tirim, dedi ve Meclisin alkışları a- rasında kanun aynen kabul'edildi. Bundan sonra Polonya ile ticaret muahedesi tasdik, askeri dersleri muallimlerinin ücretleri kabul edilmiştir. Meclis yarın top- lanacaktır. Meclisin zabıtları Hasan Fehmi Beyin nutku ANKARA, 28 (AA.) — B. M. Mec- lisi bumün reis vekili Esat Beyin riyase- tinde toplanmıştır. . Seyrisefain idaresi” nin 1932 senesi bütçesine 24 bin 900 ra tahsisat konulması haklihdaki kanun müzakere ve kabul edildikten sonra Tür kiye Cümhuriyeti ile Osmanlı borçları hamilleri arasında imza edilen itilâfna- menin ve ilisiklerinin tasdikine sit kanı Dun müzakeresine geçilmiştir. 4 Bu müasebetle bütçe encümeni reisi Hasan Fehmi Bey şu izahafi vermiştir: Türkiyenin düyunu umumiye me selesi ne idiveneoldu? o Türkiyeyi takrihen seksen sene müd detle tazyik altında tutarak mevcudiye- 6 maliyesini, iktisadiyatını tahrip eden ve istismar müessesesinin “ana Batlarını anlamak ve Türk maliyesini cenberi i- çine nasıl aldığını tayin edebilmek için ayrıldığı dört devre üzerinde ayri AYri tevekkuf etmek icap eder, Muharrem kararnamesinin neşrinden manzara hasıl olacaktır. Yukarr- sı koyu mavi, ortası açık mavi ve dip tarafı sarı olacak ve bu renk- İ ridatı borçların faizlerine dahi ler derece derece biribirine miş olacaktır. ğunu söylediler. Meğer bunlar hakiki elmas değil, teklitmiş. Fakat hakiki elmastan o kadar farksız ki yalancı olduğunu anlayamamak insana âdeta fütur veriyor! ya... Demek burada bir erkek bir kıza 20 dolarlık bir taş parçasını verecek, kız da “aman ne güzel elmas!” diye mükemmel suret- te yutacak! Aman aklımda olsun da Mister Eis- man gelecek hafta buraya geldiği 2- man bana hediye almak isterse mağa zaya giderken ben de peşine takıla- yım.. Çünkü mübarek ucuz malın ko- kusunu pek çabuk alır! Mü i dedi kiz — Pariste bir çok meşhur kızlar mücevherlerinin taklidini ya, lardır. Asıl mücevherleri kasa, saklarlar. Onun yerine taklitlerini ta- kıp keyifl, bakarlar! — Benim bildiğim, adam akıllı bir kız taktığı mücevhere göz kulak ola- mıyacak kadar keyfetmeği aklından bile geçirmez! 1324 senesinde Meşrutiyet inkalâbina kadar olan kısım. Üçüncü devre: Meşrutiyetten Umumi harbin zuhu- runa kadar olan kısım, Dördüncü devre: ta biri diğerle saltanatın ilgasına kadardır. Devre: 1 — Abdülmecit devrinde hari lata bangerlerinden haşlı Abdülazizin zamanında lünü arttırmış 93 muharebesine kadar zarfında yapılmış istik 300 milyon altını teca- vüz eylemiş idi. O zamanlar devletin va kifayet etmediğinden kupon bedellerini ödemek İçin yeni yeni istikrazlr aktiyle hasılı nin evvelki borçlara tahsis eylemek en tabii işten addedilirdi. İstikraz yapılmadığı zaman bir kaç sene sonraki vergiler Galata bangerleri ne iltizama verilmek suretiyle para alı- azların itibari kıymetlerine in ihraç kıymetleri yüzde 46 ya sa ış olanlar da mevcuttur. Açık ifade ile yüz İira borçlanıp mukabilinde 46 li- Ta para almak ve ayrıca da komisyon ve ihraç masrafmı vermektir. Bu tarihe ka dar istikrazların Üstüste vasa- neye gelen para borçların tecavüz etmez, Ramazan kararnam: (a ünvanı verilmiş. 1296 tarihinde sultanlık hazinesi ne it ve masarifata ın tediyatı ta- til eylemesi üzerine hamillerin vekille. riyle İstanbulda iki sene devam eden mü zakereden sonra 1288 1299 senesinin Muharrem ayında, Muharrem karama mesi neşredildi, Mubarrem karurnamesi neşri tarihi- ne kadar verilmiş olan miktarlardan baş- ka 159, 489, 98z Tiralık istikrazatı umu- | miyeye ve 31,500,000 Rumeli demiryo- lu tahvilâtı olarak eman 191 milyon İn- giliz lirası yahut 210 milyon Tür! a sı borç bakiyesi tayin ederek Mısır ver. gisi karşılığiyle yapılmış istikrazlar bu yekündan hariç, bundan istikrazatı w- mumiye kısmından müterakim fağzler- den, ikramiyelerden ve bir miktar da re- sülmalden tenzilât yaparak 82,225,827 liraya indirerek o yekünunü 96 milyon | 437 “bin 234 Viru olarak iştir. İstimmalı mezemiye İm, ab; d, namlarile dört tertibe tefrik etmiştir. Ve sırasiyle hertertibi ödemek üzere fa- İZ ve amortismanlarını tediye şartlarını lehlerine tanzim ve emniyet altma al- muşlar idi, Misir vergisiyle aktedilmiş istikraz- Jar 1855 tarihinde beş buçuk milyon ve onu müteakip 3,3 milyon 300 bin ki € man 8 milyon 800 hin liralık istikraz ol. duğu gibi ipka ederek ve karşılığını Mı sir vergsinden başka #ümrükler üzerine havale keşidesi sırasiyle de tefrik ede vek idaresini ellerien almıslardı. nu umumiye vücude ge- tirmiştir. Salâbiyeti mutlak, idaresi müs takildir, b. Türkiye imperatörlüğü şu varida- t bamiller emrine Düyunu umumiye mücsscsesine hat ve İâyeteyayyer ol- mak kaydiyle terketmiştir. Varidat şun lardır: 1 — Tütün, tuz, inhisarları Gal ih raç hakkı da dahil) 2 — Damğa resmi ve ruhsatiye harç ları ile İstanbul ve tekmil Marmara hav zası ve Manyas gölü balık rüsumu OE. dirne, Bursa, Samsun, Tokat, Kavala, Yenice, Eskice, Saruhan, Şile, İzmit, Kartal, Gebze, Darıca ipek aşarı, 3 — Ticaret muahedelerinin tet kikinde gümrük resminin artma- sından hâsıl olacak fazlalar, aşağı da bizi gezdirsin! dedi. Iki dakika sonra bana telefon etti: ,— Burada bir Fransız buldum, de- di. Bir Fransız asilzadesi... Kendisine Vikont diyorlar, Çabuk aşağı gel! — Acayip şey! dedim. Fransız asl edeni nasıl olmuş ta Ritz oteline gel- miş Dorothy cevap verdi: — Yağmurdan kaçmak için bur: girmiş. Yağmur dindiğinin farkında olmamış! Dorothy'ye biraz çıkıştım: — Senin zaten eski âdetindir: Ne- rede tebidelik varsa onu bulursun... Bu Vikont dediğin de taksi parasını bize verdirecek soyundan galiba! Ni- cin cebi her aman para dolu bir A- merikalı centilmen bulmadın? mettü vergisinin o tarihteki geliri. ne nazaran hâsıl olacak fazla vari- dat. 5 — Bulgaristan amareti maktu vergisi. Bu vergi tahsil edilinciye kadar ber sene tütün aşarından 100 bin altın ayrıca verilecektir. vergisi. Bu vergiyi hükümet tahsil edip düyunu umu- miyeye teslim edemezse her sene | maliye ayrica 130 bin altın hazine den verecektir. Ve tütün aşarının Bulgaristan vergisi karşılığından bakiye kalacak kısmı da düyunu umumiye emrinde rehin kalacak- tır. 7 si. Şark Rumeli maktu vergi- 8 — Tömbeki rüsumundan sene | de 50 bin altın. 9 — Berlin muahedesi mucibin- ce Sırbistan, Karadağ, Bulgaristan Yunanistana 93 harbiyle geçen yerlerin imperatorluk borcundan isabet edecek hisselerden tahsil 0- Tunabilecek meblâğ, ekseriya tah- sil edilememiştir. D. — Mahrem kararnamesi za- hiren borç mikdarını tenzil etmiş-' | se de memlekette dev ağızlı bir ej der yaratmıştır. ki bu da ahelinin devlete vereceği vergi ve resimle: ri doğrudan doğruya hâmiller hesa bna cibayet yani tarh, tahakkuk, tahsil, kambiyoya tahsil, alacaklı. lara irsal ve tevzide tamamen ser- best olduğu gibi bu işler için istedi ği teşkilâtı arzu eylediği manş mik darlariyle yapmakta müstakil bir düyunu umumiye meclisi ve mües sesesi de doğurmuştur. Terkolunan varidatın kanunları nı tadilde devlet serbest değildi. Düyunu umumiyenin muvafakatini almaksızın bu vergi resimleri art- tırıp eksiltemezdi. Fazlai varidat daima onun elinde ve emrinde ka- Jır. Hazineye iade edilecek kısım da daha evvelden yüksek faizlerle avans edilirdi. . Masraflarma ve maaşlarına hiç müdahale olunamazdı, hattâ 1324 meşrutiyet inkılâbı üzerine millet meclisinde dahi düyunu umumiye bütçesinin umumi bütçeye ithali bir şekilden ibaret idi, Düyunu u- mumiyenin yalnız maaş ve idare masrafları senesine göre bir mil- yon ile 700 bin altın arasında cere yan ederdi. Düyunu umumiye me murları devlet memurlarının haiz oldukları bilcümle hukuk ve imtiya zı aynen haiz ve maliyeden teka üdiye maaşı almak hakları temin edilmiş olmakla beraber fazla ola rak ta düyunu umumiye müessese si dahilinde açılan müteaddit san- dıklardan da müstefit olurlardı. Bu sandıkların büyük sermayesi met- rük varidattan veyahut aşar ciba- yet masrafı namiyle her sene hazi neden ayrıca verilen 50 bin altın- dan idare meclisi kararı ile tefrik a hisselerden trekeküp eder- li Gerek Muharrem kararnamesine ve gerek terkolunan varidata ya- i düyunu umumiye müessesesinin imtiyaz ve istiklâline en ufak bir muhalefet edildiği takdirde 1299 tarihinde borcun esası olan 210 mil yon altın tenzilâtsız olarak talebet mek suretiyle mahfuz bulunduğu, | tahşit silâhmı kararnameye dercet mediği de unutmamıştı. — Ayol, dedim, daha yağmurun durduğunu bile bilmiyor!.. Ve aşağı indim. Ne yalan söyliyeyim, Vikont cidden mükemmel bir adamdı. Otomobille Parisi gezdik ve Parisin ne kadar ilâ- gördük. yer olduğunu yakından iz Bir kere Eyefuli kulesi (1) ilâhi bir kule.. Hele tahsil ve terbiye noktai nazarından Londra kulesinden kat kat daha mühim! Niçin mi dedi- niz? Çünkü Londra kulesi iki sokak öteden“ görünmüyor bile... Fakat in- san Eyefuli kulesine bakınca bir şeye baktığını anlıyor. İsmine Eyefuli kule- si denilmesindeki tarihi sebep be olsa il gerek! Sonra Madrid denilen bir yere ça- ya gittik. Cidden ilâhi bir yerdi! Ya- ni Hemşireler, Pearl White ve saire tekımile orada idiler. Sonra yemeğe gittik, oradan da Monmart (2) denilen yere gittik. Ora sı da ilâhi bir yer. Çünkü yukarıda saydıklarımı * takrımile birde orada gördük. Ha, ne diyecektim.. Monmart | » Naim Vapur İdaresi İzmir Sürat Postası (20 saat ) Lüks | | | ADNAN vapuru Her ön haa Perşembe dini: rıhtimından saat tam 18 de İl hareketle doğru İZMİR'e ve pazar günleri İzmir'den saat 14 12 da hareketle İstanbul's fl avdet eder. Tafsilât için Galata" Günrük karşısında Site Fransez Han No 12 yazıhanesine müracaat. l ma Tek: 4 1041 ge 886) TAVIL ZADe VAPURLAMI İZMİR POSTASİ SAADET vapuru her , PAZARTESİ hareketle Gelibolu, Çanakkals ve İzmir? azimet ve Çanakkaleye uğra yarak avdet edecektir. Yolci bileti vapurda dı verilir. Adres: Yemişte Tavilzade Mustaf biraderler. Telefon: 2.2710 (3857) —SEYRİSEFAIN Merkex eceniai Galata Köprübaşı B. 2385 Şebe A. Sirkeci Mükürder sade M, 23748 İZMİR - PİRE - İSKENDE- RİYE POSTASI EGE 30 MAYIS SALLN DE TRABZON POSTASI Cumhuriyet 31 MAYIS ÇARŞAMBA 18 DE Galata rıhtımından ka'karlar. 3 üncü kolordu ilânları K.O. ve Çatalca Mst. Wi kıtaları ihtyacı'icin aç gil nakasa ile 30,000 kilo makar na satın almacaktır. İhale“ 10 Haziran 933 cumartesi nü saat 11,30 dadır. İsteki rinnümune ve şarinamesif görmek üzere her gün ve mi) nakasaya girmek için o gün * vaktinden evvel Fındıklıda K.O.Sa. Al. Komisyon gelmeleri. (174) si vk K.O.velF. lo sade yağı kapal zarfla al nacaktır. İhalesi 19 Hazira! 933 saat 14 tedir, İstekliler şartnamesini görmek üze! her gün, münakasaya gireci lerin o gün ve vaktinden ev” teminatlarile 3. K. O. SA. # komisyonuna gelmeleri. (184) (2439) DOKTOR HORHORUNİ Her gün akşama kadar hastaların! Eminönü Valide kıranthanesi yanım daki muayenehanesinde tedavi edef Tel, 2,4131 (3707). hakiki Amerikan cazbandı var. Nevyorktaki tanıdıklarımızdan İ, şoğunu orada bulduk. Kendimiz! ta Nevyorkta zannettik. Onun içi# lâhi bir yer! Oradan geç vakit Rit> teline döndük. Otelde Dorothy ile bir temiz ka ettik. Kavga neden çıktı biliyor m Duz? Parisi gezip dolaştığımız # da Fransız Vikont'a büyük bir nin altıma gömdükleri meçhul ismini sarmuşum... Bunun üzerine dedim ki: — Kızım, senin yanlış var. meçhul askerin ismini sormadım, kendileri değil, anmeleridir. Fransız Vikont sabah bizi gö gelecek, fakat ben artık bir dah” rünmiyeceğim. Fransız insan umduğunu bulamıyor. Leri (Devami (1) Eyefall ingilizce gözdeles" mektir. Paristeki meşhur kuleni” ni bermutat yanlış olarak telafi yor ve ona istediği gibi mâna ve”Z.İ El eme Mene İN