6 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

6 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

'PATRİKHANELER MESELESİ “ Sultan Hamidin Patrikhanelere gun muamelesi, — Bazı devletle. akalliyetlerden istifade ile müd ahale politikası..— Dam üstünde İn l donanmasını bekliyen Ermeni ihtilâleileri. idareimaslahat siyaseti. Sultan Hamidin, dahili, harici işler. | de ve muhtelif unsurlara mensup yu- besi üzerinde kendine mahsus bir “İ- dersimaslahat,, politikası vardı. Ve denilebilir ki bu zatm gayesi, hemen hemen gününü gün etmök ve | sızıltı çıkarmaksızın vakit geçirebilmek tar- zında, mutlak bir aciz ifade eden bir çıkmazın takibinden ibaretti. Bir insan, yahut bir cemiyet, azim ve irade sahibi olmazsa, hayatta te- sadüf edilen ârızaları, engelleri metin ayaklarla çiğneyip geçemezse, ne ken- di, ne de riyaset ettiği ailesi halen en- dişesiz, rahat bir hayat süremiyeceği gibi âti için de emin, salim bir bayat tilâfı anasır gibi en müthiş ve mühlik illet ve afetlere musap olarak çürüyen, runit, Nasturi, mülkiyet ve unsur cihe- tinden Türk, Türkmen, Nogay, Tatar, Lezgi, Arap, Kürt, Arnavut, Ge Boşnak, Gürcü ve ilâhirihi itiyar etmişti ki sırası gel- ağa tasıllarda gösterilecek tir, Hıristiyan tebaadan, Rumlar, Kato- likler, Ermeniler, eski o padişahlarm hataları eseri olarak hükümet içinde hükümet denecek surette (imtiyaz: ve müsaadata mazhar olan Patriki nelerine istinat ederler ve Patrikha- neler de hemmezhepleri olamaları sa- ikasile Rusya, Fransa, İngiltere dev- e al Lan £ — Güya belki elmali 2 — Diyanetimeshiyeyi hima; 3 — Hukukuhususiyelerini | vilmye, 4— —İki devlet beynindeki ihtilâfla- Ie İnsaniyete ve maarife hizmet, fakirlere muavenet, metlerin şarkta en çok Da Yarın: PATRİKHANELER MESELESİ Rus manastırlarında bir cemi yetihafiye. — Gizli cemiyetin teş kilâtı. — Manastırları kapatamıy orlar. — Ayineidevran, ne suret 660 İri Avrupa ve Amerikaya mükemmel bir seyahat fırsatı hazırlandı Romanyada Realitaten (| İllustrata ü ile Pasrapit Türk seyahat arasmda yapılan bir anlaş- ret için, Romanya ovediğer A: şehirerinden harsket © edecek olan 180 kişilik seyyahin kafilesine Türkiyeden gitmek arzusunu izhar edeceklerin de iş Hirekleri temin ödilelştin. Seyahat için tanzim edilen prpogram hakikaten çok muhteşemdir, Temmuzun yirmisi- ne doğru İstanbuldan hareket edecek olan Türk kafilesi Köstence ve Bük- reşte Romanya kafilesile birleşecek ve Bükreşte bir gün kadar kalındıktan sonra Yugoslavya, İtalya, İsviçre, Fransa tarikile Belçikada Anvers li- manında hususi, mahteşem ve lüks bir seyahat vapuruna binilerek Fransa- «nn Haver limanma ve oradan da doğ- reca Nevyorka gidilecektir. Üç gün Nevyorkta gezildikten sonra Pokono dağları ve Lüskuchöna nehri temaşa edilerek Bufaloya selinecektir. Bofa- Is'nun en muhtesem birinci smıf otel- lerinde bir gece kalmdıktan sonra dünyanın en meshur şelâlesi olan Ni- , yara ve oradaki muazzam sanayi te- | — İnisat ziyaret olunacaktır. Ve ayni zaman Sultan Hamidin iki “| #wüessir siyasi silâh budur. Osmanlı İmparatorluğu, o silâhın mühlik ve ze- hirli yaralarile bir hayli musap olmuş” tur, Emperyalist hükümetlerin nüfuz ve kuvvetlerini şarkta neşir ve mali, ikti. | sadi, siyasi maksatlarını temin ve tah- sil için kullandıkları o zehirli silâbm verdiği acıları, Osmanlı tarihinin her sie okuyabiliriz. dar tecssüf olunsa azdır ki ceki bükümdarlarımız ve 8öz sahibi riçalimiz, bu istilâi belâya karşı adeta | yözyummuşlar ve pek budalaca dav- | ranmıslardır. Hemdin ve mezhep-elmak alâkasi- | le Osmanlı inde bulunan hiris- | tiyan teşekkülleri, kendilerine bir ne- | vi mahmi haline koymuşlardır. Fakat hakikatte onların hâlisi ve hâmisi de- gillerdi. Kendi işlerini kolaylaştırmak menfeatlerini temin etmek üzere va- sıta olarak kullanıyorlar; © zâhirde medeni, insani bir vazife yapıyorlar- | miş gibi göstermek istiyorlardı. İ Netekim İstanbulda ilk “Ermeni pa- turdısı, , nda, Ermeni ihtilâlcileri, bü- yük bir sukut > yale uğradılar. Er- giliz donanmasının Marmarada v bekliyorlardı. Fakat umdukla- rma ail olamadılar, gözleri nafile ve beyhude yolda kaldı. İki üç gün oralarda saklanarak ni- hayet teslim olmıya mecbur kalıp al- dandıklarmı anladılar. Ermeniler, 1878 tarihli mukavele- nin bir fıkrası mucibince, İngilterenin kendi lehilerinde Devletialiyeyi sıkış- tbıracağını umuyorlardı. o Halbuki İn- giltere Hükümeti, o mukaveleden is- tihdaf ettiği gayeye erdikten, £ yani Kıbrsa yerleştikten sonra, hiç aldı- rış etmemiş, yançizmişti. Sultan Hamit, İngiliz Sefirine cemi- leler göstererek ve sonra (o Almanya İmparatorunun elini sıkarak kuru pa- trtıyı atlattı. 1896 ağustosunun — yirminci günü G, ki Osmanlı Bankasına girip dinamitli bombalarla tehdidatta reti baştercümanı Maksimof'un delâ- letile müstahak oldukları mücazatı- kanuniyeden kurtularak memleketten RA bir (taraftan Sultan Hamit, diyer taraftan, Rar Seç memnun görünmüşlerdi.. Kezalik Almanya İmparatoru ve Almanya Hükümeti de ayni mevzu- dan müstefit olarak kendi menfeati Avrupa emperyalizminin takip #i mesleğin mahiyetini anlatmıya kâ- fidir. (Arkası var.) | diseler sanki Fransa ile müttefile- İ mak üzere 100 kadar da yaralı olduğu | teyit ediliyor. siliisa 'ya! da suler üzerinde sisler An mümei aşlar Sorenne Buradan Tölünde lüks bir vapurla hareket adi. lerek Detroit şehrine gelinecek ve dün yanın en büyük ol: fabrikası lan Ford müesseseleri gezdirilecektir. Bundan sonra Şikago şehrine geline- vek burada beş gün tevakkuf.ve bü- ye Şikago sergisi ziyaret olunacak- Seyyahlar © Şikagodan sonra Kikelnd Pitesburg şehirlerini de zi- ederek Müttehit Amerika bü- Kimetierinic dare yerimi olan Va- sington şehrine gelinecektir. Burası dn sonra o Filadelfiya'ya geçilecektir. Orada dünyanın en gü- zel ve emsalsiz plâjlarından sayılan Atlüntik siti plâjmda da seyyahlara güzel bir gün geçirmek fırsatı verile- cektir. Bundan sonra seyyahlar gene Nev. | york tarikile Avrupaya dönecekler ve gidilen'istikamette hirlerden geçilerek memleketlerine av det edeceklerdir. Hemen hemen Avru panın başlıca şehirlerini ve Amerika- | Yı içine alan bu seyahat i sınıf | uğramlan 40 MİLLİYET SALI 6 HAZIRAN 1555 HARİCİ HABERLER Misak bekleyor Fransız gazetelerinde memnuniyetsizlik var PARİS, 5. A.A, — Dörtler misa- ki müzakeratınm ilerleyişi İ kında dünkü akşam gazeteleri ha | fif bir memnuniyetsizlik gösteri: yorlar. intransigeant diyor ki: | İtalya, misak metnine hukuk | müsavalınm tesisi lehine bir mad de koymak isteyor. Yani bu, Al- manyanm müttefiklerine (tekrar | silâhlanmak hakkını & verecektir. Bu doğrudan doğruya küçük iti- lâfa karşı bir tehdittir ve Polon- ya ile küçük itilâfa verilen temi- nabn kaldırılması demektir. Hâ- ierinin silâhları alınıp Almanya i- , le müttefiki iâhlandırmak is- teniyormuş gibi yapılıyor.” » ournal des Debats agzetesi va ziyet üzerine bedbinliğini gösteri- yor ve şunları yazıyor: Journal des Debats gazeti yeti şu suretle hulâsa edilebili “ Ereniyet teminatı o hakkında | mesuliyet almamak ve başka dev. etlerin deniz kuvvetlerinin, ken- di donanmalarmı sağlamlaştır. mak için, silâhlarını bırakmaları. nı temin etmek. Bu şerait altımda İngiltere, Amerika ve Fransa a- rasında Paris konferansı siyasi me seleler üzerinde ve ananevi müdavelei efkârdan gayri birsey | olmayacaktır. — e — Selânik intihabı Hadiselere sebep olma- sından korkuluyor ATİNA, 5.— Selânikte yeniden yapılacak olan meb'us intihabatı- nın çok mühim dahili hâdiselere sebep olacağı tahmin ediliyor. Gerek hükümet fırkaları, gerek muhalifler bu intihapta ekseri: zi kazanmak gayretile şimdiden fasliyete girişmişlerdir. Hükümet fırkaları namzetler için kendi a- ralarında bir anlaşma yapmışlar. | dır. İntihap esnasında efkâri umu. miyeyi korku ve heyecana düşüre i vukubulmaması #- | M4 BALAM eğim maksadile memleket | haricinde bulunan o Cümhur reisi M. Zaimis, siyasi ovaziyetin gös- lerdiği manzara üzerine Atinaya avdetini tacil etmiştir. Hükâmete muhalif olan | Selâ- nik Belediye reisinin hükümet ta- rafından mahkemeye verilmek su retile intihabatm hitamına kadar vazifesinden o uzaklaştırılmasının derpiş edildiği haber alınmakta- dır. Bir tren kazası PARIS, 6 A.A. — Nantes tren kaza- sında 14 kişinin öldüğü ve biri ağır ol- Fotografın mucidi CAÇLINS Sur Saone, 8 AZA, — Fo- tograf macdi Nicephore Niepve'nın 100 üncü ölüm senesi, doğduğu Chalon Sur | Saon sehrinde anılmıştır. Garibaldinin mezarında ROMA, 5 ALA. — Garibaldi'nin 51 in- ci ölüm senesi münasebetile Roma'da toplanmış olan Garibaldi dostları, dün akşam Roma'dan, mezarının olduğu Ca- İrete'ya hareket etmişlerdir. Daha evvel ananevi kırmızı gömlekle rile, Garikaldi dostları, mechul askerin | mezarıma çiçek koymuşlardır. Çine 50 milyon NEVYORK, 5 A.A. — Vâşingten Associated Prem'e bildirildiğine göre reconstruction finance corporâtion A- merika pamuğu ve buğdayı alabilmesi için Cin hükümetine 50. milyonluk bir kredi yapmağa razi olmuş, mukavele M. Sung ile banka reisi tarafından irzalan- miştır. Zeppelin balonu CASABLANCA, 5 A.A. — Graf Zep- pelin halonu, dün saat 18 de Casablanca üzerinden cenuba doğru uçtuğu görül müştür, Londraya gidecek Fransız heyeti | PARIS, 5 AA. — Yarın toplanacak olan kabine Londra konferantına gide- cek olan Fransız heyetini tesbit edecek: ör, M. Daladier'nin konferans açılırken heyete riyaset edeceği, Parise döndük. ten sonra da yerine MA Caillavx ile M. | Bonnet'i bırakacağı teyit ediyor. kamara, otel ve lüks vapur yemek, iç- mek ve her türlü seyahat masraflar: | içinde olmak üzere 660 Türk lirası ila kabil olacaktır: ki bu ecuzluk ha. ın şayanı hayret bir fırsat telâk- Li edile ktedir j Avrupadaki Hırvat Yeniden miting Küçük itilâf tadil cere- yanına karşı durabilir BELGRAT, 5. A. A. — Dün sa- ray Bosnada 100,000 kişinin bu- zurunda hükümet partisi tarafın- | dan büyük bir nümayiş olmuştur. Başvekil, köylünün vaziyetinin afifletilmesi, mali ve iktisadi va ziyetin ihyası için yaptığı gayret- lerden bahsetmiştir. Muahedelerin yeniden tetkiki meselesinden bahsederken başve- İ ka bunun kabili tatbik olmadığı- nı, küçük itilâfn bu yoldi İ yanlara karşı durmağa vete sahip olduğunu söylemiş, mil letler cemiyetinin beynelmilel ba İ yatın Yegâne nazımı ve sulh için kuvvetli bir teminat olduğunu i- lâveretmiştir. Halk bu nutku alkışlamıştır. Hırvatlar İstiklâl için Milletler ce- miyetine baş vurdular CENEVRE, 5, A. A. — Stefani ajansı bildiriyor : Hırvat milliyetçilerinden Pave- liç ile doktör Zeliç Amerika ve fenipieii natama Milletler Cemiyetine v. dikleri bir beyannamede an r usul dairesinde imha edilmeğe mahküm ve en merhametsizce taz yiklere maruz bulunan Hırvat mil letinin içinde çırpındığı acıklı va- te milletler cemiyetinin ve bü dünyanın dikkatini çekmişler- dir. Bu uzun ve mufassal vesikada Hırvat memleketinin tarihi anıl- makta, Hırvat yurdunun Sırbis- tan'i ilhakının kanuna muagyir ol İ duğu söylenmekte, Hırvat vatan- daşlarmın hapishanelerde uğra- dıkları zulümler ve işkenceler, Sır bistan'da hüküm süren ahlak bo- zukluğu ve Sırbistan'ın e pek çok silâhlanmakta olduğu, bildirilmek tedir. Bu beyannamenin sonunda Hır- kata boyun öğ uiyeceği m miştir. — Atinada bir yangın ATINA, 4 — “İdeal” sineması kâmi- len yanmıştır. Hasarat pek büyüktür. In sanca zayiat yoktur. Faşizm aleyhinde PARIS, 5 A.A. — Avrupa faşist a- leyhtarları kongresi, dün öğleden sonra | messirine başladı. Kongre faşizm aley- hine müttahit bir cephe yapmak niyetin dedir. Kongreye komünistler, sosyalistler, radikaller ve muhtelif sendika teşkilât. larmı davet etmişler, İngiltere, Alman- Ya, Çekoslovakya, İsviçre ve Italya mu- rahhaslar göndermişlerdir. 400 haydut öldürülmüş NEVYORK, 5 A.A, — Associated Press'e Cantondan bildiriliyor: Çin'in cenubunda yağmacılık eden haydutlarla bir çarpışma neticesinde, Canton hükü- meli kuvvetlerinin Kwantang ve fakien | vilâyetleri hudutlarında 400 haydut öl dürmüüş oldukları Cin menabünden ha- ber verilmektedir. Daladier'ye hücum PARIS, 5 A.A. — Havas ajansından: Puysde-Dome Vilâyetinde Aubert sehrinde söylediği bir nutukta M. Tar- dicu, Daladier kabinesinin harici siyase- tini şiddetle tenkit etmiştir. M. Tardicu'ye nazaran Fransa kendi- sine çizmiş olduğu hattı hareketi bırak- ma, Hukuk müsavatı, Mac Donald plâ- nı, Dörtler misakı, muahedelerin İli den tetkiki ve Londra konferansı ielerinde ihtilfları balletmeden ve müt- tefiklerinden ayrılmak tehlikesine gö- dü gererek tehlikeli irticaller kabul et- maştar. Sovyetler ve Mançuri MOSKOVA, 5 A.A, — Tass Ajansın dan: Mançu memurlarının Pogranıteh- kaya istasyonunda aldıkları vaziyet ü- zerine Sokolnikov Japon sefiri M. Ota" ya bir nota vermiş, seyrüseferin inkitaa uğrattırılmış olmasından ve miahedeler aleyhine hareket edildiğinden protesto etmiş Japon hükümetinin, şimendiferler meselesi hakkında ve statikonun tekrar iade edilmesi için tavassut etmesini is- temiştir. Çiftçi devletler konferansı) BUKREŞ, 5 AA. konferansı dün sabah mebutam esed sarayında bütün hükümet erkânınm, el. çilerin ve bütün heyetlerin huzuru ile açılmıştır, Kayseride senede 30 milyon metre mensucat yapılacak MOSKOVA, 5 (A.A.) — Tas Ajansı bildiriyor: Türksir müdürü M. Zolotarev 1 Haziranda Türk sanayi heyetine Kayseri muh telif mensucat müesseslerine ait projenin taslağım tevdi etmiştir. Zolotarev ile Türk heyeti reisi Reşat Bey projeyi etrafiyle tetkik ef tikten sonra samimi nutuklar irat edilmiştir. Protokol imza edildikteğ ve proje taslağı teati olunduktan s onra her iki taraf Sovyet âlet ve & hazlarının teslimine müteallik hususların müzakeresine girişmişlerdir. M. Zolotarev; Sovyet gazetecilerin e beyanatta bulunarak Kayseri mü esseselerinin Türkiyeye senede 30 milyon metreden fazla mensucat t6j in edeceğini söylemiştir. ğ Bursada iki korucu öldürüldü | BURSA, 5 (Telefonla) — Bur sa - Yenişehir yolunda iki mezi şahıs tarafından bir korucunun öl dürüldüğü haberi gelmiş, bunun üğü rine bu adamların takibi için jand arma kumandanının idaresinde vetli bir jandarma müfrezesi vak'a mahalline hareket etmiştir. Hâdü şöyle olmuştur: Birkaç gün evvel Orhangazi - Orhaneli yolunda vi kua gelen, an hâdisesi failleri nin bir an evvel ele geçirilmesi içi vilâyetih ii kaza ve köylere yaptığı tebligat üzerine her tarafi yabancılara ii büyük bir alâka ve teyakkuz gösterilmeğe başlar mış, köylüler hudutlarına giren her yabancının hüviyetlerini tesbit susunda büyük bir hassasiyet göstermeğe başlamışlardır. Bu sabah # Ayazma çiftliği korucusu köy civarından geçen iki yabancı şahıs rünce hüviyetlerini anlamak istemi ş, kendilerini ihtiyar heyetine götü mek üzere iken korucunun elinden kartulan şakilerden biri tarafı dan tabanca kurşunu ile öldürülm üştür. Hâdiseyi müteakıp katiller fi ar etmişlerdir. Birkaç saat sonra Limbos köyü korucularından biri Gi şekilde ve ağlebi ihtimal gene ayni adamlar tarafından taba — Çiftçi devletler | diseye vaz'ıyet ettiği ler halkı şakileri ele di. Bunlardan birinin Karamürsel! de İznikli olduğu anlaşılmıştır. lanacaktır; ile ağzından yaralanmıştır. Yaralı korucu Memleket hastahanesi nakledilmiştir. Hâdise mahalline giden müddeiumumi Fahri Bey hil i müteaddit jandarma müfrezelerile civar kö) irmek için geniş mikyasta bir arama ameliy. na başlamışlardır. Haydutların yakalanacakları kuvvetle ümit mektedir. Bunların Orhaneli yolu soygancalarından bir grup old zannedildiğinden takibata ehemmiyetle devam edilmektedir. Bursa havalisinde beş şaki yakalani BURSA, 5 (Telefonla) — 10 gün evvel Orhangazinin Manca kö) yünü basan silâhlı şakilerden beşi yakalanarak bugün vilâyete , üçünün Yenişehirli, bir diğerinili getiri Fırka grupu bugün toplanıyor * ANKARA, 5 ( Telefonla ) — Fırka grapu yarın saat on beşte t0f İzmir belediyesi ve duhuliye eki İZMİR, 5 (Milliyet) — Bugün Belediyede fırka reisinin ve vali # avininin iştirakile bir toplantı yapılmıştır. Bu toplantıda dahuliye r& minin kaldırılması üzerine belediye bütçesinin yarısını götüren va meselesi görüşülmüştür. Neticede vaziyeti Dahiliye vekâletine of latmak üzere belediye reisinin Ankaraya gitmesine karar verilmişti” Devredilen dünya rekoru — * MOSKOVA, 5. A. A. — Tayyare ile devrialem dünya rekorufi kırmaya teşebbüs etmiş olan Amer kan tayyarecisi Mottern öğledil sonra saat 4,05 da Moskova tayyar e meydanına inmiştir. Meclisten çıkan kaitald ANKARA, 5 A.A. — B. M. Meclisi bugün reis vekili Refet Beyin reisliği altında toplanmıştır. 1932 senesi eylül ve teşrinisani ayla- rma sit raporla 1932 kânumuevvel ve 1933 şubat aylarına ait raporlara ittıla peyda edilmiş,Sıvasın Velittin köyünden İSEK öğle famnllin Gilan edilen çar | pılması hakkımdaki Adliye encümeni mazbatası kabul olunmuştur. Nahiye müdürleri Mülkiye ve Hukuk mektebi veya lise mezunlarından ve po- lis komiserlerinin İ.eza ise tahsili gör- " idadi mezunları da lise mezunu hukuku- nu haiz bulunmaktadır. Halen yorma nahiye müdürleri- nin müktesep hakları mahfuzdur. Bun- lardan matlâp evsafı haiz olanlar doğru dan doğruya komiserliklere alınabilecek- lerdir. Komiserlikten nahiye müdürlük- lerine tayin olnnanlar emniyet m va mum müdürlüğü kadrolarındaki sınıf derecelerini ve haklarını muhafaza vi ler. Esaretin men'i Esaretin men'i ve karada ve denizde €sir ticaretinin ilgası 25 ey- MAZ eni e Cenevre de tanzim mukayelenameye iltihakmmız hak- gear liler di bul edilmiştir. Mütenkiben Türk ceza kanununun maddelerinin deyiştirilmesi ve ilâ- zakere ve kabul edilmiştir. Ceza kamı- nunun tadilini icap ettiren sebepleri ad- liye encümeni mazbatasmda şu suretle izah etmektedir; Bazı maddelerde ceza miktarlarında bir suçun ikar tarzı ve failin şahsi halle- ri itiberile müşeddit ve muhaffif olan vaziyetlerde adilâne bir insbet bulunma- ması ve şehiv ve zubule müstenit bazı İ tashihlere Közum görülmesi gibi husus- lardan gayri beyaz.kadın ticareti ve ona İ tavassut suretile yapılan fiillerin ve fuh- $a tahrik hallerinin ve her devletin te- davül vasıtası olarak çıkardığı meskük ve kâğıt paraların taklit ve taeyiri fiile rinin her devlet tarafından takibe ma. | İ ruz krakılması hakkınca beynelmilel | Zabit ve askeri memurların tekaütlüğ Ceza kanununun bazı maddeleri değiştirildi. Nahiji müdürleri hakkındaki kanun da çıktı i enikniü 88 Şrotokollarla kurariagilii hükümetimizin de ceza kanununda yolda hüküm konması hakkındaki bu lâyihaların tanzimine ve böylece, aa kanununda bazı ilâveler ve deyi ler yapılmasına saik olmuştar. İnhisar teşkilât İnhisarlar teşkilâtı; deyiştiren #8 nebi mütehassılar tahsisatın: arti salâhiyettini veren kanun kabul duktan sonra kaçakçılığın men ve bine dair kanunun hazı maddelerinin yiştirilmesi hakkmdaki kanun mü, MA ve e elin SESİ dukları muhassesatı alırlar. Zabit vekilleri, mülâzim ve mülâzimler için hizmet edecel zami yaş 41, yüzbaşı ve kıdemli başılar için 46, binbaşılar için 52; *£ makamlar için 5, miralaylar livalar için 60, ferik ve birinci çin 65, müşürler için 68 dir. Askeri memurların hizmet ©“ leri azami yaş 60 dır. Yalnız 8 yedinci, sekizinci sınıflar ile muavinlerinin azami yaşları Meclis perşembe günü toplaı