6 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

6 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Ankara “ UYDURMA HABERLER © İstanbul ile bir türlü uyuşamıyoruz — Bekir Sami B. heyeti Ankara Şubat/1921 Londra konferansı £ etrafında Ankara ile İstanbul arasındaki mu- haberatım devamı herkesi sinirlen- diriyor. İstanbulun, Tevfik paşa- nın cevapları, menfi mânâda, k; idir. İstanbul Hükümeti, kendisi: nin Londra konferansına iştirâki lüzumunu müdafaa ederken An- karanın önüne bazı tehlike ih- timalleri, korkunç rivayetleri de dökmekten hali kalmıyor. İstan- bulun muhtelif muhitlerinde dö- nen rivayetleri bu vesile ile sayıp yor. adrazam paşanın Büyük Millet Meclisi Reisi Mustafa Kemal paşa- ya yazdığına göre Yunanlılar, Tür- kiyenin konferansa davet edilme- sinden ürkmüşler. Türkiye aley- hinde yeniden şiddetli propagan- daya başlamışlar.. Anadoluda bir Alman Heyetiaskeriyesi'bulundu- ğunu, Ankaranın siyasi ve askeri bütün talimatı bu heyetten aldığını bilhassa Fransada yaymakta © ve oradaki efkârı aleyhimize çevir- mekte imişler.. Bizdeki hiristiyan- ların katliâm edildiği, Papanm da bu mazlüm hiristiyanları kurtar. mak için, bütün milletlere yardım için müracaat ettiği söyleniyor. muş.. Bundan başka, konferansa tesir yapmak için, Yunan ordusu- nun umumi bir taarruza kalkaca- ğı da haber alınmış.. İstanbulun bütün bu haberleri, Ankarada ciddi bir tesir bırakmı- yor. Başta Mustafa Kemal olduğu- halde, bir çok zevat, İstanbulun bütün bu rivayetleri bildirmekten maksadı, Ankarayı kendi noktai nazarına çevirmekten ibaret oldu- ğunu çok iyi biliyorlar. Anlaşıldı ki, İstanbul ile uyuş- mak mümkün olmıyacak.. Londra © fırsatını kaçırmak ta olmaz. Yapı- lacak şey, Ankaradan gidecek he- yetimurahhasayı biran evvel inti- bap etmek ve yola çıkarmaktır. Mecliste, pek hararetli müzake- re oluyor. Sık sık yapılan hafi cel- selerle Mustafa Kemal paşa; va- ziveti, İstanbul ile olan muhabera- tı Meclise izah ediyor. | Nihayet Meclis, heyetimurahhasanın seçil. mesine karar weriyor. Bir aralık bu intihabım bizzat Meclis tarafım- dan yapılması ileri sürüldü. Fakat bu teklif kabul edilmedi. Çünkü, mürahhas heyeti Meclis tarafmdan intihap edilecekse, bu heyetin doğ- rudan doğruya Meclise merbut ol- ması, Meclisten talimat alması lâ- zım gelecek? Sonra Heyetivekile- Bekir Sami Bey nin vaziyeti ne olur? Pratik olma- yan ve maslahata uymayan bu tek- İiften vaz geçildi. Heyetivekileye | bırakıldı. Meb'uslardan bir zat, Londra konferansma iştirâkimiz, garp dev- letlerile temasımız; O komşum Rusyayı kuşkulandırmaz mı, mü- teessir etmez mi, diye sordu. Bu- na Reis Mustafa Kemal Paşa ce- vap verdi: “ — Böyle bir ihtimal mevzubahis | değildir. Büyük Mmet Meclisi”Hü- kümeti, politikasında tam bir is tiklâle maliktir. Harp ve sulh me- selelerinde kararını serbest verir. Rusya ile olan dostluğumuz, daima harp halinde kalmamızı, | garp devletlerile dargm bulunma- mızı icap ettirmez.Arkadaşlarım e- İ larla beraber çalışmak; bu politi- İ görünüyorlar, Jilliyet min olsunlar ki, komşumuz Rusya, sulha müteveccih bu gibi hareket- lerimize O hüsnünazarla (bakar. Mösyö Çiçeri geçenlerde bize gönderdiği mektupta da bu mânâ gok vazıhtr. Kaldı ki bizzat Rusya, bu saatte İngiltere ile müzakere halindedir.,, ... Umumi vaziyet ve bu umumi va- ziyet içinde Londra (konferansı Ankarada nasıl muhakeme edili. yor? İstanbulda, şimdiye kadar, iki muhtelif zihniyette o hükümetler karşısında bulunduk. Biri Damat Ferit Paşa ve mensuplarının hükü. metleri... Bunların esas politikâla- rı; İtilâf Devletlerine mutlak bir itaattır. İtilâf Devletlerinin arzu- su haricinde, Türkiye için mukad. | der bir muvaffakiyet yoktur. Mil li kuvvetleri kırmak için düşman. bir yoldur. Ku- kaç defa ar. kadan vurmağa çalıştılar? “Bizansın son günlerinde, Fati- hin teslim davetine karşı, Allahm bir vediası olan bu memleketi, an- cak Allaha teslim ederim, diyen son Rum kayserinin tahta varis bir hanedandan gelen bugünkü Ha Nfe ve sultanın hükümeti,esir olma mak isteyen milleti,kendi elile bağ lıyarak, düşmanlara teslim etmeğe çalışıyordu.” İkinci nevi hükümetler de Tev- fik Paşa ve benzerlerinin Yiyaset ettikleri heyetler... Bunlar, Anado- ludaki Milli Mücadeleye taraftar | öyle oldukları | söylüyorlar, fakat cesaretleri yok- tur. Anadoludan gelen tekliflere, seslere bir türlü kulak asmıyörlar. Memleketin bir kısmı esir ve ifgâl altındadır, asıl mübir kısmı hütiz yet ve Thklâl mücadelesihde, â- | yaktadır. Bu esir vatandaki veğir- ler; milletin kurtuluşu için sav& şan ve ayakta duran (memildköt parçasındaki mücahitleri kendine bağlamak, bu suretle onları da e- saret kuyusuna düşürmek istiyor. Gözümüz açık iken bu kuyuya na- | KODAK-VELOX “VELOX gg Amatörler için tip - kâğıdıdır. Üzerinde yapılan kopyalar, bozulmaksızın ve “VELOX Kopyalarınızı her vakit “VELOX,, kâğıdı üzerinde çıkartınız Resimlerinizin sureti daimede ayni hali muha- aza edeceğine emin olabilirsiniz. Her kâğıdın arkasında “VELOKX,, kelimesini arayınız. Dikkat; “VELOX,, Sğbdı minbasran KOD AK 99 sararmaksızın ebedi olarak muhafaza edilir. tarafından imal edilmiştir. ZMN DERD RR 02770 | lâyetin 933 bütçesi tasarrufatın- | | Muallimlerin Kıdem zamları ANKARA, 4 (Milliyet) — An- kara ve mülhakatı ilk mektep mu- allimlerinin 932 senesinden beri te dahülde kalan kıdem zamlarını vi dan tediye ettiğini yazmıştık. Bu- gün Ankara ilk mektep başmunl- limlerinden mürekekp bir heyet vali Nevzat Beye giderek bu hu- sustan dolayı muallimler namına teşekkürlerini bildirmişlerdir. Eşi İmtihanlar ANKARA, 4 (Milliyet) — An- kara merkez, mülhakat ve kazala- rı ilk mektepleri son smıf talebesi- nin şifahi iratihanlarına yarın baş- lanacak ve on beş gün devam ede- rek yirmi haziranda bitmiş ola- caktır. Bundan sonra, ay sonuna kadar bu mektepler mezun olacak larm şahadetnamelerini tevzi ede- cek ve ilk mektepler 15 eylüle ka- dar tatil yapacaklardır. Başmüdür muavinliği ANKARA, 4 (Milliyet) — An- | kara telgraf müdürü Şefik Bey ma aşı haliyesile Başmüdürlük mua- ine tayin edilmiştir. sıl düşeriz? Vaziyeti bu görüş zaviyesinden mütalea eden Ankaranın en niha- yet verdiği karar şu oluyor: “Teşkilâtıcsasiye kanımuna gö kaydüşart mil. ve icra kud- reti, kâmilen Meclistedir. Buna na- zaran heyetimizin İstanbula git- mesi, oradan intihap edilecek he- yete karışması imkânsızdır. İstan- bul, istiyorsa, bizim Ankara Heye- tini, mutlak bir mümessil olarak kabul etsin.. İstemiyorsa, biz, ken- di heyetimizi ayrı göndereceğiz. Müstakil olarak, yalnız Büyük Mil let Meclisi Türkiyesini temsil ede- cek.. Bu karara verilecek cevap yazı veya sözle değil, iş ve hare- er Te olmadye. i r e, ! En nihayet, Bekir Sami Bey He- yeti intihap edildi. İlk önce Roma- | ya gitti. Orada daveti bekledi. İ- | talya Hariciye Nazırı Kont Sforça, vasıtasile davet edilmemiz üzerine, heyetimiz de Londraya gitti, | MİLLICİ İstanbul Deniz İ ile Ankaralı Kezban Hanımın, POStaSI) Ankarada Yüniş Gusahkakil en intibalar: Yüniş tezgâhları, fabri ha binası, iplik yapmak için yün ve tiftikler taranıyor, iplik yapılıyor: Lise imtihanları ANKARA, 4 (Milliyet) — An- kara liselerinde tedrisat 9 haziran perşembe günü nihayet bulacak ve imtihanlara 15 haziranda başlana- caktır, | Evleneniar | ANKARA, 4 (Milliyet) — Son haf- ta zarfında Ankara belediyesi evlen. me memurluğunca odacr Ankaralı Hasan Hayri Efendi ile Ankaralı Ha- tice Hanımın, Orhangazili bakkal Esat Efendi ile Ankaralı Meliha Ha- Halil E€ An- karalı ressani Mehmet Cevat Beyle Ankaralı Hasibe Hanımın, Ankaralı manifaturacı Mahmut Efendi ile An- karalı Samiye Hanımın, Divanı Muh. sebat başmürakıplarından Köprülülü Niyazi Bey ile Yenice Vardarlı Hay- rünnas Hanımın, Kızılcahamamlı şer betçi Mustafâ Efendi ile Sudaiili Fer- nımm, Ankaralı kunduracı zans Hanımın, Saray Bosnalı maran- | goz Cemal Efendi ile Arapkirli Müzey yen Hanımın, belediye su tesisatında usta Dağıstanlı Yusuf Efendi ile Şim- nili Emine Harırmın, İmalâtı Harbiye- de Hamidiyeli Mehmet Celâlettin Ef ile Turhanlı Hatice Hanımın, amele | Perşetneli Recep Efendi ile Perşetne- Hi Nuriye Hanımm, Ankaralı börekçi Mustafa Efendi ile Taşpınari: Saffet Hanumın, Emlâk Bankasında müvezzi Şabanözlü Abbas Efendi ile Çankarılı Sakıbe Haver Hanımın, Ankaralı Sa- ka Halil İbrahim Efendi ile Kırşehir. li Gülsüm Hanımın akitleri icra kılın maştır. Ticareti Müdürlüğünden: Deniz yolları işletme kanununun dördüncü maddesinin B fıkrası mucibince 15 Haziran 933 tarihine kadar alâkadarlar tarafından verilmesi lâzımgel en beyannamelerin müdiriyeti- | mize verilmesi ilân olunur. (2546) Sıhhat ve İçtimai tiyaç olan : 1 — Yerli malı 10 kalem yk e > ami, » 5 havlu » “» w nakasaya konulmuştur. İhalesi: Muavenet Vekâletinden: “ Ankara Nümüne hastanesi yeni paviyonu tesisatı için ih bez 6 kalembez ve hamam takımları 2 kalemterlik 5 — Yabancı malı 20 kalem muhtelif porselen ve çay takımı ve çatal kaşık (Takaslı) İşbu muhtelif levazım ayrr ayrı olarak ve hususi | melerile kapalı zarf usulile 24-5-933 tarihinden iüberen, mü yemek şartna- | Maarif Vekâleti Teşkilâtı ANKARA, 5 (Telefonla) — arif vekâleti teşkilât ve vazifeli hakkındaki kanun lâyihasmı Bü çe enciimeni müzakere ve ufak dillerle kabul ederek heyeti w Shüzesi müdürlüğünün maaşı 70 raya çıkarılmıştır. İ Hayvan çalmasının # l © — önüne geçilecek ANKARA, 5 ( Telefonla ) İ Hayvan çalmasının önüne geçil si hakkindaki kanunun bazı delerinin değiştirilmesi met Millet Meclisine yihası vermiştir. Lâyihaya göre Öğ.” liman hayvanın izi, çalındığı kö aşiret çiftlik veya tek hane ve) inandradan dışarı çıktığı isbat dilemediği veya çalan haber veri mediği takdirde hayvanın bedeli © mahaller ahalisi aralarında d. tarak ödemeğe mecbur tutulai lardır. Deliler, bunaklar, küçü ler, mühtaçlar, dul kadınlar ve Y | timler ve kimsesiz asker ailele! harp malâlleri ödemeğe iştir! ten istisna edileceklerdir. İSTANBUL ALTINCI NOTER ĞİNDEN : Adapazarı Türk Ticaret Bankasi rafmdan keşide edilip Çengelköyü Tarla başında 23 numaralı hanede kim Şevki Beye tebliği talep olu (Aşağıda yazılı hususların İstanbı Çengeiköyünde tarla başımda 23 ra hanede sakin Şevki Bey şahsi mına bilâsake ve Çankırı Noterliği! 26-030 tarihinde 295 — mumara ile zim edilmiş vekâletnameye müste. müvekkili Mahmut Bey namına kâle tebliğine tavassutunuzu temel eyleriz: 6-7-930 tarihinde Hopa - şika yolunun inşası için Bankamıfi Artivin Vilâyetine hitaben (32600) ralrk teminat mektuba alan müm him teminat mektubu mukabilinde dikleri teahhütname de O Bankami ilk talebinde bu mektup bedelini ye eylemeği kabul ve taah eylemişlerdir. Bu taahhütlerine ihbarnamenin tebliğ halin zarfmilkrenektip | bele (32600) Türk lirası İle komisyon müzmele vergisinden matlubumuz 2 a 90 kuruş ki.cem'an (3 lira 90 kuruşu Bankamız veznesin diye eylemlerini de bu meblâğ ile k raf ve avkatirk lcreti ve zarar ve ten te müsteniden 14-6-933 çarşamba günü saai 14 te Ankara | da Sıhhat ve İçtimai Muavenet vekâleti binasında komisyonu mahsusu tarafından yapılacaktır. İstiyenler şartnamelerini ve nümunelerini görmek veya almak üzere “İstanbul'da Sıh- hat ve İçtimai Muavenet Müdürlüğüne ve Ankara'da İçtimai Muavenet Umum Müdürlüğüne müracaatları ve taliplerin sartnamelerine göre yapılmış teklifname ve sair vesika ve muvakkat teminat akçelerini vakti muayyeninde komisyona tevdi ve ihale zamanında kendilerinin veya sahibi salâhiyet vekillerinin hazır bulunmaları ilân olunur, (2358) DOKTOR HORHORUNİ akşama kadar hastalarını Eminönü Valide kıraathanesi yanın. daki muayenehanesinde tedavi eder, men Tel. 24131 (3707) yanımızın kendilerinden tahsil olu! ğını beyan eyleriz Efendim. Üç nüshadan ibaret olan işbu ibi namelerden birinin ketidi mama leten ve Mahmut Bey namına vel ten hareket eden Şevki Beye tel ve bir nüshasının hefzile üçüncü hasmın Bankamıza izdesini tem eyleriz Efendim. 31 Mayıs 1033 Klişe: Adapazarı Türk Ticaret kasr: İmza İmad. Mağlindeki 31 Mayss 933 tarih 7908 numaralı İhbarname gösterilen adreste bulunamaması kametgâhmnin yapılan tahkikata men meçhul bulunması hasebile ve © Evkaf müdiriyeti ilânları Miktarı 47000 24000 10000 5500 500 1000 150 Cinsi Piri Saban Zeytinyağı Makarna Şehriye 1000 iy Pirinç unu 60000 Adet Yumurta 2001 | Vakıf Guraba Hastanesine lüzumu olan yukarda yazılı ii | dokuz kalem erzak ve mekülât ayrı ayrı aleni o münakasaya | konmuştur. Talip olanlar şeraiti anlamak ve nümuneleri gör mek üzere her gün Levazım İd-resine ve ihale günü olan Ha- ziranın yirmi sekizinci günü saat on dörtte İdare Encüme- röne müracaatları. (2565) Dr. IHSAN SAMI Gonokok Aşısı Belsoğukluğu ve ihtilitlarma karşı pek tesirli ve taze aşıdır. Divanyolu Sultan Mahmut türbesi No, 159, * 3317 e yes vos Bandırma Malmüdürlüğünden: | Manyas gölünün 1 Haziran 933 tarihinden itibaren iki senelik balık avlama hakkile av vergisi iltizamı saz ve kamış rusumu müzayedesi 7 Haziran 933 çarşamba günü saat 15 te ihale edilmek üzere bir hafta temdit edilmiştir. (2567) xxcâ vaki talep dairesinde makamına kaim olmak üzere ilâne” Umumi Neşriyat ve Yazı İşleri pie iğ okuna, Müdürü ETEM İZZET Gözetecilik ve Matbacılık T. A. $. İstanbul altıncı 92 Galip Bingöl (4201)