7 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

7 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

| Eiaemaai Genç doktorlara nasihat Genç doktorlarla eski doktorları- Muz arasmda senelerdenberi için için kaynayan ve evvelce bir sivilce şek. Vnde başlıyan hoşmutsuzluk, son gün- lerde bir çıban halinde meydana çıktı. Ke: inin ne söslü unvanlı cemi- yetleri, ne mesleki mülâhazaları, bu- Bun önüne geçemedi. Küçük dektor, büyük dektora kar- 8 bağırıyor: — Senin karnın tok... Tırnağımı geçirerek iliştiğim şu toprak östünde benim de biraz güneş ve hava almak hakkım ve nasibimdir. Bırak biraz da ben karnımı doyurayım.. a mumluk kristal avizeler altan. da Bizce Doktor, bunda çok haklıdır Sabırla koruk üzüm olduğu gibi, kac satle de insan Karun olabilir. İş, in e kendisini kanaate alıştırabilme, az para mı?.. Tam 10 İn m 3 hasta mua- yene ettiler mi, 30 kuruş . gündeliği doğrulttular dümekrir. Amma ki kabina kira. olacak?... Zza- sigaralarına karşı Ja. ve rağbet vardır. BORSA “İş Bankasından alman idir) 6 HAZİRAN 1933 tamı iii Tahvilât Tramvay Reji ÇEK FİATLA Pariy 1203 $ Praj " Kira 212 14 $ Viyana a york 88,85 4 Madrit 55476 lane 914 $ Berlin oo 202375 Beükesi—— gameş $ Veremm zama düne sö0m0 $ Par 3tazas 75? Belgrat 35 68706 $ Bükre 1997 ardam - 1725 Moskova 109075 NUKU T- (Satış) Kuruş ş Kuruş 20 (. Frans Vİ : 1 Şilin, Av. 2 1 İm 7105 $“ 1 Peseta 17— a? v7 *— ar va Belçika 15 e Ppami 2850 $ 2 ley İpi vice BŞ iii, eri Ekonomi Sebepsiz yükseliş İhtikâra sapanlar takip edilecek.. Gümrük tarifelerinde yapılan tadi- lât ve son vaziyet üzerine piyi bir çok maddeler üzerinde bir fiyat yüksekliği hafeketi başlamıştır. Sarih manasile ihtikâr demek olan bu fiyat yükselişi muayyen bir seyre tâbi olma- dan bir çok maddelerde, mani “şyasında, gıda maddelerinde gö mektedir. Ticaret müdürlüğü bu vazi- yeti nazarı dikkate alarik kanunun kendisine verdiği salâhiyete istina- den derhal ibtikârla mücadele terti- batı almıştır. Ticaret müdürlüğü va- ziyetten istifade ederek ihtikâr yolu- na sapmak isteyenleri ihtikâr yap- mak ittihamile cümhuriyet müddeiu- mumiliğine tevdi edecektir. Fransa keresis almıyor , Kerestelerimizin başlıca müşterile- rinden olan Fransa son zamanlarda | Amerika, Rusya ve Lehistandan ke- Teste almağa başlamıştır. Diğer taraf- tan Fransa kereste ve kütüllerden al- dığı ithal resmini arttırdığından ve kontenjana da tâbi tutulduğundan eat için zararlı olmakta» Macar -Türk Ticaret Odası İstanbulda bir Türk - Ma tn sabi b başvekillerden M. Simomi Se- ma in husulü için çalışmakta - eşler Tüzer odam de bu banaa Sl kikat yapmaktadır. Tüccarın elindeki eşya 1 Hazirandan beri afyon ihracatı durmuş bulunmaktadır. Tüccarm elin deki stok afyonların 1 Kânunusa! kadar ihracma müsaade edilmek üze- re olduğu anlaşılmıştır. Bu hususta resmi tebligata intizar ediliyor. Fındıklarımız Bu sene üzerinde en çok durulan ihraç maddelerimizden birini fındık teşkil etmektedir. 932 piyasasının ol- dukça sakin vaziyeti içinde seri bir fiyat sukutuna uğrayan fındıklarımı- zın afyon ve tiftiğin akıbetine uğra- ması mevzuu bahis değilse de bu ih- | raç maddesi için âcil tedbirler ittiha- İ zı lâzım gelmektedir. Buhranın tesiri- mi'en gec duvmus olan ihraş m-d4. miz fımdıktır. Büna rağmen Bir sehe içinde fmdıklarımız 38 -40 kuruşa düşerek diğer maddelerin dört sene- de kaybettikleri fiyatı bulmuştur. Bu fiyat, fındık için son fiyat haddi te- Vâkki edilmekte ve daha fazla düşece- gi muhakkak görülmektedir. Fındık- Şılığımız mevcut fiyat sukutuna Fağ- men çok yüksek bir ihraç nisbetine vararak geçen sene 931 in sekiz mil- yon liralık ihracatına mukabil alt milyon lirasının memlekete girmesini temin etmiştir. e Alâkadarlar yeni mahsul senesi için fındıkta yükselme ihtimalini sukuta nazaran daha çok kuvvetli görmektedirler. Arjantinde Yunan tütünleri Yunanlılar Arjantinde Yunan tötün lerinin sürümünü temin için büyük bir gayret sarfetmektedirler, Bir Yu- nan tütün firması Boenosayreste bü- yük bir fabrikayı Yunan tötünlerini işlemek üzere satın almıştır. Son dört ayda Arjantine üç yüz bin kilo Yunan tütünü ithal edilmiştir. Fransız tüccar seyyahlar gelivor Franko - Türk Turizm komitesi Fransadan Türkiyeye bir seyahat ter- WP etmiştir. Bu seyahata Fransrz tüc- | Si bir grup” iştirak etmiştir. tyyahlar ağustos ayi zarfında şehiri- mize geleceklerdir. Yapılan proğrama gre #eyyahlar şehrimizde bir iki sün kalarak Türk tü ni “ tikten sonra Yal, aa ve Tamiri iğsi lie di e birlerde üçer gün kalacaklardır. e İsviçre tacirleri Şehrimize geldiğini yazdığımız te. viçreli seyyahlar. halı tacirlerinden nürekkeptir. İsviçre tacirleri dün şeh. rimiz halı tüccarı ile temasa geçmiş- ler ve tüccar refakatinde şehirde bir gezinti yapmışlardır. Almanyada Seyahat etmek ister misiniz? edilmiş olan "ESASLI TENZİLAPLI Rayşmarktan Seyyah çeklerini satın alarak bu seyahati daha ucuz Yapabilirsiniz. Bu çekler muvakkat bir içim Almanyada bulunan ta- tarafından da istimal edilebilir. Mufassal mal&mat için: İstanbul 4 üncü Vakıf Han AMERİKAN Ekspres'e lebe MİLLİYET Altın ve petrol Amerikalı mütehassıslar faaliyete geçtiler Altın mütehassıst M. Vanıkler Anka- radaki mesai ve tetkikatını bitirmiştir. M. Vansikler bu hafta içinde Ankara. dan Kağızmana hareket edecek ve bu- radaki arazide altın araştırmaları bilfiil başlıyarak sondajlar yapılacaktır. Amerikali jeoloji mütehassıs M. ige de hu hafta içinde Ankaradan Mardine hareket edecektir. M. Paige şark vilâyetlerinde petrol araştırmaları- na başlıyacak, ayni zamanda jeolojik tetkikat yapacaktır. Bu tetkikatin hen- disine Amerikadaki Türk petrol mütehas sslarından mühendis Cevat Eyüp B. re- fakat edecektir. Memleketimizde iktisadi tetkiketle meşgul olacak olan Amerikalı mütehas- se Mr». Semorvil refakatinde İhracat 0- fisi raportörlerinden Ahmet Bey olduğu halde tayyare ile Ankaradan şehrimize gelmiştir. Mr. Samörvil bugünlerde A- yerikadan şehrimize gelecek olan Ame- rikalı mütehassıslar heyetini karşılaya- caktır. Heyet beynelmilel iktısatçılardan Mr. Hi riyasetindedir. ve daha iki müteha dar, Bu suretle Amerikalı mütebassıslar memleketin her tarafında faaliyete geç- miş olacaklardır. Gümrüklerde Oktruva gümrüğe Geçince.. Tüccarla gümrük arasında bir ihtilâf çıktı Oktruva resminin tahsil seklinin değiş ürilmesi üzerine Gümrük idaresile tüc- car arasında bir ihtilsf çıkmıştır. 31 mayma kadar gümrüklere gelmiş olan malların muamelesi cereyan eder. ken oktruvası Belediyenin oktruva idare sine verilmiştir. Şimdi bu mallar. güm- Yükten çıkarken gümrük idaresi yeni ş0- Terkos Belediyenin! kilde oktruva resmini istemektedir. Güm rük idaresi bu retmi istemeğe kendinde hak gördüğü kadar tüccar da vermemek- te kendilerini haklı bulmaktadırlar, İstanbul gümrükleri baş müdürlüğü bu hususta Anlarddan talimat istemiştir, maa Balediyede Memurlar metinun Belediyo memurin müdürü Samih B. dün Ankaradan dönmüştür, Belediye memur ve erkânı Samih Beye parlak bir) yapmışlardır. Samih tarafından tebrik edilmiştir. Belediye memurlarına odun Belediye kooperatifi cumartesi günün- den itibaren memurlara odün ve kömür tevziine başlıyacaktır. Odunun çekisi 265 kurustan kömürün okkası 4 kuruştan verilecektir. Koopera- tife aza olmüyanlar bundan istifade ede- miyeceklerdir. Bahçe kiraya verilmiyecek vücude getirecek. bahçenin etrafındaki barakaları yıkacaktır. Mahkemelerde Bir kopye ve sahic sonci! Madam mı haklı, Cemile Hanım mı? — Memduh Bey ne diyor? Dün Birinci ceza mahkemesinde şa l yanı dikkat bir dava rüyet edilmiştir. İ Davacı kuyumcu Mm. Sorey, mazı ” lar da Pist gazetesi idare müdürü Memduh Beyle eski gümrük memurla rından Emin Beyin kızı Cemile Ha- nımdır. Dava evrakına ve iddiaya na zaran Memduh Bey reklâm yapmak için Madamm ticarethanesine gitmiş ve reklâm yapılınca bedeli verileceği- ne dair Madamdan altı ticarethane- nin mühürü ile mühürlü ve imzalı bir taahhüt varakası almıştır. Fakat bu varaka bilâhara güya Cemile Hanım Madam Soreye satılmak üzere bir kol- ye vermiş, Madam Sorey de bu kol- yeyi muayyen zamanda satmadığı tak dirde 16 bin lira vermeyi taahhüt et- miş şekline sokulmuştur. Ma- dam Sorey senedin sahteliğini iddia et mektedir. Fakat mahkemeye gelme- işti Bey böyle bir şeyden , Cemile Hanımın i ve senedin doğru olduğunu söylemektedir. Muhakeme tetkikat yapılması ve Madam Soreyin celbi için başka güne bakılmıştır. daktilolarmdan Ajans telsiz memuru Ali Fedai Efen- di hakkındaki ilk tahkikat ikmal edil- miş ve evrak tenmmüden adam öldür- ime cezası olan idam talebile ağır ceza mahkemesine seviredilmiştir. Ali Fo- RŞAMBA 7 HAZİRAN 1933 ŞEHİR HABERLERİ Vilâyotte Uç aylıklar Dünden itibaren tev- ziata başlandı Dul, yetim ve mütekaitlerin üçer aylıklarının tevziine sıra numarasile, dünden itibaren başlanmıştır. Yeni bir kaymakamlık Kocaeli valiliğinin Hendek kazası- na bağlı Açmabaşı ve Adapazarı ka- zasına bağlı Taşağıl, Kayalar, Kara- su nahiyeleri kaldırılmış ve Karasu adile yeni bir kaza kurulmuştur. Ka- za merkezi İncirli kasabasıdır. İflâs kanununa dair İcra ve İflâs Kanununun 45 inci maddesine aşağıdaki yazılı fıkra ilâ- vaser damda Teri in nunu hükümleri mahfuz olup alacak- Is dilerse Ticaret kanununa, dil erse bu kanun erine göre rehinin pa- raya çevrilmesini istiyebilir. 'Mezkür kanunun 82 inci maddesi- nin 8 numaralı bendine aşağıda yazılı fıkra ilâve edilmiştir: Askeri malüllerle şehit yetimlerine verilen terfih zammı ve 1485 numara- İı kanün hükmüne göre verilen İnbi- sar beyiye hisseleri. Yeni kanun dün Vilâyete tebliğ edildi Titanbul Türk Anonim Su Şirketi im- tiyazile tesisatının satın alınmasına dair B.M, Meclisinden çıkan kanun dün Vi- lâyete bildirilmiştir. Buna göre: | Nafia Vekilliği ve Istanbul Belediyesi ile lstanbul Türk Anonim Su Şirketinin salâhiyetli murahhası arasında 1932 yılı kânunuevvelinin 27 nci günü muvakka- ten imzalanan ve.şirketin imtiyazı ile bütün tesisatmın satın alınmasına dair 'mukavelename tasdik © edilmiş ve her için Nafin Vekiline tir, aidiyeti ihtilâf: olan dekovil bütün te- ferruatile birlikte İstanbul Belediyesine bırakılmıştar. Terkos gölünün taşarak yaptığı tah- ribattan dolayı Evkaf idaresi şirket a- leyhine'actığı zarar ve ziyan davasından Şirket tediyesine, Belediye hesabına tahsil ed- ceği resim kesirlerinden alıkoymak şar- tile, Hükümet namma, Maliye Vekili ke- falet eder, Polleta Otomobil çarptı Mecidiye köyünde Ahmet Efendinin 8 yaşındaki çocuğu Mustafaya Pangaltı resindeki otomobili çarpmış ve yarala- Tuğla hırsızı 1 , : yam “7 Efendinin Gureba raya Hüseyin çalarken yakalanmıştır. Baca tutuştu Beyoğlunda Lefter Efendinin maran- goz fabr'kasının bacası totuşınuş ise de söndürülmüştür. ziranda başlanacaktır. Müdafaa veki- 1 müvekkilinin hâlâ deli olduğunu id- dia etmektedir. Doktorun ifadesi alındı Musa Kâzem Beyin ölümü tahkikatına devam edilmektedir. Musa Kâzım Be ye şırınga tatbik eden Dr. Nejat Beyin dün ifadı Taj Adliye intihap encümeni bu ayın 15 inde toplanacaktır. Bu toplantıda ağır ceza mahkemeleri ve icra reislikleri arasmda mühim tebeddüller olacağı tahmin edilmektedir. N Kenan Bey iyileşti İstanbul cümhuriyet müddejumumi- si Kenan Beyin rahatsızlığı biraz ba- Limon davası akçılılla mazmun Diyamandi Yeki kani Argiri, Maçoki, Arif, Ali, İsmail, Hakkı ve Şükrü efendile- rin muhakemelerine dün gümrük 4€- kizinci ihtisas mahkemesinde devam edilmiştir. Dünkü celse öğleden evvel yapılmış ve isticvaplar devam etmiş- Maarifie Yeni teşkilât Halk terbiyesi müdür- lüğü yapılacak Maarif Vekletinde önümüzdeki eylül de yeni teşkilât yapılacaktır. Umumi mü fettişlik kadrosu 17 den 19 a çıkarılacak bir heyeti teftişiye reisliği makamı ih- Başmüfettiş das edilecektir. iş Redvan Na- fiz B. bu makama getirilecektir. Talim iblâğ edilecektir. N - Yüksek tedrisat umumi müdürlüğü i- kiye ayrılacak bir mesleki tedrisat umu- mi müdürlüğü teşkil edilecektir. Bu mü dürlüğe hususi idareler emrindeki bü- tün sanat ve meslek mektepleri bağlana caktır. Bir de doğrudan doğruya Veki- lete merbut Halk terbiyesi müdürlüğü ihdas edilecektir. Vekâlette halen mevcut üç daire w- mami müdürlüklerine de ikişer şube mü dürlüğü ilâve olunacaktır. Bu yeni teşkilâta tayin edilecektir, baremdeler maaşlarile bu vazifelerini ya pacaklardır. Heyet döndü 15 Haziranda. Lise ve ortamektepler yarından itiha- Ten tatil edilecek talebe numara karne- lerini alacaklardır. Bakaloryaya tabi 41- nıflar imtihanlara 15 haziranda başlıya- caklardır. Talebe yurdu Halkevi umumi idare heyeti dün ak- şam saat 17 de içtima etmiştir. Darül fünün arkasındaki talebe yurdunun Hal- kevi tarafmdan küzat ve idaresi kararlaş trılmıştır. Bu husus için lâzemgelen tah sisatın temini için alâkadar makamlar nezdinde teşebbüsat yapılacaktır. Ahmet Haşim B. ihtifali Mili T. Talebe birliği, Darülfünun konferans salonunda yarmki perşembe günü saat 18de Ahmet Haşim Bey merhum için bir ihtifal hazırlamıştır. En kârlı seyahat Şikago sergisine Türk sey- yah kafilesi nasıl gidecek? Amerikada Şikago büyük sergi muhteşem bir programla ve 660 ya ziyaret ettirmek maksadile tertip edilen seyahatten bahsetmistik. zden bu seyahate iştirak etmek is- teyenler için bazı kolaylıklar da te- Seyyahlar, Avrupa İstanbuldan Romanya vapuru ve birinci sıf kamara ile yemek te da- hil olduğu halde Köstenceye hareket edilecek ve ertesi günü Türk kafilesi Bükreşte Romanyalılar tarafından is- , Bükreşte geçecek ceklerdir. Anverste seyyahları on dört bin ton Vak hususi bir seyyah vapuru bekle- mektedir. Vapurda tamamile birinci İ mevki kamaralar vardır. Bu kamara- lar kâmilen güverte üzerinde ve iki lik. geniş, sıcak ve soğuk suyu ha- bulunmaktadır. Vapurdaki yemekler çok nefis ve mütenevvidir. Meyve, komposto, yu- murta, jambon, balık, peynir, tereyağı pasta, kahve, çay veyahut çikulata sa bah kahvealtısı olarak verilecektir. Öyle yemeğinde dört tabak mütenev- kı Tapu ve Kadastroda yeniden bazı ta- Yapılmıştır. Müfettiş muavinlerin- den Nuri Bey Konya sicil muhafızlığı- na, Tevfik Bey Mudanya sicil muhafız- ığıma tayin edilmistir. Beyoğlu Tapu sicil kâtibi Huzeyme Hanım Ankara si- cil muhafızlığı kâtipliğine tayin olunmuş tar. —— Kısa haberler ———— Darülfünundan üniversi- teye geçilirken... 30 Haziran İstanbul Darülfünun kalkıyor. 1 Temmuzda İstanbul Üni versitesi kuruluyor... Ben bir Darülfünun ıslahatını müs talen edecek ihtisasta çi lim. Bu her babayiğ Bu, memleketin rakik bir ameliye: Myenin gene büyük bir dığını görmekle şaşmaktayım. İçlerine de, vaktile (memleketin büyük mese” lelerini bırakıp ta güzellik müsabaka: “ sile uğraşan) arkadaşlarını muahaze eden muharrirler de dahil olduğu balde bizim fikir âlemi - bir iki ufak sükütle yapı i yok ta mii susuyorlar? Bilmem. o Fakat ben bir” müderris ile görüştüm. Bana meselâ şu fikirleri verdiz — Bizi eser yazmamakla muahaze ediyorlar. Benim şahsen yödi eserim var, Lâkin yenisini yazmaya imkân var mu?, Şimdi bir ilmi eser ancak beş altı liraya çıkabilir. Bunu kaç talebe alabilir?. Alanlar da kullanılmış ki» tapları bir sene sonraki arkadaşlarma satıyorlar. Bu şerait altında bir mü- derristen yeni eserler beklemek abes olmaz mı? > Şark vilâyetlerinde göz hekimi ols maması fakülte müderrislerinin müs tehassıs yetiştirmemelerine misal ola» rak söyleniyor. Mütehassıs müderris lere senede kaçar asistan (verilebili- yor ki; yeni mütehassıslar vetişebil- sin... Bu sözleri buraya bir müderrisin malı olarak naklediyorum. Bana man- tıki görülen ba sözlere belki haklı cevaplar verilebilir. Lâkin bunu ben değil, bu işte alâkadar müderrisler, mütehassıslar ve âlimler münakaşa et melidir. Nihayet çok mühim bir fikir binası kurulurken gene bu binada yapı taşı olacak unsurların ve Türkiye fikriya- WU amelesinin ağız açmamalarını pek tabii bulmam. Görür gibi oluyorum ki; eskiden ber şeyin fevkinde tutulan ilmi kana» atler ve hakikatler de harpten sonra nisbi bir kıymet arzetmeye başladılar. Bunları, yerine göre kâh hoş ve kâh na hoş tesirler yapmasından endişe edil- diği için olmalı ki; zmüderrislerimiz bu işi tam bir tevekkül ile seyrediyor- lar. Üsküdarda nakil vasıtası Doğduğum kasaba olan Üsküdara yazları giderim. Anadolunun Rumeli ye karşı bu çaka satan şirin kasabası | seneler var ki; mamur olmaktan çık- mış, ber gün biraz daha köyüşmekte- dir. Ne yapalım? Belediyemi imar isteyenler para vermelidir” kaidesine yak aranmana nek SA vi kin: Yavaş yavaş oraya yazları da kimse gelmez olacaktır. Neden?.. Üsküdar tramvayları ziyan etmek” tedir. Bu ziyanın mümkün olduğu © kadar azalması lâzım. Açık ne kadar fazla olursa İstanbüF belediyesi o kas © dar ziyanda, bipmenaleyh Üsküdar belediyesine resmi veya hususi emir- ler veriliyor. Evvelen halka pek bü- yük kolaylık ve ucuzluk gösteren Üs- küdar Kısıklı otobüsleri ortadan kal dırılıyor. Yok ediliyor. Amma zorla bir müşkülât | teri alınamıyacak yerlerde durek ye ri yapmaya müsaade edilerek... Tabii zora lar dayanmaz. Otobüsler ortadan kalkıyor... ğ İyi amıma ziyan hâlâ o ziyan... Açık; Otomobiller vapurdan müşteri ala- masm diye Üsküdar iskelesinden yüz metre uzağa çekilmiş. Hele gece va- purlarında otomobil bulmak muhal, O kadar uzakta. Halk elinde eşyasile, yükile, hasta ağrısı ile, sürünen bacak» | İarile vapurdan çıkıp yüz metre yürü- tetkikat bizde sanayiin a be tesbit - kudretini şube sul şubenin vaz