7 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

7 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Nasyonalist Türkiyenin davası.. Kostantin - Venizelos mücadelesi — Patrikhanenin İstanbul hükümetinin meselesi iddiası — Ankara /Şubat/1921 Türkiyenin Londra konferansı- na iştiraki, dünyanın her tarafın- da alâka ile takip ediliyor. Niha- yet bu konferansta yalnız Nasyo- nalist Türkiyenin iddiaları, politi- kası değil, müttefiklerin, bu milli | hareket karşısmdaki vaziyetleri de anlaşılacak. Avrupa gazeteleri, bu mevzu etrafında hararetli neşri- yatta bulunuyorlar. Bunların için- de Fransız ve İtalyan gazeteleri bize taraftar görünüyorlar. Fransız zabitinin (elimizdeki defterinde bu mevzu (o hakkında dikkate şayan notlar var. Bunları | kend? defterime geçiriyorum: kurtulmamış Rumları Heyetimu- rahhasasının konferansa “resmen,, kabulü talebine, Mösyö Briyan ve Loit Corç, ancak “teşekkül etmiş devletlerin heyeti murahhasaları kabul edilebileceği, cevabını ver- mişlerdir. Fakat hususi heyetimurahhasa: ların dühul hakları olmasa | bi bunların teşekkül etmiş devletler heyetimurahhasalarıma iltihakları menedilmemiştir. Binaenaleyh her İstanbul /6/Şubat/1921 | lr “Hariciye Vekili Bekir Sami B., | Türkiyeyi temsil hakkını yegâne haiz olan Ankara (Büyük Millet Meclisi tarafından tayin edilmiş bir heyetimurahhasanm Londraya gideceğine karar verdiğini, İtalya Fransa ve İngilteredeki meslekdaş- larına bildirmiştir. İstanbul Heyetine iltihak etmi- | : yerek, kendi başına gitmeğe kal. kan Ankara Heyetimurahhasası, konferansa davet edilecek (mi? Müttefiklerin siyasi mehafilinde bu sual merak ile soruluyor. Londra konferansı: Bir taraftan İstanbul ve Ankara Hükümetleri- nin gönderdiği i kurtulmamış Rumlar namına hare- ket eden İstanbul Venizelist Rum Patrikliğinin gönderdiği iki Yu- nan Heyetimurahhasasını dinle- mek vaziyetinde kalacaktır. Türk- leri olduğu gibi Yunanlıları da a- ' ralarında ikiye ayıran rekabet ne olursa olsun, bu Yunan ve Türk Heyetimurahhasalarnın gayreti, taban tabana zıt iki gayenin tahak- kukuna: Müttefiklerin imzalamış oldukları ve bununla beraber boz- mağa hazırlanmakta bulundukla- rı Sevr muahedesinin idamesine veya tadiline matuf olacaktır. İstanbul /9/Şubat/1921 İstanbul Rum Patrikliği tara- fından takdim edilen, Türkiyenin tina Kostantin Hükümetinin Kral Kostantin ihtimale göre, “tazyik görmüşlerin ni konferansın duvarları hari- cinden bile işittirmeği,, pek istiyen patrikhane heyetimurahhasası, A- tina heyetimurahhasasiyle birle- şecektir. Türkiyenin kurtulmamış Rum- larmın akıllı müşaviri olan Yuna- nistan Âli Komiseri M.Kannelopu- lo, kat'iyetle İstanbuldan ayrılmış- tır. Meslekten çekiliyor... Yunan diplomatı, siyasi rüçhanlarının mütemayil bulunmadığı fili bir va- ziyet karşısında fakat ancak va- | tanperverane hislerine inkiyat ede- rek büyük Yunanistanın vahim su- relte tehlikeye düşmüş menafiine hizmete devamı kabul etmişti. Â- li Komiserlikteki mevcudiyeti ve faaliyetinde sebatı ile, müşterek ANKARA, 5 (Milliyet) — An- karada Taşhan civarından muhte- lif semtlere hareket eden otobüs- lerden en çoğu Samanpazarma yolcu taşır. Bu arabalar Samanpa gayenin tahakkuku noktasından | zarı durağında durunca içinden i- bir teşrikimesainin lüzumunu Tür- | nenler bu dört yol ağzından muhte kiyenin Venizelistlerine kabul et- | lif semtlere dağılırlar. Yekünu bin tirmeğe muvaffak olmuştu. Yaşı- | lere varan bu yolcuların hangi ma nın en müsait ve iktidarının mü- | hallelerdeki yuvalara gittikleri keminel bulunduğu bir zamanda, | meraka değer bir şey değildir. An kendi kendini atalete mahküm e- | cak, bu mahallelerin hali oldukça diyor. Vatanı için hayırlı bir devre | görmeğe lâyik şeyler olsa gerek- intizaren, Yunanlılığa yaptığı hiz. | tir. İ metlerden dolayı milletin minnet- Bugün bu otobüslerden birine darlığını M.Venizelos ve hükümet | ben de bindim ve Samanpazarın- Bal kendisine ifade eden M. | da indim. Politisin mektuplarını tekrar oku- Koyunpazarma doğru yokuş yarak teselli bulacaktır. yukarı yürümeğe başladım. Âli Komiserliğin başında ken- ve disini, Kral Kostantinin. sadıkla. Ana caddelerin yeni kaldırımla ırmdan biri Kılkış Kumandanı | rına, düm düz trotuvarlarma ayak Votsis istihlâf etmektedir. larımız alışık olduğundan yamru İ y. , yumru, çukurlu, aşınmış taşlı bo- | TA ŞE ak armlada yürümek için bay. li müşkülât çekiyorum, Gözleri- min alışık olmadığı bir muhit, a- yaklarıma yabancı bir yol beni âdeta abdallaştırdı. Sağlı solu, dükkânlara bakıyo- —- Runlar hiçteana çarşınm İstanbul Hükümeti Heyetimu- rahhasası bu (akşam Oryantek İ presle hareket etmiştir. Doğrudan doğruya Londraya gidiyor. Heye. | tin ikinci murahhası, Roma siyasi | mümessili bulunan ve Ankara Mil licileri tarafından “hüsnütelâkki,, | — — edilen Osman Nizami Paşa, İstan- bul Heyetimurahhasasına iltihaka ikna için İtalyadan geçerken Ke- malist Heyetimurahhasaya mülâki olacaktır. Tren harekete (o hazırlanırken Tevfik Paşa, (bir otomobil arızası yüzünden gara muvasaleti geci- ken) kâtibinin, seyahat esnasında Mösyö Döfransa okumağı tasarla- dığı mühim vesaiki muhtevi o bir gantayı kendisine tevdi edebilme. sini teminen, hareketin bir kaç da- kika tehiri arzusunu izhar etti. Fa. kat Sadrazamın arzusu yerine ge- tirilemedi. Demek ki ehemmiyeti | Kedorseyin merakını tahrik -ede- —— Ankarada bir başka âlem! Otobüslerin taşıdığı binlerce adam hergün nerelere girer? dükkânları tipinde değil. Burada bir Fatih, yahut Haliç çarşıları kı- ığı var. Önü saksılı sade, fakat İ tertemiz berber dükkânları, ucuz fint etiketleri yapışık küçücük ka- sap dükkânları, içinde sakız dolu kavanozlarla, bin bir çeşit eşya ve oyuncaklarla süslenmiş attar ca- wekânları, temiz köfteci dükkân- cıkları, en kabadayısı iki yüz ku- ruşluk gömlek satabilen tuhafiye- ci vitrinleri, yollu Japon basmala- rı, renkli yerli bezler asılı kumaş ücarethanecikleri... Hepsi, hepsi Anafartalar caddesinde gördüğü müzden bam başka; basık, gayri muntazam, rengârenk ve küçücük binalara sıkıştırılmış bir başka ne- vi çarşı halinde... Sağda bir yola saptım. Yoküş aşağı iniyorum. Burası da daha başka bir şey. Boyalı köylü sandık ları, tahta çocuk oyuncakları ve beşikler satan marangoz, tuz ve kil kayaları da satan arpaçı, önünde yığın ile yonca da satan meyveci.. A.. Bu da bir diğer âlem.. Sokaklara doğru ilerledim. So- lumdaki yamaç üzerinde kota ko- ca eski Ankara evleri var. Bunla- cek olan bu bu vesaiki Fransız dip- lomatı öğrenemiyecektir. ... Bekir Sami Bey Heyeti Londra yolunda... Londra Heyeti yola çık- tıktan sonra, sanki Ankaraya bir sükünet; geldi. Bu sükünet; Lond- Harekât ve yürüyüşleri itibarile kız mektepleri arasında birinciliği ka- zanan Ankara Kız Lisesi bir yürüyüş esnasında... ğuracağı ümidinden gelmiyordu. | helerine döndü. Çünkü ekseriyetin Esasen bu konferastan (müspet | kanaati;selâmet ve sükünetin yal- netice bekliyenler o kadar az ki.. | nız cepheden, cephede kazanı- Onun için heyet Ankaradan ayrıl. | lacak zaferden geleceği merke- dıktan sonra bütün gözler ve yü- | zindedir! MİLLICİ ranın bir emniyet ve selâmet do- rekler yeniden cephelere, harp cep | Asabın mukavemet kuvveti tükenince —en küçük bir heyecan sonsuz bir ümitsizliğe, en hafif bir sada en yüksek bir gürültü hissinin husulüne, hemen hemen her cisim sizi kızdırmağa sebep olur. Bütün ra- hatsızlıklar, heyecanlar, Boya”. Adalin. tabletlerinin si- hirleri teskin edici tesiratı sayesinde izale edilebilirler. Adalin tabletleri aynı zamanda asabı da kuvvetlendirerek | kederli zamanlarda insanın biricik mel'cei olan derin bir uyku temim eder KCZANELERDEN REÇETE İLE ALINABİLİR, Hariciye Vekâleti Mübayaat Komisyonundan: Vekâletimizce almacak otomatik telefon santralı ve da bili tesisatı yirmi gün müddetle ve kapalı zarf usulile müna- kasaya çıkarılmıştır. İhalesi 21 Haziran 933 çarşamba günü zeynli saat 16 da icra edilecekti Teminatı o muvakkatesi (260) tiradır. Şartnamesi Ha rie'ye Vekâletinde Levazım Mü dürlüğünden ve İstanbulda Ankara caddesinde ineyi Evrek Müdürlüğünden aran rıalıdır. (2410) Yüksek Mühendis Mektebi Satınalma komisyonundan: yacı olan (33000) kilo ekmeğin 5-6-933 tarihli münakasası pa'da talip zuhur etmediğinden 13-6-933 tarihine müsadif sa lı günü saat 14,30 da pazarlık icra edileceğinden taliplerin yevmi mezkürda komisyona müracaatları ilân olunur. (2592) | Devlet Demiryolları idaresi ilân arı | Ham Manyezit nakiiyatına tenzi'ât 1-6-933 tarihinden Ağustos 933 nihayetine kadar Derince veya Mersin istasyonlarına mürettep olmak ve ton başma almacak ücret 500 kuruştan az olmamak şartile her hangi bir istasyondan D.D. /46 numaralı tarifenin şartları dahilinde yapılacak manyezit nakliyatına C baremi oüzerin- den yüzde 40 tenzilât yapılaca ktur. İstenilen tafsilât istasyon lardan öğrenilebilir . (2471) 3332 800 ton yerli çimentonun kapalı zarfla o münakasası, 21 Haziran 1933 ba günü saat 15,30 da İdare binasında yapılacaktır. Fazla tafsilât An kara ve Haydarpaşa veznelerin de beşer liraya satılan şartnamelerde yazılıdır. (2480) 110000 ton kömürün ha vzai fahmiyeden muhtelif liman lara nakli münakasası 24-6-933 tarihinde Ankara'da Devlet Demi yolları İşletme Umum Müdürlüğü Obinasmda yapılacaktır. Fazla malümat Haydarpaşa ve Ankara'da İda re veznelerinde beşer liraya satılmakta olan şartnamelerde yazılıdır. (2508) 3384 110000 ton kömürün münakasası 24-6-933 tarihinde Ankara'da Devlet Demiryolları İşletme Umum Müdürli kara'da İdare veznelerinde be şer liraya satılmakta olan şart | namelerde yazılıdır. (2509) 3385 Ankara - Kayseri hattı üzerinde kılıçlar istasyonu ci- varında km. 52.000 de vakı taşocağından çıkarılıp (o teslim edilecek 8000 M3 balastın kapalı zarfla münakasası 25-6- lacaktır. Tafsilat Ankara veznesinde beşer liraya satılan meri namelerde yazılıdır. (2510) binasında yapılacaktır. Fazla malümat Haydarpaşa ve An- | 933 pazar günü saat 15 te Ankara'da İdare merkezinde yapı | Mektebimizin Mayıs 934 gayesine kadar bir senelik ihti | 35 Liraya BİSİKLET 60 lira kıymetindeki İngiliz markalı tenezzüh ve Pâtric marka kurs Fran- sz bisikletleri tasfiye dolayısile za- rarına olarak 35 liraya toptan ve pe: rakende satılmasına karar verilmiş- tir. Mrktarı 50 adettir. Adres: Galata Mahmudiye'cad- desi, No. 17. CA, Murat (3896) 3345 Me Kürkleri Rönar vesaire mağazamızda 6 Teksitte ve kefalet- siz olarak veriliyor Mabmut Tel. 21685 14157 | 3434 47 derecelik İstafilina RAKISI Memleketin en nefis içkisidir. Çünkü fıçılarda dinlendi- 3280 o rilmektedir. £ (3492) mlik Fırka grupu : Toplandı? ANKARA, 6. A. A. — canl riyetHalk Fırkası grupu idare yeti reisliğinden: Cümhuriyet Halk Fırkası gf bugün öğleden sonra Afyon b'usu Ali Beyin riyasetinde toğ dı. Rüznamede sureti mahst müzakere edilecek madde dığından günün harici me: hakkında hükümetin izahat mesi talebine karşı diğer bir de hükümetçe izahat ve üzre içtimaa nihayet verildi. Diyanet işleri evra müdürlüğü ANKARA, 8 (Telefonla) — net işleri evrak müdürlüğüne leri mümeyyizi Celâl Bey tayin miştir. rı eşraf evleri olduğu belli; miz badanalı, muazzam ahi naklar, kimi üç, kimi dört Fakat hepsi de büyük, fe: babayani. Bu mahallelerde evler bir tan dört kata kadar muhtelif seklikte. Gayri muntazam ve tili çıkıntılı bir halde. Fakat © $inin de yüzleri-temiz, pencer” pırıl pırıl, o kadâr ki âdeta teyler. Sokaklarında temiz pâk çi Jar oynıyor ve efendi erkel ta halli hanım hanımcık kai gidip geliyor. : Ne otomobil kesi, ne-araba gürültüsü var. 5 Artık dönüyorum. Mahal çarşmin . hat faslındaki hi bir görmek istedim. Henüz den geldikleri indirdikleri yi den ve taze peynir denkle: belli köylüler, kadınlı erkeli lâşla hayvanlarla meşğul lar, Kulakları düşük yorğuü keplere ve beygirlere saman yorlar. Çarşıya ve mahallel miz demiştim, tuhaf değil bile tertemiz. Tekrar çarşıya döndüm. kaçan lardan , koşarken bir hayli çarpma me yedim. Çarşı oldukça büyücek, mahalleler oldukça filân di dam akıllı büyük ve ucu yok. Demek ki otobüslerin ğı binlerce kişi ber gün geliyor ve gidiyor. Dokumucılık Malzeme deposu Sirkeci'de Nur Han 21 Hilmi Nailâ şayans! ZAYİ — Selimiye piyade ala tabur 3 cü bölük kümandaniığ. dığım askeri vesikam ile sü remi kaybettim. Yenileri çıkar dan hükmü yoktur, 325 doğumlüğe oğlu Alüş. 1927 senesinde Edir! olduğu ZAYİ — Faat mektehinden almış hâdetnamemi zayi ettim. Yenisi facağımdan eskisinin hükmü Halit İstanbul ikinci iflâs dan: Müflis Bigalı Halil Beyi masasına müracaatla 32 ânci er dolunan alacaklı Fehim Beyin Grdüği 2273'te 21 kuruştan AÜ Dın adiyen 6'inci sıraya kabul i İ imtiyaz ve faiz talebinin roddiriiğe, idare heyetince karar verimi Öğ bul edilen mıkdar üzerinden ri düzeltilmiş olduğu ilân © ZAYİ — Tophane temini fistik dığından aldığım tekaüt m ratını zayi cttim. Yenisi alı zuburunda hükmi yoktur. Umumi Neşriyat ve Yazi ği Müdürü ETEM İZZE; Gazetecilik ve Mati