13 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

13 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

ER EE Köşküne “ PATRİKHANELER MESELESİ —7— Patrikhane, kiliseleri kapayarak hükümeti protesto ediyor. — Ab- dülhamit te kızmıştı, tatlıya bağl amadı! — Yağlı ipini cebinde gez- diren bir metrepolit! Rum Patrikhamesi © müddeiyatında #rar etti. Hükümetin mukarreratını kabul etmemekte taannüt ve temerrüt gösterdi. Altı yedi ay kadar bütün ki- liseleri kapatıp fili mezhebi bir pro- testo yapmış © İbadeti terk ile hükümeti o zamana kadar Osmanlı ünik da görülmemiş bir nümayişti. Ecnebi hükümetlere, efkârrumumi- yeye karşı: muya, âyinlerimizi ifa edemömek gibi musibetlere mecbur ve maruz kalıyo- ruz! Demekti. O tarihte, Patriklik makamında ba- çirkin den çok sıkılmıştı. Fakat Babrâlnin yaptığını bozmak ve işi tatlıya bağla- mak gibi yumuşak bir hal di. Hattâ başta Rus Sefareti Baştercü- manı Maksimof olduğu halde Avus- ietler tebaasının bile mutavaat ettik- leri ahkâimıkanuni; ve beynennâs mahafazalintzam ve temi- nimenafi vazifesini ifadan yapmadı. gi, ifham olunarak yapılan hareketin manasızlığı ortaya konulmuştu. Sarayın ve Babıâlinin gösterdiği, bu inanılmaz tecellüt karşısında Patrik- hane apışmış kalmıştı. Artık başbaşa verip bu işin içinden çıkmanın yolunu Bu fevkalâde içtima pek gürültülü ve heyecanlı olmuştu. İçtimada, Adliye ve Mezahip Nezaretinin gönderdiği salâhiyettar memuru da hazır bulun- maktaydı. Söz alan hatiplerin heye- candan sesleri ttremekte, her zaman- ki vekar ve temkinlerini kaybetmekte taşlımlıkta pek ileri, gitmişlerdi. Yermanos Tifendi m Vasilos sam Nasıl halletmişlerdi? — Abd ülhamit, gerilemiyor, Beş devletin Midilli ve Sa kız adaları sularında bahri nü. yor! — Mer hakkı (Milliyet) indir. en küçük, en ufak bir fedakârlığa, bir feragate bile razı olmıyorlardı. Onla- rın maksatları, Patrikhane imtiyazla- rmm harfiyen ve tamamen muhafaza- sını istemek ve müteferri taleplerinin kabulünü talepte ısrar ile işi, içinden çıkılmaz bir mazlakaya sürüklemek, Salâhiyettar bir hükümet memuru. Bun da bulunduğu bir içtimada, bu i- ki Metrepolit Efendinin yapmak iste- diği mugalata, küstahlık hududunu da aşıp geçiyordu. İçlerinde bir çok âlim, fâzıl, değerli mir de bulunan ve ekseriyetini ve İm adamlarının teşkil et- içtimada, bu mugalata ve taş- kınlık havsalaya sığmaz bir şeydi. O, din, mezhep adamları ki ellerin- deki kitapları şahit göstererek, vaaz- larile, nasihatlerile avamınâsa, vekar ve temkin; halmüsükün, mülâyemet, bilhassa insaf, merhamet tel- üstlerindeki kisveler ve bulundukları mevkilerle acı ve gülünç bir tezat tep | kil etmekteydi. Kadıköy Metrepolidi Yermanos E- fendi, cüret ve taşkmlıkta, herkesi, hattâ arkadaşı Vasilos Efendiyi bile | geride bırakmıştı. Bakınız, nasıl? Vak'a, aynen saraya arz ve ihbar olunmuştur Yermanos Efendi, hiddet ve baye- sandan tıkanmak raddelerine gelmiş, sesi kısıimıya başlamıştı. Son kozunu oynıyan bir adam tavril die tı, geniş cüppesinin cebinden bir zarf çıkararak gösterdi; İşte benim, son sözüm ve reyim budur! Diyerek ortaya fırlatıp attı. Zarf açıldı ve içinden yağlı bir si- cim çıktı! Metrepolit Efendi: — Ben, bu iple asılmayı kabulede- rim, dediğimi derim, geri dönmem! Demek istiyordu. Maamafih, Patrikhanenin dizer rü- sizyiruhaniye vessiresi işi hüsnülseret- le ve tarlılıkla, bitirmeyi arzu ettikle- rinden bütün bu şiddetli muhalefetle- re bakılmıyarak Adliye ve Mezahip Nezaretinin gönderdiği salâhiyettar memuru ile aralarında konuşup bir su- retihal ve tesviye bulmuşlardı. dayana: şleri. — Gene sevabı aldılar ! tecavüz ederse tecavüz defedilmek le bareber sulh mahkemesince bir aydan altı aya kadar hapis veya ağır para cezasına mahküm edile- cektir. yener kredi ve avanslara dair yani 29, 35, 36, 37, 38, 3, 40 ıncı gösterilen şartlar ve hatler dahilin A kind line: Ss 5 Ayni kanunun kırkıncı madde- si şu şekilde değiştirilmiştir: Banka devlet, vilâyet ve beledi- tahvilâta mukabil azami yüzde 70 nisbetinde ve üç ay vade ile banka lara avans verebilir, Ancak banka yen liraya baliğ olduğu tarihinden itibaren iade edilebilecektir. Banka bu avanslar mukabilinde emisyon yapabilirse (de emisyon mikdarı yukarıda zikri geçen ha - zine borcuna mahsup edilmiş me- baliğin yüzde 50 sini tecavüz ede- mez. Meclisin tatili Bundan sonra meclisin bir teşri nievvel tarihine kadar içtimamı te hir etmesi hakkında Ali Bey Af- yon ve Cemil Bey Tekirdağ tara- fından verilen takrir reye konula- rak kabul edilmiş ve reis Kâzım Pa şa Hazretleri şu sözlerle içtimaı ta til etmiştir: bugünden itibaren içtimar tatil ©- diyoruz. Teşrinievvelin birinci gü- nü toplanacağız. Tatil esnasında iyi vakit geçirmenizi, memleket i- çin faydalı tetkikatta bulunmanızı temenni eder, hepinize uğurlar di lerim (Alkışlar) bir takrir üzerine meclis namına Gazi Hazretlerine Reis Paşa tara- fından Allaha ısmarladık denilme si kararlaştırılmıştır. Gazi Hz. nin Emlâki ANKARA, 12.(Telefvala) — Mec liste Gazi Muştafa Kemal Hz. nin kanunu medeninin 452 inci mad- mahfuz hisseler hakındaki hüküm- le mürisenr milis sisi kanan: İki suikast Avusturyada şiddetli tedbirlere yol açacak VİYANA, 12. A. A. — Avus- | turyanın tanınmış iki adamına kar | şı suikast yapılmıştır. Tirol hükü- meti oerkânndan müşavir M. Steidle ile Tirol mahalli Heimveh ren'leri reisine karşı İnsbruck ci- bir otomobilden ateş e- dilmiştir. M. Steidle kolundan yı ralanmıştır. Nazilerin umumi k: rargâhında araştırmalar yapılmı tır. Bir çok kimseler tevkif edil miş da Tyrol o Heimvehrenlerinin rei- si M, Steidle'ye evinin önünde o- tomobilden inerken yapılan Sui- kast Avusturyada büyük bir he. yecan uyandırmıştır. Bu hareke. VİYANA, 12. A. A, — İnsbruck | tin, suikast tarattarından yapıldı. ğı zannedilen nazilere karşı ağır bir aksülâmel © uyandırmasından çekiniliyor . İ vam ettirmek isteyoruz. (o Çünkü, Tyrol hükümeti memurları polis | ve jandarma müdürleri "e geç vak | te kadar içtima ederek, aumacak | tedbirler hakkında görüşmuşlerdir. İ ticimvehren ierin teşkal stüsueri | yardımcı bır polis müfrezesi, ge- | ce Hitler'cilerm merkezini ışgaj | ederek 3 hitlerci tevkif söyleniyor. Diğer taraftan jandar. malar nitlercerin (toplandıkları bir oteli abluka edip bırçokuarını ettiseri | tevkif etmişlerdir. bu gece, bütün | Hitlerci reisterinin evlerinde araş- tırmalar yapılmıştır. VİYANA, 12. A.A. — Haim- vebren,lerin Krems'de Yaptıkları | geçit resminde prens de ötahrem- berg bır nutuk söylemiş rı demiştir ve şunla | Avusturyanın tekrar doğu. | şuna şahit oluyoruz, ve Hullercile rin hareketlerine aynen mukabele etmeğe hazırız icap ederse kimse | ye danışmadan hareket edeceğiz, Alman birliği yapacak olan üçün Tek başına tayyare ile devralem NEVYORK, 12. A, A. Mos | kovadan Associated r'ress'e-bildi- İ Miatternsaat1,3da Hübarovsk | İ ye tamamen bitgin bir halde geldi i ve derhal uyudu, yarı yölda yolu nu kaybetmiş, Habarvsk'den 1l0 mil ötede Sofinsk'e inmişti. Geç kalması bu yüzdendir. gün geridedir. MOSKOVA, 12. A.A. karovsk'a gelmiştir. Matouat mü- messillerinın süallerine cevap ve- rememiş, otele yerleşir yerleşmez uykuya dalmıştır. sonraki uçma içip tayyarenin ayan nın ikmaline çalışılmaktadır. Mai tern halâ uykuda olduğundan ne | Yak beni a değil- MOSKOVA, 12. A. A. — Mat. | | ler. saatte almıştır. —— İspanyol kabinesi MADRİD, 12. A.A. —M. Prie i teşkil ROMA,IZ A.A .. Jenera Balbonun sevk ve idaresi altında Atlas Okyanos'unda bir cevelan yapacak olan 115 pilot O jeneral Pellegrini tarafından © hava işleri mazırına tanıtılmıştır. Jeneral Balbo bu gezintiye ayrı ! Jan 24 tayyareyi tetkik ve muaye- me etmiştir. — Mat- | tern uzun müddet uçmadan fevxa | lâde yorulmuş olduğu halde Kha | Mattern, | İ postile Gattu'den “töhminen 3 | iş | si Karatanaşın derdesti için ya- ve buraya kadar olan mesafeyi üç | Avusturya Ve Almanya Dolfuss Avustüryanın va- ziyetini tespit ediyor LONDRA, 12. A. A, — Bir mü lâkat verirken, Avusturya başve- kili M. Dolfus, Avusturyanın dört yüz seneden beri, şark milletleri i çin Avrupa medeniyet merkezle- rinden birisini teşkil, fakat Al man milleti ile olan tarihi bağla- rm da varlığını pek âlâ kabut et- tiğini söylemiştir. M. Dolfus : “ Avusturya, demiştir, orta Av- rupa siyasi, iktisadi ve medeniyet- çi bir rol oynamağa yine davet e dilecektir. Küçük Avusturya arazi | sinin Almanyaya ilhakı ile Alman meselesinin halledileceğini zannet gayet dost münasebetler yapıp de yalnız böyle bir siyasetin Avustur- yaya istikbalde siyasi olsun, ikti- sadi olsun bir emniyet verebilece- ğine eminiz. Almanya ile aramızda olan muh- telif hadiselerden dolayi şiddetle müteessifiz — ve bu teessüflerimiz sadece kelimelerden ibaret değil ir. Atina suikastı Tahkikat neticeleri son derece ketum tutuluyor Azledilen Atina polis müdürü Polichronopulas ATİNA, 11.— M. Venizelosa ya pılan suikast tahkikatı etrafında büyük bir ketumiyet muhafaza &- dilmektedir. Yeniden üç tevkif mü zekkeresi kesildiği öğrenilmiştir. Fakat tevkif ekkerelerinin | kümler aleyhinde olduğu malüm değildir. Muhalefet fırkaları reis- İci neşrettikleri yeni bir tebliğde, evirmek niyetinde bu- fakat emniyeti u | mumiye müdürünü intihapta a- cemilik göstermiş olan dahiliye nazırı M. Rallisin istifa etmesi iâ zım geldiğini beyan etmektedir. Muhalif gazeteler tahkikatın ? yüksek tabakada bulunan suikast | müşevvikleri aleyhine tevcih © | dilinesini şiddetle ve israrla ta-, lep ediyorlar. Suikast faillerinden eşkiya rei- | pılan taharriyat, şimdiye kadar neticesiz kalmıştır. Kara Tanaşın Selânikte saklandığı şayiaları de- veran ettiğinden, hükümet mer- kumun derdesti için Selânik vali- sine şiddetli emirler vermiştir. Casus BELGRAT, 12. A, A. — Belg rat polis müdürü dün, iki seneden beri askeri casuslukla meşgul o- | merhum Samih Rifata tahsis olunan sahifeler vardır. | 200 sarifelik bir kitap halindedir. dar olan sivil ve asker beş ecnebi | iel m öle İngiliz, Amerika ve Fransa maliyeleri LONDRA, 12. A, A. —Bu sa- bah, maliye nezaretine . Fransız, İngiliz ve Amerika Maliye nezaret leri mümessilleri yeniden bir da- | Sıvas - Erzurum hatının i. inşası milli grupa ihale edildi / 'ANKARA, 12 (Telefonla) — Sivas - Erzurum hattının inşası içi kapalı zarfla yapılan münakasa neticesinde inşaat en müsait şart'cri gösteren # milli şirketten mürekke p bir grupa ihale edilmiştir. Bunlar Hattı Has, Yol Yapı Limited Şirke ti, Nuri ve Naki sirketi, Ömer, Raif | Hulüsi şirketidir. Bu grupa karşı münakasaya iştirak eden Abdarrak | man Naci Bey keşif bedeli olan 55 milyon liradan 3 milyon 400 bin lira tenzilâtla bir fiyat teklif ettiği halde dört şirketten mütesekkil grup 7 milyon 970 bin lira tenzilâtlı yani 47 milyon 630 bin liraya hattın inşa | sını deruhte eylemiştir. Beynelmilel idari ilimler kongresi ANKARA, 12 ( Telefonla ) — Dahiliye vekâleti vilâyetler idaresi müdürü Sabri ve mahalli işler umum müdürü Naci Beyler Viya” nada toplanacak beynelmilel idari ilimler kongresine hükümetirii? namına iştirak etmek üzere İstanbuldan hareket ettiler. Kendilerint müderris Muslihiddin Adil Bey de refakat edecektir. Meclis idare müdürlüğü ANKARA, 12( Telefonla ) — Millet Meclisi daire ep Meclis Elektrik mütehassısı Rüştü Bey tayin edilmiştir. Kâzım Pş. Hz. perşembeye geliyor ANKARA, 12 (Telefonla) — Meclis Reisi Kâzım Paşa Hazretleri çarşamba akşamı İstanbula hareke t edecektir. Mebuslar İstanbula geliyorlar ANKARA, 12 (Telefonla) — Yaz tatili münasebetile birçok meb- uslar bu akşamki trenle İstanbula hareket etmişlerdir. T. D.T. cemiyetinin bülteni ANKARA, 12 (Telefonla( — Türk Dili Tetkik Cemiyetinin birin- ci bülteni çıkmıştır. Bültenin ismi (Türk Dili) dir. Cemiyetin bütün çalışmaları bu bültende gösterilmiştir. Ayrıca bir fransızca kısmı v€ Birinci bülten Ankaranın 206 senelik bir resmi ANKARA, 12 (Telefonla) — Maarif vekilimiz tetkikatı arasında *nkaranın bundan 206 sene önce yapılmış bir resmini ele geçirmiştir. Bu resim 1727 senesinde Lyon şehrinde basılmış bir kitdbın içindedir. Reşit Galip Bey bu resmi büyüt türerek Ankara belediyesine hediye vermiştir. Kupon bedelleri tediye ediliyor ANKARA, IZA,A, Borçlar itilâfının Büyük Millet Meclisi rafından kabul ve tasdiki üzerine Pa: bulunan düyünu umumiye idaresi 20 haziran 1933 den itibaren tahvilât hamillerine mukavele mü- İ cibince birer kupon bedelini tediyeye başlayacaktır. Tediyata başlanmasi ile hamiller mukaveleyi kabul etmiş addolu nacaklar ve kabul nisbeti yüzde elliyi bulunca mukavele temamen me riyete girmiş bulunacaktır. Bunun üzerine tahvillerin yeni türk tahvillerile o mübadelesine başlanacaktır. Türkiyede hamillere tediyat Merkez ve Osmanlı banka- || ları tarafından yapılacaktır. Maliye vekili mezuniyet aldı ANKARA, 12. A. A. — Maliye vekili Abdülhalik Bey istirahat üzre mezuniyet almış bugünkü trenle sehrimizden ayrılmıştır. ünileyhe mezuniyeti esnasında sıhhat ve içtimai muavenet Ve- kili Refik'Bey Vekâlet edecektir. Altın maddelerinde tetkikat ANKARA, 12. A. A. — Memleketimizde mevcut altın madenleri: nin işletmeye elverişli olup olmadıklarını tespit etmek üzre mühendis Hadi Beyin riyasetinde Amerikalımütehassıs Van Siçlen ve mühen- dis Nedim Beyde nmürekkep heyet bugünlerde Kagızman'a gidecek- tir. Heyet mevsim müsaade ettiği müddetçe mahallinde tetkikatına de vam edecektir. Cevat Eyüp Beyin riyasetind e ve Mister Sidney Paige'den mü- rekkep petrol heyeti de bir haftaya kadar Mardine hareket edecektir. Tavuk kolerasına karşı yeni aşılar ANKARA, 12. A, A. — Memleketimizde tavukçuluğa verilen ehemmiyeti nazarı dikkate alan baytarlardan dört baktiriyolog tavak kolerasına karşı bugün tatbik edil mekte olan aşıdan daha kuvvetli ve | daha uğun müddet maafiyet verici üç muhtelif yeni aşı hazırlamışlar- dır. Bunların birbirine rüçhaniyeti hakındaki mukayeseli tecrübelere yalanda başlacaktır. Yeni Leirsefiri Ankarada ANKARA 12 (Telefonla) — Ye ni Leh sefiri geldi. Bugünlerde Reisicümhur Hazretlerine itimat- namesini verecektir. ... Leh sefirinin tercümei hali Vefat eden Lehistan sefiri M, Olszows ki'nin yerine tayin edilmiş olan Comte Georges Potocki, üyan azasmdan ve Le- histan veisicümhuru Hz. ile o Mareşal Pisünel nin itimadini kazanmış bir dip ez hükümeti Türk dostluğuna / vermekte nihayetinde yeni vazifesine başlı- yacaktır. Talihliler anlaşıldı (Başı 1 inci sahifede) | mekte Amerikan garajı ustabaşısı da s© elemeleri gişesi müşterilerinden Kalyoncu kulluğunda Madam Eleniye ve Milyon gişesi müşte rilerinden Panraltıda divarcı ustası Ar Me pe iye fi be Me bir parcası da ma vermemiştir. öy Patack, 1808 enem Vizanmda doğmuştur; wow İ tktam sona Hukuk ve Halle Darülfür nunda ziraat tahsil etmistir. 1917 de gö- nüllâ olarak orduya girmiş, 1919 da bir askeri heyetin reisi olarak Budapeşte'ye gitmiştir. Avdetinde mareşal Pilsadeki- nin yaverliğine tayin edilmiştir, Comte Georses Potocki 1930 da âyan azaığına intihap edilmiştir. i Comte Potocki Lehistanm maruf bir ailesine mensuptur. Lehistanın birinci defa taksiminden evvel Lehistanın İstan bal sefiri prens Potocki idi. Diğer bir prens Potocki de XII Charles'in dostu »larak birlikte Bender de harp etmişti. 46 cani? la ka Ankarada talihliler ANKARA, 12. (Telefonla) — Tayyare piyangosundan Ankarada lüğü