13 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

13 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Bekir Sami Beyin hususi anlaşmaları Mustafa Kemal Paşa anlatıyor! — Hariciye Vekili Bekir Sami Beyin istifa ettirilmesi.. Ankara; Mayıs/1921 Londra konferansı (e bir netice vermedi. Sevr muahedesinin esaslı surette tadilini bekliyorduk. oOl- madı. Demek iş, gene cephelere, askerlerimizin süngülerine dayan- dı. Bekir Sami Bey de avdet etti. Başmurahhasımız; İngiltere, Fran- sa, İtalya Devletlerile hususi an- laşmalar yapmış.. Bu anlaşmalara istinat edecek bir sulh teklifile gel- mis.. Hatırlamadığımı bir sebep- le bu hususi anlaşmalara dair def- terimde tafsilât yok.. Milli Müca- delenin siyasi tarihinde mühim bir yer tutan Londra konferansmır şu eksik taraflarını Gazi Hazretlerin- den dinlemek daha enteresan ola- cak... Gazi diyor ki: — “Bekir Sami Bey, kendiliğinden İngiltere, Fransa, İtalya ricalisiyasi- yesile temas ve mükölemelerde bulun- muş, ayrı ayrı makaveleler imzalamış» 8. Bekir Sami Beyin, İngiltere ile imza- ladığı bir mukaveleye göre elimizde bulanan bilcümle İngiliz esirlerini i- ade edecektik. Buna mukabil, İngi- dizler de bize esirlerimizi iade edecek- i. Yalnız Türk esirleri arasında ilere ve İngiliz esirlerine zalüm ya sulmecmele etmiş olduğu iddia edilenler istisna edilecekti. Hükümeti- vip ve tasdik edeme bir muhaveleyi tasvip etmek Türk te- baasının, Türkiye dahilindeki harekâtı | üzerinde, ecnebi hükümetinin bir nevi hakkıkazasını tasdik etmek olurdu.Bu | mukaveleyi tasdik etmemekle bera- ber İngilizler bazı Türk üserasını ser- best bıraktıklarından biz de bilmuka- | bele elimizde bulunan İngiliz üsera- sından bir kısmını serbest bıraktık. Sonraları 23/teşrinievvel/337 - 921 tarihinde Hilâliahmer Reisisanisi Hâ- mit Beyle İstanbulda İngiliz komseri arasında yapılan itilâf üzerine Malta- da bulunan bilcümle Türk mevkufla- rile bizde bulunan bilcümle İngiliz mevkufiarının mubadelesi kararlaştı- rılarak tatbik edilmiştir. Bekir Sami Bey, resmi müzakerat ve mükâlemat haricinde sırf şahsi ola- vak da Loid Corç ile bir mülâkatta bu- lunmuş, beyinlerinde söylenen sözler sienografiye edilmiş.. Bu zabıt imza da edilmiş.. Bekir Sami Beyin elinde bulunan nüshanın muhteviyatına mut- tali edildiğimi derhatır o etmiyorum. Askeri Lise ve Orta Mek- ve Son zamanlarda Hariciye o Vekâleti vantasile Bekir Sami Beyden bu nüs- hayı talap ettirdim ise de o Vekölete gönderdiği bir mektupta, ol zan. nüsha tercümelerini bana göster''di. ği gerek aslının ve gerek tercümeleri- nin Hariciye Vekâletinden inis. ait olduğu dosyasında bırakıldığını bildirmiştir. Dosyalarda bu vesika ba- lunamamıştır. Hariciyede kimse ba vesihadan ve muhteviyatından malü- mattar bulunmuyor. Bekir Sami Beyle Fransız Baş- vekili Mösyö Briand arasında da 11/mart/921 tarihli bir mukavele | imza edilmiştir. Bu & mukaveleye nazaran Fransa ile Hükümetimilli- ye arasında muhasemata nihayet verilecek. Fransızlar, müsellâh çe- teleri, biz de, mücahitlerimizi si: lâhtan tecrit edeceğiz.. Kuvayıza- bıtamıza Fransız zabitleri idhal ©- anacak Fransızlarca teşkil olunan zabita muhafaza edilecek. Fransa- | nın tahliye edeceği yerlerle Mamu- retülâziz, Diyarbekir ve Sıvas vi- lâyetlerin inkişafıiktisadisi © için yapılacak teşebbüsatta hakkırüc- han ve Ergani maden imtiyazı da Fransızlara verilecek.. V.s. Hükü- metimizce, bu mukavelenin de aw demikabulü esbabını tadade hacet yoktur zannederim. > teplere Talebe alınıyor 1 — 1933-1934 ders senesi için İstanbulda bulunan Kuleli ve Maltepe Liselerile Bursa'da bulunan Bursa Aske- ri Lisesine Konya ve Erzincan'da bulunan Askeri Orta mek teplerine talebe almacaktır. 2 — Liseler 9,10ve1l“1,2,3 ” üncü, Orta mektepler- de 6,7 ve 8 “1,2,3” üncü sınıf ları muhtevidir. 3 — Liselerin muhtelif sınıflarına 600 ve Orta mektep lerin muhtelif smıflarına da 300 talebe alınacaktır. 4 — Almanca okuyan talebeler tercihan alınacaktır. 5 — Liselerin 11 inci sınıflarına iyi Almanca bilen ta- lebeler almacaktır, Bu talebeler Liseyi ikmalden sonra yapılacak müsaba- ka imtihanı da kazandıkları takdirde Askeri mühendis ve Fen memuru yetiştirmek üzere Almanyaya gönderilesekler ve müsabakayı kazanamadıkları takdirde harbiye mektebine gi derek zabit çıkacaklardır. 6 —- Mektepler leyli ve meccanidir. Talebenin iaşesin den başka giydirilmesi, techizatı ve kitapları hükümete ait olduğu gibi ayrıca talebeye her ay bir miktar maaş ta verilir. 7 — Lüseyi muvaffakiyetle bitirenlerden arzu edenler müsabaka imtihanma giderek kazandıkları takdirde Beşinci maddede olduğu gibi askeri mühendis ve Fenmemuru ye- tiştirilmek üzere Almanyaya gönderilirler. Buna arzu etmi- yenler Harbiye mektebine giderler. 8 — Bütün mekteplerle kaydü kabul mekteplerin o bu- fundukları yerlerde 1 Temmuz Ağustosun birinde . biter. münhaller kalırsa lar ve raber kadroda 933 © tarihinde baş Bununla be ders se nesinin devamı müddetince sivil lise ve orta mekteplerden na kil suretile talebe alınmağa devam olunur. 9 — Mekteplerin bulunduğu yerler haricinde Tise ve orta mekteplere kaydedilmek istiyenler askeri 1 Hazirar 933 tarihinden Temmuz sonuna kadar bulundukları yerlerin askerlik şubelerine müracaat etmelidirler. 10 — Mekteplere girmek için lâzım olan şartları muh- | tevi kaydü kabut şartnameleri ve muhtaraları bütün asker- lik şubelerind- mevcuttur. Talipler askerlik subelerine ve as- keri ise ve orta mekteplere müracaat ederek mezkür şart. havı öğrenmelidirler. (2232) TI Tr WUU Bekir Sami Bey İtalya Hariciye Nazırı bulunan Kont Sforça ile de | 12/mart/337 — 921 de bir mukave- le imza etmiş.Buna nazaran da İtal yanın İzmir ve Trâkyanın bize i- adesi zımnındaki metalibimizi kon ferans nezdinde terviç | ötmesine mukabil, biz de İtalya Devletine Antalya, Burdur, Muğla, İsparta sancaklarile Afyonkarahisar Kü- tahya, Aydın ve Konya sancakla- rının bilâhare tayin edilecek aksa- mında teşebbüsatı iktisadiye için hakkırüchan verecektik. Bundan başka, işbu menatıkta Türk hükü. meti veya Türk sermayesi tarafın. | dan yapılmıyacak olan iktisadi iş- lerin İtalyan sermayesine verilme- si ve Ereyli madenlerinin bir İtal. | yan — Türk şirketine devri kabul edilmekte idi. Bittabi bu mukave- le de, hükümetimizce redden baş- ka bir muameleye maruz kalamaz. dı. İtilâf Devletlerinin, Londraya tesisisulh için gönderdiğimiz heye- | timurahhasamız reisi Bekir Sami Beye imza ettirdikleri mukaveleler | muhteviyatı, Sevr projesini müte. | akip beyinlerinde aktettikleri ac- | cord tripartite tesmiye olunan ve Anadoluyu menatıkınüfuza tak. | sim eden itilâfnameyi, başka nam- lar altında, Hükümelimilliyemize | kabul ettirmek maksadına matuf olduğu pek aşikârdir. İtilâf ricali. siyasiyesi bu maksatları. Bekir Sami Beye kabul ettirmeğe muvaf. | fak ta olmuşlardır. Bekir (o Sami, Beyin Londrada konferans: müza- keratından ziyade münferit müx kâlemelerle meşgul edildiği anlaşı. | liyor. Hükümetimilliye prensiple- rile, Hariciye Vekili olan zatın ta- kip ettiği meslek arasındaki tefa- vül, maatteessüf gayrikabili izah- tar. Bekir Sami Bey, bu'vitilâfna- melerle Ankaraya avdet.ettiği za- man fevkalâde nazarıdikkat ve is- tigrabımı mucip olduğunu itiraf etmeliyim. Bekir Sami Bey vaz'ı imza eylediği omukavelenameler muhteviyatınm menafiiâliyei mem- lekete mutabık olduğu kanaati- ni izhar ve bunu Mecliste de mü- K.O. ve | F. için 9000 ki lo sadeyağı kapalı zarfla alı- nacaktır. İhalesi 19 Haziran 933 saat 14 tedir. İsteklilerin şartnamesini görmek üzere her gün, münakasaya girecek- lerin o gün ve vaktinden evvel teminatlarile 3. K. O, SA, AL. komisyonuna gelmeleri. (184) (2439) Sv. Alayı. SA. AL. KOM. dan : Ayvalık'taki kıt'alar ihtiya 3328 | criçin İ40ton arpa kapşlı zarfla münakasaya konmuş- tur. İhalesi i Temmuz 933 çarşamba günü saat 15 tedir. İsteklilerin şartnamesini gör mek üzere her gün ve müna kasaya girmek için ogünve vaktinden evvel ( teminat ve ieklif mektuplarile Ayvalıkta Askeri SA. AL. komisyonuna müracaatları. (3084) İ | | Gs97) 3464 Haydarpaşa ve Gümüşsu yu hastahaneleri ihtiyacı için açık münakasa ile 6000 adet piliç alınacaktır. İhalesi 28 933 çarşamba günü saat İl dedir. İsteklilerin şartnamesini o görmek üzere her gün ve münakasaya gir- mek için o gün ve vaktinden evvel Fmdıklıda 3.K, O. SA, AL. komisyonuna gelmeleri, (195) (2609) 3489 ... K. O. kıtaları ihtiyacı için pazarlıkla 2700 kilo sade ya- ğı almacaktır. İhalesi 15 hazi- 10 uncu sene | M. Suriç'in onuncu senesi bugün tes'it edilecek Sovyet büyük elçisi M. Suriç, hükü- metimiz nezdinde 10 senelik kıdemli bir sefir olarak bulunmaktadır. Çok kıymet li bir elçi olan M. Suriç'in onuncu yıl dönümü bugün Ankarada tesit edile- cektir. Mösyö Süriç Yakof Zaharoviç 1881 tarihinde doğmuş ve tahüilini CKiyef Hukuk fakültesinde ve Almanyada ik- iştir. 19 uncu asrın sonunda ih- Teşrinievvel ihtilâlinden sonra Sov- yetler tarafından Danimarka sefaretine tayin edilerek 1919 Martına kadar ora- da çalışmıştır. Bilâhare yoldaş Kranisle beraber sa nayi ve ticaret murakaha komisyonun- da çalışmış ve daha sonr Efganistan bükümeli nezdine fevkalâde mümessil tayin edilerek 1921 tarihine kadar ora da kalmıştır. Bilâhar kezi komitenin Türki: tan mümessil tayin edilmiş ve o- radan da Norveç sefaretine pakledile- rek 1922 — 1923 Norvecte çalışmıştır. 1923 tarihinde Ankara sefaretine ta yin edilerek Cümburiyetin ilânından Büyük Millet Meclisi mümes- Mustafa Kemal Paşa Hazretle rine takdim etmiştir. , M. Şuriçin iştirakile &ktedilen başlı- ca imunhede ve itilifnameler şunlardır: 1 — 17 Kânumuevvel 1925 tarihli ademi tecavüz misakı. Bu misak Musul meselesi münasebetiyle Türk - İngiliz münasebetlerinin gerginleştiği bir sıra- da aktedilmiş ve Sovyetlerle diğer dev- letler urasında aktedilen bu gibi muahe- delere mümune teşkil etmi. 2 — Tevfik Rüştü Bey - M. Çiçerin mülakatı (Odosada 1925 Teşrinisani.) 3 — M. (Karahan)ın Ankara ziya- reti ve 1921 tarihli Ankara protokolu- nun akti, 4 — Bahsi protekol. 5 — M. Litvinofun Ankaraya muva- salâtı 1931. 6 — lamet Pata Hazretlerinin Rusya seyahati 1932. 7 — 10 sene zarfında ilki memleket a biç bir arazi ihtilafı züher et 8 — Türk - Sovyet Ticaret muahe- 'denamesinin tecdidi. 9 — Meralar ve sıhhi meselelerle hudut mrtakanma ait münaziünfih me- selelerin halline dair aktolunan muka- velenamı — ———-—— —— dafaa ve ispat edebileceğini id. a ediyordu. Kanaatinde isabet, id- diasında mantık olmadığına şüp- he yoktu. Mütalealarının Mecliste mazharıtasvip olamıyacağın- dan başka Hariciye Vekâletinden iskat edileceği de muhakkaktı. O- nun için vekâletten © çekilmesini teklif ettim. Kabul ederek istifa etti.,, MİLLICİ ran 933 Pe: gün 11,30 da dır. Taliplerin şart- namesini görmek üzere her | gün ve pazarlığa girmek için o gün ve vaktinden evvel Fın- dıklıda 3. K.O, SA. AL, Kom. nuna gelmeleri. (199) (2667) 3574 “.* i İstanbul Beyoğlu ve Üskü dar cihetinde"; tekmil kıt'a | lar ve mekteplerin un, ekmek, erzak ve yemlerinin ambarlar | dan kıt'a o kilerlerine kadar bir senelik nakliyesine kapalı zarfla talip çıkmadığından pa zarlığa konmuştur. İhalesi 17 Haziran 933 cumartesi günü saat 11,30 dadır. İsteklilerin şartnamesini görmek üzere ber gün ve pazarlığa girmek için o gün ve vaktinden evvel Fındıklıda3.K,0. SA.AL. KOM. nuna gelmeleri. (198) (2666) ... Aydın Askeri SA.AL, KOM. dan Kapalı zarfla münakasaya konan 112,000 kilo una teklif edilen fiat pahalı görüldüğün den pazarlığa konmuştur. İ- halesi 17 Haziran 933 saat 16 dadır. İsteklilerin şartnamesi ni görmek üzere her gün ve pa zarlığa girmek için o gün ve vaktinden evvel Aydmda As- keri SA. AL. komisyonuna müracaatları. (3096) (2210) #.s 1.F. kı'atı. hayvanları i- çin pazarlığa konan 25,000 ki lo ota verilen fiat pahalı gö rüldüğünden ihalesi 15 Hazi- Okuyucu diyor ki. İstanbul radyosundan is-| tediğimiz değişiklik Şirketin programında yapmaya başladı- ğı değişiklik iyi karşılandı, dahası var... Epeyce bir zaman evvel | İstanbul ükâyet etmiştim. bu şikâyetime ehemmi- Cevabının arkasından prog- ram da yavaş yavaş düzelmiye başla- dı. Şirketin işe daha ciddi bir şekilde w esaslı bir o halde iğini geçen gece abo- zahattan ve âbonele- ri arasında açtığı anketten anladım. “Milliyet” gazetesinin hu işe ehem- miyet vererek ulâkadar olmasından dolayı gazeteye teşekkürle başlıyan bu anketi, mevzuu itibarile ciddi ve enteresan buldum. Bir radyo meraklısı sıfatile bu sual- lere verilecek cevapları gene “Milli- yet,, imizin karilerine ayırdığı sütun- da yazıyorum. 1 — Şirketin evvelemirde esas pren- sip olarak en başta tutacağı düşünce; radyonun bir propaganda müessesesi olduğunu unutmamaktır. Radyomuz, inkılâbımızın en müessir bir propagan da aleti bulmak için ne lâzımsa yap- malrder, 2 — Güzel seslerden, iyi çalgılar- dan, şen sözlerden, inkılâp propagan- lan başka her şey program için 3 — Fransızca ders gibi üç kişinin bile istifade etmediğini tahmin etti- ğim zevaidi çıkarmalıdır. 4 — Ankara radyosu sekizde bitti ğine göre İstanbul programmın bu sa atten başlaması birçok cihetlerden fay- dalıdır. 5 — Cuma günleri saat £ yarımda başlıyarak bir buçukta bitmek üzere yarı alaturka, yarı alafranga bir se- ans arzu edilir bir şeydir. 6 — Gece programının — alaturka faslı müddeti hâlihazırda kâfidir. A- lâfranga da bundan fazla olmamalı. dır. 7 — Alaturkadan yeni şarkılar mü- reccahtır. Fakat bazan yapıldığı gibi ile ve bestesile biletraf bir fas- ül arzu eder. Milli havaları programda çoğaltıma- sıdır. Hele milli hislerimizi coşturan Osman Pehlivanı kına da olsa her ge- ce biraz dinlemek isteriz. Manhaza arasıra meselâ bir saatlik tam ve şümüllü alaturka faslları ih. mal edilmemelidir. Yalnız taksimler, gazeller cansıkıcı olmaktadır. 8 — Programda musikiden ma: Hâzım Bey ve Halide Hanmnı arai dinlemek insana neşe ve ferah veriyor. 9 — Umumi mahallerden nakli tec- rübe etmek faydalı olacaktır. Bunun her şeklini de ayrı ayrı tecrübe etmeli BÜTÜN AVRUPAYI EVİNİZDE DİNLEMEK ve Radyo istasyonlarının neşriyatını muntazam ta» kip edebilmek için, tek bir duğme Me idare edi. len ışıklı otomatik ıskala İlemücenhez Telefunken ahizelerini tercih ediniz. RADERLER ve Ş», SAmg ran 933 perşembe günü saat 14,30 bırakılmıştır. İsteklile- rin şartnamesini görmek üze- re her gün ve pazarlığa gir mek için'o gün ve vaktinden evvel Fındıklıda 3 K.O SA. AL. komisyonuna gelmeleri. (202) (2629) #2» K.O.Merkezve 1.F.Kr- taları hayvanatı ihtiyacı icin i ve sonra gene aboneler arasında bu hut susta bir anket yapı ğ 10 — Sevilen hanende ve sazen deler bellidir. Son günlerde tadil edi- len program zararsızdır. Bütçenin mü- saadesi nispetinde Eftalya ve Sadi B. den de istifade edilmelidir. im şimdilik düşündüklerim bun- lardır. Bu münasebetle söz ve şikâyet dinler bir mücssese olduğunu gösteren Radyo Şirketine teşekkürü bir vecibe bilirim. Ankara: 9.6.933 TUNÇER 527 No.lu Kaplıkaçtıdan şikâyet Ankaranın otomobil ve otobüsçüleri bazan sapıtırlar, Dün gece gene böyle bir tanesile de ben karşılaştım. Akşam saat sekiz sıralarında Samanpazarma gitmek üzere Halk Fırkası önündeki otobüs durağına geldim. Burada hiç ©- tobüs yoktu, bekledim. Beş © dakika sonra bir kaptıkaçtı geldi. Ben bin- mek istedim, arabanın sahibi biz sıta- da değiliz, onar kuruş verirseniz bi- nersiniz, dedi. Bu arabanın numarası 527 dir. Lâf bitmeden bir taksi geldi. Benimle beraber bekliyenler de derhal onu doldurduk. 527 numaranın ada- mı bizim şoföre, aşkolsun, diye sitem ediyordu. Bu sitemile sarahaten am latmak istiyordu ki eğer bu taksi de bizi almasa onar kuruş verip binmiye mecbur olacağız. Muhterem gazeteni- zin bu şikâyetimi Ankara Belediye: ne şikâyet sütununuzda bildirm. rica ederim, hürmetler efendim. Karilerinizden: SAMİYE Himayei hayvanat cemiyeti lâzım Geçen günkü gazetenizin Ankara sayıfasnda İbadullah camii içindeki tavuk kümeslerinden © bahsederken buradaki tavukarın yumurtalarını ye- diklerini yazıyordunuz. Bir tavuğun yumurta yemesi için çok aç olması lâzrmgelir. Gerek bura- daki tavuklar, gerekse köylü ellerin» de, merkep sırtlarında başaşağı, ya- hut, kamyonla tel kafesler içinde üst üste getirilen tavuklar hakkında be- lediyenin nazarıdikkatini celbetmenizi rica ederim, Bana öyle geliyor ki Ankarada "Bir Himayeihayvanat Cemiyetinin d- ar- tık tecssüs zamanı gelmiştir. Hürmet- ler efendim. Hacımusa mahallesinde Raif ———— Umumi Neşriyat ve Yazı İşleri Müdürü ETEM İZZET Gazetecilik ve Matbaacılık T. A. Ş. ma | pazarlığa konan 227 ton ota teklif edilen fiat pahalı görül düğünden ihalesi 15 Haziran 933 perşembe günü saat 14 te bırakılmıştır. İsteklilerin şarinamesini görmek Üzere her gün ve pazarlığa g'#mek i- çin o gün ve vaktinden evvel Fındıklıda3.K. O.SA. AT. komisyonuna gelmeler' (201) İl