16 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

16 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Ulag Mustafa Kemal Paşa Bekir Sami Beye ne yazmış? Sabık Hariciye Vekilinin raporu - Herçibadabât sulh fikri!. Ankara; 30/ Kânunuevvel/1921 Bekir Sami Bey, İtilâf Devletle- çile, milli prensiplerimiz dahilinde, bir sulh yapmağa imkân olduğunu Ankaraya yazmıştı. Burun üzeri- ns Mustafa Kemal Paşa kendisine şu mektubu yazdı: Amasya Meb'usu Bekir Sami Beyfendiye “Türkiye Büyük Millet Meclisi Hü- kümetinin şimdiye kadar muhtelif ve- sile ve vasıtalarla bütün âleme ilân edilmiş olan prensipleri malâmeâli. nizdir. Bu prensiplerin esasir hatları şu kısa cümle ile (ifade olunabilir: “Malâm olan hududumillimiz dahilin- de memleketimizin tamamiyetini, va- tanın istiklâlitemmumı temin etmek... ” Heyetimurahhasa reisliği vazifesile vukubulan son seyahat ve temasları- mızın sizde hasıl ettiği tesirat ve inti- baata nazaran İtilâf “ Deöletlerinin mevzu? prensiplerimizi ihlâl elmelsi- zin memleketimizle anlaşmağa müte- mayil oldukları kanaatinde bulundu- unuz anlaşılıyor. Türkiye Büyük Mü- let Meclisi, itilâfçıların bu temayülâ- tana delâlet edecek ciddi, samimi âsar ve netayici henüz görmemektedir. Bu baptaki tahminatınızın tahakkukuna imkân verecek bir zemin bulmanız mümkün olduğu takdirde, bu netice- nin Türkiye Büyük Millet Meclisi ve Hükümeti tarafından memnuniyetle kabul edilebileceğini temin eylerim #fendim. Mustata KEMAL ... Londradan döndükten © sonra, Bekir Sami Bey ikinci defa olarak i Resmi bir sıfa- ta olmamakla beraber, siyasi te- maslarında devam ediyordu. An- karada Mustafa Kemal Paşa; Fran sanım murahhası Franklen Buy- yon ile müzakerede iken, i Sami Bey de Pariste hususi (o te- şebbüslerinde devam ediyordu. Bu hareket, bazı siyasi ihtilâtlara yol açabilirdi. Onun için kendisinin resmi bir vazife ile muvazzaf ol madığı ajansla ilân edildi Sabık Hariciye Vekilimize göre: “Henüz fırsat elde iken âkilâne bir siyaset takibi; memleketi felâ- ket girdabmdan kurtarabilir. Ak- si halde tarih ve millet nazarında mes'uliyetten kurtulamayız!,, Bu- nunla demek istiyor ki, herçiba- dabat, sulh yapmalıyız. Bekir Sami Bey bu noktainaza- rını 24/kânunucvvel/1921 tarihli raporunda şöyle izah ediyor: | “.. Harbin devamı, bu memleketi, | milletin mevcudiyetini tehlikeye ko- | yacak kadar tahrip ve imha edeceği ve bütün iktiham edilen fedakârlıkla- rın beyhude izaa edilmiş olacağı fikri- havisindeyim. Harbin idamesi, harici ve dahili düşmanlarımızın ekmeğine yağ süreceğine ve korktuğumuz belâ ve musibetferi kendi kendine milletin başına celp ve davet eyleyeceğine bü- tün mevcudiyetimle kaniim, Zatısami- lerinin uhdesine düşen vazife, dünya- da hemen hiç bir rüclüsiyasinin desti- iktidarına tahmil edilemiyen en ağır bir yüktür. Tarihte, beş altı ar değil, belki on, on beş asırda bir ferde ancak kismet olabilen bir vazife derühte buy- rulda, İfrat ve tefritten sakınarak bu- günkü faydaya, müstakbelin menafii- i feda etmiyerek, Türklük ile beraber bütün ölemiislâmiyetin is- tikbalini temin için, pek yakın bir za- manda maaziyadeten istihsali müm- kün gayeimilliye ve İslâmiyeyi kur- tarmak ve tahkim eylemek için, hat- tâ muvakkaten fedakârlığı bile kabul eylemek sayesinde, tarihiâlemde lâ- yemut bir nam kazanmak oc müceddi- di bünyansislâmiyet olmak, zatıfehi- maneleri için mümkündür. Aksi hal- Türk milleti vc dolayisile . bütün lâmiyet mahkümwesaret ve let olacağı bendenizce şüphesizdir. İns inizi kıyamete kadar bütün ensaliis- için Hazretipeygamber efendi- mizden sonra en mukaddes bir nam ve yadigâr olmak üzere terketmek şere- fini ve fırsatını kaybetmemenizi, sai. hayihamiyet ve islâmiyet olarak ar- zetmeyi bir vazifesimakaddese adde- derim efendim hazretleri. Bekir SAMİ | ... Bekir Sami Bey, Londradan av- detinde, temaslarınm neticesinde kendi kendine İtilâf Devletlerile fnamelerin Büyük Mil. i tarafından kabul edile. memesinden müteessir olmuş, bu fırsatı kaybettiğimizden dolayı i- leride daha fena akıbetlerle karşı laşacağımızdan endişe etmektedir. Mustafa Kemal Paşa ise, bu müta- lealara ehemmiyet vermiyor, mil. let ve milli mücadele programı 0- larak evvelce çizilen ve bütün dün- yaya ilân edilen gayelerin tahak- kuku yolunda savaşında devam e- diyor. MİLLICİ Ankara - Beylikköprü Arasındaki demiryolunun tamiratına devam ediliyor ANKARA, 15 (Milliyet) — Anka ra ile Beylikköprü arasındaki hattın takviyesi için Devlet Demiryolları büt çesine kanan yeni tahsisatla bu kıs- mın mütebaki ferşiyatı ve tamiratı ya pılacaktır. Yeni bütçede Cambazkaya köprüsünün de tecdidi için 135 bin li 2X50 abadında- üzamanla em- ki bu köprünün mü: niyet sikletini kaybettiği anlaşılmış ve fenni muayene raporu ile tecdidine Hüzum gösterilmişti. Yakında ameliya ta başlanacaktır. Bundan başka uzün katarları istiabe kâfi gelmiyen istas- yonların yüz dingillik katarları alma- ğa müsait bir hale ifrağı için idarece zaruret görülen bazı istimlâkler yapı- lacaktır. Demiryollar idaresi inkişaf etmek- te olan şeker sanayii dolayısile müs- tahsile kolaylık için rampalar inşa et tirmek kararmdadır. Haydarpaşa lo- komotif deposu da bü sene zarfında inşa edilecektir İdareye devredilen Hanli © istasyonu alimantasyonuna mevkii ehemmiyetine binaen su geti- rilmesi de mukarrerdir. Eskişer fabrikasınm zaruri ihtiyaç ları da bu sene zarfında ikmal edile- cektir. Oksijen (tedarikinde © çekilen müşkülât ve bu maddenin fabrika işleri üzerindeki büyük ehemmiyeti idarenin piyasaya muhtaç olmadan oksijen istihsal edebilecek vaziyette bulunmasını zaruri kılmıştır. Bu vazi- yet nazarı itibare almarak bir okzijen fabrikası tesisi kararlaşmıştır. Böyle bir fabrikanın inşası için sarfedilecek para, idarenin hemen hemen bir sene lik okzijen istihlâk bedeline yakmdır. Eskişehirde idare yeniden bir hasta- hane tesis ve inşa ettirecektir. Raylar üzerinde işletilecek otobüs ler de yakında gelecekti, Ucuz bir şehir lokanta- sına ihtiyaç var! İstanbul belediyesinin memurlar için yap tığını Ankara belediyesi de yapamaz mı ANKARA, 15. (Milliyet) — | Ankarada her şey var, her kol: lık mevcut, Ankara Belediyesi hir sakinleri için her hayırlı işe te- şebbüs ediyor... Belediyeden An- kara memur ve bekârları şimdi de bir şehir lokantası istiyor. Belediye bütün güç teşebbüsleri muvaffakıyetle başardr. Şimdi is- afı en kolay bir arzu ile karşı kar- şıyadır. Bu sütunlarda her vakit bahset tik. Ankaramızda bilhassa yiyecek fiyatleri çök Yeuzdur. Fakat lokan taların fiyatleri bu ucuzlukla müs bet edilince pek insaflı sayılamaz. | Ankaranın daha ziyade memur şehri olduğu meydandadır. Erkek İı, hanımlı çalışan bir şehirde ucuz bir Belediye lokantası ne kadar lâ | zımdır. Vakıa şehrin bir şehir lo- kantası vardır. Fakat bu, memur ve halk için değildir, bir az yük- sekçedir. Bugünkü Ankaranın yegâne ek siği olan ucuz bir lokantasının, da- imi sıhhi kontrole bilâ vasıta tabi olması hasebiyle iki taraflı fayda- ları vardır. 2 Bugün ucuz tabirotlar Oher vakit her semte sefertası kervan- ları sevketmektedir. Fakat evleri uzak olanlar, bekâr bulunanlar i- çin şehrin merkezinde yapılacak bir Belediye lokantası bu günün en ehemmiyetli ihtiyacıdır. Bugün bu işi taahhüt edecek lokantacılar da bulunacağı anlaşılmaktadır. Bizim işitiğimize nazaran, şeh- rin bir tabldot müessesesi Beledi- yeye müracaat ederek üç kaplık bir övün yemeği out kuruşa vere- ceğini, bunun için Ankara Beledi- yesinden yalnız bir bina istediğini söylemiştir. Bu teklif dikkate şayandır. Bel ki müzakere neticesinde fiyatten daha düşecektir. Ancak bu fiyat meselesinde en mühim yeri suyun garson ve gardrop bahşişinin tut- tuğu unutulmamalıdır. Bizim fik- rimizce; bir defa garson bahşişi, vestiyer parası olmamalıdır. Son- ra, yerli menba sularının da mese lâ iki bardaklık bir şişesi para a- lınmadan verilmelidir. Çünkü bir yemek parası yekünunu fazlalatan şeyler bunlardır. Hülâsa, Belediyenin bu teklif- ler üzerinde tetkikat yaparak bu mühini eksiğini tamamlamağa gay ret edeceğinden ümitvarız. Âli iktisat meclisi toplanıyor 15 (Telefonla) — Âli iktrsat meclisi 10 temmuz pa- zârtesi günü içtimsa davet edilmiş tir. Bu içtimam ruznamesine şu meseleler dahildir: 1 — 1932 tediye muvazenesi. 2 — Aş kanunu lâyihası hakkın da mütalâa, 3 — Ormanlarımızdan en iyi istidafe şekilerinin taharrisi. Memleketimizin kıymetli muganniyesi SAFİYEHANIM taşi ÇİFTLİK PARKINDA itibaren Muhteşem saz heyetine iştirak edecektir. gg 1518 ama gra mar ar Senelerdenberi umum halkımızca HAKİKiRADİUM mapa olan ve halis İsveç çeliğinden yapılan den) yerde arayınız. Namile tıraş Vakıf Guraba hastahane sine 1933 senesi için lüzumu 0- Tan yukarda cins ve miktarı ya zılı erzak ve aire ayrı ayrı i münakasaya konmuştur. Talip olanlar şeraiti anlamak üzere her gün Levazım idaresine ve ihale günü olan temmuzun se- kizinci cumartesi günü saat on beşte İdare Encümenine müra- caatları. (2744) Zafiyeti umumiye, iştihasızlık ve kuvvetsizlik halâtında bü- yük faide ve tesiri görülen (4043) Devlet Demiryolları idaresi ilânları İdaremiz için pazarlıkla satın alınacak (9) kalem sarı bal mumu, civata, mikrafon levha kömürleri, cereyanı daimi piri zi ve fişi, Vestinghavz irtibat, hortum < başlıklarıiçin lâstik rondela, Parafın ve saire gibi mubtelifülcins malzemenin pazarlığı 21-6-933 tarihine müsadif çarşamba günü mağa- zada icra kılmacağından talip lerin yevmi mezkürda saat 9 dan İl e kadar isbatı vücut ederek tahriren fiat vermeleri 1 bu baptaki malzemenin müfre dat listesi mağaza dahili e a sılmış olup nümune getirilmesi icap eden malzeme için pazar lık günü nümuünelerinin beraber getirilmesi, nümunesiz teklif lerin kabul edilmiyeceği ilân olunur. (2766) Devlet Demiryolları idare sinde tahminen — 10 ton kadar balya haline konmuş kırpıntı kâğıtla takriben 15ton kadar yaprak halinde hurda kâğıt mevcuttur. Bunlar 26-6-933 tari hine müsadif pazartesi günü saat 15te bilmüzayede satıla- caktır. Talip olanlar pey akçelerini hamilen yevmi mezkürda Haydarpaşa mağazasına ' gelmeleri ilân olunur. Arzu eden- ler her gün mevcut kâğıtları görebilirler. (2767) Bayoğlu Belediye Dekresimden i K i Ali Çelebi mahallesinin Mah mudiye nam diğer Nisa mekte- bi binasınm. enkazı satılmak üzere açık müzayedeye ( konul- muştur. İstiyenlerin şeraiti anlaşılmak üzere her ogün daire de yedi buçuk nisbetinde teminat akçesi daireden | alacakları irsaliye ile bankaya tevdi edildikten sonra alacakları mak- buzla ihale günü olan 10 Temmuz 933 tarihinde ve saat on beşte Encümene gelmeleri. | (2764) İ İktısat Vekâleti Ticaret işleri umum müdürlüğünden: Yangı, hayat, nakliyat, kaza sigorta muamelâtile , işti- gal eylemek üzere sigorta şirketlerinin teftiş ve mürakabesi hakkındaki 26 Haziran 927 tarihli kanun hükümlerine (göre tescil edilmiş olan yerli sigorta şirketlerinden Anadolu Ano- nim Türk Sigorta Şirketi bu kerre müracaatla Türkiye Zi- raat Bankasının gerek Umum Müdürlüğünü ve gerekse halen mevcut ve ileride açılacak olan (şube ve sandıklarmı — şir- ket namına yanğın, hayat, nakliyat ve kaza sigorta muamelâ tile iştigal eylemek ve bu işlerden doğacak davalarda bütün mahkemelerde müddei, mâddeialeyh ve üçüncü şahıs sıfatla rile hazır bulunmak üzere tali acenta tayin eylediğini bildir miş ve lâzım gelen vesikayi vermiştir. Keyfiyet kanun hüküm lerine muvafık görülmüş olmakla ilân olunur. (2748) umu 55 KURUŞA KİLOSU KUŞTÜYÜ EEE) Istanbulda Çakmakçılarda kuştüyü fabrikasında kuştüyü yastık 78 kuruştur. 10 lira. Yorgan 12 liradır. Salon Yastıklar, kaştüyü | kumaşı ucuzdur. 3410 mm 3958 ) Ankara Nafia Başmühendisliğinden: Bedeli keşfi (83431)lira (41 ku ruştan ibaret Ankara - Kızılca hamam yolu üzerinde (95) m enfez ile bir kısım şosa inşaatı 10 Temmuz 933 pazartesi gü nü saat 15 te ihale edilmek üze re kapalı zarf usulile münakasa ya konulmuştur. Talipler şe- raiti anlamak için her gün Ba şmühendisliğe müracaat edebi- lirler. e Münakasaya girmek içi n (6257) buçuk liralık temina- ta muvakkate makbuzunu, ve ya müteber bir bankanın kefa- let mektubunu İikten alacakları ehliyeti fenni ye vesikasını; Ticaret odası ves ikası ve itibarı mali mektubunu teklif mektubuna leffetmeleri lâzımdır. Münakasa ve ihale kan ununun 10 uncu maddesine tev fikan hazırlıyacakları zarfları ihale gününe kadar Vilâyet Dai mi encümeni Reisliğine verme leri ilân olunur. (2746) Gedikpaşada Jandarma Satınalma Komisyonundan: Jandarma eşya ve levazım ambarında mevcut üçduvar beş masa ki cem'an sekiz adet köhne Rus telefonu 18 Hazi- ran 933 pazar günü saat 10 dan 11 re kadar açık arttırma ile satılacaktır. Talipler mezkür günün muayyen saatinde ko Fosfatlı Şark Malt Hulâsası misyonumuza müracaat etmeleri. (2750) Kullanınız. Her eczane de satılır.